מיסיונריות במשחקי תפקידים
זיו קיטרו

'משחקי תפקידים הם משחק'. זה אולי נשמע כמו משפט מטופש להפליא אבל היו סבלנים והכל יתבהר בהמשך.

זיכרון אישי: מאז הפעם הראשונה שראיתי את הקופסה האדומה שהכילה בתוכה את החוקים למשחק 'מבוכים ודרקונים' השתנו חיי. הקופסה הקטנה כשבתוכה הקוביות המוזרות וחוברות המשחק, העלתה אותי על דרך מרתקת בה אני צועד עד היום. דרך שעודדה אותי ללמוד יותר, פיתחה את יכולת המשחק שלי, שינתה את הדרך בה אני מסתכל על החיים והפגישה אותי עם אנשים רבים ומרתקים.

משחקי תפקידים הם תחביב שלעיתים אנו משקיעים בו זמן רב ולעיתים רק כמה שעות, אחת לשבוע. זהו תחביב המאפשר לכל אחד ואחת מאיתנו לספק צורך מסוים. יהיה זה הצורך ליצור, הצורך בחברה, או הצורך בהימלטות רגעית לעולם אחר.

בשנים האחרונות, מבחין שחקן משחקי התפקידים כי הוא ואחרים כמותו, פועלים בצורה כמעט מיסיונרית כלפי המשחק. משבחים ומהללים אותו, קוראים לאחרים להצטרף אליו ועוד. השחקנים מציינים את גדולתו של המשחק, רוחב היריעה שלו והאפשרויות שהוא פותח בפני אלו המשתתפים בו. לא נשמע לכם קצת כמו מיסיונריות?

השחקנים כתבו גיליונות על גבי גיליונות ובהם מאמרים להפיכת המשחק לעמוק יותר, רציני יותר ומהנה יותר. בסופו של דבר עשו מה שרבים שיש להם תחביב רציני עושים - הפכו אותו ממשחק לדת.

אין כל רע באמירה שמשחקי תפקידים הם משחק בלבד. המטרה הסופית הינה ליהנות ותו לא. כל מי שעושה שימוש במשחקי התפקידים והתוצאה הסופית אינה הנאה, מוזמן לשלוח לכותב כתבה זו הודעה על כך ולפתח דיון בנושא, מכיוון שמדובר יהיה בנושא נדיר שעדיין לא התרחש. יחד עם זאת, אין רע במיסיונריות. משחקי תפקידים, אחרי הכל, הם משחקים חברתיים.
כל השחקנים יכולים לאשר כי מדובר במשחק אינטליגנטי מאוד, משחק שמחדד את המחשבה, משחק שמכריח את המשתתפים בו לפתח יכולות חברתיות מסוימות (וחבל שאצל חלק מהאנשים יכולות אלו לא באות לידי ביטוי מחוץ לשעות המשחק). משחקי תפקידים דורשים מהמשתתפים להיות יצירתיים ובניגוד לסופר או תסריטאי, המנחה נתקל כל הזמן ברעיונות סותרים לאלו שלו אשר מאתגרים אותו, מכריחים אותו לאלתר ולהיות גמיש. איזה עוד משחק עושה דבר כזה? איזה עוד תחביב משרת מטרה כזו?

יחד עם זאת השאלה המתבקשת היא: כיצד ניתן לפתוח את מעגל שחקני התפקידים ולאפשר לאנשים חדשים לחוות את המשחק? כיצד מחדירים דם חדש למדיום ומה ניתן לעשות בכדי לשכלל ולשפר אותו?

כנס 'ביגור', שזו לו השנה החמישית לקיומו, הינו כנס משחקי התפקידים (של העמותה לקידום משחקי תפקידים) השנתי המתקיים במהלך שלושה ימים רצופים. הכנס כולל משחקי תפקידים שולחניים, משחקי תפקידים חיים, הרצאות, סדנאות והרבה מאוד מפגשים חברתיים של אנשים בעלי תחביב משותף שגרים ברחבי הארץ ולרוב לא נפגשים.

השנה החליטו המארגנים לעשות צעד מעניין מאוד ולתת להורים לחוות את חווית המשחק. זוהי תכנית מרתקת על פיה הורים, שלא יודעים מה בדיוק עושים ילדיהם שעות על גבי שעות, יוכלו לשבת מול מנחה מבוגר ומנוסה ולשחק. אותם הורים שיגיעו ל'מסיון', כפי שהוא מכונה על ידי המארגנים, יהיו מלאי רעיונות ושאלות, ויש לקוות כי המנחים שיבחרו יוכלו לענות להם על השאלות הללו כראוי ולספק להורים חוויה עניינית ומחנכת. כל זאת בעיקר כדי לעזור להם להבין שילדיהם לא עושים שום דבר רע ושיש בתחביב הזה משהו שיכול לספק גם להם שעות של הנאה.

השאלות העולות כעת: אילו סוג משחקים ניתן להריץ מול מי שאינם מכירים את הרעיון (מעבר להסברים המבולבלים של ילדיהם)? אילו משחקים יכולים לא רק להסביר להם, כי אם גם למשוך אותם פנימה אל תוך המלכודת? מה יוכל לגרום להם להפוך את ימי חמישי למבצר בו שתי קבוצות חברים יפגשו בבית בבית – האחת של הילדים בחדרם והשנייה של ההורים בסלון?

באופן אישי, מייד לאחר שקראתי על הרעיון הזה בפורומים של העמותה חשבתי על כך שישנן שתי קבוצות של הורים. הראשונה - הורים הנהנים מספרות מדע בדיוני ופנטזיה, שהלכו לסרטי שר הטבעות וספיידרמן, שרוכשים עבור ילדיהם את ספרי המשחק ומבינים קצת יותר מה קורה. השנייה - הורים המבינים במה מדובר אך הפנטזיה רחוקה מהם ומעבר לאספקת הכסף לרכישה הם לא ממש מתחברים לכל העניין הזה של משחקי תפקידים.

לקבוצה הראשונה קל לספק את הסחורה. מספיק אם יהיה ייצוג של לפחות 3 סוגים שונים של שמחקים (פנטזיה, מדע בדיוני וגיבורי על לדוגמא) בכדי שהם ימצאו לעצמם סיפור לשקוע בו.

בקבוצה השנייה יופיעו מבוגרים שאינם מתעניינים בסיפורי הצלת הנסיכה אלא אם הסיפור הזה מורכב יותר ומספק להם את הגירויים הרגשיים והנפשיים להם הם זקוקים. רובם עברו הרבה בחיים, הציניות הספיקה ליצור מאחז בליבם ובעורם הקשיח מכורח המציאות. לא בטוח שסיפור שר הטבעות יעשה להם משהו ויש סיכוי שספיידר-מן עושה להם חררה. אנשים אלו יוכלו לעשות את הצעד הראשון לכיוון משחקי תפקידים רק אם אלו יתקרבו יותר אל חייהם שלהם, אל העולם אותו הם מכירים ואל סוג העלילות קולנועיות שמדברות אליהם יותר. משחקי אקשן, רומנטיקה, מותחנים וקומדיות יהיו הרבה יותר קרובים ללבם. משחקים בהם הם יגלמו בני אדם הנמצאים בהתמודדויות שונות משלהם, ילכדו את תשומת הלב אותה אנו מבקשים ללכוד ויאפשרו למנחה להוביל את ההורים הללו בנפתולי המשחק.

אם נביט כיום ברשימת רבי המכר ושוברי הקופות נגלה שהקהל מתעניין מאוד בסיפורים שיש בהם תעלומה, בסרטים בהם הגיבורים הם טובים ויריבים הם רעים וצללי האפור נראים אך בכמות קטנה מאוד.

אלו המתכננים משחקים להורים אלו יאלצו לעבוד קשה ובימים הקרובים לראות חדשות, לקרוא עיתונים ולראות אילו אירועים יכולים לשמש כעוגן מציאותי בכדי לאפשר להורים לעשות את הצעד מהעולם המוכר אל העולם המוזר הממתין להם.

דמויות 'הרפתקניות' של סוכנים סודיים, כתבי חוץ, פרופסורים, רופאים וכדומה, שהסבירות שלהם להיתקל בתופעה 'משונה' גדולה יותר, תהיינה הדמויות הנכונות לבחירה. מעבר לכך, יצירת דמויות אב-טיפוסיות כאלו יאפשרו לאותם הורים להשתחרר מהמסגרת אליה הם כובלים עצמם ביום יום ולהיפתח לדברים חדשים. אפשרות נוספת היא לתת לה לשחק את עצמם ומנקודת הפתיחה המוכרת הזו לקחת אותם למסע שיעזור להם להתרענן מעט ולהוריד את אבק השיממון היומיומי מעליהם. סיפורים מסוג זה להורים אלו צריכים להיות מאוד חזקים, מאוד מתומצתים ומאוד אמינים בכדי למנוע אובדן תשומת לב.

יתר על כן, ככל שהציניות גדולה יותר באנשים אלו כך יהיה קל יותר לשבור את 'השעיית הספק' החשובה כל כך למשחק ולכן כדאי אולי למנחה להתחיל ברבע שעה או עשרים דקות של שיחה לגבי הנושא הזה וחשיבותו. במקביל יש לזכור ש'חורי עלילה' שיהיו מקובלים על שחקן מבוגר לא יהיו מקובלים על מבוגר שעדיין אינו שחקן.

בסופו של דבר, משחקים אלו צריכים להיות הקרם דה לה קרם, הדובדבן עם הקצפת עם הסירופ וגרגירי השוקולד. ההורים צריכים לצאת בהרגשה שמה שילדיהם עושים הוא אחד התחביבים המבריקים ביותר ולהצטער על כל יום שהם לא שיחקו בעצמם. כל הורה שיצא מהמשחק כשלנגד עיניו מתרוצצות סצנות שהתרחשו בשלוש או ארבע השעות האחרונות הוא הורה שיעודד את ילדיו לשחק ואולי אף להשתתף בעצמו בכנס הבא.

מי יודע... אולי אפילו ליצור קבוצה משלו.




לידיעה זו התפרסמו  1  תגובות
תגובות
1   רק שתי מילים
13:26:00  20/03/2005 שחר (איה) לביא   
...שלדעתי כדאי להשמיט מהכתבה אם היא מיועדת גם להורים: אמרת "בריחה מהמציאות" ואמרת "דת". שתי מילים עם קונוטציה ישירה לדעות הקדומות לגבי התחביב.

מצד שני, נראה מהכתבה שנועדה בעיקר לשחקני התפקידים עצמם, ולא להוריהם, כך שזה לא כל משמעותי.


לתחילת הכתבה
 
קישורים
האתר הרשמי של 'ביגור' 5


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב