|
|
|
|
|
|
לא אדיר ולא תכלת - ביקורת קומיקס
ליאה
|
|
כמה שליאה רצתה לכתוב ביקורת טובה על חוברת הקומיקס 'אדירי התכלת 2'. היא קראה אותה בחושך. היא קראה אותה אחרי שעשתה לעצמה הקרנה חוזרת של 'מלחמת האופל'. היא אפילו סיכנה את נפשה, ירדה לבית ספר יסודי מקומי וחיפשה ילד שיקרא ויסביר לה מה כל כך נפלא בחוברת הזו - אך כל מאמציה היו לשווא. 'אדירי התכלת 2' נותרה גרועה. וחבל.
|
אם יש מסקנה אחת שניתן להוציא מהאכזבה האדירה (בדיחה ברמת הבדיחות המופיעה בחוברת) הקרויה 'אדירי התכלת', היא שעל יוצרי קומיקס ישראלים להישמר בכל מחיר מעיסוק בגיבורי-על. מדובר בשדה מוקשים. בשחיטת פרה קדושה. בשחיטת פרת קדושה ואכילתה בתוך צ'יזבורגר עסיסי ברחובות בני ברק בעיצומו של יום כיפור. אבל לא לשם שיחה על פרות התכנסנו כאן, שכן פרות הן בריות מעניינות בהרבה מגיבורי-העל של עופר זנזורי.
ולאחר ההקדמה הארוכה הזו, תקציר הפרקים הקודמים: עופר הבריון ומשה החנון גרים בעיר אשדוד ולא ממש סובלים זה את זה, אך מתקיימת ביניהם מעין הבנה הדדית בכל הנוגע ללמידה למבחנים, שאיכשהו מובילה אותם לבלות זמן ביחד, ובסופו של דבר להיתקע עם הג'יפ של עופר איפה-שהוא באמצע ניסוי כל-שהוא שפולט קרינה כל-שהיא (הפרטים מאוד מעורפלים, יש לציין, וגם כאן ישמר הערפול המקורי הזה, כיוון שעופר וידידיו שואבים הנאה מפוקפקת מניטפוק המבקרים - עופר היוצר, לא עופר הדמות, אם כי גם זה האחרון לא רוכש חיבה רבה למבקרים ומשמע יש להישמר מנחת זרועו האימתנית, כנראה). הם מפתחים מכל העניין כוחות מסוימים שמתבטאים בשרירים משורגים, כוח, מהירות ושידור מחשבותיהם זה לזה, כמו גם חוסר היכולת להסתובב ללא משקפי שמש מכוערים במיוחד. שיהיה. בינתיים מתגלה שמישהו היה במקום הקרינה, וחצי מדינה מתחילה לחפש אחר עופר ומשה, שעסוקים בלהשוויץ בכוחותיהם החדשים ובניסיון להרשים את הבחורות. עד כאן הכל ברור (ומשעמם. ומייגע. ונדוש) אלא שבחוברת הזו נכנסת לתמונה קרן, בחורה שמהכרותינו הקצרה איתה בחוברת הקודמת, כנראה שיצאה או כמעט-יצאה בשלב זה או אחר עם עופר, והרי ההלם - גם לה יש כוחות על-טבעיים! למה? ככה. מה חשובה העלילה כשיש בחורות חשופות-חזה (ולפני שתרוצו לקנות את החוברת, החזה הזה לא משהו).
אבל למה סתם להשמיץ? מרגע זה ואילך העלילה רצה. מה זה רצה, טסה, עפה, קופצת מעל בניינים. כמו חלק לא מבוטל מהגיבורים, אגב. רצה כל כך מהר, למעשה, שכל האירועים נסקרים כמעט באדישות, כמו פרקים ביומן חדשות, ואף לא אחד מהם מעניין באמת. הדמויות עדיין סטריאוטיפיות, חסרות עומק ורקע, ודווקא כשנדמה בשיחה מסוימת שאולי נשמע פרט אחד או שניים על קרן, ככל הנראה הדמות המעניינת יותר בסיפור עד לרגע זה, מחליט זנזורי שהקו הסיפורי הזה כבר לא מעניין ועובר לדמות הבאה. ברור שיש כאן סתירה פנימית. הרי בביקורת קודמת שנכתבה על ידי כותבת שורות אלה היתה הדרישה מזנזורי שיקרה משהו בחוברת השנייה, אבל בהחלט לא הייתה הכוונה לכך שינסה לדחוק בתוכה אין-ספור סיפורים מקבילים. סיפורים שייתכן, רק ייתכן, שהיו עשויים להיות מעניינים לולא היה קופץ ביניהם בתדירות כזו: עופר דוחף משאית וכביכול נהרג בפיצוץ (ולפני שתחרדו, זה לא ספויילר - האירוע הזה מתרחש בדף השישי בלבד). משה מספיק לשים לב לקרן בטלוויזיה ('הדר', בשם שמדביקה לה העיתונות) ומחליט להפוך לגיבור-העל הרשמי של אשדוד, אבל יותר מתעניין בעיקר בלקרוע את החבר'ה בכדורגל ואז בכלל מוותר על החזון. איזה גבר מגלה שצמחו לו יותר זרועות מציפורניים. קרן כמעט נחשפת. איל שחר מדבר הרבה ועושה מעט, וכמה אנשים, כאמור, קופצים מעל לבניינים.
בכל האנדרלמוסיה המפוהקת הזו חוזרות אחת-לאחת כל הבעיות מהחוברת הראשונה: ציור משונה ולא מגובש (הבעותיהן של הדמויות נראות כאילו הועתקו ישירות מפניו של חתול), כתיבה קלישאתית שמאכילה בכפית את הקורא ודמויות סטריאוטיפיות. הפעם גם מצטרפת לרשימת הבעיות, התנהגות תמוהה ביותר של רוב הדמויות, שככל הנראה סובלות מחיידק כזה או אחר הגורם להן לשכוח את כוונתן המקורית. קרן, למשל, שחוששת בהתחלה שהאנשים הצדים פושע מבוקש בתחנה המרכזית הישנה, למעשה 'עלו עליה' ויוצרת רושם גלוי של פרנואידית, אך לפתע פתאום וללא כל הסבר מתברר לה שהמדובר בפורע-חוק נחות, ומיד היא מסתערת עליו. לעומתה, סובל משה מחוסר החלטיות מהסוג ההפוך - הוא יוצא את ביתו במטרה ברורה לעזור בפיצוץ שהתרחש בצומת, אבל ברגע בו הוא רואה את ידידיו של עופר משחקים כדורגל, נשכחות ממנו כל המחשבות על גבורה והוא מעדיף להפגין את כישוריו במגרש. לא נכביר גם מילים על הדיאלוג המלודרמטי בו אשתו של 'דוקטור זרוע' נפרדת ממנו, טקסט שבודאי לקוח ממיטב הסבוניות האמריקאיות או הטלנובלות הספרדיות - "ברח, ראובן, אל תחשוב עלינו, ברח, הצל את עצמך" - אגב, שאר בני המשפחה (ומספר ילדיו של דוקטור זרוע מתקרב למספר הזרועות שצומחות לו) סובלים ככל הנראה מחיידק אחר שגורם להם להגיד רק מילה אחת כל אחד. או שזה באוויר או שאולי אין מספיק מקום לדיאלוג אמיתי בריבועים של זנזורי? אבל חכו, הדיאלוג התלוש ביותר בחוברת בא דווקא ברגע המדהים בו מחליט משה לחשוף את עצמו לראשונה כגיבור על ('איילה שלוחה', משום מה - כפי הנראה, לבחור יש נטיות). במהירות-על הוא קופץ למרכז הסצנה, במכנסיים ירוקים קצרים, מדבקה ירוקה מגוחכת על חזהו ומסכה ירוקה העוטפת את פניו, מתווה סיבוב אקרובאטי על ידו האחת, ובתום כל אלו הוא שואל את החתיכה של הכיתה 'צריכה טרמפ לבית ספר?' החתיכה מביטה בו, על כל התלבושת המגוחכת (כאמור, הוא היה משתלב היטב במצעד הגאווה ביום שישי - למה לא באת אלינו, משה, אפשר היה לסדר לך מקום על אחת המשאיות), הפוזה המגוחכת עוד יותר ומשפט הפתיחה הנדוש מאין-כמוהו, ובמקום לתהות מי הוא, מאיפה נחת עליה ומה הוא רוצה מחייה, היא עונה, "אנחנו לא הולכים לבית הספר", והשניים ממשיכים לשוחח כאילו עומד לפניה בחור מהשורה ולא חנון בעל כוחות-על שקרא יותר מדי חוברות קומיקס.
ובין כל אלו, בשני רגעים קצרים, מבליחים ניצוצות קטנים של מה שכמעט והיה עשוי להיות קומיקס טוב: האחד, מחצית עמוד בה מתפתלים על הרצפה פצועי נתיב ההרס של דוקטור זרוע, אש ומהומה בכל מקום, ושברי שיחות נשמעים פה ושם, מזכירים באופן נכון ומדויק כל כך את המראות האיומים של אחרי-פיגוע. תמונה ישראלית אותנטית, בין אם התכוון זנזורי לכך או לא. השני - הדרך בה הדר מקבלת את שמה: כשהיא מזנקת לאוויר מעל שלט פרסומת שבור שאמר פעם 'הסרת שיער בהדרגה' ומסתירה חלק מהכתובת, כך שרק השם 'הדר' נראה. מאוחר יותר, מתפרסמת בעיתון כתבה שכותרתה 'הוד והדר' בלוויית תמונה ממקום האירוע. לו רק לא הייתה הדמות בריבוע הקומיקס ממהרת לחבר אותה עם קרן המוכרת, היה מקרה 'הדר' עדות ליכולתו של זנזורי לדבר עם הקורא בשפה מתוחכמת, ויזואלית, נכונה - בשפת הקומיקס.
למרבית הצער, שני הרגעים הקטנים, העשויים היטב, בקושי מספיקים כדי להחזיק ולו רבע מהחוברת הגרועה הזו. וכך היה ראוי לסיים כתבה זו - בהמלצה שלילית שלא לקרוא לעולם את 'אדירי התכלת', ובהצהרת כוונות אישית שלא להוציא עוד כסף על חוברות הקומיקס הללו. ואכן זו הייתה הכוונה הראשונית, עד שהופיע הציטוט הבא שאמר זנזורי באחד הפורומים, ציטוט שמסביר הרבה, ולכן הריהו כאן בשלמותו:
"לנושא החוברת אדירי 1. ברור זאת חוברת בוסרית למדי מבחינת האיורים בה, וברור שאיכות האיורים בחוברת משתנה מעמוד לעמוד, ואפילו לציין שהחלפתי טכניקות וסגנונות לאורך החוברת בנסיון למצא את הסגנון שיהיה לי נוח לצייר אותו וגם שהקהל יוכל להתחבר אליו. זאת האמת רבותי ואף פעם לא הסתרתי אותה. אני מגדיר את עצמי כתלמיד. וכנראה אשאר תחת ההגדרה הזו כל החיים..."
לפתע נראה כאילו הביקורת למעלה מתקיפה את הנושא בדרך לא-נכונה לחלוטין. הרי אין דין כתיבת ביקורת על 'אדירי התכלת' כדין כתיבת ביקורת על 'אקס מן', ולו בשל כך: ציירי וכותבי 'אקס-מן' הינם אנשים מנוסים, וגם אם אי פעם יקראו ביקורת באתר ISF, ומן הסתם יגלו מה לא אהב המבקר - ידעו בדיוק כיצד לשפר אותה. זנזורי, לעומתם, הוא מתחיל. ויותר מכך, הוא מבקש לדעת למה הקהל מתחבר. ובכן, יש להעריך עובדה זו, ועל כן חלקה הבא של הביקורת מופנה לא אל הקהל המבקש לקרוא, כי אם אל היוצר המבקש להשתפר.
בראש ובראשונה, הדיאלוגים. בדיאלוגים יש שתי בעיות עיקריות: הראשונה, שאינם אמינים. השנייה, שהם חוזרים על מחשבות, אירועים שקרו או סתם דברים שברורים מאליהם מתוך הטקסט, ולכן נדמים כמזלזלים באינטליגנציה של הקורא. לדוגמה, הטקסט הארוך של אביו של עופר כשהוא צופה מטה בבנו מהבניין: "בוא תראה, יש פה תאונה בצומת. רכב התנגש במיכלית. והנה עופר שם למטה, מנסה לדחוף את המיכלית... מה הוא חושב, שהוא סופרמן? מה הוא עושה שם?!" כל המונולוג הזה מיותר לחלוטין, כיוון שהוא מיועד כמעט אך ורק להעביר אינפורמציה העוברת מעצמה בתמונה. וככזה, הוא גם אינו אמין. לא הייתה שם הבעת דאגה או עניין אמיתי, רק הסברים לקוראים. כאשר כותבים דיאלוג יש לחשוב במובן של 'מה יכול הטקסט להעביר לקורא שהתמונה אינה מעבירה לו?' התשובה היא: 1. שמר מוקלבי רואה את התאונה אותה ראה מוקדם יותר עופר. 2. שמר מוקלבי מזהה את בנו מול המיכלית. 3. שמר מוקלבי תמה ומודאג על נוכחות בנו בתאונה בה, למיטב ידיעתו, לא יוכל לעשות עופר דבר.
אלא שגם טענה זו מטעה, כיוון שברגע בו מר מוקלבי מזהה את עופר למטה, אנו כקוראים מבינים שמר מוקלבי רואה בדיוק את התאונה שראה עופר, ולכן את סעיפים 1 ו-2 ניתן לאחד. וכל השאר - מיותר. היה עדיף בהרבה לקצר את המונולוג, גם מבחינה דרמטית, למשהו כמו, "מה קורה שם למטה? אלוהים, זה עופר! מה הוא חושב שהוא עושה?". כנ"ל לגבי מרבית המחשבות של משה מהרגע בו הוא מחליט להיות גיבור-על. לאחר שהוא שומע על מותו של עופר, הוא מסיר את המסכה והמדבקה שלו וחושב "אין מסכה, אין מדבקה, אין איילה שלוחה" (ואפשר להוסיף לבעיית הטקסט הזו את ההבנה המאוחרת יותר של דוקטור זרוע, הדמות הקלישאתית ביותר בחוברת זו: "זה לא חלום... זו מציאות... אני מפלצת.") הטקסט במקרה הזה אמור להיות דרמטי-טרגי, אך הוא כמעט קומי, כיוון שהוא חוזר על התמונה. האפקט המתבקש היה מושג בצורה טובה בהרבה ע"י מינימליזם - להראות את משה נפטר מהמדבקה והמסכה ללא טקסט כלל. ואגב, באופן כללי, ניתן להמליץ על שימוש בפחות טקסט. לא יקרה שום דבר אם יהיה מדי פעם ריבוע רק עם תמונות. להיפך: פחות זה יותר. העבודה על הטקסטים היא בעלת חשיבות עצומה בקומיקס, ואין לזלזל בה. אולי כדאי לצרף לתהליך היצירה תסריטאי מתחיל או סופר חובב, אם לא כדי שיכתבו - לפחות כדי שיוציאו מהכתיבה של זנזורי את כל הקלישאות.
הבעיה העיקרית השנייה היא האירועים. הם פשוט נדושים. הייה סמוך ובטוח שאין ולו אדם אחד בין קוראיך שחושב כרגע שעופר אכן מת. יותר מכך, רבים מהם צופים מה יתרחש בהמשך העלילה, והם בודאי צודקים. הגיבורים של "אדירי התכלת" שטחיים וניתן לצפות את התנהגותם. לא סתם צוינה קרן כדמות המעניינת ביותר: נדמה שיש בה מימד אחר, שאינו קיים בשאר הגיבורים, המתבטא באובססיה מסוימת כלפי עבריינים - היא מכסחת להם את הצורה בהתחלה באופן סדיסטי-כמעט. לדמות כזו יש פוטנציאל להיות משהו מעניין, גיבורה שטרם ראינו, ואולי כדאי להתמקד בה ולפתח את הנקודה. מבחינת אירועים באופן כללי, שני דברים יכולים להנחות את קו העלילה של "אדירי התכלת": הראשון, לכתוב דברים שלא ראינו בעבר. זו משימה קשה מאוד, אך היא אפשרית, בייחוד מכיוון ש"אדירי התכלת" נכתב בהקשר מקומי ואין הרבה גיבורי-על הניצבים בתור בהיסטוריה הישראלית. עם זאת, את הגיבורים המנסים להשתמש בכוחותיהם לתועלתם ראינו כבר, וגם את אלו שמנסים רק לעזור, ואת אלו שמחליטים לוותר על זהותם הסודית בגלל טראומה, ואפילו את אלו שבורחים מהחוק. הרבה יותר מעניין לראות מישהו תופס אותם. גם גיבורי על שיורדים למחתרת כי עלו עליהם ראינו כבר, אבל פחות. וחוץ מזה, איפה המחתרת בישראל? אולי אם מישהו יעלה על משה הוא יאלץ להתחבא ברשות הפלשתינאית? או בהתנחלות, שם יראה את הסכנות היומיומיות ויחליט שהוא בכל זאת רוצה להתגייס בעתיד ולהגן על המדינה? וזה מוביל להצעה השנייה לשיפור קו העלילה הכללי: לכתוב דברים שראינו בעבר עם טוויסט. דרמה צריכה להיות שם המשחק. גיבור אינו יכול להיות שטחי: צריך להיות לו אופי מובהק, מקורי, שיחזיק על גבו סיפור. יותר מכך, הגיבור צריך להשתנות, ושוב קרן לשם הדוגמה - אם בהמשך הסיפור היא תפגוש את בנו של הפושע שהכניסה לכלא, אולי תיווצר אצלה אמביוולנטיות מסוימת. אולי בפעם הבאה היא תהסס לפני שתכה, ואולי בגלל זה היא לא תספיק לעזור - או שיתפסו אותה. וכל אלו רק דוגמאות. תמיד יש לחשוב כיצד להפתיע את הקוראים. זה קשה, אך העובדה היא שזה נעשה בכל פעם מחדש.
הבעיה העיקרית השלישית היא טעויות בסיסיות בכתיבת וציור קומיקס. דוקטור בכר אומר לאשתו "בכור, היה איזה ניסוי שנכשל... ואיזה ירבוע שנפגע מהקרן... ואני הבאתי אותו לפה." היא עונה, "הבאת לפה? לבית? אתה לא נורמלי!". לזאת הוא עונה, "זה לא הכל נועה, אני לא מאמין שזה באמת קרה...", והיא מסיימת, "ראובן, הרגע, התחל מהתחלה."
לוקח דקה כדי להבין כיצד יש לקרוא את הדיאלוג הזה, כיוון שדבריה של נועה, שמובאים כתגובה לדבריו של בעלה, נמצאים בצד הימני של הדף, במקום ממנו טבעי יותר להתחיל לקרוא בעברית. אמנם דבריו של ראובן ממוקמים מעל לדבריה של נועה, אבל קוראים רבים פשוט התבלבלו. זו בפירוש טעות בהנחת הטקסט. ניתן היה להמשיך אך כדי לסקור את כל טעויות הציור היה צורך בעוד כעשרה עמודי ביקורת, והכתבה הזו ארוכה מדי גם כך.
אם החוברת נועדה לצעירים, היא צריכה להיראות טוב. כרגע, לא ברור אפילו אם היא מנסה להיראות ריאליסטית. מהרקעים, שעברו שיפור ניכר, נדמה שכן, אך החולשה האמיתית טמונה בגיבורים: פרטים אנטומיים רבים פשוט אינם נכונים (ואין המדובר רק על 'דוקטור זרוע'), פרקיהם של הגיבורים זזים בכיוונים בלתי-אפשריים (הציור של הדר על הכריכה אמור לתאר אותה קופצת - היא נראית כאילו היא עומדת להנחית על ראשו של מישהו מכת קונג-פו). כשיש קלוז-אפ נדמה שהדמויות כולן עם עדשות מגע (מתחת למשקפי השמש), ההבעות לא מעבירות לקורא כלום, ואבוי, אם לאנשים אמיתיים היה שיער כזה, חברות הג'ל כבר מזמן היו פושטות את הרגל.
ואפילו פרטים טריוויאליים - קרן למשל, נראית אחרת בכל פעם בה היא מופיעה. מהעמודים הראשונים נדמה שמדובר בבחורה גבוהה, דקת-גזרה, עם שיער חלק עד למותניים. אך מהשיחה עם אייל שחר מתברר שהבחורה מלאה למדי, ושיערה גלי ואף מתולתל, עד לכתפיים. ניתן עוד היה להאמין שקרן מסווה את עצמה היטב, אלא שבעמודים הראשונים היא מסתובבת בתחנה המרכזית עם חברותיה.
החלפת צייר היא הפיתרון. אחד מהציירים הנפלאים ששולחים עבודות ל"אדירי התכלת" (יש הרבה כאלו, והעובדה שהם מציירים את הגיבורים טוב יותר מכפי שהם מופיעים בחוברת אומרת דרשיני) יכולים לעשות את העבודה. סטודיו קומיקום והציירת הנהדרת שלהם יכולים להוות פיתרון או רכישת שירותיו של קורן שדמי, הצייר של 'פרופיל 107', או אפילו של אורי פינק על המחירים האסטרונומיים שלו.
ועוד עצה קטנה: יש להתמקד בחוברת אחת בכל פעם.
לקוראי הביקורת שנשארו איתנו ואינם מבינים על מה המדובר: לאורך החוברת מוקדשים עמודים כאלו ואחרים לפרסומות לחוברות אחרות מבית היוצר של זנזורי. למרות שלא לחלוטין ברור אילו מהן עומדות להיות חוברות באורך מלא, ואלו מהם רק נועדו לתת אמירה רפלקסיבית כזו או אחרת באורך עמוד אחד, בסיומה של חוברת אחרת, נראה כאילו חלקן הגדול מתוכננות להיות חוברות באורך מלא. אם כך הוא הדבר, הרי עלילתה של אחת מחוברות הקומיקס הבאות של זנזורי תהייה:
"זנזי - הגבר הקדום: בדיוק כשהשמש עמדה במקום, והחום באוויר היה מכוון ללחות המתאימה, החזיק הילד את אבן הזנזי הקדומה. אבן הזנזי נטמעה בידיו והפיחה בילד את עוצמתו של גבר המערות הקדום. דרך המחשבה של הילד השתנתה והפכה פרימיטיבית ביותר. ההורים לא אומרים נואש, וממשיכים לגדל את ילדים המגודל - זנזי הגבר הקדום." - סוף ציטוט
לא יודעת מה אתכם, אבל אני פשוט לא יכולה לחכות. זו הייתה ציניות, אגב.
הקומיקסים שמתוכננים (ככל הנראה) כקצרצרים, לא נראים טוב יותר. "סיפורי חיים - חיים שוחו הוא גיבורה של קומדיית קומיקס. עלילות קצרות המתארות את אורח החיים הישראלי המגוחך והלא מוצלח של חיים. חיים נשוי לחיה, אישה ישראלית תובענית והיסטרית, אשר תוביל את החיים למצבים לא נעימים במיוחד. חיים מתגורר בעיירה דלפון, אי שם בקצה הארץ, ובסביבתו חיות עשרות דמויות מיוחדות." כל זה מלווה בתמונה שנדמה כאילו לקוחה היישר מ'נשואים פלוס' - הגבר על הכורסה בכפכפים, רגליים למעלה, האישה הלבושה בשמלה מזעזעת מביטה בו ומנופפת באצבעה בעצבים. וזה לא הכל. הרשימה המלאה של הקומיקסים מבית היוצר של זנזורי כוללת בסך הכל שישה כותרים: 'אדירי התכלת', 'סיפורי חיים', 'המגשר', 'סיסו וששי', 'הבחור בתנכיות' ו'זנזי'. מר זנזורי היקר, מה זה כל הקומיקסים האלו? כמה קהל, בדיוק, אתה חושב שיש לקומיקס ישראלי? וחשוב יותר, מתי בדיוק אתה חושב שתספיק לכתוב ולצייר את כל זה? אתה רק אדם אחד, ואם כל הקומיקסים הנלווים לא עומדים להופיע כבדיחות של עמוד אחד על חשבון מבקריך, תגלה מהר מאוד שהזמן הפנוי שלך מספיק במקרה הטוב כדי לאכול, ובמקרה הטוב-באמת כדי להתקלח.
מצד שני, ההתכתבות עם כותבת שורות אלו בדף האחורי דרך 'סיסו וששי' היתה חוויה מהנה מאוד ("מה זה, טושים?" - שאלה שאגב התחמקת באלגנטיות מלענות עליה...). אמן טוב הוא אמן שיודע לצחוק על אחרים בדיוק כפי שהוא יודע לצחוק על עצמו, והקטע הקצר הזה מראה שעופר זנזורי יודע לעשות את שניהם היטב.
מהיום והלאה אשמר לי היטב במקומות בהם אני מביעה את הביקורת שלי, למקרה ש'עצום', בן דמותו המצויר של זנזורי, יבוא להטיח בי קצת שכל. מצד שני, תשלח את הדר. אולי יצא מזה משהו.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 22 תגובות
|
תגובות
|
1 כפיים, ליאה
|
|
00:00:00 03/07/2004
|
אביב אור
|
avivor@inter.net.il
|
אני לא אגיב על החוברת עצמה בפורום הזה, אלא על הביקורת. היא התחילה כביקורת "קטלנית" נוספת, שבטח היתה מניבה גל של תגובות "אשדוד יותר טובה מתל-אביב" ו"זנזורי שולת!!1", אם לשפוט לפי ביקורות קודמות, אבל באמצע קיבלה טוויסט מעורר הערכה. ליאה, עד כמה שאהבתי את הכתיבה שלך עד עכשיו, על הציניות, הכנות והקסם שהיו בה, אני אוהבת אותה עכשיו אפילו יותר. ההבדל בין ביקורת משועשעת "מלעלה" ובין ביקורת בונה בגובה העיניים שמופנית ליוצר עצמו הוא עצום במשמעותו, אפילו אם על הנייר (או הצג) הוא די פעוט. אני נוטה להאמין שזנזורי יפיק הרבה יותר מהטקסט שכאן משהפיק מכל ביקורת אחרת, ולו רק בגלל איך שהיא מוצגת. אני יודעת שאני שמחה לקרוא אותה, בתור יוצרת קומיקס ישראלית שקשורה לנושא המדובר רק בעקיפין. תודה אישית ממני, ובתקווה גם מאחרים שחולקים את ה...עניין שביצירת קומיקס בארץ.
|
|
2 ליאה, תתחתני איתי
|
|
00:00:00 03/07/2004
|
ננסק
|
nnesk@zahav.net.il
|
אלא אם את מעדיפה בלונדיניות-על, ואז לא חשוב. אני רוצה להגיד שוב את כל מה שאביב כבר אמרה על הביקורת שלך: כמה רגעים של קטלניות עודפת, וכל השאר רמה גבוהה ולעניין.
|
|
3 אממ.. ditto?
|
|
00:00:00 03/07/2004
|
ailag
|
|
מסכימה עם קודמיי, באמת מצוין שנתת ביקורת בונה. בכלל צריך להפוך את זה להרגל .. :) יש לי רק הסתייגות אחת, אני לא חושבת שכותב צריך ללמוד לצייר בזמן שהוא מפרסם חוברות. לעופר יש סגנון טוב - למשל, אותו זנזי שלו נראה ממש מגניב. הוא פשוט לא התאמן מספיק בסגנון שהוא מיישם באדירי התכלת. אז שיעשה כמו כולם, ישתמש בסגנון שהוא חזק בו או יתאמן ורק אז יוציא חוברת. זה מבחינת ציור ; מבחינת עלילה את כבר אמרת כל מה שיש :)
|
|
4 טוב איך אני אתחיל?
|
|
00:00:00 03/07/2004
|
איציק
|
|
קשה מאוד להתייחס לחוברת הזו. בקשר לסיפור, אין מה לומר כי אין ממש סיפור, בקשר לציור, אין מה לומר שכן החוברת היחידה שמתקרבת לחוסר היכולת הבוטה הזה היא החוברת הקודמת באותה סדרה. בנוגע לדיאלוגים - איזה דיאלוגים בדיוק? בנוגע להוצאה של חוברת מהסוג הזה - שוב איזה הוצאה? הרי המדובר בעצם במופע של אדם אחד - שלגמרי במקרה גם ההוצאה שייכת לו. אז אולי אפשר לעבוד בעיניים על כל מיני תלמידי תיכון תמימים בדברי חלקלקות. אולי אפשר למכור עוד כמה חוברות לכל מיני אנשים שאף פעם לא קראו קומיקס - ואולי אפשר אפילו לשכנע כמב מעריצים שזה הקומיקס הישראלי - אבל בעצם כל זה זה סתם. סתם כי זה לא באמת קומיקס זה לא באמת סיפור זה לא באמת דיאלוגים. אם מישהו מיכם קרא את הביקורת של נועה מנהיים מוויינט על הספר הנורא של חנן קוגל אז אני אצתת את הכותרת שלה "איך עושה טלקין?". או במקרה הזה: "איך עושה קומיקס". זה לא באמת קומיקס - זה רק מאין חקיין שמנסה לחקות קומיקס אמריקאי ולא ממש הולך לו.
|
|
5 ליאה... מאיפה זה הגיע... :-) ?
|
|
00:00:00 05/07/2004
|
חיליק
|
hilik@walla.co.il
|
ככותב יחסית וותיק ב - ISF, וככותב ביקורות מזדמנות באתרים אחרים אני חייב להודות (בלי להתייחס לדעתי האישית על החוברת) שממש נהניתי! מעולם לא קראתי ביקורת כל כך מעניינת, מצחיקה, חכמה ואלגנטית - כל הכבוד! אני, אישית, חושב שאת צריכה לחשוב (ושוב - בשיא הרצינות!) על כתיבת סיפורים קצרים - יש לך את זה יקירתי!
|
|
6 חיליק - ליאה כבר כתבה שני סיפורים קצרים
|
|
00:00:00 05/07/2004
|
רז מלשין
|
|
(אחד ל-"אספמיה" ואחד ל-"בלי פאניקה") ולא שאני רומז משהו, אבל... שניהם זכאים למועמדות השנה לפרס גפן:
http://www.sf-f.org.il/story_637
(לא, ליאה, לא התכוונתי! זה היה בצחוק! לא, לא עם הבגט! אוי! הזנב! הצילו!!!!!)
|
|
7 ועכשיו כשהביקורת נראית יותר כמו שהתכוונתי שתיראה,
|
|
00:00:00 05/07/2004
|
ליאה
|
|
אני יכולה גם לענות לכל ההערות. אביב - תודה רבה, ואני חייבת להודות שהביקורת התחילה קשה כדי להוכיח משהו: שהביקורת הקודמת שלי לא היתה ביקורת קטלנית, אלא ביקורת הוגנת, לא-שנונה בכוונה, שנועדה לחוס על רגשותיו של היוצר. יש להודות שהפעם לא הייתי הוגנת במיוחד - מירב הלהט בביקורת הופנה כלפי המגיבים שאת תיארת בהצלחה רבה ולא כלפי זנזורי עצמו, וזו עוד סיבה שחשתי דחף להוסיף את חלקה השני של הביקורת. בכל מקרה, *כך* (או כך בחלקה הראשון של הכתבה) נראית ביקורת קטלנית אמיתית, לטובת כל אלו שחושבים שהראשונה שלי היתה כזו. האמת היא שגם הערכתי אל זנזורי ואל רצונו להשתפר הובילה אותי לכתוב את החלק השני הארוך כאורך הגלות - וכך אנהג, תמיד, עם כל יוצר שיבקש ללמוד מה אוהבים ולא אוהבים בכתיבה שלו. ננסק - תודה. :-) בנוגע לנישואין - אני מציעה לך למשוך את זה. האדם האחרון שהציע לי מאושפז כיום בשלוותא ואומרים שבלילות שומעים אותו ממלמל "בבקשה, לא עוד! לא עוד באפי!" Ailag - תודה. ברמת העקרון הייתי מסכימה איתך, אלא שזנזורי מייעד את הקומיקס שלו לילדים בני בית הספר היסודי, וילדים, מה לעשות, נמשכים קודם כל לדברים שנראים 'יפים', ריאליסטיים, מוקפדים. כרגע 'אדירי התכלת' אינה כזו, ולכן הצעתי לשנות סגנון ציור. איציק - אני לא משוכנעת שקראנו את אותה החוברת - ב'אדירי התכלת 2' יש *בעיקר* טקסט (דיאלוגים). למעשה, לקח לי הרבה יותר זמן לקרוא אותה מאת חוברת הקומיקס הממוצעת בגלל זה בדיוק. אני מסכימה איתך שבחוברת כפי שהיא כרגע יש הרבה מאוד בעיות, ולכן בדיוק פרסמתי את הכתבה הזו. חיליק - ואו. תודה מעומק ליבי. מחמאה כזו מאדם בעל ידע כשלך בהחלט גורמת לחייך על הבוקר (גם אם עכשיו כבר צהריים). סיפורים קצרים כמו שרז אמר אני כותבת, אבל לא באותה רמה של הביקורות שלי לצערי, ובאופן כללי בימינו אני יותר בכיוון של תסריטאות. רז - פרסומת חסרת בושה מעל דפי האתר! *שולפת בגט שהיה באיזור קרינה באשדוד ומכה את רז*
|
|
8 קראנו את אותה ביקורת בדיוק
|
|
00:00:00 05/07/2004
|
איציק
|
|
אני רק לא מגדיר את תישפוכת המילים הזו כדיאלוג - וזאת מהסיבות שתיארת בכתבתך בכישרון כה רב - זהו טקסט במקרה הטוב וגם אז זה טקסט גרוע. חוץ מזה יש לי רעיון אחר לגמרי, למה שלא יפנה מר זנזורי היקר לליאה ותמורת שותפות ברווחים יציע לה לערוך את החוברות שלו, לפחות מבחינת הדיאלוגים וסיפור העלילה? אני חושב שזה יכול להיות חיבור מצויין - כמובן במידה ואף אחד לא יהרוג שם את השני בחצי השעה הראשונה
|
|
9 איציק, באמת.
|
|
00:00:00 06/07/2004
|
ליאה
|
|
אני אדם אלים רק וירטואלית. במציאות אני רודפת שלום למדי, והפעם היחידה בה נראיתי בהפגנת אלימות ציבורית כלשהי היתה בפנטסי.קון האחרון, כשהטחתי זוג פטריות כבדות מחימר, תוצרת בית, בראשו של א.חומרי ההקרנה. עם זאת אני סמוכה ובטוחה שהוא כבר החלים מזעזוע-המוח, ולכן בוא לא נדבר על המאורע המצער הזה. בכל מקרה, הייתי שמחה לעזור לזנזורי ולערוך לו את החוברות בחינם ובהנאה רבה(ממילא מתלמדים לא כדאי שיקחו כסף על שירותיהם - ניסיון ואימון הם תשלום מספיק טוב), אבל אני לא משוכנעת שמצב הזמן שלי היה מאפשר לי - ובכלל, הייתי מצפה שזנזורי יעדיף כרגע לצלות אותי כרגע בשמן רותח, אצבעות קודם כדי שלא אוכל להקליד. זה מה שאני הייתי עושה לעצמי. :) ותודה על המחמאה.
|
|
10 על באפיסט לא מאיימים בבאפי
|
|
00:00:00 06/07/2004
|
ננסק
|
|
חוץ מאשר בכמה מהפרקים היותר גרועים של עונה שישית.
|
|
11 אל דאגה.
|
|
00:00:00 06/07/2004
|
ליאה
|
|
איום בdoublemeat-palace נחשב בעיני לנשק לא קונבנציונלי. טוב, אם ככה, I do. כל עוד נתחתן במסיבאפי ויהיו לי שושבינות עם שמלות ירוקות מזעזעות. ;-)
|
|
12 אהבתי ליאה
|
|
00:00:00 06/07/2004
|
אלון רוס
|
darkwalker@walla.co.il
|
כתוב מצויין (בזמנו כשכתבת בלוג באתר שלך כבר אמרתי לך שאת יודעת לכתוב). ומה שהכי חשוב הוגן. לצערי בימינו כותבי ביקורות נוטים להיות קוטלים ואוהדים ברמות קיצוניות מדי, ובלי לתת נימוק או עצה, ופה בדיוק ההפך.
מה גם שמהכרותי הקצרה עם עופר אני מאמין שהוא יעשה בזה שימוש.
|
|
13 האם כל מה שאת כותבת נכון ????
|
|
10:49:00 11/07/2004
|
רונה ארד
|
ronaarad@walla.co.il
|
הי ליאה
האם הביקורת שלך נכונה ? את כתבת: "הורים יקרים, שמרו על כספכם, ולכו לקנות לילדכם חובב הקומיקס מדריך ליצירת קומיקס. תאמינו או לא, הוא ילמד מזה יותר." האים נכחת בקורס ???
|
|
14 לאלון ולרונה ארד.
|
|
16:21:00 11/07/2004
|
ליאה
|
|
תודה אלון. הטור שלי באתר ממשיך להיכתב בימים אלו, אגב.
וכעת לרונה ארד היקרה - אכן לא נכחתי בקורס, ועם זאת אני חותמת על כל מה שאמרתי. מי שאינו יודע לעשות קומיקס, אל לו ללמד את מלאכתו הקלוקלת.
|
|
15 תגידי, ליאה, יצא לך פעם לשמוע את הפתגם הידוע "אלה שיודעים עושים ואלה שלא יודעים מלמדים"?
|
|
20:38:00 11/07/2004
|
רז
|
|
(וההמשך העוד-יותר-ידוע שלו: "אלה שלא יכולים ללמד -מנהלים")?
|
|
16 LOL.
|
|
23:34:00 11/07/2004
|
ליאה
|
|
לא, אבל זה מסביר למה כל המורים שלי באוניברסיטה להפקה ובימוי לא עשו סרט מעולם.
|
|
17 מה עובר על זנזורי?
|
|
14:54:00 16/07/2004
|
יערה
|
*
|
יותר משאני מסכימה עם הביקורת שלך, אני רוצה להביע פליאה עזה בקשר למר זנזורי. מה עובר לבןאדם בראש, כשהוא חושב שהוא יכול להוציא לאור בעצמו, לא אחד , אלא שישה (?!) כותרים של קומיקס? אני לא יכולה לחשוב על סיבה אחת . אין לו רצון להשקיע בקומיקס שלו? הוא לא שואף לתוצר בעל רמה טובה? האם הוא חושב שהוא איש אשכולות המוכשר גם לכתיבה וגם לציור? וכפי שציינת - לאיזה קהל בדיוק הוא פונה? מי עומד לקנות את כל החוברת האלה?
|
|
18 שאלה טובה.
|
|
17:58:00 17/07/2004
|
ליאה
|
|
נראה שהפעם זנזורי שומר על זכות השתיקה, ולכן את איכות החוברות העתידיות ניאלץ לגלות על המדפים (לא אני, עם זאת).
|
|
19
|
|
11:05:00 27/07/2004
|
|
|
זנזורי לא שמר על זכות השתיקה אלא הצהיר בפירוש שהוא לא מת על ביקורות כאן : http://www.comics-net.com/index.php?act=ST&f=9&t=5936&hl=פסטיבל&s=422d183a7e2e813c7cbe8e6a39b19512 . כנראה היית צריכה להעריץ את אדירי התכלת כדי לכתוב ביקורת טובה! =)
|
|
20 אכן.
|
|
19:13:00 28/07/2004
|
ליאה
|
|
תודה על הלינק. בהחלט מעניין - אם את זה זנזורי היקר לא מגדיר כביקורת בונה, מה כן? וכמובן, טוב לראות שאנשים כמו זיו היקר אף יותר אינם משתנים לעולם... (אני תוהה אם הפעם הוא יחשיב זאת כהטחת רפש. נתראה במסיבאפי, זיו יקירי).
|
|
21 ביקורת גרועה!!
|
|
17:43:00 27/03/2007
|
אמיר
|
|
אני מניח שאם אני אשאל אותך על הספר החדש של זבנג, מאת אורי פינק, את תגידי "זה היה גרוע", ותתחילי לפסול את הספר על כל שטות קטנה, החל מהציור ועד לטעות בדפוס, אולי שם תגידי "הטעות בדפוס היא אשמתו של אורי פינק שלא עשה כלום, אבל סתם בא לי לקטול אותו"... ואולי גם הספר של אסטריקס: "זה כתוב בצרפתית! אני קוטלת כאלה ספרים!", ואולי אם אני אראה לך ספר קומיקס כלשהו, בין אם "פזית", שזה באמת קומיקס גרוע, ושהביקורת שהייתי כותב עליה, יכולה להיות כמו הביקורת שלך על אדירי התכלת, או אולי ספר של דודו גבע, מהמשובחים ביותר, אולי גם היית קוטלת, כי קומיקס בעיניך הוא דבר שווה קטילה! בקיצור, לא מתאים לך לכתוב ביקורת, לפחות לא על קומיקס, כי את רק יודעת לקטול, ואני מתפלא שהאחרים העריכו את הביקורת שלך...
|
|
22 עדיין אחת הביקורות הטובות
|
|
19:25:00 20/02/2010
|
אורן
|
|
אני אוהב לחזור ולקרוא את הביקורת הזו. ישר כח, מעניין מה ליאה עושה היום? היתי מת לראות מה דעתה על החוברות הישראליות שנעשו מאז ועד היום. מה אתם אומרים ISF? תזמינו אותה לאיזה כתבה מיוחדת?
|
|
|
|
|
קישורים
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|