אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני

מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע

תור הזהב השלישי של סרטי האימה האמריקאיים הולך לעזאזל.
נכון, זו הצהרה קצת מפוצצת, אבל אם נסתכל קצת לעומק הסרטים שמציפים את בתי הקולנוע וספריות הדי וי די בשנים האחרונות, נמצא עובדה מטרידה (לפחות את חובבי הז'אנר): סרטי האימה של שנות האלפיים לא מביאים שום בשורה חדשה, שום אמירה, שום מקוריות.
לחובבי קולנוע שמעדיפים להתרחק מהז'אנר המדמם, יש בעובדה הזו נחמה, שכן היא מצדיקה את סיבת ההימנעות שלהם מהז'אנר. אבל כמו לכל דבר, גם לסרטי האימה יש רבדים נסתרים, משהו חשוב בתוך הקנקן.
תור הזהב הראשון של סרטי האימה בהוליווד החל במהלך שנות השלושים, עם סרטים כגון
"דרקולה" (טוד בראונינג, 1931), "פרנקנשטיין" (ג'יימס וויל, 1931) ו"קינג קונג"
(שונדסאק וקופר, 1933).
סרטי האימה הללו, שהיו שוברי קופות, היו קצת יותר מבידור טהור – הם ביטאו את הפחד האמריקאי מפני הלא ידוע.
שנאת הזרים תמיד אפיינה את המעצמה החזקה בעולם, ומכל הז'אנרים הקולנועיים, דווקא סרטי האימה נתנו דרור לתכונה המולדת הזו – הרי זה כל כך נוח שהערפד מוצץ הדם, שמסמל מיניות אסורה ותאווה פסולה הוא זר בעל מבטא הונגרי כבד? וכמובן שזה נוח שהקוף הענק יגיע מאיזה מבודד מלא בפאגאניים ברבריים המקריבים לכבודו נשים מסכנות.
המשבר הכלכלי בארה"ב, שהחל בשנות העשרים ותופעות הלוואי שלו זלגו אל תוך העשור הבא, הוביל פחדים חדשים – הזרים היגרו לארה"ב במסות אדירות, כל כרך גדול הפך להיות כור היתוך של לאומים, והאמריקאיים הגאים, הוואספים, לא ידעו איך להתמודד עם זה. אז הם ברחו לקולנוע, ונתנו לזרים להיות הרעים. כמובן שזוהי מגמה קולנועית שאינה משויכת אך ורק לסרטי אימה, שהרי ברוב סרטי המתח האמריקאיים הרעים אינם אמריקאיים (הביטו בסרטי ג'יימס בונד במיוחד, כמייצגים של הקולנוע המסחרי הפופולארי).
אך ז'אנר האימה, שאוגר בתוכו כל כך הרבה משמעויות מודחקות, הפך באותן שנים להיות המפלט לכל הפחדים המודחקים של האמריקאים. עובדה משעשעת היא שחלק מהיוצרים הבולטים בז'אנר האימה הושפעו באמנות בולטת ש"היגרה" לארה"ב באותן שנים - האקספרסיוניזם הגרמני. רוב ההשפעות הויזואליות של הז'אנר מגיעות היישר מאותו זרם קולנועי גרמני (החל מהטירות הגותיות של דרקולה ופרנקנשטיין, ועד הצללים המאיימים של פרדי קרוגר וסכיניו).
(על האקספרסיוניזם הגרמני תוכלו לקרוא בכתבה של עומרי בר לב ראה קישור בצד ימין למעלה)

אותו תור זהב של ז'אנר האימה דעך במהלך שנות הארבעים, עם עלייתו של זרם "הסרט האפל" (פילם נואר). אותם סרטים התמקדו יותר בסיפורי פשע אלימים, ופרט לגרסאות חוזרות של דרקולה ופרנקנשטיין, לא ניתן למצוא סרט מייצג לז'אנר באותן שנים (פרט ל"אנשי החתול" של ז'אק טורנר מ 1942, שהוא יותר סרט פילם נואר מסרט אימה, אך עוסק, במודע, במיניות מודחקת).
יש הרואים בשנות החמישים כתור הזהב השני של ז'אנר האימה, אך זוהי התבוננות לא נכונה – במהלך שנות החמישים גבר הפחד מהקומוניזם, ומשואה גרעינית. אירועי הירושימה ונגאסאקי הותירו מטען כבד בלב היוצרים ההוליוודיים, וז'אנר של סרטי מפלצות נוצר. יש הרואים בסרטים אלו סרטי אימה, אך הם יותר מתעסקים במדע בדיוני מאשר באימה. בנוסף, אין בהם עומק או מסר נחבא – לאחר צפייה מרוכזת בכמה סרטים מהז'אנר, ניתן לראות בבירור את הקשר ביניהם, שכן יוצרי הסרטים לא ניסו להסתיר את עמדותיהם השמאלניות בתוך עבודתם. להיפך, הם ביקשו להפגיז את המסכים במסרים אנטי מלחמתיים.

תור הזהב השני של ז'אנר האימה, מתרחש אם כן בשנות השבעים (פרט ליצירת מופת אחת היוצאת לאקרנים עשר שנים קודם. אולי שמעתם עליה – "פסיכו" של אלפרד היצ'קוק, מ 1960).
בשנות השבעים, לאמריקאים לא היה חסר ממה לפחד – מלחמת וייטנאם, ממשלה מושחתת (פרשת ווטרגייט), מצב כלכלי שהולך ומתדרדר, אפליה וגזענות שעדיין רודה במדינה, אלימות גואה. כל אלה מצאו דרכם אל תוך סרטי האימה.
רק הביטו ברשימה קצרה והנושאים החבויים בתוכה – "מגרש השדים" (וויליאם פרידקין, 1973) היוצא כנגד הדת ומעלה את הרעיון שהאימה נמצאת בתוך התא המשפחתי המתפורר.
"טבח המנסרים מטקסס" (טובי הופר, 1974) הנותן לגזענים מהדרום מסורים מידיים ומשלח אותם בצעירים מפוחדים.
"ליל המתים חיים" (ג'ורג' רומרו, 1968) שמראה לנו מה יכול לקרות אם הממשלה לא מטפלת נכון המתקנים גרעיניים, וכיצד הגזענים מהדרום (המשולים לחיילים אמריקאים בווייטנאם) מתייחסים לגיבור הסרט בסוף (גיבור שלמרבה הפלא, שחור).
"ליל המסיכות" (ג'ון קפרנטר, 1978) שמציג לנו את הממשל הרפובליקני הבא של רייגן בתור רוצח במסכה לבנה השוחט צעירים שביקשו לעשות קצת סקס.
"הנוסע השמיני" (רידלי סקוט, 1979) מראה לנו מה יכול לקרות כאשר חברה תעשייתית (שהיא כמובן ממשלת ארה"ב) משלחת בעובדיה (אזרחיה) יצור אלים ורצחני על מנת לבחון את יכולותיו כנשק עתידי, וזה עוד לפני שפתחנו דיון על סוגיות הנשיות והאמהות הנדונות בו.
אפילו "יום שישי השלוש עשרה" (שון ס. קאנינגהם, 1980) מציג את ממשל רייגן כאישה דרומית המבקשת לנקום את מות בנה ע"י הענשת צעירים חרמנים. וכמובן, בל נשכח את "סיוט ברחוב אלם" (ווס קרייבן, 1984) האחרון מבין יצירות המופת, שמראה לנו כיצד מערכת חינוך אטומה והורים שלא מוכנים להקשיב לילדים שלהם גורמים לאותם ילדים להירצח בשנתם, ע"י רוצח שנוקם בהם על חטאי הוריהם.

אכן, שנות השבעים היו עשור פורה לז'אנר האימה, ובעיקר לז'אנר ה"סלאשר" (סרטים בהם חבורת צעירים נשחטים במקוריות ע"י רוצח מטורף, רצוי במסכה).
פרט לסרטים הנ"ל, היו עוד מאות סרטים פחות מוצלחים, אך כולם עסקו בנושאים דומים – הפחד האמריקאי. ההבדל הוא כמובן במיקום – הרוצחים והמפלצות הגיעו מתוך ארה"ב, ולא מבחוץ. האימה של שנות השבעים הייתה בתוך המדינה, והציבור האמריקאי נהר לאולמות, על מנת לראות את הפחדים שלהם נמוגים עם כל הנפת סכין, או במקרה יצירתי יותר – גרזן.
במהלך שנות השמונים הז'אנר דעך, וחזר להיות ז'אנר שוליים, "תודות" לאיכות הסרטים הגרועה, ולעובדה שכמו כל ז'אנר קולנועי, הנוסחה הפכה לשחוקה. ישנן תיאוריות קולנועיות המבקשות למפות את אורך החיים של ז'אנר הקולנועי, ומציגות ארבעה שלבים. ז'אנר האימה הגיע בשנות השמונים לשלב השלישי, שלב בו הנוסחה מביאה אותו אל סף כיליון.

רגע לפני ששנות האלפיים שעטו אל חיינו, ז'אנר האימה האמריקאי הפיח בעצמו רוח חיים, ורוח מודעת לעצמה – "צעקה" (ווס קרייבן, 1996) הציג אימה חדשה לעולם הקולנוע – אימה מודעת לעצמה, כמעט פוסט מודרניסטית. הטרילוגיה שוברת הקופות הזו הציעה לקהל אימה מעורבבת עם קומדיה והמון מודעות לעובדה שמדובר בקולנוע, ולקולנוע (בעיקר ז'אנרי) יש חוקים. וכמובן, שגם האימה הפוסט מודרניסטית הזו הפכה לנוסחה, וסרטים כגון "אני יודע מה עשית בקיץ האחרון" (ג'ים גילספי, 1997) ו "אגדה עירונית" (ג'יימי בלנקס, 1998) הפכו להיות להיטים.
ובמהלך שנות האלפיים, הצעד המתבקש קרה – סרטי האימה חזרו לחיינו, ובהילוך גבוה. עם הפיגוע במגדלי התאומים, בועת הכוח האמריקאית התנפצה, והפחד חזר לשלוט בחייהם של אזרחי ארה"ב. תוסיפו למשוואה את הממשל הכושל של בוש, את המצב הכלכלי המתדרדר ואת המתח הגזעי (שלמרות הצהרות על שוויון, קיים ועוד קיים) ותקבלו מתכון למנה הגונה של פחדים קמאיים.

ואכן, העשור האחרון היה פורה למעיים – מסלאשרים טיפוסיים כגון "יום אהבה מסוכן" (ג'יימי בלנקס, 2001) ו"נשמה רעה" (ג'ים גילספי, 2006), דרך המשכונים כגון "מגרש השדים – ההתחלה" (רני הרלין, 2004) ו"ליל המסיכות – 20 שנה אחרי" (סטיב מיינר, 1998), סרטים הנוגעים בפוסט מודרניזם, אבל משלבים המון מחוות יותר ממודעות עצמית, כגון "ג'יפרס קריפרס" (ויקטור סלבה, 2001), סרטים מקוריים יותר ופחות, כגון "המסור" (ג'יימס וואן, 2004) ועד רימייקים, קרי – גרסאות מחודשות. ומאלה, יש המון.
הגרסאות המחודשות הפכו להיות נכס צאן הברזל של הז'אנר בשנים האחרונות. רובן גרסאות צולעות לקלאסיקות ("טבח המנסרים מטקסס" מ 2004 עוד סביר, אבל הגרסא החדשה ל"הערפל" של ג'ון קרפנטר פשוט מגוחכת), אך חלקן מצליח לתת נופך חדש לגרסאות המקוריות.


צפו ב"שחר המתים" של זאק שניידר (2003) וקבלו גרסא מעולה לסרטו הפוליטי של ג'ורג' רומרו מ 1978. סרט זומבים המשלב את האמירה המקורית של רומרו (בכל הנוגע לתרבות הצריכה שהופכת את האמריקאים ליצורים חסרי בינה) ביחד עם אלימות גראפית חסרת פשרות, והמון הומור.

