אנטרפרייז – No Bloody A, B, C, or D…
אלי הרשטיין

מפרספקטיבה היסטורית תיראה "אנטרפרייז" כסגירת מעגל ביקום של "מסע בין כוכבים". "אנטרפרייז" היא נקודת האל תחזור שמאחוריה השתרע יקומו המופלא של ג'ין רודנברי ולאחריה יבוא חזונו של יוצר חדש ואחר, חזון שיוביל את סדרת הדגל הטלוויזיונית של המאה ה-20 לעבר עתיד לא ידוע במאה ה-21 ומעבר לה.

תארו לעצמכם עולם ללא "בבילון 5", עולם ללא "פארסקייפ", עולם ללא "מלחמת הכוכבים", אפילו עולם ללא ה"סימפסונים". כל אלו ורבים, רבים אחרים הם תולדה ישירה (מי יותר ומי פחות) של ההשפעה המצטברת של ג'ין רודנברי, האיש והאגדה, על הטלוויזיה האמריקנית בת ימינו.

כעת תארו לעצמכם עולם טלוויזיוני ללא "מסע בין כוכבים".

כחובב "מסע בין כוכבים" מושבע על כל דורותיה וגלגוליה, זכורים לי עדיין הימים בהם הייתי ממתין בכיליון עיניים לקלטות של הדור הבא שעשו את דרכן בדרך לא דרך מארה"ב לוידאו הרב-שיטתי שבביתי. זכורה לי הציפייה הדרוכה לפרק הבא בעלילותיהם של קפטן פיקארד, או קומנדר סיסקו, אפילו קפטן ג'יינווי הפריג'ידית. גם היום אני מוריד כל פרק של "אנטרפרייז" יומיים לאחר ששודר ולא ממתין ולו שעה קלה בטרם אצפה בו בעיניים שוקקות. אך עת לכל דבר ועניין וכעת הגיעה עת הסיכומים.

"אנטרפרייז", או כפי שכונתה בשנה האחרונה בניסיון נואש להחיות אותה ולהחזיר עטרה ליושנה "מסע בין כוכבים – אנטרפרייז", בוטלה. לא יואילו נהיות המעריצים, לא יואילו הפקסים, המיילים, הטלפונים והפגנות המחאה. בניגוד לנשיא האמריקני הנבחר היושב בבית הלבן, הרי שנשיא פאראמונט (חברת ההפקות המפיקה את "מסע בין כוכבים" לדורותיה) אינו נבחר לתפקידו על ידי חובבי "מסע בין כוכבים" ולכן גם אין הוא חייב להם דין וחשבון על מעשיו.

ההחלטה נפלה.

יתרה מזאת. אם תחשבו על כך, גם בשנה שעברה היו דיבורים על סגירתה של אנטרפרייז וזאת למרות פרק הקליף-האנגר שסיים את העונה השלישית. אלא מה, סיום שכזה לסדרה יחייב את כל הנוגעים בדבר למיני סדרת סיום, או פרק נוסף שיסגור עת הקצוות (עיין ערך פארסקייפ). ההודעה הרשמית על ביטולה של אנטרפרייז נועדה בראש ובראשונה כדי לספק ליוצרי הסדרה זמן מספיק כדי לסגור את הקצוות ולא להותיר אפילו פתח לשובה של הסדרה אל המרקע. במילים אחרות, בפאראמונט רוצים להותיר את המחדל הזה מאחוריהם כמה שיותר מהר, להסיר את ידיהם מהכישלון הזה ולהתחיל הכל מהתחלה (אולי).

הבעיה העיקרית של "אנטרפרייז", כפי שמבינים אותה כיום גם אנשי פאראמונט, היתה שהיא ניסתה לשחזר את הצלחות העבר ולא ליצור משהו חדש ושונה. בשלהי העונה הרביעית, כאשר החל השחזור לקרום עור וגידים באופן מוצלח, כאשר פרקי העונה הרביעית נראו לפתע כמו פרקים טובים מתוך "חלל עמוק 9" או ה"דור הבא", חלחלה ההבנה העמוקה שמאז ששודרו סדרות אלו בטלוויזיה האמריקנית חלפו כמעט שנות דור. הטלוויזיה האמריקנית כיום אינה דומה ולו במקצת למדמנה של אופרות הסבון והטוק שאו שקידמה את פניה של "הדור הבא" ב-1987.
באותם שנים התחרו "דאלאס" ו"שושלת" על תשומת לבו של הקהל האמריקני, כאשר לחובבי המדע הבדיוני נותר רק לכתת רגליהם לספריה המקומית, שם חגגו סופרים כגרג בר, קלייב בארקר, גרג אגן, דן סימונס וטרי פראצ'ט את הרנסאנס של הז'אנר בספרות.
אל תוך החלל הגדול הזה, חלחלה תוכנית טלוויזיה חדשה וחתרנית, שהתבססה על דמויות דרמטיות, תסריטים משובחים, קוי עלילה מורכבים, והכל על סיפונה של ספינת החלל אנטרפרייז, שעוד בטרם היות "הדור הבא" הפכה כבר לאייקון אמריקני בקנה המידה של פסל חירות קטן.
דמויותיהן המיתולוגית של קפטן פיקארד (מי עוד זוכר את הדרך בה קיבלו אותו חובבי הסדרה המקורית בקריאות בוז מהולות ביגון קודר, ובשאלה האם בעידן העל חלל עדיין לא מצאו פיתרון לנשירת השיער), דאטה, רייקר, קיו, טאשה יאר וחבריהם, יצרו משב רוח רענן שהפך לצונאמי בקנה מידה בינוני וסחף את "הדור הבא" לראש רשימת התוכניות הנצפות בטלוויזיה האמריקנית.
לכל מי ששוגה בחושבו כי "מסע בין כוכבים" על סדרותיה המרובות מקורה בסדרה המקורית בשנת 1967, הרי לכם מבזק חדשות: "מסע בין כוכבים – הדור הבא" היא שביססה את מקומה של "מסע בין כוכבים" בתרבות החובבים, בטלוויזיה האמריקנית, ובתרבות האמריקנית בכללה, והיא שקבעה את הקודים הויזואליים, התסריטאיים והצורניים לעולם של "מסע בין כוכבים. ההצלחה הפנומנאלית של הדור הבא היא שאפשרה את סדרות הבת למיניהן והיא גם שהביאה בסופו של דבר לשקיעתה של "אנטרפרייז" כאשר יוצרי הסדרה לא השכילו להשתחרר ממוסכמות "הדור הבא" ולפרוץ לגבולות חדשים.

בשנת 2001, כאשר עלה לאוויר העולם הגלגול החמישי (או השישי למדקדקים שבניכם) ביקום המורכב של "מסע בין כוכבים", קידמה את פניו מציאות חדשה לחלוטין. הטלוויזיה האמריקנית של ראשית שנות ה-2000 היא הדבר האמיתי. לעומת הקולנוע האמריקני הקופא על שמריו, המרקע הביתי הוא המקום בו פורצים יוצרי המדיום המצולם את גבולות היצירה וסוחפים את הצופים לעולמות חדשים ולסגנונות שטרם נראו על המסך. "סיינפלד" ו"הסימפסונס", "פארסקייפ" ו"בבילון חמש", "הפרקליטים" ו"24", "שיקאגו הופ" ו"אי אר", "חברים", "חשיפה לצפון", "קוונטום ליפ", "תיקים באפלה", "באפי", "טווין פיקס", ובכללן כמובן "מסע בין כוכבים" לדורותיה (וסליחה עם כל הסדרות הנפלאות שנשמטו מרשימה זו) כולן סדרות שבדרכן המיוחדת עיצבו מחדש והותירו את חותמן על הטלוויזיה האמריקנית, ולקחו את צופיהן למחוזות חדשים של דמיון ויצירה טלוויזיונית מקורית, דרמטית ומעניינת.

הס מלהזכיר כמובן את "סטארגייט" שבמשך חמש שנים (בעת שעלתה "אנטרפרייז" לאוויר), זינבה בחוצפתה-כי-רבה ב"מסע בין כוכבים" המהוללת, והצליחה ליצור אלטרנטיבה מוצלחת לסדרת האם (לפחות מבחינה תמאטית) שלה.

לעומת כל אלו, החליטו קברניטי "אנטרפרייז" לחזור אל העבר הזוהר. אולי השפיעה על החלטתם הצלחתו הפנומנאלית של לוקאס בקופות, עם סדרת הקדימונים שלו ל"מלחמת הכוכבים". אולי הרגישו יוצרי הסדרה (ובצדק רב כך מסתבר) כי יבשו מעינות המקוריות שאפיינו את 14 השנים האחרונות ביקום של "מסע בין כוכבים".
החלטה זו הובילה לסדרה שמכל בחינה של מורכבות, מראה, תסריט ובימוי, דמתה בכל רמ"ח אבריה לאחיותיה הבוגרות יותר, ומעל לכל לסדרת האם (שגם היא להזכירכם בוטלה בעודה באיבה) אשר שודרה בטלוויזיה 35 שנים קודם לכן.
חוסר ההתאמה בין כוונותיהם של יוצרי הסדרה לבין דרישות שוק הטלוויזיה המתוחכם, המתקדם והעכשווי של שנת 2001, הובילה למעשה לכך שמי שצפה ב"אנטרפרייז" היו למעשה אותה קבוצה מצומצמת ומובחרת (ובמצומצמת הכוונה ל-2-3 מיליוני צופים מדי שבוע), צופים שהיו צופים בסדרה שחרוטות עליה מילות הקסם STAR TREK, גם עם היתה מכילה תוכנית אירוח של דאטה בסגנון "דיים עדנה" בליווי שירה ווגונית בציבור בהנחייתן של דיאנה טרוי וקפטן ג'יינווי.

ואז, לאחר שהבינו את גודל הטעות, באה העונה השלישית, עונת הזינדי המפורסמת, וטרפה את הקלפים. לפתע נראתה אנטרפרייז אחרת. היא ניתקה את עצמה לחלוטין בעונה זו מאחיותיה הבוגרות אך עשתה זאת במישור בלתי צפוי לחלוטין – במישור הערכי. מסע בין כוכבים על כל דורותיה ניסתה לספק (בהצלחה דועכת והולכת יש לציין – בעיקר בוויאג'ר) הצעה לעולם טוב יותר. מרשם מוסרי שלפעמים היה מתקתק ולפעמים נאיבי, אבל תמיד התבונן בתקווה אל העתיד.
העונה השלישית של אנטרפרייז נותרה נאמנה לכל הפרמטרים הצורניים והתוכניים של קודמותיה, מלבד אותה אופטימיות רודנברית טיפוסית, אשר הצליחה לשרוד למעלה מ-30 שנה. אנשי "אנטרפרייז" מצאו עצמם מול ייקום מנוכר עוין ותוקפני אשר הייקום של סטרז'ינסקי ב"בבילון חמש" נראה למולו כמו גן שעשועים וגזעי חייזרים אשר האורקים של סארומן ב"שר הטבעות" נדמים לעומתם נוחים וידידותיים לסביבה.
במקום לנסות ולחדש במגוון רחב של אמצעים טלוויזיוניים קולנועיים, בחרו יוצרי הסדרה לפגוע דווקא בציפור נפשה של "מסע בין כוכבים" קרי "החזון של הציפור הגדולה של הגלקסיה".

כאשר הצטרף מני קוטו כאחראי לצוות התסריטאים בעונה הרביעית, הבין כי העונה השלישית של אנטרפרייז חייבת להיעלם. הוא נבר במרתפי חברת פראמונט וכאשר לא הצליח להפעיל את מכונת הזמן הטמונה שם, ניסה פשוט להתעלם מאותה עונה אומללה ולפנות לכיוון חדש לחלוטין.
אך במקום לנסות ולהסב את "אנטרפרייז" לחזון אמיתי, אמיץ וחדש, למחר נועז השואב מחזונו של רודנברי, לקח מני קוטו את "אנטרפרייז| בחזרה למקורותיה ובכך למעשה נתן את הדחיפה האחרונה לעגלה המתדרדרת, עוד מעט קט אל סף התהום. לא רק שקוטו לא ניסה להוציא את אנטרפרייז מהקיבעון אליו נקלעה המערכת כולה, הוא החליט לקחת עוד צעד אחורה ולשחזר הלכה למעשה את הסדרות הקודמות. ההצלחה הגדולה של קוטו (מתוקף היותו חובב "מסע בין כוכבים" מושבע) בנסיונו לשלב את אנטרפרייז במרקם הכולל של "מסע בין כוכבים" היא בדיוק נקודת הכשל שהובילה לביטול הסדרה. הפרקים האחרונים של אנטרפרייז נראים מצויין. הם נראים כ"מסע בין כוכבים" במיטבה. חבל רק שהמיטב הזה שייך לדור אחר של טלוויזיה. לדור אחר של צופים.


אנטרפרייז היא סגירת מעגל. אנטרפרייז היא המקום בו ישנו בראנון בראגה, ריק ברמן ומני קוטו כיוון, וישברו צפונה ב 90 מעלות, או שיוחלפו בצוות קריאטיבי חדש. התפקיד המרכזי של אותו מאן דהו, עליו תוטל יצירת הגלגול הבא של "מסע בין כוכבים", יהיה לפענח מחדש את חזונו של רודנברי, חזון ששרד 35 שנים (באופן סטוי זה או אחר), והמרתו לחזון עכשווי הנשען על אמות מידה מוסריות וערכיות של המאה ה-21.
זהו המקום בו יצמח "הדור הבא החדש" של "מסע בין כוכבים", או אולי המקום בו תסיים הסדרה את תפקידה בהיסטוריה של הטלוויזיה האמריקנית ותהפוך לעוד פרק מפואר בספרי ההיסטוריה של המדיום.

ומילת הרגעה לכל אוהדי הסדרה החוששים מתהומות הנשייה אליהן תשקע "מסע בין כוכבים".
בעוד שספרות היסטורית היא עסק כלכלי לא רע, הרי שסדרת טלוויזיה מצליחה, מרוויחה בפרק אחד את הסכום הכולל אותו מרוויחה הוצאת ספרי היסטוריה ממוצעת במהלך שנה שלמה. הקפיטליזם האמריקני רבותיי, בהתגלמותו האמריקנית כמדד נילסן, היה האויב הגדול ביותר של אנטרפרייז בעת ששודרה, אך הוא גם בעל הברית החזק ביותר של מעריצי הסדרה ברצונם לראות גלגול חדש ומצליח של סדרת המדע הבדיוני שעיצבה מחדש את הטלוויזיה האמריקנית. ראשי האולפנים בפאראמונט מעוניינים יותר מכל אחד מכם לראות בהתגשמות החזון הזה, (חזון הדולרים הזורמים לכיסם הכוונה) והיו סמוכים ובטוחים כי אי שם במסדרונות ההפקה האפלוליים של הוליווד, קורמת בימים אלו תוכנית הפעולה לשלב הבא.

האם הוא יבוא מחר או בעוד ארבע-חמש שנים? לקיו פתרונים.







לידיעה זו התפרסמו  1  תגובות
תגובות
1   רעיון לא רע דיים B4 האנדרואיד התמים שלא ידע מתי להפסיק לראיין...
12:01:00  08/02/2005 powell   
בינינו מסכים ב 100% עם השורה הבאה:
"למעשה אותה קבוצה מצומצמת ומובחרת (ובמצומצמת הכוונה ל-2-3 מיליוני צופים מדי שבוע), צופים שהיו צופים בסדרה שחרוטות עליה מילות הקסם STAR TREK, גם עם היתה מכילה תוכנית אירוח של דאטה בסגנון "דיים עדנה" בליווי שירה ווגונית בציבור בהנחייתן של דיאנה טרוי וקפטן ג'יינווי. "

לא יעזור כלום מה שימשוך צופים לראות כל STAR TREK שהוא זה רק עצם היותם מעריצים.
תופעה זו נחזתה לראשונה עם וויאג'ר (חלל עמוק תשע עדיין נהנתה מאורך חיים מסוים.
הדוגמא הקלאסית זה "נמסיס"
תגידו כשלון עצום לא?
ובכן לא ב DVD זו הייתה הצלחה ואני משער שבקאזא היו מספר מכובד של הורדות.
בוא נקווה שפאראמאונט צועדת עם STAR TREK לעתיד
כל שנתיים DVD עם נגיד 10 פרקים בני שעתיים אבל מושקעים של STAR TREK זה יכול להיות הדור הבא חלל עמוק 9 וויאג'ר וכן אפילו אנטרפרייז. הרי זה באמת מה שאנחנו המעריצים רוצים לראות... לא איזה star fleet academy צ'ונגים שאפילו עוד לא חולים בסג"מת...
או איזה "רום" הנגוס הגדול במאבקו לשינוי המיוחל בפרנגינר בסגנון של DUNE נראה כל מיני שושלות של פרנגים מתרוצצים...
אנו רוצים את התוכן הקלאסי כן כן וזו הסיבה שהרייטנג המזערי שמר על יציבות פשוט בעונות הראשונות היו הרבה מעריצים שצפו יום כן יום לא היום לא!!!
השלב הבא באבולוציה הנו השלב של הזמנת פרק דרך האינטרנט משרתי פאראמאונט באותו סגנון מפיקים כ 10 פרקים מורידים לשרת
ומי שמנוי יכול לצפות או בתשלום חד פעמי גבוה יותר...
זה מה שיציל את STAR TREK
האם לחברה בפאראמאונט יש את השכל והביצים לכך?
לQ פתרונים



לתחילת הכתבה
 
קישורים
הדורות הבאים - האם יש לשמר את אנטרפרייז?

האתר הרשמי של מסע בין כוכבים


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב