|
|
|
|
|
|
גבוה, מעל העננים - ביקורת סרט
ליאה
|
|
לפוטה, עיר ומצודה מעופפת אגדית, היא האטלנטיס, אי המטמון, קריפטון וארץ לעולם-לא של במאי האנימה הייאו מיאזאקי (במאי "המסע המופלא"). מה יש לו, באמת, מדברים מעופפים?
|
_________________________________________________________לפוטה, טירה בשחקים, סיפור תסריט ובימוי: הייאו מיאזאקי, קולות: קיקו יוקוזאווה, מיומי טאנאקה, קוטואה הצואי, גרסה אנגלית: ג'יימס ואן דר ביק, אן פאקווין, קלוריס ליצ'מן. יפאן 1986, צבע 124ד'. "אי המטמון", לקח מס' 59: זרים מסתוריים הנוחתים עליך באמצע הלילה ונושאים אוצרות מסתוריים מביאים צרות, גם אם הם נראים חסרי אונים ומסכנים. בעיקר אם הם נראים חסרי אונים ומסכנים. בדרך כלל, הצרות האלו מתחילות בהריסת הבית שלך. לפני שנים רבות מאוד בארץ רחוקה, היה אי בשמיים, שהיה בנוי כמצודה. פשוט כך. המצודה (או העיר, או הטירה, או האי, תלוי בהשקפה שלכם ובתרגום שבו ראיתם את הסרט), העונה לשם לפוטה, עפה לה בעזרת טכנולוגיה מדהימה שמעולם לא נראתה על פני האדמה (תרתי משמע). שושלת מלוכה ענפה שלטה בה ביד רמה. רובוטים טובי לב ורודפי שלום סיפקו את כל מחסוריה, ציפורים קיננו בין ענפי העצים וסערה עצומה, מעבר למעטה של עננים, הגנה על המצודה מהעולם הגדול והמרושע שבחוץ, והפכה אותה לבלתי נראית להמון. דורות מאוחר יותר, הנצר האחרון למשפחה מלכותית זו היא לוסיטה טואלו וו לפוטה, ילדה קטנה בעלת שיער אסוף בשתי צמות וקשת ורודה. לוסיטה, או שיטה, כפי שהיא מעדיפה, נושאת לבדה את סוד משפחתה העתיק לאחר מותם של הוריה ומחזיקה בידה הוכחה ניצחת למורשתה - אבן ירוקה קטנה בעלת כוחות מסתוריים, שהבולט שבהם - היכולת לגרום לעונד אותה לרחף. הסרט מתחיל כששיטה, המוחזקת כאסירה בספינת אוויר של הצבא, מנצלת התקפה של פיראטים פראיים כדי לברוח, ונופלת בטעות למטה. היא מתעלפת ומרחפת לאיטה, עד שהיא נופלת במקרה אל בין זרועותיו של ילדון בן גילה בשם פאזו. כאן מתברר כי קצת בטרם התחיל הסרט, בדרך כלשהי, גילו כנראה גורמים רבים ששיטה היא היורשת האמיתית של בית המלוכה של לפוטה, כמו גם את סוד כוחותיה העצומים של האבן שלה. הכוח שהם מעוניינים בו במיוחד, כל אחד מסיבותיו שלו, הוא יכולתה של האבן להוביל את האוחז בה אל הטירה האגדית. הצבא מסתבר, מחזיק ברשותו רובוט משוכלל שנפל לאדמה לפני שנים רבות, רובוט שהוא ההוכחה הניצחת לקיומה של לפוטה. האיום של אומה בעלת כוח טכנולוגי שכזה והפרס המובטח, מדרבנים גנרל וכמה מאנשי סודו לפעולה.
שיטה כאמור, אותה נסיכה אומללה, מבלה את הסרט כולו בבריחה מפני כל העולם ואחותו, תוך כדי שהיא מחליפה בגדים בתדירות שהמלאכיות של צ'רלי היו מתקנאות בה. פאזו, שמוצא אותה, מטפל בה מבלי לדעת איזה אוצר נפל לידיו. גם הוא יתום, חי לבדו בביתו גדול ועובד למחייתו במכרות הפחם של עיר קטנה, אבל יש לו חלום אחד בליבו, מטרה אחת לחייו: למצוא את לפוטה, כמובן. איזה צירוף מקרים. אביו של פאזו מת בחיפוש אחרי לפוטה. סבו הוא האדם היחיד שידוע עליו שהצליח לצלם תמונה של המצודה המעופפת. וכששיטה רואה את התמונה, היא מבינה שאולי יש משהו בסיפורים שסיפרו לה. אך לשניים אין זמן להתעמק בכל אלו שכן הם ממהרים לברוח מחבורת פיראטים, בהנהגתה של קפטן דולה, זקנה ורודת שיער ממנה מפחד הצוות כולו. גם הפיראטים, מסתבר, רוצים את האבן בדיוק כמו הממשלה והצבא - אחרי הכל, אוצר גדול חבוי במציאת הטירה המעופפת. פאזו ושיטה נודדים על פני חצי יבשת ברגל, ברכבת, בספינות אוויר, על מכונות מעופפות קטנות דמויות חרקים, ומדי פעם ניצלים מנפילה קטלנית בזכות האבן של שיטה. הפיראטים, כך מתברר עם הזמן החולף, אינם נוראים כל כך. האבן הירוקה נופלת לידיו של אחד מאנשי הממשלה, הנושא סוד אפל ויודע את מקור הכוח של לפוטה. שיטה נעשית טבחית במשרה מלאה, כיסאות מחוברים לעפיפונים משמשים כעמדות תצפית ורובוט חביב ובלתי מזיק הופך למכונת הרג עד ששיטה עוצרת אותו (סטייל "ענק הברזל"). בשלב מסוים, שיטה ופאזו נתפסים ונכלאים. אז הם בורחים. ואז הם נכלאים שוב, ובורחים שוב. בסופו של דבר, החבורה המורחבת באמת מגיעה למצודה שבשחקים. וכמו ההגעה לאי המטמון או לאטלנטיס האבודה, גם המצודה שעוררה ציפיות גבוהות כל כך, מאכזבת מעט, אולי בגלל שהמסתורין אינו נפתר באמת - היכן התושבים המקוריים? מה קרה להם? למה משפחתה של שיטה עזבה את המקום, והאם מקור כוחה של הנסיכה הוא בה, או באבן? ואולי החשוב מכל - מה רצה מיאזאקי להגיד בכל זה? שהאדם רע? שהטבע יסתדר לבד אם רק נעזוב אותו בשקט? סוף הסיפור הוא סוף פתוח במידה מסוימת. האנשים הקטנים - שיטה, פאזו והפיראטים, זוכים כולם פחות או יותר במה שרצו. אבל לא ברור מה יקרה לטירה, האם הצבא ימשיך לחפש אותה? האם לממשלה עוד יש בה עניין? אף לא אחת מהדמויות בסרט עוברת תהליך התבגרות, התעשתות או קבלה, כמו ברבים מסרטיו של מיאזאקי. הסרט הזה יורה גבוה יותר - לכיוון של ביקורת חברתית. החברה היחידה המתוארת כחיובית היא עירם הקטנה של כורי הפחם הידידותיים, הממהרים לסייע לשיטה הזרה והבודדה. האנשים הפשוטים, הרוצים לחיות את חייהם בשלווה - בדומה במקצת לעיר המתוארת ב"שירות המשלוחים של קיקי". אלא שלא כמו קיקי, שמסעה מתואר כמסע התבגרות וחניכה, כאן ניצבת בעיה חמורה הרבה יותר - שחיתות בצבא ובממשלה, הצגת האדם השלילי במערומיו, כרודף הבצע והכוח. קיים ניגוד חד בין הכורים הפשוטים, עם הטכנולוגיה הפשוטה יחסית שלהם והאושר הפשוט שלהם, לבין כל אותם אנשים המחפשים את הטירה המעופפת. ניתן אף לאפיין מצב זה בעזרת האלמנטים הבסיסיים. אדמה - יציבות ופשטות, אל מול שמיים, אוויר - חוסר יציבות, טכנולוגיה שנועדה להרוס, אנשים הנופלים מגבהים עצומים. האם מיאזאקי באמת מגדיר בפעם הראשונה את ממלכת התעופה, אהובתו הנצחית כשלילית? כמובן שלא. רק את האנשים המסוימים האוחזים בכוח הלא-טבעי, הטכנולוגי, כדי לנוע בה. ספינת האוויר המשוכללת של הצבא נכשלת ועומדת בפני התקפה, בעוד האבן הקסומה של שיטה מביאה אותה לאדמת מבטחים ביציבות מוחלטת. גם לפוטה עצמה מוצגת כמקום חיובי, כאי יציב בשמיים שממשיך להתקיים גם ללא ידו המכוונת (וההורסת) של האדם, כמקום של שקט, ככוח שנפל בעבר ונופל בהווה לידיים הלא-נכונות. כשהאי המעופף נסחף אל מחוץ לטווח ראייה, מבין הצופה שלמעשה, לא ניתן כאן פתרון. אבל אי אפשר להאשים בכך את מיאזאקי: הוא פשוט ריאלי. האם באמת ניתן לפתור את המרדף היומיומי של האדם אחרי עושר וכוח?
"לפוטה" אינו סרט לילדים, המציג שאלה ותשובה. הוא מציג ביקורת ללא מענה, בעיה ללא פתרון. נאמר כבר רבות שקל להעביר ביקורת על מצב קיים, אך קשה לתקן אותו. מיאזאקי יודע את זה - ולכן הוא אפילו לא מנסה. הוא פשוט מציב מראה מול עינינו. האנשים הפשוטים, הפלקאטיים בחלקם של הסרט, כאילו מביטים בצופה בתהייה ושואלים מדוע לו לרדוף אחרי כל אותם דברים סתמיים, אחריהם רודפת תרבותנו משחר הזמן כשכל מה שאנחנו זקוקים לו באמת נמצא באותם חיים פשוטים. ואם למישהו נדמה, מכל אותו מסר מהורהר, שמדובר בסרט כבד - טעות בידו. הסרט מספק גם מנה גדושה של הומור, (בעיקר בדמותה של דולה, הפיראטית ורודת הצמות, והצוות המכנה אותה "מאמא", וגם בדמות פאזו התמים והשלומיאלי ושיטה הדרמטית עד כדי גיחוך), אקשן (מרדפי אוויר, פצצות ורובים), וכמובן, יצורים וכלים מעופפים. מה יש לו, למיאזאקי, מדברים מעופפים? למי אכפת. זה נראה מצוין באנימציה יפנית. את "לפוטה, טירה בשחקים" (או פשוט "הטירה בשחקים", בשמו האנגלי) ניתן לרכוש על די.וי.די או בקלטת וידאו, ביפנית עם תרגום לאנגלית או בדיבוב לאנגלית.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 1 תגובות
|
תגובות
|
1 ממליץ בחום + כמה הערות (זהירות, לדלג על הספוילרים)
|
|
00:00:00 27/08/2003
|
Flamboyant
|
amih24@yahoo.com
|
ראיתי את "לפוטה" (הסרט, לא את הטירה) ממש לפני כמה ימים! זה סרט כייפי מאוד ואפשר למצוא בו קשר לסרטים מאוחרים יותר של מייאזאקי. הדמות של אחראי חדר המנועים בספינת הפיראטים מזכיר את קאמאג'י מ"המסע המופלא", (העכביש האחראי על חדר הדוודים) וקפטן/דודה/אמא דולה מזכירה את יו-באבא "מהמסע המופלא". חוץ מזה יש בטירה עצמה עץ ענק שמזכיר קצת את העץ של טוטורו, שהוא קצת יותר קטן, נדמה לי.
בנוגע לעיר הכורים, דווקא היא לא הזכירה לי את העיר שבה קיקי עוברת את החניכה. עיר הכורים היא עיר עלובה, שוממה, כמעט נטולת חיים.
*ספוילר!
רק בקטע אחד, של המכות בין תושבי העיר לפיראטים, העיר מתעוררת לחיים. בקטע היפה בו פאזו מנגן בחצוצרה, כשהשמש זורחת, רואים כמה העיר עלובה ויש "התנגשות" בין היונים הלבנות לנוף המדכא הנשקף מהגג של פאזו. גם בקטע שפאזו מרים את המעלית עם כורי הפחם, הכורים מסיימים את יום העבודה כי הם לא מוצאים מחצבים ראויים. יש כאן יאוש כי עבודתם היא לשווא. ובנוגע לשאלה למה משפחתה של שיטה עזבה את המקום : שיטה מדקלת שיר, כשמוסקה מכוון לעברה אקדח ומוריד לה את הצמות, ואומרת שהיא יודעת למה האי ננטש, כי בני האדם לא יכולים לחיות בנפרד מהאדמה. ועוד דבר, אני חושב ששיטה עובדת תהליך של שינוי, אם בהתחלה היא הייתה כנועה למוסקה, בסוף היא מתנגדת לו ועומדת על עקרונותיה, עד כדי כך שהיא מוכנה למות.
*סוף ספוילר!
סך הכל, "לפוטה" מעניק תיאבון לעוד סרטים של מייאזאקי, שמוכיח כאן שהוא יכול לצור סרט הרפתקאות מבדר ומקורי.
|
|
|
|
|
קישורים
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|