|
|
|
|
|
|
העולם הבא במשחקי תפקידים
זיו קיטרו
|
|
אחד הרעיונות החוזרים בכל אמונה הוא הגמול או העונש דמותם של גן עדן וגיהינום.
|
אם תחייה חיים טובים והגונים, תעשה את מצוות האלים ולא תסטה מדרך הישר, תרוויח את דרכך אל גן העדן. לעומת זאת, אם חייך יהיו מלאי רוע, סיפוק תשוקה ופגיעה בסביבה קרוב לוודאי שתבלה את שארית ימיך בטמפרטורות גבוהות במיוחד.
רעיון גן עדן וגיהינום הוא רעיון נפלא שניתן לנצלו בצורה מהנה במיוחד בסיפורים שונים. השאלה היא : באילו דרכים ניתן לנצל את הרעיון במשחקי תפקידים?
ברמה הבסיסית ביותר שאלת האמונה יוצרת עומק רב בדמויות. הצורה בה מאמינה דמות, הדרך בה היא תופסת את רעיון הגמול והעונש וצורת החיים שלה בצל האמונה הזו, יכולות לשמש אותנו בכדי להוסיף למשחק. אמונה מניעה אנשים, היא עוזרת להם בתקופות חשוכות, היא מכוונת אותם ומנחה אותם לא פעם ברגעים החשובים וגם ברגעים הפשוטים של החיים. אמונה יוצרת אורח חיים, הווי משפחתי. מנהגים אשר סטייה מהם יכולה להיחשב כפגיעה עמוקה בכל מה שהדמות מאמינה בה ולשלוח אותה למסע לחיפוש עצמי.אמונה היא כלי חשוב ורב עוצמה למנחה ולשחקנים אבל אנחנו ניגע בה במאמר נפרד.
משחקי תפקידים מאפשרים לנו לעשות כל מה שאנחנו רוצים, אז למה לא לחשוב על הדברים המדליקים שניתן לעשות עם המישורים השמימיים?
בסרט אריק הוויקינג נוסעת לה חבורת הויקינגים העליזה אל אולמות האדירים של וולהאלה. אנו צופים במסע פיזי אל מישור שאמור להיות פתוח רק לאלו שעברו מן העולם, כניסה למחוזות שבני תמותה צריכים להתרחק מהם. מסע שכזה יכול להתרחש מסיבות שונות : חיפוש אחר אהובה, ניסיון לכפר על מעשה נורא, רצון להיכנס לעולם הבא אחרי שזה נמנע ממך בשל קללה.
במשחק התפקידים 'נוביליס', לגן עדן ולגיהינום ישנו תפקיד מרכזי בעיצוב התהליכים המובילים אל הקרב האחרון על גורל הבריאה והדמויות השונות לא פעם חודרות לממלכות הללו ונושאות ונותנות עם שרי גיהינום, כרובים ונושאי מרכבה, שדים ומלאכים שנפלו.
במשחקי פנטזיה מודרנית לא פעם אנו נתקלים בדמויות מלאכים ושדים המתערבים בעולם שלנו בניסיון להביא סוף למלחמה הגועשת ורוגשת במשך שנים. בטרילוגיית 'הנבואה' בני אדם משמשים ככלים במלחמה הנמשכת בין גן עדן לגיהינום ואחד מהם משמש בכדי להגשים נבואה.
בסיפורים לשמיים ולגיהינום יש אינטרס חי ופעיל בכל המתרחש על האדמה. החל ממשוואה כלכלית כמעט אשר תכריע את הכף (למי יש יותר נשמות) ועד לניצול משאבים בכדי להניע תכנית ולהוציאה לפועל.
בניגוד לספר בו אדם אחד מחליט את מהלך העניינים והקורא יכול להיות שותף דומם, משחקי תפקידים מאפשרים לשחקנים להתערב בענייני העולם הבא באופן פעיל, לבלבל את היוצרות וליצור תקדימים בכל הקשור לפעילות השוטפת של הכוחות.
בקומיקס 'המטיף' (Preacher) יוצא אדם אחד לחפש את אלוהים בכדי לחייב אותו לתת דין על מעשיו, או חוסר מעשיו, מאז יצר את האדם. כיצד הדמויות היו מתנהגות לו הייתה בידם האפשרות לצאת לצייד שכזה? בקומיקס אחר, 'הלבלייזר', מצליח ג'ון קונסטנטין להתערב בהיררכיה הגיהינומית בכדי להציל את עצמו ממחלת הסרטן.
בסדרה 'אנג'ל' נאלץ הערפד על הנשמה לשחרר אסיר הכלוא באחד ממדורי הגיהינום בתמורה לשחרור מישהי הקרובה לליבו. הסרט 'סיוט מעבר לאופק' (Event horizon) מתארת חללית המפעילה הינע חלל חדש ומוצאת את דרכה לגיהינום.
משימות אלו יכולות לפתוח בפי השחקנים עולמות חדשים ומרתקים שיהיו שונים לחלוטין מהעולם אליו התרגלו. לא משנה אם מדובר במשחק פנטזיה או מדע בדיוני. האפשרות עומדת בעינה ורק הדרך להגיע למטרה משתנה.
המיתולוגיה הקלאסית לא חסרה בדוגמאות שונות המספרות על אנשים היוצאים למשימות הצלה, מתעסקים עם האלים ומנסים לקנות את דרכם למישור אחד ולהתחמק מהאחר. כאשר אנחנו יוצרים סיפור שכזה כדאי שהמנחה יחקור סיפורים מהעבר, יציץ בספרי המיתולוגיות או יחטט באינטרנט בכדי לגלות יותר על האמונה שהוא מחפש לעשות בה שימוש. באופן עקרוני בכדי שאנשים ייהנו מהסיפור כדאי שלשחקנים יהיה מושג מסוים לגבי האמונה הזו. רוב הסיפורים כיום בנויים על הדוגמות היהודו-נוצריות המוכרות מאוד ולכן קל להזדהות איתן. אם בחרנו באמונה המוכרת לפחות לאחת מהדמויות (שכן זו האמונה שהשחקן בחר לה) תהייה זאת היא שתשמש כחולייה מקשרת עבור שאר החבורה. סיפור שאין לו חיבור לדמויות (ודרכן לשחקנים) הוא סיפור שיתמוסס מהר מאוד.
השענות על הרעיונות המוכרים תחת מעטה חדש היא נוסחה טובה לסיפור שכזה. ניסיון ליצור חדשנות בתוך הנוסחה הוא תמיד רעיון טוב. מה שחשוב במקרים כאלו הוא לא להאכיל את השחקנים בכפית ולתת יותר תחושה של מה שסובב אותם. הרבה יותר מרתק לגלות ברמזים ולהשאיר לרגש ולדמיון להשלים פערים מסוימים כאשר מדובר בסיפור מסוג זה. כך גם משאיר המנחה את הכוחות הללו עוצמתיים ומסתוריים גם כאשר בני אדם מתעסקים בהם ומנצלים אותם.
ההתעסקות עם העולם הבא יכולה להיות גם פחות ישירה. במשחקי אימה לא פעם מעוררים בני אדם את המתים, פותחים פתח לקללה המערבת את קימת המתים וחדירת ישויות שאינן מהעולם הזה אל תוך מישור קיומנו. במשחקים כאלו העולם הבא נמצא 'שם' והוא לא מקום שניתן לגעת בו אך השפעותיו ניכרות בבירור. המטרה לרוב היא 'חתימת השער' היינו - הוא טיהור המקום. ניסיון להביא השפעה 'שמימית' בכדי להביא מזור למקום שקולל ע"י הגיהינום.
אזורים רדופים הם קלאסיקה העושה שימוש בהוכחה 'לעולם הבא' בכדי ליצור מצבים מאיימים ונוראיים שמעבירים צמרמורת בגבם של הצופים ומביאה לכדי צרחות אימה את המעורבים בפרשה.
נגיעה מעניינת נוספת יכולה לעשות שימוש בבני האלוהים. דמויות אלו הם שרידים לימים בהם יצורים האחראים על העולם הבא הגיעו לעולמנו שלנו והזדווגו עם הנשים. לאורך השנים הגנים המשיכו לעבור וכך אנחנו יכולים לקבל קבוצה של דמויות אשר יש להם גן רדום של מלאכים והגן, מסיבה כזו או אחרת, מתעורר. לגן אין היכולת להעביר את הדמויות לאחד מהעולמות הבאים אבל הוא לחלוטין מבדיל אותם משאר בני האדם ומוביל אותם לגורל חשוב בכל הקשור לעתיד הגזע האנושי.
התעסקות בעולם הבא יכולה להיות מרתקת ונפלאה, מלאת אינטריגות פוליטיות, קרבות אפיים וסודות נוראיים מתחילת הבריאה.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 0 תגובות
|
תגובות
|
|
|
|
קישורים
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|