'אליאס' - זהויותיה הרבות של ג'סיקה ג'ונס
אורון שכנר

'אליאס', סדרת קומיקס שפרצה גבולות חזותיים ומילוליים בתחום הקומיקס הבוגר בחברת 'מארוול', הציגה לקורא את עלילותיה של גיבורת על לשעבר שהפכה לבלשית פרטית בעלת משרד משל עצמה. הסדרה הינה פרי מוחו של אחד מכותבי הקומיקס הפוריים והמגוונים ביותר כיום, בריאן מיכאל בנדיס. כתבנו בשטח, אורון שכנר, יורד לעומקו של עניין, חוקר, בודק ותוהה מה גורם לגיבור להניח את גלימתו בצד, 'לעלות על אזרחי' ולהתנהל כאחד האדם.

אף על פי שידעו עליות ומורדות ועברו תמורות רבות מאז שלהי שנות השלושים, עת הופיעו לראשונה, גיבורי העל היו תמיד מזוהים עם מדיום הקומיקס. הסיפורים המוקדמים של גיבורי העל היו פשוטים וישירים מאוד, בעיקר בשל הטעם של קהל היעד, שהיה מבוסס ברובו על ילדים באותה התקופה. 'סופרמן', 'באטמן' ו'וונדר-וומן' היו מכים בכל גיליון את הרשע התורן, פחות או יותר באותו האופן, עם מינימום סיפור 'אמיתי' ומקסימום היצמדות לתבנית העלילתית הפשוטה.

גיבורי מארוול אשר פרצו לתודעת הציבור עם גיבורי העל המודרניים שלהם בשנות השישים (ספיידרמן, אקסמן, דרדוויל ועוד) ניסו אומנם להציג דמויות עמוקות יותר במובנים מסוימים, אך הסיפורים עדיין לא הצליחו להתנתק מהתבנית הקבועה - פשוט היה מדובר בשדרוג של התבנית!

חובב גיבורי העל המודרני דורש סיפורים בעלי תכונות שנראות, ממבט ראשון, סותרות. מצד אחד, ישנה דרישה לנאמנות למקור בכל מה שנוגע לגיבורים קלאסיים. שדרוגים של גיבורים ושינויים בהלך הרוח של הסיפורים שלהם לא תמיד מתקבלים בעין יפה אצל הקוראים, במיוחד הוותיקים שביניהם. מאידך, מופיעה גם דרישה לסיפורים עמוקים ורציניים יותר, ובריחה מאותן תבניות משמימות.

הדרך המודרנית המקובלת ביותר לתאר גיבורי על בדרך מיוחדת וחדשנית היא לספר סיפורים ריאליסטיים. הסיפור החשוב 'ווצ'מן' (Watchman) של אלן מור, שנחשב עד היום לסיפור גיבורי העל הרציני והעמוק ביותר שנכתב, בחן לראשונה בצורה נוקבת את תפקידם של גיבורי העל בעולם ריאליסטי והאופן שבו הם משפיעים על האדם הפשוט. 'מי שומר עלינו מפני השומרים?' (Who Watches the Watchmen), היה המוטו של הסיפור הזה, והוא השפיע בצורה אדירה על האופי של סיפורי גיבורי-על אחרים שנכתבו אחריו ותפיסת קהל הקוראים את ז'אנר סיפורי גיבורי העל.

כותב הקומיקס המוערך קורט ביוזיק, היה מחלוצי הסגנון בארץ ומיוצרי הקומיקס 'מארוולס' (Marvels), המתאר את 'עידן הזהב' ואת 'עידן הכסף' של מארוול מבעד לעדשת המצלמה של צלם העיתון פול שלדון.

בניגוד ל'ווצ'מן', ביוזיק הביא את הריאליסטיות היישר אל עולם מארוול הרגיל. התלהבות הקהל מן הסיפור הרציני והעמוק, שהראה לקוראיו כיצד האדם הפשוט והאמיתי ברחוב חש למראה גיבורי העל, עוררה יצירות נוספות בסגנון. יתרה מזו – כותרים 'רגילים' של גיבורי על החלו לאמץ (בחלקם כמובן) את הסגנון הריאליסטי, וכיום הוא מקובל מאוד במספר רב של כותרי קומיקס.

בכל תקופה, רואה אור סדרת קומיקס חדשה המתארת את סיפורם של גיבורי על מזווית אחרת. מרבית הסדרות הללו מנסות לבנות עולם ריאליסטי מאוד, שבו צצים לפתע גיבורי על ומשנים את הכול. אחרי הכול, קשה ליצור סיפור ריאליסטי בעולם שבו כמות האנשים עם כוחות-על היא אדירה (כמו בעולמות של די.סי. ומארוול), וקל ואמין יותר ליצור סיפורים בהם מטה-אנשים בודדים מופיעים בעולם רגיל לחלוטין. כך למשל, עבודת הקומיקס הראשונה של ג.מיכאל סטרזינסקי (בבילון 5), בשם 'כוכבים עולים' (Rising Stars) סיפרה את סיפורים של 113 ילדים בני עיירה קטנה בארה"ב שקיבלו כוחות על, וסדרה מודרנית יותר שלו, 'כוח עליון' (Supreme Power) עוסקת בנושא דומה ומיועדת לקוראים בוגרים.

אחד הכתרים הבולטים בתחום זה הינו 'אליאס' (Alias). כותר זה מצטרף אל הכותרים המיועדים לקוראים בוגרים, כמו 'ווצ'מן' או 'כוח עליון', ומציע מבט בוגר וריאליסטי על עולמם של גיבורי העל של מארוול.

ג'סיקה ג'ונס היא גיבורת על בדימוס, שקצה בחליפות הספנדקס ובשמות המצחיקים שגיבורי-על נותנים לעצמם. לאחר שפרשה מקבוצת 'הנוקמים' (Avengers), הקימה ג'סיקה משרד חקירות פרטיות בשם 'אליאס חקירות', בו היא הבעלים והעובדת היחידה. בני זוג בוגדניים ואנשים שנעלמו ממלאים את רוב סדר יומה של ג'סיקה, כאשר כל חקירה מתקשרת בצורה זו או אחרת לדמות מוכרת מקהילת גיבורי העל של מארוול, אבל לא בצורה שהקורא מצפה אליה.

הספר הראשון של הסדרה, המאגד את תשע החוברות הראשונות, מכיל שני סיפורים עיקריים ועוד עלילות משנה קטנות. בראשון, ג'סיקה נשכרת למצוא אחות של לקוחה שנעלמה באופן מסתורי מעל פני האדמה, רק בכדי לגלות ש'לא דובים ולא יער' – כל החקירה הייתה חלק ממזימה לחשוף את זהותו הסודית של גיבור על מפורסם.

בסיפור השני, ג'סיקה מתחקה אחרי עקבותיו של ריק ג'ונס, 'העוזר' (Sidekick) הנצחי של יקום מארוול (האלק, קפטן אמריקה, קפטן מארוול).


כפי שציינתי כבר, הופעתם של גיבורי העל בסדרה עשויה בצורה מחוכמת ומעודנת מאוד, תוך שמירה קפדנית על האופי הריאליסטי של הסדרה. נוסף על כך, גיבורי העל, למרות שמופיעים בסדרה לא מעט, לא מהווים את החלק העיקרי שבה. חלק זה מורכב למעשה פרקים מ'יומנה של ג'סיקה'.

הסדרה מתארת בצורה מבריקה את חייה של בחורה קשת יום, צינית ומרירה בניו-יורק הבדיונית של מארוול, על לבטיה, מריבותיה עם אמה, היחסים בינה ובין המין השני וכהנה וכהנה. הסדרה מכילה תובנות רבות על החיים, מציגה סצנות יומיומיות המוכרות לכולנו ועושה זאת בגובה העיניים ותוך שימוש רב במילה 'Fuck'.

קראתם נכונה, הקומיקס מכיל לא מעט את 'מילת ה-F' ו'מילת ה- S' (ולמי שעוד לא הבין, ומראש תסלחו על השפה – Shit), ולמעשה פתח את ליין ה"מקס" של מארוול, המיועד לקוראים בוגרים, ליין המאפשר ליוצרים הכותבים בו להשתחרר מכל עכבה שיש להם ולספר את הסיפור כפי שהם רוצים. בסדרה תמצאו מין אנאלי, יחסים הומוסקסואליים, ושימוש בשפה בוטה. למרות כל אלה, סבורתני שהסדרה מתאימה לקוראים בוגרים בגלל בגרותו של הסיפור, המבט המפוכח שלו על החיים והאופי המלנכולי והציני של העלילה ושל הגיבורה.

בריאן מיכאל בנדיס, כוכב עולה בעולם הקומיקס שנודע מאוד באהבתו לשפה בוטה ובדיאלוגים השנונים והריאליסטיים שלו, מצא כאן את ביתו. העלילה מורכבת, רובה ככולה, משיחות וכמעט משום דבר אחר. סצנות אקשן לא תמצאו כאן (ואם כן, לשבריר של רגע).

לבנדיס יש את הכשרון המיוחד לכתוב שיחות בקומיקס כך שהקורא שוכח שהוא קורא סיפור קומיקס, ומרגיש כאילו הוא נמצא בין האנשים המשוחחים. אנשים חוזרים על דבריהם ומגמגמים, נכנסים זה לדבריו של זה ומדברים כמו אנשים אמיתיים.

קומיקס הוא שילוב של מלל וציורים, ולכן לא ניתן להתעלם מן האומנות של הסדרה. ממבט ראשון, האומנות גרמה לי לסלידה עזה : הקווים גסים, הצבעים מדכאים ואפרוריים והכול נראה שחור מדי. לאחר הקריאה, לא ניתן שלא לשים לב שהציורים הללו מתאימים מאוד לאווירה והאופי של הסיפור. למרות שג'סיקה נראית מכוערת מאוד בכמה פנלים בחוברת, הסגנון מתאים לסיפור, התנוחות בהן הדמויות מצוירות הן אמיתיות וטובות, כך שהאנשים נראים אמיתיים ולא כמו דוגמנים (בעיה נפוצה בקומיקס). כאשר ג'סיקה מעשנת, מגרדת בראש או יושבת על האסלה, היא נראית כמו אישה רגילה לכל דבר, ואני משוכנע שזו הייתה כוונת היוצר.

'אליאס' היא סדרה בוגרת, שנונה ומיוחדת, המספקת מבט מפוכח ומקורי על החיים בעולם מארוול ועל החיים בכלל.

הסדרה מומלצת לקוראים בוגרים הסולדים מז'אנר גיבורי העל משום שזו הזדמנות עבורם לקבל סיפור בוגר ולא שגרתי בו אותם גיבורים נמצאים ברקע, כאשר חייה של אישה צעירה ומעניינת תופסים את אור הזרקורים. פרט לאוגדן הראשון, קיימים שלושה נוספים האוספים את יתר הסדרה, שבוטלה לאחר מכן והפכה לסדרה 'הפעימה' ( The Pulse ), סדרה בעלת אופי דומה אך מעודן יותר, המתאימה גם לקוראים צעירים יותר. מומלץ!
עורך הכתבה - עופר ברנשטיין.



לידיעה זו התפרסמו  1  תגובות
תגובות
1   מה, אף אחד לא קרא את הקומיקס?
20:56:00  19/10/2004 יערה   
נו, באמת... אני חייבת להודות שלמרות הכריכות המצוינות, גם אני נפלתי קורבן לרושם שיוצרת האומנות בחוברות. אבל לא נתתי לזה להשפיע עליי, והסדרה היא באמת אחת מהמשובחות שקראתי, ומוכיחה שאפשר לעשות חוברות קומיקס טובות לקהל בוגר, או סתם למי שמתעניין באדם מאחורי הספנדקס. דרך אגב, בעקבות הכתבה התחלתי לקרוא את Rising Stars - גם סדרה מצוינת ומקורית עם טוויסטים מעניינים. תודה על ההמלצה!


לתחילת הכתבה
 
קישורים
האתר של מארוול

ביקורת על 'הפולס', הסדרה החדשה בכיכובה של ג'סיקה מהאתר 'קומיקזה'

אתר הבית של בריאן מיכאל בנדיס


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב