אשת-העטלף שחיקתה אותי - ביקורת די וי די
שי גרינברג

ראשית אנו מברכים את שי גרינברג על הצטרפותו למעגל הכותבים של ISF ומאחלים לו כתיבה פורייה ומהנה. בכתבתו הראשונה, מביא לנו שי את עולמו המופלא של באטמן - כפי שהוא משתקף בסרט המצוייר החדש "באטמן: תעלומת באטוומן".


"באטמן: תעלומת באטוומן" - Batman: Mystery of the Batwoman

במאי: קורט גדה

תסריט: אלן בורנט ומייקל ריבס

קולות: קווין קונרוי, קלי ריפה, דייויד אוגדן סטירס, קימברלי ברוקס

ארה"ב 2003, צבע, 75 דקות. (ללא תרגום עברי)








אם יש זיכיון אחד מפורסם שייזכר כמקום בו הוליווד והאינטרנט התנגשו, הרי זוהי סדרת סרטי "באטמן". אין זה סוד גדול שבסרטיו האחרונים, הלך באטמן הקולנועי מן הפח אל הפחת. לצד הכישלון הצורב של הסרט האחרון בקופות, מה שעצר את הזיכיון הזה - ואפקטיבית שלח את סרט הבאטמן הקולנועי הבא ל"תהומות נשייה" - הוא גל מאסיבי של ביקורות עוינות, ובהן אלו שהתפרסמו ב Ain't it cool news, אתרו של אדם אלמוני-דאז בשם הארי נואלס. נואלס פרסם באתרו ביקורות זוועה מהקרנות המבחן של "באטמן ורובין", ובחלקן איחלו מעריצים זועמים, איחולי מוות לג'ואל שומאכר, במאי הסרט. שומאכר לא נשאר חייב, והמשך הפרשה ארוך ומיותר מכדי להעלותו בשורות אלה. נציין רק שבסופו של דבר, הפך אירוע זה את נואלס ואתרו ללהיט היסטרי, ואפילו שומאכר הודה שהיה לו דבר או שניים ללמוד מנואלס וקהילת האינטרנט. כמובן, יש אנשים שלא היו צריכים את השיעור הזה מלכתחילה.



בהשפעת סרטי "באטמן" של טים ברטון, אבל תוך שהם שואבים גם מהקומיקס, ויוצרים סגנון חדש לחלוטין של אנימציה אמריקאית מבחינה ויזואלית ועלילתית, הציגו ב 1992 אנשי מחלקת האנימציה של וורנר את הסדרה המצוירת של באטמן. חייו של המיליונר האקסצנטרי ברוס וויין, כאשר הוא נלחם תחת מסכה בנבליה האקסצנטריים עוד יותר של העיר גותהאם ויוצא לדייטים עם נשותיה (האקסצנטריות), רכשו להם אהדה אצל הקהל הצעיר שוחר האקשן מחד, ומאידך אצל הקהל המבוגר שידע לזהות את השנינויות, הממד הפסיכולוגי, והבה נודה בכך, אספקט "העטלפים והאמיצים". הנאמנות של הסדרה לרוח הקומיקס הובילה לאימוצה החם בידי המעריצים, ודמויות שהומצאו בסדרה אף חלחלו אל תוך הקומיקס (כגון יד ימינו של הג'וקר, הארלי קווין). הסדרה הטלוויזיונית הסתיימה ב 1995, אבל הייתה רק אות הפתיח במגוון עיבודים של גיבורי העל של חברת די.סי אל המסך הקטן - החל מ"סופרמן: הסדרה המצויירת" - במהלכה נפגשו באטמן וסופרמן בסרט בן שעה, דרך "באטמן - הדור הבא", וכעת "ליגת הצדק" - שאיך לא, בשורותיה נמצא גם באטמן. וזו רק רשימה חלקית ביותר.



היה זה רק הוגן שאנשי וורנר ייבחרו לתת לבאטמן את הבמה המגיעה לו שוב. לאחר שכבר הצליח עם סרט אנימציה שיצא לקולנוע ("מסכת התעתועים"), ושני סרטים נוספים למסך הקטן ( Sub-Zero, ו"שובו של הג'וקר", אליו נחזור עוד מעט), מגיח עתה באטמן שוב לוידיאו ול DVD עם הסרט "באטמן: תעלומת באטוומן" (Mystery of the Batwoman). כמשתמע משמו, מציג הסרט את דמותה של באטוומן, גם היא עוטת-מסכה הלוקחת את החוק לידיה, עת שהיא מחבלת בתכניותיהם של הפינגווין ושותפיו המאפיונרים רופרט ת'ורן וקרלטון דוקיין. הבעיה היא שהקשר בינה לבין באטמן נגמר בערך בטעמם האופנתי - אף אחד, כולל באטמן עצמו, אינו יודע מי היא באמת. עובדה זו מטרידה מאוד את וויין, שמרגיש מאוים על ידי ההשתלטות הנשית על שם המותג שלו. אלא שגם בחייו האישיים מתרחש מהפך דומה, שאולי - ואולי אינו קשור - למהפך האחר.



לפני שנכנסים לעומק המאורה של הסרט הנוכחי, צריך להבין שהוא שונה באופן מהותי מזה שקדם לו. "שובו של הג'וקר" נחשב לסרט בעייתי ללא קשר לאיכותו (והוא המוצלח בסרטי באטמן המצוירים). הבעייתיות מתחילה מ"ניקוי" גרסת הסרט ששוחררה במקור מחלק גדול מהאלימות הגראפית שהייתה בה, וגם מדברים אחרים שצינזורם מעלה תמיהה - מילים כמו Kill, Dead, Sanity.

אלו, ביחד עם שינויים אחרים - מהוספת חגורות בטיחות לבאטמוביל עד שינוי מוחלט של סצנה המתרחשת בשיא הסרט - לא רק שנטלו מהסרט הרבה מהעוקץ שלו, אלא גם הפכו אותו למאולץ במקרה הטוב ובלתי-מובן במקרה הרע. רק תלונות המעריצים הביאו לשחרורה של "גירסת הבמאי".

אולי בעייה מהותית יותר היא האם מדובר בכלל בסרט "באטמן". למרות שעל פי רוב, הסדרה שעליה התבסס הסרט - "באטמן: הדור הבא" נתקבלה בהצלחה ביקורתית ובאהדה, רבים ממעריצי באטמן הרגישו איתה לא בנוח. ספציפית, קשה היה להם לקבל את ברוס ויין כקשיש הלוקה בליבו, וגיבור בשם טרי, שהוא פרחח חסר-משמעת המזכיר דווקא יותר את ספיידר-מן. בנקודה מסוימת הרגישו היוצרים, כמו המעריצים, שהם איבדו משהו מהמיתוס המקורי של באטמן בדרך, וקשה להאשים אותם שרצו לשוב ולחקור את מיתוס זה. קשה להאשים גם את וורנר, שכנראה עושים יותר כסף על באטמן מאשר על כל דמות קומיקס אחרת.



בהתאם, הנחת העבודה הראשונה של יוצרי הסרט הנוכחי הייתה ש"באטמן: הדור הבא" לא בהכרח תתרחש. הסרט אינו יוצא מגדרו להתאים עצמו לאירועים ש"אמורים להתרחש" חמישים שנה לאחר עלילתו, ואף עומד בסתירה לכמה מהם (חדי העין שבניכם יזהו מספר קריצות חביבות לסדרה, ועיצובים המושפעים ממנה). "באטוומן", למרות שמשמו אולי משתמע אחרת, הוא סרט שעוסק בעיקר בדמותו של ברוס וויין. הוא בודק, מבחוץ פנימה, מה עושה את באטמן. זה מתחיל בתדמית שלו - וויין מעומת עם השאלה כיצד להתייחס לאדם הלוקח את החוק לידיו, הפעם מזווית אחרת. הסרט עוסק גם בגבולות שבאטמן מציב לעצמו - ומבחינות בסיסיות הרבה יותר מ"אני לא הורג אנשים" - כמו מה בעצם נותן לו את הזכות להיכנס לביתו של אדם. לבסוף, הסרט מציג את האיש שמאחורי המסכה, כשהוא מתגלה בשיא אנושיותו. בסצנה אחת בסרט, אנו רואים את וויין נחרד לרגע מנהיגתה המופרזת של קת'י, המהווה מושא עניין רומנטי לוויין בסרט - ואז נרגע, ובעצם עוטה על עצמו מסיכה מסוג אחר.


הנחת העבודה השנייה, גם זו בהשפעת הסרט הקודם, היא שאם "שובו של הג'וקר" היה רווי בזוועות ואימה, הסרט הנוכחי, כשמו, הוא סרט מיסתורין, ולפיכך קליל יותר. אין בכך להעיד שהסרט חסר-אקשן - ההפך הוא הנכון, כמו גם שיאו של הסרט שהוא למעשה סצנת אקשן ארוכה. אבל העניין למבוגרים בסרט מוצא ביטוי פחות באלימות גראפית ויותר במקומות אחרים. לאורך רוב הסרט, נראה שהדבר שבאמת עניין את היוצרים הוא התעלומה שניצבת במרכזו. הסרט יורה בצרורות רשימה של חשודות פוטנציאליות ורמזים בנוגע לזהותה של באטוומן, מן הסתם מטעים ברובם. גם הצופים הסקפטיים ביותר עשויים למצוא את עצמם מולכים שולל. וזהו אינו המסתורין היחיד - גם לנבלים בסרט יש שפן בכובע (אם כי בסופו של דבר מעט מאכזב יחסית לעניין שהסרט מנסה לעורר בו). לצד המסתורין משתלבת בטבעיות הרומנטיקה - כל-כך בטבעיות, שקשה מעט לעסוק בה מבלי להרוס את הסרט. באטמן "מסדר" לברוס וויין דייטים כדי לקדם את עבודתו הבלשית, ובכך בעצם עוצר בעדו מלנהל איזשהו סוג של קשר נורמאלי. עם זאת, כיוון שהפעם נראה שלכל מי שהוא פוגש יש מה להסתיר, אנו חוזים בתמונות ראי של הזהות הכפולה שלו והשפעתה על חייו. וויין הוא לא האדם היחיד שחייו הצעירים נהרסו בגלל מעשה פשע, הוא אינו האדם היחיד שפיתח אובססיה מוזרה לאומנויות לחימה, גאדג'אטים, וכו'. הדואליות של וויין, שאולי משותפת גם למישהי מהחשודות הפוטנציאליות שלו, גורמת מצד אחד להזדהות שלו איתן, ומצד שני כופה עליו ריחוק מהן. הסרט משחק על האספקט הזה באופן אינטליגנטי ומבדר, עד כמה שקלילותו מאפשרת לו.



אך קלילותו לא מאפשרת זאת לזמן רב, כי כאשר הסרט מסיים לעסוק בשאלת זהותה של באטוומן, ופונה לסצנת האקשן הנ"ל, הוא מאבד גובה. אף על פי שהסרט עוסק במפורש במניעיה של באטוומן, הוא נכשל בניסיון לקשר באופן משכנע בינם למעשים שביצעה בסרט, והרגע בו מבינים שהסרט עובר לטייס אוטומטי במקום להתעכב על הנקודות החשובות הוא רגע מתסכל. העמימות הזו נמשכת אל תוך סצנת האקשן בסיום, שבמקום להוות קליימקס אפקטיבי באמת, היא פונה לנרטיב הסטנדרטי של "תפוס את החבר'ה הרעים, הצל את החבר'ה הטובים". בנוסף, הסצנה עצמה - כמו כל הסרט - חסרה באופן משמעותי נוכחות של איש רע מוצלח. כלומר, יש הרבה אנשים עם אזור מוסרי אפור, וזה תמיד מעניין, אבל אף אחד מהרעים בסרט אינו מצליח לגנוב את ההצגה כפי שעשו כבר רשעים בסדרה ובסרטים הקודמים. הפינגווין אינו מותיר רושם של יותר מאתנחתא קומית, ונראה שתפקידו היחידי של ת'ורן בסרט הוא לטרוף את חפיסת הקלפים שהוא מחזיק בידיו במהלכו. דוקיין הוא כנראה הדמות המשמעותית ביותר מבין שלשת הרעים בסרט, אבל לאו דווקא בגלל שהוא נתפס כאיום ממשי. ולגבי השפן בכובע שהוזכר - הוא אמנם מיוצג כהלכה בסצנת האקשן, אך נראה כאילו נשלף בדיוק למטרה זו. אחרי סרט שלם שמתנהל באלגנטיות ותחכום, קשה שלא להתאכזב מהצורה הרדודה למדי שבה בחרו היוצרים לפתור את התסבוכות של הסרט שלהם.



האנימציה אינה נופלת ברמתה מזו של הסדרה המקורית, ומן הסתם אף עולה עליה מעט. מספר מעריצים התלוננו על בעיות באנימציה של הדמויות, אבל אני התקשיתי למצוא לכך דוגמאות. מי שמחפש כאן את המסך הרחב של "מסכת התעתועים" או של ההפצה המחודשת של "ג'וקר", יתאכזב - הסרט אמנם צויר בפורמט זה, אבל נחתך למסך מלא (אין זה בלתי סביר שוורנר יחליטו גם הפעם להוציא גרסה נוספת). עיצובי הדמויות בסרט טובים למדי - מבין הדמויות החדשות, באטוומן והחשודות זוכות לעיצובים ייחודיים ושונים זו מזו (וההסבר שניתן באחת התוספות על ה DVD לבחירות העיצוביות שנעשו איתן, משעשע למדי). כמה מהדמויות הישנות, כגון הפינגווין, זוכות לעיצובים חדשים, ובאטמן, ביחד עם עירו גותהאם, חוזרים מהעיצוב המעט יותר צבעוני של "ליגת הצדק", אל העיצוב של הסדרה הישנה. אם גותהאם נראית מעט מוארת יותר הפעם, הרי שזה בעיקר בגלל זמן המסך הארוך שניתן לברוס וויין.



גרסת ה DVD מגיעה עם מספר תוספות, בינהן סשן הערות של יוצרי הסרט, ראיונות עם המעורבים בהפקה, וסרטון המסביר את התהליך של הפקת סצנה. התוספות הללו, חשוב לציין, מכילות ספויילרים לסרט ולתעלומה שבמרכזו, כך שלא כדאי לצפות בהן לפני שצופים בסרט. לבסוף, הדיסק מכיל קליפ של 6 דקות ושמו Chase Me. בקליפ, וויין האומלל מוקף במחזרות במסיבה בביתו, עד אשר מפריעה לו אישה אחרת במסכה - קאטוומן, ומשם מתחיל מרדף ברחבי גותהאם. המרדף עצמו סוחף, והסרטון, חסר קול למעט מנגינת הג'אז המלווה אותו, מצליח לומר לא פחות מהסרט על וויין, ועל מה שבין עבודתו לחייו הרומנטיים.



"באטמן: תעלומת באטוומן" אינו מקום טוב להתחיל עבור מי שאינם מכירים את הסדרה הישנה, או סרט שיצליח לבדר את מי שלא נהנו ממנה. אבל מי שכן, בהחלט יימצאו כאן סרט לא רע - גם אם מאכזב קמעה - וסרטון מרהיב כבונוס. מומלץ לשכור את הסרט כשיגיע לחנויות הוידיאו. בינתיים, בעקבות ההצלחה של הסרט כבר החלו גישושים בכיוון "באטמן" מצוייר נוסף - בסרט ובסדרה. כך שאיכשהו, בזמן שההפקה הקולנועית מתעכבת, נראה שבמחלקת האנימציה של וורנר יודעים מה רוצים המעריצים.








לידיעה זו התפרסמו  2  תגובות
תגובות
1   אחלה כתבה! היית איתי ב-iGames במקרה?
00:00:00  07/12/2003 אופיר   

2   הייתי. תודה. :)
00:00:00  12/12/2003 שי ועברו האפל   


לתחילת הכתבה
 
קישורים
הדף הרשמי של הסרט באתר חברת וורנר

דף הסרט ב-IMDB

World's Finest - אתר מעריצים לסדרות הסופר-גיבורים המונפשות של וורנר

רשימת העריכות בהפצה המקורית של "שובו של הג'וקר"


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב