ואן-מי? / ביקורת סרט
ליאה

ליאה הלכה לצפות בואן הלסינג המהולל מכסח את יצורי האופל לסוגיהם, וניסתה מאוד שלא לבכות בדרך הביתה. החדשות הרעות: מדובר בסרט-ערפדים נורא בכל קנה מידה אפשרי. החדשות הטובות: הוא עדיין מוצלח יותר מ'מלחמת האופל'. אזהרה: ספויילרים.

ואן הלסינג (Van Helsing)

תסריט ובימוי סטפן סאמרס

משחק: יו ג'קמן, קייט בקינסייל, ריצ'ארד רוקסבורג

ארה"ב 2004, צבע 145ד'









אפלה מבשרת-רעות מתפשטת על פני טרנסילבניה. באור הברקים, מתרומם לחיים המפלץ של פרנקנשטיין מאחורי גבו של דרקולה, שזומם להשתמש בו כנגד הכפריים הטיפשים. ואז איגור מרים את השאלטר והערפדונים הקטנים בוקעים מהביצים, ואיש הזאב תוקף מאחורה את המשפחה שנשבעה להילחם בו. כלותיו הערפדיות של דרקולה, שבגדיהן מתאדים באופן נוח למדי אל תוך העור שלהן, צוחקות את הצחוק של המכשפה הרעה מהמערב ועפות אל הזריחה. ואז וולברין תוקף את מיסטר הייד, שדומה באופן חשוד למדי לענק הירוק - לא, רגע, אז המפלץ אומר שהוא בעצם בחור טוב והוא רק רוצה שיתנו לו לחיות בשקט, או שזה לפני שהסוסים קופצים מעל התהום והכומר מגלה שהציור הזז הוא הפתרון לחידה המסתורית?



טוב, אולי ננסה אחרת. אי שם במאה התשע עשרה האפלה חי לו ואן הלסינג (יו ג'קמן, שהכניס רק לא מזמן כל כך הרבה חיים לתפקידו של וולברין ב'אקס-מן'), צייד ערפדים/שדים/מפלצות קשוח, מסוקס ועוטה כובע. למרות שכולם בטוחים שהוא נורא רשע ותולים שלטי-מבוקשים שלו בכל מקום, הוא בעצם נוצרי אדוק בשירות כנסיית הוותיקן, שלא שוכח להצטלב מעל כל מפלץ שהוא הורג. ועד סוף הסרט הוא הורג הרבה כאלו, תאמינו לי. מרוב מפלצות לא רואים את הסיפור. בבליל משונה שגורם ללא ספק ברגע זה ממש לסופרי המקור להתהפך בקברם, נקלעים לסיפור יצורים אגדתיים מוכרים שדמותם סבלה התעללות ללא רחם. לזכותם יאמר שהם הרבה יותר מפחידים (למעט מיסטר הייד, אולי, שכאמור ניחן בדמיון מזוויע למדי לגרסת הסרט של ענק הירוק, ולא ברור אלו מהסרטים סובל יותר מההשוואה הזו), במיוחד כשהסרט מגלה חיבה יתרה (והוא מגלה הרבה חיבה יתרה) לאפקט ה"בו!": כפי שכל מי שראה ולו רק את הטריילר יודע, יצורים נוטים לקפוץ על מר ואן היקר ועל ידידתו השופעת מכל כיוון.



אה, נכון, לא סיפרתי לכם על הידידה השופעת. ובכן, קייט בקינסייל ('מלחמת האופל', שמסתבר שבימים אלו ממש עושים לו המשך, ישמור השם) היא אנה ולריוס, יפהפייה בעלת מבטא מגוחך ואח התאבדותי למדי, הגרה לה בכפר טרנסילבני קטן, ומהווה את כתם הצבע היחיד (מילולית, היא פשוט היחידה שלובשת בגד צבעוני) בין תושביו האומללים, שמקריבים את עצמם בכניעה מוחלטת לדרקולה ולערפדיו כל אימת שאלו האחרונים רעבים. אבל לא אנה! היא ושאר משפחת ולריוס לדורותיה נשבעו להילחם ולהביס את דרקולה, ואם ייכשלו לא תגיע נשמתם הנצחית לעולם אל גן העדן. כן, כן, שמונה דורות של קדושים שנלחמים ברשע ימותו בגלל שבועה טיפשית שעשה אבי המשפחה, וכמובן שכנסיית הוותיקן לא יכולה להרשות את זה. ואן הלסינג נשלח לטרנסילבניה, ואף נרמז לו שייתכן וימצא שם תשובה לשאלה שמטרידה אותו מזה שנים - מי הוא, מאיפה הוא בא ומהיכן קיבל את הכובע המגניב שלו (סליחה, את הטבעת המגניבה שלו).



דרקולה עצמו (או שמא יש לומר פארודיה מגוחכת של עצמו) לא נשאר חייב ומשסה בהלסינג ובנערתו נושאת הקשת את שלושת כלותיו המעופפות, ולאחר מכן מהלך לו ברחבי טירת פרנקנשטיין (לא, זו לא טעות: הוא מבלה חלק נרחב מהסרט בטירת פרנקנשטיין) ומתבכיין על מר גורלו. כשנחה עליו הרוח הוא מדקלם Mr. Hellsing, surprised to see me?. כלותיו וזאביו המשרתים אותו סובלים מעיוותים קשים בכל פעם שהם משתנים לדמותם המפחידה יותר, עיוותים שגורמים לתהיות שונות באשר לגילם של המחשבים בהם השתמשו אנשי האפקטים, והאם לא היינו מצליחים לעשות טוב מזה אצלנו בבית עם הפוטושופ.



בסרט עצמו כמה נקודות משעשעות ביותר - המבטא המגוחך של דראקולה, הצטלבותו הסוריאליסטית למדי של ואן הלסינג מעל לגופתו של מפלץ לאחר שכרת את זרועו וזרק אותו מגג גבוה, הסיידקיק של הלסינג, בחור צעיר ופחדן בשירות הכנסייה, וכלותיו של דרקולה כשילוב של דרלה מ'באפי', וומפירלה והמכשפה הרעה. יש לציין שגם יכולת המשחק של קייט בקינסייל עוררה בקהל לא מעט פרצי צחוק - למעשה, כשהיא בכתה על אחיה נאלצתי להחזיק את עצמי בכוח כדי שלא אתחיל להתגלגל על רצפת בית הקולנוע, שידעה ימים טובים יותר.



אז במה בכל זאת הסרט טוב יותר מאחיו הקטן, "מלחמת האופל"?



קודם כל, באקשן. הסרט כולו אקשן אחד גדול, וג'קמן מחזיק אותו היטב על גבו. אני לא חושבת ששניתן לספור עשר דקות בהן ואן הלסינג לא ירה במישהו או במשהו, מה שאומר שלפחות היוצרים שלו היו מודעים לכך שעלילת הסרט היא החלק החלש. היצורים עצמם, על אף האפקטים המזעזעים, מרשימים למדי - מסע העינויים שצריך הלסינג לעבור עד שהוא הורג את מרישקה, אחת מכלותיו של דרקולה, לא יבייש אף צייד ערפדים (או קוטלת ערפדים), ואת המאסטר הגדול עצמו פשוט אי אפשר להרוג - לא יתדות, לא פיצוצים, לא אש או אור שמש, לא מים קדושים: הבחור פשוט קם בקוליות מהרצפה וכל פצעיו נסגרים בחינניות. קיימת בי אמביוולנטיות מסוימת לגבי דראקולה עצמו - מצד אחד, הוא כל כך מגוחך. מצד שני, הוא כל כך מגוחך עד שנדמה כי הוא מודע לעצם היותו פרודיה על עצמו, והוא מנצל כל קלישאה שחוקה של סרטי דרקולה (מריקודי ואלס עם בחירת ליבו המהופנטת ועד להתרוממות-בתנועה-אחת מארון הקבורה) ומעניק לה מימד משעשע להפליא.

הדבר השלישי בו מצטיין הסרט הוא מקוריות. כן, יש קצת כזאת, וכשהיא שם היא מעניינת. התמונות הנעות, הטבעת של הלסינג, טירת הקרח הנחבאת של דרקולה, תעלומת הבסתו - הפתרונות לכל אלו מרתקים, והקטע הראשון של הסרט, המצולם בשחור-לבן ומגולל את סיפורו של דוקטור פרנקנשטיין ומאבקו המוסרי בדרקולה, מוצלח עד כדי כך שהוא חותם על הבטחה לסרט טוב. חבל שההבטחה הזאת נכתבת, כנראה, בדיו נעלמת.



ואן הלסינג הוא סרט קיץ מטופש אשר כל שאפשר באמת לצפות לקבל ממנו הוא אקשן טוב. חבל שהוא יצא באביב. אולי הייתי יודעת למה לצפות ולא מטפחת תקוות. הו, לא. אני לא אתייאש. אני אמשיך לחכות לסרט ערפדים טוב. אבל אולי בפעם הבאה כשיוצא סרט ערפדים רע, תודיעו לי מראש כדי שאדלג עליו, לשם שינוי? בבקשה?




לידיעה זו התפרסמו  3  תגובות
תגובות
1   Blade
00:00:00  17/05/2004 Blade   
לדעתי בלייד הוא סרט ערפדים מצוין, הוא כמובן רק אקשן והעלילה לא משהו מיוחד, אבל הוא לא מתיימר להיות יותר מזה וכיף לראות אותו.

2   רק סרט אפקטים, לא?
00:00:00  04/07/2004 פז   
לדעתי הביקורת שלך נכונה ושכחת גם לציין נקודות חושך כגון הכיעור המחריד הבלתי מוסבר של מאסטר דרקולה, שכמעט תמיד צריך לבוא עם "נראה טוב" ברזמי שלו (במיוחד שבימינו לא חסרים חתיכים שעומדים בתור כדי לקבל את 5 דקות התהילה שלהם בהוליווד).

אבל ליאה, נראה כאילו שכחת שהסרט בא באריזת "סרט אפקטים קייצי". לא היית אמורה לצפות ליותר מדי. שלא לדבר על בכלל למצוא עלילה מסויימת בפנים. זה כמו לבקש למצוא עלילה ביום השלישי, ארמגדון או במחליפם הנוכחי (ויותר מחוסר העלילה) - היום שאחרי מחר.

בנוגע לאפקטים עליי לחלוק על דעתך, משום שעל אף כמה רינדורים נוראיים של אנשי הזאב, האפקטים בסרט הם מספקים ביותר. כל כך מספקים שהספיקו לכפר על אובדן 30 השקל שזרקתי על התירוץ לסרט הזה שנקרא "היום שאחרי מחר".
כלומר, לדעתי רק אפקט השינוי של כלותיו של דראק (מלבד השימוש המופרז בהם) סיפק אותי כל פעם מחדש.

שלא לדבר על אפקטי קטילה לא צנועים בכלל (ואת כצופת באפי ואנג'ל אמורה להסכים איתי על זה), שמלבד היותו לא צנוע בכלל גם לא מנסה ליצור משהו חדש שסתם נראה רע (ע"ע הקטילה בunderworld עם האור הכחול הנורא הזה שיוצא מהערפדים או זיקוקי הדינור שמקבלים בבלייד 2 אחרי שמשסעים את אחד מיצורי הלילה).

עוד דבר לא רע בסרט הוא העבודה הנהדרת של אנשי הארט שלדעתי מזכה את הסרט בנקודות בונוס או עבודה פרטנית על הפרופס.

לסיום, אולי אם היית באה לקולנוע בגישה של "אני הולכת לראות סרט אפקטים קייצי ולא מחפשת עלילה מהוללת" היית מתאכזבת הרבה פחות.

3   גם אני רוצה
7:46:00  17/04/2005 בנצי   
להיות מסופק מהכלות של דראקולה!

:)


לתחילת הכתבה
 
קישורים
קוצץ המפלצות

האתר הרשמי של ואן הלסינג

דף הסרט ב-IMDB


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב