רעיון המסע במשחקי תפקידים – כתבה ראשונה בסדרה
זיו קיטרו

בבסיסו של כל סיפור נמצא מסע. בין אם ירצה בכך היוצר ובין אם לא, אין עלילה שניתן לספר, או נכון יותר לומר אין עלילה לינארית שניתן לספר, שאין בה מסע מסוג כזה או אחר.

רעיון המסע הוא שינוי, המהות הבסיסית ביותר של הסיפור:
מצד אחד יש לנו את הדמות/אירוע במצבם הנוכחי ובסוף הסיפור הדמות/אירוע עוברים שינויים על קו הזמן.
האם המסע שינה משהו בדמות/אירוע? האם בסוף הסיפור דברים נראים אחרת או ששום דבר לא השתנה למעט היאוש שאופף כעת את הקורא?
מטרת המסע והרעיון שמאחוריו ייקבעו ע"י היוצר/ים אבל אין דרך להתחמק ממנו.

עלילות המשחק הראשונות של שחקני תפקידים מתחילות לרוב במבוך. חורבה שהייתה בעבר הרחוק עיר זוהרת מלאת פלאים או טירתו של מכשף רב עצמה שנעלם באחד מהניסויים המסוכנים יותר שערך. אל תוך החורבות הגיעו, או נמלטו, יצורים ממינים שונים – חלקם כדי להסתתר, אחרים כדי לטרוף. מיני-אקולוגיה נוצרת במקום הזה והיא שומרת על איזון מסוים עד להופעתם של הגיבורים.

הגיבורים מגיעים למקום מסיבות שונות: להוכיח את בגרותם, להרוויח ממון, להתמודד עם כאב או מתוך שעמום, ואפילו מתוך רצון לסיים את החיים האלו איתם הם לא מצליחים להתמודד.
המסע מתחיל בנקודת המוצא שלהם, בביתם, בעיר אליה הגיעו ומשם הם יוצאים אל עבר עתיד לא ידוע.

גם סיפור רדוד יחסית כסיפור מבוכים יכול להפוך לסיפור עמוק ומרתק, השאלה היא איזה סוג של מסע עוברות הדמויות.
המסעות הפיזיים הם המסעות הפשוטים ביותר. הם קשים לגוף, לעיתים מסוכנים עד כדי סכנת מוות אך בסופו של דבר מדובר על תנועה מנקודה א' לנקודה ב' כאשר באמצע ישנם מכשולים שיש לעקוף או להתמודד מולם.
המסע הפיזי לעיתים נראה דרמטי ומיוחד, הוא מלא באפקטים, ביצורים משונים ונופים קסומים ובסוף היום הוא מפצה על כל הדרמה בעזרת אוצרות קסומים, מטבעות של זהב ונסיכים שאת ידם ניתן לבקש מאמם המלכה ולהתחתן איתם, למען האהבה או למען הירושה – איש, איש ודרכו שלו.

המסעות המעניינים יותר הם אלו המתרחשים בנפשו של האדם.
בסיפורו הבור והמטוטלת של אדגר אלן פו (ראו קישור מצד ימין למעלה) אנו פוגשים אדם בודד בחדר.
אף על פי שהתנועה היחידה היא תנועת מטוטלת הסכין ההולכת ויורדת לכיוון ידידנו חסר המזל, מתרחש מסע מופלא בחדר, מסע אל תוך נפשו ומוחו של הקורבן המיועד.
בעוד העלילה נפרשת לפנינו אנו מגלים על מצבו, על פחדיו ועל רצונותיו, אנחנו חווים מהר מאוד את החשש המאוד מיידי הנובע מהאיום הברור כל כך, אך ככל שהזמן עובר אנחנו למדים על איום נוסף, עמוק יותר, קשה יותר, שבסופו של דבר יקבע באם ידידנו יחיה או ימות.
המסע שאנו חווים מתוך הסיפור הוא מסע אל תוך פחדיו של אדם והשינוי בסופו של המסע הוא לא רק של הדמות הלכודה אלא גם שלנו, הקוראים.

ספור שכזה, על אף חוסר השינוי של הנוף וחוסר ההתקדמות הפיזית הברורה, הוא מסע מרתק הרבה יותר ומסוג המסעות שמנחים שחקנים במשחקי תפקידים צריכים לשאוף אליו, אם הם מעוניינים להמשיך ולשחק.
אין לטעות ולחשוב שמשחקי תפקידים אינם רציניים ועמוקים, רחוק מכך, משחקים רבים מלאים בפעלתנות, אינטריגות, קרבות בין הכוכבים, קרצוף חרבות, דרקונים מהירי חימה ואלים חסרי חמלה. הבעיה המרכזית היא שאם המסע יישאר חיצוני ולא יעבור אל הרבדים העמוקים יותר, המשחק יתפוגג בעצמו, אחרי הכל, כמה אקשן בלתי פוסק ניתן לעבור?

דמיינו לעצמכם את חייכם אם בכל רגע, לאורך שנים הייתם מתמודדים שוב ושוב אם מצבים שעולים מולכם אותם ניתן לפתור רק בפעולה פיזית. אין רגע אחד בו תחושו שהתפתחתם כבני אדם, שהתבגרתם, שלמדתם משהו מעבר לדרך הטובה ביותר להלחם או לשרוד מלכודות.

כדי להבין טוב יותר את רעיון המסע אנחנו מתחילים בסדרת כתבות שתעסוק בסוגי המסעות, תפקידם הסיפורי והדרך בה ניתן לתרגם אותם למשחק תפקידים. מה דורש המסע מהשחקנים ומה הוא דורש מהמנחה, וכיצד ניתן לשלב אלמנטים נוספים ומחקריים במטרה להפוך את המסע למהנה יותר, מפוקח ומאיר עיניים.

"מסעות נראים מלאי זוהר רק בראייה לאחור" – פול ת'רוקס






לידיעה זו התפרסמו  0  תגובות
תגובות

לתחילת הכתבה
 
קישורים
הבור והמטוטלת של אדגר אלן פו


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב