אבולוציה וירטואלית
דורון כהן

דורון כהן מביא לכם את שבעת השלבים הראשונים באבולוציה של השחקן הדיגיטאלי, אבולוציה שתחילתה במשחק מחשב מצולם וסופה, לעת עתה, באפוס הקולנועי הגדול מכולם.
_________________________________________________________ההישג המדהים של צוות הפקת " שר הטבעות - שני הצריחים" בהביאם למסך הגדול את פסגת היצירה הוירטואלית הקולנועית (נכון להיום) הקרויה סמיאגול, הלוא הוא גולום, הרשים מן הסתם רבים. גולום של פיטר ג´קסון מסמן את שיאו העכשווי של תהליך אבולוציוני בן עשרים שנה: האבולוציה של השחקן הדיגיטאלי.
כשם שתורתו של דארווין ניתנת להמחשה ויזואלית ע"י התפתחות הדרגתית מהקוף הקדום ביותר אל ההומו-סאפיאנס הזקוף של ימינו, כך ניתן - באופן סכמאטי למדי - למתוח על ציר הזמן את התפתחותה של הדמות הוירטואלית בקולנוע. ה"תחנות" העיקריות לאורך התפתחות זו הן קולנועיות בעיקרן (אם כי לא רק), שכן התקציבים הגדולים ביותר הופנו בד"כ לקולנוע ואפשרו את ההתפתחות הטכנולוגית שהיא אבן היסוד של השחקן הממוחשב.
בתחילתו של הסולם האבולוציוני נמצא את "גיזמו" ("טרון" 1982), אותו עצם גיאומטרי קטן ממוחשב המרחף סמוך לג´ף ברידג´ס בחלל הווירטואלי ומשנה את צבעו וצורתו בהתאם למתרחש סביבו. דמות וירטואלית נוספת בסרט הופיעה בצורת הדמיה ממוחשבת גסה של פניו של הרשע לקראת סוף הסרט, אך היו אלו פנים קפואות וכמעט נטולות-הבעה לחלוטין. "גיזמו" אינו ממש דמות במובן המקובל של המילה, ואולי מקומו המדויק הוא בסולם אבולוציוני של אובייקטים וירטואליים שאינם דמויות (כגון כלי-רכב, חלליות, סביבה, וכד´). אך נכון להתחיל איתו את המסע שכן "טרון" היה לכל הדעות סרט פורץ-דרך בכל הקשור לשימוש בפעלולי מחשב בקולנוע. הוא היה הראשון שהביא אל מסך הכסף עולם שלם שנבנה ע"י מחשב ועשה לראשונה שימוש בטכניקות ששימשו עד אז בעיקר להדמיות ארכיטקטוניות. זו הייתה גם הפעם הראשונה בה שחקנים ביטאו במשחקם אינטראקציה עם סביבה וירטואלית ממוחשבת. הדמויות בסרט היו שחקנים אמיתיים שהושתלו בסביבה בנויית מחשב. אין זה דבר של מה בכך: הבימוי וההפקה של סצנות המשלבות שחקנים "בשר ודם" עם דמויות וירטואליות (גם אם הן מונפשות באנימציה קלאסית) הוא תהליך מורכב במיוחד הדורש תכנון ותזמון קפדניים כמו גם רמת משחק אחרת מהשחקנים. למעשה חלפו כמעט עשר שנים מאז "טרון" ועד לשילוב האמיתי המוצלח הראשון בין דמויות מחשב לסט מצולם, אך עוד נגיע לכך.
בתחנה האבולוציונית השנייה נפגוש את הדמות הוירטואלית ה"אמיתית" הראשונה שפקדה את מסך הכסף: היה זה אביר מימי-הביניים שקפץ לתחייה מויטראז´ בסרט "שרלוק הולמס הצעיר" מ-1985. לשוט הזה שאורכו לא עלה על 30 שניות, נדרשה חצי שנת עבודה!
פריצות דרך של ממש הביא לנו ג´יימס קמרון עם "מצולות" ב-1989 והלהיט "שליחות קטלנית 2" ב-1991. הטכנולוגיה המתפתחת במהירות אפשרה ליצור את "המים החיים" ואת T-1000 הרובוט הרצחני. לראשונה הושגה השתלה מוצלחת ומשכנעת של דמות וירטואלית (אם כי עדיין לא ריאליסטית) בסביבה מצולמת ובאינטראקציה עם שחקנים אמיתיים: ריאליזם הוא סוגיה בעייתית מאין כמותה באנימציה ממוחשבת, בעיקר בכל הנוגע לריאליזם של דמויות אנושיות.
לכן בתחנה הרביעית במסענו לא נמצא דמות אדם כי אם טירנוזאור רקס - ריאליסטי מאוד. "פארק היורה" (1993) הביא אל המסך הגדול את בעלי-החיים הממוחשבים הראשונים: שלל דינוזאורים מכל צבע ומין. לראשונה הצליחו לדמות בעזרת מחשב יצור חי "בשר ודם" באופן אמין ומשכנע. גם כאן בוצע שילוב נקי עם שחקנים חיים והסרט נחשב עד היום - ובצדק - לאבן דרך קולנועית ולו רק בשל ההישג הטכני המדהים שלו, עבורו זכה באוסקר על אפקטים מיוחדים.
בהמשך מסענו על קו הזמן נפגוש את "באז שנות-אור" כוכב "צעצוע של סיפור" מ-95´, שהיה לסרט הראשון באורך מלא שנוצר כולו על גבי מחשב. ארבע שנים תמימות נדרשו ל"פיקסאר" כדי להפיק את הסרט עם לא פחות מ-800,000 שעות מחשב לחישוב ועיבוד התוצר הסופי. "צעצוע של סיפור" המחיש יותר מכל את יתרונותיה וחסרונותיה של האנימציה הממוחשבת בתלת-מימד: הסרט (שהיה ללהיט) אוכלס ברובו ע"י "צעצועים" - היינו, דמויות לא אנושיות. המראה הסינתטי והחלק של אובייקט שנוצר באמצעות מחשב הוא תוצר כמעט אוטומטי של תהליך העבודה. המראה הזה אינו מתאים לדמויות אדם ריאליסטיות אך הלם יפה את כוכבי "צעצוע של סיפור" כמו גם כוכבי סרטים אחרים באנימציית מחשב כ-"באג לייף", "עבודת נמלים", "מפלצות בע"מ" ועוד. המראה המצועצע נבע לא רק משיקולי שיווק עתידיים כי אם גם ממגבלות טכניות אמיתיות: בני-אדם או דמויי-אדם יצירי-מחשב ריאליסטים ואמינים היו אז (כמו גם היום) אגוז קשה לפיצוח שתדיר צרך שעות עבודה רבות מדי עבור תוצאה סינתטית, נוקשה ולא מספקת.
משום כך גם בשלב האבולוציוני הבא לא נראה בן אדם "אמיתי". כאן נפגוש את מיודענו ג´אר ג´אר בינקס ("מלחמת הכוכבים - אימת הפנטום", 1999) אשר יותר משהוא מייצג את הכריזמה הממגנטת שלו, הוא מעיד על שיא קולנועי חדש: בסרט הזה נעשה שימוש בלא פחות מ-66 דמויות וירטואליות! בנוסף לכך, בינקס עצמו תפס זמן-מסך שווה ערך לכל שחקן ממוצע בסרט, זמן אותו הוא מילא בהעוויות, קולות, תנועות וג´יבריש המסתכמים למה שיכול אולי להיקרא ה"שחקן" הווירטואלי הראשון בקולנוע.
אבולוציית השחקן הדיגיטאלי היא אבולוציה של יכולת ושל העזה: ההעזה להרחיב את המגבלות הטכנולוגיות ולנסות מראה חדש, להמציא חוויה מסוג לא מוכר. לכן אקי הנאווה ("פיינל פנטסי", 2000) היא החולייה השביעית בשרשרת שלנו. סרט זה פתח את המילניום החדש עם הישג מרשים במיוחד: מחסום הריאליזם נפרץ. לראשונה על מסך הכסף נראו לא רק חפצים כי אם גם בני-אדם ממוחשבים שנראו אמיתיים לחלוטין, ופתחו מחדש את הדיון הנושן על עתיד הקולנוע ומקומם של שחקנים בשר ודם בתעשיית הסרטים. אקי וחבריה לסרט נראו אנושיים גם בבחינה המדוקדקת ביותר& אבל כאן גם היה המלכוד: הדמויות רק נראו טוב. אולם האנימציה - ובעיקר שפת הגוף - הסגירה את מוצאם הווירטואלי. הם נכשלו במבחן המשחק. אקי וחבריה לא היו הרבה יותר מבובות יפות בעלות מנגנון הנעה מתוחכם. למרות הטרגדיה הפוקדת את גיבורי הסרט, הצופה נותר מנותק רגשית (בניגוד, למשל, לדמויות "צעצוע של סיפור" שהקרינו חום ואנושיות והיוו מטרה קלה להזדהות על אף היותם צעצועים). שחקן צריך לא רק להיראות טוב אלא גם לשחק טוב.
וזוהי בדיוק גדולתו של סמיאגול, העומד בראש הסולם האבולוציוני שלנו. צוות האפקטים של Weta צלח בהצלחה רבתי את מחסום הריאליזם בתנאים המחמירים ביותר: הדמות הדיגיטאלית האמינה לא פעלה בבועה הוירטואלית של סרט יציר-מחשב בלבד אלא באינטראקציה מושלמת עם שחקנים חיים ובסביבה מצולמת. דמותו של גולום אמנם לא אנושית אך חזותה, תנועותיה ושפת הגוף שלה משכנעים אותנו לחלוטין כי מדובר ביצור מעוות בשר ודם. בעזרת מערכת חיישנים מתוחכמת, מחשבים חזקים ואנימטורים מקצועיים, הצליח אנדי סירקיס להפיח חיים בסמיאגול הקולנועי.
האבולוציה הדיגיטאלית - כמו כל אבולוציה - נמשכת גם ברגעים אלו ממש. מרחק הזמן בין חוליה לחוליה הולך ומתקצר ככל שהטכנולוגיה הולכת ומשתפרת, ובשעה שגולום אולי חולק את ראשות הטבלה עם דובי מ"הארי פוטר וחדר הסודות", שוקדים אי-שם אנימטורים ומתכנתים כאחד על הקפיצה האבולוציונית הבאה...






לידיעה זו התפרסמו  0  תגובות
תגובות

לתחילת הכתבה
 
קישורים
על פיינל פנטסי ב-IMDB

על טרון ב-IMDB

האתר הרשמי של שר הטבעות


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב