הניצוץ של קובריק - ביקורת סרט
גולן ארביב

במאמר ראשון ב-ISF מביא לנו גולן ארביב את סטנלי קובריק - מהגדולים שבבימאי הקולנוע בני זמנינו, ומי שביים כמה מסרטי המדע הבדיוני הגדולים בכל הזמנים, ואת סרטו 'הניצוץ'. אנו מברכים את גולן על הצטרפותו לצוות האתר ומקווים לראות עוד מאמרים פרי עטו בזמן הקרוב.






'הניצוץ' (The Shining)

סרטו של סטנלי קובריק (בימוי ותסריט)

מבוסס על רב המכר "הניצוץ" מאת סטיבן קינג (בעברית בהוצאת מודן)

ג'ק ניקולסון, שלי דובאל, דני לויד

בריטניה 1980, צבע 156ד'







סטנלי קובריק נולד בשנת 1928 ברובע ברונקס בניו-יורק, למשפחה יהודית-אמריקאית מהמעמד הבינוני ממוצא מרכז אירופאי. אביו היה רופא ידועשהנחיל לו את האהבה לשחמט. בגיל 13 קיבל במתנה מאביו מצלמת "גראפלקס" והחל לעסוק בצילום. במהלך לימודיו בתיכון היה לצלם הרשמי של בית-הספר. עקב ממוצע ציונים נמוך הוא לא התקבל ללימודים בקולג', וכך - בגיל 16 הוא נשכר לעבוד כצלם במגאזין "Look". הוא עבד שם במשך 4 שנים, שבמהלכן סייר ברחבי ארה"ב ויצא גם למשימות צילום באירופה.

במהלך עבודתו כצלם התחיל להתעניין בקולנוע. הוא נהג לבלות שעות רבות במוזיאון לאומנות מודרנית בניו- יורק בצפייה בסרטים, והתוודע שם לסרטיהם של מקס אופולס ואורסון וולס, יוצרים שישפיעו עליו בהמשך דרכו.

באותה עת הוא התוודע גם לכתביהם התיאורטיים של אייזנשטיין ופודובקין, והצטרף כסטודנט שלא מן המניין לקורסים באוניברסיטת קולומביה בניו-יורק.



שלוש אהבות נעוריו- השחמט, הצילום וגם מוסיקת הג'ז- השפיעו בעתיד על עיצובו כבמאי קולנוע.


המפגש עם אלכסנדר סינגר (חבר כיתה לשעבר), שעבד בחברה שהפיקה יומני קולנוע, הוביל לבימוי סרטו התיעודי הקצר הראשון, "יום-הקרב", ב- 1951. לאחר סרט קצר נוסף ("הכומר המעופף", 1951) גייס קובריק 9,000 דולר מבני משפחה ומחברים וביים את סרטו העלילתי הארוך הראשון- "פחד ותשוקה" בשנת 1953. את סרטו העלילתי הארוך השני, "נשיקת רוצח" (1954), ביים על-פי תסריט של אחד מחבריו המשוררים מהגריניץ' וילג', הוארד סאקלר. הפעם ההפקה הייתה עשירה יותר, 40 אלף דולר, שאת רובם השקיע קרוב משפחה, רוקח מהברונקס. במהלך אותה תקופה (1952- 1954) שימש גם קובריק כבמאי צוות שני בסדרת הטלוויזיה "אומבינוס" בפרקים שהוקדשו לאברהם לינקולן. מפגש עם ג'יימס ב. האריס, בנו של בעל חברת הפצה לסרטי קולנוע וטלוויזיה, הצמיח תנופת יצירה. האריס הפיק למענו את "ההרג", "שבילי תהילה" ו"לוליטה".



משנת 1961, חי קובריק בבריטניה. הוא נישא ל-3 נשים ויש לו 3 בנות. קובריק הלך לעולמו ב- 7 במרץ 1999 בביתו שבמחוז הרטפורדשייר כשהוא בן 70, חודשים ספורים בטרם הפצת סרטו האחרון "עיניים עצומות לרווחה" בכיכובם של טום קרוז וניקול קידמן. באותו הזמן עבד גם על התסריט לפרוייקט הבא שלו "אינטיליגנציה מלאכותית", שלבסוף הגיע אל הבד בבימויו של ידידו סטיבן שפילברג.



סרטיו של סטנלי קובריק מציירים תמונת עולם בעייתית - התמונה יפה אך העולם מכוער ומאיים. לעומת היופי המוקפד שבארגון הויזואלי והקולי, מסתמן כיעור מוקפד בעיצוב דמותו של האדם. ניראה כי הקו המחבר בין הדמויות והסיטואציות בסרטיו של קובריק הינו- מאבקים המתאפיינים באכזריות סמויה שמחלחלת או באלימות מתפרצת. האחרונה מזוהה במיוחד עם ה"תפוז המכני". בסרטים אחרים של קובריק, העדשה הנרטיבית ממוקדת יותר בפנים האנושיים, רק כדי לחשוף בהם את העווית של הכאב והטירוף. גורדון בנקס, במאמרו- "הפסיכופטים של קובריק" טוען כי החברה וטבע האדם הנשקפים ביצירתו של סטנלי קובריק לעולם "מופרעים נפשית" באופן מסוים. בנקס רושם קווים (קליניים) לאופי הפסיכוטי: חוסר אחריות והיעדר יכולת לחוש אשמה או חרטה; שקרנות ומניפולטיביות; חוסר היכולת לחוש אהבה וליצור קשר רגשי הדדי.



יש לזכור כי קובריק עשה את סרטיו הידועים ביותר "2001 אודיסאה בחלל" ( 1968) ו"תפוז מכני" (1971), בתקופה שבה הדיון בקולנוע באמנות הגיע לאחד משיאיו הנלהבים והקריטיים ביותר. הניסיון לחבר בין מרכיבים "גבוהים" ו"נמוכים" היה לאחת הסוגיות שהניעו את התיאוריה הקולנועית באותן שנים. קובריק היה לאחד מחביבי התיאוריה שביקשה להפקיע את הקולנוע מתחום התרבות הפופולרית הסתמית, ולחשוף את המנגנונים האידיאולוגיים והניסיוניים שהניעו אותה. קובריק נתפס כמי שצמח מתוך הקולנוע האמריקאי, אבל חתר גם באופן שבו עשה את סרטיו וגם בדרך שבנה את המיתוס שלו כבמאי אקסצנטרי וייחודי. הציפייה הארוכה לכל אחד מסרטיו, שרק הלכה והתארכה עם השנים, עטפה את הקולנוע שלו בהילה רומנטית, והזמן הרב שהקדיש לעשייתו של כל סרט העמיק את המיתוס שלו כיוצר שחותר לשלמות בכול מחיר.

והיו כמובן גם הגינונים, ההימנעות שלו מכל מגע עם התקשורת, הפחד שלו מטיסה, שגרם לו לא לעזוב עוד את בריטניה לאחר שהיגר אליה בשנות ה-60, והיחס הקשה שלו לשותפיו ליצירה - במיוחד השחקנים, שכמה מהם הודו שנזקקו לזמן רב כדי להתאושש מהחוויה הלא תמיד נעימה שחוו איתו. שלי דובאל, למשל הודתה במפורש בטראומה שחוותה כשכיכבה ב- 1980 ב"הניצוץ", לצידו של ג'ק ניקולסון. ועברו כמה שנים טובות עד שהיא הייתה מסוגלת להופיע פעם נוספת מול המצלמות. שני הסרטים "2001 אודיסאה בחלל" וה"תפוז המכני" יצאו בשיאה של התקופה שבה הקולנוע נהפך לאומנות המובילה בקרב אינטלקטואליים צעירים ולימודי הקולנוע השתרשו באקדמיה והיו לסמל המיידי, הישיר והאופנתי ביותר של המהפך הזה. הם היו הטקסט שמולו בדק הקולנוע המודרני את המהמורות האסתטיות והאידיאולוגיות שנקרו בדרכו מאז מלחמת העולם השנייה.



סטנלי קובריק המנוח, היה במאי שפנה אל הצופים להרגיש דרך הראש והכריח אותם לחשוב- לרוב על דברים לא נעימים. ניתוח של "הניצוץ", יראה כמה מהקווים האופיניים לעבודתו של קובריק.



"הניצוץ" (1980) עוסק במשפחה אמריקאית במשבר. למעשה קיימים עימותים בין האב לבנו על רקע אירועים ורוחות מן העבר, שהבן מנסה לדחותם ולהזהיר מפניהם ואילו האב מזדהה עימם ונכנע ליצריו הפרימיטיביים.



את התסריט ל"ניצוץ" כתב קובריק בשיתוף עם הסופרת, המבקרת והפרופסורית לספרות, דיאן ג'ונסון, שהתמחתה בז'אנר הגותי, על-פי רומן רב-מכר מאת סטיבן קינג, שנחשב לפופלרי מבין סופרי האימה האמריקנים. קינג עצמו, יש לציין, מאד לא אהב את הטיפול הקולנועי שקובריק העניק לספרו, והעדיף את סידרת הטלוויזיה שנעשתה עפ"י הספר בסוף שנות התשעים.



"הניצוץ" הוא סרט ז'אנר שאינו נשמע לחוקי הז'אנר. למרות שנמצאים בו אלמנטים אופייניים לז'אנר הגותי ולמה שמכונים ה"סלשר פילמס". העובדה שקובריק פנה לעסוק בז'אנר "נחות", ובאותה עת לא לגמרי אימץ את חוקיו, ניכרה במבוכה המסוימת שהביקורת הפגינה כלפי הסרט עם יציאתו הראשונה אל המסכים.



הסרט עוסק במשפחה אמריקאית בת שלוש נפשות: ג'ק טורנס (ג'ק ניקולסון), מורה לשעבר וסופר המתכנן לכתוב רומן, רעייתו ונדי (שלי דובאל), ובנם דני (דני לויד). כבר בהתחלה מסתבר לנו שדני ניחן בסגולה על טבעית המכונה- "ניצוץ", המאפשרת לו לראות אירועים מהעבר ומהעתיד וגם ליצור קשר טלפתי עם אנשים אחרים בעלי תכונה זהה. כשרונו המיוחד של דני בא לידי ביטוי באמצעות "חברו" הדמיוני, טוני, שלטענתו שוכן בתוך פיו.

ג'ק מקבל על עצמו משרה חדשה, לשמש כמשגיח המלון המהודר והמבודד בקולרדו "אוברלוק", בתקופת החורף הארוכה, כשהמקום שובת מכל פעילות. כמובן ששמו של המלון- 'Over look' הוא בעל משמעויות שונות- גם משקיף על, גם מתעלם, וגם צפייה אל מעבר. כל המשמעויות השונות מתקשרות להתרחשויות בסרט.



בראיון הקבלה שנערך לג'ק בתחילת הסרט, הוסבר לו כי המלון מתפנה מעובדיו ומאורחיו בתקופת השלגים, עת בה הגישה אליו בלתי אפשרית. המראיין מספר לו גם על מקרה שאירע במלון לפני שנים אחדות, כאשר משגיח קודם- צ'רלס גריידי נתקף טירוף מחמת הבדידות, רצח את רעייתו ואת בנותיו התאומות והתאבד לבסוף. ג'ק מתייחס למקרה בביטול וטוען שהבדידות היא משאת נפשו כי הוא זקוק לה לצורך כתיבת ספרו. עוד הוא מסביר ואומר שבת זוגו היא חובבת מושבעת של ספרי אימה.

כמובן שדי מהר מסתבר לנו שהמלון רדוף רוחות מן העבר והאירועים שאירעו בו ישובו להטריד את יושביו החדשים. מה עוד שהטירוף מבצבץ מהדמות שמגלם ניקולסון כבר בהתחלה, והפרנויה והשיגעון ישתלטו עליו כליל בהמשך (עוד מתברר, שהוא גם אלכוהוליסט לשעבר וכבר היה אירוע שבו הוא פגע פיסית בבנו).



רבים מהאלמנטים של הז'אנר הגותי אכן קיימים בסרט- הבית המפואר המבודד או החדר הנעול שהכניסה אליו אסורה. כשבני המשפחה עורכים סיור מודרך במלון הם פוגשים בשף השחור של בית המלון-דיק הולוראן, שניחן גם הוא באותה תכונת "ניצוץ". הולוראן מזהיר את דני שלא להיכנס לחדר 237, החדר שבו גריידי רצח את משפחתו. אך קובריק אינו משתמש בקונבנציות חזותיות ונרטיביות של סרטי האימה. האירועים מתרחשים ברובם באור מלא, ואין כמעט סצינות "הפחדה" סטריאוטיפיות (אולי מלבד הסצינה שבה ג'ק מחסל את הולוראן במכת גרזן).



קובריק בדרכו הוא במאי קר ושקול המביט בהתרחשויות מבעד לחיץ אינטלקטואלי. המבקרת פאולין קייל טענה בזמנו, שהסרט אינו מפחיד בגלל המרחק שקובריק יוצר בינו לבין האירועים. כלומר , גם כשקובריק עוסק בכאוס, הרי שמדובר בכאוס מסודר ומחושב היטב.



הפרשנויות הרבות לסרט ביקשו לגלות בו משמעויות פוליטיות וחברתיות. העובדה שהמלון נבנה על אתר קבורה אינדיאני, והעובדה שהוא שימש כמקום מפלט לאנשי החברה הגבוהה, מקום כינוס לחוג הסילון (עוד בטרם שהמושג נכנס לשפה, כדברי מנהל המקום), ואפילו ביקרו בו נשיאים אמריקאים, פורשו כאלגוריה על הפוליטיקה הגזענית של אמריקה. הטענה שעלתה הייתה כי המלון הוא סמל לאמריקה הנרדפת על-ידי עברה הגזעני והרצחני. ג'ק מתמנה להשגיח על אותו חלום אמריקאי, וסופו שהוא נבלע לתוכו. ג'ק מוציא אל הפועל את כל האלמנטים האלימים הטמונים בהיסטוריה האמריקאית, המאוזכרים הן בראשיתו של הסרט - במיקומו הבעייתי של המלון, והן בסיפור על פרשיית שיירת החלוצים שנתקעה בהרים הסמוכים ואנשיה ניזונו מבשר אדם.



אחד הדימויים המרכזיים ב"הניצוץ" הוא המבוך, אשר באופן סימבולי מעיד על מבוכים ממשיים ונפשיים כאחד. מחוץ למלון מצוי מבוך של שיחים ירוקים שבו מתרחשת סצנת השיא של הסרט, ופנים המלון מצטייר כמבוך של מסדרונות. דימוי המבוך מוצא ביטוי גם בדוגמאות השטחים המכסים את הרצפות. קובריק, כדרכו, מעניק לדימוי זה עוצמה וירטואוזית הן בצילומי הטרקינג הארוכים העוקבים אחר דני המסייר במסדרונות על תלת אופן (קובריק, שנודע כמי שאימץ את הטכניקות החדישות ביותר במצלמת הסטידיקאם), והן בסצינת המרדף לקראת סיום הסרט, כאשר האב אחוז האמוק יוצא לצוד את בנו בתוך המבוך המכוסה שלג.



מוטיב נוסף שעולה בסרט "הניצוץ" הוא הדואליות. מוטיב זה, שמקורותיו בספרות הרומנטית הגרמנית, עשה את דרכו לקולנוע האקספרסיוניסטי הגרמני. מהקולנוע האקספרסיוניסטי הגיעו הכפילים לסרטי האימה האמריקאיים.

קובריק, שציין את השפעותיו של פרויד (במיוחד במאמרו מ-  The uncanny", 1919), בנה בדומה לאקספרסיוניסטים הגרמניים עולם של כפילויות והשתקפויות, המסמלות את כוחות האופל הפורצים ממבוכי הנפש והתת מודע ומעוותים את המציאות.



הכניסה למלון היא כניסה לעולם של מראות, מקום שבו אירע רצח נורא והוא ישוב על עצמו בהשתקפות מזוויעה. טוני, כפילו הדמיוני של דני, מאפשר לו לבוא ולשחק עמו "לנצח ולנצח" רגע לפני שהאב מגיע לדלת חדרם עם הגרזן, דני חוזר במעין מנטרה על המילה redrum , האנאגרם של murder. הוא רושם את המילה "רצח" במהופך על דלת החדר, והאם מגלה אותה בהשתקפות במראה.

אפילו למבוך יש דגם מוקטן בתוך המלון, בסצינה שבה ג'ק מתבונן במודל המבוך המיניאטורי מצולם מלמעלה ומתגלות בתוכו שתי דמויות זעירות, השתקפותם של ונדי ודני המסיירים באותה עת במבוך שבחוץ ובעצם לכודים במבטו של האב.



גריידי, האב הרוצח, מתוודע לג'ק בבאר של המלון. גריידי מופיע בדמות באטלר (כפילות) בנוסח בריטי, המשרת קהל לקוחות בשנות ה- 20 של המאה (אנו לא מקבלים הסבר הגיוני מדוע חזיונותיו של ג'ק מתרחשים דווקא בשנות ה-20 בעוד שמעשה הרצח של גריידי התרחש בשנות ה-70). גריידי הופך להיות מודל של הזדהות עבור ג'ק, וגם לדמות האב המנחה אותו במסעו הרצחני. בדומה ל"ד"ר ג'קיל ומר הייד", בסופו של דבר משתלט הכפיל הרצחני כליל על ג'ק והאיש הופך למפלצת.



בשליש האחרון של הסרט משפחת טורנס הופכת לשיקוף מעוות של המשפחה הגרעינית האמריקאית. משפחה שבה האם מתגוננת במחבט בייסבול ובסכין מטבח והאב מתרוצץ עם גרזן כבאים. ג'ק, המציג עצמו כזאב הגדול והרע שבא ללכוד את החזרזירים, מנפץ את הדלת ומכריז  Wendy I`m home , פרודיה שחורה על המשפחה האמריקאית הסוריאליסטית של סרטי "הרואד-ראנר", שאחד מהם נראה בסצינה הראשונה שבמהלכה אנו מתוודעים לראשונה לוונדי ולדני.

בסיום, לאחר שוונדי ובנה נמלטים מהסיוט, אנו שבים לדמותו הקפואה של ג'ק בתוך המבוך, אבל ה"הקפאה" היא כפולה, כי היא התמונה הבאה היא דמותו המחייכת של ג'ק (או אולי בעצם כפיל מהעבר) בתוך צילום התלוי על קיר המלון שבו הוא נראה לכוד לנצח בקרב קהל חוגגים במלון בארבעה ביולי של שנת 1921.



קובריק שנודע כבמאי סרטי מדע בדיוני, ידע עוד בתחילת הקריירה שלו, בטרילוגיה העתידנית המפורסמת, "ד"ר סטריינג'לאב","2001 האודיסאה בחלל" ו"התפוז המכני" , (כל אחד מהם ראוי למאמר נפרד בעתיד) לייצר סרטים שיפעלו במספר מישורים (שכליים ורגשיים דרך המבע הייחודי לאומנות הקולנוע) ובמספר רבדים כך שניתן להבינם כפשוטם - מה שמסביר את הצלחתם הקופתית, אך גם לחפור בהם ולמצוא אוצרות למחקר מעמיק יותר ומעניין.



אסיים בנימה אישית, קובריק היה ועודנו, עבורי, האב הרוחני בכל מה שקשור לקולנוע כמו שניטשה
הוא האב הרוחני שלי בכל הקשור לפילוסופיה. על החיבור ביניהם במאמר הבא.





עריכה: רני גרף




לידיעה זו התפרסמו  4  תגובות
תגובות
1   בתור אדם שלא ראה יותר מדי קובריק
00:00:00  29/09/2003 עידן   
בהחלט סיקרנת אותי לגבי הסרט הזה. כתבה מקיפה ומרשימה מאוד :)

2   מאלף
00:00:00  29/09/2003 ח. קוגל   
כל מילה במקום. מה גם שבשבוע שעבר הזדמן לי לראות שוב את הניצוץ ואת התפוז המכני ועתה - לאחר שקראתי פרטים שלא ידעתי על עברו של קובריק, אני מבין איך זה שהסרטים הנ"ל (כמו-גם האודיסאה בחלל) מצולמים כל-כך טוב. המשך בעבודה הטובה.

3   אין אין אין אין אין אין אין אין
13:15:00  23/06/2007 דנהלה   
ראיתי את הסרט בפעם הראשונה בחיי לפני כיומיים והוא באמת ראוי לכל תשבוחת אפשרית.
אבל יש כמה דברים שלא סגורים - מה זאת אומרת שכל הזמן זה היה ג'ק (מילותיו של הבאטלר) לא ברור לי

4   עניין של גלגול נשמות
15:31:00  12/05/2008 גולן ארביב   
בהיותו של קובריק סיינטולוג הוא האמין באפשרות הזו רק שכמו בסרטיו הוא עושה היפוך לדברים כאן הרוע מתגלגל שוב ושוב ואין תקוה לא לג'ק ולא למין האנושי


לתחילת הכתבה
 
קישורים
ראיון עם סטנלי קובריק ב-ISF

אתר המוקדש לסרט 'הניצוץ'

עוד על הניצוץ ב-IMDB

הדף של קובריק ב-IMDB


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב