רעיון המסע במשחקי תפקידים – חלק ב'
זיו קיטרו

המסעות הראשונים בהם לוקחים חלק שחקני תפקידים צעירים מתחילים, בדרך כלל, בפאב המקומי אליו מתפרצים בזעקות שבר גברים ונשים שעולמם חרב עליהם.
ילדיהם נחטפו, שדותיהם נקטלו, בתיהם נפרצו ואין להם ברירה אלא לפנות לגיבורים חסונים, שאפתניים ומלאי רצון טוב (ובעלי אינטרסים כלכליים מינימאליים שכן לאנשי הכפר והעיר אין כסף רב). לעיתים תהייה זו עיר או ממלכה אשר נמצאת במצוקה בדיוק בזמן בו מגיעים בני החבורה לבקר בה. במשחקי פנטזיה קל מאוד להתחיל במסע, הוא לרוב נטפל לכל עובר אורח מבלי שזה יאיים עליו או יתנהג בצורה לא נאותה.

מאחר ובכל זאת התכנסו החברים בכדי לשחק, דמויותיהם ימצאו את עצמן נענות בחיוב להצעות המטורפות ביותר שנשמעו. לדוגמא: 'בבקשה, ביתי נחטפה ע"י יצורים מתועבים שנמלטו אל תוך הריסות מגדל הכישו, הישן. כן, בדיוק, אותו מגדל ממנו איש לא שב. נכון, נכון מאוד ידידי החבורה האחרונה שחדרה לשם אך שבה כדמויות רפאים שרצחו את כל בני משפחותיהם. כן, נכון, אתם צודקים זה נשמע מסוכן ואף בלתי אפשרי, אז...מתי אתם יוצאים?' כאן מתחיל המסע.

המסע לרוב מתחיל בצורה פיזית. אם בגלל שמדובר בסיפור עלילתי הדורש תנועה מסוימת ואם בגלל העובדה שכשחקנים צעירים אנו לא נותנים דגש עמוק מספיק לפן הפסיכולוגי של המשחק ולהשפעה שיש לאירועים על נפש הדמויות ועל התנהגותן. המסעות משמשים כמבחן פיזי, אבן בוחן ליכולת הגופנית של הדמויות לגבור על המכשולים. בסופו של המסע עומד תמיד היריב העליון אשר הריגתו תביא לפריחה של העיר/כפר/ממלכה והפיכת הגיבורים שלנו לאגדה.

הבעיה המרכזית עם סוג מסעות אלו הן הדמיון הרב שיש להן למשחקי מכונות של שנות ה 80'. משחקי תפקידים מציעים יריעה רחבה כל כך ואין כל רע לשלב רעיונות ונושאים מתוך מדיומים אחרים (ולעיתים אף מומלץ לעשות כן). אבל כשנותנים לאדם בד ברוחב של בניין בן 100 קומות וקשת של גוונים וצבעים והוא בוחר לצייר עכביש בעזרת טוש בפינה התחתונה שמאלית, כל שנותר הוא לחבוט בו עד זוב דם ולהשתמש בנוזל החיים בכדי לצייר יצירת אומנות חדשה ונפלאה.

הכל מתחיל בבסיס. כתיבת הרפתקה אינה נופלת מכתיבת ספר. האם היינו נהנים לקרוא ספר שהיה מתחיל כך: "הגמד ברבר, הקוסם מולי, הלוחם שוהם, הכוהנת ריאנלה והגנב רוברט נכנסו אל תוך הפאב לאחר שרכבו ארבעה ימים מכפר הולדתם. הם נכנסו והתיישבו על כסאות העץ סביב שולחן עגול. לא הספיקו להזמין שתייה כשלפתע התפרצה אישה קשישה אל תוך הפאב וזעקה 'אנשים טובים, אני זקוקה לעזרה. ביתי נחטפה על ידי יצורים מכונפים שהדיפו ריח נורא. הם לקחו אותה אל ההר. מי יעזור לי? כל מה יש לי להציע הוא תיבת האוצר של בעלי המנוח'. רוברט הביט בברבר והנהן, לא היו עוד הרפתקנים שישבו כאן, זה היה ברור מהדממה. 'אנחנו נעזור' קרא ברבר והתקדם אל עבר הקשישה. 'זו הסיבה שעזבנו את ביתנו, בכדי להיכנס למערות אפלות בתוך הרים שאיש לא יודע עליהם דבר ובהם חיים יצורים מכונפים נוראיים שקרוב לוודאי ויהרגו אותנו'..."
או שהייתם מעדיפים ספר שמתחיל כך: "הלילה ירד על חמשת הצעירים והתשישות עמדה להכריע אותם כאשר חצו את ההר ולמרגלותיו צפו בכפר הקטן. ריח הבישול נישא באוויר ואורות נראו בחלק מן הבתים. ברבר, הגמד, קרץ לרוברט וקרא 'נתחרה בך' והחל והפנה את סוסו לכיוון. האחרים מיהרו אחריו, מאיצים בסוסיהם. הם מיהרו למצוא אורווה לסוסיהם ושמחו למצוא אחת בקרבת המסבאה. כאשר נכנסו דרך דלתות העץ חשו בחמימות שעלתה מהאשים ומהאח שבערה. ריח הבישול היה חזק יותר ובטנם החלה מקרקרת. הם מיהרו להתיישב על כסאות העץ נמוכי המשענת, סביב שולחן עגול שהשימוש הרב בו ניכר היטב. לא הספיקו להזמין שתייה ודלת הפאב נפתחה, רוח קרה חדרה יחד עם אישה קשישה, שברירית למראה שבגדיה היו קרועים ודם נראה בבירור על פניה. 'עזרה' היא זעקה 'בבקשה, ביתי, היא נחטפה. הם פרצו מהחלון, ארבעה אנשים, הם ברחו לכיוון ההרים, בבקשה, ניתן עדיין ללכוד אותם'..."

ברור לנו שהחבורה תצא למשימה כי זו הסיבה שאנחנו, השחקנים, נפגשנו וכאשר יצרנו את הדמויות יצרנו דמויות הרפתקניות המחפשות את האתגר הבא. הגיוני יותר שחבורה שכזו תצא לנסות ללכוד חבורת אנשים שברחו לכיוון ההרים ולאחר מכן יכנסו להר כי הם כבר שם וראו את האנשים נכנסים למערה . הגיוני יותר מאשר שיחליטו לזנק פנימה אל המערה מבלי לדעת נגד מי הם מתמודדים.

המנחה יכול לתאר בזמן המרדף ארבעה דמויות אנושיות למראה בגלימות. מדובר בשעות הלילה, הירח מוסתר מאחורי ההר, יוצר צללית ברורה וחדה של המצוקים. כאשר יכנסו פנימה יגלו שמדובר ביצורים מאחד ממעגלי הגיהינום. כאשר יתחילו לחקור את המערות יגלו שמדובר בהריסות עתיקות של מקדש מכושף שקבר בקללה תחת ההר.

המסע נשאר מסע פיזי, אך מייד בהתחלה הוא הופך גם למסע של חיפוש, חקירה, הוא מלא מסתורין, הוא מעודד את החבורה לחשוב ולהתנהג בצורה שהגיונית יותר לנו, השחקנים.מסע כזה מספק הרבה יותר ונוגע ברבדים רבים יותר מאשר המסע הפיזי הפשוט שמסתיים כאשר הרגנו את כל האויבים. מסע כזה מסתיים כאשר החקירה מסתיימת ולעיתים הריגת כל היריבים רק תקשה על פיתרון התעלומה.




לידיעה זו התפרסמו  0  תגובות
תגובות

לתחילת הכתבה
 
קישורים
לינק לכתבה הראשונה בנושא


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב