גבוה, מעל העננים - ביקורת סרט
ליאה

לפוטה, עיר ומצודה מעופפת אגדית, היא האטלנטיס, אי המטמון, קריפטון וארץ לעולם-לא של במאי האנימה הייאו מיאזאקי (במאי "המסע המופלא"). מה יש לו, באמת, מדברים מעופפים?


_________________________________________________________לפוטה, טירה בשחקים, סיפור תסריט ובימוי: הייאו מיאזאקי, קולות: קיקו יוקוזאווה, מיומי טאנאקה, קוטואה הצואי, גרסה אנגלית: ג'יימס ואן דר ביק, אן פאקווין, קלוריס ליצ'מן. יפאן 1986, צבע 124ד'. "אי המטמון", לקח מס' 59: זרים מסתוריים הנוחתים עליך באמצע הלילה ונושאים אוצרות מסתוריים מביאים צרות, גם אם הם נראים חסרי אונים ומסכנים. בעיקר אם הם נראים חסרי אונים ומסכנים. בדרך כלל, הצרות האלו מתחילות בהריסת הבית שלך.
לפני שנים רבות מאוד בארץ רחוקה, היה אי בשמיים, שהיה בנוי כמצודה. פשוט כך. המצודה (או העיר, או הטירה, או האי, תלוי בהשקפה שלכם ובתרגום שבו ראיתם את הסרט), העונה לשם לפוטה, עפה לה בעזרת טכנולוגיה מדהימה שמעולם לא נראתה על פני האדמה (תרתי משמע). שושלת מלוכה ענפה שלטה בה ביד רמה. רובוטים טובי לב ורודפי שלום סיפקו את כל מחסוריה, ציפורים קיננו בין ענפי העצים וסערה עצומה, מעבר למעטה של עננים, הגנה על המצודה מהעולם הגדול והמרושע שבחוץ, והפכה אותה לבלתי נראית להמון.
דורות מאוחר יותר, הנצר האחרון למשפחה מלכותית זו היא לוסיטה טואלו וו לפוטה, ילדה קטנה בעלת שיער אסוף בשתי צמות וקשת ורודה. לוסיטה, או שיטה, כפי שהיא מעדיפה, נושאת לבדה את סוד משפחתה העתיק לאחר מותם של הוריה ומחזיקה בידה הוכחה ניצחת למורשתה - אבן ירוקה קטנה בעלת כוחות מסתוריים, שהבולט שבהם - היכולת לגרום לעונד אותה לרחף.
הסרט מתחיל כששיטה, המוחזקת כאסירה בספינת אוויר של הצבא, מנצלת התקפה של פיראטים פראיים כדי לברוח, ונופלת בטעות למטה. היא מתעלפת ומרחפת לאיטה, עד שהיא נופלת במקרה אל בין זרועותיו של ילדון בן גילה בשם פאזו. כאן מתברר כי קצת בטרם התחיל הסרט, בדרך כלשהי, גילו כנראה גורמים רבים ששיטה היא היורשת האמיתית של בית המלוכה של לפוטה, כמו גם את סוד כוחותיה העצומים של האבן שלה. הכוח שהם מעוניינים בו במיוחד, כל אחד מסיבותיו שלו, הוא יכולתה של האבן להוביל את האוחז בה אל הטירה האגדית. הצבא מסתבר, מחזיק ברשותו רובוט משוכלל שנפל לאדמה לפני שנים רבות, רובוט שהוא ההוכחה הניצחת לקיומה של לפוטה. האיום של אומה בעלת כוח טכנולוגי שכזה והפרס המובטח, מדרבנים גנרל וכמה מאנשי סודו לפעולה.

שיטה כאמור, אותה נסיכה אומללה, מבלה את הסרט כולו בבריחה מפני כל העולם ואחותו, תוך כדי שהיא מחליפה בגדים בתדירות שהמלאכיות של צ'רלי היו מתקנאות בה. פאזו, שמוצא אותה, מטפל בה מבלי לדעת איזה אוצר נפל לידיו. גם הוא יתום, חי לבדו בביתו גדול ועובד למחייתו במכרות הפחם של עיר קטנה, אבל יש לו חלום אחד בליבו, מטרה אחת לחייו: למצוא את לפוטה, כמובן. איזה צירוף מקרים.
אביו של פאזו מת בחיפוש אחרי לפוטה. סבו הוא האדם היחיד שידוע עליו שהצליח לצלם תמונה של המצודה המעופפת. וכששיטה רואה את התמונה, היא מבינה שאולי יש משהו בסיפורים שסיפרו לה. אך לשניים אין זמן להתעמק בכל אלו שכן הם ממהרים לברוח מחבורת פיראטים, בהנהגתה של קפטן דולה, זקנה ורודת שיער ממנה מפחד הצוות כולו. גם הפיראטים, מסתבר, רוצים את האבן בדיוק כמו הממשלה והצבא - אחרי הכל, אוצר גדול חבוי במציאת הטירה המעופפת.
פאזו ושיטה נודדים על פני חצי יבשת ברגל, ברכבת, בספינות אוויר, על מכונות מעופפות קטנות דמויות חרקים, ומדי פעם ניצלים מנפילה קטלנית בזכות האבן של שיטה. הפיראטים, כך מתברר עם הזמן החולף, אינם נוראים כל כך. האבן הירוקה נופלת לידיו של אחד מאנשי הממשלה, הנושא סוד אפל ויודע את מקור הכוח של לפוטה. שיטה נעשית טבחית במשרה מלאה, כיסאות מחוברים לעפיפונים משמשים כעמדות תצפית ורובוט חביב ובלתי מזיק הופך למכונת הרג עד ששיטה עוצרת אותו (סטייל "ענק הברזל"). בשלב מסוים, שיטה ופאזו נתפסים ונכלאים. אז הם בורחים. ואז הם נכלאים שוב, ובורחים שוב.
בסופו של דבר, החבורה המורחבת באמת מגיעה למצודה שבשחקים. וכמו ההגעה לאי המטמון או לאטלנטיס האבודה, גם המצודה שעוררה ציפיות גבוהות כל כך, מאכזבת מעט, אולי בגלל שהמסתורין אינו נפתר באמת - היכן התושבים המקוריים? מה קרה להם? למה משפחתה של שיטה עזבה את המקום, והאם מקור כוחה של הנסיכה הוא בה, או באבן? ואולי החשוב מכל - מה רצה מיאזאקי להגיד בכל זה? שהאדם רע? שהטבע יסתדר לבד אם רק נעזוב אותו בשקט?
סוף הסיפור הוא סוף פתוח במידה מסוימת. האנשים הקטנים - שיטה, פאזו והפיראטים, זוכים כולם פחות או יותר במה שרצו. אבל לא ברור מה יקרה לטירה, האם הצבא ימשיך לחפש אותה? האם לממשלה עוד יש בה עניין?
אף לא אחת מהדמויות בסרט עוברת תהליך התבגרות, התעשתות או קבלה, כמו ברבים מסרטיו של מיאזאקי. הסרט הזה יורה גבוה יותר - לכיוון של ביקורת חברתית. החברה היחידה המתוארת כחיובית היא עירם הקטנה של כורי הפחם הידידותיים, הממהרים לסייע לשיטה הזרה והבודדה. האנשים הפשוטים, הרוצים לחיות את חייהם בשלווה - בדומה במקצת לעיר המתוארת ב"שירות המשלוחים של קיקי".
אלא שלא כמו קיקי, שמסעה מתואר כמסע התבגרות וחניכה, כאן ניצבת בעיה חמורה הרבה יותר - שחיתות בצבא ובממשלה, הצגת האדם השלילי במערומיו, כרודף הבצע והכוח. קיים ניגוד חד בין הכורים הפשוטים, עם הטכנולוגיה הפשוטה יחסית שלהם והאושר הפשוט שלהם, לבין כל אותם אנשים המחפשים את הטירה המעופפת. ניתן אף לאפיין מצב זה בעזרת האלמנטים הבסיסיים. אדמה - יציבות ופשטות, אל מול שמיים, אוויר - חוסר יציבות, טכנולוגיה שנועדה להרוס, אנשים הנופלים מגבהים עצומים.
האם מיאזאקי באמת מגדיר בפעם הראשונה את ממלכת התעופה, אהובתו הנצחית כשלילית? כמובן שלא. רק את האנשים המסוימים האוחזים בכוח הלא-טבעי, הטכנולוגי, כדי לנוע בה. ספינת האוויר המשוכללת של הצבא נכשלת ועומדת בפני התקפה, בעוד האבן הקסומה של שיטה מביאה אותה לאדמת מבטחים ביציבות מוחלטת. גם לפוטה עצמה מוצגת כמקום חיובי, כאי יציב בשמיים שממשיך להתקיים גם ללא ידו המכוונת (וההורסת) של האדם, כמקום של שקט, ככוח שנפל בעבר ונופל בהווה לידיים הלא-נכונות.
כשהאי המעופף נסחף אל מחוץ לטווח ראייה, מבין הצופה שלמעשה, לא ניתן כאן פתרון. אבל אי אפשר להאשים בכך את מיאזאקי: הוא פשוט ריאלי. האם באמת ניתן לפתור את המרדף היומיומי של האדם אחרי עושר וכוח?



"לפוטה" אינו סרט לילדים, המציג שאלה ותשובה. הוא מציג ביקורת ללא מענה, בעיה ללא פתרון. נאמר כבר רבות שקל להעביר ביקורת על מצב קיים, אך קשה לתקן אותו. מיאזאקי יודע את זה - ולכן הוא אפילו לא מנסה. הוא פשוט מציב מראה מול עינינו. האנשים הפשוטים, הפלקאטיים בחלקם של הסרט, כאילו מביטים בצופה בתהייה ושואלים מדוע לו לרדוף אחרי כל אותם דברים סתמיים, אחריהם רודפת תרבותנו משחר הזמן כשכל מה שאנחנו זקוקים לו באמת נמצא באותם חיים פשוטים.
ואם למישהו נדמה, מכל אותו מסר מהורהר, שמדובר בסרט כבד - טעות בידו. הסרט מספק גם מנה גדושה של הומור, (בעיקר בדמותה של דולה, הפיראטית ורודת הצמות, והצוות המכנה אותה "מאמא", וגם בדמות פאזו התמים והשלומיאלי ושיטה הדרמטית עד כדי גיחוך), אקשן (מרדפי אוויר, פצצות ורובים), וכמובן, יצורים וכלים מעופפים. מה יש לו, למיאזאקי, מדברים מעופפים?
למי אכפת. זה נראה מצוין באנימציה יפנית.
את "לפוטה, טירה בשחקים" (או פשוט "הטירה בשחקים", בשמו האנגלי) ניתן לרכוש על די.וי.די או בקלטת וידאו, ביפנית עם תרגום לאנגלית או בדיבוב לאנגלית.




לידיעה זו התפרסמו  1  תגובות
תגובות
1   ממליץ בחום + כמה הערות (זהירות, לדלג על הספוילרים)
00:00:00  27/08/2003 Flamboyant  amih24@yahoo.com 
ראיתי את "לפוטה" (הסרט, לא את הטירה) ממש לפני כמה ימים!
זה סרט כייפי מאוד ואפשר למצוא בו קשר לסרטים מאוחרים יותר של מייאזאקי. הדמות של אחראי חדר המנועים בספינת הפיראטים מזכיר את קאמאג'י מ"המסע המופלא", (העכביש האחראי על חדר הדוודים) וקפטן/דודה/אמא דולה מזכירה את יו-באבא "מהמסע המופלא". חוץ מזה יש בטירה עצמה עץ ענק שמזכיר קצת את העץ של טוטורו, שהוא קצת יותר קטן, נדמה לי.

בנוגע לעיר הכורים, דווקא היא לא הזכירה לי את העיר שבה קיקי עוברת את החניכה.
עיר הכורים היא עיר עלובה, שוממה, כמעט נטולת חיים.

*ספוילר!

רק בקטע אחד, של המכות בין תושבי העיר לפיראטים, העיר מתעוררת לחיים. בקטע היפה בו פאזו מנגן בחצוצרה, כשהשמש זורחת, רואים כמה העיר עלובה ויש "התנגשות" בין היונים הלבנות לנוף המדכא הנשקף מהגג של פאזו. גם בקטע שפאזו מרים את המעלית עם כורי הפחם, הכורים מסיימים את יום העבודה כי הם לא מוצאים מחצבים ראויים. יש כאן יאוש כי עבודתם היא לשווא.
ובנוגע לשאלה למה משפחתה של שיטה עזבה את המקום : שיטה מדקלת שיר, כשמוסקה מכוון לעברה אקדח ומוריד לה את הצמות, ואומרת שהיא יודעת למה האי ננטש, כי בני האדם לא יכולים לחיות בנפרד מהאדמה.
ועוד דבר, אני חושב ששיטה עובדת תהליך של שינוי, אם בהתחלה היא הייתה כנועה למוסקה, בסוף היא מתנגדת לו ועומדת על עקרונותיה, עד כדי כך שהיא מוכנה למות.

*סוף ספוילר!

סך הכל, "לפוטה" מעניק תיאבון לעוד סרטים של מייאזאקי, שמוכיח כאן שהוא יכול לצור סרט הרפתקאות מבדר ומקורי.


לתחילת הכתבה
 
קישורים
אתר רשמי לסרטיו של מיאזאקי בהפצה אמריקאית

האתר המקיף לענייני מיאזאקי באנגלית

דף הסרט ב-IMDB


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב