כיבוש החלל - ביקורת סדרה
אייל הרשטיין

אנטרפרייז, הסדרה החמישית מבית מסע בין כוכבים משודרת מדי שבוע בערוץ 10.
השנה היא 2152. חלפו 90 שנה מהמגע הראשון עם הוולקנים. (בו יכולתם לחזות בסרט 'מסע בין כוכבים - מגע) בני האדם הקימו מושבות והחלו לחקור את החלל. צי החלל של ארצות הברית מצוי בחיתוליו, והקפטן ג'ונתן ארצ'ר (בנו של מי שהגה את מנוע העיוות 5, המנוע החדש ביותר בצי הכוכבים) מקבל לידיו את הפיקוד על ה'אנטרפרייז', ספינת החלל הראשונה המסוגלת לנוע בין הכוכבים ממש. הכל מתקדם בניחותא, תחת עיניהם הפקוחה של הוולקנים עד אשר... יום אחד מתרסק על כדור הארץ חייזר אשר נרדף ע'י זוג חייזרים אחרים, מצליח להביס את רודפיו, אבל נורה ע'י איכר אמריקני טיפוסי.
החייזר (הקלינגוני) שורד את הפגיעה בקושי וכאשר מגיע הסיפור לידיעת השגריר הוולקני על כדור הארץ, מסתבר כי המשבר רק החל. הוולקן מעדכן את מפקדי הצי כי החייזר הוא קלינגוני, בן לגזע של לוחמים המקדש את ערך הכבוד. אם לא יילקח הקלינגוני, ומייד, בחזרה לכוכב הבית שלו, קרונוס, ישלחו הקלינגונים צי של ספינות מלחמה כדי לנקום את כבודו. בנוסף לכך עצם הצלת חייו היא למעשה שלילת זכותו למות בכבוד - דבר שכשלעצמו מצדיק מלחמה קטנה. הוולקנים מציעים לקחת את הקלינגוני בחזרה לביתו - ואם ימות בדרך - מה טוב - שכן כך לפחות יישמר כבודו בעיני בני עמו.

וכאן בעצם מתחיל הסיפור. בני האדם בסדרה מתעבים את הטבע הוולקני הקר, ההגיוני והמחושב, ואת ההשגחה הקפדנית שלהם. בני האדם ככלל וקפטן ארצ'ר באופן מיוחד. ארצ'ר האשים תמיד את הוולקנים בכך שמנעו מאביו לראות את המנוע עליו עבד, מושלם עוד בחייו. בשבילו זו הזדמנות פז להוכיח לוולקנים שהגזע האנושי מסוגל לעמוד על רגליו לבדו, ללא צורך בהשגחתם. לאחר ויכוח קולני, מסכים אדמירל הצי, בניגוד לדעתם של הוולקנים, לאפשר ל'אנטרפרייז' להשיב את הקלינגוני לקרונוס. ה'אנטרפרייז' יוצא לדרך כשעל סיפונה 83 בני אדם, רופא אחד מדנוביולה, קצינת מדע וולקנית המצטרפת לצוות ברגע האחרון, וקלינגון אחד בדרך הביתה. במהלך המסע ילמדו קפטן ארצ'ר ואנשיו (ועמם הצופים בבית) מספר עובדות ובניהן העובדה כי הם מהווים חלק מפאזל של מלחמת זמנים קרה, שלא כולם מתרבים באמצעות מגע פיזי מלא והחלפת נוזלים, שגם הוולקנים יכולים להיות מחרחרי מלחמה ושלא תמיד צריך לעזור לכל אחד, בייחוד לא לאלה שלא רוצים שיעזרו להם.
'אנטרפרייז' היא הסדרה החמישית תחת הכותר 'מסע בין כוכבים', רק שהפעם במקום להתקדם על קו הזמן, לוקחת אותנו הסדרה החדשה לראשיתו. האדם במיטבו, כחוקר הלא נודע, הוא המוטיב המרכזי. אין נהלים, אין חוקים, על תקנון צי החלל אף אחד עוד לא חשב. הכל נקבע תוך כדי התקדמות, הכל פתוח. מעבר לעלילה יוצאת הדופן, שוברת הסדרה מוסכמות בנוגע לפורמט ולעיצוב שלה. בתור התחלה, נעימת הפתיחה וויתרה על המוסיקה הייחודית לטובת השיר 'לאן שליבי יקח אותי' בביצועו של ראסל ווטסון הנפתח במילים 'זו הייתה דרך ארוכה, להגיע משם לפה'. השיר, מעבר להיותו שיר מדהים, מעביר במילים שלו בדיוק את מצב האנושות - לקח לנו הרבה זמן להגיע לפה אבל זמננו הגיע, ולא אתם, הוולקנים, ולא אף אחד, יעצור אותנו עכשיו. מבחינת עיצוב התפאורה עמדו היוצרים מול אתגר קשה. עמדו לרשותם טכנולוגיות צילום ועיבוד מתקדמות ביותר, אבל על הסדרה להראות כך שהיא מתרחשת לפני 'מסע בין כוכבים' המקורית. הפשרה שנהגתה יצרה חילוקי דעות רבים. ה'אנטרפרייז' 1NX - היא סלע המחלוקת והמקור למרבית טענותיהם של טרקרים מסביב לעולם. הספינה מציגה את התצורה הבסיסית של צלחת ראשית וזוג מנועי עיוות גליליים מאחוריה. לטענת הטרקרים, הספינה דומה מאוד (ואף מדי) לספינת הפדרציה מ'מסע בין כוכבים - המפגש' המכונה 'אקירה'. יתכן והדבר נובע מכך שה'אקירה' הייתה הספינה הראשונה שתוכננה מאפס כדגם ממוחשב (שאר הספינות שנצפו בכל הסרטים והסדרות צולמו על בסיס דגמים ממשיים או כעיצוב מחדש של דגם קודם באמצעות גזירה והדבקה ממוחשבות). הציוד של אנשי הצוות של ה'אנטרפרייז' עוצב כך שיראה מיושן. אקדח הפאזה, האבא של הפייזר, נראה מגושם ומכוער. מכשיר הקשר מזכיר את המכשיר ששימש את קירק בזמנו, אך נראה גדול יותר. בתוך מסדרונות הספינה נוספו הדברים הקטנים כדי לספק את האווירה המתאימה - את כל הדלתות יש לפתוח בלחיצת כפתור, הגשר נותן הרגשה של צפיפות ומחנק, במיוחד לאחר הגשר של 'אנטרפרייז' D ו E, בחדר המנועים יש ליבת מנוע קטנה, שלמרות הפנלים הצבעוניים ולוחות הסטאטוס, נראית כאילו תגרום לסקוטי לפרוץ בצחוק, חדרי המגורים של אנשי הצוות מיועדים ל 4 אנשים בחדר, על דרגשים והם דומים יותר לחדרים בצוללת מאשר על ספינת חלל, ובמרפאה נעזר הרופא בזחלים, עלוקות, גללים של עטלפים (מדנוביולה) ובתא חיטוי אולטרא סגול.
גם עם הצוות עצמו נעשתה עבודה טובה. קפטן ארצ'ר הוא אימפולסיבי וחם מזג (יותר מקירק לפעמים), אשר נוטר טינה חזקה לוולקנים על מה שעשו לאביו, אבל לומד להתגבר עליה (אבל מתי הוא ילמד לא לעזור לקלינגונים?). קומנדר צ'רלס טאקר השלישי, המהנדס של הספינה, מתלהב מכל תגלית חדשה, ביחוד אם היא קשורה במערכות הנעה. קצין הביטחון מלקולם חשדן במיוחד. קצינת הקשר הושי לא מסוגלת להסתגל לחיים בחלל - היא רגילה שהכוכבים בחלון זזים לכיוון מסויים, ולכן ביקשה להעתיק את מגוריה מצד שמאל של הספינה לצד ימין. סג'מ מייווזר ההגאי הוא אולי היחיד שרגיל לחיים בחלל. בתור 'ילד בומר', כינוי לאדם שגדל כל חייב על ספינת משא. הוא רגיל ומכיר את כל הטריקים של החיים על ספינה בחלל אך לעומת זאת כאשר הצוות יורד לפני השטח של פלנטה, הוא מרגיש בערך כמו שמרגישה הושי על הסיפון. ואחרונה וחביבה מכולם היא כמובן טופל, הוולקאנית הסקסית ביותר שלא לומר השחקנית הסקסית ביותר במסע בין כוכבים לדורותיו - נו טוב, ריק ברמן (המפיק הראשי) היה צריך להבטיח את אחוזי הצפייה בסדרה - לא? בכל מה שקשור לעלילה, הצליחו היוצרים במקום בו נכשלו בעת יצירת 'מסע בין כוכבים - וויאג'ר' - לשחזר את מה שהצליח כל כך בסדרה המקורית. הספינה היחידה החוקרת את מרחבי היקום ומשמשת כשגרירה ומייצגת של כדור הארץ. התמימות לנוכח הלא נודע, הסקרנות, הצורך להבין, כל אלו נעלמו במהלך הזמן מהסדרות הקודמות ('הדור הבא', 'חלל עמוק 9', 'וויאג'ר') ככל שקווי העלילה התפתחו ותפסו יותר ויותר פרקים. בשתי העונות האחרונות של 'חלל עמוק 9' היו קפטן סיסקו וצוותו מעורבים עד לצווארם בנבכי הפוליטיקה והמלחמה בין הפדרציה והדומיניון, אבל מוטיב המחקר והגילוי נעלם לבלי שוב. ב'אנטרפרייז' יש קווי עלילה - מלחמת זמנים קרה, הצבתה של טופל על ה'אנטרפרייז' וההשפעות על חייה - אבל אילו שלובים היטב בתוך הפרק הרלוונטי ולא מפריעים. כל פרק מציג ל'אנטרפרייז' וצוותה תגלית חדשה, מסתורין או חידה. לכל אלו יש להוסיף את הקשיים הבסיסיים בהם נתקלים ארצ'ר ואנשיו במסעם הראשון בחלל - קפטן פיקארד אולי רגיל להיות בקשר עם מפקדת הצי ממערכת כוכבים המצויה על גבול הפדרציה עם הרומולנים, אבל זה רק כיוון שארצ'ר יצא מכדור הארץ, פיזר מצופי תקשורת, רדף אחרי החייזרים שהשמידו אותם וגם הלך איתם מכות בדרך. בניגוד לניקיון הכפיים של המאה ה-24, הרי שבמאה ה-22 יש הרבה עבודה שחורה.לסיכום, ל'אנטרפרייז' יש לא מעט נקודות לשפר. כמו בהרבה מקרים, יוצרי הסדרה מכוונים גבוה ופוגעים נמוך יותר. אבל הם פוגעת גבוה יותר מאשר בעונה הראשונה של 'חלל עמוק 9', ובטח שיותר גבוה מ'וויאג'ר'. אם לשפוט לפי השיפור של שתי האחרונות לאורך ציר הזמן, הרי של'אנטרפרייז' צפוי עתיד מזהיר.




לידיעה זו התפרסמו  11  תגובות
תגובות
1   אנטרפרייז
00:00:00  06/06/2002 קלומפטר   
סדרה נחמדה מאוד ואם היא תשתפר כמו קודמותיה הרי שצפויות לנו שבע שנים טובות.

2   מה קורה עם הסדרה בארץ?
00:00:00  06/06/2002 גיא    
שידורים חוזרים או פרקים חדשים?

3   סידרה מצויינת!
00:00:00  07/06/2002 אנונימוס   
גי'ן רודנברי תמיד התנגד לעשות סדרות שחוקרות את "העבר" בעולם של "מסע בין כוכבים, כי הוא פחד שסדרה חדשה תגרום לירידת קרנן של הישנות. אומנם לסדרה המקורית תמיד שמור מקום של כבוד, אבל מעבר לכך, הדאגות של מר רודנברי המנוח היו מוצדקות ביותר!

4   פרקים חדשים
00:00:00  07/06/2002 קלומפטר   

5   הסידרה משעממת!!!
00:00:00  07/06/2002 kosh   
מנגינת הפתיחה מרדימה ואיטית בדיוק כמו כל הסידרה. פעם לאנטפרייז היה קצב, מתח, וקצת אמינות (!) מה שחסר מאוד בסידרה הנוכחית

6   למה עם שגיאות כתיב? למה אין עריכה לשונית?
00:00:00  08/06/2002 דיאנה   
"מתאבים" צריך להיות "מתעבים".
שיר הפתיחה - אם כבר מתרגמים לעברית - הוא "זו היתה דרך ארוכה..." ולא "זה היתה..."
ובפסקה 6 "על הסדרה להיראות..." ולא "על סדרה..."

אני חושבת שהקמתם אתר נחמד מאד, מלא במידע. אבל כמות שגיאות הכתיב, ההגהה והעריכה הלשונית מאד צורמות. זה קיים כמעט בכל כתבה באתר, והיום החלטתי להגיב. הכתבות פה לא כל כך ארוכות עד שיצדיקו כמות כזאת של שגיאות. תקראו אותן שוב לפני הפרסום. אני מצטערת אם אני נשמעת בקורתית, אבל אותי דברים כאלה מאד מרתיעים.

7   סדרה טובה, אך קודמותיה עוד יותר
00:00:00  09/06/2002 עוזי   
"מוטיב המחקר והגילוי" או: "נבכי פוליטיקה ומלחמה" - זה עניין של טעם ולטעמי - עדיפה החלופה השנייה. אנטרפרייז' בהחלט טובה אך בל נגזים - חע"9 עולה עליה בהרבה ואפילו וואייג'ר מתחרה בה בהצלחה. בקיצור - העיקר שיירבו.

8   לדיאנה
00:00:00  09/06/2002 אלי הרשטיין  anakin@bezeqint.net 
ראשית תודה על הערותיך. כפי שוודאי שמת לב הן נלקחו ברצינות הראויה ותוקנו מייד. ובתשובה לשאלתך, ISF הוא אתר הפועל על בסיס התנדבותי. לצערי אין לי עורכים לשוניים כדי לערוך את הכתבות. אנו עושים כמיטב יכולתנו כדי למנוע טעויות אך בהעדר עריכה לשונית נשמטות חלק מהן מעינינו. במידה ואת מוכנה להקדיש לעניין מזמנך הרי שאני מוכן להעביר אלייך כתבות לצורך תיקוני לשון והגהה. תוכלי ליצור עמי קשר בכתובת הדואל המצורפת לתגובה זו. בכל מקרה, גם אם לא תמצאי את הזמן הנחוץ לכך, הרי שכל הערה בתגובה או בדואל תתוקן מייד על ידי. אלי הרשטיין - עורך ראשי.

9   הסידרה פשוט בושה וחרפה- נסיון שווקי זול!
00:00:00  10/06/2002 צביקה   
לא נעים להגיד ואפילו קשה להגיד אבל זה פשוט מביש לפחות למי שראה את יתר הסדרות.
המוסיקה השחקנים {יותר דוגמנים משחקנים} העלילה הרדודה מה הם מחדשים כלום! -באחד הפרקים לא היה להם קרן גוררת להציל את הצוות -פשוט דבילי -מנסים למשוך את הדור הצעיר ילדי השמנת בארה"ב. חבל

10   ואגב חלל עמוק 9 הפרק האחרון השבוע!
00:00:00  12/06/2002 צביקה   
זהו הסתיימה חלל עמוק 9 ששדורה בחינוכית 23 .
והיא בעיני הטובה מכולם ככה ניראה קפטן- אחד סמכותי
עפ פאנ'ץ ועם פאנ'ץ ליין תרתי משמע.
שידורים חוזרים מ23 ביוני .
למי שלא ראה. הסוף טוב חוץ מל...

11   
00:00:00  05/07/2002    
לפי דעתי הכתבה תמצתה בהצלחה את המהות שמאחורי אנטרפרייז. כולי תקווה שהסדרה תצליח, תשתפר ותחזיק כמו קודמותיה 7 שנים. ומאחורי העניין גם יושב לו החשש שמה תהייה זו סדרת מסע בין כוכבים האחרונה...


לתחילת הכתבה
 
קישורים
האתר הרשמי של אנטרפרייז

האתר הישראלי של אנטרפרייז


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב