עולם שאחרי האסון - סקירת משחק
שי הירש

מלחמה גדולה, עולמות מוזרים, גזעים משונים, כוחות טבע מטורללים ומכונות שרוצות שיווין זכויות... זהו רק חלק קטן משלל הצבעוניות של עולם המערכה החדש מבית Wizerd of the cost (להלן - "קוסמי החוף") שיצא זה לא מכבר - אברון (eberoon), עולם מוזר המתאושש ממלחמה אדירה והשלכותיה.


לפני כשנתיים, "קוסמי החוף", חברת משחקי התפקידים הגדולה בשוק, החליטה ליצור עולם מערכת חדש. אולם לאחר התכסיס השיווקי שנקרא "מבוכים ודרקונים 3.5", הרבה מעריצים החליטו להצביע ברגליים, מה שבא לביטוי בירידה ברכישות של מוצרי החברה.

לפני כשנה בדרגון.קון (הנחשב לכנס הגדול בעולם למשחקי תפקידים) הכריזה "קוסמי החוף" על תחרות בנית עולמות של חובבים, כאשר הפרס הראשון: הפקת העולם כעולם רשמי של "קוסמי החוף".

הבעיה הייתה ששלושה חברה הביאו לפני החברה שלוש רעיונות טובים במידה שווה מזוויות שונות ולכן החליטה "קוסמי החוף" שכל השלוש יהפכו לאחד וכך נולד אברון.



אברון הוא עולם של ניגודים, אזורי פרא רחבי ידים מול ערי ענק מתועשות, קסם מול טכנולוגיה עם כל התוהו שבניהם, ובכלל זה סדר מול כאוס ועוד הרבה שלא ניגלה בפרסומים הרשמיים של החברה.


השחקן מוצא עצמו בעולם מוזר ביבשת רחבת ידיים, כנראה הגדולה שביבשות, אך שלא כמו בממלכות נשכחות – כל זה עדיין לא ידוע בתחילת המשחק. כאן היופי בעולם החדש הזה - הכל חדש ולא ידוע. כל זאת בגלל מלחמה כה אדירה שפשתה בכל עולם אברון במשך מאות שנים והרסה לא רק עמים אלא גם את האיזכורים לאותם עמים, באופן שידע שאבד לא יחזור. המלחמה תמה לפני עשרות שנים אך העולם רחוק מלהחלים מההרס. בתוך כך עלו תריסר בתי אצולה חזקים שחילקו אזור מאוד גדול מהיבשת בניהם. חלקים אחרים של היבשת הכריזו עצמאות ואחרים פשוט מסוכנים מדי או לא נגישים, מכדי להתאמץ לכובשם. לאנשי אברון יש מפות כלליות על עולמם אך חלקן מוטעות או לא מפורטות דיין.



זהו כנראה העולם הדינאמי ביותר של "קוסמי החוף", בגלל שהוא נותן חופש עיצובי לשליט המבוך לעשות כרצונו בעולם מערכת רשמי וכתוב של חברה.



מתוך מערפל הקרב נתגלו לאנשי אברון כמה בעיות שצריכות פתרון מידי: חלקים מהיבשת הושחתו עד ללא היכר; אימפריות נפלו ולמרות השליטה המוצהרת של הבתים הגדולים ביבשת, שליטתם הלכה למעשה ונתערערה במקרה הטוב, או אבדה לחלוטין במקרה הפחות טוב. כל זאת מוביל בין השאר לעלייתו של המון אורקי שכמוהו לא ראה העולם. להמון קוראים הדארדגון והאורקים נראים חזקים וחכמים יותר מאורקים רגילים, והם תוקפים כל מה שניקרה בדרכם.

העל מתים החכימו ויצרו שתי אימפריות משל עצמם, מקומות של ניוון ומוות הקוראים לכל מתי העולם להתקבץ בהם. שתי האימפריות שונות בדעותיהן, האחת רוצה קשרים כל שהם עם החיים והשניה רוצה להרוס את כל החיים על פני אדמת אברון.

אך לא רק המתים רוצים מדינה ושוויון. במהלך המלחמה נוצרו זוועות כשופות, מכאניות ולפעמים שתיהן גם יחד. אימפריה אחת, שאת שמה לא זוכרים עוד, הטיבה ויצרה לעצמה צבא אדיר של מכונות ששמן Warforge ("כּוּרי מלחמה" בתרגום חופשי).

אחד הבתים הוא כנראה שריד לאותה אימפריה. צבא זה נבנה ונוהל על ידי מכונות ולאחר המלחמה נפוץ לארבעת הרוחות. חלק ממבני היצירה ננטשו או נשכחו והם מיצרים כורי מלחמה עד עצם היום הזה.

אולם אלה שלא ננטשו החלו ליצר גלמים יותר חכמים ויותר אנושיים בצורתם, כה מתוחכמים שהם פורקים את עול אדונים. הם החלו ללמוד קסם ולנהל לבד את בתי החרושת שלהם והם רוצים שיוון זכיות במדינות הבתים, ככל העמים.



עד כאן הידוע ההיסטוריה של אברון. ואתה למנגנוני העולם.



העולם של אברון נותן לשחקן אופציות חדשות של בניית דמויות. בנוסף לכל הדמיות של מבוכים ודרקונים, באברון יכול השחקן להפוך לבן העמים החדשים, כמו כורי המלחמה למשל או גולם ברזל שחיי וחושב כמו אדם, ונשמע כמו אופציה מדהימה לדמות. כשהוא נפצע הוא לא נרפא הוא מוציא את ערכת התיקון שלו ותיק חלקי החילוף ומתקן את עצמו או הולך וקונה שדרוגים שכמותם היו עד כה רק במשחקי מד"ב וסייברפאנק (כמו לדוגמא "מרוצללים"), כגון יד שהופכת לנשק, או כפה הכוללת ערכת פריצה מובנת.

ניתן גם לשחק חלום שהתגבש. כן, חלום. לאברון יש מערכת קוסמולוגית מיוחדת שעליה יורחב בהמשך. אחד מאותם עצמים קוסמולוגים הוא כוכב החלומות שגם בו פרצה מלחמה שבסופה נמלט מיעוט לאברון והשתלט על גופם של אנשים, גמדים או אלפים, דבר שגרם למיזוג בין המוחשי לחלום. רצוי לציין שהחלומות בוחרים דמוית שרוצות בכך ולא אונסים את עצמם על הפונדקאי.



מהיערות והערבות הפראיות של אברון, לאחר המלחמה, נוצר עם חדש ה“Shifters” (ליקונטרופים). עם זה הוא לא עוד יצור מקולל ומעוות אלא מיזוג טבעי של האדם והחיה, צאצאים של הליקנטרופים הרגילים בעלי דם מדולל. אין כרגע עוד מידע על הליקנטרופים, כמו למשל האם הם יכולים לשנות את עצמם לחיות נוספות עם הזמן, מלבד מהחיה הראשונית, אשר על פי הציורים שפורסמו היא זאב.



כנראה שכאשר יצא הספר תיענינה שאלות אלו.



לא רק אנשי זאב ניתן לשחק באברון אלא גם את ה"Changelings" ("משני צורה", אם נלך לפי התרגום של "חלל עמוק 9"), דמויי אדם בעלי יכולת שינוי צורה, דודנים פחות נחמדים של הדופלגנגאר (Doppelganger) המוכר לשחקי מבוכים ודרקונים.

ישנן גם שתי תרבויות אלפים חדשות ועוד. מהבחינה הזאת אברון נותן גיוון מרשים מספיק כדי ליחדו כעולם מערכה נפרד של "קוסמי החוף".



ואם בגיוון עסקינן, ראויה מילה או שתים על המערכת הקוסמולוגית של אברון.
להוציא עולם שתושביו רואים בו את העולם הראשי של המערכה, ישם עוד ארבעה עשר כוכבים שונים בעולם הקוסמי. אחד כוכב שכולו אש ואחד של קרח,עולם של חלומות ושל סיוטים, עולם של מלחמה בלתי פוסקת ועולם של אור, עולם לחושך, ליצורי הפרא, לשדים, למלאכים ועוד... ואלו רק במערכת השמש של אברון.
פורסם שבעבר האימפריות העתיקות ידעו על הימצאם של מאות ואף אלפי כוכבים שונים שעליהם יצורים מוזרים יותר ויותר. כל זה לא כולל, כמובן, את המימדים העליונים, התחתונים והרשימה המוכרת הקיימת בעולמות מבוכים ודרקונים.



אם חוזרים למערכת של אברון, הכוכבים שמקיפים את אברון אינם סובבים אותו באופן אחיד. לכל אחד זמנים ומסלול משלו. יש כוכבים שנראים כמעט כל יום ויש כאלו שלא נראו אלפי שנים. לא רק התזמון שונה אלא כל עולם משרה השפעות שונות על אברון ופרק הזמן של אותן השפעות שונה מעולם לעולם. כשכוכב האש קרוב, לדוגמא, כל הדברים דליקים יותר. כשכוכב החושך קרוב, יצורי העמקים וקסמם יכולים לעלות לפני השטח ללא תוצאות לוואי כלשהן. כשכוכב הפרא קרוב מפלצות נהיות קצת יותר קשות להריגה והן עוברות אל אברון מכוכב הפרא. בניגוד ליצורים עליונים כמו שדים ומלאכים, אם המפלצות אינן חוזרות למקומן לפני שהכוכב מתרחק, הרי שהן נשארות על אברון עד שכוכבם מתקרב שוב.



מהקוסמולוגיה של אברון ניתן לעבור ישירות לקסם של העולם ופעולותיו, מכיוון שהקסם באברון קשור ישירות לכוכבים.
כשכוכב האש בשמים קסמים המבוססים על אש חזקים
יותר, פרק הזמן שלהם ארוך יותר וקל יותר להטילם, אך במקביל על קסמי מים וקרח ההשפעה היא הפוכה. הדבר נכון לכל סוגי הקסם החל מקסם הדרואידים (המושפע מכוכב הפרא) ועד קסמם של החלומות (המושפע, כמובן, מעולם החלומות).
אך הקסם של העולם לא מושפע אך ורק מהכוכבים, הוא מושפע מכוחו של המטיל, מעוצמת כוח הקסם הבסיסי באזור (המאנה) ועוצמת הקסם הנגדי.
באברון יש שינם שדות קרב עתיקים שקרבות כישוף אשר נערכו בהם אי אז במלחמה, יצרו תגובת שרשרת שגרמה להרס האקלים,וכתופעת לוואי אף גרמו לקסמים להישאר באופן קבוע ולפתח אינטליגנציה.
דמינו חבורת הרפתקנים המוצאת עצמה מול קסם דסיניגרציה חיי ועצבני שלא צריך זמן להטיל את "צאצאיו" על החבורה האומללה. מי צריך מפלצות בעולם בו הקסם תוקף ללא אבחנה.



על פי פרסומי חברת "קוסמי החוף", הקסם הוא רק התחלת השינויים שחלו בעולם. ספרי ההרחבה ישלימו לשחקן את העבר הלא ידוע של דור ההווה. לא רק בעולם אלא גם במערכת הטכנולוגית המיוחדת שמבוססת על כוח שהוא קסם טבעי, אך משתמשים בו כמו דלק, או בטכנומגיה גבוהה של חפצי כורי המלחמה, שנוצרו לפני המלחמה, כמו גלמי הטיטן. אברון הוא עולם שכבר עבר את המהפכה התעשייתית, ויש בו הרבה ערי תעשיה גדולות. אחת מהן היא עיר תעשיה זזה שנראית כמו רכבת מאסיבית המעופפת מעל לקרקע. בעולם יש גם טכנולוגיה מבוססת על כתב שנקרא כתב דרקונים ועוד המצאות.



לא מכבר הוציאה החברה אומנות חלקית מתוך ספר הרחבה ראשון שיקרא "אברון - צללי המלחמה הגדולה", שידון ביתר הרחבה באותה מלחמה הרסנית שהרסה חלקים כה גדולים מהעולם ושינתה אותו ללא היכר.



לדעתם של רבים, אברון הוא העולם המעניין היחיד אותו יצרה "קוסמי החוף" מאז שקיבלה את זכיות היוצרים של TSR (הבעלים המקוריים של מבוכים ודרקונים), כמו גם עולם המבוכים ודרקונים הטוב ביותר מאז אטאס של "Dark Sun".
הסיבות לכך, בין השאר, הן עקב ההיותו עולם חדש לגמרי ללא זיקה לעולמות מו"ד הקודמים, פיתוח שיטת קסם שונה יחסית מהרגיל, והיותו עולם דינמי שנבנה על ידי חובבים בעבור חובבים, למרות שהוא מבוסס עדיין על שיטת הק*20.
יש אומרים שאברון הוא עוד "ממלכות נשכחות" ולא יותר מזה, ושמלבד היותו נוצץ וחדש, הדבר לא אומר שהוא טוב יותר מהעולם המורכב ביותר של "קוסמי החוף".


אין ספק כי יש באוברון מורכבות רבה ושוני ראוי לשמו. לעולם יש פוטנציאל גבוהה להצליח אף יותר מ"ממלכות נשכחות", כל זאת אם "קוסמי החוף" יכלכלו את צעדיהם בתבונה ולא ייצרו אלפי ספרי הרחבה לא נחוצים שימאיסו על קהל השחקנים את העולם. יש לקוות שסופ-סוף יש ל"קוסמי החוף" עולם שראוי לשחקנים מנוסים המעוניינים בשינוי במבוכים ודרקונים הישן והטוב. לכל אלו יש לצרף עוד תקוות שווא והיא שאת הספרים ניתן יהיה לרכוש בארצנו הקטנה במחירים סבירים.



זהו העולם של אברון. עולם מבולבל שצריך להתמודד עם ההשלכות של מלחמה ששינתה את פניו.




לידיעה זו התפרסמו  5  תגובות
תגובות
1   מצויין
1:44:00  31/07/2004 זיו קיטרו   
תודה רבה על הסקירה.
נהניתי לקרוא

2   תיקון
2:38:00  31/07/2004 ננסק   
שורה שלישית, Wizards of the coast.

3   עוד הערה,
2:42:00  31/07/2004 ננסק   
בסך הכל סקירה יפה, רק חבל על שגיאות הכתיב הרבות, ועל בעיות ניסוחיות פה ושם. כמו כן, רשום "כנראה שכאשר יצא הספר תיענינה שאלות אלו", והספר ניתן לרכישה בארץ כבר לפחות שבועיים.

4   הערות לכל המעונין
12:06:00  31/07/2004 שי הירש (scfi199)   
א.
תודה לך זיו על האמון
ב.
תודה ננסק
אני מצטער על השגיאות פשוט
המחשב שלי עושה לי בעיות כבר המון זמן משום מה מתקן השגיעות
לא פועל ב word
ג.
את הסקירה כתבתי לפני שבוע
ואורין אמר לי שאיו לו עוד את הספר
חוץ מי זה זאת הכתבה הראשונה
שלי בכלל אני ישתפר עם הזמן

5   המוווון שגיאות כתיב
15:38:00  31/07/2004 Megatron   
איך זה שאתר שכמחשיב את עצמו כאבן דרך לא מעסיק עורך לשוני (או לפחות מריץ את מתקן השגיאות של WORD על כתבות)? לכתבים מותר להיות דיסלקטיים כל עוד המערכת עורכת את הכתבות.


לתחילת הכתבה
 
קישורים
האגף של אברון באתר קוסמי החוף


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב