מישהו צריך להעניש את אלוהים - ביקורת קומיקס
זיו קיטרו

כשאתה מסיים לקרוא את 'פריצ'ר', אתה יושב מול העמוד האחרון ונושם עמוק כדי להרגיע את הסינפסות במוח שלך, פן העומס והחום יגרמו להן להינתק ולהפוך אותך ללא יותר מאשר בובה מגמגמת שתאכל מקש לשארית ימי חייה הטבעיים.

המוח נזרק לאחור ומקשר את כל הנקודות שהותוו לאורך הדרך כדי ליצור תמונה חדשה של היקום כפי שהוא משוכתב לנגד עינינו. שאיפה עמוקה אחרונה, ונשיפה. עכשיו אפשר להתמודד עם העולם שוב.



'פריצ'ר' הינה סדרת קומיקס שרצה במשך 4 שנים, נכתבה בכישרון רב על ידי גארת' אניס וצוירה, ברובה, ע"י סטיב דילון. כיום ניתן להשיג את הקומיקסים בצורה של 9 אוגדני קומיקס שאוספים בתוכם את כל הסיפור מתחילתו המבטיחה, דרך המסע המטורף ועד לסיום הבלתי נתפס כמעט.

זהו קומיקס העוסק באלוהים, בבני האדם, בבחירה אישית בפשעים ובתוצאותיהם. זהו סיפור בו נפגוש כומר שיוצא למסע בחיפוש אחר אלוהים, לא כחלק ממסע רוחני אלא מסע רציני מאוד עם דרישות ברורות למדי. זהו סיפורה של 'טוליפ', המתנקשת הצעירה שלמדה את אומנות הנשק מאביה וסיפורו של 'קאסידי', ערפד אירי שנשם את אמריקה מההגירה הגדולה ועד היום. זהו סיפורו של 'הגביע', מסדר ששורשיו נעוצים בלב הנצרות ועלוותו פורחת אל סדר עולמי חדש. זהו סיפורו של 'הקדוש' (Saint of) של כל הרוצחים והמעשים שהובילו אותו אלינו. זהו מערבון תיאולוגי עם הרבה פלפל וטיבול עמוק בהומור שחור שלא חוסך מאף אחד ולא פוסח על אף מגזר.


למרות הפן הפנטסטי של 'פריצ'ר', זהו סיפור מציאותי מאוד שמציג לנו את העולם כפי שהוא חולף מול עינינו כיום, תוך שאנו מרכיבים את המשקפיים של אניס הכותב, המראות לו את כל אותם פרטים מהם אנו מבקשים להתעלם.


כאמור, הסדרה המצוינת הזו נכתבה ע"י גארת' אניס, סופר קומיקס צעיר שאחראי למספר סיפורים מעולים בתעשיית הקומיקס. סיפורים כ – 'חייל בלתי נודע' (Unknown Soldier), 'היטמן' (Hitman), 'המעניש' (The Punisher) - אשר הצלחתה עלתה מעל ומעבר למצופה מאז שגארת' החל לכתוב אותה ולאחרונה אף עברה לקו סדרות 'המקס' (MAX) של 'מארוול' המהווה העתק של החברה לקו ה'ורטיגו' (Vertigo) של 'די.סי.', ו'הלבלייזר' (Hellblazer) אותה כתב במשך תקופה ארוכה מאוד והביא לחיקה המוני קוראים חדשים.



רוב הסיפורים של אניס הם סיפורים קשים שמיועדים לקהל שלא נרתע בקלות. הוא גראפי מאוד בתיאורים שלו, אשר קמים לתחייה תחת ידיו האמונות של הצייר סטיב דילון הנפלא. הוא לא מוותר בקלות ולא צועד לאחור גם כשרעיון הופך לגדול, ומאיים לצאת משליטה. השפה בה הוא משתמש אינה קלה אך אינה חוטאת למציאות, והוא נוגע בכל המקומות הרגישים אצל הקורא. הוא נוגע ברובד האמונה שמעורר כמעט כל אדם לתגובה, הוא חושף מערכות יחסים מעוותות תוך שהוא נשען על אירועים מעולם שלנו ומבודד אותם, מעלה אותם אל אור הזרקורים ומנקה אותם עד שהם הופכים לייצוגיים. הוא מדבר על מוות, הוא מדבר על שנאה, הוא מבקר את החברה האמריקאית כמו שרק אדם מבחוץ שיש לו אומץ יכול לעשות זאת, וחשוב יותר, הוא מבקר את האנושות על כל צדדיה וזה אינו דבר שקל לקבל.


מי שקורא את סיפוריו של אניס יכול להגיע למסקנה שהבן אדם שונא את אלוהים, שכן 'פריצ'ר' אינו הסיפור הראשון המדבר על אמונה וצרות האופקים אליה היא מובילה. אניס הפריך את ההשערה הזו בראיונות שנעשו איתו, אבל הודה שיש לו המון ביקורת, במיוחד עלינו, בני האדם. 'פריצ'ר', יותר מכל כתביו האחרים של היוצר, מציג את העניין הזה בצורה הכי חזקה ומתוחכמת שניתן.


'ערפד אירי, בחורה חולת הדק וכומר הולכים לחפש את אלוהים...' אולי זה נשמע כמו התחלה של בדיחה גרועה אבל אתם יכולים להיות בטוחים שלא מדובר בבדיחה ובוודאי שלא אחת גרועה. הסיפור שלנו מתחיל בבחור צעיר בשם ג'סי קסטר, כומר צעיר (יותר נכון 'מטיף') בכנסייה קטנה בעיירה שכוחת אל בטקסס של ימינו. ג'סי לא ממש מרוצה מהעבודה שלו ולא ברור כל כך מה אדם כמוהו עושה בתפקיד כמו זה. מה שכן ברור הוא שלג'סי נמאס. הוא מגיע יום אחד לבר המקומי, שיכור כתמיד, משתלח באנשים שסביבו (תוך שהוא מגלה את הסודות שחלקו עמו בזמן הווידוי) ונכנס לתגרה.

לראשונה מזה שנים, המיסה של יום ראשון נפתחה אל מול קהל עצום שמילא את הכנסייה. לרוע מזלם זו גם הפעם האחרונה שכולם יתכנסו כך. פיצוץ אדיר מתרחש והכנסייה הופכת לאבק בשניות, מעלה באש את כל יושביה, כולם פרט לג'סי. במקרה (או שלא במקרה) לעיירה הקטנה מגיעה אהובתו לשעבר של הכומר והיא מוצאת את הכנסייה הקטנה בחורבותיה. היא מופתעת עוד יותר כאשר היא מוצאת ניצול בתוך כל ההרס וחוטפת את שוק חייה כאשר היא מגלה שזהו ג'סי (שנעלם לה לפני שנים) לא פחות ולא יותר בבגדי כומר.

בתוך המהומה שמתחוללת כאשר מגיעים שוטרים אל מקום האירוע והופעתו של 'הקדוש של כל הרוצחים', מגלה ג'סי שמשהו התחולל בתוכו בזמן הפיצוץ, משהו מצא את דרכו אל תוך מוחו והעניק לו את 'מילת האל' אשר מאפשרת לו לצוות על כל אחד לעשות כל דבר וזה חייב למלא את הציווי. מרגע הרה גורל זה חייהם של הגיבורים יוצאים מכלל שליטה ומאבק איתנים מתחיל, אחד שייקח אותם עד לסוף העולם.


הקומיקס רצוף בדמויות מרתקות, חלקן עמוקות, אנושיות וכואבות, אחרות לא יותר מקישוט קריקטוריסטי אשר מאיר מצב בצורה חדשה. הסיפורים השונים אשר נקשרים זה בזה מעלים את אומנות הסיפורת במעלה עץ הקומיקס ולוקחים אותה לענפים המעוקלים והמסוכנים יותר. בתוך הסיפור הראשי שזורים הצצות אל העבר, הצצות שחושפות עוד על הדמויות הראשיות ודמויות המשנה. סיפורים שמרחיבים את העולם ומגלים את המיתולוגיה המודרנית הקשוחה שיצר אניס לכבוד המאה ה 21.


דוגמא טובה למה שהוזכר קודם לכן הוא 'הקדוש'. ממוציא להורג בשירות 'העדן' הופכת הדמות המיוסרת, הרעה וחסרת הרסן הזו לכוח מניע בסיפור, לקטר ברזל שלא עוצר בשום תחנה ומוביל את העולם כולו לאסון שהדרך היחידה להימנע ממנו תדרוש קורבן שלא קל לעשותו. סיפור המקור של הקדוש מוביל אותנו אל עברה של אמריקה ואל תקופת הבהלה לזהב, הנדידה למערב ותחילתו של המיתוס שהוא המערב הפרוע.


'המערב הפרוע' - זה בהחלט מושג חזק, במיוחד ב'פריצ'ר' . מדובר בקומיקס שמספר סיפור שמתרחש בטקסס, המקום הכי אכזר ומקולל ביקום, המקום בו המערב הפרוע נולד והמקום היחיד בו הוא ממשיך להתקיים. אבל מדובר ביותר ממערבון, מדובר בקומיקס שבראש ובראשונה מספר סיפור חכם, מרתק, מלא שינויי עלילה לא צפויים, מלא אלימות (כשצריך) מלא אהבה (וסצנות סקס) וכמו מטוטלת נע קדימה ואחורה בזמן, בקצב אחיד הדומה לנשימה של חית שאול שהתעוררותה אינה שאלה של 'אם?' אלא של 'מתי?'


הרבדים של הסיפור אינם מלאים בחכמה פילוסופית נעלית אלא באותה תכונה המכונה 'חכמת רחוב' הנרכשת, כמו שאומרת הקלישאה המוכרת, בבית הספר של החיים. מדובר בדברים בסיסיים שכל אדם צריך לדעת ולחשוב עליהם, בתובנות שעולות מתוך ניסיון. מתחת לסיפור 'החיפוש הגדול' ישנו סיפור הנפרש כמו אדווה על פני המים, תמות אשר שולחות ידיים חזקות עמוק אל תת ההכרה הקולקטיבי ושולפות את המפלצות שאנו מסתירים שם, ידיים שמרימות אל האור דברים כמו חברות, משפחה, נאמנות ודם.


הקומיקס של אניס שואל מה אנחנו צריכים לעשות עבור אהבה והכרה מצד אלו שאליהם אנו קשורים בקשר דם ומה אנו חייבים לאנשים שבחרנו להכניס לחיינו. זהו סיפור על אובדן וכיצד הוא משפיע על ילד אחד לאורך חייו, מהתבגרותו ועד הפיכתו לגבר.

הסיפור לוקח אותנו למקומות רבים, חלקם יפים יותר וחלקם יפים פחות, הדירוג של היופי תלוי בנו, בני האדם כי זה מה שהקומיקס מראה ומספר, הוא מספר על בני אדם מסוגים שונים וממקומות שונים וזה, בין השאר, מה שהופך אותו לטוב כל כך.


אבל מה עוד יש לנו בקומיקס הזה, מה עוד יכול לתת לכם הקוראים סיבה ללכת ולקנות את הסדרה המעולה הזו?


ובכן יש לנו שם קנוניה ברמה עולמית שמטרתה להביא את סוף העולם וזאת על מנת להושיב את המושיע האחד והיחיד בשלטון עולמי חדש שיציל את האנושות. יש לנו קנוניה בתוך קנוניה, אדם אחד שמפקפק בכל מה שהוא רואה בתוך הקבוצה הסודית הזו שאליה הוא שייך, מפקפק ויוצא לפעולה. יש לנו שם ערפד אירי מטורף לחלוטין שניחן בהומור מצוין ובזווית ראייה מעניינת על החיים – סיפורו שלו מתפתל ומשתנה, ולא ממש ברור עד העמוד האחרון של הסדרה, מה בדיוק מניע אותו ומי הוא באמת. יש לנו שם את 'טוליפ', אחת מהדמויות הנשיות היותר מרתקות שנוצרו בספרות (ושאף אחד פה לא יקפוץ לי עם דמויות של סופרים רוסיים ששינו את תפיסת העולם ומעמד האישה, אף אחת מהן לא סקסית, רגישה ועצבנית כמו 'טוליפ'), וזהו תענוג צרוף לראות אותה פועלת בסיפור, עוזבת במהירות את הקלישאה הנשית והופכת לברייה חיה ונושמת, אישה במלוא מובן המילה.


לאחר הכתרים הרבים שקשרנו לראשו של אניס הגיע הזמן לדבר קצת על האומנות שאילולא היא החבורה העליזה שלנו לא הייתה יותר משרבובי מילים של אירי מוכה שכרות.


על סדרה זו עבדו אומנים שונים. סטיב דילון, שאחראי על רוב האומנות המצוינת שמופיעה לאורך הסדרה, ונראה כאילו סגנונו נברא על מנת לצייר את 'פריצ'ר'. סטיב פו בעל הסגנון הפשוט והמיוחד המתאים בהחלט לסיפורו של 'הקדוש של הרוצחים' שהוא סיפור על המערב הפרוע כמו שסיפור על המערב הפרוע צריך להיות. לצדו של פו תמצאו את קרלוס אזקוארה שיש לו דעה מעניינת לגבי הנוף בגיהינום... והוא גם האיש שאחראי על האומנות בסדרה אחרת של אניס "רק צליין” (Just A Pilgrim) ולסיום אומן שהתארח (אחד מתוך מספר אומנים אורחים בסדרה) רק לחוברת אחת או שתיים, ריצ'ארד קייס שעבד עם ניל גיימן על סדרת הקומיקסים המצליחה 'סנדמן' (The Sandman.

כל אחד מהאומנים האורחים היה פשוט קליעה מדויקת עבור הסיפור אותו צייר, וזהו אחד הדברים החשובים ביותר בקומיקס. התאמת סגנון הציורים לסגנון של הסיפור והסימביוזה בין צייר לכותב שמבינים האחד את השני ויודעים להשלים זה את חולשותיו של זה.

עבודתו של סטיב דילון היא דרמטית מאוד ומתאימה לאניס כמו כפפה ליד, כך שאין פלא שהשניים המשיכו לעבוד על 'המעניש' ועל חוברות רבות, אותן כתב אניס בסדרה 'הלבלייזר'. הדמויות של דילון הן נקיות, חדות ונעות בין האנושי לגרוטסקי במשיכת קולמוס. דילון מבין את אניס ויודע כיצד להפוך מילים לתמונות והאומנות מכה בקורא עם כל עמוד ועם כל מסגרת.

את העטיפות לכל הסדרה ולחוברות שאוספות את הסדרה צייר גלן פבריי, שהצליח בתמונות חזקות וריאליסטיות מאוד, ללכוד את הקסם שהוא 'פריצ'ר'.



בכל מקרה יותר מידי מילים נכתבו כאן, ותחת האמירה 'כל המוסיף גורע' אתם מוזמנים למהר ולחפש את הקומיקסים האלו, להזמינם ולקראם במהירות האפשרית.



את 'סטירת הלחי' שקיבלתם ממנו, תזכרו גם בעוד שנים רבות.





לידיעה זו התפרסמו  7  תגובות
תגובות
1   פשוט כתבה מצויינת
1:22:00  31/07/2004 איציק   
אני מקווה לראות עוד ביקורות קומיקס שלך באתר.

2   תודה
1:45:00  31/07/2004 זיו קיטרו   
:-)

3   וואו
16:00:00  31/07/2004 יערה   
כתבה מצוינת!
למרות ששמעתי על הקומיקס, מעולם לא התעמקתי בו. עכשיו אין ספק שאלך לברר אם הסיפור באמת טוב כמו שהוא נראה כאן.

4   אכן יצירת פאר
21:42:00  31/07/2004 אורון   
לכל הספקנים - אכן מדובר באחת היצירות הגדולות שקראתי. שנינות, ציניות, הומור ואלימות חוגגים לכם מול העיינים ומסרבים להרפות.

כתבה נהדרת על הסדרה, זיו!

5   שאלה
20:12:00  01/08/2004 ג   
איך אפשר להשיג את 9 האוגדנים של הסדרה?

6   השגת האוגדנים
11:49:00  02/08/2004 זיו קיטרו   
חנויות קומיקסים בארץ נושאות את הכותרים, כמובן שחנויות ברשת כמו אמאזון גם מחזיקות את זה.

7   ביקורת מעולה
23:59:00  02/08/2004 NeBw   
אהבתי מאוד את מה שכתבת, עושה צדק עם הסדרה הזאת.
אניס הוא בהחלט בנאדם שרוט וכותב מצויין.
נשאר לי רק עוד טיפי אחד לסיים את הסדרה, ועכשיו אני כבר לא יכול לחכות לסיום שדיברת עליו....


לתחילת הכתבה
 
קישורים
דף 'פריצ'ר' באתר חברת 'די.סי.'

ביבליוגרפיה של גארת' אניס

האתר ה'כמעט' רשמי של 'פריצ'ר'


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב