איפה טעינו? (או...הרכיב החסר לעונה מוצלחת)
שחף בן - צור

תעצרו הכול... תתקשרו לריק ברמן ובראנון בראגה ותגידו להם שיכנסו לאתר ISF ויקראו את הדברים הבאים (אם הם לא מבינים עברית שיתקשרו אלי ישירות...). גבירותיי ורבותי, קוראים וקוראות נכבדים, מעריצים ושאר סקרנים... כותב שורות אלה משוכנע כי הוא יודע מה חסר ב-"אנטרפרייז" על מנת להפוך אותה לסדרה מוצלחת יותר, טובה יותר ושתחיה עד גיל שבע (עונות שידור).

אבל לפני שנגיע לעיקר בואו נראה מה כבר ניסו ולא הצליח (שיטת האלימינציה...). קודם ניסו אקשן ומלחמות אדירות מימדים (אפילו חוצות מימדים וזמנים) - מלחמת הזמן הקרה והזינדי. שתי המלחמות התגלו כבעיתיות וכיום הן קרובות לסיומן (כנראה בתחילת העונה הרביעית). מלחמות הן בדרך כלל עלילות רחבות יריעה אשר זקוקות לזמן רב (ופרקים) על מנת לספר אותן בצורה טובה ומשכנעת (כמו ב-"חלל עמוק 9"). אולם, ב-"אנטרפרייז" נראה כאילו המלחמה הקרה בזמן לא הייתה בנויה היטב עד הסוף ואילו הזינדי (מעין מלחמת "גיבוי" שבתחילתה הוצהר כי תמשך עד סוף הסדרה ואז גם יצליחו להסביר מדוע לא הוזכרה בדורות הבאים של סדרות "מסע בין כוכבים") הפכה להיות משימה של עונה אחת.



ניסו גם להכניס עימות בין החברים לעתיד, בני האדם והוולקאנים – מה שהוכח כבעייתי במקצת משום שלכולם ידוע שהוולקנים ובני האדם הופכים להיות חברים יותר טובים מטובים ועימות חריף מדי היה פוגע ברצף הזמן העתידי וגם קשה לפתרון (תחשבו שהוולקנים היו מנתקים קשרים עם כדור הארץ... איך היו מסבירים שהפדרציה קמה עם הוולקנים ואת שירותם בצי הכוכבים? ומה לגבי ההתקדמות הטכנולוגית שהוענקה על ידם?). הלאה.



ניסו גם לגייס את הנחיתות הטכנולוגית יחסית לדורות הבאים של "מסע בין כוכבים" – המשגר בחיתוליו, בלי הולוגרמות ומגנים. אבל העובדה כי דווקא בשנתיים הראשונות של הסדרה משום מה הומצאו כל הטכנולוגיות הללו (ובנוסף גם אקדח הפייזר / לייזר) לא רק שלא נראית אמינה במיוחד אלה גם מקטינה בצורה משמעותית את ההבדלים הטכנולוגיים בין הסדרות השונות (אז בינתיים משתמשים במעבורות לרדת ולעלות מכוכבים שונים... מה כבר יקרה? יפוצצו אותן עם צוות הסדרה בתוכן?).



אחד מסימני ההיכר של סדרות "מסע בין כוכבים" היה צוות שמורכב מאנשים (ודמויות) מסוגים שונים ואפילו מגזעים שונים שהיו רקע ללא מעט עלילות – אולם גם כאן ישנה בעייתיות: הצוות מורכב מאנשים בעלי מנטאליות צבאית דומה ("אנחנו במשימה חשובה... ואנחנו נעשה הכל כדי להציל אותה והקפטן הוא מנהיגנו..."). החייזרים היחידים על הספינה הם וולקאנית סקסית ורופא אליל אופטימי להחריד (איך הייתם קוראים למי שמשתמש בתולעים מוצצות דם כדי לרפא פצעים ולא מודאג כאשר לא כולן נמצאו?). להגנת הסדרה (ומפיקיה) נגיד רק שאי אפשר להמציא יש מאין וברור שמבחינת רצף הזמן לא ניתן להציג באופן קבוע גזעים משמעותיים שלא הוזכרו קודם לכן (רומיולאנים, פרנגי, באג'ורים, קארדסים ולבטח לא הבורג). למרות ששולבו בפרק זה או אחר העלילה באותו פרק לא הייתה משמעותית משום שהיה ברור כי אסור שאותם גזעים יוצגו ליקום "מסע בין כוכבים" באופן רשמי (הרומיולנים הוצגו ויזואלית לראשונה רק בסדרה המקורית, הבורג נחשפו לבני האדם רק ב-"דור הבא" וכך גם הקארדאסים ובאג'ורים).



ולבסוף, נשק הרייטינג האולטימטיבי, הופעות אורח של דמויות/שחקנים מסדרות אחרות (כלי שתמיד ידוע כמגנט קהל). אולם גם כאן הייתה אכזבה משום שבגלל פער השנים ביקום "מסע בין כוכבים" לא יכולים אותם שחקנים לגלם את הדמויות שזוהו עימן (למעט אולי לפרק אחד שבו חוזרת הדמות לעבר... אולם ללא השפעה על קו הזמן מה שמגביל את עומק ואפקט העלילה האפשריים). לכן, הובאו שחקנים אורחים בקליבר נמוך יחסית (ג'פרי קומב, "וואיון, חלל עמוק 9" בתור "שראן" האנדרויאני וכדומה). כבר בעונה השלישית דובר כי שחקנים משמעותיים יותר ישולבו בהופעות אורח, אבל שוב מדובר בהופעות אורח שלא בהכרח תהיינה משמעותיות (ווילאם שאטנר, "קפטן קירק, הסדרה המקורית" וברנט ספינר "דאטה, הדור הבא") ויש חשש שגילום דמות שהיא אחד מהאבות הקדמונים של הדמות המקורית שגולמה על ידי שחקן עלולה להיראות בעייתית (סביר להניח ששאטנר יגלם סבא-רבא של קירק שיהיה שרמנטי ובעל חוש צדק ואומץ שאין שני לו ולא יציג איזה קונפליקט או אור חדש על משפחת קירק).



שלא תבינו לא נכון – אין לי ספק ש-"אנטרפרייז" היא סדרה לא רעה, והשחקנים בעלי יכולות טובות מעל הממוצע. אולם אי אפשר להתנער מההרגשה שמשהו שם "לא דופק" כמו שצריך. עלילות פשוטות (וחלקן מועתקות מסדרות אחרות), מניפולציות שקופות (שימוש בבורג ובפרנג'י) והכי גרוע... הבטחות על עלילת מסגרת מורכבת ומעניינת (גורם הזמן תמיד היה מושך קהל בסדרות "מסע בין כוכבים") שלא קוימו עד סופן (ובחלקן אף לא קוימו בכלל...)



ובכן, עכשיו כשמנינו את הסיבות והיכן נעשו טעויות קריטיות (ואתם מוזמנים להגיב ולהוסיף או לגרוע סיבות...) – אפשר לבודד מה הגורם שהיה מרכיב עיקרי בהצלחה של סדרות אחרות אבל חסר כאן...



מישהו ו/או משהו השרוי במסע חיפוש עצמי. פשוט ככה.



קחו שנייה, תקראו את המשפט הזה שוב... תנו לו לחלחל ואז נרחיב...



בכל סדרה קודמת של "מסע בין כוכבים" הייתה דמות שחיפשה את דרכה ביקום והאלמנט הזה היה בדרך כלל בין הגורמים הפעילים בסדרה. הרבה קווי עלילה ראשיים ומשניים נסבו תחת אותה מטרייה של חיפושים. בואו נסקור בקצרה את הנושא הזה לדורותיו:


בסדרה המקורית היה לנו את ספוק, החייזר הראשי והיחידי בין הצוות הבכיר של הספינה. כידוע היה ספוק חצי בן-אדם וחצי וולקאני וניסה למצוא את מקומו בין שני העולמות. אומנם לא היו הרבה פרקים שנסבו סביב הנושא הזה (להזכירכם, לא היו הרבה פרקים בסדרה. נקודה.) והמנטאליות בטלוויזיה של סוף שנות השישים הייתה יותר בכיוון של סיפוק מיידי (אקשן, רומנטיקה וטוב נגד רע מוחלט) – אבל עובדה היא שרבים זוכרים ומחשיבים את ספוק כדמות העמוקה ביותר בסדרה והדבר בא לידי ביטוי גם בסרטים (בעיקר הראשון, השלישי ואפילו הסרט החמישי שעסק באחיו החורג...). גם בהופעתו היחידה בדור הבא עסק ספוק בתפר שבין שני עולמות וההבדלים ביניהם (הוולקאני והרומיולני).



בסדרות החדשות כמובן שמקומן של אותן דמויות היה ברור יותר. ב-"דור הבא" דאטה חיפש את האנושיות שבו והצהיר על כך שוב ושוב (עד שמישהו אמר לו לשתוק). על בסיס החיפוש הזה התבססו מספר עלילות עיקריות (המאבק עם אחיו, לור, שממנו קיבל בסוף את שבב הרגשות. המפגש עם אביו ואימו, הילדה שיצר ועוד). כמו במקרה של ספוק, תפש דאטה מקום של כבוד בסרטים לאחר שהתקין את שבב הרגשות, פוצה על ידי הבורג ואף הקריב את עצמו (לא לדאוג יש עוד דאטה, פרימיטיבי משהו שמזמזם לעצמו...).



ב-"חלל עמוק 9" היה זה אודו שחיפש בתחילת הסדרה את בני מינו ומוצאו ולאחר שמצא אותם (והם בתמורה הכריזו מלחמה על הגלקסיה...) נאבק על מקומו בין שני העולמות שנחשף אליהם. בגלל אופי הסדרה והאפשרות לפתח לעומק את הדמויות העיקריות והיחסים ביניהן, זכתה דמותו של אודו (גם בזכות משחק מצוין של רנה אבורג'וניוס) לטיפול רחב שתרם לקווי עלילה משניים: יחסיו עם קווארק, הרומן עם קירה והקונפליקט של להיות נטע זר בכל אחד מהצדדים הלוחמים.



"וויאג'ר" אימצה גם היא לחיקה דמות שחיפשה את עצמה למרות שהפעם היה הדבר בעל כורחה – הדוקטור. ההולוגרמה שהופעלה על מנת לתת עזרה רפואית לאחר ש"וויאג'ר" נזרקה למרחק של 70 אלף שנות אור מצאה את עצמה נאבקת עם המציאות הלא וירטואלית כל פעם מחדש - מה לעשות בזמן הפנוי? לפתח נימוסים? ועוד דילמות שמילאו פרקים לא מעטים. כמו ב-"חלל עמוק 9", בעונה הרביעית צורפה דמות חדשה לצוות הקבוע: "סבן-אוף-ניין" הבורגית הסקסית (מה? לא ככה?) שהחלה במסע חיפושים/חזרה-למקור-האנושי משל עצמה. אגב, הפרקים היותר מוצלחים (ומצחיקים) היו בהשתתפות שתי הדמויות הללו.



ומה קורה ב-"אנטרפרייז"? ובכן, לא תמצאו דמות שכזאת. תגידו ט'פול? ובכן, ט'פול לא בדיוק מחפשת את עצמה – היא אומנם יצאה נגד המועצה הוולקנית משום שהאמינה שצריך לרדוף אחרי הזינדי – אבל אי אפשר לקרוא להחלטה אחת שנויה במחלוקת כחיפוש עצמי מתמשך (גם לא ההתמכרות שלה לחומר ממכר שנפתרה בצורה קלילה מדי). הדמויות הראשיות האחרות גם הן נראות כשלמות עם עצמן ובעלי פוקוס מנטלי יציב למדי. אפילו לדוקטור ישנה תפישה אופטימית שמכתיבה לו את החיים (בדומה לדמותו של ניליקס אגב – מה שמראה על חוסר מקוריות משווע) – בקיצור, אין דמות בעלת קונפליקט פנימי שתחפש את עצמה, תחפש את עזרת הצוות ושתציג את הסדרה ממבט קצת אחר.



אם ניתן היה להתקשר לברמן ובראגה צריך היה לומר להם "אתם מפוטרים!" ולהביא את סטרז'ינסקי ("בבילון 5") ופיטר דיוויד (הסופר). אבל מכיוון שזכות זו שמורה לאחרים כדאי אולי להגיד להם לשלב דמות נוספת ושונה בסדרה – רעיונות אחדים שעולים לראש (ואולי אינם מקוריים במיוחד): דמות מהעתיד שנתקעה בעבר (או ההפך) ומנסה להתרגל למצב החדש מבלי לקלקל את העתיד (במידה וידוע לה) – תחשבו על דמוי דניאלס שייתקע כאן או בדומה לדוקטור מהסרט הרביעי שהגיעה לעתיד. יצור שנאסף בנסיבות אומללות (מה יקרה עם ילד קלינגוני יגיע לספינה – בדומה לוורף?) או אולי אפילו מערכת בינה מלאכותית פרובלמאטית (שילוב בין דאטה לדוקטור ול"אודיסיאה בחלל 2001").



אז זהו... זה הרכיב שחסר ב"מסע בין כוכבים – אנטרפרייז" ושיכול (אם לא מאוחר מדי) לשפץ קצת את תמונת הסדרה. זה לא אומר שבמידה ויעשו זאת, ניתן יהיה לנוח על מי מנוחות – צריך יהיה לדעת להפעיל את הדמות, לנצל אותה ואת הפוטנציאל שלה, לכתוב עלילות מרשימות (כפי שעשה מני קוטו בעונה השלישית) - ואז אולי (וזה אולי גדול כיום) נחזור לראות חלק מהזוהר של "מסע בין כוכבים" שדהה קצת (קצת הרבה...).




לידיעה זו התפרסמו  6  תגובות
תגובות
1   בגדול נכון, אבל...
1:47:00  19/07/2004 AKIRA   
אבל אסור להתבסס רק על הוספת דמות לסדרה כדיי לשפרה.
בחלל עמוק 9 זה עבד עם וורף בנוסף לשיפור הסדרה
ובוואיג'ר הם עשו זאת כי קס עזבה אחרת לא בהכרח היו עושים זאת. שורה תחתונה אנטרפרייז צריכה יותר כיוון כללי שאליו היא נבנת והוא: המלחמה ברומלאנים והקמת הפדרציה - נושאים שכבר ברור שיופיעו איך שהוא בסרט הבא.

2   ג'ניפר ליאן לא עזבה מרצון
14:36:00  19/07/2004 קס   
לאחר בירורים רבים דרך מאת טרה קוואדים של מידע באינטרנט ביררתי שהסיפור האמיתי למה שקרה לג'ניפר ליאן(קס) הוא כך:
אחד מהמפיקים של הסידרה רצה דמות יותר סקסית, לכן בהתחלה חשבו להוציא את גרט וונג מהסידרה(קים), אך לא יכלו להוציא אותו כי הוא דורג ב50 הרווקים הכי מבוקשים או משהו כזה. לכן הוציאו את ליאן.
הפיטורים נערכו בצורה כזו ש"לא חודש לה החוזה", וג'רי ריאן בהתחלה לא רצתה להטמיע לה את התפקיד רק לאחר מספר הצעות היא הסכימה לתפקיד. הצוות עצמו לא היה מרוצה במיוחד מאלגרו שהייתה ידידה די קרובה לליאןושמעתי שבדיוידי אקסטרה אפשר להבחין בזה, שמועות נוספות מדברות על בכי וקטעים מבישים באולפני פראמנט באותם ימים. ריק ברמן יצר את הסיפור להחזרת ג'ניפר ליאן כאורחת בפרק זעם (ליאן אף עסקה בשיפוץ התסריט הזה(הזה מופיע בimdb), בקיצור המעריצים שלה לא אהבו את השחטת הדמות שלה שם.

3   סבן אוף נין בחלל עמוק 9 עונה 4, תיבדקו שוב
20:56:00  20/07/2004 error error   
"כמו ב-"חלל עמוק 9", בעונה הרביעית צורפה דמות חדשה לצוות הקבוע: "סבן-אוף-ניין" הבורגית הסקסית (מה? לא ככה?) ..."
תעשו בדק בית בעונה רביעית של ח"ע9 צורף וורף מהדור הבא.
7 מ9 לקחה את המקום של קס בויאג'ר בעונה ה4.

4   ניסוח אולי מעט מעורפל
23:33:00  20/07/2004 שחף בן-צור   
הכוונה היא שכמו שקרה בעונה הרביעית של "חלל עמוק 9" בה הביאו דמות חדשה (וורף), כך היה גם בעונה הרביעית של "וויאג'ר" (סבן אוף ניין).
מצטער עם הניסוח מעורפל מדי ולא מובן...

5   פשוט נכון
21:40:00  24/07/2004 עידו   
באופן כללי הנאמר בכתבה נכון, חסרה אולי דמות, אבל לא בהכרח זה הדבר היחיד שחסר: לטעמי כל הדמויות שטחיות למדי ואנו לא מכירים אותן מספיק לעומק. אפילו כשהיו כמה הזדמנויות לתת מימד נוסף לדמויות, לא המשיכו עם זה: אחותו של טאקר, ההתמכרות של טפול. חוץ מאלה אנו לא ממש מכירים את הושי, הדוקטור, ואפילו את ארצ'ר.

6   מה שהכי חסר באנטרפרייז
0:09:00  25/07/2004 חזי   
מה שהכי חסר (לי לפחות) זה הרוח והנשמה שהיו בסדרות הקודמות. אין את ההתרגשות של גילוי דברים חדשים,של להיות במקום ששום אדם לא היה בו וכו'. אין מפגשים עם יצורים שהיו בסדרה הראשונה,לא רואים את הקלינגונים מספיק,לא רואים איך הוקמה הפדרציה ובאופן כללי העלילות של הפרקים די צפויות מראש.כנראה שהמפיקים יותר עסוקים בחיפוש רייטינג ולא במד"ב אמיתי.כמובן שעוד דמות יכולה לעזור אבל קודם שישפרו את הדמויות הקיימות שהן חד ממדיות. לצערי הסדרה מאוד בינונית וחבל, מגיע לנו יותר!


לתחילת הכתבה
 
קישורים
מסע בין כוכבים - האתר הרשמי


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב