מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
ההפתעה הגדולה בנוגע ל-"5 סנטימטרים בשניה" היא ההיעדר המוחלט של כל מרכיב מד"בי או פנטסטי בעלילה שלו, מהסוג שאפיין את שני סרטיו הקודמים. גם בסרטים ההם, "Voices of Distant Star" ו-"The Place Promised in Our Early Days", המרכיבים האלה היו בסך הכל כלי להתמודד עם הנושאים שמעניינים את שינקאי: מעבר מילדות לבגרות, תקשורת בין-אישית, אהבה ואבדן. המיקום של עלילת "5 סנטימטרים בשניה" ביפן העכשווית (מתחילת שנות ה-90 ועד ימינו אלה), מאפשר לו להתמודד עם אותם נושאים באופן ישיר ועמוק יותר. העלילה מחולקת לשלושה סיפורים קצרים. בראשון שבהם מתוודעים הצופים לטקאקי ולאקארי, זוג ילדים צעירים שידידות עזה נרקמת בינם, על רקע נשירת העלים מעצי הדובדבן באזור בו הם גרים. אך על הידידות הזאת מעיב כאב הפרידה: אקארי נאלצת לעבור דירה ביחד עם הוריה. היא וטקאקי שומרים על קשר דרך מכתבים, וכאשר גם משפחתו של טקאקי עוברת דירה – למקום רחוק שיהפוך כל מפגש עתידי בינו ובין אקארי למשימה בלתי אפשרית – הוא מחליט לנסוע ולבקר אותה בפעם האחרונה. הסיפור השני מתרחש בסוף שנות ה-90, כאשר טקאקי, כעת תלמיד מצטיין בבית-הספר התיכון בו הוא לומד, הופך למושא-אהבתה של קנאה, תלמידה אחרת באותו בית-ספר. אך למרות סימני הידידות אותה מפגין אקאקי כלפיה, קנאה אינה מצליחה לשבור את חומת-המגן הרגשית שמקיפה את אקאקי: נראה כי מחשבותיו תמיד נודדות לעבר משהו אחר (או אולי מישהי אחרת?). הסיפור השלישי מתרחש לקראת סופו של העשור הראשון במאה ה-21. טקאקי הוא בעל קריירה מצליחה בתחום המחשבים, אקארי עתידה להתחתן בקרוב. האם נותר עוד משהו מאהבת-הנעורים של השניים? הבעיה הגדולה ב-"5 סנטימטרים בשניה" נובעת מעוצמתו של הראשון מבין הסיפורים המרכיבים אותו, ובמיוחד מרצף סצנות המתאר נסיעה ברכבת בעת סופת-שלגים עזה, בדרכו של טקאקי לפגוש את אקארי. הסצנות העוקבות אחר מסעו של טקאקי מהוות את אחד משיאיו הרגשיים של הסרט, ושינקאי מצליח להתעלות בהן לפסגת הישגיו כבמאי. אך השיא הזה מגיע מוקדם מדי, ומורגשת נפילה מסוימת ברמת העניין והמתח הדרמטי בסיפור השני – למרות שזה מצליח, בסופו של דבר, לספק עלילה דרמטית מעניינת בפני עצמו – ובמיוחד בסיפור השלישי, הקצר והתמציתי מדי, שמסתיים בחופזה. אך אם מתבוננים בכל שלושת הסיפורים ביחד, מגלים כי הם מרכיבים זה עם זה במלאכת-מחשבת את הפסיפס האנושי המוכר כל-כך מסרטיו הקודמים של שינקאי. טקאקי ואקארי הם זוג הצעירים המאוהבים, הנאלצים להתבגר מהר מדי, קנאה היא בעלת החלומות הרומנטיים שהמציאות טופחת על פניה, עד לסיום המריר. אותו פסיפס אנושי הוא אולי הסיבה שהתואר "מיאזאקי הבא" מוצמד לעיתים קרובות לשמו של שינקאי: הוא פונה, לגמרי במודע, קודם לבטן של הצופים ורק אחר-כך לראש. אבל בניגוד למיאזאקי, שינקאי אינו מאמין גדול בסיומים אופטימיים ביפן העכשווית - גם בעידן האינטרנט והטלפונים הניידים, הטכנולוגיה עדיין אינה יכולה לגשר על פערים של זמן ומרחק, גם כאשר המרחק הזה נמדד בקילומטרים ולא בשנות-אור (כמו ב-"Voices of Distant Star"). וכצפוי מסרט של שינקאי, "5 סנטימטרים בשניה" הוא סרט יפהפה עד כאב. שינקאי לא ממש מצייר רקעים עבור הסרטים שלו, כמו שהוא שר שירי אהבה לנופים שעליהם הם מבוססים. "5 סנטימטרים בשניה" מתרחש בשלושה מחוזות שונים, וכל אחד מהם זוכה לניואנסים משלו בעיצוב ובצבע, כאשר תהליך ההתבגרות של הגיבורים מומחש על ידי מעבר עונות השנה: עלים נושרים בסתיו, סופות עזות בחורף, חולות זהובים של חופי-ים בקיץ. עיצוב והנפשת הדמויות מזכירים את הרקע של שינקאי בתעשיית משחקי הוידאו, עם גיבורים וגיבורות שנראים כמו התממשות של פנטסיה רומנטית. אבל אצל שינקאי, כאמור, פנטסיות נוטות להתנפץ אל מול סלעי המציאות. הליווי המוסיקלי של הפסקולן טנמון, שעובד עם שינקאי עוד מימיו בתעשיית משחקי הוידאו, משלים את האווירה המלנכולית ששורה על הסרט כולו. בין הבונוסים שאפשר למצוא על מהדורת ה-DVD של הסרט בולט לטובה ראיון מקיף עם שינקאי על עשיית הסרט – שרובה נערכה בדירתו של שינקאי עצמו, אותה הוא מילא בציוד דיגיטלי ואליה הוא הזמין אנימטורים לעבודה במשמרות. בהתחשב באופי הכמעט-מחתרתי של ההפקה, מדהים לגלות עד כמה מלוטש ומקצועי נראה הסרט עצמו. "5 סנטימטרים בשניה" הוא עוד השיג מרשים לאחד הבמאים הכשרוניים והמבריקים ביותר שקמו לאנימציה היפנית במאה ה-21.
לידיעה זו התפרסמו1תגובות
תגובות
1 פשוט מופלא
8:30:00 16/03/2009
יואב
טוב שנפתר מהמרכיב המד"בי. ב- voices שהיה קצר וענייני זה עבד, אבל ב- the place promised האלמנטים המד"ביים הפכו את הסרט למסורבל. כאן סוף סוף קיבלנו סרט ללא שומן מיותר (אורכו שעה בלבד) והוא פשוט מושלם. יצירת מופת!
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני'' רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
Fuzion- the generic rules אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
מטאל גיר סוליד 4 עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.