נפלאות הריאליזם – ביקורת סרט
אריאל (ביגפוט) שונמי

אפילו ישיבה במשך שעתיים רצופות על ריצפת אולם הקולנוע, לא הצליחה לפגוע בהנאתו של אריאל שונמי מהסרט "באטמן ההתחלה" – ללא ספק הסרט הטוב בסדרת סרטי באטמן.

באטמן ההתחלה - Batman Begins
בימוי כריסטופר נולן
סיפור: דיויד ס. גוייר מבוסס על דמויות של בוב קיין
תסריט: כריסטופר נולן, דיויד ס. גוייר
משחק: כריסטיאן בייל, מייקל קיין, ליאם ניסן, קייטי הולמס, גרי אולדמן, רוטגר האואר ומורגן פרימן
ארה"ב 2005, צבע 141ד'




במשחקי תפקידים ישנו מושג הנקרא "השעיית הספק". מושג זה מתייחס ליכולת השחקן ל"היכנס" לעולם ולהסכין עם המציאות האלטרנטיבית שלו, למרות כל הדרקונים והקסמים הבלתי הגיוניים בעליל, שנוחתים חדשות לבקרים על ראשו (אני מאמין שאין זו אלא המצאה מגעילה של שחקנים מתוסכלים ואכזריים המיועדת לספק סיבות להתעללות בשליטי מבוך תמימים ויראי שמיים..). בסרט הראשון של באטמן הוצג לפנינו (באופן מרהיב למדי..) עולם אפל, קודר ומסתורי, שלמרות שכל רגע של צפייה בו הסבה לי הנאה צרופה, לא הצליח להשכיח ממני את הידיעה כי המדובר בסרט, בקומיקס, באגדה.

הסרט "באטמן, ההתחלה" הוא שונה, שונה מאוד. הצופה מכיר את העולם על בוריו וכתוצאה מכך הוא "נשאב" לתוכו, ואז, כשהצופה כבר בפנים והשעיית הספק פועלת במלוא המרץ ("עוד סרט פעולה ריאליסטי"), מתחיל הבמאי לשלב בעולם, בצורה מוצלחת מאוד, פרטים שהיינו מסווגים כפנטזיה או כמד"ב וגורם לנו לקבל אותם בצורה טבעית עד למאוד. הריאליזם היה כל כך משכנע, עד ששלפתי מן המגירה את תוכניות הילדות שלי להיות גיבור על (שנזנחו עקב מחלה מתועבת שנקראת "התבגרות") ותהיתי שמא זה עדיין ניתן לביצוע.

צריך לחשוב על כמה פרמטרים של הסרט כדי לבחון את הריאליזם המשובח שלו:




אזהרת ספויילרים




מכאן ואילך יופיעו בכתבה זו ספויילרים.
ההנהלה מביעה את רגשי צערה על העניין ותקים וועדת חקירה ממשלתית כדי לרדת לחקרו.





על התוכנה (העלילה):
אי שם, בגבעות הוליווד, שוכנת לה מדרשה סודית לקלקול עלילות. איני יודע מי ממש חובש את ספסל הלימודים שם, אבל אני משער שבוגר מצטיין אחד היה ג'ורג' "בואו נפוצץ חללית במקום להעמיק בעלילה" לוקאס, שזכה בתואר "קודח עלילות" לשם כבוד. אני מאמין שבמאי הסרט "באטמן, ההתחלה" לא ביקר שם מימיו (או לפחות נכשל כישלון חרוץ בלימודיו). העלילה בונה את באטמן, כפי שאנו מכירים אותו, מן היסוד. התהליך מרתק, אמין ואינו מתנגש עם ההיגיון, לפחות לא יותר מן המינימום הנדרש מכל חובב מד"ב ופנטסיה. העלילה מספקת די חומר כדי לאפשר הזדהות עם דמותו של באטמן כאדם מן היישוב המחליט לעשות מעשה ובוחר להיות "גיבור על", ומתארת באופן שוטף את גלגוליו השונים ונדבכים באישיותו


על החומרה (הגאג'טים):
בפעם הראשונה שראיתי את הבאטמוביל, נדהמתי. זה הרכב שאמור לקפוץ על בניינים? זה רכב שאמור לשרת גיבור על? לא ולא. זהו רכב שתוכנן ויוצר במטרה אחת, להימכר לסלבריטאי הוליווד במיליוני דולרים (שמעתי שמייקל ג'קסון פנוי ומחפש....). נראה שסוף סוף מישהו חשב מעבר ל- "הבאטמוביל צריך להראות ממש קול", ושאל את עצמו מהן תכונות הרכב לו באמת זקוק לוחם בפשע, העשוי לבלי חת. התשובה חונה במרתפי בניין "תעשיות ווין", בצורת רכב קרבי שתוכנן (ונראה כך באמת) לקפוץ ולפוצץ כל מיני דברים. רכב מופלא ועם זאת מספיק ריאליסטי, כך שאפילו אני קיבלתי השראה לכמה שינויים מבניים ברכבי המחס"ר שלי. שאר הגאג'טים הם הסטנדרט של באטמן, אבל מרתק לראות כיצד הוא מפתח אותם. מן החליפה שעוברת שיפור, דרך 10000 קסדות שמוזמנות עם מחדל בייצור ועד כנפיים מעופפות ומה לא. הבמאי משתף אותנו בתהליך היצירה שמוביל ברוס ווין ובכך הופך את כל העסק ממד"ב לממשות אפשרית.


על התבונה (האקשן):
פירוש המילה נינג'ה הוא "בחשאי", הנינג'ה הם עטלפי החשיכה, בלתי נראים, מכים בהפתעה ונעלמים. מי שציפה לקרבות שנראים כאילו נלקחו מתוך הקלטת "למד נינג'יטסו בעשרים דקות של צפייה ביתית" יתאכזב קשות. במסגרת הריאליזם המשובח של הסרטה זה, נכלל גם האקשן, כנאמן למקור. מערבולת התנועות המהירה, הבלתי ברורה והזורמת, יוצרת תחושה של אמינות. אין כאן קטעים שנראים כאילו כל המתקוטטים עוצרים ומתחילים לפעול בהילוך איטי כדי שהמצלמה תתפוס את כל תנועותיהם. מה שיש זו המציאות וזה מה שאתה מקבל, בצירוף התחושה כי לפניך מקצוען אמיתי, כזה שלא מתעסק בשטויות אלא בא "לעשות עבודה", לנצח וללכת הביתה בשלום. נינג'ה.


על הרגישות (המסר):
הסרט בוחן את גבולות המלחמה ברוע. האם לחימה ברוע מצדיקה שימוש בשיטותיו הוא? האם לחימה ברוע בכל מחיר הינה מוצדקת? או שמא בשימוש בשיטות הרוע כנגדו אתה הופך לחלק ממנו?
עלילת הסרט מטשטשת את הגבולות בין טוב לרע ו "סוגרת מעגלים" הממחישים את הקשר בין הרוע לבין אלו הלוחמים בו ללא גבולות, כסיבה ומסובב.


על אלפרד:
אם ברוס ווין/באטמן נמשל למטוטלת, פעם פה ופעם שם, מעופף ומרחף, מקפץ ומתרוצץ, הרי שאלפרד נמשל לבסיס עליו תלויה המטוטלת. אלפרד הוא תמיד שם, באותו מקום, היכן שאפשר להישען עליו!!!!!


לסיכום, הסרט "באטמן, ההתחלה" הינו סרט המאפשר הצצה אל מאחורי המסכה של באטמן, שלבי התהוותו הפסיכולוגיים והטכנולוגיים, חייו וסביבתו. הריאליזם בו ספוג הסרט מאפשר לבמאי להכניס לתודעת הצופה, מ"הדלת האחורית", מושגים ותופעות שהיוו עד כה חלק מז'אנר הקומיקס, הפנטזיה או האגדה ועתה ניתן להתייחס אליהם כאל מציאות צרופה. תחושת "השעיית הספק" המועברת מעל גבי המסך היא סוג של אשלייה. סוג של קסם.
האם לא זה הרעיון הבסיסי של הקולנוע?




לידיעה זו התפרסמו  6  תגובות
תגובות
1   Snuff said!!!
2:15:00  19/06/2005 Johnny Mnemonick   
בהחלט סרט טוב ועולה על כל הציפיות. כל מה שאי פעם קראתי בקומיקס של בטמן קם לתחייה בצורה ריאליסטית ובנויה היטב. באמת כל הקטע של הקלוז-אפ בקרבות פנים מול פנים נועד להמחיש את דרך פעולתו של הנינג'ה: בחטף, בגיבוב של תנועות שקשה לראות, בהתחמקות. תמיד אהבתי את צורת הבימוי בכל סרט באשר הוא, וללא ספק כריסטופר נולן הגדיל לעשות: בבניית הרקע, לטפטף לנו טיפות מעברו של ברוס וויין, טיפות של הומור מפי אלפרד (שידוע בסרקזם שלו חחח) ולושיוס פוקס, והרבה טיפות של פחד ואימה, במיוחד כשאנחנו פוגשים לראשונה בבטמן. הגדיל בעיקר בבנייתן של הדמויות, שלהן בטוח יהיה זה הסרט הראשון, כי יש להן הרבה מה להראות: סרט זה מספק עילה מצויינת להמשכונים, שהרי השתחררו מארקהיים אסיילום מיטב הפושעים שאפשר לחשוב עליהם.
פשוט יצירה קולנועית היישר מהקומיקס, שיכולה להשתוות רק לסרט הראשון של סופרמן.
מצורפת סקירה קטנה שלי על עולם הקומיקס - http://www.tapuz.co.il/blog/userBlog.asp?FolderName=johnnysf

2   למר Johnny Mnemonick
12:52:00  19/06/2005 אלי הרשטיין  anakin@isf.co.il 
והסיבה המדוייקת לכך שאינך כותב מאמרים עבור ISF היא???

אם התשובה היא שאין סיבה - אתה מוזמן לפנות אלי ולשלוח כתבה, בזמנך החופשי, לכתובת הדוא"ל המצורפת.

תודה

3   למר ג'וני מנמוניק היקר
16:53:00  19/06/2005 אריאל שטנמי   
זהו, הפלת את עצמך!!

עכשיו אתה חייב לשלוח לו כתבה אחרת הוא יהפוך להיות איום ונורא וכולנו נסבול מזה.

אריאל

4   האנשים שהשתחררו מארקהם
14:58:00  20/06/2005 זיו   
לא היו הפושעים "של בטמן" אלא רגילים...
הם יגיעו אחרי בטמן

5   יפה לא רע
17:04:00  21/06/2005 אביחי   
אבל השאלה שלייי מי הרשע בסיפור השמח לקבל פרטים

6   ספוילר לזהות הרעים בסרט
16:26:00  22/06/2005 זיו   
הרעים הם

ראס אל גור
הדחליל


לתחילת הכתבה
 
קישורים
''מחית עטלפים'': ביקורת נוספת - ובטון מעט שונה על באטמן חוזר

האתר הרשמי של הסרט

עוד על הסרט ב-IMDB


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב