מה רע בלהיות רע?
זיו קיטרו

"Evil Is A point of View… God kills indiscriminately and so shell we, for there is no creature under God who is alike to him as we are." Taken from Lestat – `Interview with a vampire`

'רשע, הוא נקודת מבט...' כך מתחיל לסטט את נאומו ללואי ומפרט לפניו את הצורה בה הוא רואה את העולם. במשפט הקטן הזה מרוכזת האמת החשובה ביותר בכל הנוגע לדמויות אשר ברמה החברתית השטחית קל לנו להצביע עליהן ולומר 'הנה הדמות הרעה'.

הטענה שבבסיס המשפט מאפשרת לנו להתנתק מאותה צורת חשיבה שטחית, להתעלות מעל לרעיונות העתיקים הללו, להביט אל תוך נפשה של אותה דמות ולראות את הרבדים העמוקים שבתוכה. רבדים היוצרים במוחה חוקי מוסר שונים אשר סותרים את אלו שלנו וגורמים להתנגשות המביאה לקונפליקט הבלתי נמנע.

'דמות רעה לא תראה את עצמה כרעה.' נכון, חוקי המוסר שלה שונים, מערכת האמונות שלה שונה מזו שלנו וכך גם הדרך בה היא מגדירה טוב ורע.

הקרבת קורבנות אדם נשמעת לנו ברברית, נוראית, רשע אמיתי שיש להשמידו. לתרבות אשר מאמינה בקרבן אדם לא פעם רואה בקורבן את ההתעלות הרוחנית ו'קורבנות' אלו מאמינים בכל ליבם שהם נבחרו. הצלתם של המועמדים לעולה יכולה להתפרש בצורה קשה מאוד במוחם ולצבוע את 'המצילים' כאנשים מרושעים ולא מפותחים, אנשים לא מוארים שעלולים להביא לקץ העולם.

טוב ורע הן דוגמות חברתיות אשר נכונותם תלויה בצורת הראייה של החברה או של הרוב. בתקופה מסוימת לא היה זה חריג להכות נשים ולהתנהג אליהן כאל חפץ. היום בעלים מכים הם בין התועבות הנוראיות ביותר שהחברה מוקיעה בלי לחשוב פעמיים. סחר בעבדים היה מנהגם של האליטה החברתית, הקרם דה לה קרם. רק בעלי ממון יכלו להרשות לעצמם משרתים אליהם התנהגו גרוע משהתנהגו אל כלב הבית.

גם כאשר יש לנו מבנה חברתי כמו זה שאנו מכירים היום בעולם התרבותי של המאה ה - 21 אנו נתקלים באופן תדיר בדמויות אשר פועלות בצורה קיצונית ופוגענית. אנו רואים בהם את האויב ומסמנים אותם בכדי שנוכל להלחם בהם.

דמויות כמו אוסמה בן לדן ואנשיו, היטלר, מוסוליני ואחרים נחשבים לאויבי האנושות אך האם הם ישבו או יושבים בבתיהם, מחככים בידיהם וצוחקים לעצמם צחוק מרושע? לא. דמויות אלו פועלות מתוך אמונה שדרכם שלהם צודקת וזהו העולם שטועה.

כאשר אנחנו מצליחים לקבל את הרעיון הזה אנחנו יכולים באמת להיכנס לתוך ראשה של דמות 'רשעית'.

במשחקי תפקידים שאינם סובלים מחסרונות קשים הדבר היוצר דמות היא ההיסטוריה שלה, האופי שלה וצורת ההתנהגות שלה. מה שבעבר נכלל תחת תווית אחת של 'נטייה' מתפרס כיום על מספר עמודים.

אנו מוצאים כיום דמויות שאינן יוצאות להלחם למען הטוב והצדק וגם אם הן עושות זאת, לא פעם יש להן מניעים מאוד אישיים ומאוד אגואיסטיים לפעולה הזו (הרצון שידעו עלי, צורך למלא חלל בשל אבדן אישי). הדמויות הן דמויות עם מניעים, עם קשיים יומיומיים, עם עבר המשפיעה עליה, תשוקות ותקוות. לעיתים תשוקות אלו מתנגשות עם החברה ואז השחקן למעשה משחק דמות רעה.

כשעצרו את אל קפונה הוא טען שכל מה שרה לעשות בחייו הוא לגרום אושר לאחרים. אל קפונה ידע שהוא עובר על החוק, הוא בהחלט היה מודע לכך שרצח הוא לא דבר 'חביב', אבל עדיין בכל ליבו הוא האמין שהוא עושה טוב לאחרים. הרי הוא פגע באלו שאיימו עליו או על מקורביו ואין בזה משהו רע. הוא מגן על עצמו כמו שחיות טרף מגנות של שטחן. הוא פוגעות לפני שיפגעו. אנחנו לא נשפוט חיה על זה, נכון? כך גם קפונה ממש לא ראה עצמו כאיש רע זאת למרות שהיה מודע לחלוטין שמעשיו חורגים מן המוסכמות המקובלות.

אז זכרו, דמות רעה לא חושבת שהיא רעה, אך היא בהחלט מבינה שמעשיה עלולים ואף פוגעים באחרים ויש סיכוי שהיא תהנה מכך, אך לא באותה הגזמה פראית של הסרטים…

הרעיון, כשאנו בוחרים לשחק דמות כזו, הוא לשחק דמות אמיתית שאמות המידה שלה והערכים עליה גדלה או אותם הקנתה לעצמה שונים באופן מהותי מאלו של כלל החבורה איתה היא מסתובבת והחברה אליה הקבוצה שייכת.

שחקן הבוחר לשחק דמות אפלולית כזו צריך להבין שחייו לא עומדים להיות קלים ושמעשים שיעשה יגרמו לתגובת שרשרת שתביא אותו לעימותים עם החוק ואפילו עם חבריו לקבוצה.אלא אם ישנה בעיה נפשית לדמות, היא תהייה מסוגלת לשלוט בעצמה ולהחליט באיזו צורה תפעל.

לא פעם אני נתקל בשחקנים הפועלים בצורה מטומטמת (גונבים נשק מחיילי המשמר כשהם מודעים לכך שהשומרים רואים אותם) וטוענים שהם עשו את זה כי הדמות שלהם היא רעה. חברים יקרים, דמות רעה היא לא דמות מטומטמת ויש לה דחף שימור עצמי בסיסי.

מנחים אשר יאפשרו ל'אנטי גיבורים' כאלו להשתתף במערכה שלהם צריכים לקחת בחשבון שכאשר השחקן פועל בצורה נאמנה לדמות, היא תעשה לא פעם פעולות העלולות לעמוד בניגוד לתוכניות שהכינו מראש לאותה פגישת משחק. לכן, אם בדרך כלל משחקים יוצאים מכלל שליטה בשל שחקנים, דמויות אפלות הופכות את חוסר השליטה לכאוס מוחלט.

אין זה אומר שזהו דבר רע ויש לעיתים צורך לעודד רבדים אפלים יותר בכל דמות כדי שהמנחה יוכל למשוך אותם ולפתות אותם להתנהגות שאינה הולמת 'ג'נטלמנים' ו"גברות' נכבדים, אבל זהו משחק באש ומי שמשחק באש צריך לקחת בחשבון שהוא עלול להיכוות.




לידיעה זו התפרסמו  4  תגובות
תגובות
1   פ-שטני
18:42:00  02/01/2005 רונפו   
אחד מהסממנים המבדילים בין אדם שפוי לאדם לא שפוי, הוא נושא ההבחנה בין טוב לרע.
אין ספק כי דמות בעלת אופי רע, יודעת כי היא בעלת אופי כזה, מכיוון ש 90% מהעולם מתנהג אחרת ורואה בה דבר חריג.
על כן המאמר, כמו גם נסיונות פתתים של שחקני משחקי תפקידים לתאר את ה"רוע" כתוספת חדשה ומרעננת למשחקי תפקידים, ילדותי.

2   בתגובה לרונפו
19:59:00  02/01/2005 אסלן  almi11@walla.co.il 
איש לא מכחיש שדמות רעה מודעת לדרך בה שאר העולם רואה אותה. אינני חושב שמחבר המאמר מאמין שאוסאמה בן לאדן לא מכיר בכך שרוב העולם רואה בו אדם רע. השאלה היא כיצד הדמות תופסת את עצמה. דמות רעה חיה לפי מערכת ערכים פנימית עקבית ובהירה, שהנחות היסוד שלה שונות מאלו המקובלות. חריגות חברתית איננה דבר נדיר כל כך, וגם מצב בו רוב האנשים טועים איננו נדיר כל כך. עצם העובדה שהדמות מודעת לחריגותה איננה מספיקה כדי לגרום לדמות להגדיר את עצמה כ"רעה". האם עם ישראל הגדיר עצמו כרע כיוון שלא עבד אלילים?
הכנסת הרוע למשחק תפקידים איננה פתטית. היא דומה במהותה להכנסת דמות "טובה" באופן קיצוני למשחק - השאלה היא כיצד תשפיע דמות שמערכת הערכים שלה שונה באופן קיצוני מאלו של שאר הדמויות על העולם ועל המשחק. זה לא ילדותי ולא פתטי - זה ניסיון למורכבות רגשית ודינמיקה חברתית מסוג אחר.

3   רונפו יקירי
21:27:00  03/01/2005 זיו קיטרו   
ראשית מדובר במאמר למשחקי תפקידים וזווית ראייה תוך משחקית ולא כתבה חברתית ולכן, במילותייך, מדובר במאמר פשטני.

שנית, אני לא מבין כיצד הנקודה שלך רלוונטית למה שכתבתי. תרצה או לא תרצה, קפונה לא חשב שהוא רע והוא היה שפוי - הוא לחלוטין האמין שהדברים שהוא עשה הם בסדר גמור - עבורו להרוג מישהו לא היה עניין אחר חוץ מסגירת חשבונות לגיטימית. החוק של האזרחים לא היה מקובל עליו ולא בגלל חוסר שפיות.

אני הייתי שמח אם תקרא את סדרת המאמרים "משחקים בחצר האחורית" אותם תמצא כאן http://www.demons.org.il/times_old_articles.html
ותאמר מה דעתך על הכנסת רשע למשחק.

4   אסלן
21:34:00  03/01/2005 זיו קיטרו   
הנקודה שלך אכן במקומה. הכנסת דמות רעה למשחק תפקידים אינה פאטתית יותר מכל המשחק כולו (כך שאם רונפו חושב שמשחקי תפקידים זה גרוע ופתטי אז אין פה עוד מקום לדיון).
הרעיון הוא באמת ליצור משחק מורכב ומעניין.
אם רונפו צפה במשחקים של ילדים אז הפנייתי לסדרה "משחקים בחצר האחורית" מוצדקת כי הכעס שלי עליהם היה דומה - לא מספיק להכניס דמות רעה למשחק ולומר "אני רע, אני יהרוג את כולם, לא אכפת לי מכלום" רוע במשחק הוא בעל השפעה ועומק חשובים מאוד שיש להתחשב בהם.


לתחילת הכתבה
 

חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב