על האימה
שלדון טיטלבאום      עברית   יעל סלע - שפירו

האם ערפדים מפחידים כמו רצח בכביש המהיר? סופרי האימה, החוששים להפוך לא-רלוונטיים, שואבים השראה מהצדדים האפלים של החיים המודרניים. ולוס אנג'לס שופעת השראה.



_________________________________________________________
המאמר שלפניכם התפרסם לפני למעלה מעשר שנים (1991) בלוס אנג'לס טיימס, אך הוא רלוונטי לנעשה היום בתחום ספרות האימה בדיוק (ואולי אף יותר) כפי שהיה כשפורסם.



בכנס השנתי של סופרי האימה של אמריקה, שהתקיים הקיץ ברדונדו ביץ', פנה קלייב בארקר אל עמיתיו ודבריו העבירו בהם צמרמורת.

"אתם לא מפחידים יותר," הכריז בארקר, "הילד הרע" של ספרות האימה לשעבר ותושב חדש בדרום קליפורניה.

סיפורים אודות ערפדים, שדים, גירושי שדים ואנשי-זאב כבר לא מפחידים - בעיקר לא בלוס אנג'לס, הסובלת ממכה של רציחות בכבישים מהירים, מגיפת איידס, מלחמת כנופיות בלתי פוסקת ואוויר בלתי ראוי לנשימה.

"אם לא תתחילו לדבר על דברים אמיתיים," הזהיר בארקר, "בהתחלה תהיו טיפשיים ובסוף תהיו לא רלוונטיים."



יש סיבה טובה לכך שקריאתו של בארקר לפתוח עידן חדש באימה הושמעה לראשונה דווקא פה. מרכז הכובד של מה שמוכנה "פנטסיה אפלה" נדד בשנים האחרונות מהחוף המזרחי, שם שכן לבֶטח במשך החלק הארי של המאה העשרים תחת שרביטם של הכוכבים התאומים ה. פ. לאבקראפט וסטיבן קינג, העכשווי ממנו.

אולם השנה, הטפטוף מערבה הפך לשיטפון בגלל ההתרככות שחלה לאחרונה בקהל רוכשי הספרים. עשרות סופרי אימה - שחלקם מגיעים מאזורים רחוקים כמו אנגליה ואפילו המזרח הרחוק - השתקעו בדרום קליפורניה. כאן הן ניזונים מתמהיל נכבד של פחדים מקומיים וחרדות אנושיות אוניברסאליות, והם תורמים לפיתוחו של סוג חדש של ספרות אימה שניתן לתאר אותו לא כפנטסיה אפלה אלא אולי כ"מתח בצהרי היום". ניתן לומר שהם הפכו את האזור לירושלים החדשה של הפחד.



באופן מסורתי, הכותבים הללו השתוקקו לעבוד בתעשיית הסרטים. ואכן, לתעשיית הסרטים הייתה השפעה מהותית על עבודתם - ועל התנהגותם.



"אנשים מודעים מאד לאפשרות שהספרים שלהם יעובדו לסרט," אומרת ג'סיקה הורסטינג, עורכת בירחון הספרותי שובר המוסכמות Midnight Graffity, שמושבו בשרמן אוקס.
היא מתייחסת לרומן שפורסם לאחרונה וכולל סצינת מרדף בת 200 עמודים, שאין לה כל מטרה, לדעתה, מלבד להיראות טוב בסרט: "זה קורה פה הרבה. אני לא חושבת שהעיר הזאת טובה לספרות."



אבל סופרי אימה באמת נהנים להתרפק על הקזת הדם הנפשית של אזור שטובל באימה לא פחות מאשר בשמש.



"מה שהולך פה זה דחיסה עד כדי חוסר תפקוד," אומר ר. ס. מתסון, בנו של אמן האימה ריצ'ארד מתסון ותסריטאי/מפיק שמפתח קריירה שנייה כסופר אימה בספרו החדש על עסקי הטלוויזיה - "נוצר על ידי".

"אני כבר לא מתייחס לאקלים הפיזי כגורם בכתיבה. מה שאני חושב עליו הוא ההידרדרות המוסרית המוחלטת. יש יותר מדי אנשים בדרום קליפורניה. סופרי אימה נמשכים למקומות שסובלים מדחיסה נוירוטית."



לוס אנג'לס אינה מפחידה יותר משאר ערי המדינה, טוען דיוויד שו, שקרא לאחד מאוספיו "מלאכים אבודים", בהתייחס לסצנות הרחובות ההוליוודיות המקאבריות שהוא משחזר בספריו. אבל העיר נוחלת הצלחה אדירה בדחיסת רוב היבטי התרבות שראוי לחקור אל תוך כתליה רחבי הידיים.



הסיפור של ג'ון סקיפ וקרייג ספקטור, המתגלה בימים אלה, הוא סיפור אופייני למשיכה הטבעית של סופרי אימה לדרום קליפורניה. שני הניו-יורקרים בילו את חמש השנים האחרונות בעיירה קטנה בפנסילבניה, ועשו תחקירים לרומן על השלכה לילית בלתי חוקית של חומרים רעילים. סקיפ טוען ש"הגשר", שיצא באוקטובר בהוצאת בנטאם, הוא ספר אימה סביבתי על "מה שקורה כשמגיעים למסה קריטית של רעילות, ועל איך הפסולת שאנחנו מייצרים בצורה בלתי מרוסנת באה ותוקעת לנו סכין בגב."

סקיפ וספטור משייכים את עצמם לקבוצה קטנה של סופרים השייכים לגרעין הקשה ומתאפיינים באלימות מוחשית וקשה, קבוצה המכונה splatterpunks. אך שניהם ברחו מניו לפנסילבניה בגלל התרככות מסוימת. בעיקר סקיפ, שנהיה לאבא ורצה לגדל את צאצאיו במקום בריא יותר.

"אבל הדבר העיקרי שלמדנו מכתיבת 'הגשר'," הוא אומר, "זה שאין שום מקום בטוח. בפנסילבניה יש שיעורים מדהימים של אונס והתעללות בילדים וגילוי עריות וגועל נפש מטונף, ואידיוטים דפוקים במוח שיורים בעוברי אורח. הפתולוגיה נמצאת בכל מקום."



כתוצאה מכך, הם העמיסו שתי מכוניות, חגרו את הילדים ועכשיו פניהם מועדות מערבה בכביש המהיר, נחושים להגיע לעיר שאוכלת את יושביה הצעירים.

עוד יתברר להם שקשה לפרוץ לעסקי השעשועים, אבל עוד יותר קשה ליצור סיפורים שיפחידו את הקורא גם באור היום המלא והרווי בערפיח. בסיפורי אימה, בדומה לסרטי אימה, מוטב לעסוק בחושך. אבל בלוס אנג'לס, הלילה הוא לפעמים רק מצב רוח.

"אנשים טועים וחושבים שדברים רעים קורים רק במקומות חשוכים," אומר שו. "הם טועים מאד."

"כבר אמרתי שאם יש מה לראות, בוא נראה אותו," מסכים בארקר. "ההתעלסות הכי טובה לא נעשית בחדר חשוך, הפנטסיה הכי טובה לא מתרחשת בערפל. סופרי הפנטסיה הטובים ביותר אומרים: זאת התעלומה הפשוטה, כך נראית התעלומה, אלה הפנים שלה, מספר העיניים שלה, הריח שלה. ואחרי שהראיתי לכם את זה, דעו לכם שהתעלומה היא לא איך שהיא נראית, אלא מה שהדבר באמת."



בדרום קליפורניה, "הדבר" מקבל פנים משונות באמת. במקום טירות שורצות שדים, אנחנו מקבלים אולפני סרטים מאוכלסים ב... חלחלה... מפיקים וסוכנים. החנויות הפתוחות מסביב לשעון, טוען הסופר דניס אטצ'יסון, מאוישות על ידי זומבים.

בסיפור "פחות מזומבי," מחווה לרב המכר רווי השיעמום של ברט איסטון אליס, "פחות מאפס", יורשי העצר של בברלי הילס הופכים לזומבים צורכי סמים ובשר אדם - ואף אחד לא שם לב שחל שינוי כלשהו בהתנהגותם.

האימה של לוס אנג'לס עושה לעיר ולנפשה כפי שעיתון הצרכנות הגדול consumer Digest עושה למכשירי וידאו ולמכוניות וולוו. היזהרו מגבעות הוליווד, מזהיר ר.ס. מתסון, שאחד מסיפוריו מוכיח שללכת לאיבוד בגבעות הוליווד זה כמו ליפול לשאול-תחתיות. בסיפור אחר, יאפים שרצים כל חייהם כאילו כל יום הוא מרתון לוס אנג'לס, מסתכנים בריצה מרוצצת מצד נעלי הריבוק המורדות שלהם.



סופרי האימה משתמשים אמנם בדימויים שונים זה מזה, אבל מרביתם מסכימים בקשר למהות הז'אנר.

"אימה תמיד קשורה לפחד," אומרת הוסרטינג, עורכת Midnight Graffiti. "מה שאנשים כותבים היום לא שונה באופן ממשי ממה שכתבו לפני מאה שנה. האימה אמנם עברה מהעיירות לפרוורים ומשם לעיר הגדולה, אבל הדברים שאנשים מפחדים מהם, האימה שאנחנו מטילים זה על זה, נשארה ללא שינוי."

"לחיה האנושית," מסביר וויליאם נולאן, מחברו של מדריך מקוצר לכתיבת ספרות אימה שפורסם לאחרונה, "יש כל כך הרבה פחדים קמאיים - ממוות, מבדידות, מנטישה. אני מתייחס לאימה כאל פתח מילוט רגשי, אמצעי שמאפשר לנו להתעלות על העובדה שכולנו בני מוות. אני מתייחס לאימה כאל תרפיה להמונים."

האימה, מתלוננים סופרים ותיקים רבים, הפכה גם לטיפול בהלם. הדברים שהטילו אימה על הדורות הקודמים בקושי מעבירים צמרמורת בגב צאצאיהם למודי הסבל.

האימה הוותיקה, שתחילתה עוד בסגנון הגותי, השתמשה בצללים ביעילות. פניה האמיתיים של האימה היו משתמעים, על פי רוב. כולנו ידענו מה דרקולה באמת עושה לנשים שלו, אז למה צריך לכתוב את זה במפורש?

ה. פ. לאבקראפט, שחולל בשנות העשרים מהפכה בספרות העל-טבעית מביתו ברוד איילנד - הסיפורים שלו היוו בסיס לשני סרטי Reanimator שהופקו בעשור האחרון - מיעט להזכיר את המפלצות והשדים. דורות הכותבים שירשו אותם, מרֵיי ברדבורי ועד רוברט בלוך, העדיפו את הרמיזה והגיחוך על פני האלימות והגועל.

סטפן קינג, שכוכבו דרך באמצע שנות השבעים בספר "קארי", הוציא את האימה לאור היום. עשור לאחר מכן, קלייב בארקר גרר אותה לאור הזרקורים ב"ספרֵי הדם" הציוריים להפליא.
בארקר התחיל את הקריירה שלו בכתיבה על גידולי סרטן זרחניים שפיתחו חיים עצמאיים במרתפים מצחינים, ועל אנשים שגופם נקרע לגזרים על ידי ענן של קרסי דיג במעמקי הגיהינום. אך תוך חמש שנים מיום פרסומו, סופרים אחרים התחילו להתייחס אל כתיבתו כמאופקת.
הורסטינג כתבה ב-1989 כי בסגנון ה-splatterpunk, מוצאים תיאורים גראפיים מאד "של אלימות - שיסוף קרביים, קניבליזם, עובָּרים שאוכלים את אמם, התעללות עצמית, חייתיות, גילוי עריות, אונס."

"משאירים מעט מאד," היא מכריזה, "לדמיונו של הצופה."

"מה שנחשב היום בטעות כאימה," טוען בלוך, מחבר הספר "פסיכו" ותושב ותיק של גבעות הוליווד, "הוא אלימות. כשהיצירתיות מכזיבה, הקזת הדם תופסת את מקומה."



אך הולך ומתברר שאסתטיקת ה-splatterpunk אינה מצליחה לעניין את הקוראים לטווח ארוך, ובעיקר את הקוראות, שהן פלח חשוב של קהל האימה.

"חלק ניכר מהקהל, בעיקר הנשים, לא יכול לסבול את הדם והאיברים השפוכים שהכלבים הטורפים אוכלים," הכריזה ביקורת ב- Cinefantastique על העיבוד של ג'ונתן דמי ל"שתיקת הכבשים", רב המכר מאת תומאס האריס.

מתסון מסכים בכל ליבו. "מה שיותר ויותר מעניין בעיני," הוא אמר, "זה הפסיכולוגיה של כל העניין. זה מה שהיה כל כך מרתק ב'שתיקת הכבשים'. והשאר הוא לא אימה - זה סתם כמו האלק הוגאן."

הוא חושב שבקרוב צפויה אימה חדשה, ושהיא תתהדר בשיזוף קליפורני כשהיא תגיע.

גם אריקסון מבחין בתזוזה של הלוחות הטקטוניים תחת רגליו - ולא רק בתחום הפנטסיה האפלה: "משהו בא, וזה בטח קשור לסוף המילניום. מבחינה חברתית והיסטורית, משהו מגיע אל קיצו, ומשהו חדש יתגלה."

בארקר לא רואה את זה - עוד לא. אבל יש מקום לתקווה.

"עוד אין לי תחושה שיש אימה חדשה. הלוואי והייתה," הוא אמר. "אבל אם יש, היא תאמץ נקודת השקפה מילניוּמיסטית, שעל פיה אנחנו - כגזע - משתנים."



"אנחנו כותבים ספרות על פחד, על מה הוא עושה לנו, איך הוא מעצב אותנו, משפר אותנו, מחליש אותנו, גוזל מאיתנו. למרבה הצער, ספרות אימה מודרנית נוטה להתייחס לנושאים האלה פחות ופחות... היא הופכת למקבילה של הגנבת קרפדות לגרביונים של נערה. אבל יש לה פוטנציאל הרבה יותר גדול."




לידיעה זו התפרסמו  0  תגובות
תגובות

לתחילת הכתבה
 
קישורים
האתר הרשמי של קלייב בארקר


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב