החיפוש אחר הרפתקת הקומיקס האבודה
דורון כהן

נראה כאילו קרה משהו למילה המופלאה הזאת, "הרפתקה" (היו גם שרשמו "הרפתקאה"), שהייתה לפני שלושים שנה מופיעה כמעט בכל הקשר של בידור לילדים ונוער. נדמה שהיום היא נשמעת פחות בהקשרים האלה ובכלל. כאילו הזדקנה לה, המילה ההרפתקנית הזו, ולמעשה נזקקת למילים אחרות, צעירות יותר, שיתארו עולם חדש ושונה לחלוטין של חוויות שהברותיה קטנות מלהכיל.


לפני ארבעה ימים קרה משהו שגורם לך לתהות על ההבדלים בין אז להיום. תקראו לזה נוסטלגיה, געגועים ומה לא. כן, יש הרבה מזה. אבל לפני ארבעה ימים הביא לי ידידי מאיטליה מספר ספרי קומיקס איטלקיים. בשחור לבן. ביניהן ניתן למצוא את טקס (גיבור המערב הפרוע) ואת זאגור (האיש עם הגרזן). מי מכם ששני השמות האלה לא אומרים לו כלום מן הסתם לא גדל כאן בשנות השבעים והשמונים. אי אפשר היה אז להיות ילד חובב קומיקס בישראל ולא להיתקל בגיבורי השחור לבן האלה, שרק מתי מעט מאיתנו ידעו כי עלילותיהם המופלאות מקורן בארץ המגף. עלילותיו המסעירות של טקס, קארסון, קיט וג'ק הנמר נראו כמו הקצפת המובחרת של תולדות המערב הפרוע (והם אכן היו סיפורי בוקרים מעולים), כשלמעשה נכתבו וצוירו בארץ מערבוני הספגטי.

המדהים בכל העניין הוא שהחוברות שהגיעו מאיטליה הן לא הוצאות מחודשות של חומר ישן. טקס, זאגור וכל השאר מעולם לא הפסיקו לצאת לאור באיטליה. מסתבר שקומיקס קלאסי עם סיפורי בלשים, שוטרים וגנבים, בוקרים ואינדיאנים ממשיך לצאת לאור כיום (אפילו בשחור לבן) גם במדינות אחרות באירופה ובאמריקה הדרומית.

אצלנו המצב שונה, ואפשר לחלק את תולדות הקומיקס בישראל לתקופה ש"לפני טקס" (עד 1970 בקירוב) ו"אחרי טקס" (1982 ואילך), והחבר'ה מהוצאת מ. מזרחי יידעו בדיוק על מה המדובר.
המדובר על תקופה של כ-12 שנה, שבה שוק הקומיקס הישראלי בעברית התנתק כמעט לחלוטין מקומיקס אמריקאי ושלוחותיו. ומכאן גם התנתק מסיפורי מדע בדיוני.

סיפורי מד"ב בקומיקס שחוברו בעיקר ע"י יוצרים ישראלים יצאו לאור בעיתונים שונים עד 1970. בתקופה זו האריכה לא מעט ימים (1967 – 1970) גם החוברת "בוקי" שבין דפיה יכולת למצוא שעטנז מרהיב של עלילות מתורגמות: סיפורי מד"ב לצד סיפורי בלשים לצד גיבורי-על לצד המרד על הבאונטי והנסיך וליאנט. דרך "בוקי" יכל קורא הקומיקס הישראלי הבלתי מנוסה של שנות הששים לטעום ממיטב היצירה העולמית בתחום הסיפור המצויר.

אך "בוקי" הגיע לקיצו ב- 1970. מאז ועד 1981 בקירוב, הייתה בישראל "בועת קומיקס אירופאית" בשליטה כמעט בלעדית של הוצאת מ.מזרחי. הקיוסקים הציעו שלל כותרים, רובם מתורגמים מצרפתית (ריק הושה, טינטין, קרל מאי) או מאיטלקית (טקס, זאגור, תולדות המערב הפרוע, דיאבוליק). מאמריקה תורגמו רק חוברות טרזן, שהכילו למעשה סיפורים מאת ראס מאנינג וג'ון קלרדו שהופיעו כסטריפים בעיתונות האמריקאית. היה זה תור הזהב של המערב הפרוע ( בחנויות הספרים נערמו "רינגו" ו"ביל קרטר", בטלוויזיה נהנינו מ"בוננזה" ו"איש וירג'יניה") ושל טרזן (ג'וני וויסמילר בקולנוע, הספרים המקוריים של ביראוס בסטימצקי, וכל זה לצידה של תעשיית טרזן פורחת וישראלית מאין כמוה. לפרטים נוספים אמליץ בחום על ספרו של אלי אשד "מטרזן ועד זבנג"). הייתם מאמינים? קומיקס בלי מדע בדיוני ובלי גיבורי-על! (ועוד בשחור-לבן!!!). אולי תחייכו בבוז ואולי בצדק – אבל החוברות האלו ריתקו דור שלם שהיה צמא לקומיקס בעברית. פרט לסיפורים בהמשכים בעיתונות הילדים ולקומיקס קומי דוגמת "פופאי", פשוט לא היה משהו אחר - מישהו החליט אז שסופרמן ובאטמן לא ממש "תופסים" כאן (החלטה לא ממש שגויה, שכן כל הניסיונות להתאים את רעיון גיבורי-העל למציאות הישראלית מעולם לא צלחו יפה). בתחילת שנות השבעים הוצאת ש.אור תרגמה סיפורים בודדים של "באטמן" ו"מפלצת הביצה", אולם הם הודפסו באיכות נוראית ובטיפוגרפיה בלתי קריאה בעליל. אורי פינק ניסה את כוחו עם "סברמן" שלו ב-78', אך ירד מהעניין לאחר ארבע חוברות בלבד (רק הראשונה בעברית) אחרי שהבין שסיפוריו – וציוריו – אינם בשלים דיים. גיבורי העל המשיכו להילחם רק באנגלית ורק בחנויות הספרים המובחרות.

כך קרה ש"הרפתקה" בשנות השבעים אצלנו הייתה שם נרדף ל: ג'ונגלים, חיות-טרף, אינדיאנים, קניבלים, אקדוחנים, יבשות אבודות, שודדי-ים, תיבות אוצר גנוזות, "חסמבה", "השביעייה הסודית". המדע הבדיוני נשקף אלינו רק מן הטלוויזיה ("מסע בין כוכבים", "מנהרת הזמן", "סטיב אוסטין") – עדיין תחת קללת השחור לבן (איזו ילדות קודרת!), מעל דפי הספרים או בקולנוע, שהרעיש את עולמינו יום בהיר אחד עם "מלחמת הכוכבים" ו"סופרמן".

מנגה? מי בכלל שמע אז על מנגה? הסנונית הראשונה הייתה סדרת האנימה "חלוצי החלל" המשובחת ששודרה ב-81', ושבאופן סימבולי כמו סימנה את תחילת סופה של "הבועה האירופאית" – שבמהותה הייתה בועה של הרפתקה במובנה הקלאסי.
במבט לאחור ניתן לזהות את סימני הדעיכה ההדרגתיים של הבועה. המצב הכלכלי המדרדר בתחילת שנות השמונים, עלויות הפקה יקרות מדי ושינוי בטעמו של קהל הקוראים הביאו לגסיסתה הבלתי נמנעת של ההרפתקה החיוורת: החוברות החלו לצאת במרווחי זמן גדלים והולכים, גיליונות טרזן החלו לכלול שני סיפורים שלמים במקום אחד בניסיון שווא להגדיל את המכירות, חוברת מס' 53 של "טקס" הודפסה על דפים צהובים (!) מאיכות ירודה והייתה לחוברת האחרונה בסדרה זו שראתה אור בעברית, כמו גם זאגור מס' 16 הנכסף ("בשבט האבוד") שלא ראה אור יום מעולם. באותה שנה גוועו גם "טרזן" ו"תולדות המערב הפרוע". בשנים שלאחר מכן ישרוד בעברית רק הקומיקס האירופאי הקליל, הצבעוני: אסטריקס וטינטין.

זהו, הכול השתנה. הצבע חדר לחיינו ושינה אותם לבלי הכר. וכי מי עוד יתלהב מטרזן איש הקופים או מזעקתו של זאגור אחרי שראה את "האימפריה מכה שנית" ואת "טרון"?
במהלך שנות השמונים ינסה הקומיקס בעברית שוב את ז'אנר גיבורי העל, הפעם בצבע מלא. "אורי און" של מיכאל נצר ו "קווין קומיקס" המתורגם ינסו להחזיר שוב לארץ הקודש את בשורת הסופרמנים. ההצלחה לא הייתה גדולה ולקראת סוף העשור ההוא כבר ברור היה כי ההרפתקה בישראל כמעט ונעלמה כליל מעל דפי הקומיקס בעברית. הצעיר הישראלי הממוצע העדיף את הקומיקס שלו קליל, הומוריסטי ועם יותר מקורטוב ציניות (דודו גבע, "זבנג"), או שהעדיף את עלילות גיבורי-העל בשפת המקור שלהם.

העתיד הגיע, אוצר מילים חדש החליף את הישן והגדיר את ההרפתקה מחדש: מחשב, יקומים מקבילים, עולם וירטואלי, רובוטים רצחניים, מפלצות דיגיטאליות, מוטציות, נשק מתוחכם, לייזר, אינטליגנציה מלאכותית.
ההרפתקה החדשה-ישנה ממשיכה להצליח - ובגדול - בקולנוע ובטלוויזיה, אך בקומיקס המקומי היא נמוגה כמעט לחלוטין, ורק לאחרונה יש ניסיונות (מעטים מדי) להקימה לתחייה (סטודיו "קומיקום"). רוב הקומיקס בעברית שיוצא כיום לאור לא ממש עוסק בהרפתקאות. בצידה של אימפריית הדאחקות וההומור של אורי פינק, יוצא קומיקס רציני ומורכב מבית "אקטוס טרגיקוס" או אתגר קרת. וזהו פחות או יותר. הרפתקאות בקומיקס בעברית? לא אצלנו. ודיון על הסיבות לזה הוא כבר דיון אחר לכתבה אחרת. הקהל הצעיר והצעיר פחות שנוהר כיום לדוכני הקומיקס בפסטיבלים השונים מחפש (ברובו) גיבורי-על. ואלו לא באמת סיפורי הרפתקאות. הם משהו אחר.
שכן קשה להגדיר כ"הרפתקה" משהו שקורה להלבוי, ספון או אפילו ספיידרמן. "הרפתקה" במובנה הקלאסי היא משהו שעובר על בן-אדם רגיל, בשר ודם כמוני וכמוך. וכמו שכבר צויין במאמר קודם ("מי באמת מסתתר מאחורי המסכה"?) - אין הרבה כאלה בז'אנר גיבורי העל.

ומה כל זה אומר? אולי שאחד ההבדלים המהותיים בין חלומות הילדים של היום והילדים של פעם הוא אופן תפיסת העולם הסובב אותנו ואילו ריגושים נרצה לחפש בו. כי פעם היית יוצא להרפתקה, אל מקומות רחוקים, מסע אל הבלתי נודע. ההרפתקה ארבה לנו תמיד אי-שם, עם פוטנציאל בלתי נדלה של ריגושים וסכנות לאדם הממוצע שהופך להיות גיבור. כי כולנו יכולנו פעם – בפוטנציה – להיות גיבורים. היה קל יותר להזדהות עמם.
אבל לעולם לא נוכל להיות סופרמן או אחד מהאקסמנים. כי הגיבורים של היום הם תוצאות של אירועים חד פעמיים (ודמיוניים מאוד) שהפכו אותם ליחידים במינם. הם לא בני אדם יותר, הם מעלינו (ואפילו אם פיטר פרקר מגלה סימני חולשה אנושיים של מתבגר, לעד הוא יישאר על-אדם). האם המד"ב פגם ברמת ההזדהות שלנו עם גיבורינו? או שמא זו פשוט הטכנולוגיה שמנכרת אותנו ואת סיפורינו?

בכל מקרה ה"הרפתקה" קיבלה לבוש חדש ונוצץ. ההתמודדות היום היא כלפי פנים, לא החוצה. העולם נהיה מקום קטן שפחות מאתגר אותנו. ההרפתקה העכשווית מאתגרת את עצם קיומנו בעולם ואת כל מה שאנחנו חושבים שיודעים עליו. גיבור המאה ה-21 יכול לצאת להרפתקה מסמרת שיער מבלי שיצטרך לקום מהכיסא (מישהו אמר "מטריקס"?) .
תראו את גיבורי הילדים של היום: יוגי-הו, ילדי הפוקימונים והבייבליידס למיניהם. הם עדיין ילדים רגילים שמשחקים ומתחרים - אבל אפילו הם לא צריכים ללכת רחוק מדי כדי לגרום לצעצוע/קלף שלהם לשלוף איזו מפלצת ממימד אחר. כי היום, בניגוד לאז, ההרפתקה יכולה להיות מתחת לאף, והמעבר למימד אחר וקסום יכול להיות דרך קיר בתחנת רכבת סמוכה.
המושג "הרפתקה", קשור הרבה יותר מבחינה זו לאינדיאנה ג'ונס ופחות לספיידרמן.

ובכל מקרה, נראה כי דווקא ההתרחקות מהמדע הבדיוני היא המתכון להצלחת קומיקס עברי. מי יודע, אולי ההרפתקה עוד תחזור בגדול בשפת הקודש אל דפי הקומיקס שלנו ותצליח. ואולי אפילו לא תכלול אינדיאנים ונמרים...







לידיעה זו התפרסמו  4  תגובות
תגובות
1   כתבה מצויינת
13:05:00  21/08/2004 מספר 666   
והתופעה שהיא מצביעה עליה היא תופעה שהיא אכן מדאיגה בלשון המעטה . נשאלת השאלה אם הירידה הזאת בהרפתקנות שאנו מוצאים בקומיקס מבטאת ירידה מקבילה ב"רצון להרפתקנות " בחברה כולה ? חוששני שהתשובה חיובית.

2   ל -666
10:32:00  22/08/2004 דורון כהן  dcohen@dpsi.co.il 
אשמח אם תפרט לגבי כוונתך בירידת ה"רצון להרפתקנות" בחברה כולה. בכל מקרה, לא נראה לי שיש עוררין על כך שהילדים של היום מעדיפים להעביר יותר זמן מול המחשב מאשר בפעילויות בחוץ, כמו שהיה פעם. והרי הכל מתקשר, לא?

3   אכן מעניין ונכון
11:35:00  30/08/2004 אורי פינק  urifink@netvision.net.il 
לדעתי ילדים היום ציניים מדי להרפתקאות "לא בדיוניות". לגבי טקס וזאגור- היו לי כמה פגישות עם המו"ל מ. מזרחי ואולי יהיו התפתחויות מפתיעות בקרוב...

4   עניין הציניות נכון.
11:44:00  30/08/2004 דורון   
אבל לדעתי נכון גם שחסרה כאן תרבות קומיקס מסורתית, כמו באירופה למשל. דבר כזה, שמובנה בתרבות השורשית מזה שנים, יכל לאפשר גם לדור הצעיר להיפתח כלפי דברים שהם לא גיבורי-על בהכרח. לגבי מ.מזרחי, אני שומע מהם כבר קרוב לשנתיים כי יש להם תוכניות להוציא מחדש את טקס וזאגור. רק למו"ל התשובה אם ומתי התוכנית הזאת תקרום עור וגידים...


לתחילת הכתבה
 
קישורים
מי באמת מסתתר מאחורי המסכה

עלילות ואליאנט


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב