|
|
|
|
|
|
רעיון המסע במשחקי תפקידים – כתבה ראשונה בסדרה
זיו קיטרו
|
|
בבסיסו של כל סיפור נמצא מסע. בין אם ירצה בכך היוצר ובין אם לא, אין עלילה שניתן לספר, או נכון יותר לומר אין עלילה לינארית שניתן לספר, שאין בה מסע מסוג כזה או אחר.
|
רעיון המסע הוא שינוי, המהות הבסיסית ביותר של הסיפור: מצד אחד יש לנו את הדמות/אירוע במצבם הנוכחי ובסוף הסיפור הדמות/אירוע עוברים שינויים על קו הזמן. האם המסע שינה משהו בדמות/אירוע? האם בסוף הסיפור דברים נראים אחרת או ששום דבר לא השתנה למעט היאוש שאופף כעת את הקורא? מטרת המסע והרעיון שמאחוריו ייקבעו ע"י היוצר/ים אבל אין דרך להתחמק ממנו.
עלילות המשחק הראשונות של שחקני תפקידים מתחילות לרוב במבוך. חורבה שהייתה בעבר הרחוק עיר זוהרת מלאת פלאים או טירתו של מכשף רב עצמה שנעלם באחד מהניסויים המסוכנים יותר שערך. אל תוך החורבות הגיעו, או נמלטו, יצורים ממינים שונים – חלקם כדי להסתתר, אחרים כדי לטרוף. מיני-אקולוגיה נוצרת במקום הזה והיא שומרת על איזון מסוים עד להופעתם של הגיבורים.
הגיבורים מגיעים למקום מסיבות שונות: להוכיח את בגרותם, להרוויח ממון, להתמודד עם כאב או מתוך שעמום, ואפילו מתוך רצון לסיים את החיים האלו איתם הם לא מצליחים להתמודד. המסע מתחיל בנקודת המוצא שלהם, בביתם, בעיר אליה הגיעו ומשם הם יוצאים אל עבר עתיד לא ידוע.
גם סיפור רדוד יחסית כסיפור מבוכים יכול להפוך לסיפור עמוק ומרתק, השאלה היא איזה סוג של מסע עוברות הדמויות. המסעות הפיזיים הם המסעות הפשוטים ביותר. הם קשים לגוף, לעיתים מסוכנים עד כדי סכנת מוות אך בסופו של דבר מדובר על תנועה מנקודה א' לנקודה ב' כאשר באמצע ישנם מכשולים שיש לעקוף או להתמודד מולם. המסע הפיזי לעיתים נראה דרמטי ומיוחד, הוא מלא באפקטים, ביצורים משונים ונופים קסומים ובסוף היום הוא מפצה על כל הדרמה בעזרת אוצרות קסומים, מטבעות של זהב ונסיכים שאת ידם ניתן לבקש מאמם המלכה ולהתחתן איתם, למען האהבה או למען הירושה – איש, איש ודרכו שלו.
המסעות המעניינים יותר הם אלו המתרחשים בנפשו של האדם. בסיפורו הבור והמטוטלת של אדגר אלן פו (ראו קישור מצד ימין למעלה) אנו פוגשים אדם בודד בחדר. אף על פי שהתנועה היחידה היא תנועת מטוטלת הסכין ההולכת ויורדת לכיוון ידידנו חסר המזל, מתרחש מסע מופלא בחדר, מסע אל תוך נפשו ומוחו של הקורבן המיועד. בעוד העלילה נפרשת לפנינו אנו מגלים על מצבו, על פחדיו ועל רצונותיו, אנחנו חווים מהר מאוד את החשש המאוד מיידי הנובע מהאיום הברור כל כך, אך ככל שהזמן עובר אנחנו למדים על איום נוסף, עמוק יותר, קשה יותר, שבסופו של דבר יקבע באם ידידנו יחיה או ימות. המסע שאנו חווים מתוך הסיפור הוא מסע אל תוך פחדיו של אדם והשינוי בסופו של המסע הוא לא רק של הדמות הלכודה אלא גם שלנו, הקוראים.
ספור שכזה, על אף חוסר השינוי של הנוף וחוסר ההתקדמות הפיזית הברורה, הוא מסע מרתק הרבה יותר ומסוג המסעות שמנחים שחקנים במשחקי תפקידים צריכים לשאוף אליו, אם הם מעוניינים להמשיך ולשחק. אין לטעות ולחשוב שמשחקי תפקידים אינם רציניים ועמוקים, רחוק מכך, משחקים רבים מלאים בפעלתנות, אינטריגות, קרבות בין הכוכבים, קרצוף חרבות, דרקונים מהירי חימה ואלים חסרי חמלה. הבעיה המרכזית היא שאם המסע יישאר חיצוני ולא יעבור אל הרבדים העמוקים יותר, המשחק יתפוגג בעצמו, אחרי הכל, כמה אקשן בלתי פוסק ניתן לעבור?
דמיינו לעצמכם את חייכם אם בכל רגע, לאורך שנים הייתם מתמודדים שוב ושוב אם מצבים שעולים מולכם אותם ניתן לפתור רק בפעולה פיזית. אין רגע אחד בו תחושו שהתפתחתם כבני אדם, שהתבגרתם, שלמדתם משהו מעבר לדרך הטובה ביותר להלחם או לשרוד מלכודות.
כדי להבין טוב יותר את רעיון המסע אנחנו מתחילים בסדרת כתבות שתעסוק בסוגי המסעות, תפקידם הסיפורי והדרך בה ניתן לתרגם אותם למשחק תפקידים. מה דורש המסע מהשחקנים ומה הוא דורש מהמנחה, וכיצד ניתן לשלב אלמנטים נוספים ומחקריים במטרה להפוך את המסע למהנה יותר, מפוקח ומאיר עיניים.
"מסעות נראים מלאי זוהר רק בראייה לאחור" – פול ת'רוקס
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 0 תגובות
|
תגובות
|
|
|
|
קישורים
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|