|
|
|
|
|
|
ברוס וויין, ההתחלה – ביקורת סרט
ליאה
|
|
באטמן התחיל. באטמן נגמר. בין שני האירועים הללו, לא היה כל כך הרבה באטמן, ובמקומו ראינו את ברוס-וויין-לבית-ההוביטים-באגינס, נצר למסורת ארוכת הימים שהפכה אנטי-גיבורים מובהקים וחסרי ייחוד לגיבורים בעל כורחם. התוצאה? לא סרט גיבורי-על קלאסי, אבל גם לא יצירת מופת ריאליסטית.
|
באטמן ההתחלה - Batman Begins בימוי: כריסטופר נולן תסריט: כריסטופר נולן, דיויד ס. גוייר משחק: כריסטיאן בייל, קייטי הולמס, מייקל קיין, גארי אולדמן, מורגן פרימן, ליאם ניסן.
רגשות מעורבים מציפים את ליבה של כותבת שורות אלו כאשר היא שומעת את השם באטמן, כפי שהם מציפים בודאי את ליבו של כל חובב-באטמן מאז ומתמיד. למען מי שאינו כזה, נסביר את הבעיה (ומי שכזה, ידלג במטותא לפסקה הבאה): בראשית (כלומר בשנת 89) היה "באטמן" בבימויו של טים ברטון, המשול לבריאת גן העדן: סרט אפל, יפהפה ויזואלית, מרשים במשחק ובתסריט, אשר הרכיב בדייקנות ובעדינות את המושג באטמן (אז בדמותו של מייקל קיטון) עד ליצירת גיבור העל שכולנו מכירים ואוהבים. אחריו, בשנת 92, בא "באטמן חוזר", שוב של ברטון, המשול לאכילה מעץ הדעת אשר פקחה את עיני הצופים: אפל יותר, בוגר יותר וטוב יותר מקודמו, הסרט נחשב עד היום בעיני רבים לאחד מסרטי הפנטסיה המוצלחים ביותר בכל הזמנים (בפרט בז'אנר גיבורי-העל) והוא גם זה שהביא לנו את מישל פייפר במה שרבים רואים כתפקיד חייה – סלינה קייל, אשת החתול המהוללת. עם סרט זה גם הסתיימה התקופה הטובה של סרטי באטמן והחלה התקופה הרעה - הגירוש מגן העדן, בדמות האכזבה תוצרת שנת 95 ששמה "באטמן לנצח". באטמן היה הפעם ואל קילמר, ולצידו כיכבו זוועות מצווחות כגון ג'ים קארי כאיש-השאלות, והגרוע ביותר, כריס אודונל בדמותו של רובין, בגללו נוכחנו אחת ולתמיד לדעת כי באטמן לא עובד טוב בצוות. אם נקפוץ כמה שלבים קדימה בהיסטוריה (של התנ"ך, לא של באטמן), נגיע למסקנה שהאירוע המשמעותי אחרי הגירוש מגן העדן היה המבול. זה אכן מה שקרה בשנת 97, עם היוולדו של "באטמן ורובין", סרט גרוע כל כך עד שבמקומות מסוימים על פני הרשת עדיין אין אומרים את שמו אלא ברמיזה, סרט שלא רק אומה תורמן, אלא גם ג'ורג' קלוני (באטמן, תאמינו או לא) ואפילו ארנולד שוורצנגר ניסו נואשות למחוק מהרזומה.
לאיזו קבוצה אם כך, שייך "באטמן מתחיל"? לנפלאות הבריאה או לחטאי האדם? אף לא אחד מהם, למען האמת. זאת כיוון ש"באטמן מתחיל" פשוט אינו סרט על באטמן. באטמן עצמו, לראייה, מופיע במלוא הדרו רק לאחר כחצי סרט. את הסיפור מלווה דווקא ברוס וויין, דמות שעד כה היתה חיוורת, נשכחת מלב, משנית והוכיחה פעמים רבות, זאת למרות נאומו הבלתי-נשכח של מר קיל-ביל בעניין זהויות סודיות, כי האדם שבמסכה לעיתים קרובות אמיתי יותר מהאדם שמאחוריה.
דיבורים רבים נשמעו על הריאליזם שבאקשן והאקשן שבריאליזם בסרט זה. אך אין לייחס להם משמעות רבה. הסרט תיאר את ילדותו המאושרת של ברוס וויין, שהחלק הרע היחיד בה היה נפילתו אל תוך מאורת עטלפים כילד. אביו ואימו האוהבים של ברוס היוו למעשה לא רק את ההורים הטובים בעולם, כי אם גם את האנשים הטובים בעולם באופן כללי. בין השאר, בנו רכבת החוצה את העיר גותאם באוויר, לרווחת תושביה, וכמו כן מסרו את ניהול החברה השייכת למשפחתם, "תעשיות וויין", בידיהם של אנשים מוכשרים יותר לניהול כדי שאבא-וויין יוכל לעשות את מה שהוא באמת אוהב, כלומר לטפל בילדים קטנים כרופא בבית החולים. הם גם אוהבים הצגות איכות ואופרות, אבל אם ברוסי הקטן יבקש לצאת, הם מיד יקימו את כל השורה וילכו איתו החוצה.
נראה כי כבר בשלב זה ניכרת הבעיה האמיתית, המתמשכת והעיקרית ב"באטמן מתחיל" – לא הריאליזם, לא האקשן, אפילו לא המשחק, למרות המילים הרבות שיכלו להיכתב על טעותו הגורלית של המלהק בבחירתו דווקא את הגבירה הראשונה של דוסון קריק לתפקיד אהובתו של באטמן. לא רבותיי, הבעיה של הסרט היא בתסריט. לאף אחד מאיתנו לא היתה באמת בעיה לצפות בסרט על ילדותו ונעוריו של ברוס וויין, על הדילמה איתה התמודד לאחר רצח הוריו, על הזמן שבילה בביבים ובאשפתות תוך כדי נדודיו בארצות המזרח, על אימוניו וחניכתו כנינג'ה ועל צעדיו הראשונים כבאטמן – אך זאת רק בתנאי שכל אלו היו נכתבים בצורה אמיתית, המשקפת אדם אמיתי ולא קלישאה מהלכת, בעלת הורים קלישאתיים ולא-אמינים וחברה קלישאתית וטובת לב.
שכן ברוס וויין, בדיוק כמו הסרט כולו, הוא דמות שנדמה כאילו נוצרה על פי רשימת מכולת תסריטאית שלצד כל מרכיב בה סומן "וי" – חברת ילדות בה תמיד היה מאוהב, משפחה עשירה, הורים מושלמים-מדי, דמות אב חלופית, יותר מדי כסף, מפונק, שינוי פסיכולוגי דרסטי וחישול גופני – ובסופם, הפיכה לגיבור אמיתי. האומנם חידוש? לסרט-באטמן - אולי, אבל דווקא את המודל הזה ראינו בסרטים רבים מכל הסוגים, מהאקשן למדע הבדיוני, מהקומדיה למלודרמה, מהריאליסטי לגיבור-העל. "ספיידרמן", הרשו לי לספר לכם, עשה את זה טוב יותר (נכון, לא היו שם כל הקטגוריות הנוסחתיות האלו), ובעיקר כיוון שידע לצחוק על עצמו – מה ש"באטמן מתחיל" נעדר לחלוטין. זכר חוש ההומור היחידי בסרט נמצא באלפרד (מייקל קיין הנפלא), המשרת הנצחי, ותו לו. וכשבאטמן נגמר מתחיל הסרט – וגם הסרט, לצערנו, נבנה בדיוק לפי אותה רשימה מפורטת, המעניקה משמעות מחודשת למושג Pay Off (סילוק חוב תסריטאי, חזרה של משהו שהוזכר או נותר בלתי פתור בתחילת הסרט). כל משפט, כל מילה, כל מחווה ואירוע, כל אדם וחפץ שנזכרו בתחילת דרכו של באטמן מופיעים שוב בסוף הסרט, עד כי העניין כולו הופך צפוי עד כדי אימה – ומשעמם באותה מידה.
בדיוק כמו פרודו ובילבו באגינס, ברוס וויין (ולא באטמן – כיוון ששוב, זה אינו סרט של באטמן) אינו גיבור אמיתי מלידה. הוא זה שמביס את הדרקון ומציל את העיר רק כיוון שבמקרה נקלע למקום הלא נכון בזמן הלא נכון, או לקלישאה הלא נכונה ולסרט הלא נכון. הדמויות המעניינות הן אלו המקיפות אותו – מפקד המשטרה השחוק והמיואש מהשחיתות, הרב-נבל שתיאוריה מפלצתית אך הגיונית מאוד בדרכה שלה מצויה מאחורי מעשיו, מהנדס המכונות שהיה פעם ממנהלי החברה וכעת תקוע במחלקה הכי פחות מתוקצבת באימפריה המצליחה. אך הסרט אינו עוסק לצערנו באותם דמויות, כי אם בדמות שאינה אדם אמיתי בעל תשוקות, אהבות ופחדים. ברוס וויין רוצה להציל את העיר כי הוא צריך לרצות להציל אותה, אוהב את רייצ'ל כי הוא צריך לאהוב אותה ופוחד מעטלפים כי הוא צריך לפחוד מהם. הוא אינו אדם אמיתי איתו נוכל להזדהות, והוא לא משכנע אף אחד. כאן מתחילה ונגמרת כל הבעיה – ולא באיבוד מיתוס הגיבור המסתורי של באטמן, שכן כאמור, איש מן הצופים לא יחוש באמת שום עכבות לשמוע סיפור חדש על באטמן חדש, דמות שאינה קודרת ואפלה ומרוחקת ומסתורית, אלא אמיתית בדיוק כמונו – בתנאי שאותו סיפור מסופר היטב. אך באטמן אינו באמת פרודו באגינס – הוא רק נראה כך כשהוא מתחיל. עם פרודו ניתן היה להזדהות כי הוא היה אדם (בסדר, הוביט) אמיתי. באטמן הוא קליפה חלולה וקלישאתית של האנטי-גיבור הקלאסי, מראה המשקפת את הסרט כולו. למרבה המזל, אין הפילוסופיה, הפסיכולוגיה והטכנו-באבל מגיעים על חשבון האקשן, פיתולי העלילה והאפקטים המיוחדים – בתחום זה יודע הסרט לספק היטב את הסחורה, וגם משכיל לחדש בתחום הרשע התורן ולעשות שימוש בשני נבלים שלא זכו לככב עד כה בסרטי באטמן (ועם זאת החובבים האדוקים יותר מכירים אותם היטב).
מבחינה טכנית, מייקל קיטון נראה יותר טוב במסכה. גם ואל קילמר. אפילו ג'ורג' קלוני (הזוועה, הזוועה). ובכל זאת, "באטמן מתחיל" טוב יותר מ"באטמן ורובין" (לא חכמה גדולה, ובכל זאת). זה לא טים ברטון, אבל גם לא ג'ואל שומאכר; זה פשוט סרט אקשן קיצי, קליל ועמוס קלישאות; לא רע באופן בולט, אבל גם לא נפלא - דרך סבירה להעביר שעתיים, ולא יותר.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 4 תגובות
|
תגובות
|
1 אני ממש לא מסכים איתך
|
|
23:34:00 26/06/2005
|
אוהב באטמן
|
|
זאת הביקורת הראשונה (מבין רבות שקראתי) של "באטמן מתחיל" שאומרת שהסרט הזה לא משהו, אלא סתם דרך להעביר את הזמן... אתה ממש טועה, כריסטופר נולן החזיר את באטמן ובגדול! לפי דעתי (ולפי דעת רבים) זהו סרט הבאטמן הטוב ביותר בסדרה... ובקשר לזה שבאטמן מופיע אחרי חצי סרט... הרי זה "באטמן מתחיל", לא ציפית שבאטמן יופיע בדקה השנייה של הסרט, נכון?
|
|
2 הסרט הרבה יותר טוב ממה שהוא מצטייר בביקורת
|
|
13:06:00 27/06/2005
|
יערה
|
|
באטמן מקורו בקומיקס שהחל לפני שנים רבות. כיום אולי הוא נראה קלישאתי, אבל צריך לזכור כמה גיבורי על קמו לתחייה מאז ולכולם היה צריך למצוא ביוגרפיה נוגעת ללב. זה לא מפתיע אם כמה מהן יחזרו על עצמן. גם "ספיידרמן" הוא קלישאה לא קטנה - החנון שמאוהב ביפה של השיכבה, שיגדל להיות גיבור וישיג את הבחורה, ושכמו כל גיבור על שני, הוריו מתו בעודו ילד. נו, באמת. כל סיפור יכול להראות כקלישאה, השאלה היא איך מעבדים אותו. לא בכל סרט אפשר להשתמש בהומור עצמי. באטמן אמור להיות סרט דרמטי-ריאלסטי, והוא עושה זאת בהצלחה רבה. זה הסרט הראשון שבו באמת הצלחתי לראות מעט עומק ונפח בדמות של באטמן, במקום עוד פלאשבק על יריה בסמטה חשוכה, ופנינים שמקפצות להן על המדרכה. בייל עשה עבודה מצוינת עם הדמות, למרות תסריט רחוק ממושלם. כן, גם לדעתי ההורים מוצגים כאידאליה מגוחכת, וממש לא הצלחתי להבין כל כך חשוב לו להציל את גות'הם. ובכל זאת, כבר מאמצע הסרט התחלתי לתהות אם עומד לצאת המשך. (:
|
|
3 את לא היערה שאני מכירה, נכון?
|
|
18:26:00 27/06/2005
|
ליאה מופתעת
|
omtiso@zahav.net.il
|
אין לי שום ספק שכל סיפור הוא קלישאתי רק עד כמה שעושים אותו כזה. באטמן הזה היה קלישאה מהלכת. ספיידרמן היה קלישאתי באותה מידה, אבל ידע להתייחס בהומור לעצמו. בסרט דרמטי-ריאליסטי אסור להשתמש בקלישאות. צריך לדעת לעבוד מסביבן, או להעביר אותן, או אפילו להעלים אותן, אם זה הולך. לדוגמה, דמותה של קייטי הולמס, שלא באמת לקוחה מהקומיקס למיטב ידיעתי - האם היא באמת היתה חייבת להיות החברה המושלמת כל כך? האם ההורים היו חייבים להיות כה נפלאים וטובי לב? זה לא ריאליזם - זה הגחכה של הסרט.
על כך שהתסריט רחוק ממושלם אנחנו מסכימות.
ואם אני כבר כאן, הבהרה למה החלטתי דווקא להשתמש בהוביטים לבית באגינס מתוך אלפי הדוגמאות לאנטי-גיבורים: שמה המקורי של הכתבה, לפני שנחתה עליה עטו המושחזת של העורך האכזר (סתם, חולה עליך), היה "באטמן באגינס" על משקל שם הסרט באנגלית, Batman Begins.
|
|
4 עוד לא ראיתי את הסרט
|
|
21:38:00 27/06/2005
|
מתן
|
matan811@hotmail.com
|
אבל אני חייב להגיד, באטמן באגינס - כשחשבתי על זה, נקרעתי מצחוק.
|
|
|
|
|
קישורים
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|