|
|
|
|
|
|
קריאתו של המוציא לאור – מאמר מערכת
אלי הרשטיין
|
|
מדי שנה רואים אור בישראל מספר לא מבוטל של ספרי מדע בדיוני ופנטסיה. כמה עשרות כותרים, כ-10 הוצאות ספרים השולחות ידם בתחום וברובם המכריע פנטסיה. לצורך הגילוי הנאות נפתח ונאמר כי כותב שורות אלו הוא שותף ועורך ראשי בהוצאת הספרים "ינשוף" המוציאה לאור בין השאר ספרי מדע בדיוני ופנטסיה.
|
מספרי העותקים הנמכרים בארץ מכל ספר ז'אנרי נע בין 100 עותקים (במקרה הקיצוני והגרוע), דרך 1000-2000 עותקים בממוצע ועד לאלפים רבים של עותקים ל"שר הטבעות" של טולקין, ל"חולית" של הרברט, "אנדר" של קארד, "רומח הדרקון" להיקמן וווייז ומעטים נוספים.
(לצורך העניין לא נזכיר את הארי פוטר המוכר בממוצע פעם בשנתיים את כמות הכותרים הכוללת שנמכרה בז'אנר המדע הבדיוני והפנטסיה כולו בשנתיים שקדמו לו).
המכנה המשותף לכל אותם ספרים המוכרים אלפי עותקים ובכך מצדיקים למעשה את המשך הוצאת תחום המדע הבדיוני והפנטסיה בעולם הספרותי העברי, הוא שכל אחד מאותם ספרים הצליח "לפרוץ את גבולות הז'אנר". קרי, את כל אחד מהספרים הללו קראו גם קוראים שאינם מכלילים את עצמם בקהל אוהדי הז'אנר.
המסקנה המתבקשת לפי נתונים אלו, עבור המו"ל המעוניין לראות ברכה בעמלו, היא להתחיל ולחפש ספרים שיתאימו לקהל הרחב. ספרים שיש להם מכנה משותף רחב יותר. ספרים הנוגעים בבעיות ההווה ולא רק בעתיד או בפנטסיה רחוקה, ספרים המתקרבים יותר ויותר בהגדרתם לספרי הזרם המרכזי מאשר לספרי מדע בדיוני ופנטסיה. הדרך מקו מחשבה זה לקו המחשבה המוביל לזניחת תחום המדע הבדיוני והפנטסיה לטובת תחומים רחבים יותר היא קצרה מאוד.
מן הצד השני ניצב לו קורא המדע הבדיוני והפנטסיה הממוצע. אותו קורא המחפש ספרים בז'אנר האהוב עליו. אותו קורא המייחל לבואו של הקלארק הבא או הסימונס הבא או הג'ורדן הבא. הכל על פי טעמו והנאתו בקריאה.
אם נחפש מאפיינים המחברים בין חובבי הז'אנר נגלה כי מרבית קוראי המדע הבדיוני והפנטסיה (ועל כך נערכו כבר מחקרים סוציולוגיים רבים) שייכים לחתך העליון של ההשכלה ולפיכך בקיאים, לפחות רובם המכריע, בשפת האם של ז'אנר המדע הבדיוני והפנטסיה – היינו השפה האנגלית. חלק גדול מאותם קוראים נהנה לקרוא את הספרים בשפת המקור ומסיבות מובנות.
מכנה משותף נוסף לאותם קוראים (ותכונה זו היא תכונה משותפת לכלל קוראי הספרים בארץ) היא מתכונת ההשאלה. כמו בתוכנות מחשב, שם קרויה ישראל One Disk Country מכיוון שדיסק אחד נמכר וכולם מעתיקים, הרי שבתחום הספרים נהוגה ההשאלה.
העניין הולך כך: אם מישהו רוצה לקרוא ספר, ראשית הוא בודק מי ממקורביו רכש את הספר ואז הוא מלווה אותו ממנו. במידה ואיש מהמקורבים טרם קנה את הספר עוברים לתוכנית ב' וניגשים לספרייה. בגלל המצוקה התקציבית, סביר להניח שגם בספרייה לא תמצאו ספרים חדשים מדי ואז מגיע שלב תפוצת נאט"ו. קול קורא יוצא בשמו של אותו מאן דהו המחפש בין כל חבריהם של חבריו, חבריהם של הללו, חבריהם של מכריהם של חבריהם וכו'.
הבעיה המרכזית היא שבעוד שבענייני תוכנות מחשב המדובר בעבירה פלילית (שאינה נאכפת על ידי שום רשות מבצעת, שופטת או מחוקקת) הרי שבתחום הספרים הכל חוקי למהדרין.
תכונה משותפת אחרונה בה נדון כאן, היא הטענה על מחיר הספרים המאמירים והולכים. הרי בארה"ב עולה ספר חדש ויקר 8$ שהם אפילו לא חמישים שקלים בעוד בארץ "עם-הספר" עולה ספר ממוצע 80 שקלים.
איש אינו עושה את החיבור הברור עם העובדה שבארה"ב יוצא כל ספר לקהל בן 200 מיליון תושבים בארה"ב לבדה ואילו בעברית אולי ל - 4 מיליונים. איש אינו מחבר לעובדה שכל ספר בארץ נקרא (בהערכה) על ידי עשרה קוראים שונים. איש אינו מחבר את העובדה שמתוך 4 מיליוני קוראי עברית חלק גדול מהם מעדיפים לקרוא בשפת המקור.
אז מה נותר לו למוציא הספרים לעשות? אם ישקיע במוצר מושקע וישלם לבעלי מקצוע מהשורה הראשונה ולבסוף ימכור 1000 ספרים, ייאלץ למכור כל ספר ב-300 שקלים כדי להרוויח מעט או שיפרוש מהשוק. אם יסתפק במוצר באיכות נמוכה הרי שמן הסתם יקטין את מלאי הקוראים המעוניינים במוצר, וכולנו מבינים לאן מוביל המשעול הזה. המסקנה המתבקשת היא, שוב, - להמעיט בהוצאת ספרי ז'אנר ולהרבות בהוצאה לאור של ספרות הפונה לקהל רחב יותר.
מסיבות אלו בדיוק החליטו שתי ההוצאות הגדולות בענף, זמורה ביתן-כנרת –דביר וכתר, לצאת מתחום ספרי המדע הבדיוני והפנטסיה. מסיבות אלו בדיוק ממעטת הוצאת עם עובד להוציא ספרי ז'אנר חדשים ומסתפקת בהמשכי חולית למיניהם או זילאזני שמת כבר מזמן. מסיבות אלו בדיוק עושה היום הוצאת אופוס, המתמחה בספרי מדע בדיוני ופנטסיה, את צעדיה הראשונים בדרך להרחיב את שורות ההוצאה לתחומים רחבים יותר. העובדה נותרת כי רוב הוצאות הספרים הדובקות בתחום, עושות זאת באופן חלקי או מלא, ממניעים אידיאולוגיים טהורים ולא מסיבות מסחריות אמיתיות.
מכנה משותף נוסף לחובבי הז'אנר הוא שברובם המכריע, הם תמהים, מוטרדים ואפילו מופתעים מהעובדה שתחום המדע הבדיוני והפנטסיה האהוב עליהם כל כך, אותו תחום הזוכה לעדנה בינלאומית כבירה גם בתחום הספרות שלא להזכיר את הצלחות המגה-בלוקבאסטרים בתחום הקולנוע, אינו מצליח להתרומם ולנסוק מעלה בתרבות הישראלית של שנת 2005.
אז מה אם כן ניתן לעשות? הרי את מספר קוראי העברית בעולם לא ניתן להגדיל מיידית במידה ניכרת ואת הרגלי הקריאה של הישראלי הממוצע ניתן לשנות בקושי רב אף יותר.
אבל אולי עם מעט מהאידיאולוגיה המאפיינת את עורכי סדרות המדע הבדיוני והפנטסיה תחלחל במידת מה גם בקהל הקוראים. אולי אם בבואם לרכוש ספר באנגלית ישלחו את ידם למדף התרגומים העבריים (אף על פי כן ולמרות הכל). אולי אם ספר נראה מעניין לקריאה הוא יהפוך גם למעניין לקנייה. אולי אם חובבי המדע הבדיוני בארץ ירכשו את המגזין היחיד המתפרסם בתחום משיקולים של ציונות ולא רק משיקולי כדאיות - אולי אז יחול המפנה. בתחילה ירכשו בארץ יותר ספרי מדע בדיוני ופנטסיה. דבר שיוביל לאפשרויות השקעה גדולות יותר באיכותם של הספרים. לאחר מכן ובשל כך, ישובו אולי הוצאות הספרים הגדולות להוציא ספרי ז'אנר. לבסוף, אולי גם יצדיקו מספרי המכירות את הורדת מחירי הספרים בתחום המדע הבדיוני בפרט ובתחום הספרות העברית באופן כללי.
אין ספק כי התרחשות שכזו, אם תגיע, תשפר את איכות הספרים הרואים אור בעברית, תאפשר בחירה של ספרים איכותיים יותר, שכירת מתרגמים ועורכים טובים יותר, ובניגוד לדיעה הרווחת, הדבר אינו תלוי רק במוציאים לאור אלא גם בנכונותם וברצונם של הקוראים.
כפי שאמר מחברו של ספר המדע הבדיוני הציוני הראשון "אם תרצו אין זו אגדה".
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 20 תגובות
|
תגובות
|
1 יש כמה עובדות בכתבה שלא עומדות במבחן המציאות:
|
|
2:04:00 06/02/2005
|
אורן
|
|
1. אתה טוען שבין ספרי הז'אנר שפרצו את גבולותיו מצוי גם "רומח הדרקון". זה פשוט לא נכון. "רומח הדרקון" הוא דווקא דוגמה מובהקת לספר שמתבסס עמוק על ידי קהל מאד מסוים במסגרת הז'אנר. חובבי ז'אנר רבים אפילו אינם מביטים לעברו כשהם בודקים את הספרים החדשים שיצאו לאור בתחום. ספרים שכן פרצו את הגבולות הם ספרים כ 1984, עולם חדש ומופלא, ספריה של מרגרט אטווד (כגון מעשה השפחה) וגם אלה שציינת פרט לרומח הדרקון.
2. כמי שהתגורר שנים רבות בארה"ב אני יכול להעיד כי מחירו של ספר חדש (ז'אנר או לא) רחוק מלהיות 8 דולר. מחיריהם של ספרים חדשים הוא בסביבות ה 20 דולר, וזה כבר מתקרב לסכומים הנקובים בארץ. רק כעבור כשנה, כשספר יוצא בכריכה רכה אז יורד מחירו לסכום שציינת, ואף פחות. אלא שאז גם רמת ההפקה ירודה בהרבה.
3. ואם אפשר הערה על הקריאה שלך: היא לא תעזור. קוראים הם קודם כל לקוחות וכך יש להתייחס אליהם. הבעיה בארץ אינה הלקוחות או הקוראים, כמו שאתה מנסה לומר, הבעיה היא רשתות הספרים הגדולות - ובמיוחד "סטימצקי" - שגורמים להוצאות רבות, גדולות וקטנות, להעלות את מחירי הספרים עקב העמלה השערוריתית שהם גובים. ביום שבו ישבר המונופול של סטימצקי אז ניתן יהיה לשוב לתמחור נורמלי של ספרים, וזה כבר ישפיע על מצב השוק כולו. אם כבר חייבים להפנות אצבע מאשימה (ואני לא בטוח שעשית את זה) סטימצקי היא המקום להצביע אליו. לא הקוראים ולא "חוסר ציונות" כזה או אחר מצידם.
|
|
2 רומח הדרקון לא מוכר אלפי עותקים.
|
|
5:51:00 06/02/2005
|
ריקי
|
|
1000 במקרה הטוב. אני אומר את זה מאד בצער כי אני חובב של רומח. אבל זה לא מוכר את הכמויות שאתה אומר. הלוואי וכן היה.
|
|
3 מספר 1 צודק.
|
|
12:45:00 06/02/2005
|
פסבדונים
|
|
אני עובד בסטימצקי וזו הסיבה לשם הבדוי, והעמלה שהם גובים היא מאד מאד גבוהה. הסיבה שהם עושים את זה היא כי הם יכולים. כשאתה הבריון היחיד בשוק אתה עושה שרירים. ההשלכות משפיעות על כל שוק הספרים ולא רק על ספרי ז'אנר. זה מאד חבל, אבל אם צריך להרים את נס הדגל צריך להפנות אותו כלפי סטימצקי.
אני לא יודע מה קורה עם צומת ספרים, אני לא עובד שם, אבל הבנתי שנכון לרגע זה העמלות שלהם יותר שפויות. אולי גם זה ישתנה. אני מקווה שלא.
|
|
4 רומח הדרקון פרץ בגדול את גבולות הז'אנר
|
|
13:14:00 06/02/2005
|
איציק
|
|
בן אחי בן ה-12 לא יודע מה זה פנטסיה, הוא קורא ספרי הרפתקאות, כל מיני קלאסיקות שאני מביא לו ואת רומח הדרקון. והרבה חברים שלו ככה. האמת היא שאני התחלתי לקרוא פנטסיה מרומח הדרקון ונכון שהיום זה נראה לי קצת ילדותי אבל כשהייתי בן 15 זה נראה לי הדבר הכי גדול בעולם.
|
|
5 עלות לעומת תועלת...
|
|
15:04:00 06/02/2005
|
powell
|
|
הנקודה הנכונה ביותר היא: אנחנו יודעים לקרוא אנגלית אנחנו מעדיפים את הספר בשפת המקור. אם פעם ב, יוצא לנו לקרוא בעברית זה באמת בגלל שהספר לא הגיע לידינו באנגלית... וחלקנו משיגים את אותם הספרים באנגלית ובחינם... המסקנה: להפסיק לתרגם... לייבא רק בשפת המקור... וכך אולי הז'אנר יתפתח, עדיף מאות ספרים במחיר של 8$ באנגלית מאשר כמה עשרות ב 30$ בעברית... אגב התעלמת בכתבה ממשהו שמאוד פופולארי באר"הב "מועדון ספרים" משלמים דמי מנוי של איזה 10$ לשנה ומקבלים ספרים במחירים שנעים בין 0.50.$ ל 15$ תלוי איזה ספר ובאיזה פורמט כריכה רכה או קשה...
|
|
6 אני לא קונה בסטימצקי כבר שנים מהסיבה הזו.
|
|
15:05:00 06/02/2005
|
אור
|
|
אני מחרימה גם את החנויות וגם את אתר האינטרנט שלהם בדיוק מהסיבות האלה ואני שמחה שסוף סוף מדברים על זה.
עדיף לקנות במיתוס או דיבוק או אתרי אינטרנט אחרים, או בחנויות עצמאיות כמו קדמת עדן או הנסיך הקטן.
|
|
7 רוב חובבי המדע הבדיוני לא קונים בסטימצקי כבר שנים.
|
|
17:07:00 06/02/2005
|
רונן
|
|
רוב החובבים מהיותם אנשים אינטיליגנטים מודעים היטב לאתרים ברשת ועושים השוואת מחירים מאד נמרצת. סטימצקי וגם האתר שלהם כמעט תמיד יוצאים יותר יקרים. אחד האתרים הזולים הוא האתר של בקבוק, ויש גם הרבה חנויות שלא שייכות לרשת כזו ואחרת שעדיף לקנות בהן. רוב החובבים, מודעים גם לסחטנות של סטימצקי, המידע הזה כבר קיים הרבה מאד זמן בפורומים השונים, ולכן נמנעים מרכישה בסטימצקי.
|
|
8 לא ברורה לי המטרה של המאמר.
|
|
17:28:00 06/02/2005
|
דוד
|
|
חינוך קוראים תמיד נראה לי כמשהו לא יעיל שריח בולשביזם נודף ממנו. אני גם בטוח שכמוציא לאור אתה מודע לבעיתיות של העמלות הגבוהות שלוקחות רשתות הספרים ושיוצרות חלק לא קטן מהבעיתיות בשוק הספרים המקומי. אולי כדאי שתכתוב גם על המצב הזה, או שהקוראים שלך כאן ידעו גם מה דעתך על המצב השורר בחזית ההיא.
|
|
9 יש לי שאלה שמוציא לאור ידע לענות עליה:
|
|
22:48:00 06/02/2005
|
זיו
|
|
מהו סכום העמלה שלוקחות חנויות הספרים בארץ ומהו סכום העמלה שלוקחות חנויות הספרים בארה"ב וארצות אחרות?
|
|
10 "העמלות" ודעה שלי
|
|
19:12:00 07/02/2005
|
מישהו
|
|
אני עובד בהוצאת ספרים מבין הגדולות בארץ ועל כן אני גם בוחר להשאר בעילום שם.
השיטה בה נמכרים ספרים היא לא בדיוק עמלה. ספר נמכר לחנויות בהנחה יחסית למחירו. המחיר נקבע ע"י המו"ל שיודע שהוא צריך להרוויח, מהסיבה בזאת ספרים רבים זוכים למחיר שלעיתים לא שווה ערך לתוכנם. רוב הספרים (לא רק המד"ב ופנטזיה) לא זוכים לסיים את המהדורה הראשונה שלהם גם אחרי שנה מתום פרסומם. ספר שלא סיים מהדורה ראשונה נחשב כלא ריווחי (תחשבו שבמחיר של מהדורה ראשונה נכללים גם עלות זכויות, תרגום, עטיפה, עריכה וכדומה). ספר נחשב ריווחי וכדאי רק מהמהדורה השנייה.
ההפרשים בין ההנחות של החנויות הקטנות לבין ההנחות של סטימצקי לא כל כך גדולים בד"כ, אבל סטימצקי (ולפעמים גם צומת) עושים מבצעים שבמהלכם הם קונים כמויות יותר גדולות של ספרים מה שמוביל להנחות הרבה יותר גדולות (ואם תדעו מה הן אתם תהיו דיי בשוק.
בקשר לקונים, אין לנו הרבה קשר איתם, אבל אני יכול להעיד שלמרות שיש לנו ספריי ז'אנר מצויינים בתחום המדובר, אני לא זוכר את האחרון שסיים מהדורה (וחבל כי יש ספרים שכדאי שאנשים יקראו, והלוואי שהייתי יכול להמליץ פה כמו שאני מנסה לשדל אנשים שמגיעים להוצאה לקנות ספרים (ומצליח))
כן סטימצקי היא מונופול, להכין הזמנת ספרים בשבילם זה סיוט (כמות ספרים ועוד דרישות שונות ומשונות שלהם). מבחינתי היא הרסנית לשוק (יש לה המון כח על ההוצאות, אבל אני חייב להגיד שהן לא תמיד נשארות חייבות, והיא לא תמיד מקבלת מה שהיא רוצה). למרות זה יש אשמה גם בקונים, יש מספיק מקומות לקנות את הספרים הללו בזול יותר, מספיק מבצעים בחנויות כמו צומת ספרים (3 במחיר 2). תרשו לעצמכם להתפרע, תקנו כמה ספרים במכה, תקנו אותם מתנה לחברים שלכם. תקנו אותם כדי שישבו לכם על המדף. אבל להפיל את סטימצקי לא אפשרי, ולהאשים אותם תמיד גם אי אפשר. אז תבחרו בשיטה השנייה.
|
|
11 תגובה ל 10 (וקריאה לאלי הרשטיין)
|
|
2:26:00 08/02/2005
|
פסבדונים
|
|
מה שאתה אומר הוא נכון, אבל המחיר הקטלוגי נקבע על ידי המו"ל כשהוא לוקח בחשבון את העמלה, או האחוז מהמחיר, שלוקח מפיץ הספר וחלק גדול מזה כולל בתוכו את האחוז שלוקחת סטימצקי, וסטימצקי לוקחת את האחוז הגבוה ביותר בשוק כי היא יודעת שאין לה תחרות. הרשתות האחרות, כולל צומת ספרים, לא ממש נחשב כתחרות כי אף מו"ל לא יכול להרשות לעצמו שספרו לא יופיע על מדפי סטימצקי.
לפני כמה שנים נעשה נסיון שכמעט הצליח להכריז על סטימצקי כמונופול, כי בתחום ספרי הקריאה הם אכן עברו את אחוז השליטה שלהם בשוק שמאפשר להכריז עליהם כמונופול (מה שהיה גורר פיקוח גדול יותר על המחירים שהרשת גובה, גם מצרכנים וגם כלפי ספקים) אלא שאז הם העלו את הטיעון שהם לא מוכרים ספרי לימוד ולכן אי אפשר להכריז על סטימצקי כמונופול. התוצאה היא שבתחום ספרי הקריאה וספרים אחרים (שאינם ספרי לימוד) סטימצקי היא מונופול לכל דבר, אבל ללא כל פיקוח של המדינה. התוצאה הישירה: סטימצקי מתנהגת, וממשיכה להתנהג, כבריון השכונתי ולא שמה על אף אחד אחר. אלי הרשטיין, כמו"ל חדש שבוודאי מושפע מהמצב הזה, מוזמן להביע כאן דעתו בנושא. אני מאד אשמח לשמוע מה יש לו לומר על המצב הקשה הזה שמשפיע על כל קוראי העברית בארץ.
|
|
12 למספר 11 - אלי הרשטיין לא יענה לך.
|
|
7:07:00 08/02/2005
|
אורן
|
|
אם הוא רוצה להישאר ביחסים טובים עם סטימצקי הוא לא יוכל לכתוב פה את מה שהוא באמת חושב. אי אפשר להאשים אותו, יש לו גם הוצאה שצריך לדאוג לה. עובדה שהוא לא ענה פה לאף אחד מאז שהמאמר שלו פורסם לפני כמה ימים. זה כבר אומר הכל. כולנו אתך אלי, אל תיתן לסטימצקי לשבור אותך.
|
|
13 קשור בעקיפין לנושא הדיון - יומנו של זבן סטימצקי
|
|
5:57:00 09/02/2005
|
פסבדונים
|
|
קישור מענין לכל מי שמתעניין קצת בשיווק ספרים:
http://israblog.nana.co.il/blogread.asp?blog=32789
|
|
14 מתי מערות הפלדה? באתר כתוב ינואר אבל כבר חלף.
|
|
1:38:00 10/02/2005
|
אסתי
|
|
|
|
15 אלי, אני לא כל כך מסכים
|
|
17:29:00 10/02/2005
|
מיכאל גולדברגר
|
michaelg@towersemi.com
|
אני חושב שהכתבה\קריאה שלך לא מכוונת למקום הנכון ומשם כך גם לא פוגעת. הבעיה אינה איתנו חובבי המדע הבדיוני ייתכן ואנו לווים ספרים ומלוים ייתכן כי אנו מעדיפים לקרוא בשפת המקור אבל אנחנו קוראים והרבה, עדיין אנחנו מוציאים כסף על ספרים ( להערכתי יותר מכל מגזר אחר ) אז איפה הבעיה בעצם? הבעיה אלי היא בעם ישראל, עם ישראל לא קורא ספרים וזאת בדיוק הבעיה, מה עם הספרים "שהצליחו לפרוץ את מגבלות הז'אנר" כפי שכתבת? הספרים האלה לא פרצו את מגבלות הז'אנר. הספרים הפכו ללהיט בחו"ל וכך הגיעו לארץ. שר הטבעות נכתב לפני עשרות שנים אבל עד שלא הוסרט בתקציב מליונים ( לא הסרט החמוד של פריץ בקשי ) הוא לא היה כל כך מוכר. הארי פוטר הגיע לארץ בתור להיט, בסט סלר כמו : הנזיר שמכר את הפרארי, מי הזיז את הגבינה שלי וכו' הוא לא פרץ שום ז'אנר, כך הוא הגיע מחו"ל בתור מותג. ועם ישראל אוהב וקונה מותגים. בקיצור אלי, המשימה היא חינוך עמישראל לקריאה (עלינו אתה יכול פחות או יותר לסמוך ).
|
|
16 מהכתבה עולה ניחוח לא נעים של ימים עברו.
|
|
20:50:00 10/02/2005
|
אופיר מעוז
|
|
בבחינת "העם לא מתאים, אז נחליף את העם". חבל שמו"ל חדש בישראל בוחר לפתוח את מערכת היחסים שלו עם קוראיו דווקא כך.
|
|
17 וואללה, אני לא רואה כאן לא פילוסופיה ולא חינוך
|
|
22:48:00 10/02/2005
|
איציק
|
|
אני חושב שבכתבה הזו אומרת באופו מאוד מסובך משפט אחד פשוט - אם אתם רוצים שיוציאו יותר ספרי מדע בדיוני בעברית כדאי שתתחילו לקרוא את הספרים שלכם בעברית ובאותה ההיזדמנות גם תקנו אותם ולא תשאילו מחברים. אני זוכר שגם דן בן אמוץ היה כותב על הספרים שלו אזהרות ובקשות נגד השאלת הספרים. זו מתמטיקה די פשוטה בעצם.
|
|
18 מערות הפלדה יראה אור באמצע מרץ.
|
|
22:52:00 10/02/2005
|
הוצאת ינשוף
|
|
יציאתו לאור נדחתה מסיבות מערכתיות.
|
|
19 מדגם אינדיבידואלי, אם יורשה לי.
|
|
23:15:00 11/02/2005
|
ליאה
|
|
ובעיקר כתגובה לשרשור הארוך. אני משוכנעת שאיני היחידה שאין תחליף בעיניה לקריאה בשפת המקור, לזרימה הקלה יותר של הטקסט וגם להנאה מעושרה של השפה העברית. אני מודה שהסיבה העיקרית שאיני קוראת באנגלית היא מטעמי נוחות: קריאת ספר באנגלית גוזלת ממני כפול מזמן קריאת התרגום. ועם זאת הייתי מהמרת על כך שדווקא רובה של הקהילה החובבת דומה בהרגלי הקריאה האלו לי. תרגומים לא מוצלחים לאורך השנים וספרים שתורגמו מאוחר מדי או לא תורגמו כלל השפיעו על קומץ שהתרחב וגדל לקרוא באנגלית - אני אכן מאמינה שמדובר בקומץ, למרות שלא ניתן למדוד זאת סטטיסטית. שנית, דובר כאן על המונופול של סטימצקי, ועל עצמי אעיד שמחירי הספרים השערוריתיים שם גורמים לי לא להשקיע כסף בספרים. קנייה מהאינטרנט זה לא אותו דבר, ולא בגלל כרטיס-אשראיופוביה, אלא בגלל שההנאה שבבחירת ספר, דפדוף בו, בחינה של העמודים - כל אותם דברים שגורמים לי לקנות לבסוף את אותו ספר אינם אפשריים על פני האינטרנט. בודאי איני היחידה שמנצלת למטרה זו בדיוק את דוכני הספרים בכנסים השונים המעניקים הנחה משמעותית ומאפשרים ריכוז קניות וקבלת המלצות מידידים במקביל. בנוגע לעניין ההשאלה, הוא אינו חד-צדדי כל כך: כמה מכם השאילו ספר, קראו אותו, ובסיום הקריאה החליטו שהם חייבים, פשוט חייבים את הספר הזה בבית? בדרך זו רכשתי את רוב הספרים בספרייה שלי - על ידי השאלה, קריאה וקניית הספר מאוחר יותר. אני בהחלט מצטרפת לקריאה לקנות ספרים שקראתם ואהבתם כדי לקדם הוצאתם של עוד ספרים מהסוג הזה בדיוק, אבל במחירים הוגנים. הנקודה העיקרית כאן היא שצריך שניים לטנגו. החובבים קוראים באנגלית כי הוצאות התייחסו אליהם עד לאחרונה בצורה מזלזלת. החובבים לא קונים ספרים, אלא משאילים, כי הספרים כל כך יקרים. ומצד שני, גם הקריאה לציונות ולקניית ספרים נכונה כאן מאוד - כי אם אנו באמת שואפים לקידום התחום בארץ, האוכלוסיה הקטנה של החובבים צריכה גם להשקיע מכספה כדי לצפות לתמורה שתבוא בדמות ספרים חדשים רבים יותר, טובים יותר ומתורגמים טוב יותר. וזה שני הסנט שלי. סליחה. שקל. :)
|
|
20 בעית הבעיות איכות התרגום
|
|
15:37:00 15/02/2005
|
miriam offir
|
ofirmi@teldor.com
|
אין לי שום בעיה לרכוש ספר טוב גם במחיר "מופקע" של 70-80 ש"ח הבעיה שלי מתחילה כאשר אותו ספר מתברר כבלתי קריא ובלתי מהנה בגלל תרגום גרוע ועריכה לשונית בלתי מספקת. ולכן לא רק זול וקל להזמין ספרים מהנכר אלא גם מהנה יותר למי שיכול ומוכן לקרוא בשפת עם לועז
|
|
|
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|