|
|
|
|
|
|
הגולם: סיפורו של קומיקס ישראלי - פרק מתוך ספר מקור
אלי אשד ואורי פינק
|
|
אנו שמחים להגיש לכם את הפרק המקדים מתוך ספרם החדש של אלי אשד ואורי פינק "הגולם - סיפורו של קומיקס ישראלי". הספר מתאר את גילגוליה של סדרת הקומיקס הוותיקה "הגולם", מאת אוריאל רשף, היוצאת לאור בישראל חליפית אי שם אי אז.
|
הקדמה
כמו מרבית הישראלים שילדותם עברה עליהם בשנות ה-60 ובתחילת שנות ה-70, גם אני גדלתי על חוברות סדרת "הגולם" של אוריאל רשף ועל המוצרים שנלוו אליהם, וכמובן על תוכנית הרדיו המשעשעת ששודרה בכל יום בצהריים. עד היום אני זוכר כיצד מדי יום שלישי, בדרך חזרה מבית הספר, הייתי עובר אצל מר לנדאו הזקן בחנות מכשירי הכתיבה השכונתית. מר לנדאו היה מקפיד לשים לי בצד עותק מחוברת "הגולם" שהופצה באותו בוקר ואני הייתי משלם לו 235 לירות במטבעות מיוזעות ופורץ בריצה מטורפת הביתה כדי להשתרע על המיטה עם חבילת "שלווה" ולקרוא על עלילות הגיבור רב העוצמה שבעצם היה ילד כמוני. במשך שנים שמרו מפני בסוד את העובדה שהחוברות היו מגיעות לחנות כבר בשעות הבוקר המוקדמות יחד עם עיתוני הבוקר. מר לנדאו לא רצה להרגיז את ההורים בשכונה ולכן לא מכר לילדים את חוברות "הגולם" לפני סוף יום הלימודים. היה לו ברור שאחרת יבלו הילדים את זמנם בקריאת החוברות מתחת לשולחן במקום להקשיב בשיעור.
אני זוכר כיצד הייתי קורא בשקיקה את הרפתקאותיו של הגולם - אותה דמות אימתנית וחסרת פרצוף - הלוחם ברשע לצד לילית היפהפייה שחורת השיער שעוררה הזיות מיניות כה רבות, כמו גם תהיות ובדיחות על מה בדיוק היא והגולם עושים בזמן שבו אין הם נאבקים בפושעים, בסוכנים ובג'ינים. אני זוכר שחברי ואני היינו מתווכחים במשך שעות מה עדיף: לבלות לילה עם פארה פוסט או עם לילית? אני בדרך כלל הייתי בעד האפשרות האחרונה. הייתי חולם שעות כיצד אני מלווה את הגולם בהרפתקאותיו ברחבי העולם, ולפעמים אפילו הייתי מדמיין שאני עצמי הוא הגולם ושלילית היפה לוחמת לצידי. אבל תמיד ידעתי שהקרוב ביותר שאגיע אי פעם אל "הגולם" יהיה רק אם אזכה לפגוש את מי שכותב ומצייר את אותן חוברות צבעוניות - אוריאל רשף. אך משום מה, בניגוד ליוצרים אחרים בתעשיית הקומיקס הישראלית כמו מישל קישקה, גיורא רוטמן, מיכאל נצר ויהודה קוברט, שהיו מגיעים בקביעות לכנסי הקומיקס השנתיים, פוגשים את מעריציהם וחותמים על ספרים וחוברות, היה אוריאל רשף מדיר את רגליו מן האירועים האלה ורק בניו החלו להופיע בהם בשנים האחרונות.
התחלתי לחשוב שאולי גם אוריאל רשף הוא איש ללא פרצוף.
ואולם, ככל שעברו השנים ותעשיית הקומיקס בישראל התפתחה והתגוונה, זנחתי את הגולם ועברתי לקרוא סדרות קומיקס אחרות כמו סדרת "מסעות מיסטר טי בזמן ובחלל" של מישל קישקה, "השוטר אזולאי" של קישון ודוש, "הצלבן היהודי" של גיורא רוטמן, "עלילות דן טרזן, הטרזן הישראלי" של דיקשטיין, "אורי און בחלל החיצון" של נצר, "הצלף" של קוברט, ועוד. החוברות הישנות והמצהיבות הוחלפו בחוברות ובספרים צבעוניים ומגוונים יותר, ומה לעשות - גם מתוחכמים יותר.
בגיל הצבא ולאחריו נעלמו החוברות, נזרקו או נמכרו על מנת לפנות מקום לדברים אחרים. הגולם איבד את כל קִסמו ונראה כעוד דבר שעבר זמנו.
מדי פעם הייתי נתקל בגיבור ילדותי באיזו התייחסות עיתונאית כמו קריקטורה פוליטית או מאמר שהשתמש בדימוי המוּכר של הגולם כדי להעביר מסר כלשהו, אך כמו "ישרוליק" של דוש, לגולם היה קשה לתפקד בעולם המודרני המסובך.
לפני כשלוש שנים הזדמנתי לחנות הספרים המשומשים "הלפר" שברחוב אלנבי בתל אביב, ואגב חיטוט בחוברות הקומיקס המוצעות שם למכירה נדהמתי לגלות בין שפע החוברות של "אורי און", "הצלבן" ו"אדי בלגן" גם ערימה של חוברות מוכרות וזכורות לטוב - חוברות "הגולם". דפדוף קצר בחוברות גילה לי לתדהמתי שהן כוללות חוברות לא רק משנות ה-70 וה-80 שהיו מוכרות לי היטב מימי ילדותי, אלא גם משנות ה-60 וה-50, ואפילו משנות ה-40! התברר שאספן גדול כלשהו של הגולם נפטר, ויורשיו, במקום להשליך את כל החוברות לאשפה העדיפו לנסות להרוויח מהן קצת כסף, מכרו אותן להלפר, וכעת הן הגיעו לרשותי. עד אז לא ידעתי כלל שלגולם היתה היסטוריה ארוכה כל כך. בפעמים המעטות שחשבתי עליו עד אז הנחתי שזאת היתה תופעה של שנות ה-60 וה-70, אך כעת התברר לי שטעיתי והתעוררה בי סקרנות לגלות מיהו אותו אוריאל רשף שכתב וצייר את כל אותן חוברות. במרוצת השנים נכתבו אמנם כמה מאמרים על הגיבור חסר הפרצוף שהילך קסם על ילדי ישראל במשך שנים כה רבות, אך הגולם מעולם לא זכה להכרה כאחד מעמודי התווך של תעשיית הקומיקס המקומית. הדבר מעורר תמיהה, מפני שקשה לחשוב על התרבות הפופולרית הישראלית בלי אותה דמות אימתנית שעל מצחה מגן דוד או לעתים רחוקות יותר המילה "אמת" או עלה של קנביס - תלוי בגרסה שהתגלגלה לידך. כך, ברשימתו "כולנו גלמים" בגיליון 'הארץ' מ-12.8.95 משתמש דורון רוזנבלום בגלגוליו של הגולם לאחר מותו של יוצרו כדי להמחיש את התפוררותה של החברה הישראלית, והוא מסיים במילים "כולנו בעולם דו-ממדי מחפשים כיוון עם מגבת על הצוואר, ושמחים שלא צריכים להסתכל על הפרצוף בראי בבוקר".
בעניין זה זכורה אולי יותר מכול הקריקטורה של דודו גבע שסוגרת את "ספר הקומיקס הישראלי" בעריכת דנקנר, שבה נראה הגולם כשבר כלי אנושי היושב מול הטלוויזיה - קריקטורה שממחישה את חשיבותה הייחודית של הדמות בתרבות הפופולרית הישראלית. אבל למרות ההתייחסויות השונות אליו, עדיין נשאר "הגולם" מחוץ לקנון התרבותי הישראלי. בדיקה בספריות ובמאגרי המידע העלתה שאף כי דומה היה שכולם מכירים את "הגולם", הרי קיים מעט מאוד מידע זמין על החוברות ועל יוצרן. בכתבה עיתונאית על שוק הקומיקס המקומי הזכירו כבדרך אגב את חוברות "הגולם" ואת יוצרן, והיו גם כמה כתבות קצרות על המשפט שבו היה מעורב, ניתוח עוין ומפורט למדי בספר של ביקורת חינוכית על תעשיית הקומיקס, ראיון נדיר בעיתון סוף שבוע מצהיב מזוקן לרגל פתיחת תערוכה בגלריה, כמה התייחסויות בזכרונות של אנשים שונים שהזכירו אותו ממש במילה או שתיים, אבל מעט מאוד יחסית למה שהיית מצפה לגבי סדרה שהתפרסמה באופן סדיר במשך עשרות רבות של שנים ונכנסה בעוצמה רבה כל כך למודעות הישראלית. כעת, משהתעוררה סקרנותי, העניין לא נתן לי מנוח, והחלטתי לגלות כל מה שאפשר על סדרת הגולם ועל יוצרה שפעם כה הערצתי את סיפוריו - אוריאל רשף. אולי ראיתי בכך מעין מחווה לאיש שהעניק לי שעות כה רבות של הנאה בילדותי. כשהתחלתי לראיין אנשים בנושא, התברר לי שזאת משימה קשה ביותר. אנשים שהיו קשורים לסדרה לא ששו לדבר עליה ועל פי רוב מסרו גרסאות סותרות ומנוגדות. מתברר שאוריאל רשף היה אדם שעורר רגשות עזים ביותר גם שנים לאחר מותו - בניגוד לדמות הידידותית והחייכנית שהצטיירה לי תמיד מהקריאה בחוברות - דמות של אדם המדבר אל קוראיו הילדים "בגובה העיניים".
היה קשה גם לשים יד על החומר הראשוני - על חוברות "הגולם" עצמן. אלה הושמדו ברובן המכריע, וכיום יש מעט מאוד אספנים שלהן (לא פעם סיפרו לי אנשים בעיניים דומעות כיצד אוסף שלם של חוברות "הגולם" נזרק לאשפה בידי אמא כשהיו בצבא או ניתן לחברים ונעלם, או נמכר בפרוטות לחנויות לספרים משומשים. תמיד נגמר הסיפור בסיום הידוע: "אילו רק ידענו אז כמה הן יהיו שוות היום - אילו!"). התברר לי שאיש אף אינו יודע כמה חוברות היו בדיוק, שלא לדבר על פרטים מדויקים יותר כמו תוכן העלילות, מתי הופיעו לראשונה דמויות ידועות כמו הג'ין ולילית, מי היו הציירים שסייעו לרשף ומי היו המחברים השונים שסייעו לו בכתיבה. התחלתי במסע אובססיבי להשגת אוסף שלם ככל האפשר של חוברות "הגולם": חיפשתי אספנים וקניתי או צילמתי את כל החוברות שברשותם, פירסמתי מודעות בעיתונים, ורדפתי אחרי האספנים הגדולים המעטים שמצאתי. אלה, שאותם ניתן לספור ממש על אצבעות יד אחת, התגלו כטיפוסים אובססיביים בפני עצמם, ורובם לא הסכימו לנדב מידע או חוברות אלא תמורת סכומי כסף דמיוניים שידי כמובן לא השיגה. מלבד זאת, בדרך כלל הם ידעו פרטים על "הגולם" רק מתקופה אחת - התקופה שבה גדלו, ולא ידעו לספר על התקופות האחרות (אם כי בדרך כלל היו להם כמה חוברות ומוצרים נלווים ששמרו בתור דוגמה מתקופות אחרות). אפילו בני משפחתו של רשף לא ידעו לתת פרטים מלאים על הנושאים שהעסיקו אותי. מלאכת הפאזל המסובכת להשלמת התמונה של תולדות סדרת הגולם וחקר תולדות אוריאל רשף נשארו אפוא לחלוטין בידי.
התחלתי במחקר על חייו של רשף תוך שאני מתעלם מחיצי הביקורת והלעג שהפנו אלי קרובים וידידים, שלא הבינו מדוע אני מתעניין כל כך "בחוברות הגולם המטופשות האלה". גם בחוגי האקדמיה לא גילו כל עניין בנושא וסירבו לתת לי מלגה, וכך נאלצתי לקחת על עצמי את כל הוצאות המחקר. "למה לך להתעסק עם השרלטן הפרימיטיבי הזה", תהה מרצה באוניברסיטה, "הוא הרי מעניין רק ילדים קטנים. חסרים קומיקסאים חשובים יותר בתולדות המדינה שבאמת השאירו את חותמם?" כל הנסיונות להסביר את חשיבותו של אוריאל רשף, האיש שפירסם במשך למעלה מ-40 שנה סדרת קומיקס מצליחה, נתקלו בקיר אטום. אבל זה רק חיזק את נחישותי להמשיך במחקר ויהי מה, למרות כל הלעג וההתנגדות, במטרה לעשות לבסוף צדק עם האיש.
בשלב זה קיבל אוריאל רשף בעיני ממדים של יוצר ענק, דמות מופת, אדם שברא יש מאין והצליח להחזיק בו במשך שנים רבות ללא כל פרגון מצד הממסד, ולמרות התקפות ארסיות של חוגים שונים ובראשם מורים ומחנכים ומבקרי ספרות ילדים.
אך ככל שהתקדם המחקר גיליתי על רשף יותר ויותר דברים שלא תאמו את התמונה שציירתי לי ולא פעם גרמו לי להצטער שהתחלתי בכלל בפרויקט. התמונה האמיתית של רשף אינה זאת שנתקבעה במוחי ובמוחם של דורות שלמים של קוראים. היא שונה בתכלית, אך אינה מעניינת פחות - אולי דווקא הרבה יותר. הדמות המצטיירת היתה מזעזעת מדי פעם, מכעיסה בהזדמנויות אחרות, ופאתטית למדי רוב הזמן.
ספר זה שאתם אוחזים בידכם הוא התוצאה הסופית של מחקר זה. בפעם הראשונה מרוכז במקום אחד מידע שלם ומפורט על סדרת "הגולם", סדרה שרובן המכריע של אלפי החוברות שיצאו בה לאור התפוררו כבר מזמן והיו לאבק. זאת גם הפעם הראשונה שניתן מידע שלם ומדויק על יוצר הסדרה, אוריאל רשף, ועל האנשים השונים שעמלו ועזרו לו (ולעתים היתה זו הרבה יותר מסתם עזרה) או אף ניסו להפריע ביצירתה של סדרת "הגולם".
אני מרגיש שספר חגיגי זה, המתפרסם 70 שנה לאחר הופעתו הראשונה של "הגולם", יוצא לאור מאוחר מדי, אך כמאחר הפתגם העממי - מוטב מאוחר מאשר אף פעם.
אני מבקש להודות לבני משפחתו של אוריאל רשף שהרשו לי בנדיבות להשתמש בכל החומרים הגרפיים של ספר זה, לצוות ספרני הספרייה הלאומית - המקום היחידי שבו אפשר למצוא אוסף שלם (כמעט) של חוברות הגולם מכל התקופות, לאספני חוברות "הגולם" כמו מר חיים קאנו, ולעורך הגרפי של ספר זה מר אורי פינק.
אלי אשד
תל אביב, 2003
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 3 תגובות
|
תגובות
|
1 ובאותו הקשר: מומלץ לקרוא את "הרפתקאותיהם המופלאות של קאווליר וקליי" שיצא עכשיו בעם-עובד.
|
|
00:00:00 23/11/2003
|
רני
|
|
רומן אפי סוחף המתרחש באמריקה של שנות השלושים והארבעים, בראשית ימי הקומיקס. וגם הגולם משחק שם תפקיד משעשע למדי.
|
|
2 הגולם חוזר לרשת אלף
|
|
00:00:00 28/11/2003
|
אלי 666
|
|
ביום שבת ה-29.11 בשעה 15.05 ברשת אלף של קול ישראל תדון תוכנית הרדיו של השדרן הידוע יובל מסקין "אמנות נקודה " בספר "הגולם" של אלי אשד ואורי פינק . זאת תהיה גם הפעם הראשונה מזה עשרות שנים שבה יושמע שוב קטע תסכית ישן מארכיוני רשת אלף על הדמות. התוכנית תושמע שוב בשידור חוזר ביום רביעי 3.12 בשעה 18.05 בערב. מאמר על הספר יש כאן : "סיפורו של גולם ישראלי http://www.faz.co.il/story_1829
|
|
3 לא היה ולא נברא !
|
|
00:00:00 01/12/2003
|
The Visualist
|
|
לא היה קומיקס כזה בישראל: הכל מפוברק - הראיונות, הקליפים, גזרי העיתונים וקטעי הקומיקס. אלי אשד ואורי פינק השקיעו כאן עבודה רבה ביצירת מיתוס ישראלי חדש יש מאין. מעין מקבילה קומיקסית ל"פרויקט המכשיפה מבלייר".ואולי זו פנטזיה אלטרנטיבית של שני המחברים על מציאות חלופית בה גיבור קומיקס באמת יכול להצליח בישראל. כך נראית משאלת הלב של "סברמן!!" בכל מקרה, מאמץ מעניין וראוי.
|
|
|
|
|
קישורים
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|