טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני

איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
אי אפשר להתייחס ל-"טינה 2", מבלי להזכיר את אחיו החורג, "הצלצול" (תרגום מטופש לשם בעל כפל משמעות, Ring). שניהם עיבודים אמריקאיים לסרטי אימה יפניים, שני המותגים היו הצלחה קופתית, וכל אחד הוליד סרט המשך, שהיה הצלחה צנועה לעומת הראשון. אך לא די להתייחס לעובדות הפשוטות הללו. יש להביט פנימה אל הסרטים הללו בכובד ראש, ברצינות. מכיוון ששני המותגים המצליחים הללו (שלפחות אחד מהם, "הטינה", יוליד המשך שלישי) אוצרים בחובם משהו הרבה יותר חזק מרגעים מפחידים על מסך הכסף - הסרטים הללו מבטאים את ההבדל המהותי בין ארה"ב ליפן, בעיקר בקולנוע שהן מייצרות.

העם היפני חי במהלך המאה האחרונה תחת צל כבד של זיכרון קולקטיבי מזוויע – הפצצת הירושימה ונגאסאקי ע"י ארה"ב, בשלהי מלחמת העולם השנייה. מעשה ברוטאלי זה, של השמדת אוכלוסיה שלמה ע"י שימוש במכשיר יום דין מעשה ידי אדם, שימש את הקולנוענים היפניים מזה דורות לצרוך יצירת קולנוע בעל משמעות אישית וחברתית כאחד. החל מיוצרים "רציניים" ומכובדים כגון אקירה קורוסאווה (אחד מגדולי הקולנוענים שידעו יפן והעולם) ועד הידאו נקאטה (שביים את "Ringu", הגרסא המקורית ל-"צלצול") וטקאשי שימזו (שאחראי על "הטינה").

איך שאני רואה את זה, היפנים חיים בפחד נוראי מקדמה וטכנולוגיה, החל משנות החמישים. מקור הפחד ברור - זוהי אותה קדמה שהפילה עליהם את האסון הנורא של הירושימה, וזוהי אותה קדמה שמאיימת למחוק את הפולקלור הנפלא שמייחד את העם הזה. ולא שחסר ליפנים ממה לפחד, עימותים צבאיים עם סין במהלך שנים, רעידות אדמה והתפרצויות הרי געש. בשנות החמישים נוסף להם פחד חדש, מאיים הרבה יותר - הטכנולוגיה. וכאילו באקט של "אם אתה לא יכול לנצח אותם, הצטרף אליהם", היפנים החליטו לקחת את המלחמה אליהם, ולנצח בה בכל מחיר - הם הפכו לאשפי הטכנולוגיה.

חוד החנית בפיתוחים טכנולוגיים עבר להתגורר בטוקיו, שהפכה עם השנים לעיר שלטי ניאון לא אנושית, מנוכרת למראה. רק תביטו בסרט "בלייד ראנר", עם כל אווירת הנכאים השולטת בו, ולא תוכלו שלא לחשוב על דימויים של טוקיו (מה גם שרידלי סקוט אומר בגאווה שהוא ביסס את המראה הקר כמוות של הסרט שלו על טוקיו). אותו פחד מטכנולוגיה, שהוביל את היפנים להיות המובילים בתחום, גם על חשבון החום האנושי, הוא זה שמכתיב את אורח החיים שלהם, לפי סרטים כמו "Ringu": סרט שמדבר על קלטת וידאו שכל מי שצופה בה, מת. יישות רצחנית מתעוררת ויוצאת ממכשיר הטלוויזיה על מנת להשמיד בצורה סדיסטית את הצופה בקלטת. אם זה לא מבטא פחד מטכנולוגיה, אני לא יודע מה כן.






בסרט כמו "Ju-On: The Grudge", הגרסא המקורית ל"טינה", האימה מגיעה ממקור הרבה יותר פשוט: בית מסורתי, כזה שנבלע בתוך גורדי השחקים האפורים של טוקיו. בתוך הבית החמים למראה, חיה לה יישות טורדנית, המבקשת להביא אל כל מי שנכנס למעוזה, את הרגשת האימה שליוותה אותה ברגע שבעלה שחט אותה ואת בנה. והיא יוצאת מהבית, על מנת לרדוף את הגיבורים, גם בעולם שלהם – גורדי השחקים המנוכרים, דירות מעוצבות במיטב אביזרי הטכנולוגיה; כל אותם סממנים מודרניים לא יצילו אותם מהזיכרון הקולקטיבי – לא ניתן לברוח מהעבר, מהטינה היפנית, אותה רוח רפאים שמרחפת מעל ראשיהם של האזרחים המבקשים למצוא מפלט בחלקיקים ושביבים, על מנת להיפטר ממראות של ילדים פעורי פה, חיוורים (בגוונים של שחור לבן מקפיאים), הרודפים אותם מאז ימי הירושימה.

איך שלא נסתכל על זה, Ringu ו"הטינה" מבטאים את הפחד של היפנים מהעבר ומהעתיד. כמו הטובים שבסרטי האימה ההוליוודיים, גם הסרטים הללו לוכדים את הפחד הקולקטיבי ויוצקים אותו לפיסות צלולואיד. אבל מה קורה כשארה"ב מחליטה להרוויח עוד כמה דולרים מאותו פחד קולקטיבי? גור וורבינסקי, במאי הוליוודי מוכשר במיוחד ("המקסיקני", "שודדי הקריביים"), עיבד בשנת 2002 את Ringu, לגרסא הוליוודית שוברת קופות בשם The Ring. הסרט שלו לא היה כל כך שונה מהמקור – קווי העלילה המקוריים נשמרו, נעמי ווטס המדהימה כיכבה, ואווירת הנכאים שאפיינה את המקור עברה לגרסא החדשה. וורבינסקי אינו במאי טיפש, והוא השכיל להבין את הכוח הטמון בעיצוב האווירה השקטה, מאד אפורה שמאפיינת את האימה היפנית. השקט הוא הדבר הפחיד ביותר בסרטי אימה יפניים, כי מתחת לשקט אורבת האימה האמיתית.

אך סרטו של וורבינסקי כשל בנקודה המכרעת – האמריקאים לא פוחדים מהטכנולוגיה, אלא מאמצים אותה בשמחה. הקהל האמריקאי לא יורד לסוף דעתם של היפנים כשהם מביטים בקלטת וידאו ורואים את האימה טמונה בה. האמריקאים לא מצליחים לתפוס את המשמעויות האמיתיות של סוס המאיים להרוג את נעמי ווטס, כמו שהיפנים מבינים זאת – הטבע והמסורת מאיימים למחות את הקדמה מעל פני האדמה, לא ניתן להימלט מהעבר והמסורת. אבל, רצה הגורל, והקהל האמריקאי נהר לאולמות. אני מייחס זאת לכישרון של וורבינסקי, שלמרות ההבדל המהותי בתפיסת העולם שלו לעומת זו של הידאו נקאטה, מצליח לייצר סרט אימה אפקטיבי. אמנם, חסר אמירה, אבל אפקטיבי.

סרט ההמשך, לעומת זאת, היה כבר סיפור אחר לגמרי. הקהל כבר הבין את הטריק, והמפיקים, שכנראה חשו כי יש צורך להביא משהו רענן לקהל המנוסה, החליטו לקרוא לדגל לבמאי המקורי של סרטי Ringu, הידאו נקאטה. נקאטה ניסה לביים גרסה מותאמת לקהל האמריקאי, ונכשל בצורה מחפירה – לא רק ש"הצלצול 2" לא מפחיד, הוא אפילו מגוחך. מספיק להביט בסצנה עם הפוטנציאל הגדול ביותר בסרט, ולראות את הכישלון – נעמי ווטס ובנה נוסעים ביער, כשלפתע חבורת צבאים מקיפה אותם מכל צד. בדומה לסצנה עם הסוס בסרט הראשון, הסצנה הזו אמורה לבטא את הפחד מהמסורת, מהטבע המאיים להשמיד את הקדמה. אך מה קיבלנו במקום – עשרות צבאים יצירי מחשב (אין ולו צבי אחד אמיתי בסצנה), שנראים יצירי מחשב, שמבצעים מחול מודרני בסגנון "לורד אוף דה דאנס" על מכוניתה של וטס. האמריקאים אוהבים הכל בגדול, ומרשים – וכך, סצנה שיכלה להיות מבעיתה, הפכה להיות מפגן יכולת של מחלקת האפקטים.

אותה בעיה חוזרת על עצמה בעיבודים לסרטי "הטינה" של טקאשי שימזו. בעוד הסרטים היפניים (שגם אותם הוא ביים) מצליחים להביא למסך את הפחד הקמאי מהעבר לידי ביטוי, הגרסאות האמריקאיות שלו סובלות מחוסר אמינות, וכשל בהבנת התרבות האמריקאית, אליה הוא מבקש לחדור. הסרט הראשון, "הטינה", היה מוצלח, עד לרגעי הסיום שלו – מכיוון שהיה זה הניסיון הראשון של שימזו לביים סרט אמריקאי, הוא בעצם ביים 80 דק' יפניות לחלוטין, ובעשר הדק' האחרונות הוא חטא וניסה להיות אמריקאי. למה אני מתכוון? הביטו שוב ב"טינה" הראשון: למרות הקאסט האמריקאי שלו, הסרט נראה יפני לחלוטין – העיצוב המנוכר, השוטים הסטטיים, השקט המחלחל, הפנים הקפואות של השחקנים.

שרה מישל גלר מתהלכת בסרט כמו בובת חרסינה עדינה, בתוך תיאטרון קבוקי מזוויע– רגעי האימה בסרט עובדים. היישויות של האישה והילד מטרידות את שלוותינו, והסרט מצליח לשמור את הצופה על קצות האצבעות, ללא רגעי מנוחה. אבל אז, בעשר הדק' האחרונות, שימזו נכנע ללחצים מצד התרבות האמריקאית, ומנסה לספק סיום משביע רצון, שמסביר לנו את המניעים, ואת מהלכי העלילה. בניסיון נואש לתת לקהל האמריקאי את מה שהוא רגיל לקבל (הסברים מנומקים, זרימה עלילתית), שימזו זרק את הסרט שלו לפח, והפך את "הטינה" ליצירה עקרה במיוחד. אבל הקהל נהר לאולמות. אולי בגלל הציפייה לקבל סרט כמו "הצלצול", אולי בגלל הרצון לראות באפי חוטפת על הראש סוף סוף.

הסרט היה הצלחה אדירה בקופות, ולא עברו מספר ימים, ושימזו נקרא למשרדים של סאם ריימי (הבמאי האגדי שהביא לנו את Evil Dead ו-"ספיידרמן"), שהפיק את הגרסא האמריקאית, לגולל את סיפור ההמשך. בינתיים, יצא לאקרנים "הצלצול 2", ואכזב. אבל המפיקים שמו מבטחם בשימזו, וקיוו ש"הטינה 2" יצליח כמו קודמו, אם לא יותר. הם אפילו הלכו על טריק הוליוודי ידוע – "הרוג את הכוכב שלך כבר בהתחלה": החל מ"פסיכו" של היצ'קוק (שהרג את ג'נט לי באמצע הסרט) ועד "צעקה" של ווס קרייבן (ששחט את דרו בארימור לאחר עשר דק' מסך), יש להוליווד נטייה להפתיע את הקהל ואולי עד ידי כך ליצור איזשהו באזז לסרט, והרגשה של "אף אחד אינו בטוח". ואכן, ב"טינה 2" שרה מישל נופחת את נשמתה לאחר 15 דק' בתוך הסרט. אם ביל פולמן זכה ליפול ממרפסת ותו לו בסרט הראשון, שרה מקבלת קלוז אפ לאחר שהיא צונחת אל מותה.

הבעיה ב"טינה 2" גדולה יותר מהבעיות של קודמיו ודומיו. אם בסרט הראשון שימזו נכנע לדרישות הקהל האמריקאי, בסרט השני הוא איבד את הצפון לחלוטין. בתוספות המיוחדות של הדי וי די הוא מציין כי תמיד אהב למתוח את חבריו, ולעשות להם תעלולים שונים. לכן הוא בחר לביים סרטי אימה המבוססים על סיפורים קצרים, על מנת שיוכל למתוח את הקהל כל כמה דק'. הבעיה היא ששימזו הוא לא בדחן מקצועי, כי אם קולנוען. ואפילו מוכשר. ובשביל לספק את הקהל שלך, אתה צריך לספק לו קצת יותר מהקפצה בכל כמה דקות. אתה צריך לספק להם עלילה (ברורה יותר או פחות, זה עניין של טעם. אבל תספק אחת), אתה צריך להפיק מהשחקנים שלך משחק, אתה צריך לשמור על הקהל שלך במתח.

מה ששימזו עושה זה פשוט ניסיון פאטתי להציג את שק הטריקים שלו לאמריקאים – החל משיבושים בציר הזמן, שלא מוסיפים כלום לסרט, אלא רק הופכים אותו ליותר מטופש (יש מאחורי השיבושים הללו ניסיון לייצר נרטיב מעניין, אך הסרט כושל בניסיון הנ"ל), דרך הניסיון להביא את היישויות של הסרט המקורי לארה"ב, ועד הניסיון המגוחך להוציא מג'ניפר בילס משחק אמין, שלא כולל ריקודים סקסיים על מוטות פלדה. "הטינה 2" מציג את הכישרון הענק של שימזו ליצור כמה רגעים מקפיצים באמת – הסצנה במשרד היועצת בביה"ס, בה אליסון הבלונדינית נאלצת להתחבא מתחת לשולחן, הצליחה להעיר אותי מהשעמום שאחז בי במהלך הצפייה, אך זוהי נקודת אור בודדה, שטובעת בחושך שאורכו 90 דק'. אפילו הרגע המלחיץ הזה, עם אליסון, נהרס בתוך הסיקוונס שהופך מטופש מרגע לרגע.

במשך שעה וחצי שימזו לא מצליח ליצור עניין בסרט. בסרט הראשון הייתה לו נק' פתיחה סבירה – אף אחד לא מבין מה קורה בסרט, אז יש לו את האפשרות למתוח את הצופים על בסיס חוסר הידיעה. אך בסרט השני הצופים כבר הבינו את העניין, ועכשיו יש ליצור הזדהות עם הדמויות, וע"י ההזדהות, הצופים יישאבו אל תוך האימה. אך לא באמת אכפת לנו מה קורה לדמויות, הן שטוחות, שטחיות, ומעניינות אותנו כקליפת השום.

בשורה התחתונה, "הטינה 2" הוא סרט משעמם, והמסקנה היחידה שניתן לשאוב ממנו היא שהאמריקאים צריכים להישאר בטריטוריה שלהם – האימה שלהם הרבה יותר אפקטיבית כשהם יודעים על מה הם מדברים ("טבח המנסרים מטקסס", וזו רק דוגמא פעוטה מתוך ארסנל סרטי אימה מוצלחים). כשהם מנסים לתרגם פחד קמאי של תרבות אחרת, בשביל לסחוט עוד כמה סנטים, התוצאה נראית בהתאם. לא משנה מי המפיק, ולא משנה שזה מרשים שהבמאי המקורי עושה רימייק לסרט שלו עצמו. כשהבמאי הולך לאיבוד בתוך התקציב המנופח שהוא מקבל, ועוד יש לו יד חופשית לעשות כרצונו, הסרט נראה כמו יצירה של ילד שהלך לאיבוד בחנות ממתקים, ויצא משם עם חורים בשיניים. וחורים בשיניים, כידוע, זה לא בריא.





לידיעה זו התפרסמו  4  תגובות
תגובות
1   יהיוני זה סרט הכי מפחיד שראיתי כל חיי
17:15:00  04/07/2007 שלומי אפללו  דמארי 8 
אמאל'ה הליהיסטר יעני פרצוף של טוסטר יש למכוערת הזאת של הטינה 2...

2   את השני עוד לא ראיתי...
23:29:00  19/08/2007 אאאמ   
את הראשון ראיתי, וזה היה פשוט מזעזע! לא ישנתי 3 ימים אחרי!!! חברים שלי רצו שנראה את השני, אבל אחרי שהראתי להם את הכתבה, הם וויתרו על הרעיון...

3   הטינה הכי מפחידה אמן תשרפי
16:11:00  12/03/2009 מה אכפת לכם בכלל  אין לי 
מה זאת הסרט הלא חינוכי לילדים מה זה מלמדים אותנו לשתות דם תגידו לי מה אתם לא מתביישים ראיתם אולי את הסדרה המלאך השחור כמעט מלאכים על טבעי 1ו2 וגם שעות אפלות אילו סדרות מתח משהו בן זונה לפנים מי שלא ראה ולא שמה אז לא להגיב לי בככל שלום אדיוס בספרדית המון נשיקות וחיבוקים למי שרואה את הסדרות האלה

4   חחחח
15:21:00  07/03/2010 הטינה    
ילדים חכו אני מחכה לכם כל יום ליד המיטה והיום אני באה לשתות לכם את הדם מימני הטינה האאאאאאאאאא



לתחילת הכתבה
 
קישורים
לאתר הסרט בIMDB

לכתבה המקורית במטאליסט


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב