אולטימייט פקטור פיכס
זיו קיטרו

בחודש יולי 2004 כתב זיו קיטרו מאמר, שהופיע בבלוג הפרטי שלו, על חברת הקומיקס 'מארוול', או בקיצור 'למה אני שונא את מארוול'. כעת, לאחר הוספת חומר רב ועריכה מקיפה של אותו מאמר, מציג קיטרו את דעתו שוב כשהפעם נוספו עובדות רבות שכדאי לתת עליהן את הדעת.

מזה זמן רב מאוד, בכל פעם שהייתי לוקח לידיים את הספר עב הכרס של 'הקדימון' (Preview) החודשי של חברת 'דיאמונד' (Diamond) הייתי מתרגז. לפני מספר חודשים הזעם ירד וזה קרה כאשר 'מארוול' החליטו שהגיע הזמן לבנות לעצמם חוברת משלהם ולהתנתק מ'דיאמונד', אלא שגם כאשר אני מרים את החוברת הזו, הזעם לא מפסיק.

הסיבה לכעס? בואו וניקח כמה צעדים אחורה.

בתחילה הרעיון של 'מארוול' היה לבנות עולם אמיתי יותר. העלילות התרחשו בערים קיימות, הגיבורים היו אנשים אמיתיים עם מגבלות, משפחות ודאגות שיש לכל אדם. 'מארוול' הצליחו להפוך את הקומיקס למדיום נגיש יותר לרבים, שכן קל היה להזדהות עם גיבורי ארבע הצבעים שבחברות אחרות היו, בלשון המעטה, רחוקים מלהיות אנושיים. 'מארוול' הבינו שאפשר לכתוב סיפור גיבורי על ועדיין לשמר צביון אנושי. לכתוב סיפורים מעניינים בהם אנשים יכולים לעוף ולירות קרני לייזר מעיניהם ועדיין לא להתנתק מהאיש ברחוב שעצר לרכוש את חוברת הקומיקס.

אחד מקווי הסדרות המוצלחים ביותר של החברה הוא כמובן קו 'האקס' (X) שעלה והצליח בצורה שבלתי תאמן. מהר מאוד התרבו מספר החוברות שנשאו את סימן ה'אקס'. כותרים החליפו ידיים, ההיסטוריה הפכה מסועפת כל כך עד שבוב הארס (שהיה אז העורך הראשי, תפקיד שקיבל לידיו ג'ו קאסאדה) איבד את עבודתו ('לזכותו' יאמר שבוב היה אחראי להרבה מאוד זוועות אחרות ב'מארוול' ולא רק היה אשם בחוסר ההיגיון האדיר ששלט בקווי ה'אקס').
'בית הרעיונות' (כינוי שהודבק ל'מארוול' בראשית דרכה) החל בצעידה הארוכה במקום, צעידה שתביא אותו, בסופו של דבר, לעמוד על סף פשיטת רגל ואין זה פלא.


מידי פעם אני מחטט ברשת או מציץ ב'קדימון' החודשי ורואה עוד ועוד כותרים הקשורים, באופן זה או אחר, לאות הארורה הזו 'אקס'. זה כאילו אי אפשר לברוח מהאות המטופשת הזו שנראית כמפלצת שזכתה לחיים משלה עד שלא ניתן עוד להשתלט עליה. כמובן שהשוק לא מנסה לעצור את המפלצת. נהפוכו - הוא רק מזין אותה. כל הזדמנות הנראית לעין לשינוי מתגלה כאשליה.

דוגמה? 'מארוול' ראו, לאחר יותר מעשור, שקו סדרות ה'ורטיגו' של החברה המתחרה 'די.סי.', זוכה לפופולאריות רבה כל כך כיוון שהוא פנה למבוגרים ומציע סיפורים חדשניים ונועזים, המשחקים על גבול המוסכמות. אל תוך שוק הקומיקס נכנס משתתף חדש שהצית גם את סקרנותי – 'מארוול' פתחו את קו סדרות ה'מאקס' MAX. הבעיה?במקום ליצור סיפורים חדשים ומבריקים היוצאים מהמסגרת הרגילה של יקום ה'אקס', קו ה'מאקס' רק הרחיב את היקום הזה ואפשר לכותרי 'אקס' נוספים להופיע, רק בצורה בוטה יותר. מעבר לכך – 'מאקס' שוב מכיל את האות הארורה ההיא! מה שיפה כל כך בקו ה'ורטיגו' של 'די.סי.' הוא החופש שיש ליוצרים הזדמנות לבנות דברים חדשים, דמויות שאין להם קשר להמשכיות של היקום, סדרות כמו 'פרי'צר' (Preacher), 'אגדות' (Fables) ו'מפסידנים' (The Losers). מדוע 'מארוול' לא יכולים לעשות זאת כך?

אבל זה לא נגמר שם. לפני מספר שנים החלה 'מארוול' בהשקתו של קו סדרות חדש 'האולטימייט' (Ultimate), העשה דבר נפלא – הוא מקפיץ את יקום הקומיקס של החברה למאה ה 21. הוא איפס את היקום (שוב) אבל הפעם נתן דרור ליוצרים חדשים וצעירים לתפוס פיקוד ולספר סיפורים שיש להם קצת יותר עניין. לעסוק בצורה אמיתית בנושאים המעסיקים צעירים היום.

ברגע שהחוברת הראשונה ('אולטימייט ספיידרמן') הצליחה, עוד ועוד סדרות 'אולטימייט' החלו להופיע האחת אחר השניה, כשהן לא מחליפות את הסדרות הרגילות אלא מתקיימות לצדן. התקווה, שיקום הקומיקס הרגיל של החברה יעלם, שההיסטוריה של 'מארוול תתאפס' ותתמקד במספר מצומצם של כותרים העומדים על גבול החדשנות, הלכה ונגוזה עד שהפכה לאבק.

'מארוול' לא חייבים להעלים 40 שנות היסטוריה בכדי להצליח אבל זה לא יזיק להם. חשוב לזכור שכיום (לאחר שנים בהם סרבו לעשות זאת) 'מארוול' אוספים סיפורים רבים לאוגדנים. בצורה זו את הסיפורים הטובים באמת, אלו ששינו וקידמו את הקומיקס, סיפורים שלהם וליוצריהם מגיע כל הכבוד, עדיין ניתן לקרוא.

אני נותר עומד ותוהה: איך זה ש'מארוול' מפספסים? הכותבים של מארוול הם כותבים טובים. יש להם לא מעט אומנים מוכשרים. יש להם עורך (ג'ו קאסדה) שהצליח להחזיר את ניל גיימן לכתוב עבורם למרות שנשבע שלא ישוב לעבוד יותר עבור 'בית הרעיונות'. מדוע הם לא פורצים קדימה ומנסים משהו חדש?

הסיבה שאני שונא כל כך את מארוול היא שהם מסרבים לחדש! הם נשארים במקום, נשענים על רשת הביטחון שלהם ולא מוכנים לעשות צעד אחד שיקרב אותם אל קצה המצוק. אין זה משנה מה הם עושים - הכל קשור ל'אקס'.

למה לא לנסות לשנות? למה לא לדחוף את הגבולות? למה לא לנסות ליצור משהו חדש? האיום בפשיטת רגל כבר מזמן נעלם, 'מארוול' נהנים מתזרים מזומנים קבוע המגיע מהצלחת הסרטים המבוססים על דמויותיהם ועל מכירת מוצרים נלווים. יש להם את הגב הכלכלי, שהיה חסר להם כל הזמן הזה, להתחיל ולהשיק יותר קווים עם דמויות חדשות של יוצרים חדשים שאין להם קשר ליקום הרגיל. 'בית הרעיונות' מכונה כיום בכינוי שלא מגיע לו! אין בו רעיונות חדשים - רק משתנים חדשים על רעיונות קיימים.

הסיבה לצעידה במקום, לניצול החוזר ונשנה של דמויות, להוראות המגיעות מלמעלה ליצור 'הופעות אורח' של דמויות שונות בחוברות השייכות לדמויות אחרות אינה נאמנות לעבר. היא אינה נאמנות לדמויות וליצירות ולא נאמנות ליוצרים.

ב - 1998 נעשה מיזוג בין 'מארוול' לחברה נוספת העונה לשם 'טויביז' (Toy Biz). חברה זו מתמחה ביצירת דמויות פעולה, בובות בד ומוצרים נלווים. חלק מחוזה הקנייה והתכנית הכלכלית של 'מארוול' היה שימוש בדמויות המוכרות בכדי להוריד עלויות עבור 'טויביז' והגברת מכירות עבור 'מארוול'.

מה זה אומר? 'טויביז' אומנם התמזגה עם 'מארוול' אבל עדיין מדובר בשתי חברות שונות עם חשבונות בנק נפרדים. 'מארוול' מעניקה ל'טויביז' אפשרות לעשות שימוש בכל דמות, מכל קומיקס שלה, בכדי שזו תיצור ותשווק צעצועים עליהם היא אינה צריכה לשלם זכויות יוצרים. הכל טוב ויפה ואף מקובל עד שאנחנו מגיעים להצהרה נוספת המגיעה מאותו מסמך האומר ש'מארוול' צריכים להתמקד ביצירת דמויות אשר יוכלו להימכר ע"י טויביז.

למארוול יש 4,500 דמויות. 4,500 דמויות - אתם מבינים באיזו כמות מדובר? נכון, רוב הדמויות הן שוליות ורבים לא זוכרים אותם אבל הן שם. למה לא נותנים ליוצרים צעירים את ההזדמנות להרים את אחת הדמויות הללו ולעשות בה שימוש אמיתי וטוב בקומיקס חדש? מצד שני, אם יש כבר 4,500 דמויות, למה לא לתת את כולם ל'טויביז' ולהתחיל ולהמציא דמויות חדשות ומעניינות? בואו ונתפרע עוד יותר. למה שלא לומר" 'וואו, 4,500 דמויות של גיבורי על זה המון. בוא נתחיל להמציא דברים חדשים'?

ל'מארוול' יש את האפשרות להוכיח לעולם שקומיקס זה לא רק גיבורי על, שקומיקס הוא מדיום בפני עצמו. שבאותה הקלות בה הוא מספר על אנשים החושבים שכל יום הוא פורים ומשליכים משאיות זבל האחד על השני, לספר סיפורים על האנושות והחלל, סיפורי בלשים וסיפורי אימה.

בניגוד לחברות אחרות, ל'מארוול' יש את הגב הכלכלי ואת היכולת להביא לחשיפה מקסימלית, גם בפני אלו שאינם קוראי קומיקס, את העובדה שקומיקס יכול לספר כל סיפור. קומיקס יכול לעשות זאת בצורה טובה יותר מספר או מסרט ובתקציבים נמוכים הרבה יותר.

'מארוול' היא חברה כלכלית ואין צורך שתוותר על אותם כותרים שמזרימים לה כסף. אבל, מאחר ואותם כותרים מזרימים כסף, רק בגלל השווי היחסי שלהם על מסך הכסף ובחנויות המשחקים, יכולה מארוול לעשות את השינוי המבורך. שינוי שיגרום ליציאתם של קומיקסים חדשים ורעננים שיגרמו לאנשים חדשים לרצות לקנות קומיקס, שיגרמו לי לרצות לקנות קומיקס של 'מארוול'.

התקווה הגדולה שלי: יום אחד והיום הזה יגע, בו יתעוררו לקוחות 'מארוול' ויחליטו שנמאס להם וש'אקס' לא תמיד מסמן את המטמון. אותם אנשים זקוקים לעומק עלילה וסיפור טוב - דמויות כבר מזמן אינן מעניינות אותם. אתם צריכים להבין שהכסף שלכם שווה הרבה! אתם עובדים עבור הכסף הזה או שההורים שלכם עובדים עבורו. למה לזרוק אותו על זבל כשניתן לרכוש בעזרתו דברים טובים? בבוקרו של אותו יום בו יחליטו קוראי 'מארוול' לקנות רק את הכותרים הטובים של החברה, 'בית הרעיונות' יקרוס.

אז יהיה על ראשי 'מארוול' להיות חכמים, להרים את הראש, לנער את האבק ולנסות להגשים את היעוד ש'מארוול' הציגו לכולם לפני שנים רבות.




לידיעה זו התפרסמו  8  תגובות
תגובות
1   מגן המארוול מגיע
12:49:00  04/04/2005 גיא  tv98@nana.co.il 
הכותרת היא הגזמה מוחלטת אבל שיהיה.
אני נוהג להגן על מארוול כי זו החברה שבזכותה הצטרפתי לקומיקס ועדיין רוב הכותרים שלי הם ממנה. נכון שלאט לאט אני מתחיל לקנות יותר DC אבל כל פעם שאני קורא קומיקס של DC קשה לי - בכל קומיקס מופיעות דמויות אורחות. קשה לקרוא DC, כשההמשכיות כה בולטת (וכן, אפילו בסיפורי באטמן שאין הרבה המשכיות נשארת ההיסטוריה הכה מקיפה). חסרים כותרים שנוחים לקוראים חדשים ומשלבים רק מידי פעם הופעות אורח שיכירו לקוראים את העולם ויפתחו אותם אליו. הכל מותאם רק למי שכבר קורא שלוש שנים DC ויודע כל מה שמתרחש ב-DCU.

מארוול כבר הפסיקה מזמן להיות "בית הרעיונות" אך יש בה מספיק חוברות טובות שיספקו אותי.

2   אף חברה אינה מושלמת. לפחות לא כרגע.
21:15:00  05/04/2005 יערה   
כמו במקרה של גיא, גם אני התחלתי לקרוא קומיקסים בזכות מרוול, ולכן תמיד אזכור אותה לטובה. (:
פעם הייתי קרואת את רוב החוברות מליין האקס, והאיכות שלהן היתה טובה מאוד. היום לעומת זאת, הם מזכירים אופרת סבון שהורגת שחקן ומחזירה אותו לחיים כל כמה זמן, רק כדי ליצור אקשן.
הסדרות היחידות שאני קוראת במרוול הן ultimate x men, runaways ו astonishing x men . האמת היא, שלא ממש משנה לי איזה חברה מוציאה את הקומיקס, אלא הקומיקס עצמו. ברגע שלכל קומיקס כותב ואמן משלו, אין ממש אחידות בין המוצרים של החברה. נקודה מעניינת היא, שלמרות הכותבים הטובים, סדרות רבות מאכזבות בצורה בלתי צפויה.
החברה היחידה שלדעתי הוציאה אחוז גדול של חוברות ברמה מאוד גבוהה היתה קרוסג'ן ז"ל, שחוברותיה המצוינות נקטעו בשיאן ושברו לבבות לקוראים רבים.

3   היי גיא
1:04:00  06/04/2005 זיו קיטרו   

4   היי גיא
1:05:00  06/04/2005 זיו קיטרו   
אני לא אומר שלמארוול אין רעיונות טובים או חוברות שבעבר היו טובות.
אני אומר, ומציג נתונים, המדגימים כיצד החברה אינה פועלת עוד בכדי ליצור חוברות קומיקס וחשוב יותר, קומיקס איכותי.

תודה על התגובה.

5   יערה
1:07:00  06/04/2005 זיו קיטרו   
נכון שאין אחידות מוחלטת אבל לפעמים הבעיה היא ברעיון - הרעיון של יצירת שרשרת אין סופית של חוברות מקושרות. במארוול זה הפך להיות בלתי אפשרי כמו שציינתי בכתבה.

למארוול יש כמה יציאות טובות לאחרונה ואני מקווה שהיא תמשיך בקו למרות הצהרות בוטות בצד המנהלים בשוק ההון שמצביע על כיוון אחר לחלוטין.

6   על איכות ועל קשר בין כותרים
18:11:00  06/04/2005 גיא  tv98@nana.co.il 
לגבי הקשר בין החוברות -
כמו שציינתי בתגובתי הקודמת, אני חושב שהקשר בין הכותקים כב-DCU גדול הרבה יותר ומקשה על קוראים מתחילים להצטרף לכותר.

ונגיע לשאר הנושא -
אכן, למארוול אין וורטיגו ומקס זה גרוע. חבל שלא ציינת את אייקון שכרגע מסתמן כתקווה לעתיד טוב יותר ולקומיקסים איכותיים ובוגרים יותר.
גם הפריע לי בכתבה שדבקת יותר מידי בעמדתך ולא עשית את ה"מצד שני" שמראה את הדברים שכן טובים.
הלכת קצת רחוק מידי לטעמי.

7   זו די הייתה הנקודה
19:17:00  07/04/2005 זיו קיטרו   
את נקודות האור היחידות שאני רואה באופן אישי ציינתי במשפט.
עד שלא יראו שינויים אני לא רואה טעם לדבר עליהם :-)

8   זו לא חוסר חדשנות - זו קמצנות
19:37:00  19/04/2005 יוסי   
הסיבה היחידה שמארוול אינה מחדשת וממציאה דמויות חדשות אינה חוסר חדשנות אלא קמצנות. כיום רוב היוצרים יודעים שרעיונות מוצלחים שווים כסף, מאחר ואח"כ יש את הבובות, הסרטים, הכוסות והפיג'מות. ועל כל המרצ'נדיזינג הזה הם לא יקבלו גרוש אם ימסרו את כל הזכויות לחברה המפרסמת. לכן הם דורשים על שמירת זכויות אצל היוצר. מארוול מצידה לא תשקיע את המאמצים לקדם משהו אשר לא יניב לה רווחי ענק, ולכן אינה מוכנה לחתום על חוזים כאלו. דיסי מוכנה בליין וורטיגו, וולידסטורם והומאג'. אצל אימג' הכל בידי היוצרים. רק מארוול (חוץ מליין האייקון הקטנטן) אינה מוכנה - ולכן לא נוצר שום דבר חדש אצלה.


לתחילת הכתבה
 

חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב