ברוס וויין, ההתחלה – ביקורת סרט
ליאה

באטמן התחיל. באטמן נגמר. בין שני האירועים הללו, לא היה כל כך הרבה באטמן, ובמקומו ראינו את ברוס-וויין-לבית-ההוביטים-באגינס, נצר למסורת ארוכת הימים שהפכה אנטי-גיבורים מובהקים וחסרי ייחוד לגיבורים בעל כורחם. התוצאה? לא סרט גיבורי-על קלאסי, אבל גם לא יצירת מופת ריאליסטית.


באטמן ההתחלה - Batman Begins
בימוי: כריסטופר נולן
תסריט: כריסטופר נולן, דיויד ס. גוייר
משחק: כריסטיאן בייל, קייטי הולמס, מייקל קיין, גארי אולדמן, מורגן פרימן, ליאם ניסן.

רגשות מעורבים מציפים את ליבה של כותבת שורות אלו כאשר היא שומעת את השם באטמן, כפי שהם מציפים בודאי את ליבו של כל חובב-באטמן מאז ומתמיד. למען מי שאינו כזה, נסביר את הבעיה (ומי שכזה, ידלג במטותא לפסקה הבאה):
בראשית (כלומר בשנת 89) היה "באטמן" בבימויו של טים ברטון, המשול לבריאת גן העדן: סרט אפל, יפהפה ויזואלית, מרשים במשחק ובתסריט, אשר הרכיב בדייקנות ובעדינות את המושג באטמן (אז בדמותו של מייקל קיטון) עד ליצירת גיבור העל שכולנו מכירים ואוהבים. אחריו, בשנת 92, בא "באטמן חוזר", שוב של ברטון, המשול לאכילה מעץ הדעת אשר פקחה את עיני הצופים: אפל יותר, בוגר יותר וטוב יותר מקודמו, הסרט נחשב עד היום בעיני רבים לאחד מסרטי הפנטסיה המוצלחים ביותר בכל הזמנים (בפרט בז'אנר גיבורי-העל) והוא גם זה שהביא לנו את מישל פייפר במה שרבים רואים כתפקיד חייה – סלינה קייל, אשת החתול המהוללת. עם סרט זה גם הסתיימה התקופה הטובה של סרטי באטמן והחלה התקופה הרעה - הגירוש מגן העדן, בדמות האכזבה תוצרת שנת 95 ששמה "באטמן לנצח". באטמן היה הפעם ואל קילמר, ולצידו כיכבו זוועות מצווחות כגון ג'ים קארי כאיש-השאלות, והגרוע ביותר, כריס אודונל בדמותו של רובין, בגללו נוכחנו אחת ולתמיד לדעת כי באטמן לא עובד טוב בצוות. אם נקפוץ כמה שלבים קדימה בהיסטוריה (של התנ"ך, לא של באטמן), נגיע למסקנה שהאירוע המשמעותי אחרי הגירוש מגן העדן היה המבול. זה אכן מה שקרה בשנת 97, עם היוולדו של "באטמן ורובין", סרט גרוע כל כך עד שבמקומות מסוימים על פני הרשת עדיין אין אומרים את שמו אלא ברמיזה, סרט שלא רק אומה תורמן, אלא גם ג'ורג' קלוני (באטמן, תאמינו או לא) ואפילו ארנולד שוורצנגר ניסו נואשות למחוק מהרזומה.

לאיזו קבוצה אם כך, שייך "באטמן מתחיל"? לנפלאות הבריאה או לחטאי האדם? אף לא אחד מהם, למען האמת. זאת כיוון ש"באטמן מתחיל" פשוט אינו סרט על באטמן. באטמן עצמו, לראייה, מופיע במלוא הדרו רק לאחר כחצי סרט. את הסיפור מלווה דווקא ברוס וויין, דמות שעד כה היתה חיוורת, נשכחת מלב, משנית והוכיחה פעמים רבות, זאת למרות נאומו הבלתי-נשכח של מר קיל-ביל בעניין זהויות סודיות, כי האדם שבמסכה לעיתים קרובות אמיתי יותר מהאדם שמאחוריה.

דיבורים רבים נשמעו על הריאליזם שבאקשן והאקשן שבריאליזם בסרט זה. אך אין לייחס להם משמעות רבה. הסרט תיאר את ילדותו המאושרת של ברוס וויין, שהחלק הרע היחיד בה היה נפילתו אל תוך מאורת עטלפים כילד. אביו ואימו האוהבים של ברוס היוו למעשה לא רק את ההורים הטובים בעולם, כי אם גם את האנשים הטובים בעולם באופן כללי. בין השאר, בנו רכבת החוצה את העיר גותאם באוויר, לרווחת תושביה, וכמו כן מסרו את ניהול החברה השייכת למשפחתם, "תעשיות וויין", בידיהם של אנשים מוכשרים יותר לניהול כדי שאבא-וויין יוכל לעשות את מה שהוא באמת אוהב, כלומר לטפל בילדים קטנים כרופא בבית החולים. הם גם אוהבים הצגות איכות ואופרות, אבל אם ברוסי הקטן יבקש לצאת, הם מיד יקימו את כל השורה וילכו איתו החוצה.

נראה כי כבר בשלב זה ניכרת הבעיה האמיתית, המתמשכת והעיקרית ב"באטמן מתחיל" – לא הריאליזם, לא האקשן, אפילו לא המשחק, למרות המילים הרבות שיכלו להיכתב על טעותו הגורלית של המלהק בבחירתו דווקא את הגבירה הראשונה של דוסון קריק לתפקיד אהובתו של באטמן. לא רבותיי, הבעיה של הסרט היא בתסריט. לאף אחד מאיתנו לא היתה באמת בעיה לצפות בסרט על ילדותו ונעוריו של ברוס וויין, על הדילמה איתה התמודד לאחר רצח הוריו, על הזמן שבילה בביבים ובאשפתות תוך כדי נדודיו בארצות המזרח, על אימוניו וחניכתו כנינג'ה ועל צעדיו הראשונים כבאטמן – אך זאת רק בתנאי שכל אלו היו נכתבים בצורה אמיתית, המשקפת אדם אמיתי ולא קלישאה מהלכת, בעלת הורים קלישאתיים ולא-אמינים וחברה קלישאתית וטובת לב.

שכן ברוס וויין, בדיוק כמו הסרט כולו, הוא דמות שנדמה כאילו נוצרה על פי רשימת מכולת תסריטאית שלצד כל מרכיב בה סומן "וי" – חברת ילדות בה תמיד היה מאוהב, משפחה עשירה, הורים מושלמים-מדי, דמות אב חלופית, יותר מדי כסף, מפונק, שינוי פסיכולוגי דרסטי וחישול גופני – ובסופם, הפיכה לגיבור אמיתי. האומנם חידוש? לסרט-באטמן - אולי, אבל דווקא את המודל הזה ראינו בסרטים רבים מכל הסוגים, מהאקשן למדע הבדיוני, מהקומדיה למלודרמה, מהריאליסטי לגיבור-העל. "ספיידרמן", הרשו לי לספר לכם, עשה את זה טוב יותר (נכון, לא היו שם כל הקטגוריות הנוסחתיות האלו), ובעיקר כיוון שידע לצחוק על עצמו – מה ש"באטמן מתחיל" נעדר לחלוטין. זכר חוש ההומור היחידי בסרט נמצא באלפרד (מייקל קיין הנפלא), המשרת הנצחי, ותו לו. וכשבאטמן נגמר מתחיל הסרט – וגם הסרט, לצערנו, נבנה בדיוק לפי אותה רשימה מפורטת, המעניקה משמעות מחודשת למושג Pay Off (סילוק חוב תסריטאי, חזרה של משהו שהוזכר או נותר בלתי פתור בתחילת הסרט). כל משפט, כל מילה, כל מחווה ואירוע, כל אדם וחפץ שנזכרו בתחילת דרכו של באטמן מופיעים שוב בסוף הסרט, עד כי העניין כולו הופך צפוי עד כדי אימה – ומשעמם באותה מידה.

בדיוק כמו פרודו ובילבו באגינס, ברוס וויין (ולא באטמן – כיוון ששוב, זה אינו סרט של באטמן) אינו גיבור אמיתי מלידה. הוא זה שמביס את הדרקון ומציל את העיר רק כיוון שבמקרה נקלע למקום הלא נכון בזמן הלא נכון, או לקלישאה הלא נכונה ולסרט הלא נכון. הדמויות המעניינות הן אלו המקיפות אותו – מפקד המשטרה השחוק והמיואש מהשחיתות, הרב-נבל שתיאוריה מפלצתית אך הגיונית מאוד בדרכה שלה מצויה מאחורי מעשיו, מהנדס המכונות שהיה פעם ממנהלי החברה וכעת תקוע במחלקה הכי פחות מתוקצבת באימפריה המצליחה. אך הסרט אינו עוסק לצערנו באותם דמויות, כי אם בדמות שאינה אדם אמיתי בעל תשוקות, אהבות ופחדים. ברוס וויין רוצה להציל את העיר כי הוא צריך לרצות להציל אותה, אוהב את רייצ'ל כי הוא צריך לאהוב אותה ופוחד מעטלפים כי הוא צריך לפחוד מהם. הוא אינו אדם אמיתי איתו נוכל להזדהות, והוא לא משכנע אף אחד.
כאן מתחילה ונגמרת כל הבעיה – ולא באיבוד מיתוס הגיבור המסתורי של באטמן, שכן כאמור, איש מן הצופים לא יחוש באמת שום עכבות לשמוע סיפור חדש על באטמן חדש, דמות שאינה קודרת ואפלה ומרוחקת ומסתורית, אלא אמיתית בדיוק כמונו – בתנאי שאותו סיפור מסופר היטב. אך באטמן אינו באמת פרודו באגינס – הוא רק נראה כך כשהוא מתחיל. עם פרודו ניתן היה להזדהות כי הוא היה אדם (בסדר, הוביט) אמיתי. באטמן הוא קליפה חלולה וקלישאתית של האנטי-גיבור הקלאסי, מראה המשקפת את הסרט כולו. למרבה המזל, אין הפילוסופיה, הפסיכולוגיה והטכנו-באבל מגיעים על חשבון האקשן, פיתולי העלילה והאפקטים המיוחדים – בתחום זה יודע הסרט לספק היטב את הסחורה, וגם משכיל לחדש בתחום הרשע התורן ולעשות שימוש בשני נבלים שלא זכו לככב עד כה בסרטי באטמן (ועם זאת החובבים האדוקים יותר מכירים אותם היטב).

מבחינה טכנית, מייקל קיטון נראה יותר טוב במסכה. גם ואל קילמר. אפילו ג'ורג' קלוני (הזוועה, הזוועה). ובכל זאת, "באטמן מתחיל" טוב יותר מ"באטמן ורובין" (לא חכמה גדולה, ובכל זאת). זה לא טים ברטון, אבל גם לא ג'ואל שומאכר; זה פשוט סרט אקשן קיצי, קליל ועמוס קלישאות; לא רע באופן בולט, אבל גם לא נפלא - דרך סבירה להעביר שעתיים, ולא יותר.




לידיעה זו התפרסמו  4  תגובות
תגובות
1   אני ממש לא מסכים איתך
23:34:00  26/06/2005 אוהב באטמן   
זאת הביקורת הראשונה (מבין רבות שקראתי) של "באטמן מתחיל" שאומרת שהסרט הזה לא משהו, אלא סתם דרך להעביר את הזמן...
אתה ממש טועה, כריסטופר נולן החזיר את באטמן ובגדול!
לפי דעתי (ולפי דעת רבים) זהו סרט הבאטמן הטוב ביותר בסדרה...
ובקשר לזה שבאטמן מופיע אחרי חצי סרט... הרי זה "באטמן מתחיל", לא ציפית שבאטמן יופיע בדקה השנייה של הסרט, נכון?

2   הסרט הרבה יותר טוב ממה שהוא מצטייר בביקורת
13:06:00  27/06/2005 יערה   
באטמן מקורו בקומיקס שהחל לפני שנים רבות. כיום אולי הוא נראה קלישאתי, אבל צריך לזכור כמה גיבורי על קמו לתחייה מאז ולכולם היה צריך למצוא ביוגרפיה נוגעת ללב. זה לא מפתיע אם כמה מהן יחזרו על עצמן.
גם "ספיידרמן" הוא קלישאה לא קטנה - החנון שמאוהב ביפה של השיכבה, שיגדל להיות גיבור וישיג את הבחורה, ושכמו כל גיבור על שני, הוריו מתו בעודו ילד. נו, באמת.
כל סיפור יכול להראות כקלישאה, השאלה היא איך מעבדים אותו. לא בכל סרט אפשר להשתמש בהומור עצמי. באטמן אמור להיות סרט דרמטי-ריאלסטי, והוא עושה זאת בהצלחה רבה. זה הסרט הראשון שבו באמת הצלחתי לראות מעט עומק ונפח בדמות של באטמן, במקום עוד פלאשבק על יריה בסמטה חשוכה, ופנינים שמקפצות להן על המדרכה. בייל עשה עבודה מצוינת עם הדמות, למרות תסריט רחוק ממושלם. כן, גם לדעתי ההורים מוצגים כאידאליה מגוחכת, וממש לא הצלחתי להבין כל כך חשוב לו להציל את גות'הם.
ובכל זאת, כבר מאמצע הסרט התחלתי לתהות אם עומד לצאת המשך.
(:

3   את לא היערה שאני מכירה, נכון?
18:26:00  27/06/2005 ליאה מופתעת  omtiso@zahav.net.il 
אין לי שום ספק שכל סיפור הוא קלישאתי רק עד כמה שעושים אותו כזה. באטמן הזה היה קלישאה מהלכת. ספיידרמן היה קלישאתי באותה מידה, אבל ידע להתייחס בהומור לעצמו. בסרט דרמטי-ריאליסטי אסור להשתמש בקלישאות. צריך לדעת לעבוד מסביבן, או להעביר אותן, או אפילו להעלים אותן, אם זה הולך. לדוגמה, דמותה של קייטי הולמס, שלא באמת לקוחה מהקומיקס למיטב ידיעתי - האם היא באמת היתה חייבת להיות החברה המושלמת כל כך? האם ההורים היו חייבים להיות כה נפלאים וטובי לב? זה לא ריאליזם - זה הגחכה של הסרט.

על כך שהתסריט רחוק ממושלם אנחנו מסכימות.

ואם אני כבר כאן, הבהרה למה החלטתי דווקא להשתמש בהוביטים לבית באגינס מתוך אלפי הדוגמאות לאנטי-גיבורים: שמה המקורי של הכתבה, לפני שנחתה עליה עטו המושחזת של העורך האכזר (סתם, חולה עליך), היה "באטמן באגינס" על משקל שם הסרט באנגלית, Batman Begins.

4   עוד לא ראיתי את הסרט
21:38:00  27/06/2005 מתן  matan811@hotmail.com 
אבל אני חייב להגיד, באטמן באגינס - כשחשבתי על זה, נקרעתי מצחוק.


לתחילת הכתבה
 
קישורים
עוד ביקורת על הסרט

ועוד ביקורת ובטון שונה


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב