|
|
|
|
|
|
אי שם בשמי התכלת - ביקורת קומיקס
ליאה
|
|
למרות שלא נראה שיש איזה ישראלי בין הכשרונות שמאחורי "מרידיאן", אחד הכותרים היותר פופולריים של חברת קרוסג'ן, ליאה לא קונה את זה כל כך בקלות. שמות כמו ספי, אילן ומירה לא באים מהשראה פתאומית. נערות מתחסדות ותמימות שמסוגלות לעוף? זה כבר סיפור אחר.
|
כבר מזמן שלא היתה עדנה בקומיקס למין הנשי כמו בחברת קרוס-ג'ן. אם לא מספיקות כל אותן בחורות המככבות כגיבורות האמיתיות, התיימרו כעת אנשי קרוס-ג'ן, ובמיוחד ברברה קסל, המוח שמאחורי "מרידיאן", ליצור קומיקס לבנות הנעורים. קסל טענה שזהו פלח שוק לא מנוצל, ובדיוק מה שהיא היתה רוצה לקרוא כשהייתה ילדה. הקומיקס בפירוש נועד למין הנשי - ולנשים צעירות.
לרוע המזל, יש כאן שתי מטרות שונות. ברברה קסל, בימי ילדותה, חיה לה בעידן תמים ועדין-נפש. לא היו מאתיים ערוצים בטלוויזיה, דוגמניות לבשו קצת יותר ופוליטיקאים לא היו מושחתים. אולי זה באמת הקומיקס שהיה חסר לה אז. אבל בעולם הציני של היום, כשהרומנטיקה נעלמה והתיכוניסטיות הממוצעות צופות ב"באפי" במקרה הטוב וב"קלולס" במקרה הרע, האם באמת יש מקום לקומיקס כמו "מרידיאן"?
העולם הוא דמטריה, שפעם היה כולו ממלכה משגשגת. כיום, החיים הטובים באמת הם רק על איים המרחפים מעל פני האוקיינוס בעזרת גבישים הנחצבים במיוחד לשם כך. שמה של הגיבורה שלנו הוא ספי. נערה בלונדינית עם עיניים ירוקות, בת שש-עשרה. ילדת טבע, לבושה רק בשמלות קצרצרות שמדי פעם, כשהרוח נושבת, גם חושפות טפח מתחתוניה. השיער תמיד פרוע, הרגליים תמיד יחפות, וכמובן שהיא מעולם לא התאפרה. ספי היא בתו של טורוס, שליט האי המרחף מרידיאן, (אם כי מה הצורך בשליט, באי שכולם עובדים בו באושר כבקן נמלים, ושהשלום והאחווה שוררים בו כבין ביבי לשטרית, זאת לא ברור), ואמורה לרשת את השלטון כשימות. היא יתומה מאם, אך למרות זאת חייה מאושרים ופשוטים עד כדי גיחוך. בני מרידיאן, האי בו ספי נולדה וחיה כל ימיה, הם בוני ספינות במקצועם, שכמעט וסוגדים לשמיים. ספי מבלה את כל ימיה בחוץ, ברוח החופשית, לומדת להטיס ספינות אוויר, חולמת בהקיץ על איש צעיר בשם ג'אד, מטיילת וחוקרת את סביבתה, ומתחבבת על כולם, אלא מה?
כמובן שיש רשע בסיפור, והוא, כדרכם של רשעים, לובש רק אדום ושחור, מסתובב כשחיוך מסתורי על פניו ומבט זדוני בעיניו, וכולם פוחדים ממנו. כמה טוב שיש מקומות בהם העולם עודנו ברור כשמש וצלול כמים.
אותו רשע מרושע הוא אילן, אחיו של טורוס ושליט אי מרחף אחר, קאדאדור. בערב בהיר אחד הוא מגיע לבקר את אחיו במרידיאן. כשהשניים יושבים לבדם על המרפסת, מציע אילן, בפעם האלף, איחוד בין האיים. טורוס מתנגד שוב - אנשי מרידיאן הפשוטים לא מתאימים לחיות יחד עם אנשי קאדאדור, העוסקים במסחר וחיים בטירות גבוהות ושבילים מרוצפים. בעוד אילן מנסה לשכנע אותו, ציפור דמוית בז יורדת לעברם, ולפתע עיניה זוהרות...
טורוס ואילן מקבלים שניהם את החותם המוכר של קרוסג'ן, הסמל האדום והצהוב: טורוס על החזה, אילן על הצוואר. לרגע נדמה שסוף סוף זה קרה: לקרוס-ג'ן נגמרו המקומות לשים בהם חותם בצורה אסתטית, מבלי לפלוש לאיבריהם המוצנעים של הגיבורים, ולכן בפרץ של חוסר השראה הציבו את החותם של טורוס בדיוק במקום בו נמצא החותם של סאם מ"סיג'יל". לרוע המזל, מצבו הבריאותי של טורוס קשה, וליבו לא מסוגל לשאת את ההלם. הוא עובר דום לב ומת במקום. ספי ושאר אנשי הבית פורצים אל המרפסת, וספי הבוכייה מחבקת את אביה כשנשמתו נעלמת. כשהיא מרימה את ראשה, הסימן המוזר נמצא על מצחה.
בעוד ספי עסוקה באבלה ומנסה להתמודד עם האובדן הנורא ועם היותה יתומה מאב ומאם, אילן מנצל את המצב. מוחו החריף מבין במהרה שהסימן שלו מעניק לו כוח מסוים, ושלספי, סביר להניח, יהיה כוח זהה, או לפחות דומה. אל חדר השינה שלה הוא מפנה שליח נאמן כשפגיון בידו, וממהר להתפרץ פנימה ולהרוג את הפושע לפני שספי תיפגע. כשהיא מבולבלת והמומה מכך שאחד מאנשי ביתה יוכל לפגוע בה, אילן מסביר לספי שיש כאן מזימה גדולה מזו הנראית לעין, ושהאדם ששלח משרת כדי להתנקש בחייה יעשה זאת שוב. למעשה, הוא טוען, המקום היחיד בו היא תהיה בטוחה כעת הוא הרחק ממרידיאן. הוא לוקח אותה איתו לקאדאדור, ושורף את הבית מאחוריהם בכוחותיו החדשים.
בעוד ספי מבלה את זמנה בקאדאדור הגלותית והזרה, שולח אילן את כוחותיו לעשות מה שתמיד רצה, להשתלט על מרידיאן, בה בעת שהוא מסביר לכל מי שטורח להקשיב שהוא בסך הכל שומר על נכסיה של ספי. בינתיים, הוא מסביר לספי את המעט שהבין על הכוח של שניהם, אלא שמתברר שבעוד כוחו שלו מתמקד בהריסה, ספי מסוגלת בעיקר ליצור, להשלים את החסר, לתקן.
ככל שהזמן עובר, ספי, שאינה מטומטמת כל כך (גם אם היא בהחלט נראית כך), מתחילה להבין שאילן לא בחור נחמד במיוחד, שאנשי האי שלה לא חיים בשלווה עם אנשי קאדאדור אלא מצויים במלחמה נוראה, ושאילן לא מתכוון להניח לה ללכת. כל מה שהיא זקוקה לו היא דחיפה קטנה מהמוזה של גיאטן: זקנה נמוכה ומשונה, בעלת עיניים כתומות, היודעת כל מה שיש לדעת על ספי, אילן, עברם, עתידם והסימן המסתורי שלהם. אותה הדחיפה מגלה לה שאילן שומר תמונה של אמה המנוחה, אידריה, תלויה סביב צווארו. כשהיא חוקרת אותו, הוא מתוודה על כך שאהב את אידריה ורצה שתינשא לו. מלודרמה משפחתית קורעת לב! ספי ההמומה בורחת משם, עולה על ספינת אוויר ויוצאת לכיוון מרידיאן. אלא שכוחות קאדאדור שרודפים אחריה עושים טעות איומה וגורמים לכך שהיא נופלת מספינתה הקטנה.
כאן מתחילה ההרפתקה הגדולה, השביל הארוך ביותר, המסע המופלא הביתה, הדרך האפלה מכל. ספי נופלת אל הקרקע - נפילה שהיתה אמורה להרוג אותה. כמובן שבדרך מסתורית היא יוצאת בריאה ושלמה. מרגע זה ואילך מתחילה ספי בתהליך איטי של התאוששות, התבגרות, למידה לעשות שימוש חכם בכוחותיה, עשיית בריתות עם אלו שניתן לבטוח בהם, הבנה מפוכחת במי אסור לה לבטוח, וקבלת החשיבות שבנעילת נעליים. כל מסע הגילוי העצמי הזה, דרך ערי כורים הומות (שכן, כפי שציינתי, רוב האיים המרחפים זקוקים למחצב מיוחד כדי לשמור על תכונתם זו), אדמות מתות (העולם דמטריה הוא עולם בו רוב הקרקעות הנמוכות חסרות חיים ומלאות יצורים מפלצתיים), ומושבות של חוטבי עצים (שם ספי המומה לגלות שהעצים שבהם אנשי מרידיאן משתמשים לבניית הספינות, בהן הם מתגאים כל כך, אינם צצים מהאוויר!). כל המסע הזה, המצוייר היטב ע"י האמנים עתירי הדמיון של "מרידיאן", היה עשוי להיות מרתק. אלא שעוד לפני שהמסע מתחיל מבין היטב הקורא את אותה היכולת של ספי, הכוח החשוב כל כך לסיפור, המתנה המסתורית והבלתי ניתנת להחזרה שירשה מאביה: התמימות המתחסדת והמעצבנת כל כך שלה. למה, על מה חשבתם? ספי מלווה את הסיפור לכל אורכו בקריינות הנודניקית. היא מספרת מדי פעם על הלקחים שלימד אותה אביה (להיות ילדה טובה, לעזור לזולת, לעבור תמיד במעבר חצייה וכו'), על כמה שהיא אוהבת את מרידיאן (כל משפט שני מתחיל במילים "אצלנו, במרידיאן..."), על רגשותיה כלפי סביבתה (הו, כמה שהאנשים כאן נחמדים! רגע, למה הם אוסרים אותי?), ועל כמה שאנשים לא מסוגלים להודות לטבע ולהבין באמת את האדמה והעצים ומגוון צבעי הרוח הקסומים.
הבעייתיות של הסיפור היא שאין באמת נערות כמו ספי, שכמה שבועות אחרי מות אביהם האהוב כבר עולות מחדש על הדרך הביתה ויודעות בדיוק מה לעשות. אין נערות כל כך רודפות-טוב וחובבות שלום, צדק ואחווה. אין נערות כל כך חסרות חוש הומור. אין נערות שמיד עם הגיען למקום חדש, בלי לחשוד באיש, יצילו את כל סביבתן מכיליון בלי לבקש תמורה או אפילו לחשוד שינסו לנצל את כוחן. אין נערות שכל הציפורים, הפרפרים, האנשים, העצים והאדמה אוהבים אותן. ספי היתה יכולה, מבחינה זו, להיות הגיבורה האולטימטיבית של דיסני - היא שילוב של פוקהונטס, שלגייה וסינדרלה, אם לאחת מכל אלו היה שיער בלונדיני.
גרוע יותר, ספי ואנשי מרידיאן שעזבה מאחוריה הם עסקת חבילה, כנראה. מדי פעם, אנו נחשפים לאותם אנשים טובים ופשוטים שנטשו ביגונם את האי מרידיאן מאחוריהם, לרחמיהם של חיילי קאדאדור (ואין להם כאלו, למקרה שתהיתם) ופנו לחפש להם בית חדש. אנשים אלו - כאמור, טובים ופשוטים, ישרים כסרגל - משמימים ומשעממים בדיוק כמו ספי. מדי פעם נאלץ הקורא לתהות למה לכל הרוחות הם צריכים לעניין אותו. האקשן בסיפור גם הוא מוגבל למדי, ורובו נזקף לזכותו של אילן - שכן, כוחותיה של ספי אינם מסוגלים להרוס, אלא רק לדחוף, לתקן, וכמובן לעוף - מתנה חשובה ביותר בשמי דמטריה, אלא שספי מתעקשת להשתמש בה בעיקר במקרי חירום ומבטלת כל השוואה נוסטלגית שהיתה עשויה להיעשות לפיטר פן.
בנקודה זו ברור כבר שנקודת ההשקפה הצינית, אינה מתאימה כדי ליהנות באמת מסיפור כה תמים, אגדתי ומתוק. בנות-עשרה הן אכן קהל היעד המוגדר של "מרידיאן" - אם כי הקומיקס הזה צריך להיות מיועד בעיקר לילדים, כמו כל אגדה אחרת. שהרי מרידיאן הוא אכן מעשייה מהסוג הישן והטוב, רק שהפעם הוא מופיע בקומיקס, וזה כשלעצמו אינו דבר רע. ילדים בארה"ב, למשל, יכולים להגיש בוק-ריפורט על "מרידיאן" בדיוק כפי שהם יכולים לעשות זאת על ספרים. מרידיאן הוא קומיקס עם מסרים חינוכיים, טוב בהרבה מספרי הזבלונים שהיו פופולריים בזמנם בארה"ב, דוגמת "צמרמורת" ו"חלומות נעורים". קומיקס יצירתי כל כך הוא בהחלט דרך מצוינת, מעשירה וחינוכית לגרום לילדים לקרוא. בשבילנו, הגדולים? לקרוס-ג'ן יש עוד 13 כותרים.
מה בכל זאת נקודות האור בסיפור, האלמנטים המתאימים לבוגרים, הדברים שגרמו לי לצלוח שני אוגדנים בסופשבוע אחד? קודם כל, העובדה שהכותר הרץ קרוי "מרידיאן" ולא "ספי". אין להכחיש שהסיפור מתרכז בספי ובהתבגרותה, אבל בעולם זה יש שני נושאי-חותם, ספי ואילן. אילן הוא דמות מעניינת בהרבה מאחייניתו. הוא שאפתן, מרושע, למוד ניסיון-חיים ושנון. דרכו נכנסת למשחק שחקנית נוספת, רישה. לכאורה בת דמטריה רגילה, שבמהרה תהפוך להרבה יותר מכך. בעוד ספי עושה את דרכה דרך היבשת, סמוכה ובטוחה שהיא מגבשת לה בני-ברית חזקים שאילן לא יוכל להם, הוא כבר חושב הרבה יותר גבוה - למקום ממנו בא החותם שלו, ולאנשים המסתוריים שכפי הנראה יודעים עליו יותר ממה שהם מוכנים לחשוף. בכלל, את קאדאדור עוטף ערפל של תעלומות, הקשור גם איכשהו למותם של הוריה של ספי, ולאחד מאנשי מרידיאן שנשלח לגלות בקאדאדור. אילן עצמו דמות הרבה פחות שטוחה מספי - למעשה, נראה שבדרכו שלו הוא אוהב את אחייניתו הסוררת, ושמה שבאמת רצה היה לאחד את קאדאדור ומרידיאן תחת שליטתו, ולהוריש לה אותם כשימות.
ואיך אפשר בלי להגיד מילה על האומנות. כשלעצמה, היא טובה. הציורים מקצועיים, מלאים ומפורטים, כמו בכל קרוס-ג'ן ממוצע. הרקעים נפלאים, הכריכות מסקרנות, כל ריבוע מלא בפרטים קטנים ותיאורי הנוף מדברים בעד עצמם. אלא שאלמלא הסימן על מצחה של ספי, סביר להניח שלא ניתן היה לזהות אותה בין חוברת לחוברת. נראה שהיתה איזו מחלוקת בין האמנים על הדרך הנכונה לצייר ולצבוע את פניה. בתחילה, ניכר היה שספי לא מתאפרת דבר שהתבטא בעיקר דרך שפתיים בלתי מודגשות. אחר כך הודגשו השפתיים, השיער נמשך לאחור והגבות הפכו לקווים מחמיאים, ואז חזר שוב הכל להיות כמו בהתחלה. לעיתים שפתיה של ספי אדומות, לעיתים הן ורודות. היא מעולם לא חייכה את אותו החיוך פעמיים (וחיוכה מזכיר בצורה מחשידה ביותר נערה בת גילה ממרידיאן), פיה משתנה מסטנדרטי לקטן לבעל שפתיים מלאות, ושיערה לעיתים חלק, לעיתים מתולתל ולעיתים גלי. יש גבול לחופש האומנותי. מדובר, אמנם, בפרט שולי, וסביר להניח שאם תקראו חוברת בחודש, (כפי שהחוברות של מרידיאן ושל כל כותר אחר של קרוס-ג'ן יוצאות), או אם אינכם שמים לב לפרטים, או אם אתם מסוגלים לתת לאמן הרבה קרדיט ולהניח ששינויי המראה נובעים משינויי האופי העוברים על ספי, השינוי יהיה בלתי מורגש. אבל אם קניתם אוגדן, תבחינו בבירור בשינוי החד וייתכן מאוד שהוא יפריע לכם.
בסופו של דבר, "מרידיאן" הוא קומיקס מצוין - אלא שהוא נועד בעיקר לתמימים, לחובבי אגדות, לילדים בנפשם, ולמעריצים מושבעים של דיסני, כאלו המסוגלים לדמיין עלילה דיסנית ממוצעת הנפרשת על גבי מאות עמודים.
וספי?, בסוף האוגדן השני, היא עוד ריחפה לה אי שם בשמי התכלת של דמטריה, הבעה נחושה בעיניה וצוות פרחחים מקומיים שאספה מכמה ערי-אדמה מתלווה אליה. היא עוד תמצא את הדרך הביתה. תסמכו עליה.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 4 תגובות
|
תגובות
|
1 כתבה מצוינת - אני מסכימה לחלוטין. יש פוטנציאל אבל התוצאה מ-ש-ע-מ-מ-ת
|
|
00:00:00 17/09/2003
|
יערה
|
|
הסיבה היחידה שהנחתי את עיני על הקומיקס הנ"ל היא שהוא מובא כחלק מהאוגדן של פורג'. למרות שחשבתי שהסיפור מעניין, והאמנות טובה - איבדתי עניין מהר מאוד, ובכרכים הבאים אפילו לא טרחתי לקרוא את הקומיקס.
|
|
2 רעיון חביב, אבל...
|
|
00:00:00 22/09/2003
|
אורון
|
|
בתור קורא מושבע של קרוסג'ן, אני מתקשה להתחבר לסיפורים שברברה קסל כותבת. יש בסיפורים שלה אי סדר משונה, חורים פה ושם, וכל מני הצהרות מפוצצות. כרגע, לאחר שקראתי את ההתחלה של הסיפור בלבד, הוא נמצא ברשימה הארוכה של דברים שאולי ביום מן הימים אני אחזור אליהם.
|
|
3 לא לגמרי מסכים-מכיל ספויילרים
|
|
00:00:00 22/09/2003
|
Murmur
|
|
אף על פי שהוא קומיקס שמח ופרוח למראית עין, הוא ציני למדי, היא נערת פרחים קטנה ותמימה לא כי היא כזאת, אלא כי זה ציניות לעומת הר\"רשע" של העולם שם... אילן הוא זה שהרעיל את אביה של ספי, היא נלכדת ונאסרת במפעל שמעסיק ילדים (מי אמר נייקי?)... יש גם נושאים רציניים בקומיקס הזה, לא הכל כתום וצהוב
|
|
4 murmur - נכון בהחלט.
|
|
00:00:00 23/09/2003
|
ליאה
|
omtiso@zahav.net.il
|
אני מצטערת אם מהכתבה משתמע שכל דמטריה היא עולם נפלא ופורח, כמובן שהוא לא כך. אבל גם ב"פוקהונטס" יש נושאים רציניים: רדיפת האדם אחר הזהב, נישול האינדיאנים מאדמותיהם שנעשה באותה תקופה, שחיתות בממשל הבריטי וכו'. ומהצד השני, יש לך את הגיבורה, שמאמינה שאפשר לפתור הכל בשירים על צבעי הרוח הקסומים. וזה בסדר - זה דיסני. דווקא בעולם שאותו קרוס-ג'ן מציגה, בו ילדים חיים במשטר עבדות, ערים שלמות חיות על גבן של אחרים ובמקומות מסויימים הדרך היחידה להתקדם היא להכות את כל מי שסביבך, דווקא בעולם זה, ספי אינה דמות הגיונית. יותר מכך - מרידיאן כולה אינה עיר הגיונית. הם חיים במעין בועה סגורה, לא מודעים לציניות של העולם שסביבם. כיצד הם שורדים? כיצד ספי שורדת, כשהיא נופלת למלכודות שטומנים לה כל פעם מחדש, כשהיא לא מטילה ספק לרגע בדבר? משהו בדמות הזו פשוט חסר היגיון מבחינתי. אבל גם אם היא כן יכולה להתקיים - היא מייגעת. הייתי רוצה שדווקא הסביבה הצינית תגרום לה להתבגר קצת (מעבר להבנת החשיבות שבנעילת נעליים) :)
|
|
|
|
|
קישורים
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|