חומריו האפלים - משקפת הענבר - פרק מתוך ספר
פיליפ פולמן      עברית   יעל סלע - שפירו

לרגל צאתו לאור של החלק השלישי בטרילוגייה "חומריו האפלים" מאת פיליפ פולמן אנו מביאים לכם את הפרקים הראשונים מתוך שלושת ספרי הטרילוגייה. הפרקים מפורסמים באדיבות הוצאת כתר והוצאת אופוס, אשר הוציאו לאור במשותף את הטרילוגייה הנפלאה הזו.
משקפת הענבר מאת פיליפ פולמן - פרק ראשון


1

הישֵנה המכושפת

בעמק השוכן בצל שושני אלפים, בסמוך לקו השלג, במקום שמפַכֶּה בו נחל שמימיו עכורים משלגים שהפשירו ויונים וחוחיות מתעופפות בין אורני ענק, הייתה מערה, חבויה למחצה בשל זיז הסלע שמעליה והעלים הכבדים והנוקשים שנאספו תחתיו.
היער היה חדור צלילים: הנחל בין הסלעים, הרוח בין המחטים של ענפי האורן, זמזום החרקים וצווחותיהם של יונקים זעירים השוכנים בין העצים, וכן שירת ציפורים; ומפעם לפעם היה משב רוח חזק יותר מחכך זה בזה שני ענפי ארז או שני ענפי אשוח והם נאנקו כמיתרי צֶ’לו.
זה היה מקום של אור שמש עז, מנומר תמיד; קרני בוהק זהוב-לימוני פילחו את הפסים והכתמים של הצל החום-ירקרק וחדרו עד אדמת היער; והאור לא שקַט מעולם, לא רָגַע מעולם, שכן קרעי ערפל ריחפו לעיתים קרובות מעל הצמרות, עמעמו את כל אור השמש לכדי זוהר פניני והעטו על כל אצטרובל לחות שהבהיקה כשהתפזר הערפל. לפעמים התעבתה הלחות בעננים לכדי טיפות שהיו ספק-ערפל ספק-גשם, שלא נפלו אלא דאו מטה, ותופפו ברחש עדין בין מיליוני המחטים.
ליד הזרם עבר שביל צר, שתחילתו בכפר לרגלי העמק – אוסף בקתות רועים, לא יותר – וסופו במקדש חרֵב למחצה ששכן ליד הקרחון במעלה העמק, ודגלי משי דהויים ממנו התנופפו ברוחות התמידיות הנושבות מההרים הגבוהים, וכפריים אדוקים הניחו בו מִנחות של עוגות שׂעורה ותה מיובש. שילוב משונה של אור וקרח ואד אפף את מעלה העמק בקשתות תמידיות.
פתח המערה היה מוגבה מעט מן השביל. לפני שנים רבות התגורר בה איש קדוש, שעסק במדיטציה, בצומות ובתפילות, ולזכרו כוּבד המקום עד היום. עומק המערה היה כעשרה מטרים ורצפתה יבשה: לכאורה מאורה מושלמת לזאב או לדוב, אך היצורים היחידים שחיו בה במשך השנים היו ציפורים ועטלפים.
ואולם היצור שכרע ליד הכניסה, ועיניו השחורות מתרוצצות מצד לצד ואוזניו החדות זקורות, לא היה ציפור ולא עטלף. אור שמש כבד וסמיך נח על פרוותו הזהובה השופעת, וידי הקוף שלו הפכו אצטרובל מצד לצד, תלשו את קשקשיו באצבעות חדות ושלפו מתוכו את הצנוברים המתוקים.
מאחוריו, בחשכה שעל גבול האור, עמדה גברת קוֹלְטֶר והרתיחה מים בסיר קטן על כירת נַפְטָא. הדֶמוֹן פלט גרגור אזהרה, וגברת קולטר נשאה את מבטה.
בת כפר צעירה צעדה על השביל לעבר המערה. גברת קולטר ידעה מי היא: אָמָה הביאה לה את מזונה מדי יום כבר כמה ימים. בבואה הכריזה גברת קולטר שהיא אישה קדושה העוסקת במדיטציה ובתפילה, וכי נדרה נדר שלא לדבר עם גברים לעולם. היא לא הסכימה לקבל פני איש מלבד אַמה.
אולם הפעם לא באה הנערה בגפה. אביה התלווה אליה, והמתין לה בצד כשטיפסה אל המערה.
אמה ניגשה לפתח המערה וקדה.
"אבי ביקש ממני למסור תפילות לשלומך," היא אמרה.
"ברכוֹת, ילדתי," אמרה גברת קולטר.
הילדה נשאה עמה צרור עטוף בבד כותנה דהוי והניחה אותו לרגליה של גברת קולטר. אחר כך הושיטה זר פרחים קטנים, כתריסר כלניות קשורות בחוט כותנה, והתחילה לדבר בקול נחפז ונרגש. שליטתה של גברת קולטר בשפתם של אנשי ההר הייתה מוגבלת אך היא העדיפה שלא לגלות להם עד כמה היא מוגבלת. ולכן חייכה וסימנה לילדה לשתוק ולהביט בשני הדמונים שלהן. הקוף הזהוב הושיט את ידו השחורה הקטנה, והדמון הפרפר של אמה רפרף והתקרב אליו עד שהתיישב על האצבע המסוקסת.
הקוף קירב אותו לאוזנו באיטיות, וגברת קולטר חשה שטף של הבנה נוהר למוחה ומבהיר את מילותיה של הילדה. הכפריים שמחים שאישה קדושה כמוה מצאה לעצמה מקלט במערה, אך השמועות אומרות שיש אתה בן לוויה מסוכן ורב עוצמה.
זה מה שהפחיד את הכפריים. האם הישות השנייה הייתה אדוניתה של גברת קולטר, או המשרתת שלה? מדוע הגיעה מלכתחילה? וכמה זמן יישארו? אמה שאלה את השאלות הללו בלוויית אלפי הסתייגויות.
תשובה חדשנית עלתה בדעתה של גברת קולטר כשהבָנתו של הדמון חִלחלה לשלה. היא יכולה לגלות להם את האמת. לא את כל האמת, מן הסתם, אך חלק ממנה. המחשבה עוררה בה רטט צחוק זעיר, אך לא הניחה לו להתבטא בקולה כשהסבירה לילדה:
"כן, יש איתי עוד מישהי פה. אבל אל דאגה. זאת בִּתי, והוטל עליה כישוף המפיל עליה תנומה. באנו הנה כדי להסתתר מפני המכשף שהטיל עליה את הכישוף הזה, ואני מנסה לרפא אותה ולשמור עליה מכל משמר. בואי לראות אותה, אם את רוצה."
קולה הרך של גברת קולטר הרגיע מעט את אַמה, אך היא עדיין פחדה; והדיבורים על מכשפים ועל כשפים רק העצימו את יִראתה. אך הקוף הזהוב החזיק את הדמון שלה כה בעדינות, והיא גם הייתה סקרנית, ולכן נכנסה למערה בעקבות גברת קולטר.
אביה, שעמד על השביל מתחת למערה, צעד צעד אחד קדימה והדמון העורבת שלו חבטה בכנפיה פעם או פעמיים, אך הוא נותר במקומו.
גברת קולטר הדליקה נר מפני שהאור דעך במהירות, והובילה את אמה לעומק המערה. עיניה של הילדה הקטנה נפערו לרווחה ונצצו באפלולית וידיה רטטו במחווה בלתי פוסקת של אצבע-לאגודל, אצבע-לאגודל, כדי להרתיע את הרוע על ידי בלבול הרוחות הרעות.
"את רואה?" שאלה גברת קולטר. "היא לא יכולה להזיק לאף אחד. אין סיבה לדאגה."
אמה הביטה בדמות שבשק השינה. הילדה הייתה מבוגרת ממנה בשלוש או ארבע שנים בערך; וגון שיערה היה גוון שאמה לא ראתה מימיה – חום-זהוב בהיר, כרעמת אריה. שפתיה היו חשוקות בכוח, וברור היה שהיא שקועה בשינה עמוקה מפני שהדמון שלה התכרבל ליד צווארה, מחוסר הכרה. הוא לבש דמות של יצור הדומה לנמייה, אך קטן ממנה. פרוותו הייתה אדומה-זהובה. הקוף הזהוב ליטף בעדינות את הפרווה שבין אוזניו של הדמון הישֵן, ואמה ראתה כיצד היצור-דמוי-הנמייה נרתע בחשש ופולט יבבה חלושה וצרודה. הדמון של אמה, ששינה את צורתו לעכבר, נצמד לצווארה והציץ בפחד מבעד לשערה.
"את יכולה לספר לאביך מה ראית," המשיכה גברת קולטר. "אין כאן רוחות רעות. זאת הבת שלי, הישֵנה תחת השפעת כישוף ונתונה להשגחתי. אך אמה, אמרי בבקשה לאביך שזה סוד. אסור לאיש מלבדכם לדעת שלַיירָה פה. אם ייוודע למכשף שהיא כאן, הוא ימצא אותה ויחסל אותה, ואותי, ואת כל מה שנמצא בסביבה. ולכן הס! ספרי לאביך ולא לאף אחד אחר."
היא כרעה ליד ליירה, הרחיקה את השיער הלח מהפנים הישנות ואחר כך התכופפה כדי לנשק את לחייה של בתה. היא נשאה עיניים עצובות ואוהבות וחייכה אל אמה בחמלה ובואמץ עד כדי כך שהילדה חשה שדמעות מערפלות את עיניה.
גברת קולטר נטלה את ידה של אמה והלכה איתה לפתח המערה וראתה את אביה של הנערה, שצפה מלמטה בחשש. האישה הצמידה את ידיה זו לזו וקדה לעברו, ולאיש רָווח כשראה שבתו מסתובבת ורצה במורד המדרון באור הדמדומים, לאחר שקדה הן לעברה של גברת קולטר והן לעבר הישֵנה המכושפת. האב ובתו קדו עוד פעם לעבר המערה, ואחר כך יצאו לדרכם ונבלעו במהרה באפלולית שושני האלפים הכבדות.
גברת קולטר פנתה אל הַכִּירה, שהמים ששָפתה עליה כמעט רתחו.
היא התכופפה ופוררה כמה עלים לתוך המים, שני קמצוצים מהשקיק הזה, קמצוץ אחד מהשקיק ההוא, והוסיפה שלוש טיפות של שמן צהוב בהיר. היא בחשה את התערובת במרץ ומנתה בליבה חמש דקות. אחר כך הורידה את הסיר מהאש והתיישבה כדי להמתין עד שיתקרר הנוזל.
מסביבה היה מונח חלק מהציוד מהמחנה ליד האגם הכחול, שסֶר צ’ארלס לאטרוֹם מת בו: שק שינה, תרמיל עם בגדים להחלפה וחומרי כביסה וכדומה. הייתה גם תיבת קנווס מרופדת עם מסגרת עץ נוקשה שהכילה כלים שונים; היה גם אקדח בנרתיק.
התמצית התקררה במהירות באוויר הדליל, וברגע שהגיעה לטמפרטורת הגוף, מזגה אותה גברת קולטר בזהירות לכוס עם פִּיה ולקחה אותה למעמקי המערה. הדמון הקוף שמט את האצטרובל ובא אחריה.
גברת קולטר הניחה את הכוס בזהירות על סלע קטן ורכנה אל ליירה הישנה. הקוף הזהוב כרע מעברה השני, דרוך לתפוס את פַּנְטָלַיִמוֹן אם יתעורר.
שערה של ליירה היה לח ועיניה התרוצצו מתחת לעפעפיה הסגורים. היא התחילה לזוז: גברת קולטר הרגישה שריסיה מרפרפים כאשר נישקה אותה, וידעה שלא נותר זמן רב עד שליירה תתעורר לגמרי.
היא החליקה את ידה תחת ראשה של הילדה, ובידה השנייה סילקה ממצחה את קווֹצות השיער הלחות. שפתיה של ליירה נפשקו והיא נאנחה בשקט; פנטלימון התקרב לחזה. עיניו של הקוף הזהוב לא משו מהדמון של ליירה, ואצבעותיו השחורות והקטנות לפתו בעווית את קצה שק השינה.
גברת קולטר הביטה בו והוא הרפה מהשק והתרחק כדי זרוע. האישה הרימה בעדינות את בתה עד שכתפיה התרוממו וראשה היה מוטה אחורה, וליירה עצרה את נשימתה פתאום ועיניה נפקחו, מפרפרות, כבדות.
"רוֹגֶ’ר," היא מלמלה. "רוג’ר... איפה אתה... אני לא רואה..."
"שששש," לחשה אִמהּ, "שששש, חמודה שלי, תשתי."
היא הצמידה את הכוס לפיה של ליירה והיטתה אותה עד שֶטיפּה לחלחה את שפתיה של הילדה. לשונה של ליירה חשה בטיפות והשתרבבה כדי ללקק אותן, וגברת קולטר הניחה לעוד כמה טיפות נוזל לזרזף לפּיה. היא עשתה זאת בזהירות רבה והניחה לה לבלוע כל לגימה בטרם תשקה אותה שוב.
לאחר כמה דקות התרוקנה הכוס, וגברת קולטר השכיבה את בתה. ברגע שראשה של ליירה נגע בקרקע, שב פנטלימון להתכרבל ליד צווארה. פרוותו הזהובה-אדומה הייתה לחה כשׂערה. שניהם שקעו שוב בשינה עמוקה.
הקוף הזהוב פסע בקלילות לפתח המערה והתיישב שם להשקיף על השביל. גברת קולטר טבלה פיסת בד בקערת מים קרים ונוגבה את פניה של ליירה, ואחר כך פתחה את שק השינה והרטיבה את זרועותיה, את צווארה ואת כתפיה, מפני שלְליירה היה חם. לבסוף שלפה אִמהּ מסרק והתירה בעדינות את סבך שיערה של ליירה, החליקה אותו והרחיקה אותו ממצחה וסידרה בו שביל באמצע.
היא השאירה את שק השינה פתוח כדי שהילדה תצטנן מעט, ואחר כך פתחה את הצרור שהביאה אָמה: כמה ככרות לחם שטוחות, גוש עלי תה דחוסים, מעט אורז דביק עטוף בעלה גדול. הגיע הזמן להדליק את המדורה. צינת ההרים הייתה עזה בלילה. היא חתכה בשיטתיות מעט חומר הצתה יבש, הכינה את המדורה והדליקה גפרור. היה עליה לתת את דעתה על בעיה נוספת: הגפרורים הלכו ואזלו, וכמותם גם הנפטא לכירה; מעתה ואילך עליה להשאיר את המדורה דולקת יומם ולילה.
הדמון שלה היה מוטרד. מה שעשתה במערה הזאת היה למורת רוחו, אך כאשר ניסה להביע את הסתייגותו סילקה אותו מעל פניה. הוא הפנה את גבו והשליך את שברי האצטרובל אל החשכה בחוץ, והבוז נחרט בכל תווי גופו; היא לא שמה לב, אלא עמלה בכישרון ובהתמדה והקימה את המדורה והניחה עליה את הסיר כדי להרתיח מים לתה.
אך ספקותיו השפיעו עליה בכל זאת, וכשפוררה את לִבנַת התה האפורה-כהה לתוך המים, שאלה את עצמה מה היא עושה לכל הרוחות, ואם יצאה מדעתה, ושוב ושוב שאלה את עצמה מה יקרה כשהדבר ייוודע לכנסייה. הקוף הזהוב צדק. היא לא הסתירה לא רק את ליירה: היא הסתירה את עיניה שלה.


מתוך החשכה הופיע הילד הקטן, מלא תקווה ופחד, ולחש שוב ושוב:
"ליירה – ליירה – ליירה..."
מאחוריו עמדו דמויות אחרות, מוצללות אפילו יותר ממנו, דוממות יותר. נראה שהן שייכות לקבוצה אחת, לסוג אחד, אך לא היו להן פנים נראים לעין וקולות נשמעים; וקולו שלו היה לחישה בלבד ופניו היו מוצלות ומעורפלות כמו משהו שכמעט נשכח.
"ליירה.... ליירה..."
איפה הם?
על מישור גדול ששום אור לא זהר בשמיו הכהים כברזל, שאובך עִרפֵּל את אופקיו מכל עבר. הקרקע הייתה אדמה חשופה, שנכבשה ושוטחה על ידי מיליוני רגליים, אף שמשקלן של הרגליים האלה היה קל ממשקל נוצה; ולכן יש להניח כי הזמן כבש אותה, אף שהזמן פה עמד מלכת; ולכן יש להניח שאלה פני הדברים. זה היה סוף כל המקומות, אחרון העולמות.
"ליירה..."


למה הם פה?
הם כלואים. מישהו ביצע פשע, אם כי איש מהם לא ידע מה היה הפשע, מי ביצע אותו ומי הסמכות ששפטה אותם.
מדוע הילד קורא בלי הרף בשמה של ליירה?
תקווה.
מי הם?
רוחות.
וליירה לא הייתה יכולה לגעת בהם, ככל שניסתה. ידיה המבולבלות חלפו דרכם פעם אחר פעם, אך הילד הקטן עדיין עמד שם והפציר בה.
"רוג’ר," היא אמרה, אך קולה נשמע כלחישה, "אוי, רוג’ר, איפה אתה? מה זה המקום הזה?"
הוא אמר, "זה עולם המתים, ליירה – אנ’לא יודע מה לעשות – אנ’לא יודע אם אני תקוע פה לנצח, ואנ’לא יודע אם עשיתי דברים רעים ומה עשיתי, כי ניסיתי להיות טוב, אבל אני שונא את המקום הזה, ואני מפחד ממנו, אני שונא אותו-"
ולייירה אמרה, "אני





לידיעה זו התפרסמו  1  תגובות
תגובות
1   ע''פ הפרק נשמע פרק נחמד
17:23:00  19/02/2006 748643894   
לאחר שקראתי את הספר הוא נשמע נחמד ואולי ארכוש אותו


לתחילת הכתבה
 
קישורים
פרק ראשון מתוך המצפן הזהוב - החלק הראשון בטרילוגיית חומריו האפלים

פרק ראשון מתוך הסכין המעודן - החלק השני בטרילוגיית חומריו האפלים


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב