גדול ביפאן חלק א': יריד האנימה
אסף גלעד

בחודש מרץ נערך בטוקיו מפגן הכוח השנתי של תעשיית האנימה - יריד האנימציה המושך אליו את כל חשובי ונכבדי התעשייה. אסף גלעד היה שם, ומדווח על המראות, הצלילים, ועל כל מה שמסביב - חלק ראשון מתוך שניים.
"רועדות היו רגלינו, עת קרבו רגלינו אל ההיכל".

ההיכל המדובר הוא כמובן היכל הירידים הגדול של טוקיו, Tokyo Big Sight , מקום מעורר כבוד והשראה המתהדר בשלל סגנונות ארכיטקטוניים על פני מרחב נדיב ביותר באי אודאיבה במפרץ טוקיו. טוקיו הסובלת מהתפוצצות אוכלוסין וממחנק נדל"ני עטה על האי המסכן והלא-מנוצל שמדרום לה (אך קרוב פיזית למרכז העיר) ופשוט מאוד 'נשפכה' עליו כאשר היא מגשימה עליו את כל פנטזיות-האדריכלות שלה: קניוני ענק, פארקי שעשועים מגלומניים, מוזיאוניים חדישים שביניהם עוברת רכבת 'מונורייל' בעלת עיצוב עתידני, וכן, גם את "גני התערוכה" האימתניים, שיריד האנימה המתרחש שם פעם בשנה, זו הפעם השלישית, תופס שם אולי אולם אחד. והאולם הזה באמת היה ענק.

לאחר יומיים שבהם נפתחה התערוכה אך ורק לסגירת עסקאות (אז נחתמו החוזים שיקבעו מה יופץ והיכן) יכולנו גם אנו, הקהל הרחב, לטעום מעט מהעתיד המצויר הנראה לעין.

בין שלל הדוכנים שהציגו את מרכולתם של אולפני האנימציה המייצרים מאות סדרות, סרטי וידאו וסרטי קולנוע, ניתן היה להתרשם מטכנולוגיות אנימציה חדישות ומהמגוון הענק שיש לתעשיית האנימה להציע לעולם, ביניהם חומרים רבים שחשודים באיכות שניתן היה לוותר עליה. אך בין כל אלה ניתן למצוא גם מספר פיצ'רים ראויים לציון , ביניהם שני הכרישים הגדולים שהעולם עצר את נשימתו בהמתנה להם: החדש של ממורו אושי (במאי Ghost in the Shell) והחדש של הייאו מיאזאקי (במאי "המסע המופלא"). הראשון כבר מוקרן ביפאן בהצלחה מזה חודשיים והשני יצא לאוויר רק בסתיו הקרוב. בשלב הנוכחי - ביפאן בלבד.



נתחיל דווקא עם 'Steamboy' ('נער הקיטור' בתרגום חפשי) של קאצוהירו אוטומו, האיש שעשה את 'אקירה', ושהיה שותף להפקת סרטים רבים אחרים דוגמת Perfect Blue. מי אמר שהמאה ה19 אינה זוכה לעדנה היום יותר מאי-פעם? מסתבר שהרטרו לאותה תקופה מאוד פופולרי גם ביפאן, אך לא פחות ממנו- הסטימפאנק, תת הז'אנר של "מאה 19 אלטרנטיבית". ובמה מדובר? אלו הם סרטים שמעלים את הטכנולוגיה על נס ומציגים איך הייתה נראית אותה תקופה אילו הטכנולוגיה הייתה מתפתחת בכיוונים אותם חזו ז'ול ורן וה.ג'. וולס. 'נער הקיטור' הוא בדיוק כזה: מדען מטורף מנצל את כשלי האבטחה של היריד הבינלאומי הגדול בניו יורק בסוף המאה ה- 19, שם הוצגו חידושים טכנולוגיים רבים בעולם, וכולא את המדענים והמדינאים הנמצאים במקום, בתקווה - איך לא - להשתלט בסופו של דבר על העולם. מזכיר לכם משהו? אולי את 'פרוע על המערב'?

האסתטיקה המוכרת שימשה גם את האנימטורים של דיסני ב'כוכב המטמון' וכן את מיאזאקי, עוד לפני כולם, ב'המצודה בשחקים', 1986, כששילב את נופי המכרות הנטושים של אנגליה של תחילת המאה העשרים עם צפלינים וקסם. 'Steamboy', ככל הנראה, לא מאיים להציג עלילה רעננה וחדשנית בז'אנר אלא לחזור על המודל הידוע- נער גיבור מול הרשע התורן. שלא לומר רשע שהוא סבו של הגיבור, שבמוקדם או במאוחר ינסה לשכנע אותו להצטרף לצד האפל .



ג'יבלי, אולפן הבית של הייאו מיאזאקי, פתחו גם הם דוכן, מעליו התנשאה דמותו של טוטורו ענק מבלון הליום. מתחת לו ניצב דגם בגובה אדם של הטירה החייתית מסרטו החדש של מיאזאקי"Howl's Moving Castle" שצפוי לעלות למסכים בסתיו הקרוב, אם לא יהיו דחיות נוספות. למרות שהסרט עדיין לא הושלם, פס הקול שלו כבר עומד למכירה. גם הפעם נשכרו שרותיו של היסאישי ג'ו כדי להלחין את הפסקול ולנצח על התזמורת. הרושם שנוצר מהקשבה לו ומידיעות על אופי העלילה והדמויות, הוא שמיאזאקי 'נוטל חופשה' מהשינטו והסימבוליזם היפאני של "המסע המופלא", וכיאה לאמן המוקסם ומושפע מן האסתטיקה האירופית הוא הולך על סיפור ילדים המבוסס על ספר הילדים של הסופרת הבריטית דיאנה וין-ג'ונס. הסיפור מתרחש באירופה (במדינה דמוית צרפת) ופס הקול שלו דומה יותר לזה של דני אלפמן או ג'ון ווליאמס מאשר לפסקולים הקודמים של היסאישי ג'ו. פס הקול הוקלט, למעשה, באולפני "Abbey Road" בלונדון. זו עשויה להיות הפעם הראשונה מאז "הלב" בה תיראה יצירה של מיאזאקי, אירופית בנשמתה ושאינה מבוססת על תסריט מקורי - אך דבר עדיין אינו ידוע. איש עדיין לא ראה את הסרט עצמו, וגם עלילת הספר שוכתבה על ידי מיאזאקי.

גורלי שפר עלי, וכשפניתי לאחת העובדות בדוכן התברר לי שאני מדבר אל מנהלת מחלקת ההפצה של סרטי ג'יבלי בחו"ל (כלומר מחוץ ליפאן). אולי בגלל זה היא הייתה העובדת היחידה שם שדיברה אנגלית. ממנה הבנתי שנצטרך לאכול חצץ רב עד שגלגליו של הסרט ינחתו באדמה זרה, ובכלל זה ארה"ב, שלא לדבר על ישראל. התחזית האופטימית שלה מדברת רק על סתיו 2005 ! האיחור הזה צריך להיכנס לפרופורציה אם לוקחים בחשבון שלקח ל"מסע המופלא" שנתיים תמימות להגיע לארה"ב (הוא יצא ביפן ב 2001 וזכה בפסטיבל ברלין ובאוסקר רק ב-2003), בסייג אחד: כש"המסע המופלא" הוצג לראשונה לא היה לפניו סרט של מיאזאקי שזכה באוסקר. הזכייה הזו והחשיפה יוצאת הדופן של ה"מסע המופלא" בוודאי יפתחו דלתות רבות יותר בעולם עבור "הטירה הנעה של האול" .

אבל היפאנים, כמו שיפאנים יודעים לעשות, קרוב לוודאי מנהלים מו"מ שקט ומאופק, סבלני עד כדי טירוף, ובוודאי גורמים להתמוטטויות עצבים רבות בקרב הפרטנרים האמריקאים. כשניסיתי ליטול יוזמה ולשכנע אותה כי היא עושה טעות רצינית ("זה מאוחר מדי" ו-"אתם תאלצו להתמודד מול מתקפת הורדות באינטרנט") ככל הנראה נחשדתי כשליח של הנושאים ונותנים, ובאופן מיידי הפסקתי להזיז לה.



לפני שנדבר על "Innocence", ההמשך המדובר לסרט "Ghost in the Shell", ראוי להזכיר גם את "Appleseed" , המבוסס על סדרת מאנגה של מסמונה שירו (שיצר גם את סדרת המאנגה המקורית על פיה נעשה "Ghost in the Shell").

הסרט מספר סיפור עתידני נוסף על כוכבי הבינה המלאכותית המוכרים. הוא נחשב כייפי יותר מ-"Innocence", ומכיל הרבה יותר אקשן והורמונים ממנו. גם סצנות פילוסופיות תמוהות אינן מנת חלקו של סרט זה. בסרט, גזע של אנדרואידים המהווה כמחצית מתושבי הפלנטה, נלחם על תרופה שתציל אותו ממגפה קטלנית, מול כנופיות וצבא מושחת. ליצירת פסקול הסרט חברו בין השאר פול אוקנפולד ובייסמנט ג'אאקס.



"Innocence" (או בפי היפנים: "אינוסנסו"), החדש של ממורו אושי וההמשך של "Ghost in the Shell" מעמיד את קודמו הרחק הרחק מאחור מבחינה טכנולוגית. הסרט גורם לקודמו להיראות כמו משחק ילדים. מה זה משחק ילדים? ממש פק-מן ב'אטארי' בעוד ש-"Innocence" הוא המילה האחרונה בפליי-סטיישן X.

הסצנות שתראו בסרט לא דומות לשום דבר אחר שראיתם בעבר, בעיקר באיכות האנימציה ובשילוב המדויק ביותר שנראה על המסך בין אנימציה ממוחשבת לידנית.
Production IG, בשיתוף עם חברת האנימציה הממוחשבת של ג'ורג' לוקאס (גם אולפני "ג'יבלי" השקיעו מכיסם) יצרו כאן מציאות משכנעת ואפלולית, ויחד עם הבימוי הסהרורי והנוגה, והסיפור המוזר והנוגע ללב של ממורו אושי, מתקבלת חוויה טריפית לחלוטין.

ממורו אושי מתחיל כהרגלו מגבולות סטנדרטיים ומוכרים ומשם הוא יוצא לדרך אחרת לחלוטין. חלק מהסטנדרטים הללו נקבעו על ידו כבר בסרט המקורי לפני עשר שנים: שוב שני שוטרים בעלי בינה מלאכותית הם גיבורי הסרט (באטו, בעל עיני המתכת, הוא הגיבור), שוב הם מחפשים אחר הגלמים שקמו על יוצריהם, שוב עיר פוטוריסטית ומנוכרת, שוב סצנת פתיחה של הרכבת קיבורגית בליווי מוסיקה ווקאלית מסורתית יפנית מבית היוצר של קנג'י קאוואי , שוב ההתעסקות האובססיבית בשאלה הפילוסופית של בינה מלאכותית ומעורבות רגשית, של מציאות ומציאות מלאכותית ושוב עלילה 'מאטריקסית' של מניפולציות עולם בדיוני בעולם קיים (טוב, קצת מצחיק לטעון שהעלילה הושפעה מהמטריקס, הרי הסרט המקורי כשלעצמו היווה השראה לאחים וואושובסקי ביוצרם את המטריקס הראשון).



אבל אושי, כמו בעל מלאכה יפני טיפוסי שעושה מלאכתו נאמנה לפי מסורת רבת שנים שעברה מדור לדור ואינו מעז להתנתק מהמסגרת, מעדיף לדבוק דווקא בניואנסים ובחתירה לשלמות. ואכן, הדברים הקטנים, שמצוירים ומבוימים בדייקנות שיא, הם אלה שהופכים את הסרט לכזה שעדיין לא נראה על המסכים: אוסף של סצנות כגון קרנבל יפני מכני ענק של פילים וחזירי בר מתכתיים בגודל בניין, אחוזה נוסח ארמון וורסאי שמרחפת מעל אגם רדוד וצלול, כנסיה גותית בעלת מימדים של עיר שלמה. עלילה מפתיעה ורבת מפנים עלילתיים השזורה במוטיבים נוצריים וקבליסטיים (אושי הוא חובב מושבע של התנ"ך והברית החדשה ופעם השתעשע ברעיון להפך לכומר), סצנות איטיות ומהורהרות של גיבור-מכונה בעל אישיות אנושית יותר מאדם, אהבתו לכלבו (הישות היחידה שאוכלת בביתו, ושעבורה הוא עורך קניות) והתקפי השיגעון שהוא חוטף. כלבו של באטו, אגב, הוא לא אחר מאשר הכלב האמיתי והלא-מכאני בעליל שאושי מגדל בביתו. לכן לא מפתיע שהבמאי יצא בהצהרות רבות כי באטו, גיבור הסרט, הוא בן דמותו שלו וכי הסרט "מכיל אלמנטים אוטוביוגרפיים".



בהחלט היה שווה לחכות 10 שנים בשביל קפיצה כזו באיכות, ואין לי התנגדות לחכות עוד 10 שנים בשביל החלק השלישי של "Ghost in the Shell" (לא שאושי התבטל במהלך העשור האחרון. הוא הפיק סרטים מצולמים ומצוירים כגון "Jin-Ro", "Avalon" , "Blood: The last Vampire" ועוד). הסרט יופץ בארה"ב בסתיו הקרוב תחת השם "Ghost in the Shell 2" . הוא גם עתיד להשתתף בתחרות בפסטיבל קאן השנה.





לידיעה זו התפרסמו  1  תגובות
תגובות
1   לא רוצה להיות קטנוני, אבל
00:00:00  22/05/2004 2501   
באטו ומוטוקו הם לא בעלי בינה מלאכותית, הם נולדו כבני אדם נורמאלים שהעבירו את התודעה (ghost, כמו שקוראים לזה בסרט/סידרה/מנגה) לגוף קיברנטי.
הטצ'יקומה (העכבישים הכחולים מהסידרה) הם יצירים של בינה מלאכותית, וגם רעיון ממש חכם מבחינה ספרותית.


לתחילת הכתבה
 
קישורים
Appleseed - ביקורת על סדרת הקומיקס

המצודה בשחקים - ביקורת על הסרט

Innocence - אתר רשמי

על Howl's Moving Castle - באתר המעריצים הישראלי של מיאזאקי


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב