שלושה חברים יצאו לדרך – ביקורת ספר
מרגלית נאה

'איליום' עוסק בניסיונו של האדם להבין את הכוחות המעצבים את גורלו ולהשפיע עליו. סימונס בוחן את השפעת הטכנולוגיה, תאוות הידע האנושית והפרדוקסים שמסע בזמן מעורר, נושאים שנדונו רבות בספרות המדע הבדיוני, אך בכיוון שונה. הוא בודק האם וכיצד משפיעה יצירה ספרותית מבריקה על המציאות בעבר, ההווה והעתיד.

'איליום' – Ilium מאת : דן סימונס
בהוצאת : Harper Collins EOS - אנגלית - 2003
הספר עתיד לראות אור בעברית.
'זעם.

שירי, מוזה, על חמתו של אכילס בן פלאוס, הרצחני, קוטל הגברים, שנחרץ דינו למות, שירי על הזעם שעלה לאכאים בכל כך הרבה אנשים טובים, ושלח כל כך הרבה נשמות מלאות חיים ולבביות מטה אל ביתו הקודר של המוות. ובעודך עושה זאת, מוזה, שירי על זעם האלים עצמם, כה קצרי רוח וכה רבי עצמה כאן באולימפוס החדש שלהם, ועל זעמם של הפוסט אנושיים, גם אם הם כבר מתים ואינם, ועל זעמם של קומץ בני האנוש האמיתיים שנותרו, גם אם הם הפכו למרוכזים בעצמם וחסרי תועלת. בעודך שרה, מוזה, שירי גם על הישויות המהורהרות, חשות, רציניות אך לא ממש אנושיות אשר אי שם חולמות תחת הקרח של אירופה, מתות באפר הגופרית של איו, ונולדות בקפלי הקרקע הקרה של גנימד.

הו שירי עלי, מוזה, הוקנברי האומלל שנולד מחדש בניגוד לרצונו- תומס הוקנברי המת והאומלל, דוקטור, הוקנבוש לחבריו, חבריו שהפכו מזמן לאבק בעולם שנותר מאחור לפני זמן רב.

שירי על הזעם שלי, כן על הזעם שלי, מוזה, גם אם זעם זה קטן וחסר משמעות כשהוא נמדד אל מול זעמם של האלים בני האלמוות, או כשהוא משווה לחרונו של קוטל האלים, אכילס.
במחשבה שנייה, מוזה, אל תשירי דבר לגבי. אני יודע אותך. הייתי כבול אליך ומשרתך, מוזה, כלבה שאין כמותה. ואני לא בוטח בך, מוזה, אפילו לא קצת.'

בפראפרזה חופשית זו על קטע הפתיחה של האיליאדה של הומרוס פותח סימונס את האפוס החדש שלו 'איליום'. למרות הפתיחה היומרנית והציפיות הגדולות מיוצר 'היפריון' , סימונס לא מאכזב. יומרנית ככל שתהיה, נותנת הפתיחה היפהפייה הצצה אל מה שסימונס מתכנן להמשך, וכובלת את הקורא.

סימונס יוצר 'חבורת טבעת' בדומה לזו שיצר ב'היפריון', אך בחבורה זו הדמויות לא יודעות על קיומן של חבריהן למסע. העלילה מתנהלת סביב שלוש דמויות מרכזיות, כל אחת מהן מלווה בקבוצת דמויות משניות מרתקות לא פחות, כל אחת מהן ממוקמת במקום אחר בזמן ובמקום שונה במערכת השמש, אך גורלן משולב והן צועדות לקראת מפגש בלתי נמנע ומטרה משותפת שאינה ברורה אך ברור שהיא קיימת.

הדמות הראשונה אותה אנו פוגשים, היא דמותו של הוקנברי, איש האקדמיה בן זמננו וחוקר האיליאדה, שמצא עצמו להפתעתו חי שוב במציאות עתידנית על האולימפוס במאדים, כשהוא משרתם של האלים היוונים שמנהלים את המלחמה בטרויה, היא איליום. עבור האלים, תוצאות המלחמה שהתנהלה בעבר וכעת הם מציצים אליה ומשפיעים על מהלכיה, אינן ידועות. הוקנברי הוא חלק מקבוצת מומחים לאיליאדה שנתלשו על ידי האלים מנקודות שונות בהיסטוריה האנושית והושבו לחיים. הוא נשלח לצפות במלחמה בזמן אמת ולדווח לאלים על סטיות מהיצירה הספרותית. מסיבה שלא ברורה לו מנסה אפרודיטה להשתמש בו ככלי במאבק בין האלים ומספקת לו אמצעים מיוחדים לשם כך. להוקנברי, בניגוד לגיבורי האיליאדה, אין שום אשליות דתיות או מיסטיות לגבי האלים. הוא מבין היטב שכוחם מגיע מטכנולוגיה מתקדמת שיש בידיהם. בשלב זה מחליט הוקנברי, שעד עתה הצטייר, אפילו בעיני עצמו , כאקדמאי מסורבל, חביב ופחדן, לשנות את גורלו ואת ההיסטוריה.

הדמות השנייה הוא המורבק מהנמוט. יצור מלאכותי שחלקו אורגני, חלקו מכני. המורבקים פותחו על ידי האדם בעידן הטכנולוגי האבוד, אך ברבות השנים התנתקו מהאנושות ויצרו לעצמם חברה עצמאית ושוחרת שלום על הירחים הגליליאנים של צדק. מהנמוט עוצב כך שיתאים להפעלת צוללת מחקר בים שמתחת לקרח באירופה. בנוסף לייעודו כחוקר, מהנמוט מגלה עניין אובססיבי ביצירותיו של שייקספיר ובייחוד בסונטות שלו. זו אינה נטייה חריגה בקרב המורבקים, שמגלים חיבה ועניין סנטימנטאלי לאנושות. מהנמוט מצטרף למשלחת מורבקים שיוצאת אל מאדים בניסיון לגלות מה מקור הפעילות הקוונטית החריגה שם, שלדעתם מהווה סכנה למערכת השמש. מהנמוט, המורבק החביב הפציפיסט והאגרופוב, מוצא עצמו גיבור בעל כורחו.

הדמות השלישית היא דמותו של דאמן, בן אנוש מ'הסוג הישן', או לפחות זה מה שהוא חושב, שאימץ ללא פקפוק את אורח החיים של קומץ בני האדם שנותרו על הארץ. אלו הם חיי פינוק מהנים ומנוונים, בהם אין יותר טכנולוגיה או העברת ידע. בני האדם מוקפים ברובוטים ויצורים נוספים שמקורם לא ברור המשרתים אותם, דואגים לכל מחסורם ומגנים עליהם. הקהילות הקטנות מפוזרות ברחבי כדור הארץ, כאשר לתושביהן אין שום ידע על מיקומם ביחס לאחרים והתנועה ביניהן מתבצעת נעים בקלות ובמהירות בין אתר לאתר בעזרת פקספורט שאת הטכנולוגיה שלו הם כלל לא מבינים. דאמן הוא פלייבוי עליז ונהנתן ששם לעצמו למטרה לפתות כל אישה שנקרית בדרכו. לכאורה הוא אינו מעוניין להבין את העולם הסובב אותו, את הסיבה לקיומו ולחיים כפי שהם. הוא מצטרף בעל כורחו לקבוצה של הרמן ועד, שמאמינים שמציאת הדרך אל ערי הלווין של הפוסט-אנושיים תספק להם מענה על השאלות הקיומיות שלהם. במהלך המסע מסיר דאמן את שומן הילדות ועימו את האופטימיות הנאיבית שלו. דאמן מתגלה כחבר נאמן ומסור, שלמרות פחדיו ועברו כחסר כל מחויבות הוא לוקח על עצמו משימות מסכנות חיים שהן בלתי נתפסות לאדם בן תקופתו.

באיליום חוזר סימונס לנושאים בהם עסק בהיפריון ומתעמק בהם. הוא מעלה שאלות נוקבות לגבי עתיד האנושות וכיצד תשפיע עליו ההתפתחות הטכנולוגית.הוא חוקר את מערכת היחסים שבין אדם, אליו ושדיו – אלו שבתוכו או באמונתו או ממש במציאות שלו. ניתן לראות כי בברור הוא שם דגש על משמעות היצירה האנושית בכלל והספרותית בפרט. הייתכן שדמיונו של גאון אנושי מסוגל ליצור מציאות חדשה או יקומים מקבילים? הומרוס, שייקספיר ופרוסט משמשים בערבוביה כדוגמא ליוצרים שמילותיהם משקפות אין ספור מצבים במציאות בכל זמן שהוא.

המוזה, בה עסק סימונס בהרחבה בהיפריון, מופיעה באיליום כדמות אמיתית ואכזרית. הוקנברי נאלץ להתמודד עימה – אך הפעם הוא לא מנסה למצוא אותה, אלא לברוח ממנה לפני שתשמיד אותו בחרונה.

פנתיאון האלים היוונים, כפי שהוא מופיע ביצירתו של הומרוס, והמכשף פרוספרו עם המפלצת קאליבן, כפי שהם מופיעים ביצירותיהם של שייקספיר ובראונינג, הופכים למציאות מאיימת ומבקשים להשמיד את המין האנושי. היצירה קמה על יוצריה.

'איליום', למרות העיסוק שלו בנושאים מופשטים ובספרות קלאסית, הוא בראש ובראשונה סיפור טוב. דמויותיו של מלאות חיים וכובשות, מצחיקות ונוגעות ללב, מעוררות חלחלה וסיוטיות. סימונס לא מזניח את האימה בה הוא מצטיין, ומעניק לקורא כמה רגעים מצמררים מובחרים כמיטב מסורת האימה. הדיונים הספרותיים בין המורבק מהנמוט לחברו המורבק אורפו מאיו מרתקים ומעוררים חשק לרוץ ולקרוא את הקלאסיקות המדוברות. למרות החלקות קטנות, כמו התיאור הטיפשי של ירושלים העתידית וקריאות המואזין המפוברקות, הסיפור מתקדם במהירות ושובה את הקורא.

איליום עומד בפני עצמו למרות השאלות הרבות שנותרות פתוחות בסופו, אך צפוי לו המשך והוא מסתיים במילים המבטיחות הבאות: ' אני תופס שאני מחייך בפראות, באושר וכנראה בצורה מאיימת, כל סימן למלומד התרבותי שבי נעלם כעת. זה הולך להיות מאוד מעניין לגלות מה קורה עכשיו.'




לידיעה זו התפרסמו  0  תגובות
תגובות

לתחילת הכתבה
 
קישורים
האתר הרשמי של דן סימונס


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב