חזונו של נער הופך לסיוטו של סופר
שלדון טיטלבאום      עברית   יעל סלע - שפירו

לסופר המדע הבדיוני קים סטנלי רובינסון יש בעיה עם מראות. הוא רואה בהן דברים שאחרים אינם רואים - לדוגמא את העתיד.
הוא הבחין בכך לראשונה, זוכר רובינסון, כשהיה ילד קטן, זמן קצר לאחר שמשפחתו עקרה מאילינוי לחלקת אדמה למרגלות הגבעות ליד העיר אורנג'. בראשית שנות השישים, היתה השכונה מורכבת בעיקר מפרברים שרחובותיהם החדשים מתמשכים אל בין שורות העצים. מעבר לכביש, מול ביתו, עסקו פועלי בניין בהקמתו של בית על מגרש ריק. רובינסון נהג לשוטט סביב המגרש, לצפות בגברים העובדים ולהתבונן בערימות החול והקרשים.באחד הימים עמד רובינסון לפני ערימת חלונות זכוכית שהושענה על קרשים שחורים. על משטח הזכוכית העליון השתקפה התמונה שמאחוריו - שורות עצי התפוז שהקיפו את רחוב מגוריו. 'אבל כאשר הבטתי בזכוכית, ראיתי בהשתקפות עוד בתים, ראיתי את הרחוב משתרע מערבה, בניינים גבוהים במרחק, מרחבי בטון אדירים המשסעים את השמיים.'מזועזע מחזון הפיתוח האינסופי, רץ רובינסון לביתו ולא סיפר על כך לאיש. אבל שלושים שנה מאוחר יותר, שבה והגיחה אותה תמונה, חדה ומבשרת רעות על עתידו של מחוז אורנג', הפעם כמקום התרחשותו של רומן מדע בדיוני, 'The Gold Coast'. זהו העתיד כהתגלמות סיוטם הגרוע ביותר של הדוגלים בהאטת הקדמה. השנה היא 2030, והיזמים, שאיש לא פיקח עליהם, עשו במחוז אורנג' כבשלהם. צפיפות האוכלוסין בחציו הצפוני של האזור דומה לזו של רצועת עזה. כבישים מהירים דו-מפלסיים חוצים את המחוז, מחברים רשת של קניונים, כשלאורכם זרועים תחנות דלק, דוכני קפה ושיכונים למעוטי היכולת.שלושים שנה בעתיד, גואה האבטלה, בעיקר בקרב הצעירים, השימוש בסמים הגיע למימדי מגיפה והמערכת חווה גאות או שפל על פי גורלה הכלכלי של תעשיית הנשק המקומית. רובינסון אומר כי חזון זה אינו משקף כלל ועיקר את ציפיותיו לעתיד האזור. 'הוא היה כפרי מאד,' נזכר רובינסון, המתגורר כיום בעיר וושינגטון, 'ואני ביליתי חלק ניכר מזמני בקריאה בתוך הפרדסים. קל היה להעמיד פנים, אחרי שהשתקעתי בספריהם של מרק טווין ורוברט לואיס סטיבנסון, שאני גדל בשנות השמונים של המאה התשע עשרה, נאמר בחניבעל, מיזורי.'במהלך שנות השישים, בהן גדלתי, הבחנתי במשהו מוזר. נדמה היה שכל המבוגרים במאחז אורנג' אחוזי תזזית, להוטים להפוך את הנוף למשהו דומה יותר להשתקפות שראיתי בזכוכית. הפרדסים נגדעו בקצב מדהים; בתים ומשרדים, בנייני מגורים וקניונים צמחו בקצב מהיר אף יותר.' רובינסון מאמין כי התמורה המהירה של מחוז אורנג' מ'עתודות חקלאיות לחברת צרכנים עירונית וכלכלה קפיטליסטית' תרמה להפיכתו לסופר מדע בדיוני, כמו גם, על פי עיתון צרפתי שמאלני, להפיכתו למרקסיסט. 'עברתי מהמאה התשע-עשרה אל המאה העשרים ואחת בתקופת נעורים גורלית. תקופה זו לימדה אותי כי אמריקה אינה מה שחשבתי שהיא.'מאוחר יותר, נהנה רובינסון ממה שמבקרים ימניים בשדה המד'ב מכנים 'נקמתו במולדת שמִמנה נואש'. בשנת 1984 פירסם את ספרו 'The Wild Shore', הראשון בסדרה חדשה ויוקרתית של הוצאת הספרים ACE. בספרו תיאר את מחוז אורנג' כמחוז אפסיים נחשל המתקשה להשתקם מתוצאותיה של מלחמה גרעינית מוגבלת שדִרדרה את ארה'ב - המדינה היחידה בעולם שנפגעה בצורה כה חמורה - למעמד של עולם רביעי.'הימין תקף את הספר כאקט תוקפני כלפי ארה'ב. השמאל תקף אותי על שדגלתי בכמה ערכים אמריקאיים בסיסיים בסיפור.' עם זאת, העניין שהפגין שדה המדע הבדיוני בכללותו, בהופעתו המפתיעה בזירה של כשרון חדש, היה גדול מהעניין שהופגן בפוליטיקה של רובינסון.'הייתי אב טיפוס של ילד בן 10 שהצליח בן לילה' מתלוצץ רובינסון אשר מכר את סיפוריו הקצרים הראשונים ב-1974, לדיימון נייט, העורך של האנתולוגיה המפורסמת דאז, 'Orbit'. שנה מאוחר יותר, השתתף רובינסון ב-Clarion, סדנה לסופרי מדע בדיוני צעירים המתקיימת מדי קיץ באוניברסיטת מישיגן. ובשנים הבאות, יצר מסה נכבדת של עבודות הכוללות כותרים כגון 'Icehenge' ו-' The Memory of Whiteness'.רובינסון בנה לעצמו מוניטין גם כמבקר. עבודת הדוקטורט שלו - מחקר על הנובלות של פיליפ. ק. דיק, סופר מדע בדיוני שבילה את שנותיו האחרונות בסנטה אנה בטרם נפטר משבץ מוחי בשנת 1982 - פורסמה על ידי UMI Research Press בשנת 1984 וזכתה לשבחים. רובינסון פנה לעסוק בדיק על פי המלצתו של פרדריק ג'יימסון, אחד ממבקרי הספרות המרקסיסטיים המובילים בעולם ויועצו האקדמי באוניברסיטת סאן דייגו. 'באותו זמן האמין ג'יימסון כי דיק היה הסופר האמריקאי הטוב ביותר החי כעת, והציע שאציץ בעבודתו, שאת התעתיקים שלה ניתן היה למצוא באוניברסיטת Fullerton בקליפורניה. למעשה, פעם נתקלתי בדיק באחד המסדרונות שם. אך מעולם לא היינו ידידים.''המניות' הספרותיות של דיק עלו פלאים מאז מותו. אך אף שרובינסון מפגין חיבה גדולה כלפי האיש וכבוד רב על נחישותו להמשיך לכתוב כמיטב יכולתו בתנאים פיזיים ונפשיים קשים, לא היתה לדיק, אומר רובינסון, השפעה ישירה על עבודתו או על הקריירה שלו. עם זאת, זכה רובינסון לבסוף במוניטין שניתן לכנותו 'ידוע לשמצה' בז'אנר, וזאת לאחר שזוהה כפעיל מרכזי בחוג כותבים שהיו ממתנגדיה של תופעת הסייברפאנק ששטפה את שדה המדע הבדיוני באמצע שנות השמונים. חוג הכותבים הזה, שכונה 'ההומאניסטיים' במאמר שהתפרסם במגזין המד'ב של אייזק אסימוב, דחה על הסף את הפטישיזם הטכנולוגי של הסייברפאנק, את הנימה הקולנועית שלו, את מִקצבו הקדחתני, את משטחיו החלקלקים וחלליו הפנימיים הקרירים.במקום זאת, הוכיחו ההומניסטיים הכרות עם ספרות הזרם המרכזי, גילו כבוד כלפיה, אהבה למדע הבדיוני ולמוסכמותיו, עניין באלמנטים מסורתיים של סיפורת כתובה היטב ועמדה אופטימיסטית בעיקרה כלפי האנושות וכלפי מאמצים אנושיים מסוימים.רובינסון נחשב כהומניסט של ידי סופרי סייברפאנק שתקפו אותו בפראות מעל דפיו של עיתון מעריצים, תחת שמות בדויים. הוא גם ספג ביקורת על מִקצב העלילה בספר 'The Wild Shore', שהיה נינוח מדי לטעמם של הרבה חובבי המד'ב ומרבית הסייברפאנקיסטים. 'היו שקראו לו 'The Wild Snore' ('הנחרה הגדולה').המהומה שהתחוללה בקהילת המדע הבדיוני לא הזיקה לו. 'המתקפות שניהלו הסייברפאנקיסטים בסגנון רמבו האופייני להם משמען שאני עושה משהו מעניין. אני חושב שהפריע להם שאני לא כותב סייברפאנק ובכל זאת זוכה להתייחסות מצד הביקורת. 'זה בהחלט הגדיל את מכירות ספריי בצרפת. הצרפתים משוגעים על קרבות ספרותיים מגוחכים.'עם זאת, לעת עתה פרש רובינסון מהשתתפות פעילה בקטטות הפנימיות של קהילת המד'ב, והעדיף לפרסם את 'The Gold Coast' ולהשלים את כתיבתו של ספר חדש, השלישי מבין ספריו המשתייך למה שמתברר בהדרגה כטרילוגיה של סיפורים שעלילותיהם קשורות ומתרחשות במחוז אורנג'.הספר החדש, שמלאו לו כבר כמה טיוטות אך טרם נמצא לו שם, הוא אוטופיה, למרבה האירוניה. 'לאחר שביססתי את עצמי כמבקר מצבם הנוכחי של הדברים,' מסביר רובינסון, 'הרגשתי שעלי להציע גם כמה הצעות חיוביות. ברומן זה, הכל עולה על הצד הטוב ביותר החל מעכשיו. האמריקאיים, תוך שימוש בכוח מקומי וממשל מצומצם, משתמשים בטכנולוגיה עילית כדי לשפר את איכות החיים שלהם במקום את טכנולוגיית הנשק שלהם. הם לומדים כיצד למחזר משאבים, כיצד לתכנן ערים כדי שאנשים יוכלו להתנייד ברחביהן באמצעות אופניים וללא רכב.'
אוטופיות אמיתיות נדירות במדע הבדיוני בגלל ששְלמוּת נוטה לשעמם. רובינסון מודה כי החדרת דרמה לאוטופיה הציבה בפניו אתגר.'אבל לא משנה כמה טוב מצבה של החברה, אנשים עדיין חשים חוסר שמחה. עדיין נמות, אהובינו עדיין יסרבו לנו, אסונות יפגעו בחפים מפשע. אני מנסה להחדיר לתוך הסיפור את האלמנטים התִקניים של סיפורת - אהבה, מוות, חיי חברה, דאגות משפחתיות, פוליטיקה. אין כל סיבה שהספר הזה לא יהיה מבדר כמו הסיוט המד'בי הרגיל.'סדרת ספריו המפורסמת ביותר של סטנלי קים רובינסון 'סדרת מאדים' ראתה אור בהוצאת אופוס בתרגומם של בועז וויס ורוני שרי. מאמר זה הופיע לראשונה ב'לוס אנג'לס טיימס' בשנת 1988 - כל הזכויות שמורות.



לידיעה זו התפרסמו  0  תגובות
תגובות

לתחילת הכתבה
 

חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב