משחקי תפקידים והשואה
זיו קיטרו

משחקי תפקידים מאפשרים לנו לחוות חוויות אשר ביום יום אנו רחוקים מלחוות. לרוב כאשר אנו נתקלים במשחק הוא פונה לתחום הפנטזיה, המדע הבדיוני, הריגול או אפילו ההומור.

לעיתים הטובים הופכים להיות רציניים יותר, לעיתים הם קלילים אבל בסופו של דבר מדובר בחוויה שמטרתה בידור, להעביר את הזמן בחברת חברים שאנו אוהבים, להשתתף בבניית עלילה ולהיות חלק מהרפתקה מיוחדת במינה.

אבל מה קורה כאשר הנושאים שנבחרים למשחק אינם נושאים אשר אינם נכללים תחת הכותרת ''הנאה''? בכדי לחדד את הנקודה - מה אם הנושאים הם נושאים של טאבו והעיסוק המשחקי העומד להתרחש סביבם אינו מתכוון להניח אותם בצד כרקע לאירועים אחרים, אלא להעמיד אותם במרכז, לאור הזרקורים? יש מי שיאמרו שמשחקי תפקידים הם סוג של בילוי ואין טעם להכניס אליהם תכנים שיגרמו לאי נוחות. יש מי שיחלקו עליהם.

כל נושא ראוי שידברו עליו, שיכתבו עליו שידונו בו ויחשבו עליו. המסקנות אשר יעלו מהדיון הזה הן שיתרמו למשתתפים בו וירחיבו את דעתו. איזו דרך מופלאה יותר להרחיב את הדעת מאשר לחוות אותה לא רק אינטלקטואלית כי אם גם ברמה הנפשית? משחקי תפקידים מאפשרים בדיוק את זה.

כמובן שחשוב לקחת בחשבון שיש נושאים אליהם הרגישות גבוהה יותר מהאחרים. לפני שמתחילים משחק תפקידים בנושא כזה ראוי ורצוי להתייעץ עם כל הנוכחים בכדי להיות בטוחים שהם מסוגלים להתמודד עם הרעיון או החוויה (או לפחות חושבים שהן מוכנים). באותה המידה חשוב שהמשתתפים יקרינו בגרות מסוימת אשר תאפשר את החוויה הזו בכל עוצמתה.

משחק תפקידים בנושא השואה אינו רעיון חדש. חברת 'הזאב הלבן' הוציאה לפני שנים משחק תפקידים כחלק מסדרת עולם האפלה שלה בשם 'רוחות רפאים: האבדון'. במשחק זה השחקנים גילמו רוחות אשר אינן מצליחות לעבור הלאה ונותרות בעולם הזה להתענות מעינויים וייסורים שונים. אחת ההרחבות למשחק (שכשל ונעלם בגלל שרבים חשו שהרעיונות שבו היו קשים מידי ולא משחקיים) עסקה בגילום רוחותיהן המעונות של קורבנות השואה.

הכותר האזוטרי 'בית אירופה המחריד: השואה' (Charnel house of Europe: the shoa) הופק לאחר מחקר מעמיק של היוצרים. מספיק להביט בשם ולהבין שמי שהוציא את הכותר הבין את המשמעות שמאחורי השם. השם אותו 'העניק' העם היהודי העניקו לזוועות שהתחוללו במלחמת העולם השנייה. הספר לא היה שלם והתמקד ביהודים יותר מאשר בכל תחום אחר. למרות זאת היה בו מספיק מידע בכדי שיהיה אפשר לשחק משחק שבו מגלמים השחקנים את רוחותיהם המעונות של קורבנות השואה.

כותב שורות אלו מודע למשחק אחד בלבד ששוחק במסגרת הזו באחד מכנסי 'איגור' של העמותה לקידום משחקי תפקידים בישראל.

הפסקה הבאה מציגה את חוויותי האישיות מהמשחק המדובר: תחושה של חלל אפפה אותי ואני מאמין שגם את ארבעת חברי למשחק. ארבע השעות שעברו עלינו בחדר הקטן שינו דברים רבים בתוכנו. המנחה, אסף הרשקו (אז ראש העמותה), עשה עבודה יוצאת מגדר הרגיל השימוש שלו בתיאורים מינימליסטיים ובגילום הדמויות השונות והבלתי אפשריות של המרצחים עצמם היה יוצא מהכלל. שלושת השחקנים האחרים תרמו לחוויה במשחק שקט, רגשי ופתוח מאוד. לראשונה בחיי חוויתי משחק שאף לא לרגע אחד יצא מהקצב ונחשף לעולם החיצוני. מעולם לא הגענו לחצי השני של המשחק בו דמויותינו מתו ונחשפו לטיבו של העולם שמעבר. ארבע השעות היו כולן משחק של ארבעה יהודים במחנה השמדה אשר אינם מבינים מה מתחולל ומנסים לשרוד. אף לא אחד מהשחקנים וגם לא המנחה הצרו על כך – המשחק היה מושלם.

אין שום ספק כי משחק העוסק בנושא כמו השואה צריך להיעשות לאחר מחקר מקיף ומעמיק. קל מאוד לגלם דמויות של חיילים נאצים צעקניים ולתת תיאורים נוראיים של המשרפות או מקלחות לשחקנים. קשה הרבה יותר להעביר לשחקנים את התחושה היומיומית של האבדון. את הפחד שאחז בכל אדם שחי במחנות הללו, את חסר הוודאות והניסיון להתגבר עליו - הניסיון לשרוד. השגת בגד, נעליים או סבון , קבלת חלק טוב יותר במרק הדלוח או (חס וחלילה) מנה שנייה לאורך היום – כל אלו היו משימות הרקוליאניות שנותרו בגדר פנטזיה בלבד.

מנחה המקווה להריץ משחק שכזה חייב להבין את טיב החיים במחנות. חייב לקרוא לא רק את האנציקלופדיות המתארות באופן יבש את העובדות והמספרים אלא לקרוא עדויות של שורדים, של חיילים, של משחררים. הוא צריך להיות בקיא פחות בהיסטוריה המדויקת של מהלך המלחמה (אלא אם לזו יש השפעה על המשחק עצמו) ויותר בהיסטוריה של המחנה, האנשים שהיו בו וסוג הפשעים שהתחוללו בו. התיאורים הנכונים ביותר יהיו אלו שיציירו תמונה נקייה וברורה של המקום מבלי לנסות להוסיף נופך דרמטי. החיים באותם מחנות לא היו דרמטיים – הם היו חסרי חן, קשים, מנוכרים ואיומים.

שחקנים המבקשים לקחת חלק במשחק שכזה צריכים לחקור לעומק את דמותם ובאותו זמן להתעלם ממה שהם, כשחקנים, יודעים. האם דמותם היא מסוג הדמויות שתצעק על אחד הקצינים כאשר יגיעו לראשונה למחנה? האם היא תבכה? האם היא מסוג הדמויות שתנסה להימלט? האם היא תשמור על צלם אנושיות או תיכנע?

הדרמה המתרחשת במשחקים כאלה היא הדרמה האנושית האמיתית. אין מקום למשחקי גיבורים כי אלו הגיעו רק כאשר הסוף היה קרוב. הגיבורים האמיתיים הם אלו שלא נכנעו ושמרו על אנושיות, על כבוד עצמי וכבוד לאחרים. גיבורים שלמרות ניסיונם הבלתי מתפשר של הנאצים להסיר את אלה, כמו שהסירו תכשיטים ובגדים מעל קורבנותיהם המיועדים, התעלו מעל לכל.

רק כאשר נעשה מחקר ראוי מצד המנחה והשחקנים, יכולים כולם לקבל את תחושת הסיפוק העצובה של משחק תפקידים בזמן השואה.

בסופו של דבר אין נושא אסור למשחק. אך כאשר רוצים לבנות משחק סביב נושא בעייתי וקשה כזה, על המשתתפים לעשות את המאמצים העילאיים. אותם מאמצים שיציגו פתיחות ובגרות ראויים בכדי שמשחק כזה יצא לפועל ויגשים את ייעודו.




לידיעה זו התפרסמו  0  תגובות
תגובות

לתחילת הכתבה
 

חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב