|
|
|
|
|
|
שחק אותה סקיווקר
זיו קיטרו
|
|
רבים מאלו שהגיעו להקרנות הבכורה של מלחמת הכוכבים ומבין אלו אשר יגיעו להקרנות הבאות יעשו כן כשהם לבושים מכף רגל ועד ראש בתחפושות ואביזרים של הדמויות האהובות עליהם.
|
יש מי שעושים זאת לבד - תופרים, מעצבים, מחברים ולובשים ויש מי שיגיעו בחליפות רשמיות שעלו מאות אם לא אלפי דולרים. הסיבה שונה מאדם לאדם - אהבה גדולה לסרט. תשוקה לאחת הדמויות. אולי אפילו רצון ללכת לאיבוד בתוך העולם המופלא שנוצר אי שם בשנות ה - 70 עם עלייתה של 'מלחמת הכוכבים: תקווה חדשה' אל האקרנים.
יש מי שיגיעו הביתה לאחר הצפייה בסרט, יסירו האיפור, יורידו הגלימות ויאפסנו את הציוד עד להזדמנות הבאה ('אייקון' - עוד מעט...). אחרים – אם רק ירצו – יוכלו לצלול חזרה אל תוך העולם ולא רק לצפות, אלא גם לפעול ולהשפיע על גורל הגלקסיה...
משחק התפקידים הראשון המבוסס על מלחמת הכוכבים יצא ב - 1987 ואפשר, לראשונה, לחובבי הסרט, לחוות מיד ראשונה את האירועים שעד כה הם רק צפו בהם.
ככל משחק תפקידים גם זה אפשר לשחקנים לבנות דמויות חדשות או לשחק את הדמויות מהסרט. הוא סיפק היסטוריה מקיפה על פי הסרטים עצמם, על פי ספרים שונים שיצאו וגם על פי נקודות שלוקאס עצמו העלה וחלק עם העולם. כמובן שבעזרת הספר ניתן היה לא רק לשחק בזמן אירועי הסרט אלא גם בתקופה שקדמה לטרילוגיה המקורית. ניתן אף 'לקפוץ' לזמן שאחרי האירועים המופלאים.
שיטת המשחק הייתה פשוטה מאוד וסיפקה מנגנון קרב ריאליסטי ואפשרות לבנות דמויות המבוססות על אופי אמיתי - יכולות ומיומנויות (בניגוד למבוכים ודרקונים שפעלה, על פי נטייה כתחליף אופי ויכולות קבועות על פי מקצוע. כתחליף למנגנון מציאותי יותר שיתיר, לדוגמה, ללוחמים גם ללמוד כיצד לפרק מנעול).
הדובדבן שבקצפת הייתה כמובן שיטת דירוג "הכוח" שאפשרה לאנשים לשחק אבירי ג'דיי. בין אם אלו היו שרידים של המסדר, אנשים שאומנו ע"י ג'דיי וברחו או כאלו שהכוח טבוע בהם והם מנסים להבין מה לעשות עכשיו.
כמובן שמשחק העוסק ביקום של מלחמת הכוכבים לא יכול להתעלם מקיומו של הצד האפל אשר נמדד בנקודות. נקודות שהוענקו לשחקנים בכל פעם שפעלו בצורה המתאימה לו – מרמה, נקמנות וכדומה. יותר מידי נקודות אופל והדמות הייתה רעה מכדי לשחק אותה. במקרה כזה המנחה היה מעביר את השליטה אליו ורק לאחר משימה או תקופה מסוימת הדמות הייתה רשאית לחזור לידי השחקן ולצד הטוב.
למרות שהמנגנון הזה נראה טוב ומוסיף איכות מסוימת למשחק הוא מונע ברמה הבסיסית ביותר ממשחק אופי שכן המשחק קבע שהשחקנים הם "הטובים" וזהו זה.
יחד עם זאת, כמו בכל שיטה אחרת, גם כאן הדמיון הוא הגבול היחיד של אפשרויות המשחק. ככל שעבר הזמן יצאו עוד הרחבות שסיפקו עוד מידע על האימפריה, הרפובליקה, כוכבים שונים, חלליות ועוד.
כיום חברת 'מכשפי החוף' הוציאו גרסה מחודשת למשחק המבוססת על מנוע ה ק-20 שלה. בעוד המנגנון מסורבל מקודמו וחסר את החן הבסיסי שלו (אחרי הכל עדיין מדובר בשיטה שנכתבה עבור מבוכים ודרקונים ואת זה אי אפשר לשפר), המשחק עדיין מאפשר ליצור דמויות של סוחרי חלל, מבריחים, דיפלומטים, ווקים ואף רובוטים שונים.
המשחק מכיל יותר מידע על יקום המשחק וכעת, לאחר צאת הסרטים ואיתם האמת, יכולים אנשים להתחיל ולהריץ משחקים עשירים בהרבה יותר. משחקים המוקפים בהרבה יותר מידע המאפשר לשחקנים להחליט לשחק בנקודות זמן שונות ולנסות ולשנות את ההיסטוריה.
לפני שנגיע לאפשרויות ולדרכי היישום של משחק תפקידים ביקום 'מלחמת הכוכבים' ימליץ כותב שורות אלה על שיטה נוספת בעזרתה ניתן יהיה להריץ משחק טוב – 'שיטת הגיבור'. שיטה זו הינה שיטה גנרית המאפשרת לשחק כל דבר, בכל יקום ובכל תקופת זמן תוך שימוש באותם קובצי חוקים. הכל – תוך ניצול הגמישות והכלים הרבים שספר החוקים מספק בכדי להמציא משחקים שלמים. את שיטת הגיבור ניתן למצוא כעת בגרסתה החמישית המשופרת, ההופכת את השימוש בה לקלה עוד יותר ואת המשחקים למהנים הרבה יותר.
בכדי להשלים את התמונה מומלץ לקחת ליד את 'גיבור הכוכב' (star hero), ספר הרחבה לשיטת הגיבור המכיל כל מה שרק רציתם על סוגת המדע הבדיוני. דרכים ליצור כוכבים, חלליות, גזעים חייזריים ותרבויות, יכולות מיוחדות ועוד.
מצוידים ב'שיטת הגיבור' ו'גיבור הכוכב' או בעזרת משחק התפקידים הרשמי של 'מכשפי החוף' או אפילו בלי שום ספר חוקים אלא רק בדמיונכם וביכולת המשחק שלכם אתם מוכנים לצלול את תוך העולם של מלחמת הכוכבים.
היקום של לוקאס גדול ורחב ומאפשר להריץ משחקים היכולים להתרחש במרכז המערכה של העלילה המרכזית ובאותה מידה בשוליים, בכוכבים שכלל לא שמעו על המרד או אולי אף לא שמעו על האימפריה. ניתן לשחק בזמנים בהם הסית' שלטו או אולי שנים אחרי שלוק מקים את בית הספר לג'דיי. ניתן לשחק בפינה נידחת של היקום, שם הכוח אינו מוכר ואלו השולטים בו נחשבים למכשפים. המשחק יכול להיות בסגנון האופרה - מדע בדיוני ולכלול אלמנטים מהיצירה של לוקאס או לקחת את היקום על יצוריו השונים ולהפשיט את הפוליטיקה המורכבת (כביכול) וההיסטוריה המכבידה.
אחד האלמנטים המרכזיים ביקום של לוקאס שמפרידים אותו מיקומים אחרים הוא הכוח – The Force. 'הכוח' אינו רעיון חדש. סרטים וספרים העוסקים בבעלי כוחות על טבעיים שמקורם ביכולות מנטאליות אדירות כבר נראו בעבר. בניגוד לכל היתר הצליח לוקאס לתת ליכולת הזו אריזה חדשה ונוצצת. 'הכוח' הוא אנרגיה קוסמית שאלו המכירים את סודה יכולים לעשות בה שימוש נרחב. לקרוא מחשבות, להניע דברים מבלי לגעת בהם, לכפוף את רצונם על אחרים, לראות בלי עיניים ואף לחוש בתנועת הזמן והעתיד לבוא. חלק מהם יכולים אף להערים על המוות.
העילית המוכרת לנו המייצגת את הטוּב ושיא ההתפתחות של אלו השולטים בכוח הם אבירי הג'דיי. מסדר של לוחמים/נזירים אשר מתעמקים בפילוסופיה של הכוח, ניצול פרקטי שלו ואימון דור חדש של לוחמים שיגנו על הגלקסיה ויאפשרו לשלום ולדמוקרטיה לשלוט בכל. ביקום של קידמה טכנולוגית, טיסה מעל למהירות האור, מגעים יומיומיים עם חייזרים ומלחמות בין כוכביות, אבירי הג'דיי הם עוף מוזר היכולים להיחשב כמכשפים השולטים באיתני הטבע.
לא פחות מגרה מהיכולת האדירה והמכושפת שלהם היא חרב האור. כלי הנשק של האבירים אותו הם נושאים עליהם בכל עת ובו הם משתמשים במקום כלי הנשק הגסים והלא מתורבתים הנפוצים סביבם.
אין אדם – גבר או אישה – שצפו בסרטים ולא חלמו לאחוז בחרב אור משלהם.
חרבות, באופן כללי, מעוררות בנו רומנטיקה ושוטפות את דמיוננו בתמונות של סייפים נועזים ואויבים שיש לחסל. הוסיפו לחרב הקלאסית את החזות העתידנית והרעשים המדליקים וקיבלתם אביזר הרבה יותר מרגש מאז המצאת הטלוויזיה.
'הכוח', אומרים לנו אובי וואן ויודה בסרטים השונים, הוא כוח המחבר בין האנשים. הוא המניע את הכוכבים ומאפשר לחיים להתקיים. אבירי הג'דיי יכולים לתמרן את האנרגיה הזו בכדי להשפיע על כל מה שהם רואים לנכון וככל שהם מיומנים יותר, עוצמתם גדולה יותר.
הכוחות המוכרים לכולנו הם: שליטה מוחית. טלקינזיס – היכולת להניע חפצים בעזרת המחשבה כאשר היכולת הזו מאפשר גם, לדוגמה, לחנוק אדם ממרחק ע"י לחיצה על קנה הנשימה. לצפות אל תוך נהר הזמן ולהציץ אל דבר העומדים לבוא. לחוש באבירים אחרים ובאנשים. לבצע תמרונים פיזיולוגיים, לקפץ למרחקים ולנוע מהר יותר.
אלו הכוחות המוכרים בהם נעשה שימוש רב מאוד, אך באופן כללי 'הכוח' מאפשר לשחקנים ולמנחה לעשות ככל העולה על רוחם. ברמה מסוימת, אביר הג'די מסוגל לרכז את האנרגיה וליצור כדור של כוח שיגרום לנזק.
אולי הם מסוגלים לרפא אחרים בעזרת הכוח? אנחנו יודעים, אחרי הכל, שמי ששולט בכוח ביד רמה יכול ליצור חיים ואף להערים על המוות...
אלמנטים חשובים נוספים ביקום הם כמובן הרפובליקה והאימפריה.
אנחנו מקבלים רמז בסרט האחרון שאבירי הסית' שלטו ביקום עד עליית הרפובליקה והמהפכה אשר בתורה, הסתיימה עם שיבתה של האימפריה (אשר שוב צנחה וממתינה ללורד סית' חכם נוסף). המעגל הזה מזכיר את מעגל הקרמה והדרמה של ההודים אשר הפילוסופיה הרוחנית שלהם חוזרת מספר פעמים לאורך הסרט.
לוקאס עבד הרבה מאוד על הפן הויזואלי של היקום שלו.
אנחנו יכולים לראות את זה בחלליות העצומות, משמידי הכוכבים, הברק וההוד של צבא השכפולים, המשמר של הקיסר, לורד ווידר וכמובן העוצמה המתפרצת של כוכב המוות.
כאשר ראינו לראשונה את מלחמה הכוכבים ראינו שהרפובליקה כבר אינה משמשת ליותר מכלי בידיו של הקיסר. הנסיכה ליה אורגאנה, יחד עם חבריה למסע, נראה גם כן מצוחצחים אך פחות עשירים מחיילי הקיסר.
המרד עצמו עושה רושם הרבה יותר מחתרתי. הבסיסים נמצאים בחורים שונים ברחבי העולם, המדים אינם מבריקים (ואולי טוב שכך אחרת היה קל ללכוד אותו ביערות ושאר המקומות). הטכנולוגיה של שני הצדדים מתקדמת מאוד אבל לאימפריה יש כמובן מגוון רב יותר של כלי לחימה.
האייקונים המרכזיים בקרבות החלל הם כמובן חלליות ה - X של המורדים וחלליות ה - T של האימפריה. לעומת מפלצות הענק, חלליות קרב אלו נראות מרשימות פחות אך יש להם את אלמנט המגניבות לצידם.
שימו לב שלכל כוכב וכל רגע בסיפור יש צבע השולט בו. הצהוב של טאטואין, הירוק של אנדור (סליחה, הירח של אנדור), הלבן של הוט, הירוק שחור של ביצות דגובה. לצבעים הללו יש משמעות חשובה ביותר והם מוסיפים להשפעה שיש לסרט על הצופים.
מנחה טוב יעשה שימוש בכל הכלים הויזואלים הללו בכדי לחבר את השחקנים לדמויותיהם וליקום שהוא מחייה מחדש סביבם.
כאשר מעוניינים להריץ משחק ביקום של מלחמת הכוכבים המנחה צריך לזוכר את הויזואליות שהיא כל כך חשובה בכדי לתת את התחושה הנכונה. האם זה מספיק?
כן! אם אתם רוצים משחקים באיכות של הסרטים "אימת הפנטום" ו-"מלחמת השיבוטים". אם אתם רוצים משחק קצת יותר מעניין חשוב לכוון לעלילה קצת יותר מעניינת.
איזה סוג משחק אתם רוצים להריץ? האם המטרה היא לשחק את הסרטים אחד לאחד? לתת לשחקנים את הדמויות ופשוט לעשות חיקוי של הסרט? אם כן - יש לנטוש את הרעיון. משחקי תפקידים אינם הצגה ולא נועדו להמחיז דברים שכבר נעשו.
לעומת זאת אפשר לשמור על הדמויות עצמן אבל לנסות דברים חדשים. מה אם לוק היה חוזר בזמן יחד עם בן בכדי להציל את דוד אוון ודודה ברו? מה אם היה מגשים את אהבתו לליה לפני שידע מה טיב היחסים ביניהם?
משחק הכולל את הדמויות המקוריות יאפשר למנחה ולשחקנים לבדוק אסטרטגיות חדשות - ניסיונות להפיכה מוקדמת יותר, התנקשות בלורד ווידר, השמדת כוכב המוות החדש כאשר רק היה בתכנון.
אפשר להחליט לרגל אחר מיקומו של הקיסר ולחסל אותו בביתו שלו וכמובן שתמיד אפשר לשחק את הרעים ולהפיל את המרד סופית לפי שלוק יתעורר.
משחק של "מה אם?" הם מוכרים ומהנים מאוד.
ניתן להריץ משחקים רציניים או היתוליים כאשר מידע מקיף יותר על היקום יאפשר לתת פתרונות אמיתיים לפעולות שייקחו את המשחק לכיוון שונה מזה בו הלכו הסרטים.
משחקים אחרים הם אלו שיכללו דמויות חדשות לחלוטין והרפתקאות חדשות. השחקנים יכולים לשחק פיראטים בחלל או מבריחים החיים תחת שלטון האימה של האימפריה. הם יכולים להיות לוחמי מרד הנמצאים במשימות ריגול על כוכבים שונים וכך לתת למשחק קצת יותר חספוס ולחץ. אולי אביר ג'דיי שהצליח להימלט ומקים בית ספר משלו שמטרתו הפלת שלטון הטרור? סיפור כזה יכול לאפשר לכל השחקנים להיות אבירי ג'דיי – כל אחד מאומן בתחום אחד של הכוח ואולי אחד מהם מתנסה בצדדים פחות מוארים...
גזעים אינם חסרים ביקום של לוקאס – אין חובה להיות רק בני אדם. השחקנים יכולים לשחק רובוטים באותה מידה שישחקו יצורים אורגניים ולנסות להרים מרד נוסף, לנקום בקיסר על הבגידה בגרנגל גריווס ולשלוט ביקום כולו.
כותב שורות אלה ישמח לשמוע על משחקים שהרצתם וסיפורים שבדיתם מליבכם סביב השולחן. דברו איתנו, ספרו לנו ואנחנו נפרסם.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 0 תגובות
|
תגובות
|
|
|
|
קישורים
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|