צפו ב"גבעות הפחד" (אלכסנדר אז'ה, 2006) וקבלו גרסא יותר טובה מהמקור של ווס קרייבן מ 1977.
"גבעות הפחד" של אז'ה מצליח לקלוע בנקודה שרוב סרטי האימה של היום לא מבקשים לגעת בה
בכלל – הפוליטיקה. מכיוון שרוב הסרטים בז'אנר היום מבוססים על נוסחאות עבר או גרסאות מקור, יש נטייה להתרחק מאמירות פוליטיות.
אולי זה נובע מחוסר יכולת של הבמאים הצעירים להתעסק עם סוגיות אלו. אולי הם פשוט פחות אינטיליגנטיים מהיוצרים של שנות השבעים. או שאולי הם פשוט לא רוצים לנקוט עמדה. יהיו הסיבות שיהיו, האמירות הפוליטיות והחברתיות, שכל כך אפיינו את הז'אנר במהלך שנות השבעים, נעלמו מהשטח בסרטים המודרניים. והנה, סרטו של אז'ה מעלה את המסר החברתי שלו אל פני השטח – מי ששורד בסוף הסרט הם הדמוקרטיים, אלא שאינם מוצאים באקדח פתרון סופי. ובכדי לחדד את הנקודה שלו, אז'ה נותן לאחד מגיבוריו הדמוקרטיים להתדרדר נפשית עד לרמה שהוא הופך לכובש רפובליקני אלים, התוקע את דגל ארה"ב בתוך מצחו של אחד הרוצחים. שיפוד ראשו של איש רע מעולם לא היה פטריוטי כל כך. ומצחיק.

אני מוצא כי סרט אימה ללא אמירה הוא פאן לשם הפאן, אך חווית הצפייה שלי נפגמת מכיוון שלא יצאתי עם שום תובנה מהסרט. לראות איברים מדממים ואנשים יפים נשחטים אני יכול גם בחדשות של שמונה.
שנות השבעים הוכיחו לאוהבי הקולנוע כי ניתן למצוא אמירות רציניות גם בסרט שנראה כסרט פופקורן שגרתי.האם הסיבה לכך היא שהסרטים הטובים ביותר בז'אנר נעשו ע"י במאים שאינם "שייכים" לז'אנר האימה באופן בלעדי? ג'ון קפרנטר בכלל אוהב מערבונים. ווס קרייבן החל דרכו בקולנוע דוקומנטארי, והפילמוגרפיה שלו כוללת דרמה סוחטת דמעות בכיכובה של מריל סטריפ. רידלי סקוט התנסה כמעט בכל ז'אנר קולנוע אפשרי. אפילו ג'ורג' רומרו, שמזוהה עם סרטי זומבים, עשה כמה דרמות מתח במהלך השנים.

כנראה שאלי רות' לא רואה איתי עין בעין. אלי רות' הוא הבמאי שהביא לנו את "הוסטל" (2005), ובקרוב את "הוסטל 2". הפילמוגרפיה שלו כוללת גם את "קדחת הבקתה" (2002) כבמאי,
ואת "2001 מטורפים" (טים סאליבן, 2002) כמפיק. שני הסרטים הללו היו סרטי נוסחה, המבקשים לשלוח צעירים חרמנים אל הדרום האמריקאי, אותו דרום המלא ב "רדנק'ס" גזענים ובורים, שיודעים לפתור את הבעיות שלהם באלימות. בכל עבודותיו ניתן למצוא את האהבה לז'אנר, ובעיקר למקורות הז'אנר.
"הוסטל", הלהיט שלו, מוביל את ז'אנר האימה בחזרה לתקופה מפותחת הרבה פחות.
בזכות במאים חסרי אינטילגנציה כמו אלי רות', ז'אנר האימה מבצע רגרסיה עצובה לשנות השלושים – הזרים הם מקור הרוע.
צעירים אמריקאים יפים וחטובים מגיעים למדינה אקזוטית, והופכים להיות קורבנות לעינויים סדיסטיים של מקומיים חסרי מצפון. זוהי לא עלילת "הוסטל" ולא "הוסטל 2", כי אם עלילת הסרט "טוריסטאס", שעתיד לעלות על מסכינו בזמן הקרוב (או שאולי יופץ היישר ל די וי די, עוד לא ברור).
"טוריסטאס" (ג'ון סטוקוול, 2006) ממשיך את הקו של "הוסטל", ומשתמש באותה נוסחה שאלי רות' השתמש בה – צעירים יפים נשחטים ע"י זרים, בעלי מבטא כבד. רק הפעם, בברזיל. ובביקיני.

התוצאה- מגוחכת, מעליבה, אבל מכניסה כסף.
המסקנה – אל תעזבו את אמריקה. אמריקה תשמור עליכם בטוחים. באמריקה זה לא היה קורה. באמריקה אנו שמים מבטחינו.
הסיסמאות הללו נשמעות מפוצצות, ואולי אף מגוחכות לאוזנינו הישראליות (ששמעו צפירות ודיווחי פיגועים החל מינקות) אך לקהל אמריקאי צעיר, שאינו בוגר במיוחד, האמירות הללו הן המסר שעולה מתוך סרטים כגון "הוסטל" ו"טוריסטאס". היו סמוכים ובטוחים שבעוד אני כותב שורות אלו, מתקיימות לפחות חמש ישיבות הפקה באולפנים הוליוודיים, וכולן עוסקות בהפקת סרט נוסף על פי הנוסחא המנצחת הזו.
נוסחה זו מובילה את ז'אנר האימה למקום שהוא לא רוצה להיות בו – כלי לממשל.
הדבר היפה ביותר בסרטי האימה המוצלחים הוא העובדה שלא רק שהם היו סרטים עמוקים בעלי מסר חתרני כזה או אחר, הם היו סרטים שהדבר האחרון שיכולת לומר עליהם זה שהם משרתים את הממשל.
הביקורת שעלתה בסרטים אלו הופנתה אל החברה, או למנגנונים השולטים בה. הדור שיצר את הסרטים הללו חווה את מלחמת וייטנאם ואת זוועותיה, חווה את אירועי האלימות של שנות השבעים על רקע שוויון הזכויות והמאבקים החברתיים – הדור הזה היה דור של היפים.
ואילו הדור שיוצר את סרטי האימה כיום הוא דור שידע את 9/11. הצלקות הנפשיות שאוכלות את דור הקולנוענים הנוכחי הן צלקות שמתייחסות לפיגוע הארור ההוא – פיגוע שלימד את האמריקאים שהם לא כל כך חזקים כמו שחשבו.
סרטים כמו "הוסטל" ממשיכים את קו המחשבה של הנשיא הטיפש ביותר שידעה אמריקה מאז ומעולם.
אז נכון, אלי רות' הוא בחור מצחיק, והוא חבר של קוונטין טרנטינו. ונכון, הוא בהחלט יודע לעשות סרט ריטושים אפקטיבי, ומצחיק. אבל בלי לשים לב, הוא עושה סרטים ימניים, המבטאים יותר מהכל, הערצה לאידיאולוגיה של ג'ורג' דבליו בוש.

וזו, גבירותיי ורבותיי – מחשבה מפחידה.





לידיעה זו התפרסמו  1  תגובות
תגובות
1   הדרום האכזר
11:47:00  02/05/2007 צ'רלי ברוסטר  ron@yuvalchi.co.il 
כתבה יפה ורצינית.לדעתי ראוי לנסות ולבחון את כל הסרטים שעסקו ב"כפריים הרעים" החל ב"גברים במלכודת " דרך "המנסרים מטקסס" וכלה ב"גבעות הפחד ".האם העירוני האמריקאי באמת מפחד עד כדי כך מהטבע והמרחבים?


לתחילת הכתבה
 
קישורים
הכתבה על האקספרסיוניזים הגרמני


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב