שחק אותה סקיווקר
זיו קיטרו

רבים מאלו שהגיעו להקרנות הבכורה של מלחמת הכוכבים ומבין אלו אשר יגיעו להקרנות הבאות יעשו כן כשהם לבושים מכף רגל ועד ראש בתחפושות ואביזרים של הדמויות האהובות עליהם.

יש מי שעושים זאת לבד - תופרים, מעצבים, מחברים ולובשים ויש מי שיגיעו בחליפות רשמיות שעלו מאות אם לא אלפי דולרים. הסיבה שונה מאדם לאדם - אהבה גדולה לסרט. תשוקה לאחת הדמויות. אולי אפילו רצון ללכת לאיבוד בתוך העולם המופלא שנוצר אי שם בשנות ה - 70 עם עלייתה של 'מלחמת הכוכבים: תקווה חדשה' אל האקרנים.

יש מי שיגיעו הביתה לאחר הצפייה בסרט, יסירו האיפור, יורידו הגלימות ויאפסנו את הציוד עד להזדמנות הבאה ('אייקון' - עוד מעט...). אחרים – אם רק ירצו – יוכלו לצלול חזרה אל תוך העולם ולא רק לצפות, אלא גם לפעול ולהשפיע על גורל הגלקסיה...

משחק התפקידים הראשון המבוסס על מלחמת הכוכבים יצא ב - 1987 ואפשר, לראשונה, לחובבי הסרט, לחוות מיד ראשונה את האירועים שעד כה הם רק צפו בהם.

ככל משחק תפקידים גם זה אפשר לשחקנים לבנות דמויות חדשות או לשחק את הדמויות מהסרט. הוא סיפק היסטוריה מקיפה על פי הסרטים עצמם, על פי ספרים שונים שיצאו וגם על פי נקודות שלוקאס עצמו העלה וחלק עם העולם. כמובן שבעזרת הספר ניתן היה לא רק לשחק בזמן אירועי הסרט אלא גם בתקופה שקדמה לטרילוגיה המקורית. ניתן אף 'לקפוץ' לזמן שאחרי האירועים המופלאים.

שיטת המשחק הייתה פשוטה מאוד וסיפקה מנגנון קרב ריאליסטי ואפשרות לבנות דמויות המבוססות על אופי אמיתי - יכולות ומיומנויות (בניגוד למבוכים ודרקונים שפעלה, על פי נטייה כתחליף אופי ויכולות קבועות על פי מקצוע. כתחליף למנגנון מציאותי יותר שיתיר, לדוגמה, ללוחמים גם ללמוד כיצד לפרק מנעול).

הדובדבן שבקצפת הייתה כמובן שיטת דירוג "הכוח" שאפשרה לאנשים לשחק אבירי ג'דיי. בין אם אלו היו שרידים של המסדר, אנשים שאומנו ע"י ג'דיי וברחו או כאלו שהכוח טבוע בהם והם מנסים להבין מה לעשות עכשיו.

כמובן שמשחק העוסק ביקום של מלחמת הכוכבים לא יכול להתעלם מקיומו של הצד האפל אשר נמדד בנקודות. נקודות שהוענקו לשחקנים בכל פעם שפעלו בצורה המתאימה לו – מרמה, נקמנות וכדומה. יותר מידי נקודות אופל והדמות הייתה רעה מכדי לשחק אותה. במקרה כזה המנחה היה מעביר את השליטה אליו ורק לאחר משימה או תקופה מסוימת הדמות הייתה רשאית לחזור לידי השחקן ולצד הטוב.

למרות שהמנגנון הזה נראה טוב ומוסיף איכות מסוימת למשחק הוא מונע ברמה הבסיסית ביותר ממשחק אופי שכן המשחק קבע שהשחקנים הם "הטובים" וזהו זה.

יחד עם זאת, כמו בכל שיטה אחרת, גם כאן הדמיון הוא הגבול היחיד של אפשרויות המשחק. ככל שעבר הזמן יצאו עוד הרחבות שסיפקו עוד מידע על האימפריה, הרפובליקה, כוכבים שונים, חלליות ועוד.

כיום חברת 'מכשפי החוף' הוציאו גרסה מחודשת למשחק המבוססת על מנוע ה ק-20 שלה. בעוד המנגנון מסורבל מקודמו וחסר את החן הבסיסי שלו (אחרי הכל עדיין מדובר בשיטה שנכתבה עבור מבוכים ודרקונים ואת זה אי אפשר לשפר), המשחק עדיין מאפשר ליצור דמויות של סוחרי חלל, מבריחים, דיפלומטים, ווקים ואף רובוטים שונים.

המשחק מכיל יותר מידע על יקום המשחק וכעת, לאחר צאת הסרטים ואיתם האמת, יכולים אנשים להתחיל ולהריץ משחקים עשירים בהרבה יותר. משחקים המוקפים בהרבה יותר מידע המאפשר לשחקנים להחליט לשחק בנקודות זמן שונות ולנסות ולשנות את ההיסטוריה.

לפני שנגיע לאפשרויות ולדרכי היישום של משחק תפקידים ביקום 'מלחמת הכוכבים' ימליץ כותב שורות אלה על שיטה נוספת בעזרתה ניתן יהיה להריץ משחק טוב – 'שיטת הגיבור'. שיטה זו הינה שיטה גנרית המאפשרת לשחק כל דבר, בכל יקום ובכל תקופת זמן תוך שימוש באותם קובצי חוקים. הכל – תוך ניצול הגמישות והכלים הרבים שספר החוקים מספק בכדי להמציא משחקים שלמים. את שיטת הגיבור ניתן למצוא כעת בגרסתה החמישית המשופרת, ההופכת את השימוש בה לקלה עוד יותר ואת המשחקים למהנים הרבה יותר.

בכדי להשלים את התמונה מומלץ לקחת ליד את 'גיבור הכוכב' (star hero), ספר הרחבה לשיטת הגיבור המכיל כל מה שרק רציתם על סוגת המדע הבדיוני. דרכים ליצור כוכבים, חלליות, גזעים חייזריים ותרבויות, יכולות מיוחדות ועוד.

מצוידים ב'שיטת הגיבור' ו'גיבור הכוכב' או בעזרת משחק התפקידים הרשמי של 'מכשפי החוף' או אפילו בלי שום ספר חוקים אלא רק בדמיונכם וביכולת המשחק שלכם אתם מוכנים לצלול את תוך העולם של מלחמת הכוכבים.

היקום של לוקאס גדול ורחב ומאפשר להריץ משחקים היכולים להתרחש במרכז המערכה של העלילה המרכזית ובאותה מידה בשוליים, בכוכבים שכלל לא שמעו על המרד או אולי אף לא שמעו על האימפריה. ניתן לשחק בזמנים בהם הסית' שלטו או אולי שנים אחרי שלוק מקים את בית הספר לג'דיי. ניתן לשחק בפינה נידחת של היקום, שם הכוח אינו מוכר ואלו השולטים בו נחשבים למכשפים. המשחק יכול להיות בסגנון האופרה - מדע בדיוני ולכלול אלמנטים מהיצירה של לוקאס או לקחת את היקום על יצוריו השונים ולהפשיט את הפוליטיקה המורכבת (כביכול) וההיסטוריה המכבידה.

אחד האלמנטים המרכזיים ביקום של לוקאס שמפרידים אותו מיקומים אחרים הוא הכוח – The Force. 'הכוח' אינו רעיון חדש. סרטים וספרים העוסקים בבעלי כוחות על טבעיים שמקורם ביכולות מנטאליות אדירות כבר נראו בעבר. בניגוד לכל היתר הצליח לוקאס לתת ליכולת הזו אריזה חדשה ונוצצת. 'הכוח' הוא אנרגיה קוסמית שאלו המכירים את סודה יכולים לעשות בה שימוש נרחב. לקרוא מחשבות, להניע דברים מבלי לגעת בהם, לכפוף את רצונם על אחרים, לראות בלי עיניים ואף לחוש בתנועת הזמן והעתיד לבוא. חלק מהם יכולים אף להערים על המוות.

העילית המוכרת לנו המייצגת את הטוּב ושיא ההתפתחות של אלו השולטים בכוח הם אבירי הג'דיי. מסדר של לוחמים/נזירים אשר מתעמקים בפילוסופיה של הכוח, ניצול פרקטי שלו ואימון דור חדש של לוחמים שיגנו על הגלקסיה ויאפשרו לשלום ולדמוקרטיה לשלוט בכל. ביקום של קידמה טכנולוגית, טיסה מעל למהירות האור, מגעים יומיומיים עם חייזרים ומלחמות בין כוכביות, אבירי הג'דיי הם עוף מוזר היכולים להיחשב כמכשפים השולטים באיתני הטבע.

לא פחות מגרה מהיכולת האדירה והמכושפת שלהם היא חרב האור. כלי הנשק של האבירים אותו הם נושאים עליהם בכל עת ובו הם משתמשים במקום כלי הנשק הגסים והלא מתורבתים הנפוצים סביבם.

אין אדם – גבר או אישה – שצפו בסרטים ולא חלמו לאחוז בחרב אור משלהם.

חרבות, באופן כללי, מעוררות בנו רומנטיקה ושוטפות את דמיוננו בתמונות של סייפים נועזים ואויבים שיש לחסל. הוסיפו לחרב הקלאסית את החזות העתידנית והרעשים המדליקים וקיבלתם אביזר הרבה יותר מרגש מאז המצאת הטלוויזיה.

'הכוח', אומרים לנו אובי וואן ויודה בסרטים השונים, הוא כוח המחבר בין האנשים. הוא המניע את הכוכבים ומאפשר לחיים להתקיים. אבירי הג'דיי יכולים לתמרן את האנרגיה הזו בכדי להשפיע על כל מה שהם רואים לנכון וככל שהם מיומנים יותר, עוצמתם גדולה יותר.

הכוחות המוכרים לכולנו הם: שליטה מוחית. טלקינזיס – היכולת להניע חפצים בעזרת המחשבה כאשר היכולת הזו מאפשר גם, לדוגמה, לחנוק אדם ממרחק ע"י לחיצה על קנה הנשימה. לצפות אל תוך נהר הזמן ולהציץ אל דבר העומדים לבוא. לחוש באבירים אחרים ובאנשים. לבצע תמרונים פיזיולוגיים, לקפץ למרחקים ולנוע מהר יותר.

אלו הכוחות המוכרים בהם נעשה שימוש רב מאוד, אך באופן כללי 'הכוח' מאפשר לשחקנים ולמנחה לעשות ככל העולה על רוחם. ברמה מסוימת, אביר הג'די מסוגל לרכז את האנרגיה וליצור כדור של כוח שיגרום לנזק.

אולי הם מסוגלים לרפא אחרים בעזרת הכוח? אנחנו יודעים, אחרי הכל, שמי ששולט בכוח ביד רמה יכול ליצור חיים ואף להערים על המוות...

אלמנטים חשובים נוספים ביקום הם כמובן הרפובליקה והאימפריה.

אנחנו מקבלים רמז בסרט האחרון שאבירי הסית' שלטו ביקום עד עליית הרפובליקה והמהפכה אשר בתורה, הסתיימה עם שיבתה של האימפריה (אשר שוב צנחה וממתינה ללורד סית' חכם נוסף). המעגל הזה מזכיר את מעגל הקרמה והדרמה של ההודים אשר הפילוסופיה הרוחנית שלהם חוזרת מספר פעמים לאורך הסרט.

לוקאס עבד הרבה מאוד על הפן הויזואלי של היקום שלו.

אנחנו יכולים לראות את זה בחלליות העצומות, משמידי הכוכבים, הברק וההוד של צבא השכפולים, המשמר של הקיסר, לורד ווידר וכמובן העוצמה המתפרצת של כוכב המוות.

כאשר ראינו לראשונה את מלחמה הכוכבים ראינו שהרפובליקה כבר אינה משמשת ליותר מכלי בידיו של הקיסר. הנסיכה ליה אורגאנה, יחד עם חבריה למסע, נראה גם כן מצוחצחים אך פחות עשירים מחיילי הקיסר.

המרד עצמו עושה רושם הרבה יותר מחתרתי. הבסיסים נמצאים בחורים שונים ברחבי העולם, המדים אינם מבריקים (ואולי טוב שכך אחרת היה קל ללכוד אותו ביערות ושאר המקומות). הטכנולוגיה של שני הצדדים מתקדמת מאוד אבל לאימפריה יש כמובן מגוון רב יותר של כלי לחימה.

האייקונים המרכזיים בקרבות החלל הם כמובן חלליות ה - X של המורדים וחלליות ה - T של האימפריה. לעומת מפלצות הענק, חלליות קרב אלו נראות מרשימות פחות אך יש להם את אלמנט המגניבות לצידם.

שימו לב שלכל כוכב וכל רגע בסיפור יש צבע השולט בו. הצהוב של טאטואין, הירוק של אנדור (סליחה, הירח של אנדור), הלבן של הוט, הירוק שחור של ביצות דגובה. לצבעים הללו יש משמעות חשובה ביותר והם מוסיפים להשפעה שיש לסרט על הצופים.

מנחה טוב יעשה שימוש בכל הכלים הויזואלים הללו בכדי לחבר את השחקנים לדמויותיהם וליקום שהוא מחייה מחדש סביבם.

כאשר מעוניינים להריץ משחק ביקום של מלחמת הכוכבים המנחה צריך לזוכר את הויזואליות שהיא כל כך חשובה בכדי לתת את התחושה הנכונה. האם זה מספיק?

כן! אם אתם רוצים משחקים באיכות של הסרטים "אימת הפנטום" ו-"מלחמת השיבוטים". אם אתם רוצים משחק קצת יותר מעניין חשוב לכוון לעלילה קצת יותר מעניינת.

איזה סוג משחק אתם רוצים להריץ? האם המטרה היא לשחק את הסרטים אחד לאחד? לתת לשחקנים את הדמויות ופשוט לעשות חיקוי של הסרט? אם כן - יש לנטוש את הרעיון. משחקי תפקידים אינם הצגה ולא נועדו להמחיז דברים שכבר נעשו.

לעומת זאת אפשר לשמור על הדמויות עצמן אבל לנסות דברים חדשים. מה אם לוק היה חוזר בזמן יחד עם בן בכדי להציל את דוד אוון ודודה ברו? מה אם היה מגשים את אהבתו לליה לפני שידע מה טיב היחסים ביניהם?

משחק הכולל את הדמויות המקוריות יאפשר למנחה ולשחקנים לבדוק אסטרטגיות חדשות - ניסיונות להפיכה מוקדמת יותר, התנקשות בלורד ווידר, השמדת כוכב המוות החדש כאשר רק היה בתכנון.

אפשר להחליט לרגל אחר מיקומו של הקיסר ולחסל אותו בביתו שלו וכמובן שתמיד אפשר לשחק את הרעים ולהפיל את המרד סופית לפי שלוק יתעורר.

משחק של "מה אם?" הם מוכרים ומהנים מאוד.

ניתן להריץ משחקים רציניים או היתוליים כאשר מידע מקיף יותר על היקום יאפשר לתת פתרונות אמיתיים לפעולות שייקחו את המשחק לכיוון שונה מזה בו הלכו הסרטים.

משחקים אחרים הם אלו שיכללו דמויות חדשות לחלוטין והרפתקאות חדשות. השחקנים יכולים לשחק פיראטים בחלל או מבריחים החיים תחת שלטון האימה של האימפריה. הם יכולים להיות לוחמי מרד הנמצאים במשימות ריגול על כוכבים שונים וכך לתת למשחק קצת יותר חספוס ולחץ. אולי אביר ג'דיי שהצליח להימלט ומקים בית ספר משלו שמטרתו הפלת שלטון הטרור? סיפור כזה יכול לאפשר לכל השחקנים להיות אבירי ג'דיי – כל אחד מאומן בתחום אחד של הכוח ואולי אחד מהם מתנסה בצדדים פחות מוארים...

גזעים אינם חסרים ביקום של לוקאס – אין חובה להיות רק בני אדם. השחקנים יכולים לשחק רובוטים באותה מידה שישחקו יצורים אורגניים ולנסות להרים מרד נוסף, לנקום בקיסר על הבגידה בגרנגל גריווס ולשלוט ביקום כולו.

כותב שורות אלה ישמח לשמוע על משחקים שהרצתם וסיפורים שבדיתם מליבכם סביב השולחן. דברו איתנו, ספרו לנו ואנחנו נפרסם.



לידיעה זו התפרסמו  0  תגובות
תגובות

לתחילת הכתבה
 
קישורים
על 'שיטת הגיבור' באתר 'שדים מתחת לכיור'

על שיטת 'גיבור הכוכב' באתר 'משחקי גיבורים'


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב