Fuzion- the generic rules
אבי סבג

חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.



Fuzion מבוססת בעיקר על שיטת הגיבור, מפשטת אותה ומנצלת את רוב טכניקת בניית הדמויות המצוינות שלה, אלא שכאן אין גבול לגמישות. אתה מתחיל בלבחור את התכונות אותן אתה רוצה לשלב במשחק שלך מתוך רשימה קיימת ומתוך ההנחה שלא כל התכונות רלוונטיות לכל עולם. כמו כן יש רשימה של תכונות מחושבות הנגזרות מהתכונות הראשיות ומשלימות את הגדרת היכולות הבסיסיות של הדמות. תוכל לבחור מתוך מגוון אפשריות שחלקן בסיסיות כמו נקודות הלם, נקודות פגיעה או התאוששות וחלקן כמו מזל או אנושיות יתאימו רק לחלק מהמערכות.



התכונות נקנות בנקודות המיועדות לכך ורק לכך, כלומר לקניית תכונות יש מאגר נקודות נפרד. גודל המאגר משתנה כמובן בהתאם לעוצמת הדמויות והמערכה, יותר נקודות לסופר גיבורים או דמויות בקמפיין פנטזיה אפית ופחות לדמויות במערכה ריאליסטית. וכאילו שעד עכשיו האפשרויות לשינויים מצדך לא היו מספיק רחבות, מכן ואילך הכל אופציונאלי. השחקן מקבל מאגר נקודות (option points) בהן הוא יכול לקנות כישורים, כשרונות וכן הטבות מיוחדות שיש לדמות כמו עושר מיוחד, מעמד וקשרים עם אנשים שונים.



המגוון העומד לרשות השחקן די רחב, חלק כשרונות מופיעים למעשה כקבוצת כשרונות, כלומר תחת הגדרה אחת כמו תפיסה (Perception) יכולה להיות רשימה ארוכה של כשרונות ספציפיים המתאימים לכל מערכה כמו גילוי שקרים, גילוי מלכודות או כל כשרון הדורש הבחנה עמוקה בפרטים. שיטה זו בשילוב מגוון האפשרויות הרחב מאפשרות יצירת דמויות בכל ז'אנר או עולם משחק. שיטת חישוב העלות בנקודות היא פשוטה להפליא ומהירה מאד.



אופציה נוספת העומדת בפני הדמיות היא רכישת ציוד בנקודות. בחלק מהמערכות המנחה יכול להחליט שציוד מיוחד אינו נקנה בכסף אלה בנקודות בשלב בניית הדמות. פיוזן פיתחה שיטה פשוטה מאד לחישוב העליות באופן גנרי ואוניברסלי של מספר פריטי ציוד נפוצים, לדוגמה "מקור אור נייד" שבימי הביניים המוקדמים היה זה לפיד, בתקופה הויקטוריאנית מנורת שמן, בימנו פנס המוזן ע"י סוללות ובעתיד הרחוק זה הוא יונע בכוח היתוך גרעיני קר יעלה תמיד 0.1 נקודות בתקופה הרלוונטית לו.



אם נרצה לשדרג אותו, כלומר להשתמש במכונית מתקדמת במערכת המערב הפרוע, פשוט נכפיל את העלות של "אמצעי תחבורה אישי" במקדם מסוים הנקבע על פי הפער בין התקופות. רשימת המחירים מכילה את הפריטים הנפוצים ביותר שיהיו שימושיים ברוב המערכות, יפה פשוט ויעיל. מצד שני אין זו שיטה כללית לחישוב עלויות של כל פריט ציוד שנרצה אלה רק מה שמופיע ברשימה. חישוב של אמצעים מורכבים כמו חפצי קסם, השתלות קיברנטיות או כלי נשק מיוחדים אינו מוכסה כאן.



כמו בשיטת הגיבור, גם כאן ניתן לקבל נקודות ע"י לקיחת חסרונות לדמויות. שווי החסרון נקבע ע"פ דורגו בשלושה סולמות. תדירות השפעה - עד כמה נפוצים התקפי האפילפסיה מהם הדמות סובלת. עוצמת השפעה - עד כמה קשה לה להתגבר על פחד הגבהים שלה, וחשיבות ההשפעה - עד כמה קשה להתמודד עם קלסטרופוביה במערכה בה טסים במשך רוב הזמן בחלליות קטנות וצפופות וכמובן עד כמה החסרון מסכן את חייה. בעזרת סולם יחסי זה ניתן לקבוע במהירות וקלות את שוויו של כל חסרון מיוחד ומוזר כלל שיהיה. מלבד זאת יש כמובן רשימה של חסרונות מוצעים במגוון קטגוריות כמו חסרונות פסיכולוגיים, פיזיים, חברתיים וכו' מהן השחקן יכול לבחור. העובדה שהוספת החסרונות היא חלק מובנה בשיטה וכן הכדאיות שבשימוש בו מסייעים מאד לבניית דמויות עמוקות וטובות יותר בדיוק כמו בשיטת הגיבור.



ניהול המשחק, שגם הוא בהתאם לרוח הכללית פשוט מאד, יכול להיות מבוצע או באמצעות השיטה של Hero ע"י גלגול 3d6 או באמצעות השיטה של Interlock ע"י גלגול 1d10. שיטת ה- 3d6 היא יותר מאוזנת, אמינה סטטיסטית, כלומר ככל שאתה טוב יותר בכשרון סיכוייך להצליח גדלים באותו יחס. שיטת ה-1d10 מפתיעה יותר, לעיתים תיכשל גם בכשרון בו אתה מוצלח ומצד שני הסיכוי להגיע להצלחה קריטית ולבצע משהו מדהים עולה בהרבה. שתי צורות העבודה נחות באותה מידה ונתמכות באופן מלא השיטה.



שיטת הקרב, שכנגזרת של הטיפול בכשרונות גם היא תומכת בשתי שיטות ניהול המשחק, היא קלילה יפה וכמעט זהה לזו של שיטת הגיבור. השיטה מאפשרת ביצוע מגוון תמרונים וצורות התקפה שונות בכל סוגי הנשקים, מחרבות ועד תותחי חלקיקים, תומכת בקרב רכוב ואפילו בקרבות בין חלליות. אומנם הכל מאד מתומצת ובססי ואבל ברוב המקרים זה מספיק. כמו כן יש טיפול טוב בהשפעות הנזק, דימום הלם, פגיעות קריטיות ואזורי פגיעה בצורה נוחה לשימוש.



בנוסף יש את חוק ה-X המסייע למנחה לקבוע את רמות העוצמה המותרות לדמויות. בפיוזן, כמשחק מבוסס נקודות יש חשיבות לאיזון הדמויות לשמירה על רמת עוצמה מסויית שהרי עקרונית שחקן יכול להשקיע את כל הנקודות שלו רק בכשרון לחימה ולהפוך למכונת הרג בלתי ניתנת לעצירה. חוק ה- X נועד להגביל את יכולות הדמות בתחומים השוני לרמה המתאימה לסוג המערכה. זה נראה פשוט מאד אבל למנחה חסר ניסיון אין עדיין את קנה המידה כדי לדעת מה חזק מידי ולכן החוק בהחלט שימושי.



אלו הם כל מרכיבי השיטה הגנרית, מי שמכיר את שיטת הגיבור שם לב מייד להעדרם של כוחות שבלעדיהם לא ניתן לשחק שום מערכה שכוללת אלמנטים על טבעיים כמו סופר גיבורים או פנטזיה. כמו כן אין טיפול באומניות לחימה וכבר הזכרנו את התמיכה החלקית מאד בבנייה של ציוד. כל זה נכון אך נפתר בגלל שפיוזן היא שיטה פתוחה הבנויה לקבל תוספות או כפי שהם נקראות ע"י הכותבים plug ins. במוצרים המסחריים השונים שיצאו לשיטה נוספו כבר הרחבות שונות,champions new millennium המצוין מוסיף את החוקים לבניית כוחות וכן חוקים לשילוב אומנויות לחימה, Bubblegum crisis מוסיף חוקים לטיפול בבניית רובוטים וחליפות לחימה רובוטיות (mecha) ו- Shards of the stone מוסיף שיטת קסם ויתר האלמנטים של פנטזיה.



דגש שלישי שחשוב להזכיר הוא שזו, כאמור, שיטה חופשית, כלומר כל אחד יכול לכתוב תוספות כל עוד הן מופצות חינם. התוצאה היא שנוצרה מין קהליה של חובבי השיטה שמלאו את הרשת במאות קבצי PDF עם תוספות שימושיות ואיכותיות להורדה חינם. כל מה שצריך בכדי לשחק בכל ז'אנר שתרצו החל מתוספות חוקים, דרך דמויות מוכנות, אוגדני מפלצות, שיטת קסם שונות והרפתקות נמצא חופשי על הרשת. חובה להוריד את קובץ החוקים הבסיסי ואז אפשר למצוא את ההרחבות מתאימות ופשוט לשלב אותן.



פיוזן היא שיטה טובה מאד, אומנם פחות טובה מהאחות הגדולה שיטת הגיבור, אבל בהחלט ראויה למשחק ולשבחים רבים. בעזרת ההרחבות תוכלו לשחק כל דבר, הפשטות שלה ממש כובשת והגמישות מזמינה מקוריות. אני ממליץ בחום לכולם להוריד את השיטה ולנסות אותה ואולי בעוד חודש נמצא גם קבצים שאתם כתבתם.





לידיעה זו התפרסמו  1  תגובות
תגובות
1   אין
22:41:00  10/03/2007 אין  אין 
זה משעמם רצח!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


לתחילת הכתבה
 
קישורים
האתר הראשי של השיטה

האתר של חברת hero בעמוד המשאבים תמצאו קישורים טובים.

אתר החברה שהיא אחת השותפות ב fuzisn labs ותומכת נלהבת בשיטה.

האתר למשחק הפנטזיה המצוין של חברת obsidian


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב