|
|
|
|
|
|
'אליאס' - זהויותיה הרבות של ג'סיקה ג'ונס
אורון שכנר
|
|
'אליאס', סדרת קומיקס שפרצה גבולות חזותיים ומילוליים בתחום הקומיקס הבוגר בחברת 'מארוול', הציגה לקורא את עלילותיה של גיבורת על לשעבר שהפכה לבלשית פרטית בעלת משרד משל עצמה. הסדרה הינה פרי מוחו של אחד מכותבי הקומיקס הפוריים והמגוונים ביותר כיום, בריאן מיכאל בנדיס. כתבנו בשטח, אורון שכנר, יורד לעומקו של עניין, חוקר, בודק ותוהה מה גורם לגיבור להניח את גלימתו בצד, 'לעלות על אזרחי' ולהתנהל כאחד האדם.
|
אף על פי שידעו עליות ומורדות ועברו תמורות רבות מאז שלהי שנות השלושים, עת הופיעו לראשונה, גיבורי העל היו תמיד מזוהים עם מדיום הקומיקס. הסיפורים המוקדמים של גיבורי העל היו פשוטים וישירים מאוד, בעיקר בשל הטעם של קהל היעד, שהיה מבוסס ברובו על ילדים באותה התקופה. 'סופרמן', 'באטמן' ו'וונדר-וומן' היו מכים בכל גיליון את הרשע התורן, פחות או יותר באותו האופן, עם מינימום סיפור 'אמיתי' ומקסימום היצמדות לתבנית העלילתית הפשוטה.
גיבורי מארוול אשר פרצו לתודעת הציבור עם גיבורי העל המודרניים שלהם בשנות השישים (ספיידרמן, אקסמן, דרדוויל ועוד) ניסו אומנם להציג דמויות עמוקות יותר במובנים מסוימים, אך הסיפורים עדיין לא הצליחו להתנתק מהתבנית הקבועה - פשוט היה מדובר בשדרוג של התבנית!
חובב גיבורי העל המודרני דורש סיפורים בעלי תכונות שנראות, ממבט ראשון, סותרות. מצד אחד, ישנה דרישה לנאמנות למקור בכל מה שנוגע לגיבורים קלאסיים. שדרוגים של גיבורים ושינויים בהלך הרוח של הסיפורים שלהם לא תמיד מתקבלים בעין יפה אצל הקוראים, במיוחד הוותיקים שביניהם. מאידך, מופיעה גם דרישה לסיפורים עמוקים ורציניים יותר, ובריחה מאותן תבניות משמימות.
הדרך המודרנית המקובלת ביותר לתאר גיבורי על בדרך מיוחדת וחדשנית היא לספר סיפורים ריאליסטיים. הסיפור החשוב 'ווצ'מן' (Watchman) של אלן מור, שנחשב עד היום לסיפור גיבורי העל הרציני והעמוק ביותר שנכתב, בחן לראשונה בצורה נוקבת את תפקידם של גיבורי העל בעולם ריאליסטי והאופן שבו הם משפיעים על האדם הפשוט. 'מי שומר עלינו מפני השומרים?' (Who Watches the Watchmen), היה המוטו של הסיפור הזה, והוא השפיע בצורה אדירה על האופי של סיפורי גיבורי-על אחרים שנכתבו אחריו ותפיסת קהל הקוראים את ז'אנר סיפורי גיבורי העל.
כותב הקומיקס המוערך קורט ביוזיק, היה מחלוצי הסגנון בארץ ומיוצרי הקומיקס 'מארוולס' (Marvels), המתאר את 'עידן הזהב' ואת 'עידן הכסף' של מארוול מבעד לעדשת המצלמה של צלם העיתון פול שלדון.
בניגוד ל'ווצ'מן', ביוזיק הביא את הריאליסטיות היישר אל עולם מארוול הרגיל. התלהבות הקהל מן הסיפור הרציני והעמוק, שהראה לקוראיו כיצד האדם הפשוט והאמיתי ברחוב חש למראה גיבורי העל, עוררה יצירות נוספות בסגנון. יתרה מזו – כותרים 'רגילים' של גיבורי על החלו לאמץ (בחלקם כמובן) את הסגנון הריאליסטי, וכיום הוא מקובל מאוד במספר רב של כותרי קומיקס.
בכל תקופה, רואה אור סדרת קומיקס חדשה המתארת את סיפורם של גיבורי על מזווית אחרת. מרבית הסדרות הללו מנסות לבנות עולם ריאליסטי מאוד, שבו צצים לפתע גיבורי על ומשנים את הכול. אחרי הכול, קשה ליצור סיפור ריאליסטי בעולם שבו כמות האנשים עם כוחות-על היא אדירה (כמו בעולמות של די.סי. ומארוול), וקל ואמין יותר ליצור סיפורים בהם מטה-אנשים בודדים מופיעים בעולם רגיל לחלוטין. כך למשל, עבודת הקומיקס הראשונה של ג.מיכאל סטרזינסקי (בבילון 5), בשם 'כוכבים עולים' (Rising Stars) סיפרה את סיפורים של 113 ילדים בני עיירה קטנה בארה"ב שקיבלו כוחות על, וסדרה מודרנית יותר שלו, 'כוח עליון' (Supreme Power) עוסקת בנושא דומה ומיועדת לקוראים בוגרים.
אחד הכתרים הבולטים בתחום זה הינו 'אליאס' (Alias). כותר זה מצטרף אל הכותרים המיועדים לקוראים בוגרים, כמו 'ווצ'מן' או 'כוח עליון', ומציע מבט בוגר וריאליסטי על עולמם של גיבורי העל של מארוול.
ג'סיקה ג'ונס היא גיבורת על בדימוס, שקצה בחליפות הספנדקס ובשמות המצחיקים שגיבורי-על נותנים לעצמם. לאחר שפרשה מקבוצת 'הנוקמים' (Avengers), הקימה ג'סיקה משרד חקירות פרטיות בשם 'אליאס חקירות', בו היא הבעלים והעובדת היחידה. בני זוג בוגדניים ואנשים שנעלמו ממלאים את רוב סדר יומה של ג'סיקה, כאשר כל חקירה מתקשרת בצורה זו או אחרת לדמות מוכרת מקהילת גיבורי העל של מארוול, אבל לא בצורה שהקורא מצפה אליה.
הספר הראשון של הסדרה, המאגד את תשע החוברות הראשונות, מכיל שני סיפורים עיקריים ועוד עלילות משנה קטנות. בראשון, ג'סיקה נשכרת למצוא אחות של לקוחה שנעלמה באופן מסתורי מעל פני האדמה, רק בכדי לגלות ש'לא דובים ולא יער' – כל החקירה הייתה חלק ממזימה לחשוף את זהותו הסודית של גיבור על מפורסם.
בסיפור השני, ג'סיקה מתחקה אחרי עקבותיו של ריק ג'ונס, 'העוזר' (Sidekick) הנצחי של יקום מארוול (האלק, קפטן אמריקה, קפטן מארוול).
כפי שציינתי כבר, הופעתם של גיבורי העל בסדרה עשויה בצורה מחוכמת ומעודנת מאוד, תוך שמירה קפדנית על האופי הריאליסטי של הסדרה. נוסף על כך, גיבורי העל, למרות שמופיעים בסדרה לא מעט, לא מהווים את החלק העיקרי שבה. חלק זה מורכב למעשה פרקים מ'יומנה של ג'סיקה'.
הסדרה מתארת בצורה מבריקה את חייה של בחורה קשת יום, צינית ומרירה בניו-יורק הבדיונית של מארוול, על לבטיה, מריבותיה עם אמה, היחסים בינה ובין המין השני וכהנה וכהנה. הסדרה מכילה תובנות רבות על החיים, מציגה סצנות יומיומיות המוכרות לכולנו ועושה זאת בגובה העיניים ותוך שימוש רב במילה 'Fuck'.
קראתם נכונה, הקומיקס מכיל לא מעט את 'מילת ה-F' ו'מילת ה- S' (ולמי שעוד לא הבין, ומראש תסלחו על השפה – Shit), ולמעשה פתח את ליין ה"מקס" של מארוול, המיועד לקוראים בוגרים, ליין המאפשר ליוצרים הכותבים בו להשתחרר מכל עכבה שיש להם ולספר את הסיפור כפי שהם רוצים. בסדרה תמצאו מין אנאלי, יחסים הומוסקסואליים, ושימוש בשפה בוטה. למרות כל אלה, סבורתני שהסדרה מתאימה לקוראים בוגרים בגלל בגרותו של הסיפור, המבט המפוכח שלו על החיים והאופי המלנכולי והציני של העלילה ושל הגיבורה.
בריאן מיכאל בנדיס, כוכב עולה בעולם הקומיקס שנודע מאוד באהבתו לשפה בוטה ובדיאלוגים השנונים והריאליסטיים שלו, מצא כאן את ביתו. העלילה מורכבת, רובה ככולה, משיחות וכמעט משום דבר אחר. סצנות אקשן לא תמצאו כאן (ואם כן, לשבריר של רגע).
לבנדיס יש את הכשרון המיוחד לכתוב שיחות בקומיקס כך שהקורא שוכח שהוא קורא סיפור קומיקס, ומרגיש כאילו הוא נמצא בין האנשים המשוחחים. אנשים חוזרים על דבריהם ומגמגמים, נכנסים זה לדבריו של זה ומדברים כמו אנשים אמיתיים.
קומיקס הוא שילוב של מלל וציורים, ולכן לא ניתן להתעלם מן האומנות של הסדרה. ממבט ראשון, האומנות גרמה לי לסלידה עזה : הקווים גסים, הצבעים מדכאים ואפרוריים והכול נראה שחור מדי. לאחר הקריאה, לא ניתן שלא לשים לב שהציורים הללו מתאימים מאוד לאווירה והאופי של הסיפור. למרות שג'סיקה נראית מכוערת מאוד בכמה פנלים בחוברת, הסגנון מתאים לסיפור, התנוחות בהן הדמויות מצוירות הן אמיתיות וטובות, כך שהאנשים נראים אמיתיים ולא כמו דוגמנים (בעיה נפוצה בקומיקס). כאשר ג'סיקה מעשנת, מגרדת בראש או יושבת על האסלה, היא נראית כמו אישה רגילה לכל דבר, ואני משוכנע שזו הייתה כוונת היוצר.
'אליאס' היא סדרה בוגרת, שנונה ומיוחדת, המספקת מבט מפוכח ומקורי על החיים בעולם מארוול ועל החיים בכלל.
הסדרה מומלצת לקוראים בוגרים הסולדים מז'אנר גיבורי העל משום שזו הזדמנות עבורם לקבל סיפור בוגר ולא שגרתי בו אותם גיבורים נמצאים ברקע, כאשר חייה של אישה צעירה ומעניינת תופסים את אור הזרקורים. פרט לאוגדן הראשון, קיימים שלושה נוספים האוספים את יתר הסדרה, שבוטלה לאחר מכן והפכה לסדרה 'הפעימה' ( The Pulse ), סדרה בעלת אופי דומה אך מעודן יותר, המתאימה גם לקוראים צעירים יותר. מומלץ! עורך הכתבה - עופר ברנשטיין.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 1 תגובות
|
תגובות
|
1 מה, אף אחד לא קרא את הקומיקס?
|
|
20:56:00 19/10/2004
|
יערה
|
|
נו, באמת... אני חייבת להודות שלמרות הכריכות המצוינות, גם אני נפלתי קורבן לרושם שיוצרת האומנות בחוברות. אבל לא נתתי לזה להשפיע עליי, והסדרה היא באמת אחת מהמשובחות שקראתי, ומוכיחה שאפשר לעשות חוברות קומיקס טובות לקהל בוגר, או סתם למי שמתעניין באדם מאחורי הספנדקס. דרך אגב, בעקבות הכתבה התחלתי לקרוא את Rising Stars - גם סדרה מצוינת ומקורית עם טוויסטים מעניינים. תודה על ההמלצה!
|
|
|
|
|
קישורים
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|