העולם הבא במשחקי תפקידים
זיו קיטרו

אחד הרעיונות החוזרים בכל אמונה הוא הגמול או העונש דמותם של גן עדן וגיהינום.

אם תחייה חיים טובים והגונים, תעשה את מצוות האלים ולא תסטה מדרך הישר, תרוויח את דרכך אל גן העדן. לעומת זאת, אם חייך יהיו מלאי רוע, סיפוק תשוקה ופגיעה בסביבה קרוב לוודאי שתבלה את שארית ימיך בטמפרטורות גבוהות במיוחד.

רעיון גן עדן וגיהינום הוא רעיון נפלא שניתן לנצלו בצורה מהנה במיוחד בסיפורים שונים. השאלה היא : באילו דרכים ניתן לנצל את הרעיון במשחקי תפקידים?

ברמה הבסיסית ביותר שאלת האמונה יוצרת עומק רב בדמויות. הצורה בה מאמינה דמות, הדרך בה היא תופסת את רעיון הגמול והעונש וצורת החיים שלה בצל האמונה הזו, יכולות לשמש אותנו בכדי להוסיף למשחק. אמונה מניעה אנשים, היא עוזרת להם בתקופות חשוכות, היא מכוונת אותם ומנחה אותם לא פעם ברגעים החשובים וגם ברגעים הפשוטים של החיים. אמונה יוצרת אורח חיים, הווי משפחתי. מנהגים אשר סטייה מהם יכולה להיחשב כפגיעה עמוקה בכל מה שהדמות מאמינה בה ולשלוח אותה למסע לחיפוש עצמי.אמונה היא כלי חשוב ורב עוצמה למנחה ולשחקנים אבל אנחנו ניגע בה במאמר נפרד.

משחקי תפקידים מאפשרים לנו לעשות כל מה שאנחנו רוצים, אז למה לא לחשוב על הדברים המדליקים שניתן לעשות עם המישורים השמימיים?

בסרט אריק הוויקינג נוסעת לה חבורת הויקינגים העליזה אל אולמות האדירים של וולהאלה. אנו צופים במסע פיזי אל מישור שאמור להיות פתוח רק לאלו שעברו מן העולם, כניסה למחוזות שבני תמותה צריכים להתרחק מהם. מסע שכזה יכול להתרחש מסיבות שונות : חיפוש אחר אהובה, ניסיון לכפר על מעשה נורא, רצון להיכנס לעולם הבא אחרי שזה נמנע ממך בשל קללה.

במשחק התפקידים 'נוביליס', לגן עדן ולגיהינום ישנו תפקיד מרכזי בעיצוב התהליכים המובילים אל הקרב האחרון על גורל הבריאה והדמויות השונות לא פעם חודרות לממלכות הללו ונושאות ונותנות עם שרי גיהינום, כרובים ונושאי מרכבה, שדים ומלאכים שנפלו.

במשחקי פנטזיה מודרנית לא פעם אנו נתקלים בדמויות מלאכים ושדים המתערבים בעולם שלנו בניסיון להביא סוף למלחמה הגועשת ורוגשת במשך שנים. בטרילוגיית 'הנבואה' בני אדם משמשים ככלים במלחמה הנמשכת בין גן עדן לגיהינום ואחד מהם משמש בכדי להגשים נבואה.

בסיפורים לשמיים ולגיהינום יש אינטרס חי ופעיל בכל המתרחש על האדמה. החל ממשוואה כלכלית כמעט אשר תכריע את הכף (למי יש יותר נשמות) ועד לניצול משאבים בכדי להניע תכנית ולהוציאה לפועל.

בניגוד לספר בו אדם אחד מחליט את מהלך העניינים והקורא יכול להיות שותף דומם, משחקי תפקידים מאפשרים לשחקנים להתערב בענייני העולם הבא באופן פעיל, לבלבל את היוצרות וליצור תקדימים בכל הקשור לפעילות השוטפת של הכוחות.

בקומיקס 'המטיף' (Preacher) יוצא אדם אחד לחפש את אלוהים בכדי לחייב אותו לתת דין על מעשיו, או חוסר מעשיו, מאז יצר את האדם. כיצד הדמויות היו מתנהגות לו הייתה בידם האפשרות לצאת לצייד שכזה? בקומיקס אחר, 'הלבלייזר', מצליח ג'ון קונסטנטין להתערב בהיררכיה הגיהינומית בכדי להציל את עצמו ממחלת הסרטן.

בסדרה 'אנג'ל' נאלץ הערפד על הנשמה לשחרר אסיר הכלוא באחד ממדורי הגיהינום בתמורה לשחרור מישהי הקרובה לליבו. הסרט 'סיוט מעבר לאופק' (Event horizon) מתארת חללית המפעילה הינע חלל חדש ומוצאת את דרכה לגיהינום.

משימות אלו יכולות לפתוח בפי השחקנים עולמות חדשים ומרתקים שיהיו שונים לחלוטין מהעולם אליו התרגלו. לא משנה אם מדובר במשחק פנטזיה או מדע בדיוני. האפשרות עומדת בעינה ורק הדרך להגיע למטרה משתנה.

המיתולוגיה הקלאסית לא חסרה בדוגמאות שונות המספרות על אנשים היוצאים למשימות הצלה, מתעסקים עם האלים ומנסים לקנות את דרכם למישור אחד ולהתחמק מהאחר. כאשר אנחנו יוצרים סיפור שכזה כדאי שהמנחה יחקור סיפורים מהעבר, יציץ בספרי המיתולוגיות או יחטט באינטרנט בכדי לגלות יותר על האמונה שהוא מחפש לעשות בה שימוש. באופן עקרוני בכדי שאנשים ייהנו מהסיפור כדאי שלשחקנים יהיה מושג מסוים לגבי האמונה הזו. רוב הסיפורים כיום בנויים על הדוגמות היהודו-נוצריות המוכרות מאוד ולכן קל להזדהות איתן. אם בחרנו באמונה המוכרת לפחות לאחת מהדמויות (שכן זו האמונה שהשחקן בחר לה) תהייה זאת היא שתשמש כחולייה מקשרת עבור שאר החבורה. סיפור שאין לו חיבור לדמויות (ודרכן לשחקנים) הוא סיפור שיתמוסס מהר מאוד.

השענות על הרעיונות המוכרים תחת מעטה חדש היא נוסחה טובה לסיפור שכזה. ניסיון ליצור חדשנות בתוך הנוסחה הוא תמיד רעיון טוב. מה שחשוב במקרים כאלו הוא לא להאכיל את השחקנים בכפית ולתת יותר תחושה של מה שסובב אותם. הרבה יותר מרתק לגלות ברמזים ולהשאיר לרגש ולדמיון להשלים פערים מסוימים כאשר מדובר בסיפור מסוג זה. כך גם משאיר המנחה את הכוחות הללו עוצמתיים ומסתוריים גם כאשר בני אדם מתעסקים בהם ומנצלים אותם.

ההתעסקות עם העולם הבא יכולה להיות גם פחות ישירה. במשחקי אימה לא פעם מעוררים בני אדם את המתים, פותחים פתח לקללה המערבת את קימת המתים וחדירת ישויות שאינן מהעולם הזה אל תוך מישור קיומנו. במשחקים כאלו העולם הבא נמצא 'שם' והוא לא מקום שניתן לגעת בו אך השפעותיו ניכרות בבירור. המטרה לרוב היא 'חתימת השער' היינו - הוא טיהור המקום. ניסיון להביא השפעה 'שמימית' בכדי להביא מזור למקום שקולל ע"י הגיהינום.

אזורים רדופים הם קלאסיקה העושה שימוש בהוכחה 'לעולם הבא' בכדי ליצור מצבים מאיימים ונוראיים שמעבירים צמרמורת בגבם של הצופים ומביאה לכדי צרחות אימה את המעורבים בפרשה.

נגיעה מעניינת נוספת יכולה לעשות שימוש בבני האלוהים. דמויות אלו הם שרידים לימים בהם יצורים האחראים על העולם הבא הגיעו לעולמנו שלנו והזדווגו עם הנשים. לאורך השנים הגנים המשיכו לעבור וכך אנחנו יכולים לקבל קבוצה של דמויות אשר יש להם גן רדום של מלאכים והגן, מסיבה כזו או אחרת, מתעורר. לגן אין היכולת להעביר את הדמויות לאחד מהעולמות הבאים אבל הוא לחלוטין מבדיל אותם משאר בני האדם ומוביל אותם לגורל חשוב בכל הקשור לעתיד הגזע האנושי.

התעסקות בעולם הבא יכולה להיות מרתקת ונפלאה, מלאת אינטריגות פוליטיות, קרבות אפיים וסודות נוראיים מתחילת הבריאה.




לידיעה זו התפרסמו  0  תגובות
תגובות

לתחילת הכתבה
 
קישורים
על משחק התפקידים 'נוביליס'

על 'הנבואה'


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב