קריאתו של המוציא לאור – מאמר מערכת
אלי הרשטיין

מדי שנה רואים אור בישראל מספר לא מבוטל של ספרי מדע בדיוני ופנטסיה. כמה עשרות כותרים, כ-10 הוצאות ספרים השולחות ידם בתחום וברובם המכריע פנטסיה. לצורך הגילוי הנאות נפתח ונאמר כי כותב שורות אלו הוא שותף ועורך ראשי בהוצאת הספרים "ינשוף" המוציאה לאור בין השאר ספרי מדע בדיוני ופנטסיה.


מספרי העותקים הנמכרים בארץ מכל ספר ז'אנרי נע בין 100 עותקים (במקרה הקיצוני והגרוע), דרך 1000-2000 עותקים בממוצע ועד לאלפים רבים של עותקים ל"שר הטבעות" של טולקין, ל"חולית" של הרברט, "אנדר" של קארד, "רומח הדרקון" להיקמן וווייז ומעטים נוספים.

(לצורך העניין לא נזכיר את הארי פוטר המוכר בממוצע פעם בשנתיים את כמות הכותרים הכוללת שנמכרה בז'אנר המדע הבדיוני והפנטסיה כולו בשנתיים שקדמו לו).

המכנה המשותף לכל אותם ספרים המוכרים אלפי עותקים ובכך מצדיקים למעשה את המשך הוצאת תחום המדע הבדיוני והפנטסיה בעולם הספרותי העברי, הוא שכל אחד מאותם ספרים הצליח "לפרוץ את גבולות הז'אנר". קרי, את כל אחד מהספרים הללו קראו גם קוראים שאינם מכלילים את עצמם בקהל אוהדי הז'אנר.

המסקנה המתבקשת לפי נתונים אלו, עבור המו"ל המעוניין לראות ברכה בעמלו, היא להתחיל ולחפש ספרים שיתאימו לקהל הרחב. ספרים שיש להם מכנה משותף רחב יותר. ספרים הנוגעים בבעיות ההווה ולא רק בעתיד או בפנטסיה רחוקה, ספרים המתקרבים יותר ויותר בהגדרתם לספרי הזרם המרכזי מאשר לספרי מדע בדיוני ופנטסיה. הדרך מקו מחשבה זה לקו המחשבה המוביל לזניחת תחום המדע הבדיוני והפנטסיה לטובת תחומים רחבים יותר היא קצרה מאוד.

מן הצד השני ניצב לו קורא המדע הבדיוני והפנטסיה הממוצע. אותו קורא המחפש ספרים בז'אנר האהוב עליו. אותו קורא המייחל לבואו של הקלארק הבא או הסימונס הבא או הג'ורדן הבא. הכל על פי טעמו והנאתו בקריאה.

אם נחפש מאפיינים המחברים בין חובבי הז'אנר נגלה כי מרבית קוראי המדע הבדיוני והפנטסיה (ועל כך נערכו כבר מחקרים סוציולוגיים רבים) שייכים לחתך העליון של ההשכלה ולפיכך בקיאים, לפחות רובם המכריע, בשפת האם של ז'אנר המדע הבדיוני והפנטסיה – היינו השפה האנגלית. חלק גדול מאותם קוראים נהנה לקרוא את הספרים בשפת המקור ומסיבות מובנות.

מכנה משותף נוסף לאותם קוראים (ותכונה זו היא תכונה משותפת לכלל קוראי הספרים בארץ) היא מתכונת ההשאלה. כמו בתוכנות מחשב, שם קרויה ישראל One Disk Country מכיוון שדיסק אחד נמכר וכולם מעתיקים, הרי שבתחום הספרים נהוגה ההשאלה.

העניין הולך כך: אם מישהו רוצה לקרוא ספר, ראשית הוא בודק מי ממקורביו רכש את הספר ואז הוא מלווה אותו ממנו. במידה ואיש מהמקורבים טרם קנה את הספר עוברים לתוכנית ב' וניגשים לספרייה. בגלל המצוקה התקציבית, סביר להניח שגם בספרייה לא תמצאו ספרים חדשים מדי ואז מגיע שלב תפוצת נאט"ו. קול קורא יוצא בשמו של אותו מאן דהו המחפש בין כל חבריהם של חבריו, חבריהם של הללו, חבריהם של מכריהם של חבריהם וכו'.

הבעיה המרכזית היא שבעוד שבענייני תוכנות מחשב המדובר בעבירה פלילית (שאינה נאכפת על ידי שום רשות מבצעת, שופטת או מחוקקת) הרי שבתחום הספרים הכל חוקי למהדרין.

תכונה משותפת אחרונה בה נדון כאן, היא הטענה על מחיר הספרים המאמירים והולכים. הרי בארה"ב עולה ספר חדש ויקר 8$ שהם אפילו לא חמישים שקלים בעוד בארץ "עם-הספר" עולה ספר ממוצע 80 שקלים.

איש אינו עושה את החיבור הברור עם העובדה שבארה"ב יוצא כל ספר לקהל בן 200 מיליון תושבים בארה"ב לבדה ואילו בעברית אולי ל - 4 מיליונים. איש אינו מחבר לעובדה שכל ספר בארץ נקרא (בהערכה) על ידי עשרה קוראים שונים. איש אינו מחבר את העובדה שמתוך 4 מיליוני קוראי עברית חלק גדול מהם מעדיפים לקרוא בשפת המקור.

אז מה נותר לו למוציא הספרים לעשות?
אם ישקיע במוצר מושקע וישלם לבעלי מקצוע מהשורה הראשונה ולבסוף ימכור 1000 ספרים, ייאלץ למכור כל ספר ב-300 שקלים כדי להרוויח מעט או שיפרוש מהשוק.
אם יסתפק במוצר באיכות נמוכה הרי שמן הסתם יקטין את מלאי הקוראים המעוניינים במוצר, וכולנו מבינים לאן מוביל המשעול הזה.
המסקנה המתבקשת היא, שוב, - להמעיט בהוצאת ספרי ז'אנר ולהרבות בהוצאה לאור של ספרות הפונה לקהל רחב יותר.

מסיבות אלו בדיוק החליטו שתי ההוצאות הגדולות בענף, זמורה ביתן-כנרת –דביר וכתר, לצאת מתחום ספרי המדע הבדיוני והפנטסיה. מסיבות אלו בדיוק ממעטת הוצאת עם עובד להוציא ספרי ז'אנר חדשים ומסתפקת בהמשכי חולית למיניהם או זילאזני שמת כבר מזמן. מסיבות אלו בדיוק עושה היום הוצאת אופוס, המתמחה בספרי מדע בדיוני ופנטסיה, את צעדיה הראשונים בדרך להרחיב את שורות ההוצאה לתחומים רחבים יותר. העובדה נותרת כי רוב הוצאות הספרים הדובקות בתחום, עושות זאת באופן חלקי או מלא, ממניעים אידיאולוגיים טהורים ולא מסיבות מסחריות אמיתיות.

מכנה משותף נוסף לחובבי הז'אנר הוא שברובם המכריע, הם תמהים, מוטרדים ואפילו מופתעים מהעובדה שתחום המדע הבדיוני והפנטסיה האהוב עליהם כל כך, אותו תחום הזוכה לעדנה בינלאומית כבירה גם בתחום הספרות שלא להזכיר את הצלחות המגה-בלוקבאסטרים בתחום הקולנוע, אינו מצליח להתרומם ולנסוק מעלה בתרבות הישראלית של שנת 2005.

אז מה אם כן ניתן לעשות?
הרי את מספר קוראי העברית בעולם לא ניתן להגדיל מיידית במידה ניכרת ואת הרגלי הקריאה של הישראלי הממוצע ניתן לשנות בקושי רב אף יותר.

אבל אולי עם מעט מהאידיאולוגיה המאפיינת את עורכי סדרות המדע הבדיוני והפנטסיה תחלחל במידת מה גם בקהל הקוראים. אולי אם בבואם לרכוש ספר באנגלית ישלחו את ידם למדף התרגומים העבריים (אף על פי כן ולמרות הכל). אולי אם ספר נראה מעניין לקריאה הוא יהפוך גם למעניין לקנייה. אולי אם חובבי המדע הבדיוני בארץ ירכשו את המגזין היחיד המתפרסם בתחום משיקולים של ציונות ולא רק משיקולי כדאיות - אולי אז יחול המפנה. בתחילה ירכשו בארץ יותר ספרי מדע בדיוני ופנטסיה. דבר שיוביל לאפשרויות השקעה גדולות יותר באיכותם של הספרים. לאחר מכן ובשל כך, ישובו אולי הוצאות הספרים הגדולות להוציא ספרי ז'אנר. לבסוף, אולי גם יצדיקו מספרי המכירות את הורדת מחירי הספרים בתחום המדע הבדיוני בפרט ובתחום הספרות העברית באופן כללי.

אין ספק כי התרחשות שכזו, אם תגיע, תשפר את איכות הספרים הרואים אור בעברית, תאפשר בחירה של ספרים איכותיים יותר, שכירת מתרגמים ועורכים טובים יותר, ובניגוד לדיעה הרווחת, הדבר אינו תלוי רק במוציאים לאור אלא גם בנכונותם וברצונם של הקוראים.

כפי שאמר מחברו של ספר המדע הבדיוני הציוני הראשון "אם תרצו אין זו אגדה".








לידיעה זו התפרסמו  20  תגובות
תגובות
1   יש כמה עובדות בכתבה שלא עומדות במבחן המציאות:
2:04:00  06/02/2005 אורן   
1. אתה טוען שבין ספרי הז'אנר שפרצו את גבולותיו מצוי גם "רומח הדרקון". זה פשוט לא נכון. "רומח הדרקון" הוא דווקא דוגמה מובהקת לספר שמתבסס עמוק על ידי קהל מאד מסוים במסגרת הז'אנר. חובבי ז'אנר רבים אפילו אינם מביטים לעברו כשהם בודקים את הספרים החדשים שיצאו לאור בתחום. ספרים שכן פרצו את הגבולות הם ספרים כ 1984, עולם חדש ומופלא, ספריה של מרגרט אטווד (כגון מעשה השפחה) וגם אלה שציינת פרט לרומח הדרקון.

2. כמי שהתגורר שנים רבות בארה"ב אני יכול להעיד כי מחירו של ספר חדש (ז'אנר או לא) רחוק מלהיות 8 דולר. מחיריהם של ספרים חדשים הוא בסביבות ה 20 דולר, וזה כבר מתקרב לסכומים הנקובים בארץ. רק כעבור כשנה, כשספר יוצא בכריכה רכה אז יורד מחירו לסכום שציינת, ואף פחות. אלא שאז גם רמת ההפקה ירודה בהרבה.

3. ואם אפשר הערה על הקריאה שלך: היא לא תעזור. קוראים הם קודם כל לקוחות וכך יש להתייחס אליהם. הבעיה בארץ אינה הלקוחות או הקוראים, כמו שאתה מנסה לומר, הבעיה היא רשתות הספרים הגדולות - ובמיוחד "סטימצקי" - שגורמים להוצאות רבות, גדולות וקטנות, להעלות את מחירי הספרים עקב העמלה השערוריתית שהם גובים. ביום שבו ישבר המונופול של סטימצקי אז ניתן יהיה לשוב לתמחור נורמלי של ספרים, וזה כבר ישפיע על מצב השוק כולו. אם כבר חייבים להפנות אצבע מאשימה (ואני לא בטוח שעשית את זה) סטימצקי היא המקום להצביע אליו. לא הקוראים ולא "חוסר ציונות" כזה או אחר מצידם.

2   רומח הדרקון לא מוכר אלפי עותקים.
5:51:00  06/02/2005 ריקי   
1000 במקרה הטוב. אני אומר את זה מאד בצער כי אני חובב של רומח. אבל זה לא מוכר את הכמויות שאתה אומר. הלוואי וכן היה.

3   מספר 1 צודק.
12:45:00  06/02/2005 פסבדונים   
אני עובד בסטימצקי וזו הסיבה לשם הבדוי, והעמלה שהם גובים היא מאד מאד גבוהה. הסיבה שהם עושים את זה היא כי הם יכולים. כשאתה הבריון היחיד בשוק אתה עושה שרירים. ההשלכות משפיעות על כל שוק הספרים ולא רק על ספרי ז'אנר. זה מאד חבל, אבל אם צריך להרים את נס הדגל צריך להפנות אותו כלפי סטימצקי.

אני לא יודע מה קורה עם צומת ספרים, אני לא עובד שם, אבל הבנתי שנכון לרגע זה העמלות שלהם יותר שפויות. אולי גם זה ישתנה. אני מקווה שלא.

4   רומח הדרקון פרץ בגדול את גבולות הז'אנר
13:14:00  06/02/2005 איציק   
בן אחי בן ה-12 לא יודע מה זה פנטסיה, הוא קורא ספרי הרפתקאות, כל מיני קלאסיקות שאני מביא לו ואת רומח הדרקון. והרבה חברים שלו ככה.
האמת היא שאני התחלתי לקרוא פנטסיה מרומח הדרקון ונכון שהיום זה נראה לי קצת ילדותי אבל כשהייתי בן 15 זה נראה לי הדבר הכי גדול בעולם.

5   עלות לעומת תועלת...
15:04:00  06/02/2005 powell   
הנקודה הנכונה ביותר היא:
אנחנו יודעים לקרוא אנגלית
אנחנו מעדיפים את הספר בשפת המקור.
אם פעם ב, יוצא לנו לקרוא בעברית זה באמת בגלל שהספר לא הגיע לידינו באנגלית...
וחלקנו משיגים את אותם הספרים באנגלית ובחינם...
המסקנה:
להפסיק לתרגם... לייבא רק בשפת המקור...
וכך אולי הז'אנר יתפתח, עדיף מאות ספרים במחיר של 8$ באנגלית
מאשר כמה עשרות ב 30$ בעברית...
אגב התעלמת בכתבה ממשהו שמאוד פופולארי באר"הב "מועדון ספרים"
משלמים דמי מנוי של איזה 10$ לשנה ומקבלים ספרים במחירים שנעים בין 0.50.$ ל 15$ תלוי איזה ספר ובאיזה פורמט כריכה רכה או קשה...

6   אני לא קונה בסטימצקי כבר שנים מהסיבה הזו.
15:05:00  06/02/2005 אור   
אני מחרימה גם את החנויות וגם את אתר האינטרנט שלהם בדיוק מהסיבות האלה ואני שמחה שסוף סוף מדברים על זה.

עדיף לקנות במיתוס או דיבוק או אתרי אינטרנט אחרים, או בחנויות עצמאיות כמו קדמת עדן או הנסיך הקטן.

7   רוב חובבי המדע הבדיוני לא קונים בסטימצקי כבר שנים.
17:07:00  06/02/2005 רונן   
רוב החובבים מהיותם אנשים אינטיליגנטים מודעים היטב לאתרים ברשת ועושים השוואת מחירים מאד נמרצת. סטימצקי וגם האתר שלהם כמעט תמיד יוצאים יותר יקרים. אחד האתרים הזולים הוא האתר של בקבוק, ויש גם הרבה חנויות שלא שייכות לרשת כזו ואחרת שעדיף לקנות בהן. רוב החובבים, מודעים גם לסחטנות של סטימצקי, המידע הזה כבר קיים הרבה מאד זמן בפורומים השונים, ולכן נמנעים מרכישה בסטימצקי.

8   לא ברורה לי המטרה של המאמר.
17:28:00  06/02/2005 דוד   
חינוך קוראים תמיד נראה לי כמשהו לא יעיל שריח בולשביזם נודף ממנו. אני גם בטוח שכמוציא לאור אתה מודע לבעיתיות של העמלות הגבוהות שלוקחות רשתות הספרים ושיוצרות חלק לא קטן מהבעיתיות בשוק הספרים המקומי. אולי כדאי שתכתוב גם על המצב הזה, או שהקוראים שלך כאן ידעו גם מה דעתך על המצב השורר בחזית ההיא.

9   יש לי שאלה שמוציא לאור ידע לענות עליה:
22:48:00  06/02/2005 זיו   
מהו סכום העמלה שלוקחות חנויות הספרים בארץ ומהו סכום העמלה שלוקחות חנויות הספרים בארה"ב וארצות אחרות?

10   "העמלות" ודעה שלי
19:12:00  07/02/2005 מישהו   
אני עובד בהוצאת ספרים מבין הגדולות בארץ ועל כן אני גם בוחר להשאר בעילום שם.

השיטה בה נמכרים ספרים היא לא בדיוק עמלה.
ספר נמכר לחנויות בהנחה יחסית למחירו.
המחיר נקבע ע"י המו"ל שיודע שהוא צריך להרוויח, מהסיבה בזאת ספרים רבים זוכים למחיר שלעיתים לא שווה ערך לתוכנם.
רוב הספרים (לא רק המד"ב ופנטזיה) לא זוכים לסיים את המהדורה הראשונה שלהם גם אחרי שנה מתום פרסומם.
ספר שלא סיים מהדורה ראשונה נחשב כלא ריווחי (תחשבו שבמחיר של מהדורה ראשונה נכללים גם עלות זכויות, תרגום, עטיפה, עריכה וכדומה). ספר נחשב ריווחי וכדאי רק מהמהדורה השנייה.

ההפרשים בין ההנחות של החנויות הקטנות לבין ההנחות של סטימצקי לא כל כך גדולים בד"כ, אבל סטימצקי (ולפעמים גם צומת) עושים מבצעים שבמהלכם הם קונים כמויות יותר גדולות של ספרים מה שמוביל להנחות הרבה יותר גדולות (ואם תדעו מה הן אתם תהיו דיי בשוק.

בקשר לקונים, אין לנו הרבה קשר איתם, אבל אני יכול להעיד שלמרות שיש לנו ספריי ז'אנר מצויינים בתחום המדובר, אני לא זוכר את האחרון שסיים מהדורה (וחבל כי יש ספרים שכדאי שאנשים יקראו, והלוואי שהייתי יכול להמליץ פה כמו שאני מנסה לשדל אנשים שמגיעים להוצאה לקנות ספרים (ומצליח))

כן סטימצקי היא מונופול, להכין הזמנת ספרים בשבילם זה סיוט (כמות ספרים ועוד דרישות שונות ומשונות שלהם). מבחינתי היא הרסנית לשוק (יש לה המון כח על ההוצאות, אבל אני חייב להגיד שהן לא תמיד נשארות חייבות, והיא לא תמיד מקבלת מה שהיא רוצה).
למרות זה יש אשמה גם בקונים, יש מספיק מקומות לקנות את הספרים הללו בזול יותר, מספיק מבצעים בחנויות כמו צומת ספרים (3 במחיר 2). תרשו לעצמכם להתפרע, תקנו כמה ספרים במכה, תקנו אותם מתנה לחברים שלכם. תקנו אותם כדי שישבו לכם על המדף.
אבל להפיל את סטימצקי לא אפשרי, ולהאשים אותם תמיד גם אי אפשר. אז תבחרו בשיטה השנייה.

11   תגובה ל 10 (וקריאה לאלי הרשטיין)
2:26:00  08/02/2005 פסבדונים   
מה שאתה אומר הוא נכון, אבל המחיר הקטלוגי נקבע על ידי המו"ל כשהוא לוקח בחשבון את העמלה, או האחוז מהמחיר, שלוקח מפיץ הספר וחלק גדול מזה כולל בתוכו את האחוז שלוקחת סטימצקי, וסטימצקי לוקחת את האחוז הגבוה ביותר בשוק כי היא יודעת שאין לה תחרות. הרשתות האחרות, כולל צומת ספרים, לא ממש נחשב כתחרות כי אף מו"ל לא יכול להרשות לעצמו שספרו לא יופיע על מדפי סטימצקי.

לפני כמה שנים נעשה נסיון שכמעט הצליח להכריז על סטימצקי כמונופול, כי בתחום ספרי הקריאה הם אכן עברו את אחוז השליטה שלהם בשוק שמאפשר להכריז עליהם כמונופול (מה שהיה גורר פיקוח גדול יותר על המחירים שהרשת גובה, גם מצרכנים וגם כלפי ספקים) אלא שאז הם העלו את הטיעון שהם לא מוכרים ספרי לימוד ולכן אי אפשר להכריז על סטימצקי כמונופול. התוצאה היא שבתחום ספרי הקריאה וספרים אחרים (שאינם ספרי לימוד) סטימצקי היא מונופול לכל דבר, אבל ללא כל פיקוח של המדינה. התוצאה הישירה: סטימצקי מתנהגת, וממשיכה להתנהג, כבריון השכונתי ולא שמה על אף אחד אחר. אלי הרשטיין, כמו"ל חדש שבוודאי מושפע מהמצב הזה, מוזמן להביע כאן דעתו בנושא. אני מאד אשמח לשמוע מה יש לו לומר על המצב הקשה הזה שמשפיע על כל קוראי העברית בארץ.

12   למספר 11 - אלי הרשטיין לא יענה לך.
7:07:00  08/02/2005 אורן   
אם הוא רוצה להישאר ביחסים טובים עם סטימצקי הוא לא יוכל לכתוב פה את מה שהוא באמת חושב. אי אפשר להאשים אותו, יש לו גם הוצאה שצריך לדאוג לה. עובדה שהוא לא ענה פה לאף אחד מאז שהמאמר שלו פורסם לפני כמה ימים. זה כבר אומר הכל. כולנו אתך אלי, אל תיתן לסטימצקי לשבור אותך.

13   קשור בעקיפין לנושא הדיון - יומנו של זבן סטימצקי
5:57:00  09/02/2005 פסבדונים   
קישור מענין לכל מי שמתעניין קצת בשיווק ספרים:

http://israblog.nana.co.il/blogread.asp?blog=32789

14   מתי מערות הפלדה? באתר כתוב ינואר אבל כבר חלף.
1:38:00  10/02/2005 אסתי   

15   אלי, אני לא כל כך מסכים
17:29:00  10/02/2005 מיכאל גולדברגר  michaelg@towersemi.com 
אני חושב שהכתבה\קריאה שלך לא מכוונת למקום הנכון ומשם כך גם לא פוגעת. הבעיה אינה איתנו חובבי המדע הבדיוני ייתכן ואנו לווים ספרים ומלוים ייתכן כי אנו מעדיפים לקרוא בשפת המקור אבל אנחנו קוראים והרבה, עדיין אנחנו מוציאים כסף על ספרים ( להערכתי יותר מכל מגזר אחר ) אז איפה הבעיה בעצם? הבעיה אלי היא בעם ישראל, עם ישראל לא קורא ספרים וזאת בדיוק הבעיה, מה עם הספרים "שהצליחו לפרוץ את מגבלות הז'אנר" כפי שכתבת? הספרים האלה לא פרצו את מגבלות הז'אנר. הספרים הפכו ללהיט בחו"ל וכך הגיעו לארץ.
שר הטבעות נכתב לפני עשרות שנים אבל עד שלא הוסרט בתקציב מליונים ( לא הסרט החמוד של פריץ בקשי ) הוא לא היה כל כך מוכר. הארי פוטר הגיע לארץ בתור להיט, בסט סלר כמו : הנזיר שמכר את הפרארי, מי הזיז את הגבינה שלי וכו' הוא לא פרץ שום ז'אנר, כך הוא הגיע מחו"ל בתור מותג. ועם ישראל אוהב וקונה מותגים.
בקיצור אלי, המשימה היא חינוך עמישראל לקריאה (עלינו אתה יכול פחות או יותר לסמוך ).

16   מהכתבה עולה ניחוח לא נעים של ימים עברו.
20:50:00  10/02/2005 אופיר מעוז   
בבחינת "העם לא מתאים, אז נחליף את העם". חבל שמו"ל חדש בישראל בוחר לפתוח את מערכת היחסים שלו עם קוראיו דווקא כך.

17   וואללה, אני לא רואה כאן לא פילוסופיה ולא חינוך
22:48:00  10/02/2005 איציק   
אני חושב שבכתבה הזו אומרת באופו מאוד מסובך משפט אחד פשוט - אם אתם רוצים שיוציאו יותר ספרי מדע בדיוני בעברית כדאי שתתחילו לקרוא את הספרים שלכם בעברית ובאותה ההיזדמנות גם תקנו אותם ולא תשאילו מחברים. אני זוכר שגם דן בן אמוץ היה כותב על הספרים שלו אזהרות ובקשות נגד השאלת הספרים. זו מתמטיקה די פשוטה בעצם.

18   מערות הפלדה יראה אור באמצע מרץ.
22:52:00  10/02/2005 הוצאת ינשוף   
יציאתו לאור נדחתה מסיבות מערכתיות.

19   מדגם אינדיבידואלי, אם יורשה לי.
23:15:00  11/02/2005 ליאה   
ובעיקר כתגובה לשרשור הארוך. אני משוכנעת שאיני היחידה שאין תחליף בעיניה לקריאה בשפת המקור, לזרימה הקלה יותר של הטקסט וגם להנאה מעושרה של השפה העברית. אני מודה שהסיבה העיקרית שאיני קוראת באנגלית היא מטעמי נוחות: קריאת ספר באנגלית גוזלת ממני כפול מזמן קריאת התרגום. ועם זאת הייתי מהמרת על כך שדווקא רובה של הקהילה החובבת דומה בהרגלי הקריאה האלו לי. תרגומים לא מוצלחים לאורך השנים וספרים שתורגמו מאוחר מדי או לא תורגמו כלל השפיעו על קומץ שהתרחב וגדל לקרוא באנגלית - אני אכן מאמינה שמדובר בקומץ, למרות שלא ניתן למדוד זאת סטטיסטית.
שנית, דובר כאן על המונופול של סטימצקי, ועל עצמי אעיד שמחירי הספרים השערוריתיים שם גורמים לי לא להשקיע כסף בספרים. קנייה מהאינטרנט זה לא אותו דבר, ולא בגלל כרטיס-אשראיופוביה, אלא בגלל שההנאה שבבחירת ספר, דפדוף בו, בחינה של העמודים - כל אותם דברים שגורמים לי לקנות לבסוף את אותו ספר אינם אפשריים על פני האינטרנט. בודאי איני היחידה שמנצלת למטרה זו בדיוק את דוכני הספרים בכנסים השונים המעניקים הנחה משמעותית ומאפשרים ריכוז קניות וקבלת המלצות מידידים במקביל. בנוגע לעניין ההשאלה, הוא אינו חד-צדדי כל כך: כמה מכם השאילו ספר, קראו אותו, ובסיום הקריאה החליטו שהם חייבים, פשוט חייבים את הספר הזה בבית? בדרך זו רכשתי את רוב הספרים בספרייה שלי - על ידי השאלה, קריאה וקניית הספר מאוחר יותר. אני בהחלט מצטרפת לקריאה לקנות ספרים שקראתם ואהבתם כדי לקדם הוצאתם של עוד ספרים מהסוג הזה בדיוק, אבל במחירים הוגנים.
הנקודה העיקרית כאן היא שצריך שניים לטנגו. החובבים קוראים באנגלית כי הוצאות התייחסו אליהם עד לאחרונה בצורה מזלזלת. החובבים לא קונים ספרים, אלא משאילים, כי הספרים כל כך יקרים. ומצד שני, גם הקריאה לציונות ולקניית ספרים נכונה כאן מאוד - כי אם אנו באמת שואפים לקידום התחום בארץ, האוכלוסיה הקטנה של החובבים צריכה גם להשקיע מכספה כדי לצפות לתמורה שתבוא בדמות ספרים חדשים רבים יותר, טובים יותר ומתורגמים טוב יותר. וזה שני הסנט שלי. סליחה. שקל. :)

20   בעית הבעיות איכות התרגום
15:37:00  15/02/2005 miriam offir  ofirmi@teldor.com 
אין לי שום בעיה לרכוש ספר טוב גם במחיר "מופקע" של 70-80 ש"ח הבעיה שלי מתחילה כאשר אותו ספר מתברר כבלתי קריא ובלתי מהנה בגלל תרגום גרוע ועריכה לשונית בלתי מספקת.
ולכן לא רק זול וקל להזמין ספרים מהנכר אלא גם מהנה יותר למי שיכול ומוכן לקרוא בשפת עם לועז


לתחילת הכתבה
 

חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב