מי הוא האוייב - ביקורת ספר
אלי הרשטיין

היפריון מאת דן סימונס, עברית יעל סלע, הוצאת אופוס 1999, 444 ע'.


לקראת צאתו לאור של החלק הרביעי בסדרת היפריון - עליית אנדימיון, אני מביאים ביקורת על החלק הראשון בסדרה - ביקורת שפורסמה לראשונה בגרסה קצרה יותר במוסף הספרים של העיתון מעריב. בקרוב תפורסם ב ISF סקירתו של רני גרף על סדרת היפריון בכללותה. אלו הם זמנים יפים לחובבי המדע הבדיוני בשפה העברית. ספרי מדע בדיוני חדשים רואים אור חדשות לבקרים, סרטים, תוכניות טלוויזיה, כנסי חובבים, ועוד ועוד. כאילו לא די בכל אלו, הרי שעורכי סדרות המדע הבדיוני הנוכחיים, בהוצאות הספרים השונות ובראשם הוצאות 'עם עובד', 'אודיסיאה' ו'אופוס', נוטים חסד לקהל הישראלי ובוחרים לתרגם את מיטב היצירות החשובות של ספרות המד'ב העולמית. אפילו בתוך כל השלל הרב הזה, בולט 'היפריון' של דן סימונס, כפנינה ייחודית של מדע בדיוני במיטבו. זהו חלקה הראשון של רביעיית ספרים (שחלקה הרביעי, עליית אנדימיון, עומד לראות אור לקראת שבוע הספר העברי) ויחד עם זאת ניתן לראות בו יצירה העומדת בפני עצמה. בסיפור אפי החוצה גבולות של חלל וזמן מתאר דן סימונס, סופר האימה והפנטסיה (עד היפריון - 1989) המצליח, גלקסיה הנמצאת על סף כליון. סימונס כתב שש עלילות שונות המשתלבות זו בזו והיוצרות בסיכומו של דבר קו עלילתי אחד.
למותר לציין כי כתיבת ספר, סדרה או סיפור מדע בדיוני קצר היא משימה נכבדת לכל הדעות. אומנות הסיפור הקצר נבדלת במישורים רבים מאמנות הרומאן רחב היריעה ולכל אחת מהן קשיים ומורכבויות שונות הנובעות בעיקרן מרוחב היריעה השונה. סימונס, בחר לשלב בספר המדע הבדיוני הראשון שלו, את שתי האומנויות הללו לאחת.
טמפלר, אב, כומר, גנרל, משורר, חוקרת פרטית וקונסול דיפלומטי, כולם יוצאים בשליחות הרת גורל. כל אחת מהדמויות זוכה לספר את סיפורה במהלך מסע העלייה לרגל אל השרייק - אותו ספק אל, ספק חייזר, מסתורי ורב כוח - המצוי בקברי הזמן אשר בכוכב היפריון. כל אחד מסיפוריהם של הצליינים הוא נובלה קטנה העומדת בפני עצמה, כתובה בדקדקנות ובסגנון ייחודי, המתאים את עצמו לדמות המספרת. הנרטיב של סימונס מורכב משש נקודות מגוז שונות של ששת הדמויות הראשיות, המספרות את סיפורן האישי במהלך הספר. מי שירצה גם לדעת את תוצאותיה של עליית רגל זו יאלץ עם זאת לקרוא גם את שלשת הכרכים הנותרים.גם סדרת המוסדות של אסימוב 'המוסד', 'מוסד וקיסרות', ו'המוסד האחר' (עברית עמוס גפן, הוצאת 'מסדה' 1978) מורכבת - וכך גם פורסמה במקורה - מסיפורים קצרים המתארים תקופות שונות בהיסטוריה של המוסדות. אך בעוד שסיפוריו של אסימוב הם למעשה רומן בהמשכים הרי סימונס הצועד בעקבותיו, מספר שישה סיפורים שונים, המדלגים קדימה ואחורה בחלל ובזמן, תלושים זה מזה בקו העלילתי ובדמויות הפועלות, כאשר רק הכוכב היפריון על סודותיו האפלים מחבר אותם למקשה אחת.ההקבלה לאסימוב איננה מקרית כלל. שכן סימונס פורש באמצעות הסיפורים האישיים של גיבוריו, עולם מורכב ומרובד, עשיר ומדוקדק - באופן היורד אל הפרטים הקטנים ביותר, עולם שמבחינת הקיפו ומימדיו העצומים מזכיר את היקום שיצר אסימוב בסדרת 'המוסדות' ,את היקום של בית אטריידיס בסדרת 'חולית' של פרנק הרברט ואולי גם (להבדיל אלפי הבדלות) את היקום הקולנועי של 'מלחמת הכוכבים'.

בעוד הרברט ואסימוב בנו את עולמותיהם בשנות החמישים והשישים הרי שסימונס בונה את היקום שלו הישר אל תוך מהפיכת המידע של שלהי המילניום. כדי להבין את השוני התפיסתי בין העולם המודרני של סימונס לזה של הרברט ואסימוב יש להבין ראשית את מערכת ההקשרים וההיקשים הסבוכה והמורכבת בין הטקסט האומנותי למציאות בה הוא נוצר. לכאורה, בהקשר זה, הרי שהשפעתו של המדע הבדיוני על סביבתו ברורה למדי - ספר מדע בדיוני יכול להפרות את דמיונו של מדען או טכנאי ולקדם אותו בכיוון של פיתוח טכנולוגי שאולי לא היה יכול להגיע אליו בדרך אחרת. למעשה השפעתו של המדע הבדיוני עמוקה יותר. מבנה תרבותי, רעיונות חברתיים אוונגרדיים, או כל רעיון מהפכני, פילוסופי או אחר, נשמעים ומתקבלים על הדעת כשהם מתקיימים בחברה חייזרית של יצורים כדוריים בעלי מחושים ושש עיניים. כל אילו לא היו מתקבלים בספרות העכשווית ולו רק מכיוון שהיא חלה במישרין על בני אנוש בזמנינו אנו. המרחק האדיר של מרחבי החלל והזמן בשילוב השונות הפיזית ביולוגית, יוצרת נתק בין הכאן ועכשיו, לבין הטקסט הספרותי ומאפשרת לקורא להרחיב את גבולות הדמיון ולקבל קונספטים מורכבים יותר ומרוחקים יותר מהנורמה האנושית המקובלת. סופרי מדע בדיוני, או לפחות המשובחים שבהם, יודעים לנצל פרצה זו ולהביא לנו הקוראים עולמות חופשיים מהרוח האנושית הכובלת, כאלו הפועלים במסגרת חוקיות שונה ומאתגרת, שלא תמיד עולה בקנה מידה אחד עם הערכים והמוסר האנושיים. כך למשל, בסיפורו של המשורר, נפרשת בפני הקורא תמונת עולם דקדנטית הפרושה על פני מאות שנים של ניוון תרבותי אנושי. ניוון שתחילתו בימינו אנו, בסגנון החיים הקפיטליסטי \ מערבי, המשכו בתרבות גוססת אליה מתעורר המשורר לאחר 300 שנים וסופו גם אם עדיין לא נכתב, דומה כי הוא ידוע מראש. מהעבר השני הרי שגם ז'אנר המדע הבדיוני מושפע בכיוון ההפוך מהמציאות האופפת אותו. תמונת העולם ה'מדעית בדיונית' עברה גלגולים שונים במהלך הזמן החולף. פרנקנשטיין (1818) של מרי וו שלי (עברית איריס ברעם, הוצאת אלישר 1983) הוא תוצר של עולם העומד לכבוש את סודות המדע והנמצא על סף שליטה בחיים ובמוות. עולם מאיים העומד לדרוס ולהכחיד את התרבות הפשוטה שקדמה לו. המהפכה התעשייתית \ טכנולוגית של סוף המאה הקודמת הביאה לעולם את מפלצת המתכת הממוכנת והחייזרים האיומים והירוקים (בד'כ) הפולשים לכדור הארץ מספרי הפרנויה של המדע הבדיוני בראשית המאה ה 20. דוגמא מצויינת לראשיתו של ז'אנר זה הוא 'מלחמת העולמות' (1898) של ה.ג'.וולס (עברית ישראל פישמן - הוצאת 'מצפה' 1929, עברית אביטל ענבר - הוצאת 'כתר' 1979). בשנות השלושים הייתה זו המפלצת הנאצית עם מלחמת העולם השנייה אשר הביאה גל נוסף של ספרי פלישה חייזרית המאיימת על שלום האנושות, ובשנות החמישים היה זה הדוב הרוסי והמלחמה הקרה שהחליפו את האויב הנאציונל סוציאליסטי הגדול באויב אדום וקומוניסטי אך מאיים לא פחות. המאפיין העיקרי של 'האויב' באותה תקופה הייתה חד המשמעיות והקיצוניות של עמדותיו שהיו בד'כ ברורות מאוד. טוב או רע, שחור או לבן, ללא גוונים של אפור. עם היחלשותה של המלחמה הקרה בשלהי שנות השבעים, ומאוחר יותר עם נפילת החומות במזרח אירופה נותר המדע הבדיוני ללא אויב מוגדר. בתקופה זו הופכים אויבי האנושות ל'אנושיים' יותר. מניעיהם אינם נובעים עוד מטוב או רוע מוחלטים, ומשאיפה גורפת להשמדת האנושות, אלא ממניעים מובנים יותר וקיצוניים פחות. לפתע הופך החייזר לדמות שניתן להבין את מטרותיה ואף להזדהות עמן. לדוגמא, בספרו של אורסון סקוט קארד 'המשחק של אנדר' (עברית בועז וויס, הוצאת אופוס 1994) שם מתבצע ההיפוך המוחלט בעת שהאויב החייזרי מקבל את תפקיד הקורבן ואילו האנושות הופכת למעשה לאויב. אם נחזור לספר היפריון הרי שכאן משתנים חוקי המשחק מרגע אחד למשנהו. אם בתחילה, בסיפוריהם של הכומר והגנרל, ניתן להניח כי האויב הוא המנושלים - אותם מתיישבים חיצוניים המאיימים להשמיד את ההגמוניה האנושית, הרי שבסיפורה של הבלשית ניתן לחשוב כי האויב מצוי בטכנו-ליבה - הבינה המלאכותית. וכאשר אנו בטוחים כי הכל כבר ידוע, אז מגיע סיפורו של הקונסול וטורף את הכללים, שם כבר לא ברור כלל מי הוא האויב. מהפכת המידע שבעיצומה אנו נמצאים הוציאה מהבקבוק (הוירטואלי) שד חדש בדמותה של הבינה המלאכותית. כבר בשנות החמישים כתב איזאק אסימוב את סיפורי ה'רובוטים' הראשונים שלו בהם עסק בבינה רובוטית מלאכותית. ואולם הרובוטים של אסימוב היו מוגבלים לתפיסת המידע הנאיבית משהו, כפי שהיתה נהוגה בעת שנכתבו. רק בערוב ימיו החל אסימוב לחבר את סדרת ה'רובוטים' שלו לסדרת ה'מוסדות' כאשר למעשה הוא נותן לבינה המלאכותית בדמות הרובוט, לנהל את עניני האדם ולנתב את התפתחותו במשך אלפי שנים. במדע הבדיוני המודרני הוחלפה הבינה המלאכותית, שאצל אסימוב התמצתה ברובוטים המנהלים את ענייני האנושות, באוטוסטראדת מידע אמיתית וחובקת יקום השואפת אל הנצח שבאלוהות דוגמת הטכנו-ליבה שב'היפריון'.הטכנו-ליבה המנהלת מאחורי הקלעים את עניני ההגמוניה היא מערכת בינה מלאכותית מתקדמת שפיתחה תודעה וניתקה עצמה למעשה מבני האדם שיצרו אותה. כבר היום למעשה, אנו תלויים ברוטינות וסב רוטינות שיבצעו עבורנו את העבודה ה'שחורה' בכל הקשור למחשב ולסביבה הוירטואלית. תוכנות וירוס שיסלקו וירוסי מחשב קטלניים, תוכנות ארגון מידע לדיסק הקשיח, תוכנות יומן אלקטרוני לארגון סדר היום והרשימה ארוכה. גם בתחומים מקצועיים יותר נזקק המנתח המודרני לאמצעי בקרה ומעקב אלקטרוניים שבלעדיהם יישאר עיוור לחלוטין. מהנדס מתכנן את תכניותיו על גבי מחשב ואפילו המאמר הזה נכתב על גבי האל שבמכונה. ניתוחים מיקרוסקופיים באמצעות זרועות רובוטיות, נאנו טכנולוגיה, מחשב ביולוגי, מונחים הלקוחים היישר מעולם הדימויים של המדע הבדיוני, מצויים היום על שולחנות השרטוט של מהנדסים וחוקרים. אפילו בתחום התכנות כותבות היום תוכנות ממשק, בפיקוח ובתכנון אנושי כמובן (עדיין& ), את התוכנות והמשחקים המגיעים למסך המחשב שלכם. הולך ומתמעט הדור שבכלל ידע תכנות בינארי מהו.למהפכת המידע והמחשוב יש גם חלק גדול בהפיכת המדע הבדיוני לספרות עכשווית יותר, פופולארית, אולי נחשבת. מושגים כמו המרחב הקיברנטי (מיוחס לוויליאם גיבסון - ניו רומאנסר) או לווין התקשורת (מיוחס למאמר מאת ארתור סי קלארק) ואפילו הצוללת (מיוחס לז'ול וורן בספרו 2000 מיל מתחת למים), חצו גבולות מסיפורי המדע הבדיוני אל המציאות ובחזרה לשדות הדמיון. כל זאת בעוד היקום סביבם ככלל, הפך מנוכר, מורכב ומסובך יותר, מובן פחות, ומאיים הרבה יותר. תפיסתו של האדם את המציאות הסובבת אותו קורסת אל מול קצב השינוי הבלתי פוסק שכופה עליו המציאות הדינאמית של העתיד העומד בפתח.היפריון הוא ספר שנכתב בהשפעת כל הגורמים הללו והוא עוסק בהם במינונים אלו ואחרים לכל אורכו. מהפיכת המידע היא הנעלם הגדול בעיני המדע הבדיוני והספרות הקיברנטית בת זמנינו בכלל, ובעיני דן סימונס בפרט. 'פרנקנשטיין' של מרי וו שלי שכבר הוחלף ברובוטים של אסימוב, מוחלף שוב ומוצא עצמו בדמות הטכנו-ליבה בסדרת היפריון אך הרעיון הבסיסי נותר כשהיה. מתוך היקום המתוכנת הזה עולה וצומח הניגוד בין אדם ומכונה, בין בורא ויוצרו, תסביך פרנקנשטיין בלבוש חדש - הגולם הקם על יוצרו.אם כן, מיהו השרייק?, מה תפקידם של קברי הזמן?, האם המנושלים (אותם כוחות חיצוניים התוקפים את הגמוניית האדם) הם האוייב, או שמא הבינה המלאכותית בדמותה של הטכנו-ליבה או אולי ממשלת ההגמוניה עצמה?. תשובות לשאלות אלו לא תקבלו, לפחות לא בספר זה שהוא כאמור הראשון ברביעית ספרים שהרביעי שבהם, כך מבטיחים בהוצאת אופוס, יופיעו בעברית לקראת שבוע הספר העברי. עם זאת צפויה לכם חווית קריאה מרתקת ומהנה. זהו ספר חובה לכל קורא ספרים ככלל ולחובבי המדע הבדיוני בפרט.



לידיעה זו התפרסמו  1  תגובות
תגובות
1   הסגנון הסיפורי די זהה למעשה
00:00:00  26/05/2002 אודווין   
יש לדן סימונס שטיק מאד מעצבן- אם הוא צריך לתאר פעולה שמצריכה טכנולוגיה מסויימת, הוא לא יתאר רק את הטכנולוגיה שבה השתמשו אלא גם באלו שלא השתמשו. דוגמה: הרצאתו של רול על מטוסים על-קוליים באחת הפגישות עם סלנוס.
הסיפור היחיד שהיה
יוצא דופן באמת היה
של סלנוס אבל כאן הסופר הרשה לעצמו להשתולל. הסיפורים האחרים דומים מאד בסגנונם אבל פרט לכך שונים לגמרי.
האיש הזה מסוגל לתאר היטב חברות ועולמות. היכולת
של סימונס לחשוב על תרבות שונה לגמרי מזו שאנו מכירים מוגבל. אנחנו לא יודעים דבר על המנושלים פרט לכך שהם מתקדמים מאד טכנולוגית ובעלי אמונה דתית בלתי מוגדרת. אני מניח שנגיע להבנה טובה יותר שלהם בספר הסוגר של הסדרה.


לתחילת הכתבה
 
קישורים
פרק ראשון מ'היפריון באתר ISF

פרק ראשון מעליית אנדימיון באתר האגודה למד'ב


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב