|
|
|
|
|
|
בצלמו ובדמותו - על אלוהי שקר ואלים אחרים –IV
אסנת רוזנברג
|
|
אנו מביאים לכם את הרביעית והמסכמת בסדרה בת ארבע כתבות מעמיקות ומקיפות אודות המיתולוגיה של אדוני המערכת של הגאולד – אותם אלי שקר בהם נלחמים בני האדם זה למעלה משמונה שנים בסדרת הטלוויזיה סטארגייט. והפעם, אלוהי שקר או האלים בכבודם ובעצמם?
|
הכתבה מפורסמת במקביל לפרסומה באתר סטארגייט הישראלי, בעריכתה של אסנת רוזנברג - קישור לאתר ניתן למצוא בצידו הימני העליון של הדף. ותחשבו על זה... (מה קדם למה) אז עכשיו, לאחר שהבנו מיהם בדיוק הגאולד ומה גורם להם לתקתק, ולאחר שהחכמנו קצת בכל הקשור לאלים מהמיתולוגיה האנושית, ולמדנו להכיר את השחקנים הראשיים הן בקרב הגאולד, והן במיתולוגיה שלנו, הגיע הזמן לדון בשאלה הגדולה באמת - מה קדם למה, הביצה לתרנגולת, או התרנגולת לביצה? או במילים אחרות - האם הגאולדים אכן הגיעו לכדור הארץ ולקחו על עצמם את דמות האלים מהמיתולוגיה הקיימת, כאשר הם משתמשים בדרך זו לכפות עצמם על בני האדם ולשעבדם, או שאולי המיתולוגיה היא בעצם תולדות מעללי הגאולד, ואותם אלים אשר כה מוכרים לנו מהמקדשים והכתובים העתיקים, הם לא אחרים מאשר הגאולד עצמם.
אם נלך ע"פ הדעה המקובלת בקרב אנשי ה-SGC, המיתולוגיות קדמו לגאולד. דניאל ג'קסון חוזר ומדגיש בכל פעם מחדש את העובדה כי הגאולד הם מתחזים. ע"פ אמונתו, הגאולד הגיעו לכדור הארץ והשתמשו במיתולוגיות הקיימות על מנת לשלוט בבני האדם. לצורך דיון זה עלינו לזכור כי שוכני כדור הארץ של אותה תקופה היו פשוטים יותר מבני האדם של היום. מאחר ובני האדם סגדו לאלים מהמיתולוגיות השונות, הגאולד ראו דרך זו כדרך הטובה ביותר להשיג את רצונם, כל שהיה עליהם לעשות היה להגיע למקום מסוים, לטעון שהם אל זה או אחר, ולסחוף אחריהם את קהל המאמינים של אותו אל. הרי בני האדם לא יקומו כנגד אלוהיהם. מבחינה פרקטית, משמעות הדבר היא שבכל פעם שגאולד חדש הגיע לכדור הארץ, הוא מצא לעצמו אל מהמיתולוגיה (פנוי יש לציין), התחזה לו, אימץ את מנהגיו וסמליו, והציג את עצמו כאל זה בקרב המאמינים. זאת אם כן הדעה הרווחת בקרב חברי צוות SG1. ע"פ דרך ראייה זו - הגאולד הם לא יותר מאשר טפילים אשר נקטו בכל דרך אפשרית לשעבד את בני האדם.
באופן תמוה במקצת, מעולם לא עלתה ההשערה בקרב חברי הצוות כי ייתכן והגאולד כלל אינם מתחזים. מעולם לא עלתה האפשרות כי ייתכן והגאולד הם אכן אותם אלים אשר עליהם כתובה המיתולוגיה של כדור הארץ. אין ספק כי העוינות אותה חשים חברי צוות SG1 כלפיי גזע הגאולד מסנוורת את עיניהם בכל הקשור לאפשרות זו. אולם עלינו לשקול את העניין בכובד ראש ולו רק מהסיבה הפשוטה כי אם אכן אפשרות זו תתגלה כאמיתית, משמעות הדבר היא שההסטוריה, הן הלאומית והן הדתית, של כדור הארץ בנויה כולה על בסיס חייזרים מכוכב אחר אשר הגיעו לכדור הארץ לפני מאות אלפי שנים.
ההשלכות של תגלית שכזו יהיו אף נרחבות מכך - אם תתברר עובדה זו כנכונה, משמעות הדבר היא כי ייתכן והגאולד הם אינם גזע רע בבסיסו, כפי שבני האדם נוטים להאמין. ייתכן ומדובר פה פשוט בגזע של חייזרים, אשר הגיעו לכדור הארץ לפני שנים רבות בחיפוש אחר חיים טובים יותר. תושבי כדור הארץ, אשר מעולם לא ראו טכנולוגיה מתקדמת כמו זו של הגאולדים, האמינו כי אותם מבקרים הם לא פחות מאשר אלים - והתחילו לסגוד להם. ומה על הגאולד לעשות במצב שכזה? לסרב? להגיד לאותם אנשים פשוטים כי הם אינם מעוניינים בהוד ובהדר אותם הרעיפו עליהם? ייתכן וכאן למעשה נעוץ שורש הבעיה כולה, בבני האדם אשר סגדו מרצונם החופשי לגאולד, ולא בחייזרים מחוץ לכדור הארץ אשר הגיעו ושעבדו את בני האדם.
אולם אני מקדימה את המאוחר, קודם עלינו לבחון טענה זו, ולראות האם ייתכן שהיא נכונה.
כאמור, צדו הראשון של המטבע טוען כי הגאולד הם בני גזע חייזרי אשר מצא את דרכו לכדור הארץ לפני כמה מאות אלפי שנים. הראשון שהגיע היה רע, ולאחריו הגיעו הגאולדים האחרים (ללא ספק לאחר ששמעו על הטרף הקל שנמצא על כוכב הלכת הזה - בני האדם). לאחר שהגאולדים למדו קצת את האוכלוסייה המקומית, הם החליטו לאמץ לעצמם את האלים המקומיים, ובכך להבטיח את סגידת בני האדם אליהם. כך הגאולד הראשון אשר מצא את דרכו אל כדור הארץ אימץ לעצמו את השם רע, כאשר הוא מאמץ בנוסף לכך גם את סמליו של האל ("עינו של רע"), וייתכן שאף את מנהגיו. הגאולדים אשר באו לאחריו עשו את אותו הדבר בדיוק.
עד כאן נכון לסרט "סטארגייט", ולפרקים הראשונים של הסדרה. לכאורה, בנקודה זו בהסטוריה של יקום סטארגייט, אין כל עדות שתסתור נקודת מבט זו. אולם מעניין לציין כי אין גם אף עדות אשר תתמוך בה (מלבד אולי העובדה כי אנחנו יודעים שהגאולד הם לא גזע של ממציאים, אלא יותר גזע אשר "שואל" טכנולוגיות מגזעים אחרים. ואם כך, למה לא, לשאול גם זהויות).
אולם נקודת המפנה הראשונה התרחשה כאשר פגשנו את האסגארד. יצורים קטנים, אפורים וחמודים להפליא, האסגארד הם אינם כובשים, אלא מגנים. הם משקיעים את מיטב מרצם בהגנת כוכבי לכת בפני שליטת הגאולד. אם כן, כיצד ניתן להסביר את העובדה כי כל המיתולוגיה הסקנדינבית של צפון אירופה, נראה כי נתפרה על פי המידות של האסגארד (טוב, אולי לא המידות באופן טכני, אבל אתם מבינים את הכוונה). אין לנו כל סיבה להאמין כי האסגארד הגיעו לכדור הארץ והתחזו לאלים המקומיים כאשר הם מאמצים לעצמם את המיתולוגיה הסקנדינבית. מעבר לעובדה כי אין זה מתאים להלך הרוח של הגזע, אין להם כל סיבה לעשות זאת. הם לא חיפשו את הערצת בני האדם. לכן, לכאורה, לא הייתה להם סיבה לקחת על עצמם את שמות האלים מהמיתולוגיה הקיימת (ובכך למעשה להתחזות לאותם אלים וליצור מצב בו בני האדם יסגדו להם).
אם כן, כיצד התגלגלו הדברים והגיעו לכך ששמו של הגזע הפך להיות שם משכנם של האלים במיתולוגיה הסקנדינבית? ייתכן והאירועים שהתרחשו היו פשוטים בהרבה - בני גזע האסגארד הגיעו לכדור הארץ בשלב זה או אחר בהסטוריה, יצרו קשר עם האוכלוסייה המקומית, והציגו את עצמם. מאחר והטכנולוגיה המתקדמת של האסגארד הייתה זרה ובלתי נתפסת לבני האדם הפשוטים, הם ראו את המבקרים כלא פחות מאשר אלים. וכך התפתחה לה המיתולוגיה בחלק זה של כדור הארץ.
ובמה אם כך עוזר סיפור זה לטענה לגבי הגאולד? דבר זה מחזק את הסברה כי ייתכן ודבר דומה התרחש במצרים - הגאולד הגיעו, נתפסו ע"י המקומיים כאלים, ועליהם נכתבה המיתולוגיה המוכרת לנו כיום.
תימוכין נוספים ניתן למצוא בנקודות הדמיון שבין המיתולוגיה, לבין מעללי הגאולד. סוקאר אכן היה אחראי על כוכב לכת דמוי גיהינום והאת'ור אכן הייתה מלכת גאולד אשר השתמשה בחושניות שלה למשוך אליה גברים וליצור את הדור הבא של זחלי גאולד (להזכירכם, האת'ור היא אלת האהבה והפוריות).
נקודה נוספת בה ניתן להשתמש היא הגילוי כי כפי שדניאל ג'קסון טען מלכתחילה, הפירמידות במצרים נבנו ע"י הגאולד או לפחות בהשראתם. העובדה כי הפירמידות הן למעשה מנחתים לספינות הגאולד (כפי שראינו באבידוס), וכי ספינות האם עצמן בנויות בצורה אשר מזכירה פירמידה, לא משאירות מקום לספק כי הפירמידות הגדולות במצרים נבנו ע"פ ההשראה של המבקרים מהחלל, ולא ההפך. מדוע שהגאולדים יבנו את הספינות שלהם ע"פ המבנים המקומיים? לאלו מכם שיטענו כי הדבר יסייע בסגידת המקומיים אליהם, הנה נקודה למחשבה – אם זה אכן היה נכון, ומחשבה זו היא שהובילה אותם בדגם בניית הספינות, מדוע יש ליו, גאולד אשר מקבילו המיתולוגי הוא אל סיני, ספינה המזכירה פירמידה ולא ספינה בצורה של פגודה או גג של בית סיני?
ולאלו מביניכם שעדיין סקפטים, הנה נקודה נוספת למחשבה - הסרקופג. אנו יודעים כי הסרקופג ליווה את הגאולד במשך שנים רבות, כאשר הוא מהווה כלי מרכזי וחיוני לשימור וריפוי גוף אדם בו שוכן הזחל. ללא הסרקופג, לא ישרוד הגאולד במשך זמן רב. איתו, יוכל הגאולד לחיות באותו הגוף אלפי שנים. מעניין כי המצרים בחרו את הסרקופג לקבור בו את מתיהם - ובכך לשלח אותם אל חיי הנצח שמעבר. אנו יודעים כי הפרעונים הקפידו להיקבר בתוך סרקופג, אשר היה מונח היטב בתוך פירמידה, כל זאת על מנת להבטיח לעצמם חיי נצח. אין להתעלם מהמקריות - בדיוק כפי שבן גזע הגאולד נכנס לסרקופג להחלים, בתוך ספינתו הבנויה כפירמידה, כך גם נהגו המאמינים באלי המיתולוגיה. נקודה אשר מעידה אף היא על האפשרות כי מנהגי הגאולד קדמו למנהגי המצרים הקדמונים.
אז מהי אם כן המסקנה? לאחר שהבטנו בעדויות כולן, אין אנו יכולים להתכחש לעובדה כי אכן אפשרי שהגאולד הם אינם סתם טפילים אשר הגיעו לכדור הארץ לשעבד את בני האדם, ובחרו לשלוט בהם ע"י התחזות לאלוהים המקובלים בדתות המקומיות. ייתכן ואפשרי כי המדובר בגזע אשר חיפש דרך לשרוד, ומצא אותה בקרב בני האדם. בעוד שאין אני מצדיקה את הדרך בה הם התייחסו לבני האדם לאורך ההסטוריה, בדבר אחד ייתכן והם חפים מכל פשע - ייתכן ואין הם חקיינים, אלא המקור - האלים מהמיתולוגיות של כדור הארץ - בכבודם ובעצמם.
ומה כל זה אומר עלינו, בני האדם אשר המיתולוגיות שלהם בנויות על חייזרים מרחבי הגלקסיה? זה כבר נושא למאמר אחר.
*) ברצוני להודות לשלושה אנשים: לאיתן גולדשטיין ולעמיהוד רז אשר מאמריהם סייעו לי בכתיבת כתבה זו (את המאמרים ניתן למצוא באתר "סטארגייט ישראל"),. ול subatoi, על התמיכה לאורך הדרך.
*)חלק נכבד ממאמר זה הועבר כהרצאה בכנס עולמות2005 אשר נערך בפסח האחרון בסינמטק ת"א ונושאו היה מיתולוגיה.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 4 תגובות
|
תגובות
|
1 מזל
|
|
21:23:00 23/05/2005
|
זרמושקה
|
|
מזל שהעלית את זה פה, רציתי לראות את ההרצאה בכנס אבל הייתי במשמרת.
נהניתי מאוד מארבעת החלקים. אורי.
|
|
2 יש כמובן גם גרסה באתר "סטארגייט ישראל"
|
|
16:51:00 24/05/2005
|
kinspirit
|
|
באתר הגרסה מלווה בתמונות רבות :)
|
|
3 הקישורים שבורים
|
|
9:29:00 25/05/2005
|
דוד
|
|
|
|
4 VI זה 6, לא 4
|
|
17:25:00 26/05/2005
|
מישהו
|
|
|
|
|
|
|
קישורים
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|