משפחת סופר‾על – מאחורי הקלעים
אלון רוזנבלום

אלון רוזנבלום מביא לכם את מאחורי הקלעים של משפחת סופר‾על, סרט חדש מבית דיסני ופיקסאר שיעלה בשבוע הבא על מסכנו.


משפחת סופר‾על (The Incredibles)
בימוי ותסריט: בראד בירד
מפיק: גרהאם וולטרס
מוסיקה: מייקל ג'יאקינו
עריכה: סטיבן שייפר

אנימטורים אחראים:
טוני פורסייל
סטיבן קליי האנטר
אלן בארילארו

עם קולותיהם של:
בוב פר / מר סופר‾על: קרייג טי נלסון
הלן פר / נערת הגומי: הולי האנטר
פריזון: סמואל ל. ג'קסון
באדי פיין / סינדרום: ג'ייסון לי
דאש פר: ספנסר פוקס
ויולט פר: שרה ואוול
עדנה מודה: בראד בירד
גילברט האף: וואלס שון

ארה"ב 2004, צבע 105ד'.

על הסרט –

בעבר היה בוב פאר, הידוע בתור מר סופר‾על, אחד הגיבורים המוכרים והאהובים על כדור‾הארץ. הוא נלחם ברשע, ביצורים מפחידים ודאג להשכין שקט. אולם, לפני 15 שנה המצב השתנה, בוב ואשתו הלן (שהיא בעצמה גיבורת‾על) נאלצו לעזוב את בתיהם ולהשתכן בעיירה קטנה שם הם חיים ומתנהגים כבני אדם רגילים. בוב והלן מגדלים את ילדיהם חץ (שמסוגל לרוץ מהר יותר מ...חץ) וויולט שיכולה להפוך לבלתי נראית. כמו כן יש לבני הזוג תינוק חדש, שלא ברור אם יש לו כוחות מיוחדים.

היום, אחרי שבוב כבר גידל כרס, לא ממש מאומן בריצות למרחקים ארוכים ושכח כבר מה זה להיות סופר‾גיבור, הוא עובד כסוכן ביטוח וחולם על ימים עברו. הכל נראה שקט ונורמאלי אולם לפתע מגיע איום חדש, נבל הקורא לעצמו סינדרום ומאיים על שלומו של העולם.

בוב, יחד עם בני משפחתו, יוצאים להילחם בנבל החדש ולהחזיר את השקט והשלווה לעולם.

על ההפקה –

הרעיון לסיפור שייך לבמאי בראד בירד שגם כתב את הסרט ובגרסה האנגלית מדובב את עדנה, אחראית התלבושות האקסצנטרית והמצחיקה. הוא חלם לשלב בסרט את כל הדברים אותם אהב לראות בסרטי קולנוע. אקשן, מדע בדיוני, סופר גיבורים, סצנות מרהיבות, משפחות לא מאוד קונבנציונאליות והומור, הרבה הומור.

את בירד, שהפך בעצמו לאב בתקופה בה החלו לעבוד על הסרט, עניין מאוד לדעת איך אפשר לשלב את חיי המשפחה עם העבודה והחלומות. הוא הבין שצריך להקריב לא מעט וכך חשב על דמותו של בוב פאר, מר סופר‾על, שהציל את העולם על בסיס יום יומי אבל מוותר על זה כדי להיות עם בני משפחתו.

כשג'ון לאסטר, אחד המפיקים הבולטים של חברת פיקסאר, קרא את התסריט, הוא מייד הבין שיש לו אוצר ביד, אבל יחד עם האוצר הגיעו גם הבעיות. זהו הסרט הראשון בו יוצרת החברה דמויות אנושיות לכל אורכו, דמויות אנושיות שהם הגיבורים של הסרט. בסרטים הקודמים של פיקסאר אומנם היו בני אדם (כמו הילדה החמודה בסרט "מפלצות בע'מ") אבל הם הופיעו רק למספר דקות מועט. יצירת בני אדם באנימציה ממוחשבת, שיצליחו לתקשר עם הצופים ולגרום להם הזדהות, הייתה, נכון להיום, בלתי אפשרית.

כדי להשיג את האמינות הגבוהה ביותר עמלו האנימטורים בפיקסאר ימים כלילות כדי להגיע לאדם המושלם, כולל גווני עור, סוגי שיער שונים, בגדים מבדים שונים ועוד. "להנפיש בני אדם בסרט תלת ממדי, בצורה אמינה, היה עד היום כמעט בלתי אפשרי" אומר טוני פוסיל אחד האנימטורים הראשיים "אנחנו מסתכלים על בני אדם ומתקשרים איתם כל החיים שלנו ולכן, כשאנחנו רואים דמויות מונפשות אנחנו מייד יודעים אם יש משהו לא בסדר, אפילו אם זה הפרט הקטן ביותר. יצירת בני אדם בטכנולוגיה תלת ממדית, אפילו כאלו שלא מתיימרים להיות ריאליסטים מאוד, היא משימה שנחשבת כבלתי אפשרית היום".

בראד בירד רצה ליצור בני אדם נורמאלים, כאלו שגרים בפרברים ועובדים בעבודות רגילות, אבל מבחינת המראה הוא בהחלט רצה שאנחנו נחשוב שהם יצאו מתוך חוברות הקומיקס. סגנון שהוא על גבול הריאליסטי אך עדיין משאיר מקום לדמיון.

כדי להגיע לדמויות המושלמות העבירו מפיקי הסרט את האנימטורים ובוני הדגמים שיעורי ביולוגיה. ספרי אנטומיה חולקו לכל בוני הדגמים והאנימטורים למדו איך השרירים פועלים ואילו שרירים בדיוק קיימים בגוף האדם. ההפקה צילמה אנשים אמיתיים הולכים, עושים שרירים, מנופפים בשיערם והקטעים הללו נותחו מאוחר יותר פריים אחר פריים על ידי האנימטורים.

האתגר השני שעמד בפני פיקסאר הוא בתחום הטכנולוגי. התסריט של הסרט דרש הפקה מסובכת ביותר, יצירתם של אתרי התרחשות שונים ואפקטים שלא נראו עד היום בסרטי אנימציה. הסרט הוא בקנה מידה אפי ויש בו כ- 100 אתרי התרחשות שונים, אם זה הבית הקטן והנורמאלי של משפחת סופר‾על, מקום העבודה של בוב, או היערות באי נומניזיאם, מקום משכנו של סינדרום.

בראד בירד יצר עולם שהוא מצד אחד עתידני ומצד שני יש בו נופח נוסטלגי. "רציתי ליצור עולם עתידני, אבל בעתיד כפי שדמיינו אותו בשנות השישים. אז היו כל מיני תוכניות טלוויזיה וסרטי קולנוע שהבטיחו לאנשים שיהיו לנו רחפות, ומתקני שיגור אישיים, שאנחנו נעוף ממקום למקום ועוד כל מיני שכלולים שהיום נקראים קצת מגוחכים".

כדי שהמראה של הסרט יהיה מושלם השתמש בירד בלא פחות משלושה צלמי קולנוע. ג'אנט לוקרוי, שהייתה אחראית בעיקר על התאורה בסרט, אומרת שההפקה הזו הייתה המסובכת ביותר בהיסטוריה של פיקסאר: "הם רצו להגיע להישגים מרשימים יותר והעבודה שלנו הייתה קשה פי כמה. בסרט הזה יש הרבה יותר שוטים מאשר בכל סרט אחר. יש כאן לפחות 600 שוטים יותר מאשר היו בסרט "מפלצות בע'מ". גם מבחינת התאורה של הסרט, ניסו בירד וצוות ההפקה לחדש. "לא רצינו לתת לזה את המראה הרגיל של סרטי אנימציה שם בדרך כלל הרוב מואר וצבעוני" ממשיכה לוקרוי "הפעם הלכנו על מראה קונטרסטי יותר, נתנו לו אופי וסגנון אפלים יותר של סרטי מתח או סרטי אקשן שאנחנו רואים בבתי הקולנוע".

אחרי שהושלמה ההפקה צריך היה לתת את הטאץ' האחרון, האפקטים המיוחדים. סנדרה קרפמן, שעובדת כבר 18 שנה בחברת האפקטים של ג'ורג' לוקאס ILM היא זו שאחראית על האפקטים בסרט: "זה ללא ספק הפרויקט השאפתני ביותר שעבדתי עליו. בסרט יש יותר מ- 2200 שוטים וכשני שליש מהם דורשים אפקטים מיוחדים. אנחנו ניסינו ליצור כל מה שיכולנו בצורה האמינה ביותר ואחד הדברים שאני הכי גאה בהם היא יצירת עננים תלת ממדיים ולא שימוש בצילומי עננים או ציורים כפי שנעשה בסרטים קודמים. כאשר אתם רואים את הלן טסה העננים נראים ממש אמיתיים וכמו במציאות עולים אחד על השני, לקח לנו הרבה זמן להגיע לאפקט הזה".

את התוצאה אתם יכולים לראות בסרט הארוך והמורכב ביותר שיצרה חברת פיקסאר. הסרט זכה בארצות הברית לביקורות נלהבות והכניס בסוף השבוע הראשון להקרנתו למעלה מ- 70 מיליון דולרים.



על היוצרים:

בראד בירד - בימוי / תסריט / הקול של עדנה מוד (בגרסה האנגלית):

בירד, שנחשב היום לאחד הבימאים החשובים בתחום האנימציה, ממשיך את הקריירה המשגשגת שלו שהחלה בטלוויזיה ("משפחת סימפסון") ועברה לקולנוע ("ענק הברזל" שזכה לביקורות נהדרות). הוא החל לעשות סרטי אנימציה כשהיה בן 11 ובגיל 14 כבר התלמד באולפני דיסני אצל מילט קאהל, אחד האנימטורים המוערכים בכל הזמנים. מאוחר יותר יהפוך בירד לאחד האנימטורים בחברת דיסני. בירד החל לעבוד בטלוויזיה כשהוא כותב בשנת 1985 את "כלב משפחה", סרט אנימציה מוצלח (שהפך מאוחר יותר לסדרת טלוויזיה). הסרטון הזה הוקרן במסגרת "סיפורים מופלאים", סדרת טלוויזיה שהפיק סטיבן שפילברג. הוא גם היה שותף לכתיבת הסרט "נס ברחוב 8".


ג'ון לאסטר – מפיק בפועל:

ג'ון לאסטר נכנס לספרי ההיסטוריה כאשר בשנת 1995 ביים את סרט האנימציה הממוחשב הראשון, "צעצוע של סיפור", הוא אפילו זכה באותה שנה בפרס אוסקר מיוחד על הישגים מיוחדים. סרטו הבא כבמאי היה "באגס לייף" ומייד אחר כך שב ל"צעצוע של סיפור 2". בשנים האחרונות משמש לאסטר כמפיק בחברת פיקסאר ועומד מאחורי הצלחות פנומנאליות כמו "מפלצות בע'מ" ו"מוצאים את נימו". גם לאסטר, כמו בירד, החל את דרכו כשוליה באולפני דיסני, כשהוא עוזר לאנימטורים שעבדו על סרטים כמו "השועל והכלבלב". בשנת 1984 עזב את חברת דיסני והצטרף לחברתו של ג'ורג' לוקאס, 'לוקאספילם' שהקימה את 'פיקסאר'. שם ביים מספר סרטים קצרים שחלקם זכו בפרס האוסקר בקטגוריית סרט האנימציה הקצר ביותר (כמו Tin Toy שזכה בפרס בשנת 1988). כאשר נפרד לוקאס מחברת פיקסאר, נשאר שם לאסטר והפך לאחד האנשים המשפיעים ביותר.


ג'ון ווקר – מפיק:

ווקר עבד שנים בתיאטרון והפיק שם למעלה מ- 30 הצגות. הוא נכנס לטלוויזיה והגיע לתחום האנימציה. אחרי שהפיק את הסדרה G.I.JOE החל ווקר לעבוד על סרטי קולנוע ארוכים. הוא שיתף פעולה בפעם הראשונה עם בירד כשעבדו ביחד על "ענק הברזל", מאוחר יותר היה ווקר אחד המפיקים של "אוזמוסיס ג'ונס", סרט אנימציה של האחים פארלי (משתגעים על מרי).


על השחקנים:


קרייג טי. נלסון (מר סופר‾על / בוב פאר):

לצופי הטלוויזיה באמריקה מוכר נלסון מהסדרה הקומית "המאמן" שרצה שם כעשר שנים. הצופה הישראלי זכה לראות אותו בשנה שעברה בסדרה "המחוז". חובבי האימה מכירים את פרצופו של נלסון מסדרת סרטי "פולטרגייסט" שהפיק סטיבן שפילברג. עוד סרטים בהשתתפותו: "דמעות של שתיקה", "טוראית בנימין", "מלכודת לפרקליט" ו"לכשכש בכלב".


הולי האנטר (נערת הגומי / הלן פאר):

האנטר היא אחת השחקניות הבולטות והמוערכות בהוליווד זה קרוב ל- 20 שנה. היא פרצה לתודעה בסרטם של האחים כהן "בייבי אריזונה" בשנת 1987, באותה שנה זכתה למועמדות הראשונה שלה לאוסקר על משחקה בסרט "משדרים חדשות". היא הייתה מועמדת עוד שלוש פעמים וזכתה בפרס היוקרתי על משחקה בסרט "הפסנתר" (1993). אגב, באותה שנה היא הייתה מועמדת לאוסקר גם על משחקה בסרט "הפירמה". בשנה שעברה הועמדה לפרס על משחקה ב- "שלוש עשרה". גם עבודתה בתחום הטלוויזיוני זכתה להכרה ביקורתית והאנטר זכתה פעמיים בפרס האמי. עוד סרטים בהשתתפותה: "אחי איפה אתה?", "מייל לאור הירח", "קראש", "קופיקאט".


סמואל ל. ג'קסון (פרוזון / לושיוס בסט):

עם מועמדות אחד לפרס האוסקר ושלוש מועמדויות לפרס גלובוס הזהב, סמואל ל. ג'קסון הוא אחד השחקנים השחורים הבולטים של השנים האחרונות. הוא החל את הקריירה של בוף שנות השבעים בתפקידים קטנים בסדרות טלוויזיה ובתפקידים קטנים יותר בסרטי קולנוע (כמו 'רגטים' של מילוש פורמן'). הפריצה הגדולה שלו באה בסרטו של ספייק לי "עשה את הדבר הנכון" (1989) ומאז ג'קסון לא מפסיק לשחק. הוא אחד השחקנים העסוקים בהוליווד ובכל שנה משתתף בכ- 4 סרטים. על משחקו בסרטו של קוואנטין טרנטינו "ספרות זולה" זכה במועמדות לפרס האוסקר. עוד סרטים בכיכובו: "שאפט", "המתווך", "בלתי שביר", "מלחמת הכוכבים פרקים 1 ו-2", "ימ'מ יחידת פריצה", "להרוג את ביל 2".


ג'ייסון לי (סינדרום / באדי פיין) :

למרות שג'ייסון לי משחק כבר למעלה מ- 10 שנים הוא עדיין לא הגיע למעמד של כוכב, אולי בגלל שהוא מקפיד לבחור את הסרטים בהם הוא משתתף בקפידה. כאחד החברים הטובים של הבמאי קווין סמית, לי השתתף בסרטיו "דוגמה", "עכברי הקניון", "לתפוס את איימי" ובסרטו האחרון של סמית' "ג'רסי גירל". הוא גם שיחק לצידה של מילי אביטל ודיוויד שווימר בקומדיה "נשיקה בין חברים". עוד סרטים בכיכובו: "ונילה סקיי", "כמעט מפורסמים", "לוכד החלומות", "החברים של ממפורד".




לידיעה זו התפרסמו  2  תגובות
תגובות
1   טעות.
22:15:00  30/11/2004 הדחליל  etai@api.co.il 
"הפריצה הגדולה שלו באה בסרטו של ספייק לי 'עשה את הדבר הנכון' (1989)" מתוך הפסקה על סמואל ל. ג'קסון.

יש פה טעות.
"do the right thing" זה סרט של סטנלי קובריק, ולא של ספייק לי.

2   נו טוב, לא בכל יום אנו מקבלים הזדמנות של ממש להשתלח באחד מקוראינו התמימים
0:42:00  01/12/2004 המערכת   
ולכן הרשה לנו להתבטא:



זוהי כמובן שטות מוחלטת.



עשה את הדבר הנכון (Do the Right Thing) הוא כמובן סרטו של ספייק לי.


לסטנלי קובריק, כבודו במקומו מונח, לא היתה יד ורגל בסרט זה.


אם אתה מעוניין בפרטים נוספים על הסרט אנא גש ללינק הבא:

http://www.imdb.com/title/tt0097216/


לתחילת הכתבה
 
קישורים
ביקורת על הסרט ב-ISF

עוד על הסרט ב-IMDB

האתר הרשמי


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב