|
|
|
|
|
|
נוסחא מנצחת?- ביקורת סרט
יעל שגב
|
|
סרטי נוסחה לעולם לא מאבדים את קסמם. כבר עשרות בשנים ישנם סרטים שלמרות ששום דבר לא משתנה בהם, הם עדיין מסבים הנאה מרובה ואושר גדול לחובבי אותם סרטים ולטרמפיסטים מזדמנים. 'חלון סודי' הוא סרט בעל נוסחה שהתקלקלה והותירה את הצופים עם סרט בלתי ברור ואידיוטי להפליא.
|
'חלון סודי' - Secret Window תסריט ובימוי: דיוויד קואפ. משחק: ג'וני דפ, ג'ון טורטורו, מריה בלו וטימוטי האטון. ארה"ב, 2004 צבע, 96 דקות מורט רייני (ג'וני דפ) הוא סופר דמוי סטיבן קינג שבגלל תהליך הגירושין שלו מאשתו (מריה בלו) חי לבדו בבית בתוך יער ליד עיירה עלומת שם. הוא מנסה, ללא הצלחה יתרה, לנסות ולכתוב את הסיפור הבא שלו. יום אחד דופק על דלתו ג'ון שוטר (ג'ון טורטורו), דרומי לא חביב בעליל ומאשים אותו בגניבה ספרותית. מכאן מתפתחת מלחמה בין שוטר למורט שמורידה את מורט אט אט מהפסים.
ללא ספק זו עלילה בעלת פוטנציאל, אבל נוסחתית לא פחות. הבעיה היא שהתסריטאים החליטו להתחכם ולהכניס לתוך הסרט תפנית מפתיעה' (טוויסט), פעולה שהסתברה כטעות פטאלית שאינה יכולה להתחיל ולתאר את המהלך הזה, במיוחד כאשר הרמזים אל אותה 'תפנית' מתוחכמים בערך כמו חפש את המטמון בבית ספר יסודי. עוד לפני שתפנית זו מגיעה, כל ניסיון של הסרט להיות מפחיד ומסתורי נכשל כישלון חרוץ בגלל המשחק של ג'וני דפ.
מכיוון שהעלילה לא שווה אפילו השכרה חד פעמית של הסרט, החליטו יוצרי הסרט להסיח את דעתנו בעזרת משחק משובח. להחלטה זו ישנן שתי תוצאות הפוכות.
הראשונה תלויה בשחקנים. ג'וני דפ הוא שחקן מעולה ובסרט הזה נראה שהוא פשוט משחק את עצמו. כל מחווה, כל משפט וכל ניואנס נראים כל כך טבעיים שזה פשוט תענוג. גם ג'ון טורטורו משחק פשוט מצוין וחבל שאין לו יותר זמן בסרט. גם הוא מחליק בטבעיות לתוך התפקיד. תוצאה מספר אחת: המשחק משכנע אותנו להמשיך ולצפות בסרט.
אבל התוצאה השנייה היא שהמשחק של ג'וני דפ כל כך משעשע, שבמקום להתחבא מאחורי הכרית, התגלגלנו מצחוק. קל מאוד להתבלבל ולחשוב שנפלו על פרודיה ולכן, כפי שנאמר קודם, שום דבר לא מסתורי ולא מפחיד בסרט הזה.
הסרט מתרחש בעיקר בתוך הבית של מורט שנראה מאוד נחמד בתור בית של סופר. בכלל, כל העיצוב מנסה להראות לנו עד כמה מרושל ומצליח מורט. גם זה מוסיף לתחושה החמימה של הסרט, ששוב בכלל לא במקום. אגב, לאותו חלון שמוזכר בכותרת של הסרט יש תפקיד כל כך מינימאלי שבאותה מידה יכלו לקרוא לסרט 'המיטה הסודית'. העובדה שזו הכותרת של סיפור המחלוקת אינה עוזרת.
לסיכום, כנראה שתהילתו של סטיבן קינג כבר מאחוריו. איפה הסרט הזה ואיפה 'הניצוץ', 'מיזרי' ואפילו 'לבבות באטלנטיס'. אם אתם לא מעריצים שרופים של ג'וני דפ, אין לכם מה לחפש בסרט הזה, פשוט חבל לטרוח.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 8 תגובות
|
תגובות
|
1 איזה שטויות
|
|
13:45:00 11/01/2005
|
אבו-אדהם
|
|
רק אדם בור וחסר הבנה במדיום ישפוט סופר לפי העיבוד הקולנועי של ספריו, ולא לפי הספרים עצמם. מה גם שבמקרה זה המבקרת מפגינה בורות יתר: הנובלה עליה מבוסס הסרט (Secret Window, Secret Garden) פורסמה ב-1990 במסגרת קובץ הנובלות Four Past Midnight, תשע שנים לפני פרסום "לבבות באטלנטיס".
המשפט "כנראה שתהילתו של סטיבן קינג כבר מאחוריו" הוא פשוט נטול היגיון, בהתחשב בכך שנאמר על סמך עיבוד קולנועי שנעשה לנובלה שכתב הסופר לפני כמעט 15 שנה (במיוחד כשקינג לא היה מעורב בכתיבת התסריט). טוב תעשה המבקרת אם תיקח כמה שנות הפסקה מכתיבה כדי להתבגר מעט ולהעשיר את עולמה התרבותי ואת אוצר המילים שלה.
|
|
2 לתת-אדם המכונה "אבו-אדהם"
|
|
21:44:00 11/01/2005
|
רז
|
|
טוב תעשה *אתה* אם תיקח כמה שנות הפסקה מכתיבת תגובות באינטרנט, שנים במהלכן תסגל לעצמך כמה תכונות בסיסיות כמו נימוס ודרך-ארץ. המערכת החליטה, משום מה, להשאיר את התגובה שלך על כנה, ולכן באה תגובתי - כדי שלא תטעה לחשוב, חלילה, שהתנהגות מהסוג אותה הפגנת פה היא דבר נורמטיבי ב-ISF או בין בני אנוש בכלל.
|
|
3 לרז היקר
|
|
8:04:00 12/01/2005
|
אבו-אדהם
|
|
האם מתגובתך עלי להבין שביקורת, גם אם מוצגת בצורה בוטה, אינה דבר לגיטי ב-ISF? אומנם אני יחסתי למבקרת תכונות בעיתיות כמו "בורות יתר" (הערה שאני עדיין עומד מאחוריה), אך הכותב שבחר לתאר אדם אחר במושג הלקוח מעולם המושגים הנאצי ("תת-אדם") היה אתה. אז מי כאן מבין שנינו יותר חסר נימוס ודרך ארץ?
|
|
4 ובכן, יא-אבו
|
|
8:20:00 12/01/2005
|
רז
|
|
ביקורת היא אכן דבר לגיטי(מי) כאשר היא מתייחסת לדברים שנאמרו *בתוך* הכתבה או הידיעה עליה אתה מגיב. כאשר מדובר בהשתלחות אישית בכותבת, והצמדת התארים "בורה", "חסרת הבנה" ושליחתה לגלות במקום רחוק בו היא תעשיר את אוצר המילים שלה ועולמה הרוחני - ובכן, זו *לא* ביקורת לגיטימית. לא ב-ISF. לא בין בני אדם. אבל כבר המלצתי לך לקחת כמה שיעורים בנושא התנהגות אנושית מקובלת, שבו ברור כשמש שאתה *אינך* בקיא (זאת בניגוד, למשל, לכתביו של סטיבן קינג).
|
|
5 רז חביבי
|
|
19:47:00 12/01/2005
|
אבו-אדהם
|
|
ראשית, שמחתי לראות שנטשת את עיסוקייך השונים על מנת להיצמד לכתבה זו ולעקוב אחר פעולותיי, כפי שתגובתך הכמעט מיידית מצביעה.
ועכשיו לעניינו... התפיסה העיתונאית, שלפיה יש להתייחס רק לטקסט ולא לכותב, חלפה ועברה לה מן העולם אי-שם בשנות ה-80 של המאה הקודמת.
בעולם העיתונות המודרני - בו הטקסט מייצג לא רק אוסף יבש של עובדות או ניתוחים אלא גם את דעתו האישית של הכותב, סגנון כתיבתו הייחודי ודעתו - מקובל להתייחס לא רק לטקסט אלא גם לאדם שמאחוריו.
על אחת כמה וכמה נכון הדבר כשמדובר בטקסט ביקורת, שכמובן אינו מתיימר להיות אובייקטיבי אלא לייצג אך ורק את דעתו של הכותב.
לפיכך, אם אני בתור קורא חש שהכותב אינו עומד בסטדנרטים הראויים לכתיבת הביקורת, זוהי זכותי להתייחס לאדם שמאחורי הטקסט ולא רק למילים עצמן.
אתה תמצא שסוג זה של ביקורת די מקובל בעולם התקשורת, הן בין הכותב לבין קוראיו והן בין המבקרים והעיתונאים עצמם.
לפיכך, כיוון שאופיה של המבקרת משפיע באופן ישיר על צורת כתיבתה, שמות התואר שהוצמדו לה וההצעות לעתיד הקריירה הם יותר מבמקום.
אפשר לקוות שהכותבת, בניגוד אלייך, תיקח את הדברים לתשומת ליבה, תישמש בהם על מנת לשפר את חדות האבחנה שלה ואת צורת כתיבתה ותחזור אלינו בעתיד כשהיא חדה, שנונה, עניינית ומעשירה.
|
|
6 אבו אדהם היקר
|
|
23:48:00 12/01/2005
|
יעל
|
|
לפי דעתי, לסופר יש אחריות מלאה על היצירה שלו במיוחד כאשר היא מועברת למדיום אחר. עצם העובדה שקינג מוכן למכור את הזכויות ולשים את שמו על סרט מפוהק ואידיוטי שכזה, נותנת לי סיבה מוצדקת להצהיר שמבחינתי תהילתו כבר מאחוריו. אם נתעלם לרגע מהעיבודים האחרונים והכושלים של ספריו לקולנוע, הרי שגם מבחינה ספרותית, שוב לעניות דעתי בלבד,קינג נמצא בסוף הדרך. למעשה, הנובלה הנ"ל לא הייתה טובה באופן מיוחד כבר אז. אם כבר אנו עוסקים באוצר המילים שלי, אם נחליף את המשפט שציינת במשפט "עיבוד קולנועי זה מהווה את אחד מהסימנים הברורים להגעתו של קינג לסוף דרכו המקצועית, שסימניה הראשונים נגלו לנו כבר לפני שנים לא מעטות" זה ישמע לך רהוט יותר? גם ההמלצה שלך שאקח הפסקה כדי "להתבגר" משוללת היגיון לחלוטין. העובדה שאני צעירה יחסית לכותבים אחרים לא מעידה בהכרח על אוצר המילים שלי ועל עולמי התרבותי וכל אמירה אחרת היא פשוט זילזול בי וביכולת שלי. האם טרחת לקרוא ביקורות אחרות שלי לפני שפסקת שאינני שנונה, עניינית ומעשירה? איך אני אמורה לשפר את הכתיבה שלי? בכתיבת ביקורות למגירה? לסיכום, אנא קח כמה שנים הפסקה מקריאת הביקורות שלי אם הן מעוררות בך שאט נפש כה גדולה. ישנם המוני אתרי אינטרנט שבהם כותבים אנשים שבשנת 1990 לא היו בני שלוש. ותודה לרז שמגן עלי בצורה מקסימה שכזו.
|
|
7 יעל הנחמדה
|
|
16:41:00 16/01/2005
|
אבו-אדהם
|
|
פעם נוספת הפגנת את בורותך באופן פעולת המדיום הקולנועי, והקשר בינו לבין זה הספרותי.
הזכויות להפיכת ספר לסרט נמכרות זמן רב לפני שמתחילה ההפקה של הסרט, לפעמים אפילו שנים רבות לפני ההפגה בפועל. בנוסף, לאחר מכירת הזכויות פעמים רבות אין לסופר שליטה על מה שקורה ליצירתו.
דוגמה: טולקין מכר את הזכויות לעיבוד הקולנועי של שר הטבעות עוד בימי חייו, עשרות שנים לפני שג'קסון החל בהפקת הסרטים.
האם גם במקרה זה תצהירי שלטולקין אחריות מלאה על העיבוד ליצירה שלו? ויותר חשוב: במקרה שהעיבוד של ג'קסון היה "מפוהק ואידיוטי" האם הערכה שלך לטולקין, במידה שיש לך כזו, היתה פוחתת?
אומנם אפשר לפתח ויכוח נרחב לגבי הטענה שתהילתו של קינג, על סמך יצירותיו האחרונות, כבר מאחוריו. אך את ביססת את הטענה שלך על שני עובדות שגויות. הראשונה: העיבוד הקולנועי, שאליו סביר להניח לקינג לא היה קשר, ואל טענה זו התייחסתי בפסקאות הקודמות. השניה: איכות הנובלה עצמה.
בטענה השניה את סותרת את עצמך, כיוון שהבאת את "לבבות באטלנטיס", שנכתב שנים רבות אחרי "חלון סודי גן סודי", כדוגמה להצלחה של קינג.
בנוגע לאיכות הביקורת עצמה, לא התרשמתי שאת חדת אבחנה יתרה או בעלת כושר ניתוח גבוה. למעשה, הביקורת שלך היתה די שטחית ורדודה. זאת, לא רק בהשוואה ל"מבקרים מקצוענים" כמו יאיר רוה או גידי אורשר, אלא גם בהשוורה ל"מבקרים חובבנים" רבים שכותבים באתר זה ומראים את יכולת הניתוח המשובחת שלהם.
לפיכך, עצתי לך פעם נוספת היא להתבגר קצת ולחזור לכתוב ביקורות עם קצת יותר ניסיון חיים והבנה.
|
|
8 ליעל
|
|
14:39:00 21/01/2005
|
ג'ק
|
|
אני לא אהיה כל כך בוטה כמו המבקר מעלי, אבל אני חושב שעם הוא צודק ובאמת את שוגה את צריכה להודות לו שתיקן אותך,ולא להתחבאות מאחורי עזרה של כתבים אחרים באתר. למרות זאת אני חושב שאת צודקת הסרט לא טוב. אבל עדיין הוא צודק והוא דיי יבש אותך.
|
|
|
|
|
קישורים
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|