|
|
|
|
|
|
נפלאות הריאליזם – ביקורת סרט
אריאל (ביגפוט) שונמי
|
|
אפילו ישיבה במשך שעתיים רצופות על ריצפת אולם הקולנוע, לא הצליחה לפגוע בהנאתו של אריאל שונמי מהסרט "באטמן ההתחלה" – ללא ספק הסרט הטוב בסדרת סרטי באטמן.
|
באטמן ההתחלה - Batman Begins בימוי כריסטופר נולן סיפור: דיויד ס. גוייר מבוסס על דמויות של בוב קיין תסריט: כריסטופר נולן, דיויד ס. גוייר משחק: כריסטיאן בייל, מייקל קיין, ליאם ניסן, קייטי הולמס, גרי אולדמן, רוטגר האואר ומורגן פרימן ארה"ב 2005, צבע 141ד'
במשחקי תפקידים ישנו מושג הנקרא "השעיית הספק". מושג זה מתייחס ליכולת השחקן ל"היכנס" לעולם ולהסכין עם המציאות האלטרנטיבית שלו, למרות כל הדרקונים והקסמים הבלתי הגיוניים בעליל, שנוחתים חדשות לבקרים על ראשו (אני מאמין שאין זו אלא המצאה מגעילה של שחקנים מתוסכלים ואכזריים המיועדת לספק סיבות להתעללות בשליטי מבוך תמימים ויראי שמיים..). בסרט הראשון של באטמן הוצג לפנינו (באופן מרהיב למדי..) עולם אפל, קודר ומסתורי, שלמרות שכל רגע של צפייה בו הסבה לי הנאה צרופה, לא הצליח להשכיח ממני את הידיעה כי המדובר בסרט, בקומיקס, באגדה.
הסרט "באטמן, ההתחלה" הוא שונה, שונה מאוד. הצופה מכיר את העולם על בוריו וכתוצאה מכך הוא "נשאב" לתוכו, ואז, כשהצופה כבר בפנים והשעיית הספק פועלת במלוא המרץ ("עוד סרט פעולה ריאליסטי"), מתחיל הבמאי לשלב בעולם, בצורה מוצלחת מאוד, פרטים שהיינו מסווגים כפנטזיה או כמד"ב וגורם לנו לקבל אותם בצורה טבעית עד למאוד. הריאליזם היה כל כך משכנע, עד ששלפתי מן המגירה את תוכניות הילדות שלי להיות גיבור על (שנזנחו עקב מחלה מתועבת שנקראת "התבגרות") ותהיתי שמא זה עדיין ניתן לביצוע.
צריך לחשוב על כמה פרמטרים של הסרט כדי לבחון את הריאליזם המשובח שלו:
אזהרת ספויילרים
מכאן ואילך יופיעו בכתבה זו ספויילרים. ההנהלה מביעה את רגשי צערה על העניין ותקים וועדת חקירה ממשלתית כדי לרדת לחקרו.
על התוכנה (העלילה): אי שם, בגבעות הוליווד, שוכנת לה מדרשה סודית לקלקול עלילות. איני יודע מי ממש חובש את ספסל הלימודים שם, אבל אני משער שבוגר מצטיין אחד היה ג'ורג' "בואו נפוצץ חללית במקום להעמיק בעלילה" לוקאס, שזכה בתואר "קודח עלילות" לשם כבוד. אני מאמין שבמאי הסרט "באטמן, ההתחלה" לא ביקר שם מימיו (או לפחות נכשל כישלון חרוץ בלימודיו). העלילה בונה את באטמן, כפי שאנו מכירים אותו, מן היסוד. התהליך מרתק, אמין ואינו מתנגש עם ההיגיון, לפחות לא יותר מן המינימום הנדרש מכל חובב מד"ב ופנטסיה. העלילה מספקת די חומר כדי לאפשר הזדהות עם דמותו של באטמן כאדם מן היישוב המחליט לעשות מעשה ובוחר להיות "גיבור על", ומתארת באופן שוטף את גלגוליו השונים ונדבכים באישיותו
על החומרה (הגאג'טים): בפעם הראשונה שראיתי את הבאטמוביל, נדהמתי. זה הרכב שאמור לקפוץ על בניינים? זה רכב שאמור לשרת גיבור על? לא ולא. זהו רכב שתוכנן ויוצר במטרה אחת, להימכר לסלבריטאי הוליווד במיליוני דולרים (שמעתי שמייקל ג'קסון פנוי ומחפש....). נראה שסוף סוף מישהו חשב מעבר ל- "הבאטמוביל צריך להראות ממש קול", ושאל את עצמו מהן תכונות הרכב לו באמת זקוק לוחם בפשע, העשוי לבלי חת. התשובה חונה במרתפי בניין "תעשיות ווין", בצורת רכב קרבי שתוכנן (ונראה כך באמת) לקפוץ ולפוצץ כל מיני דברים. רכב מופלא ועם זאת מספיק ריאליסטי, כך שאפילו אני קיבלתי השראה לכמה שינויים מבניים ברכבי המחס"ר שלי. שאר הגאג'טים הם הסטנדרט של באטמן, אבל מרתק לראות כיצד הוא מפתח אותם. מן החליפה שעוברת שיפור, דרך 10000 קסדות שמוזמנות עם מחדל בייצור ועד כנפיים מעופפות ומה לא. הבמאי משתף אותנו בתהליך היצירה שמוביל ברוס ווין ובכך הופך את כל העסק ממד"ב לממשות אפשרית.
על התבונה (האקשן): פירוש המילה נינג'ה הוא "בחשאי", הנינג'ה הם עטלפי החשיכה, בלתי נראים, מכים בהפתעה ונעלמים. מי שציפה לקרבות שנראים כאילו נלקחו מתוך הקלטת "למד נינג'יטסו בעשרים דקות של צפייה ביתית" יתאכזב קשות. במסגרת הריאליזם המשובח של הסרטה זה, נכלל גם האקשן, כנאמן למקור. מערבולת התנועות המהירה, הבלתי ברורה והזורמת, יוצרת תחושה של אמינות. אין כאן קטעים שנראים כאילו כל המתקוטטים עוצרים ומתחילים לפעול בהילוך איטי כדי שהמצלמה תתפוס את כל תנועותיהם. מה שיש זו המציאות וזה מה שאתה מקבל, בצירוף התחושה כי לפניך מקצוען אמיתי, כזה שלא מתעסק בשטויות אלא בא "לעשות עבודה", לנצח וללכת הביתה בשלום. נינג'ה.
על הרגישות (המסר): הסרט בוחן את גבולות המלחמה ברוע. האם לחימה ברוע מצדיקה שימוש בשיטותיו הוא? האם לחימה ברוע בכל מחיר הינה מוצדקת? או שמא בשימוש בשיטות הרוע כנגדו אתה הופך לחלק ממנו? עלילת הסרט מטשטשת את הגבולות בין טוב לרע ו "סוגרת מעגלים" הממחישים את הקשר בין הרוע לבין אלו הלוחמים בו ללא גבולות, כסיבה ומסובב.
על אלפרד: אם ברוס ווין/באטמן נמשל למטוטלת, פעם פה ופעם שם, מעופף ומרחף, מקפץ ומתרוצץ, הרי שאלפרד נמשל לבסיס עליו תלויה המטוטלת. אלפרד הוא תמיד שם, באותו מקום, היכן שאפשר להישען עליו!!!!!
לסיכום, הסרט "באטמן, ההתחלה" הינו סרט המאפשר הצצה אל מאחורי המסכה של באטמן, שלבי התהוותו הפסיכולוגיים והטכנולוגיים, חייו וסביבתו. הריאליזם בו ספוג הסרט מאפשר לבמאי להכניס לתודעת הצופה, מ"הדלת האחורית", מושגים ותופעות שהיוו עד כה חלק מז'אנר הקומיקס, הפנטזיה או האגדה ועתה ניתן להתייחס אליהם כאל מציאות צרופה. תחושת "השעיית הספק" המועברת מעל גבי המסך היא סוג של אשלייה. סוג של קסם. האם לא זה הרעיון הבסיסי של הקולנוע?
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 6 תגובות
|
תגובות
|
1 Snuff said!!!
|
|
2:15:00 19/06/2005
|
Johnny Mnemonick
|
|
בהחלט סרט טוב ועולה על כל הציפיות. כל מה שאי פעם קראתי בקומיקס של בטמן קם לתחייה בצורה ריאליסטית ובנויה היטב. באמת כל הקטע של הקלוז-אפ בקרבות פנים מול פנים נועד להמחיש את דרך פעולתו של הנינג'ה: בחטף, בגיבוב של תנועות שקשה לראות, בהתחמקות. תמיד אהבתי את צורת הבימוי בכל סרט באשר הוא, וללא ספק כריסטופר נולן הגדיל לעשות: בבניית הרקע, לטפטף לנו טיפות מעברו של ברוס וויין, טיפות של הומור מפי אלפרד (שידוע בסרקזם שלו חחח) ולושיוס פוקס, והרבה טיפות של פחד ואימה, במיוחד כשאנחנו פוגשים לראשונה בבטמן. הגדיל בעיקר בבנייתן של הדמויות, שלהן בטוח יהיה זה הסרט הראשון, כי יש להן הרבה מה להראות: סרט זה מספק עילה מצויינת להמשכונים, שהרי השתחררו מארקהיים אסיילום מיטב הפושעים שאפשר לחשוב עליהם. פשוט יצירה קולנועית היישר מהקומיקס, שיכולה להשתוות רק לסרט הראשון של סופרמן. מצורפת סקירה קטנה שלי על עולם הקומיקס - http://www.tapuz.co.il/blog/userBlog.asp?FolderName=johnnysf
|
|
2 למר Johnny Mnemonick
|
|
12:52:00 19/06/2005
|
אלי הרשטיין
|
anakin@isf.co.il
|
והסיבה המדוייקת לכך שאינך כותב מאמרים עבור ISF היא???
אם התשובה היא שאין סיבה - אתה מוזמן לפנות אלי ולשלוח כתבה, בזמנך החופשי, לכתובת הדוא"ל המצורפת.
תודה
|
|
3 למר ג'וני מנמוניק היקר
|
|
16:53:00 19/06/2005
|
אריאל שטנמי
|
|
זהו, הפלת את עצמך!!
עכשיו אתה חייב לשלוח לו כתבה אחרת הוא יהפוך להיות איום ונורא וכולנו נסבול מזה.
אריאל
|
|
4 האנשים שהשתחררו מארקהם
|
|
14:58:00 20/06/2005
|
זיו
|
|
לא היו הפושעים "של בטמן" אלא רגילים... הם יגיעו אחרי בטמן
|
|
5 יפה לא רע
|
|
17:04:00 21/06/2005
|
אביחי
|
|
אבל השאלה שלייי מי הרשע בסיפור השמח לקבל פרטים
|
|
6 ספוילר לזהות הרעים בסרט
|
|
16:26:00 22/06/2005
|
זיו
|
|
הרעים הם
ראס אל גור הדחליל
|
|
|
|
|
קישורים
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|