מחשמלת, מחסלת ופמיניסטית – ביקורת סרט
אלי הרשטיין

אלקטרה היא למעשה גיבורת הקומיקס המעניינת ביותר שעלתה על אקרני הקולנוע מאז ומעולם.


אלקטרה Elektra
בימוי: רוב באומן
תסריט: זאק פן, סטו זיכרמן מבוסס על חוברת הקומיקס של חברת מארוול ודמויות שיצר פרנק מילר
מפיקים: אבי ארד, ארנון מילצ'ן, מארק סטיבן ג'ונסון
צלם: ביל רו
עריכה: קווין סטיט
מוסיקה: כריסטופר בק
משחק: ג'ניפר גארנר – אלקטרה, גוראן ויז'ניץ – מארק, טרנס סטמפ - סטיק, קירסטין פרואט - אבי מילר, וויל יאן לי - קיריג'י
ארה"ב 2005, 97ד'.





ראשית הקונספט של גיבור על שהוא מחסל מקצועי בעיסוקו.

אלקטרה עם "ליבה הטהור" חנקה, שחטה, שיפדה, ערפה, רצחה ושלחה אל מותם בעוד אי אילו דרכים שונות ומשונות קורבנות רבים, 100 מהם רק בפתיח של הסרט. האם כולם היו רעים? לא בטוח שהשאלה הזו מעניינת אותה. האם עשתה זאת למען הצדק או למען ערכים נעלים? ודאי שכן – היא עשתה זאת עבור הערך העליון של הקפיטליזם האמריקני – כסף, ואם אפשר אז הרבה ממנו.

איפה ספיידרמן הגניחט שמוותר על אהבת האמת שלו למען טובת הכלל? איפה ארוון הפייתית המאבדת את חיי הנצח שלה למען אהבת אמת? איפה אפילו הלבוי אציל הנפש שנאבק בדרכו המיוחדת בכוחות הרשע, רק כדי לבלות עוד יום כלוא בין ארבע קירות המעבדה בה הוא חיי, מנותק מן העולם עד שזה יזדקק לו במקרה?

מלחמה בכוחות הרשע? לא אצלנו, אצל אלקטרה מדבר הכסף! (לפחות בתחילתו של הסיפור).

הרעיון המרכזי העומד במרכז הסרט, ובעצם בבסיס תרבות הקומיקס האמריקני כולו, הוא המאבק הנצחי בין טוב ורע. הבסיס למאבק המיתולוגי הזה מבוסס על סדרה של אריכטיפים שהבמאי רוב באומן מצליח להביא לידי שלמות.

מבחינה מסוימת ניתן לומר כי המאבק בסרט מתרחש באופן תמידי בין שתי דמויות, ובין שתיהן בלבד, אלקטרה מן הצד האחד וקיריג'י מן הצד השני. הפרוטגוניסט והאנטגוניסט הם לבדם הממלאים את הסרט הזה מתחילתו ועד סופו. כל אחת מהדמויות האחרות בסרט מהוות למעשה מסכה מאחוריה מסתתרת התגלמות זו או אחרת של שני הגיבורים. הדבר מובהק במיוחד בזהות המוחלטת שיוצר הבמאי בין אלקטרה, אימה שמתה, ואבי הילדה שהן כולן התגלמות שונה על גבי צירי זמן שונים של אלקטרה. העובדה שכולן מתן וקמו לתחייה על גבי המסך, הופכת אותן לדמות אחת המשוחקת על ידי שלש שחקניות והמורכבת משלש דמויות שונות. גם טרנס סטמפ בתפקיד נפלא כאביה הרוחני של אלקטרה – סטיק (נא לשים לב, הדמות העוצמתית החיובית היחידה בעולם של נשים "טובות") מהווה בעצם את המקום אליו תגיע אלקטרה בעתידה ובכך הופך גם הוא חלק מהדמות המיתולוגית הקרויה "אלקטרה".

מן הצד השני, חבורה של גברים רבי כוח ומרושעים להחריד ועוד בחורה אחת (שעוד יתברר כי גם היא גלגול מוצלח פחות של אלקטרה אשר פשוט סטתה מדרך הישר) השייכים כולם לאגודת סתרים סודית (והרשו לי להכניס ניחוש קטן שהסרט הזה לא יזכה לאהדה רבה ביפאן....).
קיריג'י הוא אויבה הגדול של אלקטרה בסרט הזה והוא משסה בה את יצורי השעשועים שלו, שכולם באופן מובהק מהווים את האחדות של דמותו של קיריג'י. לא לשווא כל אחד מהתגלמויותיו של קיריג'י הופך מייד עם השמדתו לעפר ואפר ומתאדה בעננה ירוקה. הוא למעשה חוזר ומתאחד בכך עם בוראו ומחזק את קיריג'י כהכנה לקרב האחרון, המתנהל רק לאחר מותם של כל צלליו של קאריג'י, קרב בו משלב קיריג'י את יכולותיהם של כל שלוחיו או שמא נאמר שלוחותיו.

ושימו לב שהקרב נערך לאחר מותם של כל השלוחות הגבריות של קאריג'י. ולאחר שהיא דואגת למותו של קאריג'י עצמו מתפנה אלקטרה לטפל באשת המוות טיפוס – שכן היא כפי שכבר הזכרנו, צל מעוות של אלקטרה ולא של קאריג'י, זוהי החזרה בתשובה הסופית, הרגע בו מחסלת אלקטרה את האני הסטוי של תחילת הסרט והופכת למעשה לגיבורת על סטנדרטית בעלת ערכים של גיבור על מהמסדר המארווליאני הקלאסי.

אך מעבר לכך "אלקטרה" הוא סרט המלא במחאה פמיניסטית מוסווה. האופן בו מוצגת דמות האישה אל מול דמות הגבר, וההיפוך של הדמויות במהלך הסרט, הופכים את "אלקטרה" לסרט פמיניסטי חתרני של ממש. דמות הפאם-פטאל של אלקטרה ההופכת להתגלמות הטוב והטוהר, אל מול דמותו של סטיק הקדוש אשר במהלך הסרט חושף כי הוא העומד מאחורי האירועים הנוראיים המתרחשים בו, בונים למעשה דמות של אישה שהיא קורבן למעשי הגברים בחייה. וגם אם הדבר אינו נאמר באופן ישיר בשום מקום בסרט הרי שהוא מוקרן מכל סצנה וסצנה במהלך הסרט כולו. העובדה שאלקטרה מצליחה בסוף הסרט להשתחרר מכבלי המסדר הגברי שכבל אותה מצד אחד ולהשמיד את האיום הגברי שרדף אותה מן הצד השני, כמו גם לשחרר מזרועותיהם את אבי, בת דמותה הצעירה יותר, היא אמירה בוטה בכל הנוגע לשחרור האישה.

כעת רבותיי כדאי שתכינו את עצמכם. הסרט הזה הוא לא ספיידרמן, זהו לא סופרמן, ואפילו מלחמת הכוכבים זה לא. ראשית כל כי המדובר בסרט בנות, ובתור שכזה, קיטש אמריקני דביק אינו נחשב, במסגרת המוסכמות הפנימית שלו, כמידה מגונה. המורכבות הפנימית של התסריט ומבנה הדמויות אינה עושה את דרכה אל הדיאולוגים שנותרים שטוחים וברורים – ויוצרים מדי פעם סצנות השייכות יותר לעולמן של "בנות גילמור" מאשר לעולם הקשוח של "באטמן" או אפילו דרדוויל. אחרי הכל הסרט הזה אמור להצליח בקופות בארה"ב. אין מנוס מהעלאת גיחוך בסיום הסרט שנראה (לפחות מבחינה תמאטית) כמו סופו של מרי פופינס או חלף עם הרוח. עם זאת, הדבר אינו מפריע ל"אלקטרה" להיות אחד מסרטי הקומיקס המעניינים שנעשו בשנים האחרונות.

לסיכום, אין ספק שפליני היה עושה את זה אחרת, אך כמוצר הוליוודי עכשווי, מהווה אלקטרה, בדומה להלבוי לפניה, משב רוח מרענן בשלל סרטי הגיבורים האמריקקים הניטח בנו לעייפה בשנים האחרונות.




לידיעה זו התפרסמו  4  תגובות
תגובות
1   קודם כל...
20:25:00  09/02/2005 אייל ר   
קודם כל כתבה טובה מאוד, ואני גם מסכים איתך בכל המובנים בקשר לסרט, אני גם חשבתי שהוא היה מאוד מיוחד ושונה משאר סרטי הקומיקס שנראו לאחרונה.
שנית כל אני שואל את עצמי אם אתה כתבתה שטיפוס היא למעשה הדמות המקבילה או התגלמות "רעה" שונה של אלקטרה אף אל פי שהיא אמורה בכלל להיות ההתגלמות "הרעה" של אבי. אולי היתכוונתה מבחינת הסרט שהיא כאילו הדמות הרעה המקבילה שדומה לאלקטרה או שבכלל פספסתה את הקטע שבו טיפוס היא "האוצר" הקודם ולכן היא הקבילה לאבי. אם יש באפשרותך אני השמח לשמוע תגובה כמובן.

2   הטענה המרכזית שלי היא שכל הדמויות ה"טובות" המשמעותיות בסרט הן התגלמות של אלקטרה.
22:25:00  09/02/2005 anakin  anakin@isf.co.il 
מבחינה זו אבי מגלמת את אלקטרה בילדותה והיא שבעצם מאפשרת לאלקטרה לעשות את המהפך שמוביל אותה מדמות חומרנית לדמות רוחנית. באותו האופן, הדמויות הרעות והגבריות בסרט הן התגלמותו של קיריג'י.
יוצאת הדופן במשוואה הזו היא דמותה של טיפוס אשר מהווה דמות רעה, מאין אלתר אגו רע נוסף של אלקטרה. מה שיוצר באופן מוחשי את הקשר הוא היותה של טיפוס ה"אוצר" הקודם.
זו גם הסיבה שבעצם הדמות האחרונה שמשלימה את המעגל ונהרגת רק בסוף הסרט היא טיפוס. בכל סרט סופר גיבורים אחר - היתה דמותו של קיריג'י מתה בסוף וסוגרת את המעגל כיוון שהיא הדמות הרעה המרכזית והחזקה ביותר - כאן כאמור מחליפה אותה טיפוס שבמותה משלימה למעשה את דמותה החדשה של אלקטרה.

3   לא הצלחתי למצוא את האזהרה מפני ספויילרים
23:05:00  09/02/2005 The Tick   

4   האזהרה היחידה מפני ספויילרים שאתה צריך
8:59:00  10/02/2005 אחד שראה   
זה...לא ללכת לסרט הזה...הוא לחלוטין ספוייל את הערב שלך...


לתחילת הכתבה
 
קישורים
האתר הרשמי של אלקטרה

ביקורת מעט שונה על אלקטרה

מאחורי הקלעים של אלקטרה

עוד על הסרט ב-IMDB


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב