|
|
|
|
|
|
גדול בצרפת – יקומים מקבילים בין הבאגט לסושי
אסף גלעד
|
|
אסף גלעד, שליח מדור האנימה של ISF לענייני חוץ, קפץ לביקור קצר בצרפת, וחזר עם רשמים מסרטו החדש של מיאזאקי "הטירה הנעה של האול" והתערוכה המשותפת של מיאזאקי ואומן הקומיקס הצרפתי הידוע בכינויו "מוביוס".
|
החיבה העמוקה השוררת בין פריז לטוקיו עשתה רק טוב לשתי הערים, דבר הניכר גם אצל יתר עמי אירופה. כך יכול אירופי מצוי לתפוס רכבת ולהגיע במהירות וביעילות אל הסוכרייה שהגישו היפנים בחודש שעבר לצרפתים על מגש של סשימי: צרפת היא המדינה הראשונה בעולם, מלבד יפן, בה הופץ בהקרנות רחבות סרטו החדש של הייאו מיאזאקי"Howl's Moving Castle" או כפי שהצרפתים מכנים אותו "Le Chateau Ambulant" ("הטירה הניידת" בתרגום חפשי), כחצי שנה לפני כל שאר העולם.
ולמה לא? היפנים נורא אוהבים את צרפת, והצרפתים מתים על היפנים. נכון, הפוליטיקאים היפנים תמיד יישאו עיניהם לעבר אמריקה, "האחות הגדולה", אבל הפילגש היא תמיד צרפת. היפנים מציפים את פריז בכמויות היסטריות, ובד"כ בדמות זוגות של נערות יפניות שקראו יותר מדי מאנגה על נסיכי וורסאי יפי-התואר ועכשיו מחפשות אותם ברחובות "בה-רי". תחת כל בית קפה צרפתי צצות סושייות, יותר ויותר גנים צרפתיים מכלילים בתוכם גם "גן יפני" והאמנות היפנית- המודרנית והמסורתית- מועלית על נס בכל מוזיאון שני. קלוד מונה- האימפרסיוניסט הידוע, מוצג במוזיאון שלו כמי ש"הושפע מהדפסיו של הירושיגה, אמן ההדפסים היפני הגדול". ועכשיו תודו: כמה פעמים יצא לכם לשמוע את הצרפתים מודים שהושפעו מאחרים? אפילו מיאזאקי עצמו אינו מסתיר את חיבתו לצרפת בביקוריו התכופים למדינה, ואף מציג בחודשים אלו כמה מעבודות הקומיקס והקולנוע שלו בתערוכה משותפת לו ולאמן הקומיקס הצרפתי ז'אן "מוביוס" ז'רו במוזיאון במרכז פריז (פירוט בהמשך). אז מה הפלא שהצרפתים מקבלים לפני כולם את "Howl" ?
הסרט יצא ביפן אך לפני שלושה חודשים וזכה להצלחה מסחררת, ומיאזאקי שבר שוב שיאי קופה. גם בצרפת, שם יצא הסרט רק לפני כחודש, הוא עושה חייל בקופות, ומוקרן בתפוצה כמו-הוליוודית. כמעט בכל בית קולנוע שמציג את "הטייס", ניתן גם לראות את "האוול".
ובכן, החלטתי לנצל את חלון ההזדמנות הנוכחי, לקחת אותו בידיים עמוסות באגטים וגבינות, ללבוש חולצת פסים, לעטות ברט, לומר "סה פורמידבל" ולנסוע פריזה. מזל שארזתי גם את הצרפתית מהתיכון, כי בלעדיה אי אפשר לראות שום סרט בצרפת (אפילו אם הוא באנגלית). נכון, לא כל סרט מדובב לצרפתית, אך ודאי שגם אם הוא מוקרן בגרסא המקורית, תרגום לאנגלית לעולם לא יופיע בגוף הסרט (למעוניינים: המקום היחידי בעולם בו ניתן לראות כרגע את "האוול" עם תרגום לאנגלית הוא בבית הקולנוע לדוברי אנגלית ברופונגי בטוקיו). כדי להעניק לעצמי תחושה של פרמיירה, הלכתי לראות את הסרט בקולנוע בשאנז-אליזה, עם כל הפאסון.
אתחיל מהשורה התחתונה – הסרט, כפי שבוודאי קראתם בביקורות רבות אחרות, נפלא. הסיפור מורכב מאוד ולא אמנה כאן ספויילרים מיותרים: בארץ רחוקה-רחוקה ובמציאות רחוקה עוד יותר (המזכירה את אירופה של המאה ה- 19) אנו פוגשים את סופי. סופי היא תופרת כובעים בגיל ההתבגרות המאוהבת בהאוול, מכשף מסתורי המתגורר בטירת-מתכת מכאנית המהלכת בכבדות. מדי פעם הוא מגיח מטירתו כדי לעשות מעשה טוב פה ושם. האוול הוא מכשף פופולרי ומבוקש: הוא מחוזר על ידי בארונים ורוזנים הזקוקים לכישופיו וע"י נשים המוקסמות מיופיו. אך האוול הוא גם איש אפל מאוד: משהו מטריד אותו יומם וליל. אחת המחזרות שלו היא מכשפה עבת-צוואר, שאינה מרוצה מקרבתה של סופי למכשף השרמנטי, ומחליטה להתנקם בה ע"י הפיכתה לזקנה-בלה. סופי המסכנה מוצאת עצמה בת 90, אך היא אינה מאבדת תקווה. לא נותר לה אלא לעזוב את משפחתה ולצאת לתור אחר האוול - האיש שסיבך אותה בעסק הביש הזה.
סופי עוברת לגור עימו, ועם אסופת דמויות ביזאריות אחרות בטירה המכושפת: אחיו הקטן מייקל, דחליל מקפץ חבוש צילנדר, והשדון קאלציפר שצורתו להבת אש. סופי מוצאת טירה מלוכלכת ומאובקת, ולכן, כמו כל סבתא שתמצא בית מעופש, היא נוטלת על עצמה את תפקיד העוזרת, המנקה והמבשלת.
ברקע מתנהלת מלחמה איומה בין המדינה בה מתרחש הסרט ומדינה אחרת, המערבת שימוש בכלי משחית כבדים (המזכירים את ספינות האוויר מסרטיו הקודמים של מיאזאקי – במיוחד "נאוסיקה" ו-"המצודה בשחקים") אך מלחמה זו מגייסת למילואים, אבוי, גם את טובי המכשפים. רבים מהם נאלצים לבגוד במצפונם ובקוד האתי שלהם ולנצל את כישוריהם המאגיים בים באוויר וביבשה.
יום אחד גם בדלתו של האוול נשמעת נקישה, וכעת עליו להחליט האם לתרום את חלקו למאמץ המלחמתי או שמא עליו לעשות משהו אחר.
מכאן והלאה אשאיר אתכם עם סימני שאלה, בעיקר בגלל העובדה שגם אני נותרתי עם לא מעט כאלה; העלילה הולכת ונעשית הזויה ומוזרה, אך לחלוטין לא מאבדת את העניין והקסם שבה. דמויות חדשות ועלילות משנה, תפניות חדות בסיפור צצות פה ושם, והעלילה הולכת ונעשית קודרת ואפלה. מיהו באמת האוול? לאן הוא יוצא בלילה כשכולם ישנים? ומדוע הוא חוזר, כשעל גופו שריטות ושאריות של נוצות-נשר? כיצד יכולה סופי לעזור לו לנצח את הייסורים בהם הוא נתון? כל זאת תגלו בעצמכם עוד חצי שנה, אם המפיצים הישראלים יקיימו את הבטחתם להביא את הסרט אלינו.
מיאזאקי שוב בונה אגדה קולנועית מרהיבה שלא דומה לשום דבר אחר – פרט, אולי לסרטיו הקודמים. בעזרת ציורי נוף אלפיניים מדהימים, עלילה מרתקת ורווית מסתורין וכישוף, פס-קול מדהים ותשומת לב לפרטים הקטנים מיאזאקי שוב מרגש את הצופים. המיוחד הוא שסרט זה הוא האפל והקודר ביותר מבין כל הסרטים האחרים שמיאזאקי עשה. הדמות הראשית, סופי,היא בוגרת ורבת רבדים יותר מכל הדמויות שנראו עד כה בסרטיו הקודמים של הבמאי, ולא רק מעצם העובדה שהיא נערה שמצאה עצמה בת 90. האוול עצמו הוא איש רב-פנים שאיננו עומדים על טיבו. לא שזה הסרט המלנכולי הראשון שמיאזאקי ביים - הוא מזכיר מאוד גם את "החזיר האדום".
מה שקצת הציק לי בסרט, שמיד אחרי הצפייה הייתי בטוח שכבר ראיתי את הסרט הזה בעבר. מיאזאקי אמנם תמיד בונה את סיפוריו על הרעיון המרכזי של סיפור אהבה/חברות בין דמויות, ואין בזה שום דבר רע. אך בסרט החדש מיאזאקי משתמש במוטיבים רבים שכבר עשה בהם שימוש בעבר: ראיתי כאן שוב אלמנטים מ-"המסע המופלא", מ-"המצודה בשחקים", מ-"נאוסיקה מעמק הרוח". בפעם הראשונה ולרגע – קצר, אמנם - חשתי שמיאזאקי קצת התעייף. התחושה התפוגגה אמנם במהלך החצי השני של הסרט, ובכל זאת, זה מטריד.
האירוע החשוב הנוסף שמתקיים כרגע בפריז ושרלוונטי לענייננו הוא התערוכה המשותפת של מיאזאקי ומוביוס, אמן הקומיקס והפנטסיה הצרפתי, במוזיאון "מונה דה פארי", תערוכה שנחנכה לציון הקרנת "האוול" בצרפת.
ז'אן "מוביוס" ז'רו מבוגר מעט ממיאזאקי, והספיק גם להשפיע על כמה יצירות שלו. מוביוס, (Moebius) המתמקד בקומיקס מדע-בדיוני/ פנטסיה, מוכר לרוב חובבי הז'אנר כמעצב בסרטים "האלמנט החמישי", "חולית" ,"טרון", "הנוסע השמיני" ואחרים. המיוחד בתערוכה זו, הוא ההשוואה המעניינת בין עבודותיהם של שני היוצרים. לדוגמא: בקומיקס משנות השבעים "ארזאק" תיאר מוביוס עולם פוסט-אפוקליפטי, רווי בצמחייה רעילה, בו התחבורה העיקרית היא מטוסי קלים. מיאזאקי, בסרט שהוקרן התערוכה, מודה כי הוא הושפע ישירות מ"ארזאק" בעיצוב הקומיקס והסרט "נאוסיקה מעמק הרוח".
אם ראיתם את כל סרטיו של מיאזאקי, לא מצפות לכם בתערוכה הפתעות גדולות מדי. התמונות והאיורים לקוחים מתוך הספרים והסרטים של כל אחד מהאמנים, למרות שפה ושם ניתן למצוא שקף מקורי מתוך הסרט 'שכני טוטורו' או את ספר הסטורי-בורד האמיתי של 'מונונוקי' (מתחת למסגרת זכוכית, כמובן). אך ההיבט המעניין בתערוכה היא ההשוואה בין הסגנונות והתכנים של שני האמנים וההשפעה ההדדית ביניהם. התערוכה מחולקת לחדרים אשר כל אחד מהם מוקדש לנושא פנטסטי אחר: היחס לטבע, עולמות דמיוניים, יצורים משונים, גיבורים ומה לא. סרטי הוידאו המוצגים בתערוכה מאכזבים ברובם: הסרט המתעד את עשיית "הנסיכה מונונוקי" זהה לזה שנכלל במהדורת הדי.וי.די, וגם אסופת הטריילרים של סרטיו של מיאזאקי כבר נראתה בעבר. אך ישנה גם הפתעה - הוא מפגש מוסרט בין מיאזאקי למוביוס, שני האמנים שיצרו עולמות יש מאין והעלו את מפלס הדמיון בעולם האפור שלנו.
אסיים בציטוט של מיאזאקי מן הסרטון: "אני סבור שקיימים עולמות מקבילים לזה שלנו. החיים לא היו מעניינים אם זה לא היה המצב. זה בדיוק כמו אהבה: אינך רואה אותה אבל היא קיימת, רק בגלל שאתה מאמין בה. זה אך ורק עניין של אמונה!"
ועכשיו אני כאן בארץ, בטוח שיש שם, איפשהו, יקום צרפתי, שכולו טוב. בינתיים קראתי שמיאזאקי כבר החל לעבוד על סרטו הבא. ועד אז יחלפו הרבה מאוד מים בנהר הסיין.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 1 תגובות
|
תגובות
|
1 שכחת לציין עובדה חשובה...
|
|
16:55:00 09/03/2005
|
אלינור
|
|
הסרט מבוסס (אם כי לפי תיאור העלילה, מבוסס באופן די חופשי) על הספר Howl's moving castle של דיאנה ווין ג'ונס. כך שאני לא יודעת כמה העלילה הזויה-אבל מן הסתם יש בה הגיון מסוים. וגם הספר די אפל, נאמ.
|
|
|
|
|
קישורים
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|