|
|
|
|
|
|
מחשמלת, מחסלת ופמיניסטית – ביקורת סרט
אלי הרשטיין
|
|
אלקטרה היא למעשה גיבורת הקומיקס המעניינת ביותר שעלתה על אקרני הקולנוע מאז ומעולם.
|
אלקטרה Elektra בימוי: רוב באומן תסריט: זאק פן, סטו זיכרמן מבוסס על חוברת הקומיקס של חברת מארוול ודמויות שיצר פרנק מילר מפיקים: אבי ארד, ארנון מילצ'ן, מארק סטיבן ג'ונסון צלם: ביל רו עריכה: קווין סטיט מוסיקה: כריסטופר בק משחק: ג'ניפר גארנר – אלקטרה, גוראן ויז'ניץ – מארק, טרנס סטמפ - סטיק, קירסטין פרואט - אבי מילר, וויל יאן לי - קיריג'י ארה"ב 2005, 97ד'.
ראשית הקונספט של גיבור על שהוא מחסל מקצועי בעיסוקו.
אלקטרה עם "ליבה הטהור" חנקה, שחטה, שיפדה, ערפה, רצחה ושלחה אל מותם בעוד אי אילו דרכים שונות ומשונות קורבנות רבים, 100 מהם רק בפתיח של הסרט. האם כולם היו רעים? לא בטוח שהשאלה הזו מעניינת אותה. האם עשתה זאת למען הצדק או למען ערכים נעלים? ודאי שכן – היא עשתה זאת עבור הערך העליון של הקפיטליזם האמריקני – כסף, ואם אפשר אז הרבה ממנו.
איפה ספיידרמן הגניחט שמוותר על אהבת האמת שלו למען טובת הכלל? איפה ארוון הפייתית המאבדת את חיי הנצח שלה למען אהבת אמת? איפה אפילו הלבוי אציל הנפש שנאבק בדרכו המיוחדת בכוחות הרשע, רק כדי לבלות עוד יום כלוא בין ארבע קירות המעבדה בה הוא חיי, מנותק מן העולם עד שזה יזדקק לו במקרה?
מלחמה בכוחות הרשע? לא אצלנו, אצל אלקטרה מדבר הכסף! (לפחות בתחילתו של הסיפור).
הרעיון המרכזי העומד במרכז הסרט, ובעצם בבסיס תרבות הקומיקס האמריקני כולו, הוא המאבק הנצחי בין טוב ורע. הבסיס למאבק המיתולוגי הזה מבוסס על סדרה של אריכטיפים שהבמאי רוב באומן מצליח להביא לידי שלמות.
מבחינה מסוימת ניתן לומר כי המאבק בסרט מתרחש באופן תמידי בין שתי דמויות, ובין שתיהן בלבד, אלקטרה מן הצד האחד וקיריג'י מן הצד השני. הפרוטגוניסט והאנטגוניסט הם לבדם הממלאים את הסרט הזה מתחילתו ועד סופו. כל אחת מהדמויות האחרות בסרט מהוות למעשה מסכה מאחוריה מסתתרת התגלמות זו או אחרת של שני הגיבורים. הדבר מובהק במיוחד בזהות המוחלטת שיוצר הבמאי בין אלקטרה, אימה שמתה, ואבי הילדה שהן כולן התגלמות שונה על גבי צירי זמן שונים של אלקטרה. העובדה שכולן מתן וקמו לתחייה על גבי המסך, הופכת אותן לדמות אחת המשוחקת על ידי שלש שחקניות והמורכבת משלש דמויות שונות. גם טרנס סטמפ בתפקיד נפלא כאביה הרוחני של אלקטרה – סטיק (נא לשים לב, הדמות העוצמתית החיובית היחידה בעולם של נשים "טובות") מהווה בעצם את המקום אליו תגיע אלקטרה בעתידה ובכך הופך גם הוא חלק מהדמות המיתולוגית הקרויה "אלקטרה".
מן הצד השני, חבורה של גברים רבי כוח ומרושעים להחריד ועוד בחורה אחת (שעוד יתברר כי גם היא גלגול מוצלח פחות של אלקטרה אשר פשוט סטתה מדרך הישר) השייכים כולם לאגודת סתרים סודית (והרשו לי להכניס ניחוש קטן שהסרט הזה לא יזכה לאהדה רבה ביפאן....). קיריג'י הוא אויבה הגדול של אלקטרה בסרט הזה והוא משסה בה את יצורי השעשועים שלו, שכולם באופן מובהק מהווים את האחדות של דמותו של קיריג'י. לא לשווא כל אחד מהתגלמויותיו של קיריג'י הופך מייד עם השמדתו לעפר ואפר ומתאדה בעננה ירוקה. הוא למעשה חוזר ומתאחד בכך עם בוראו ומחזק את קיריג'י כהכנה לקרב האחרון, המתנהל רק לאחר מותם של כל צלליו של קאריג'י, קרב בו משלב קיריג'י את יכולותיהם של כל שלוחיו או שמא נאמר שלוחותיו.
ושימו לב שהקרב נערך לאחר מותם של כל השלוחות הגבריות של קאריג'י. ולאחר שהיא דואגת למותו של קאריג'י עצמו מתפנה אלקטרה לטפל באשת המוות טיפוס – שכן היא כפי שכבר הזכרנו, צל מעוות של אלקטרה ולא של קאריג'י, זוהי החזרה בתשובה הסופית, הרגע בו מחסלת אלקטרה את האני הסטוי של תחילת הסרט והופכת למעשה לגיבורת על סטנדרטית בעלת ערכים של גיבור על מהמסדר המארווליאני הקלאסי.
אך מעבר לכך "אלקטרה" הוא סרט המלא במחאה פמיניסטית מוסווה. האופן בו מוצגת דמות האישה אל מול דמות הגבר, וההיפוך של הדמויות במהלך הסרט, הופכים את "אלקטרה" לסרט פמיניסטי חתרני של ממש. דמות הפאם-פטאל של אלקטרה ההופכת להתגלמות הטוב והטוהר, אל מול דמותו של סטיק הקדוש אשר במהלך הסרט חושף כי הוא העומד מאחורי האירועים הנוראיים המתרחשים בו, בונים למעשה דמות של אישה שהיא קורבן למעשי הגברים בחייה. וגם אם הדבר אינו נאמר באופן ישיר בשום מקום בסרט הרי שהוא מוקרן מכל סצנה וסצנה במהלך הסרט כולו. העובדה שאלקטרה מצליחה בסוף הסרט להשתחרר מכבלי המסדר הגברי שכבל אותה מצד אחד ולהשמיד את האיום הגברי שרדף אותה מן הצד השני, כמו גם לשחרר מזרועותיהם את אבי, בת דמותה הצעירה יותר, היא אמירה בוטה בכל הנוגע לשחרור האישה.
כעת רבותיי כדאי שתכינו את עצמכם. הסרט הזה הוא לא ספיידרמן, זהו לא סופרמן, ואפילו מלחמת הכוכבים זה לא. ראשית כל כי המדובר בסרט בנות, ובתור שכזה, קיטש אמריקני דביק אינו נחשב, במסגרת המוסכמות הפנימית שלו, כמידה מגונה. המורכבות הפנימית של התסריט ומבנה הדמויות אינה עושה את דרכה אל הדיאולוגים שנותרים שטוחים וברורים – ויוצרים מדי פעם סצנות השייכות יותר לעולמן של "בנות גילמור" מאשר לעולם הקשוח של "באטמן" או אפילו דרדוויל. אחרי הכל הסרט הזה אמור להצליח בקופות בארה"ב. אין מנוס מהעלאת גיחוך בסיום הסרט שנראה (לפחות מבחינה תמאטית) כמו סופו של מרי פופינס או חלף עם הרוח. עם זאת, הדבר אינו מפריע ל"אלקטרה" להיות אחד מסרטי הקומיקס המעניינים שנעשו בשנים האחרונות.
לסיכום, אין ספק שפליני היה עושה את זה אחרת, אך כמוצר הוליוודי עכשווי, מהווה אלקטרה, בדומה להלבוי לפניה, משב רוח מרענן בשלל סרטי הגיבורים האמריקקים הניטח בנו לעייפה בשנים האחרונות.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 4 תגובות
|
תגובות
|
1 קודם כל...
|
|
20:25:00 09/02/2005
|
אייל ר
|
|
קודם כל כתבה טובה מאוד, ואני גם מסכים איתך בכל המובנים בקשר לסרט, אני גם חשבתי שהוא היה מאוד מיוחד ושונה משאר סרטי הקומיקס שנראו לאחרונה. שנית כל אני שואל את עצמי אם אתה כתבתה שטיפוס היא למעשה הדמות המקבילה או התגלמות "רעה" שונה של אלקטרה אף אל פי שהיא אמורה בכלל להיות ההתגלמות "הרעה" של אבי. אולי היתכוונתה מבחינת הסרט שהיא כאילו הדמות הרעה המקבילה שדומה לאלקטרה או שבכלל פספסתה את הקטע שבו טיפוס היא "האוצר" הקודם ולכן היא הקבילה לאבי. אם יש באפשרותך אני השמח לשמוע תגובה כמובן.
|
|
2 הטענה המרכזית שלי היא שכל הדמויות ה"טובות" המשמעותיות בסרט הן התגלמות של אלקטרה.
|
|
22:25:00 09/02/2005
|
anakin
|
anakin@isf.co.il
|
מבחינה זו אבי מגלמת את אלקטרה בילדותה והיא שבעצם מאפשרת לאלקטרה לעשות את המהפך שמוביל אותה מדמות חומרנית לדמות רוחנית. באותו האופן, הדמויות הרעות והגבריות בסרט הן התגלמותו של קיריג'י. יוצאת הדופן במשוואה הזו היא דמותה של טיפוס אשר מהווה דמות רעה, מאין אלתר אגו רע נוסף של אלקטרה. מה שיוצר באופן מוחשי את הקשר הוא היותה של טיפוס ה"אוצר" הקודם. זו גם הסיבה שבעצם הדמות האחרונה שמשלימה את המעגל ונהרגת רק בסוף הסרט היא טיפוס. בכל סרט סופר גיבורים אחר - היתה דמותו של קיריג'י מתה בסוף וסוגרת את המעגל כיוון שהיא הדמות הרעה המרכזית והחזקה ביותר - כאן כאמור מחליפה אותה טיפוס שבמותה משלימה למעשה את דמותה החדשה של אלקטרה.
|
|
3 לא הצלחתי למצוא את האזהרה מפני ספויילרים
|
|
23:05:00 09/02/2005
|
The Tick
|
|
|
|
4 האזהרה היחידה מפני ספויילרים שאתה צריך
|
|
8:59:00 10/02/2005
|
אחד שראה
|
|
זה...לא ללכת לסרט הזה...הוא לחלוטין ספוייל את הערב שלך...
|
|
|
|
|
קישורים
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|