משיח בן דוד - ביקורת סרט
עזריאל דגן

ראשית אנו מברכים את עזריאל דגן על הצטרפותו לצוות הכותבים ב-ISF. בביקורתו הראשונה, מזהיר דגן באזהרה חמורה את קוראי ISF מפני המטריקס החדש הבא עלינו לטובה (או לא...)

המטריקס 3

בימוי ותסריט: האחים אנדי ולארי וואושבסקי

משחק: קיאנו ריבס, לורנס פישבורן, קארי אן מוס, מוניקה בלוצ'י, מרי אליס

ארה"ב 2003, צבע 129ד' (מייגעות)








אפילו ההנאה המנומסת שליוותה את השני בסרטי הסדרה הזו, אינה קיימת עוד בסרט השלישי בסדרת 'המטריקס' - שהוא לא ספק המחריד, הבוטה, והגרוע שבסרטי הסדרה.



כעת כבר אין כל ספק - אם בחלק השני עוד היה קיים החלק השלישי כתירוץ לחורים בעלילה, חורים שאולי ייסתמו ואולי לא בחלק השלישי, הרי שכעת בא הסרט השלישי והוכיח כי אין גבול לבערות. מסרטם המרשים של האחים וואושובסקי, 'המטריקס', לא נותר מאום. הרעיונות נמחקו, העלילה נמחתה מעל פני האדמה, וכל שנותר הוא כסף, כסף, ועוד כסף, המודפס באותיות קידוש לבנה מעל כל פריים בסרט הזה. הסיפור שסופר בצורה כה מעניינת בחלק הראשון נקרע לגזרים על ידי התאווה לממון. האופן בו השתלבו האפקטים הויזואליים בטקסט הקולנועי של הסרט הראשון ותמכו במבנה העלילה והסיפור הדרמטי היו כפי הנראה טעות של מתחילים. שכן כעת, לאחר שקנו את עולמם, אין האחים וואושובסקי חייבים לאיש דין וחשבון. כעת הם יכולים להתפרע וליצור יצירות קולנועיות רדודות בעלות תקציב ענק, וזאת בתמיכתם הנלהבת של צופי הקולנוע בארה"ב. אך כפי שאמרה הנסיכה ליאה להאן סולו לפני שנים רבות בגלקסיה רחוקה רחוקה : אם כסף הוא כל שאתה רוצה, כסף הוא כל שתקבל". ואכן, ההתמודדות היחידה של יוצרי הסרט היא אל מול רשימת הסרטים הקופתיים של כל הזמנים - שום דבר אחר אינו חשוב.



ההשחתה המוסרית של הוליווד המודרנית מגיעה לשיא חדש בסרט הזה. סצנות אקשן רודפות אקשן נוסף, זה בתורו נתמך במספר פעלולים מיוחדים הנארגים לתוך סיפור חסר משמעות, אינפנטילי ביסודו, אשר מעלה ספק באשר לכותרות הסרט המעניקים קרדיט לכותבי סיפור ותסריט.



אין ספק שאותו פסאודו "תסריט" היה בעיקרו יותר רשימת אפקטים ואקשנים, עם הערות לדרכי ביצוע, מאשר סיפור עלילתי של ממש. מזמן לא חברו על מסך אחד גיבוב כל כך מופרך של רעיונות פילוסופיים בוסריים, סמליות בגרוש וחוסר קוהרנטיות בסיסית, כפי שמתרחש בסרט הזה. הפיכתו של ניאו (קיאנו ריבס השרמנטי, קפוא הפנים ודל הכישרון) למשיח הבא אשר יביא ישועה לאדם ולמכונה, הוא שיאו חסר השחר של מקטעי סיפור ועלילה, אשר עורך חסר אחריות שכח למחוק מהעריכה הסופית של הסרט. קטעי הסיפור שנותרו על המסך נוטעים בצופה את ההרגשה של הנה - הנה עוד רגע קט יתחבר הכל, אך לא!. המלל האין-סופי נמרח על החורים בעלילה כדי לשמש מעבר בין קטע אקשן למשנהו. הסיפור המצוץ מן האצבע, המזלזל באופן בוטה באינטליגנציה של הצופים, הוא למעשה כסות ערוותם של יוצרי הסרט הזה, אשר יוצרים כאן מקדש לאל שבמכונה, מקדש של אפקטים ושל חוסר משמעות, תוך שהם יורקים אל באר המסורת הקולנועית המפוארת ממנה הם יונקים.



ייתכן שאם היה מדובר בסרט קולנוע העומד בפני עצמו הייתה האכזבה קשה פחות. אך מסרט המתיימר להמשיך יצירה קולנועית כמו 'המטריקס' ניתן לצפות למעט (או להרבה) יותר. וזאת עוד מבלי להזכיר את העובדה שפשוט לא ניתן לצפות בסרט הזה מבלי לראות את שני הקודמים לו. כלומר זה לא שמי שראה את הסרטים הקודמים יבין באמת מהלך סיפורי או עלילתי בעל משמעות, אך מי שבחר לתומו להיכנס לחלק השלישי בסדרת 'המטריקס' כשהוא חף מידע מוקדם, ימצא את עצמו לוט בערפל וסומא. הסרט הוא פשוט סתום לחלוטין למי שלא חזה בקודמיו.



אין ספק כי הסרט הזה, הוא רק שיאה של תופעה רחבה הרבה יותר, הפושה ומתרחבת בשנים האחרונות בשורות יוצרי הקולנוע ההוליוודיים, תופעה שביטוייה הן סרטים כגון הטרילוגיה של 'מלחמת הכוכבים', הסרט השלישי בסדרת 'שליחות קטלנית', וכמובן תהום הנשייה של הסרט הזה.



יגידו לכם שהאקשן מרהיב, יגידו לכם שרק בגלל סיבה זו או אחרת צריך לראות את הסרט (וכאן מגיעה בדרך כלל רשימת סיבות חנפנית שתמצא בכל דבר את הטוב היפה והנשגב - גם אם הוא לא כזה)- אז זהו שלא!. הדבר העצוב ביותר ב'מטריקס 3' היא העובדה שהמדובר בסרט משעמם ומעייף, חסר כשרון, מעוף או דמיון. הסרט הזה הוא פשוט צלילם הרועם של שאריות הכבוד העצמי של האחים וואושובסקי הזורמים במורד צינורות הביוב המקומיים, כשהם מלווים בחיקוי זול (שעלה כסף רב) של מה שכבר עשו בעבר. אבל למעשה, מי שראה את חלקה הקודם של הטרילוגיה, יודע בעצם במה מדובר. החלק השלישי בסדרה ממשיך את הקו שנטווה כבר בהמשכון הראשון, קו המוליך עלילה חסרת משמעות על גבי תילי תילים של פיצוצים, אפקטים ואנשים מעופפים.



ניתן להמשיל את היוצרים ההוליוודיים ואת הביצה ההוליוודית בה הם שרויים לבדיחה ששמעתי לאחרונה, אותה סיפר בזמנו ראש הממשלה לוי אשכול על בני העם היושב בציון, בני אברהם הכנעני.



כשנשאל אשכול מדוע בכל מקום בעולם מהווים היהודים את חוד החנית. ממציאים, אומנים, מדענים, פילוסופים ועוד היד נטייה, ואילו רק בארץ ישראל לא מצליח העם היהודי להיות אור לגויים? אמר אשכול בלחישה רועמת: היהודים הם כמו צואת פרות, כאשר מדשנים בה באופן מדוד את השדה הרי שכל השדה מלבלב ופורח, אך כאשר עורמים אותה בערימה גדולה אחת, העסק מתחיל להסריח!



ובכן רבותי, העסק בהוליווד מסריח והצחנה עולה אל השמיים, טוב תעשו אם תדירו את רגליכם מהמדמנה הרדודה הזו, ראו הוזהרתם.




לידיעה זו התפרסמו  10  תגובות
תגובות
1   הסגנון סגנון הרשטיין. האומנם מצא לו
00:00:00  06/11/2003 צפריר   
עורך האתר תאום נפשי בגליל המערבי, או שמא בפסבדונים עסקינן?

2   אני דוקא אהבתי את הסרט
00:00:00  06/11/2003 איציק   
נכון שהוא לא כמו הראשון אבל הוא פשוט מדהים מבחינת הצילום והעריכה. ממש מדהים.

3   רק אפקטים וצילום לא עושים סרט טוב...
00:00:00  06/11/2003 blue   
כמובן שהם יכולים להיות חלק מאוד חשוב (לפחות הצילום הוא חלק ממש חשוב בדרך כלל) אבל אם לסרט אין שום דבר מתחת אז הוא לא סרט טוב.
למטריקס 1+2 אין עלילה, הדבר שנקרא עלילה בפני האחים וושאבסקי (שצריך לשרוף להם את הבית על התועבה שהם יצרו..) זה תירוץ עלוב למלא סרט באקשן ואפקטים בשביל להגרום לאנשים לא לשים לב כמה שהוא מטופש וסתמי...
המטריקס ה-1 היה עוד טוב. ה-2 דפוק לגמרי עם הטקסט והעלילה המטופשים והכאילו-מתפלספים-אבל-בעצם-סתם-מלאים-בשטויות שלו, והשלישי יותר גרוע.

4   ברכות
00:00:00  06/11/2003 רונפו   
ברכות לדגן (גידל גנן בגן). כיף לקרוא את הביקורת. תבוא עליך, חתוליך ונכדיך הברכה.
המשך יצירה מהנה.

5   אויה אויה - כמה שהסרט הזה מ ש ע מ.........ם
00:00:00  07/11/2003 ניאו   

6   סרט מדהים
00:00:00  09/11/2003 שגיא   
לכל מי שטוען לסרטים השני והשלישי אין עלילה אז הוא כנראה לא הבין את העלילה כי יש שם וואחד עלילה. רק בגלל שהסיפור לא מוגש לצופים על מגש של כסף כמו נניח בסרט היום השלישי, ששם אין מה להפעיל תאי מוח, הרי שכל הטרילוגיה הזו בנויה תסריטית כך שהצופה אמור להבין לבד את העלילה מהמון רמזים שהוא מקבל. לדוגמא: ברילודד, בשום מקום לא אמרו ששני הבריונים שיושבים בטירה ורואים סרט על ערפדים הם למעשה אנשי זאב, אבל הצופה יכול להבין זאת לבד מהרמזים שהסרט נותן. או למשל, בשום מקום לא אומרים ששרף הוא מלאך, אבל הצופה יכול להבין זאת לבדו (וגם אם הוא אינו יודע ששרף זה שם של מלאך בדומה לכרוב). כך למעשה בנויה כל עלילת הטרילוגיה: הצופה צריך להבין לבד מהמון רמזים וזו הגדולה של הסרטים האלה. הסרט הראשון עוד היה פשוט יחסית, אך רק מכיוון שהוא הקדמה בלבד לעלילה המרכזית. מה בסה"כ היה בסרט הראשון? הסבר ארוך על המטריקס, על העולם האמיתי, מציאת האחד, אימון האחד, קטע אקשן ממש מגניב (בשיאו סצינת המסוק) והתגלות האחד. כל זה, זה בעצם הקדמה. אין בזה עלילה ממשית. העלילה מגיעה בשני סרטי ההמשך, וכאמור היא מסובכת ומפותלת, אך רק למראית עין, שכן ברגע שמבינים אותה רואים כמה שהיא בעצם פשוטה. חבר שאל אותי: אם אתה מבין כל-כך טוב את הסיפור, אז תסביר לי מה היה התפקיד של הילדה ההודית הקטנה בסוף?
והתשובה?
כצפוי, התסריט לא אומר לך במפורשות מה היה תפקידה, אך יש מלא רמזים: בסוף, לאחר שהסמית'יונים הובסו והמטריקס נכתבה מחדש, מופיעה זריחה לרקע שמיים צבעוניים. הנביאה שואלת את הילדה אם היא עשתה זאת, והיא מהנהנת לחיוב. אם-כך מה היה התפקיד של הילדה? רק חדי העין הבחינו שבפעם הראשונה עולם המטריקס איבד את צבעיו הירוקים מטאליים האופיינים והפך לצבעוני.
עכשיו הבנת? שאלתי את החבר. הוא הנהן לחיוב.
לסיכום. רק אם באמת - אבל באמת!!! - הבנת את העלילה של רילודד, תבין גם את רבולושנס. אם לא, אז חבל לך על הזמן, ותחשוב כמו רבים אחרים שזה סרט דפוק. יש להתייחס לסרטים האלה כמו אל שיר, ולפענך את הסודות לבד. בהצלחה.

7   טעות במאטריקס
00:00:00  09/11/2003 שלומית   
לידיעת האחים וואושבסקי.... טעות חמורה במאטריקס... מישהו אי שם בישראל טוען שהבין את שני הסרטים האחרונים בסדרה..... טעות במאטריקס....... טעות.....

8   לשגיא
00:00:00  09/11/2003 דגן   
ראה, שברי רעיונות ורמזים עדיין אינם ההגדרה שלי לסרט טוב. כל הרמזים הנשגבים שאתה מדבר עליהם הם פשטניים ורקים מכל תוכן אמיתי. הם אולי נותנים תחושה של ידע עמוק הניצב מאחוריהם אך למעשה המדובר בשברי רעיונות שלא נלקחו מפנקסו האישי של אריסטו. אולי בחידון התנ"ך העולמי או בפרוייקט של חמיצר היו הטיעונים שלך עוברים. אבל כשאני הולך לראות סרט, אני מצפה לקבל תמונת עולם קוהרנטית ונטולת סתירות פנימיות, תמונת עולם שתחוזק על ידי רבדים שונים ומעניינים -וזאת מבלי שאתבקש לבצע עבודת מחקר אקדמית לשם כך. אני שמח שאהבת את הסרט אבל מכאן ועד סרט טוב הדרך עוד ארוכה.

9   לדגן
00:00:00  09/11/2003 שגיא   
אתה יכול להגיד אותו דבר גם על שיר של ביאליק. מה זה אומר? שלשיריו אין משמעות והכל בלוף אחד גדול? אני לא הייתי צריך עבודה אקדמית בשביל להבין את הסרט. עבורי הוא היה פשוט ביותר, אבל רק בגלל שהבנתי מצוין את רילודד - וזה קרה רק בפעם השלישית שראיתי את הסרט. המפתח להבנת שני הסרטים האחרונים טמון בסצינה ברילודד עם המרובינג'יאן - שהוא מראה לניאו, טרינטי ומורפיאוס כיצד הוא גורם לבחורה תמימה להגיע לאורגזמה על-ידי אכילת עוגה שהוא כתב. ברגע שהבנתי מדוע הסצינה הזו הייתה חשובה לתסריט הבנתי את כל העלילה, ולכן אני ממליץ לכל אחד מכם להתעמק בסצינה הזו ולחשוב מדוע היא חשובה - כי לכאורה היא ניראת מיותרת (אבל רק לכאורה...)

10   לשגיא
00:00:00  02/12/2003 פשוט   
בקשר לרילודד אתה צודק. אני גם מסכים שהאחים התכוונו לעשות טריולוגיה חכמה, אבל תודה שהמשחק ב3 מחורבן


לתחילת הכתבה
 
קישורים
האתר הרשמי של הסרט.

עוד על הסרט ב-IMDB

ביקורת על המטריקס 2

מאחורי הקלעים של המטריקס 2


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב