'חוק סרטי ההמשך' או הרהורים על יום הדין
אברהם לוטם

'שליחות קטלנית 2 - יום הדין', ביים ג'יימס קאמרון, משחק ארנולד שוארצנגר, לינדה המילטון, רוברט פאטריק, אדוארד פורלונג, ארה"ב 1991.
סרטי המשך נוצרים לאחר שהסרט הראשון הצליח באופן יוצא מהכלל. הוא היה מיוחד, מעניין, מקורי ויוצא דופן, ואז, אז מוציאים אל האקרנים את סרט ההמשך. רווי בהרבה כסף, הרבה יותר מהראשון, החלק השני יהיה בינוני במקרה הטוב או גרוע במקרה המוצלח פחות.

נסו להבין, סרט ההמשך חייב להיות פחות טוב מהראשון שכן הראשון היה מקורי ומיוחד. סרט ההמשך כבר אינו כזה, הוא חסר את הייחוד והחיוניות של סרט המקור ולכן הופך מלכתחילה לסרט מדרגה שנייה, סרט האמור לרכב על ההצלחה של קודמו.הסרט 'הטורף' כדוגמא, היה סרט אקשן \ מדע בדיוני לא רע בכלל. 'הטורף 2' היה כבר סרט גרוע ורע באמת. גם 'הנוסע השמיני' הראשון (1979), היה ייחודי כמתבקש מסרט של רידלי סקוט וזכה כמובן להצלחה גדולה. סרט ההמשך הראשון (1986) היה פחות טוב מקודמו, אבל היה סביר למדי, כמתבקש מסרט של ג'יימס קמרון, אבל 'הנוסע השמיני 3' (1992), כבר היה סרט זבל אמיתי וגרם לכך שלא אצפה בהמשך השלישי - יש גבול.אלו הן דוגמאות אחדות לסרטי המשך גרועים, אבל יש גם סרטי המשך טובים ומצליחים יותר, אם כי תמיד הם נופלים ברמתם מהמקור.כאשר יצא אל האקרנים 'מלחמת הכוכבים' (1977) למשל, (אבוי, כאן אני נכנס לשדה מוקשים אמיתי), הוא הוצג כחלק מאודיסיאה ארוכה בחלל ובתור אחד מני רבים שיופיעו לאו דווקא לפי סדר כרונולוגי אמיתי. אל תאמינו לסיפורים. אם הסרט הראשון לא היה מצליח כפי שהצליח, לא היו נוצרים סרטי ההמשך. יתרה מזאת, לוקאס הגה את רעיון הסדרה רק לאחר ההצלחה הגדולה ולא לפניה. גם כאן המדובר אחרי הכל בסרטי המשך. אם 'האימפריה מכה שנית' (1980) היה המשך ראוי לשמו, הרי ש'שובו של הג'די' היה פשוט לא מוצלח ואילו על 'הפנטום' לא אכתוב כרגע. רק אומר כי את 'המשובטים' טרם ראיתי - פשוט עם כל הכבוד לג'ורג' לוקאס אני לא רץ לראות עוד כמה בובות ומשחקי מחשב שהאדון החביב הזה המציא לאחרונה.

אבל, הבה נדון כעת ב'שליחות קטלנית 2 - יום הדין' (1991), סרט ההמשך ל'שליחות קטלנית' הראשון (1984). אורנת טורין כותבת בתגובה למאמרי על 'שליחות קטלנית' (ראו לינק מצורף בצד ימין למעלה) כי סרט זה נוגד את חוק סרטי ההמשך, דהיינו הוא טוב מהסרט הראשון - ולא היא!שלא תבינו לא נכון, 'שליחות קטלנית 2' הוא יופי של סרט. יש בו רעיונות מצויינים, אקשן משובח, מרדפים מעולים..... אבל! אבל, הוא פחות טוב מהסרט הראשון, בדיוק לפי 'חוק סרטי ההמשך' והוא נחות מקודמו, בשלושה מישורים: אווירה, תסריט ומרחב הדמיון.בסרט הראשון הצליח ג'יימס קמרון ליצור אוירה קודרת, אפלה, מורבידית, דחוסה, אוירה התואמת את 'יום הדין'. כן, השם הזה 'יום הדין' מתאים יותר לסרט הראשון מאשר להמשכו. בסרט השני יש מתח, יש מרדפים מרתקים, יש קצב ויש מדבר וייאוש , אבל אין שם אוירה של 'יום הדין'. התסריט בסרט הראשון מגובש יותר מאשר בהמשכו. כל הסרט מתנהל בצילו של המרדף אחר שרה קונור. המרדף הוא הכל. שוארצנגר הנורא לא יעצור ולא ישקוט עד ששרה תמות. וכששרה ניצלה אנו יודעים כי הייתה מטרה לכך: ללדת את בנה לקראת יום הדין. ג'יימס קמרון, בחור פיקח, הבין שכדי להמשיך את המומנטום של המרדף יש לספק חידושים והמצאות שיחזיקו את הסרט ברמת קודמו. ואכן יש בסרט הברקות ואפילו שתיים מוצלחות באמת. הראשונה, במרדף שמתנהל הפעם אחרי ג'ון קונור, בכבודו ובעצמו, שווארצנגר מיודענו הוא הרובוט הטוב המגן עליו מפני הרובוט הרע והמשוכלל העשוי מסגסוגת מתכתית נוזלית. הצבתו של שווארצנגר כרובוט הטוב (האם אסור היה לו למלא תפקיד של רובוט רע מאחר וכבר הפך להיות לכוכב הוליוודי ?) היא הברקה בפני עצמה ואילו הרובוט הרע (השחקן רוברט פאטריק) מספק שלל אפשרויות לאפקטים קולנועיים מיוחדים במינם הגורמים לרבים וטובים לראות בסרט הזה כעולה על קודמו. נא לא לשכוח כי הסרט הראשון הופק בתקציב מצחיק של פחות מעשרה מליון דולר, ולמרות זאת הציב סטנדרטים חדשים לסרטי המדע הבדיוני שבאו בעקבותיו. הסרט השני כבר הופק בתקציב גדול פי עשרה והדבר ניכר באפקטים המיוחדים שלו.השנייה היא הידידות הנרקמת בין הנער ג'ון קונור לבין המכונה, הרובוט - שווארצנגר, ידידות המקבילה לאהבה הנרקמת בין החייל קייל ריס לשרה קונור בסרט הראשון. אין ספק שזה רעיון מוצלח אבל לא ניתן להשוות את האהבה הנרקמת בין מייקל ביהן המוצלח והאנושי, לבין שרה קונור 'האגדה' לעתיד -לידידות בין הרובוט האוסטרי והנער הפרחח.למרות שתי הברקות אלה, קמרון הבין כי לא די במרדף והוא מנסה לפתח את התסריט כשהוא שולח את שרה קונור לחסל את המדען מיילס דייסון (השחקן ג'ון מורטון) שמצא ושכלל את SKYNET, המערכת שתפעיל את מכונות העתיד. כל הניסיון לחסל את המפעל ואת יוצרו נידונו מראש לכישלון שכן אחרת לא היינו צופים בסרט הזה או בראשון. לכולנו ברור כי המדען הצליח ולכן יורד המתח והסיפור הופך לאמין פחות. ברור שכל האגף הזה בסיפור נועד כדי לצור מעין פסיאודו עלילה נוספת והוא הופך את חלקו השני של הסרט למעניין פחות.

אבל המישור בו מעד קמרון באמת ב'שליחות קטלנית 2' הוא התחום שבו נופלים כל סרטי ההמשך: 'מרחב הדמיון'. כל סרט מדע בדיוני מבוסס על דמיונו המפותח של הצופה. למרות שלכאורה הסרט אמור לספר ולהראות את התגשמות הדמיון, הרי שכל סרט מוצלח ישאיר עוד מרחב תמרון לדמיונו של הצופה, כדי לאפשר לסרט לשקוע בתוכו, להבשיל ולאפשר לצופה להמשיך את עלילות הסרט בהתאם לדמיונו הפרוע והאישי. ב'שליחות קטלנית' הראשון הצופה מתוודע אל שרה קונור וספור הצלתה, ונותר עם מרחב דמיון רב כדי לנחש את מה שקורה לאחר שהיא מתרחקת מתחנת הדלק לעבר האופק האפל. לצופה סופקו נתונים רבים להעשרת דמיונו: מלחמה גרעינית בעתיד, חורבן ולאחריו מלחמת גוג ומגוג בין האדם והמכונות, מנהיג המחתרת לעתיד המתפתח בבטנה של שרה קונור ועתיד להנהיג את האדם במאבקו. על הצופה רק להפעיל את דמיונו ולהשתמש בכלים שניתנו לו. ב'שליחות קטלנית 2' קמרון מפריט את מרחב הדמיון של הצופה. הוא מנסה לפרט את העתיד, מתחיל לסבך את הצופה במיני עובדות לא הגיוניות ובדרך מצליח לאבד את דמיונו ואת אמונו של הצופה. למשל, ג'ון קונור הצעיר(בגילומו של אדוארד פרולונג) אמור להיות מכסימום בן תשע, כרונולוגית, למעשה הוא נראה ומתפקד כבן חמש עשרה שנים בערך. שרה קונור ושוורצנגר הורסים את המפעל, את SKYNET, את השבב, את זרועו של שוורצנגר מהסרט הראשון, בקצור את הכל - אבל ב-1997 תהיה מלחמה גרעינית. מכך אנו למדים כי לקמרון לא חשוב תמיד ההגיון, אלא העיקר שיהיה בסיס לסרט המשך נוסף. בסיום הסרט כאשר הרובוט, מתנדב לשקוע בעיסת המתכת הלוהטת ולהתאבד על מנת להציל את העתיד ואת ג'ון קונור, אנו כבר מחייכים. כי אם כל הכבוד להאנשתו של הקיבורג, הקרבתו העצמית נתפסת כמגוחכת לא הגיונית ומסיימת את הסרט באופן תפל. ועכשיו מכינים לנו בהוליווד את 'שליחות קטלנית 3'. ומה יהיה שם? קאמרון בתור התחלה לא יהיה שם! מעבר לכך אנו יודעים שב-1997 לא פרצה שום מלחמה גרעינית, להפך, בינתיים הסתיימה המלחמה הקרה, וחוץ מהאיום ההודי פקיסטני שום איום גרעיני לא נראה באופק הקרוב. העולם לא נחרב בינתיים ואין שום מלחמה בין בני האדם והמכונות הנשלטות בינתיים בידי האדם ולא להפך. אז מה יהיה בסרט ההמשך הבא עלינו לטובה? (או לא) אולי נעבור היישר לשנת 2029 כשג'ון קונור בוגר ומנהיג את המלחמה במכונות, ושוורצנגר קשישא יושב על יד האח, מחמם את פרקיו המחלידים מזוקן ומייעץ לבן טיפוחיו בענייני מלחמה, טרור והישרדות?



לידיעה זו התפרסמו  26  תגובות
תגובות
1   מספר הערות
00:00:00  12/06/2002 גיא   
א. לא השמידו הכל ב-T2, היד שנקטעה נשארה מאחור.
ב. מה שקובע אם הסרט השני טוב מהראשון זה דעת הקהל ולא חוקיות.(אני חושב שהראשון היה טוב מהשני).
ג.בחזרה לעתיד 2 היה טוב מהראשון ובסרטי מס"ב הדור הבא השני היה הרבה יותר טוב מהראשון!וסדרת סופרמן זכורה לטובה כאיכותית ואני משוכנע שיש עוד הסותרים את טענתך.
ד. מעניין לציין שבמשחקי מחשב התוצאה הפוכה.

2   על מה אתה מדבר
00:00:00  12/06/2002 קלומפטר   
לא רק שהסרט השני היה טוב יותר מהראשון אלא שאתה מונה את כל הסיבות לכך ופשוט אינך מבין אותן. סדרת המחסל היא אחת הטובות בתולדות הקונוע בכל הנוגע לפרדוקס הזמן והחלק השני על האניגמטיות המחשמלת שלו הוא זה שבונה את כל המיתולוגיה הזו. אין ספק כי הסרט הראשון טוב אבל השני מצויין ולומר על התסריט שהוא מגוחך זה פשוט לא רציני.

3   אני חושב שהחמצת את הסרט
00:00:00  12/06/2002 בן  benthomas1977@yahoo.com 
סוף הסיפור בכלל לא ידוע מראש, תמיד קיימת אפשרות לקווי זמן חלופיים, וזה אפילו מוזכר בסרט עצמו (בגרסת הבמאי שבדיוידי). כדאי לבדוק את העובדות לפני שמפתחים תאוריה. ואם כבר אז רצוי גם להימנע משגיאות כתיב, ועריכה בכלל היתה עושה טוב לכתבה הזו. היא מאד מפוזרת ולא מפוקסת.

4   הכתבה לא קריאה. אין בה מיקוד
00:00:00  12/06/2002 יעל   
ואני לא חושבת שהיא עברה איזה סוג של עריכה. אני מאד מצטערת לומר את זה, אבל הכתבה הזו נראית כאילו נכתבה על ידי חובבן.

5   אם הסרט הראשון היה מבוסס על תסריט טוב
00:00:00  12/06/2002 ניר   
אז הייתי אומר שאתה צודק- אחרי הכל, כבר היו לא מעט סרטי מד"ב שהתבססו על תסריט בלבד, והצליחו להיות מעולים הרבה יותר מסרטי אפקטים עם תקציב של מאות מיליונים.
הבעייה היא שהוא לא.
התסריט בסרט הראשון קלוש, שבלוני, מלא חורים, ובצפייה רטרוספקטיבית פשוט נראה מגוחך. והעובדה שהאפקטים שם נראים כאילו נעשו ע"י סטודנט שנה א' לקולנוע, לא מוסיפים לעניין.
זה כמובן עניין של טעם- אבל בעיניי אין שום ספק- הסרט השני הרבה יותר מעניין, מושקע, מלהיב וכייפי לצפייה.
נכון שגם בו יש סתירות פנימיות די רבות, אבל עדיין- להעדיף את הראשון על השני זה כמו להעדיף את "קריסטין" על "חומות של תקווה" (שניהם מבוססים על קינג, כידוע).

6   אתה אונס את העובדות כדי שיתאימו לתאוריה
00:00:00  12/06/2002 מיכאל   
האמפריה מכה שנית היה הסרט הטוב ביותר בסאגת מלחמת הכוכבים, והוא היה סרט המשך. הנוסע השמיני 2, 3 ו-4 לא נפלו בכלל מהראשון. מה שיפה בסדרה הזו הוא שכל סרט בוים על ידי במאי אחר ונחשב בתחום, והתוצאה מאד מוצלחת. ושליחות קטלנית 2 משלים את הראשון לידי סיפור שלם יותר וגדול יותר. סיפור סגור ומושלם. ההרגשה שלי היא שהראייה שלך הירא מאד שטחית, מגרדת את פני השטח. כל מה שהבאת היו הירהורים ותחושות שלך עצמך. זה בסדר, אבל אז למה לבוא באיצטלה של מבקר ידוע? קצת מביך, לא? (מה גם שעם יד על הלב, הכתיבה פה לא משובחת).

7   "נסו להבין"?!
00:00:00  14/06/2002 אסף   
ואם לא בא לי להבין?

אתה מנסה להחיל חוק קטגורי על המציאות? והלא דברים כאלו תמיד יכשלו. תמיד יהיו חריגות, גם את החוק נכון באופן כללי.

הנוסע השמיני, חלק 2 - היה יותר טוב מהראשון.
Evil Dead 2 - היה יותר טוב מקודמו.
כמעט כל סרט בסדרת מסע בן כוכבים השתפר על פני קודמיו.

והרשימה נמשכת.

וכך, כפי שיש חריגות רבות אחרות, גם שליחות קטלנית 2 היה יותר טוב מקודמו. קח את כל שכתבת, סובב ב-180 מעלות, וקבל את הנימוקים הנכונים למה החלק השני טוב יותר מהראשון.

לסיום, כמו שאחרים כבר העירו - מיקוד, בבקשה. המאמר מתפזר לכל הכיוונים. המאמר "מופרט" מדי, אם נשאל ממנו עצמו ביטוי.

8   אוי, אוי, אוי!
00:00:00  14/06/2002 שיר   
מיש שלא יודע לכתוב שלא יכתוב. אני מאד מקווה שאתה לא חושב על כתיבה כמקצוע כי אז רחמיי שמורים לך מעכשיו. כללים בסיסיים: 1. תמקד את המחשבות שלך. 2. עריכה לאחר הכתיבה-חובה. קרא את מה שכתבת, תערוך, שים במגירה לשבוע שבועיים ואז תקרא שוב. תקן שוב. ואז תן למישהו חיצוני לקרוא. אם אחרי כל אלה התוצאה היא הדבר האומלל שמתפרסם פה למעלה, אל תכתוב יותר, וחפש לך מקצוע אחר.

9   תגובה ל-8 התגובות
00:00:00  17/06/2002 אברהם לוטם   
א.שמח שהצלחתי להרגיזכם, ייתכן ויש משהו במה שכתבתי.
ב. גיא, לפני ששורצנגר משליך עצמו למתכת הנוזלית ג'ון קונור משליך לעיסה הרותחת את חלק מהיד והשבב של הרובוט שנותרו מהסרט הראשון.
ג. לתגובות של יעל וביחוד שיר: אין תגובה.
ד. לסכום, מאוד אהבתי את "שליחות קטלנית 2", רק שאת הראשון אהבתי יותר. זכותכם לא להסכים לדעתי, לחשוב שאני טועה, לחשוב שאתם צודקים ומבינים טוב ממני את הסרט, זכותכם המלאה.

10   לא רק לא יודע על מה שהוא מדבר
00:00:00  17/06/2002 קלומפטר   
אלא גם מתנשא - שילוב מוחץ.

11   תגובה לקלמפטר
00:00:00  17/06/2002 אברהם לוטם   
מר קלומפטר היקר, אני לא חושב שאני מתנשא, אני רק לא נוטה להתווכח עם מי שאולי לא הבין את מה שרציתי לומר ולכן טוען שאינני יודע על מה אני מדבר. אינני מגיב מעל מסך המחשב למי שקובע החלטית כי אינני יודע לכתוב או לא הבנתי את הכתוב או את הסרט.
שוב, זכותך לחשוב אחרת, אבל כשאתה טוען שלא הבנתי אתה פוסל את דעתי, לכך אינני מסכים.

12   לי אין בעיה עם הדעה שלך. יש לי
00:00:00  17/06/2002 שיר    
בעיה קשה עם הדרך החובבנית בה אתה מביע אותה.

13   חשבת על האפשרות
00:00:00  17/06/2002 קלומפטר   
שאולי מי שלא הבין את מה שכתבת - לא הבין כיוון שלא כתבת ברור? - אה לא, זו ודאי בעיה של הבנת הנקרא - בטח משהו אצלי דפוק.

14   תגובה מספר 14
00:00:00  17/06/2002 אברהם לוטם   
א. שיר יקירתי, מי את בכלל שתקבעי כי חובבן אנוכי?
ב. קלומפטר, אני לא אמרתי שאתה דפוק, אתה אומר את זה. אבל כשאתה אומר שאינני יודע על מה אני מדבר, אני מסיק כי ייתכן ןלא הבנת את דברי.

15   תגובה ל-9 א'
00:00:00  17/06/2002 אסף   
לא.
אם כתבת דבר שהרבה אנשים לא הסכימו איתו, זה לא כי הוא היה נכון. בדיוק להיפך. שאל את אוקאם, גם הוא יספר לך את זה.

16   בוא נראה:
00:00:00  17/06/2002 שיר   
אני קוראת המון, לא רק להנאה הפרטית שלי, אלא גם - ובעיקר - במסגרת העבודה שלי, שהיא-אגב-עריכת טקסטים. אני עושה את זה כבר כמה שנים כך שהרגישות שלי לאיכות כתיבה היא מאד גבוהה ומאד בלתי מתפשרת.

אין לי בעיה עם דעתו של אף אחד. אני הרבה יותר נהינית לקרוא דעה שאינה דומה לשלי, כי אולי יש בה חידוש מסוים עבורי. זה נכון לגבי כל נושא שבעולם.

אבל...אני דורשת, מכל כותב (בין אם דעתו זהה לשלי ובין אם לאו) שהכתיבה תיהיה רהוטה, ברורה, ומקצועית. כן מקצועית. כי כאשר אני נכנסת לאתר כגון זה (המתהדר בהיותו פורטל המד"ב הישראלי הראשון) אני מצפה לאיכויות כתיבה בלתי מתפשרות. כתיבה מן הסוג שלך מתאימה אולי לאיזשהו אתר פרטי וחובבני, לא לאתר שמציג את עצמו כאתר המד"ב המקיף או הגדול או מה שזה לא יהיה, ברשת. זה פשוט לא מקובל עלי, וכאשר מוגש לי מן תבשיל מוקדח שכזה אני חייבת להביע את דעתי, גם אם היא לא נעימה וגם אם היא כואבת.

לו, במסגרת עבודתי, היה מוגש לי טקסט ברמה שלך הייתי פוסלת אותו על הסף. ואם להיות בוטה: היישר לפח הזבל.


17   תיקונים והבהרות לשיר בעיקר (ולכל השאר)
00:00:00  17/06/2002 אלי הרשטיין - עורך ראשי  anakin@bezeqint.net 
אני מקווה שאת נהנית מהאתר מעט יותר מאשר מהכתבה שלהלן. בכל מקרה, למרות שאני שמח אם את רואה זאת אחרת, ISF הוא אתר פרטי וחובבני. איש מהכותבים אינו מקבל תשלום ואיש מהקוראים אינו משלם עבור הכניסה. איננו מוכרים פרסומות ואיננו ממומנים על ידי שום גוף מסחרי. לכן, לכל דין ועניין זהו אתר חובבני.
מעבר לכך מעולם לא ניסינו להגדיר את עצמנו כפורטל או כאתר הגדול מסוגו. אתרים וותיקים כגון אתר האגודה למד'ב או אתר בלי פאניקה הם ללא ספק גדולים ווותיקים מאיתנו.
לכן אנא, לא לכל הכותבים באתר כשרון זהה - אך כולם, כך אני יכול להבטיח לך, תורמים ממיטב זמנם ומרצם על מנת להביא לקוראי האתר את המוצר המשובח ביותר. אנו משתדלים (ולרוב מצליחים) לשמור על האתר ברמה גבוהה ככל האפשר. אם יש לכם על מי להלין הרי זה עלי, על שהנחתי לטקסט מרושל מעט לעבור תחת ידי. כל שאני יכול להתחייב אליו הוא לשוב ולטעות עוד פעמים רבות - שכן הדרך הטובה ביותר לעשות היא לפעמים לטעות!
לסיום אני רוצה להזמין כל אחד ואחד מכם לתרום לאתר בכתיבה איכותית, עריכה או אפילו תרגום של כתבות וידיעות, דבר שללא ספק יוסיף חיים ועומק לאתר.

ניתן לפנות אלי ישירות בדוא"ל המצורף.

תודה.

18   יום חדש-תגובה נוספת
00:00:00  18/06/2002 אברהם לוטם   
א. אסף, זה שהרוב תומך במשהו לא הופך אותו לצודק יותר, ואת המעוט לטועה ומטעה. עדר זה רוב, זה כולם יחד, כמו בפוליטיקה, למשל, אז העדר תמיד צודק?
ב. שיר, איזה כיף להתחיל את הבוקר עם המחמאות שלך.
אז ככה, אלי הרשטיין טוען שהכתבה קצת מרושלת.
את טוענת שמקומה בפח הזבל. אבל, האמת, בינינו(הרי אף אחד לא מקשיב לנו), שהכתבה לא כל כך נוראה וגרועה. אז אולי יש מקום לשיפורים, אבל את מגזימה. אז מה באמת מציק לך, נשמה שלי?

19   תגובה רגשנית לשיר
00:00:00  18/06/2002 yoav  erer@5656.co.il 
שיר שלום לך. מראש אני מציין שאני לא באומנות הכתיבה,
אך לשם מה המציאו את הפורטלים אם לא עבור אלו
שרוצים להתבטא ולהציעה את מה שהם מרגישים. הם לא צריכים להיות כתבנים מקצועים.
הבקורת שלך מרגיזה
ולא רוחנית, במקומך הייתי מציע לאתו "אברהם" שעור
בכתיבה - זה דמיוני?
שלום ויום יפה יואב

20   מה אני אגיד לך? כנראה שלא עשיתי סקס
00:00:00  18/06/2002 שיר   
הרבה זמן, ואני צריכה להוציא את התסכולים שלי איפשהו, אז למה לא עליך, נשמה דוויה ומסכנה?
הרי לזה אתה רומז, לא?

21   שיר הסקסולוגית
00:00:00  18/06/2002 אברהם לוטם   
באמת שיר, לא יפה, כה מהר את עוברת לעניני סקס?
זה לא הכוון של תגובתי האחרונה.
אבל, תגובתך לא הפתיעה אותי: הכל קיצוני אצלך, הכל שחור או לבן: הכתיבה, החיים, הסקס, התגובות. למה שלא תלמדי משהו מתגובתו של יואב שהציע לך ללמד אותי כתיבה?
שמת לב איך הצלחת להעביר את הדיון המעמיק שלנו לפסים אישיים? את נוהגת כך תמיד, לא כן?

22   איך אתה יודע שהסקס אצלי קיצוני?
00:00:00  18/06/2002 שיר   
לא ממש זוכרת אותך שם, וגם בפנקס הקטן שלי - זה עם הרשימות - אתה לא מופיע. תזכיר לי מתי?

23   בקשה אישית לכל הכותבים
00:00:00  18/06/2002 אלי הרשטיין   
ראשית תודה לכולם על התגובות. עם זאת אנו מבקשים מכל הכותבים להיצמד לטונים ענייניים יותר ואישיים קצת פחות. תגובות אישיות אנא - בדוא"ל. דיונים בנושאי סקס - כל עוד הוא לא קשור למדע בדיוני כמובן - אנא פנו לפורומים המתאימים. גישה בונה שכזו תמנע מעורכי האתר להגיב במחיקת הודעות וחיתוכים אכזריים.
יום נעים לכולכם.

24   תגובה ענינית לשיר
00:00:00  19/06/2002 אברהם לוטם   
שלום שיר, אני מכבד את בקשתו של אלי הרשטיין ומפסיק את הדיון החשוב בצרכי הסקס שלך. אבל, כמו בתגובתך האחרונה את תמיד מגיבה בתקפנות לא אל לב הענין אלא לחלק השולי והכי פחות חשוב בכל נושא. ההתיחסות שלך תמיד שולית ולא רלוונטית.
ולענינינו, בקשתי מידידים ברי סמכא יותר מעורכת מסמכים זוטרית ואלמונית לקרוא את כתבתי, הם קראו, נהנו ולא הבינו את פשר "אי שביעות רצונך" מכתיבתי.
ויש לי גם רעיון, לאור הידידות העמוקה הנרקמת בינינו, בואי נאחד שורות, את תזנחי את עריכת המסמכים שאת עוסקת בהם ותערכי את הספר שאכתוב, ונוציא לאור את הספר, שהצלחתו תעשה את "הארי פוטר" עלוב וזניח. מה דעתך יקירתי?

25   אברהם היקר: מההתחלה אמרתי שאין לי
00:00:00  19/06/2002 שיר   
שום בעיה עם הדעה שלך, אבל יש לי בעיה עם הדרך שבה אתה מביע אותה. זה לא שולי זה מאד מהותי.

והנסיון שלי כעורכת מסמכים זוטרים בהוצאה זוטרה עוד יותר הראה לי שיש כותבים ששום עריכה לא תעזור להם. בשביל עריכה צריך חומר גלם טוב. אבל אתה רשאי שלא להתחשב בדעתי-אולי יצא מזה בסוף ספר. בהצלחה, אבל לא בבית ספרי.

26   שיר פרידה
00:00:00  20/06/2002 אברהם לוטם   
נו, שיהיה, יקירתי, להתראות בכתבה הבאה מפרי עטי.


לתחילת הכתבה
 
קישורים
ביקורת על שליחות קטלנית ב ISF

אתר הבית של שליחות קטלנית 3

הדף של שליחות קטלנית ב IMDB


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב