בצלמו ובדמותו - על אלוהי שקר ואלים אחרים –IV
אסנת רוזנברג

אנו מביאים לכם את הרביעית והמסכמת בסדרה בת ארבע כתבות מעמיקות ומקיפות אודות המיתולוגיה של אדוני המערכת של הגאולד – אותם אלי שקר בהם נלחמים בני האדם זה למעלה משמונה שנים בסדרת הטלוויזיה סטארגייט. והפעם, אלוהי שקר או האלים בכבודם ובעצמם?

הכתבה מפורסמת במקביל לפרסומה באתר סטארגייט הישראלי, בעריכתה של אסנת רוזנברג - קישור לאתר ניתן למצוא בצידו הימני העליון של הדף. ותחשבו על זה...
(מה קדם למה)
אז עכשיו, לאחר שהבנו מיהם בדיוק הגאולד ומה גורם להם לתקתק, ולאחר שהחכמנו קצת בכל הקשור לאלים מהמיתולוגיה האנושית, ולמדנו להכיר את השחקנים הראשיים הן בקרב הגאולד, והן במיתולוגיה שלנו, הגיע הזמן לדון בשאלה הגדולה באמת - מה קדם למה, הביצה לתרנגולת, או התרנגולת לביצה? או במילים אחרות - האם הגאולדים אכן הגיעו לכדור הארץ ולקחו על עצמם את דמות האלים מהמיתולוגיה הקיימת, כאשר הם משתמשים בדרך זו לכפות עצמם על בני האדם ולשעבדם, או שאולי המיתולוגיה היא בעצם תולדות מעללי הגאולד, ואותם אלים אשר כה מוכרים לנו מהמקדשים והכתובים העתיקים, הם לא אחרים מאשר הגאולד עצמם.

אם נלך ע"פ הדעה המקובלת בקרב אנשי ה-SGC, המיתולוגיות קדמו לגאולד. דניאל ג'קסון חוזר ומדגיש בכל פעם מחדש את העובדה כי הגאולד הם מתחזים. ע"פ אמונתו, הגאולד הגיעו לכדור הארץ והשתמשו במיתולוגיות הקיימות על מנת לשלוט בבני האדם. לצורך דיון זה עלינו לזכור כי שוכני כדור הארץ של אותה תקופה היו פשוטים יותר מבני האדם של היום. מאחר ובני האדם סגדו לאלים מהמיתולוגיות השונות, הגאולד ראו דרך זו כדרך הטובה ביותר להשיג את רצונם, כל שהיה עליהם לעשות היה להגיע למקום מסוים, לטעון שהם אל זה או אחר, ולסחוף אחריהם את קהל המאמינים של אותו אל. הרי בני האדם לא יקומו כנגד אלוהיהם. מבחינה פרקטית, משמעות הדבר היא שבכל פעם שגאולד חדש הגיע לכדור הארץ, הוא מצא לעצמו אל מהמיתולוגיה (פנוי יש לציין), התחזה לו, אימץ את מנהגיו וסמליו, והציג את עצמו כאל זה בקרב המאמינים. זאת אם כן הדעה הרווחת בקרב חברי צוות SG1. ע"פ דרך ראייה זו - הגאולד הם לא יותר מאשר טפילים אשר נקטו בכל דרך אפשרית לשעבד את בני האדם.

באופן תמוה במקצת, מעולם לא עלתה ההשערה בקרב חברי הצוות כי ייתכן והגאולד כלל אינם מתחזים. מעולם לא עלתה האפשרות כי ייתכן והגאולד הם אכן אותם אלים אשר עליהם כתובה המיתולוגיה של כדור הארץ. אין ספק כי העוינות אותה חשים חברי צוות SG1 כלפיי גזע הגאולד מסנוורת את עיניהם בכל הקשור לאפשרות זו. אולם עלינו לשקול את העניין בכובד ראש ולו רק מהסיבה הפשוטה כי אם אכן אפשרות זו תתגלה כאמיתית, משמעות הדבר היא שההסטוריה, הן הלאומית והן הדתית, של כדור הארץ בנויה כולה על בסיס חייזרים מכוכב אחר אשר הגיעו לכדור הארץ לפני מאות אלפי שנים.

ההשלכות של תגלית שכזו יהיו אף נרחבות מכך - אם תתברר עובדה זו כנכונה, משמעות הדבר היא כי ייתכן והגאולד הם אינם גזע רע בבסיסו, כפי שבני האדם נוטים להאמין. ייתכן ומדובר פה פשוט בגזע של חייזרים, אשר הגיעו לכדור הארץ לפני שנים רבות בחיפוש אחר חיים טובים יותר. תושבי כדור הארץ, אשר מעולם לא ראו טכנולוגיה מתקדמת כמו זו של הגאולדים, האמינו כי אותם מבקרים הם לא פחות מאשר אלים - והתחילו לסגוד להם. ומה על הגאולד לעשות במצב שכזה? לסרב? להגיד לאותם אנשים פשוטים כי הם אינם מעוניינים בהוד ובהדר אותם הרעיפו עליהם? ייתכן וכאן למעשה נעוץ שורש הבעיה כולה, בבני האדם אשר סגדו מרצונם החופשי לגאולד, ולא בחייזרים מחוץ לכדור הארץ אשר הגיעו ושעבדו את בני האדם.

אולם אני מקדימה את המאוחר, קודם עלינו לבחון טענה זו, ולראות האם ייתכן שהיא נכונה.

כאמור, צדו הראשון של המטבע טוען כי הגאולד הם בני גזע חייזרי אשר מצא את דרכו לכדור הארץ לפני כמה מאות אלפי שנים. הראשון שהגיע היה רע, ולאחריו הגיעו הגאולדים האחרים (ללא ספק לאחר ששמעו על הטרף הקל שנמצא על כוכב הלכת הזה - בני האדם). לאחר שהגאולדים למדו קצת את האוכלוסייה המקומית, הם החליטו לאמץ לעצמם את האלים המקומיים, ובכך להבטיח את סגידת בני האדם אליהם. כך הגאולד הראשון אשר מצא את דרכו אל כדור הארץ אימץ לעצמו את השם רע, כאשר הוא מאמץ בנוסף לכך גם את סמליו של האל ("עינו של רע"), וייתכן שאף את מנהגיו. הגאולדים אשר באו לאחריו עשו את אותו הדבר בדיוק.

עד כאן נכון לסרט "סטארגייט", ולפרקים הראשונים של הסדרה. לכאורה, בנקודה זו בהסטוריה של יקום סטארגייט, אין כל עדות שתסתור נקודת מבט זו. אולם מעניין לציין כי אין גם אף עדות אשר תתמוך בה (מלבד אולי העובדה כי אנחנו יודעים שהגאולד הם לא גזע של ממציאים, אלא יותר גזע אשר "שואל" טכנולוגיות מגזעים אחרים. ואם כך, למה לא, לשאול גם זהויות).

אולם נקודת המפנה הראשונה התרחשה כאשר פגשנו את האסגארד. יצורים קטנים, אפורים וחמודים להפליא, האסגארד הם אינם כובשים, אלא מגנים. הם משקיעים את מיטב מרצם בהגנת כוכבי לכת בפני שליטת הגאולד. אם כן, כיצד ניתן להסביר את העובדה כי כל המיתולוגיה הסקנדינבית של צפון אירופה, נראה כי נתפרה על פי המידות של האסגארד (טוב, אולי לא המידות באופן טכני, אבל אתם מבינים את הכוונה). אין לנו כל סיבה להאמין כי האסגארד הגיעו לכדור הארץ והתחזו לאלים המקומיים כאשר הם מאמצים לעצמם את המיתולוגיה הסקנדינבית. מעבר לעובדה כי אין זה מתאים להלך הרוח של הגזע, אין להם כל סיבה לעשות זאת. הם לא חיפשו את הערצת בני האדם. לכן, לכאורה, לא הייתה להם סיבה לקחת על עצמם את שמות האלים מהמיתולוגיה הקיימת (ובכך למעשה להתחזות לאותם אלים וליצור מצב בו בני האדם יסגדו להם).

אם כן, כיצד התגלגלו הדברים והגיעו לכך ששמו של הגזע הפך להיות שם משכנם של האלים במיתולוגיה הסקנדינבית? ייתכן והאירועים שהתרחשו היו פשוטים בהרבה - בני גזע האסגארד הגיעו לכדור הארץ בשלב זה או אחר בהסטוריה, יצרו קשר עם האוכלוסייה המקומית, והציגו את עצמם. מאחר והטכנולוגיה המתקדמת של האסגארד הייתה זרה ובלתי נתפסת לבני האדם הפשוטים, הם ראו את המבקרים כלא פחות מאשר אלים. וכך התפתחה לה המיתולוגיה בחלק זה של כדור הארץ.

ובמה אם כך עוזר סיפור זה לטענה לגבי הגאולד? דבר זה מחזק את הסברה כי ייתכן ודבר דומה התרחש במצרים - הגאולד הגיעו, נתפסו ע"י המקומיים כאלים, ועליהם נכתבה המיתולוגיה המוכרת לנו כיום.

תימוכין נוספים ניתן למצוא בנקודות הדמיון שבין המיתולוגיה, לבין מעללי הגאולד. סוקאר אכן היה אחראי על כוכב לכת דמוי גיהינום והאת'ור אכן הייתה מלכת גאולד אשר השתמשה בחושניות שלה למשוך אליה גברים וליצור את הדור הבא של זחלי גאולד (להזכירכם, האת'ור היא אלת האהבה והפוריות).

נקודה נוספת בה ניתן להשתמש היא הגילוי כי כפי שדניאל ג'קסון טען מלכתחילה, הפירמידות במצרים נבנו ע"י הגאולד או לפחות בהשראתם. העובדה כי הפירמידות הן למעשה מנחתים לספינות הגאולד (כפי שראינו באבידוס), וכי ספינות האם עצמן בנויות בצורה אשר מזכירה פירמידה, לא משאירות מקום לספק כי הפירמידות הגדולות במצרים נבנו ע"פ ההשראה של המבקרים מהחלל, ולא ההפך. מדוע שהגאולדים יבנו את הספינות שלהם ע"פ המבנים המקומיים? לאלו מכם שיטענו כי הדבר יסייע בסגידת המקומיים אליהם, הנה נקודה למחשבה – אם זה אכן היה נכון, ומחשבה זו היא שהובילה אותם בדגם בניית הספינות, מדוע יש ליו, גאולד אשר מקבילו המיתולוגי הוא אל סיני, ספינה המזכירה פירמידה ולא ספינה בצורה של פגודה או גג של בית סיני?

ולאלו מביניכם שעדיין סקפטים, הנה נקודה נוספת למחשבה - הסרקופג. אנו יודעים כי הסרקופג ליווה את הגאולד במשך שנים רבות, כאשר הוא מהווה כלי מרכזי וחיוני לשימור וריפוי גוף אדם בו שוכן הזחל. ללא הסרקופג, לא ישרוד הגאולד במשך זמן רב. איתו, יוכל הגאולד לחיות באותו הגוף אלפי שנים. מעניין כי המצרים בחרו את הסרקופג לקבור בו את מתיהם - ובכך לשלח אותם אל חיי הנצח שמעבר. אנו יודעים כי הפרעונים הקפידו להיקבר בתוך סרקופג, אשר היה מונח היטב בתוך פירמידה, כל זאת על מנת להבטיח לעצמם חיי נצח. אין להתעלם מהמקריות - בדיוק כפי שבן גזע הגאולד נכנס לסרקופג להחלים, בתוך ספינתו הבנויה כפירמידה, כך גם נהגו המאמינים באלי המיתולוגיה. נקודה אשר מעידה אף היא על האפשרות כי מנהגי הגאולד קדמו למנהגי המצרים הקדמונים.

אז מהי אם כן המסקנה? לאחר שהבטנו בעדויות כולן, אין אנו יכולים להתכחש לעובדה כי אכן אפשרי שהגאולד הם אינם סתם טפילים אשר הגיעו לכדור הארץ לשעבד את בני האדם, ובחרו לשלוט בהם ע"י התחזות לאלוהים המקובלים בדתות המקומיות. ייתכן ואפשרי כי המדובר בגזע אשר חיפש דרך לשרוד, ומצא אותה בקרב בני האדם. בעוד שאין אני מצדיקה את הדרך בה הם התייחסו לבני האדם לאורך ההסטוריה, בדבר אחד ייתכן והם חפים מכל פשע - ייתכן ואין הם חקיינים, אלא המקור - האלים מהמיתולוגיות של כדור הארץ - בכבודם ובעצמם.

ומה כל זה אומר עלינו, בני האדם אשר המיתולוגיות שלהם בנויות על חייזרים מרחבי הגלקסיה? זה כבר נושא למאמר אחר.



*) ברצוני להודות לשלושה אנשים: לאיתן גולדשטיין ולעמיהוד רז אשר מאמריהם סייעו לי בכתיבת כתבה זו (את המאמרים ניתן למצוא באתר "סטארגייט ישראל"),. ול subatoi, על התמיכה לאורך הדרך.

*)חלק נכבד ממאמר זה הועבר כהרצאה בכנס עולמות2005 אשר נערך בפסח האחרון בסינמטק ת"א ונושאו היה מיתולוגיה.




לידיעה זו התפרסמו  4  תגובות
תגובות
1   מזל
21:23:00  23/05/2005 זרמושקה   
מזל שהעלית את זה פה, רציתי לראות את ההרצאה בכנס אבל הייתי במשמרת.

נהניתי מאוד מארבעת החלקים.
אורי.

2   יש כמובן גם גרסה באתר "סטארגייט ישראל"
16:51:00  24/05/2005 kinspirit   
באתר הגרסה מלווה בתמונות רבות :)

3   הקישורים שבורים
9:29:00  25/05/2005 דוד   

4   VI זה 6, לא 4
17:25:00  26/05/2005 מישהו   


לתחילת הכתבה
 
קישורים
אתר סטארגייט הישראלי

לחלק הראשון בסדרת הכתבות

לחלק השני בסדרת הכתבות

לחלק השלישי בסדרת הכתבות


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב