המסע לצמרת
שלדון טיטלבאום      עברית   אליזבת וייגל

אנו מזמינים אתכם למסע לאחור בזמן. מסע אל ראשית שנות התשעים, עת בה שלטה בשידורי הטלוויזיה הסדרה 'מסע בין כוכבים הדור הבא. המאמר שלפניכם נכתב לפני למעלה מעשר שנים בשנת 1991 ופורסם במקורו, זמן קצר בטרם מותו של ג'ין רודנברי, בלוס-אנג'לס טיימס. הוא מהווה מסמך מרתק והצצה בלתי חוזרת אל נבכי העולם שהיה ועודנו "מסע בין כוכבים".



_________________________________________________________איך לקחו בעוז ג'ין רודנברי ומורשתו הרעיונית את  מסע בין כוכבים למקומות אליהם טרם הגיעה סדרת טלוויזיה
לגשר המכוסה שטיח של ספינת החלל "אנטרפרייז" פלשו לפתע תריסרים אחדים של יצורים קרחים, מסונדלים ועוטי גלימות כתומות. מוקסמים על ידי מחזה הלוציט וההלוגן הם הסתובבו בדממה, נגעו בעדינות בלוחות הבקרה הנוצצים, הצביעו על הכיסאות המרופדים עליהם יושבים בדרך כלל מפקד ספינת החלל וקציניו המפורסמים והתלחשו בשפה בעלת צליל נכרי. אבל הם היו נכרים הרבה פחות מהחוצנים המשוגרים בדרך כלל לאתר ההסרטה של סדרת "מסע בין כוכבים: הדור הבא". היתה זו משלחת של נזירים מטיבט, ממנזרו של הדאלי למה בהודו. והם קפאו במקומם למראה השחקן ברנט ספינר, שמגלם את האנדרואיד הפופולרי, דמוי הפינוקיו, של הסדרה - דטה.
בעת שבחנו את עורו של ספינר, שהיה מכוסה איפור זהב, ואת עיניו שבהקו בזהב בגלל עדשות המגע, הסתקרנו הנזירים: האם היה אדם או מכונה? מכל מקום, נראה שסקרנותם באה על סיפוקה כשחלקם לחצו את ידו של השחקן השובב והאיפור שעליה נדבק לכפות ידיהם. ספינר מתלוצץ על כך שהפחד מפני הלכלוך מנע ממנו עד כה, לפני הרומן שניהל לאחרונה מעל גבי המסך עם הכוכבת האורחת מישל סקרבלי, לזכות בנשיקות במידה והיה רוצה. "אני חושש שכאשר אמות ימצאו עקבות של איפור זה בדמי," הוא אומר. במשך ארבע שנותיו של ספינר בסדרה התעייף מהחקירות בנוגע לאנושיותו. (ישנם אלה שבהתקפי דיסוננס קוגנטיבי קיצוניים פשוט לא מוכנים לקבל את עובדת אנושיותו של ספינר, דבר הגורם מצוקה גדולה להם ולו גם יחד). אבל הוא מפטפט בסבלנות עם הנזירים. וכאשר "נשמע הצלצול ל'שקט באתר'," נזכר ספינר, "אנשים אלה השתתקו בצורה מקצועית."
הנזירים - שהשתלבו טוב יותר עם המחזה מאשר האורחת ביום הקודם, מרילין קווייל - הוזמנו לאולפני  פרמונט כדי להשתתף בהקלטה של "חופשי על הבר". אבל הם הכריזו שככול שהם אוהבים את קליף, נורם, פרייזר ולילית, הרי שהם ומדריכם הרוחנו הדאלי למה הנם אוהדים שרופים של  מסע בין כוכבים . הדבר משמח את יוצר הסדרה ג'ין רודנברי. רודנברי, יליד טקסס בן 69, עסק בעבר בהטסת מטוסי נוסעים, שימש כקצין העיתונות של משטרת לוס-אנג'לס ועבד בתור תסריטאי ראשי בסדרת הטלוויזיה המפורסמת משנות ה-50, המערבון "נדודים עם אקדח". לגבי רודנברי, סדרת  מסע בין כוכבים בכל אחד מגלגוליה - הסדרה הראשונה, או הקלאסית, שהוקרנה בין 1966 ל-1969 ושורדת בהקרנות סדירות על בסיס יומי בכל רחבי העולם; סדרת האנימציה קצרת הימים שהוקרנה לראשונה ב-1974; מבול של סרטים עתירי רווחים שיצאו לראשונה ב-1979 והסדרה "מסע בין כוכבים: הדור הבא", המשודרת כיום מזה 4 שנים - היתה מאז ומעולם יותר מאשר בידור בלבד.
"יצאתי למסע צלב," אומר רודנברי, "וניסיתי להוכיח שטלוויזיה אינה חייבת להיות אלימה כדי להיות מרגשת. לעתים קרובות הרגשתי שאין איש הקולט זאת. אבל אם הדאלי למה אוהב אותנו, אני מניח שהמסר עובר". רודנברי, גבר מוצק בעל רעמת שיער כסופה וחיוך מהיר, רואה את עצמו כעת, כמצפון הבלתי נראה של יקום דמיוני, שקרם עור וגידים הרבה מעבר לגבולות חזונו. "סוף כל סוף אני מרגיש שנעשיתי לפילוסוף בזעיר אנפין," הוא אומר. "כמעט שאין בנמצא נושא אשר לא עלה, בעת שביליתי בכתיבת תסריטים עבור 'מסע בין כוכבים'. אתה מבלה שנים בהמצאת עולמות חדשים ומוזרים והם מתפתחים למשהו ממשי למדי." רודנברי רואה את הישגו הגדול ביותר בכך, שכמעט 25 שנה לאחר שהסדרה הוקרנה בחוסר הצלחה ברשת אן.בי.סי (ולאחר שמנהלי הרשת העריכו את הפיילוט הראשון כ"כבד" מדי), "מסע בין כוכבים" ממשיכה לחיות - ולנקום. אכן, "מסע בין כוכבים: הדור הבא" הפכה לאחת הסדרות הנצפות ביותר בטלוויזיה, ובהתאם לסקרים שנערכו בפברואר היא מגיעה ל-12.4 מיליון בתי אב בכל רחבי היבשת. ("חופשי על הבר", סדרה המשודרת ברשת הארצית, נצפתה ב-19.9 מיליון בתים). אם כי זהו למעשה אחוז קטן יותר מאחוז הצפייה בסדרה הישנה, יש להתחשב בעובדה שהצפייה בטלוויזיה מפוצלת כיום, עקב הכבלים ומכשירי הוידיאו, ולכן הרווחים מההקרנה העקבית מרשימים ובהחלט נושאים רווחים.
הסדרה "מסע בין כוכבים: הדור הבא", שזכתה בשבעה פרסי "אמי" ופרס "פיבודי" אחד, זוכה אפילו לתמיכת האיגוד הלאומי של צופים בעד טלוויזיה איכותית, הדוגלים בתוכניות טלוויזיה חיוביות.  פרמונט מאשרת שהסדרה נמצאת בראש רשימת הסדרות הנצפות בנות שעה, לגבי גברים בגיל 18-49. נשים אוהבות אותה פחות, אם כי הן מעדיפות אותה על פני סדרות אחרות המשודרות בפרישה ארצית, סדרות בעלות הצלחה בעבר ובהווה כגון "דאלס", "רצח במשיכת קולמוס" ו"עיצוב נשים". בסקר טלפוני שנערך השנה מטעם  פרמונט שמעו 99% מהנשאלים על "מסע בין כוכבים", ו-53% הצהירו שהם אוהדים את הסדרה. "מסע בין כוכבים" אכן התפתחה והתרחקה מרחק שנות אור מעבר לחבטות הקבועות ולפיצוצי טילי הפוטון שאפיינו את סדרת הטלוויזיה המקורית (בנוגע אליה מתעקש רודנברי, שהיתה למעשה אלימה פחות מאשר כל סדרת דרמה אחרת ששודרה באותה תקופה). מוות וסכסוכים לא הוכחדו לחלוטין מהיקום בערך 400 שנה מאוחר יותר. אבל הסדרה החדשה, שמתרחשת כ-85 שנה לאחר הסדרה הישנה, נמנעת באופן כללי מאלימות ומתהדרת בדיפלומטיות ובתחבולות אינטלקטואליות, כך מסביר רודנברי. ב"תנ"ך" הדק, "מדריך התסריטאים/במאים", אותו יצר כדי להנחות את תסריטאי הסדרה, הוא כותב בעונת 1989 בעמ' 3: "הסדרה מציגה סוג אדם טוב במקצת מהממוצע כיום, דמויות קבועות מסוג האנשים שקהל 'מסע בין כוכבים' היה רוצה להיות בעצמו. הם אינם מושלמים, אבל חסרונותיהם אינם כוללים כחש, קנאה קטנונית וצביעות נדושה, כגון אלה הנפוצים במאה ה-20". פייזרים מכוונים להרג לעתים רחוקות בלבד. ה"אנטרפרייז" החדשה - מלון מפואר ויוקרתי בחלל - חוקרת את עולמותיה החדשים בעדינות, בחשש וברגישות פוליטית האופיינית לשנות ה-90, משום שהתערבות אנושית ישירה עלולה לחבל באופן בלתי ניתן לתיקון באיכות הסביבה הגשמית והתרבותית. למרבה המזל, רשאיות הדמויות להיאבק במקום זאת בהחלטיות רבה יותר עם השדים הפנימיים שלהם. למשל, בפרק מסוים בעונה הרביעית, נלחם מפקד ספינת החלל הצרפתי ז'אן-לוק פיקארד (אותו מגלם פטריק סטיוארט, בריטי בן 50 ובוגר ה"רויאל שייקספיר קומפני") כדי להתגבר על ההשפלה הכרוכה בהיותו נשלט מנטלית ע"י גזע של יצורי כוורת כל-יכולים לכאורה. סגנו וויל רייקר (המגולם ע"י השחקן ג'ונתן פרייקס), לומד לזהות שחוסר אמביציה אישית משקף יכולת וסיפוק אמיתי מקריירה. יועצת הספינה דינה טרוי (מרינה סירטיס) שרדה את האבדן הזמני אבל הטראומטי ביותר של כוחותיה האמפטיים. והאנדרואיד דטה גילה, שההפיכה לבן אנוש היא תהליך איטי אפילו לגבי תלמיד זריז ובן אלמוות. מכל מקום, נעלמו ההתבדחויות הקשוחות שאפיינו את היחסים בין קברניט הספינה בסדרה המקורית, קירק (וויליאם שאטנר), לבין קצין המדע כפוי ההגיון ובאופן אירוני כריזמטי, מיסטר ספוק הוולקני בעל האזניים המחודדות (ליאונרד נימוי) ובין רופא הספינה חמום המוח, ליאונרד (בונז) מק'קוי (דה-פורסט קלי). עימותים פנימיים בקרב הצוות החדש צומצמו למשחקי הפוקר החוזרים ונשנים. הדבר שיקף את אמונתו של רודנברי כי חוקרי החלל של מחר ישכחו את הסכסוכים הקטנוניים והקנאה במקום העבודה.
בכך שהגביל את מרחב הפעולה האפשרי של דמויות "מסע בין כוכבים", העמיד רודנברי בפני התסריטאים אתגר יחיד במינו, עליו היה קשה לפעמים להתגבר: כיצד ליצור דרמה אנושית אמיתית בטלוויזיה מבלי להשתמש במניעים בסיסיים - חמדנות, תאווה וכוח - שמפעילים ככל הנראה דמויות טלוויזיה אחרות. רק תסריטאים בודדים הסתגלו בהצלחה למבנה זה. למעשה, מאמציו של רודנברי לאכוף את חזוי העתיד הפוליאני שלו - במשך העונה הראשונה הוא פשוטו כמשמעו שיכתב את 15 הפרקים הראשונים - גרמו לתסריטאים רבים, שבתנאים אחרים היו משתמשים בסדרה המוצלחת בתור נקודת זינוק, לשעוט בצווחות אל תוך הלילה. הם פשוט לא הצליחו לשאת את השקפתו הסמכותית של איש אחד לגבי העתיד. טרייסי טורם, שעבד כתסריטאי בעונה ה-I, תאר לאחרונה את אי הנוחות הגובר והולך שחש תחת אילוצים אלה במשך הזמן הקצר בו עזר לתסריטאי מרק אלטמן ב"הדור הבא". האווירה ששררה, אומר טורם, היתה "אנחנו לא יכולים לעשות את זה, ואנחנו לא יכולים לעשות גם את זה" במקום "היי, יש לנו הצלחה גדולה בידיים, יש לנו קהל נאמן, אז בואו ניקח כמה סיכונים". למעשה הכילה משנתם של הכותבים רשימה שלמה של "לא תעשה" שכללה את הצווי "אנחנו לא בעסקי הרס תרבויות שלא מוצאות חן בעינינו. אנחנו לא 'חטטני-חלל'." סעיף 10 ברשימה דוחק בתסריטאים "להזהר ממלחמות בין ספינות חלל: הן עולות סכומי עתק ולא מרתקות כעימותים בין בני אדם". טורם, שטוען כי "גודל" לקראת תפקיד בהנהלת הצוות, נזכר שפעם היה עליו לשנות ברגע האחרון דמות של אנדורי כחול-עור לסוג אחר של חוצן. בסדרה הישנה, הוא אומר, לאנדורים היו אנטנות. אבל ב"הדור הבא", כך התעקש אחד המפיקים, "אנחנו לא משתמשים באנטנות". ככל הנראה הן הזכירו לו יותר מדי מדע בדיוני זול בראשית דרכו, אף על פי שאם נקלף ממנה את כל היומרות, הרי שזה למעשה מה ש"מסע בין כוכבים" היתה מאז ומעולם. הרעיון ליצור דרמה ללא קונפליקט נראתה גם מעבר להישג ידם של רוב התסריטאים, שהשתפשפו תחת הכלל של רודנברי ש"טיפוסים רגילים (קבועים) חולקים כולם הרגשת השתייכות לקבוצת אחים ואחיות. כמו ב'מסע בין כוכבים' המקורי, אנו מזמינים גם כאן את קהל הצופים לחלוק את אותה תחושת אחווה עם דמויותינו." "אני חושב שהתוכנית היתה יציבה באופן בל-יאומן," אומר טורם. "כל הדמויות האלה חיבבו זו את זו במשך הזמן כולו, ולגבי, דבר זה היה חסרון גדול מאוד." אוהדים רבים התלוננו שהדבר הפך את הצפייה למשעממת. מה שהיה חסר - ומה שרודנברי השיג בסופו של דבר, למרות השביתה של איגוד התסריטאים שכמעט ושיבשה את הפרקים האחרונים של העונה הראשונה, ואת הראשונים של העונה הבאה אחריה - היו תסריטאים שהסתגלו ושאבו השראה מהאתגר שהציבו הגבלותיו. אם לא יתכן קונפליקט בין הדמויות, הרי שניתן היה ליבא אותו מהיקום שבו היה עליהם להתקיים. המפיק בפועל ריק ברמן, שיחד עם המפיק בפועל מייקל פילר שיפר את האיכות הדרמטית של הסדרה במשך השנתיים האחרונות בכך שהפך את אותו היקום למפורט יותר, בעל רבדים אחדים ורדוף חרדות, טוען כי רודנברי צדק ככל הנראה באימוץ גישה בעלת קווים נוקשים. "הסדרה נזקקה להגאי שיקבע מסלול איתן," אומר ברמן, מפיק/תסריטאי בן 45 ששימש כתקציבאי בפועל באולפני "פרמונט", לפני "הדור הבא". "בכך ששכתב את 15 התסריטים הראשונים קבע ג'ין את המסלול עבור כל השאר." אלה שהתמקמו בנוחות הגדולה ביותר ביקום של רודנברי למדו בשלב מוקדם איך לגבש את הדמויות החדשות תוך כדי איזונם עם העובדה, שהם למעשה לא יותר מהיבטים נפרדים של גיבור מיתי רב עוצמה, בדומה לאודיסאוס. ב"מסע בין כוכבים" - ופרוידיאנים (אחד מבין כיוונים אקדמיים רבים שחלבו את הסדרות בעת כתיבת תזות לדוקטורט) - מאמינים שהדבר נכון לגבי הסדרה המקורית בדיוק כשם שהוא נכון לגבי "הדור הבא": הספינה עצמה, ולא הצוות, היא הגיבור. למרות ההרגשה הביתית השלטת בשתי הסדרות עשוי דבר זה, למעשה, להיות המפתח ליציבות האדירה של הסדרה. "כל עוד קיים יקום אותו ניתן לחקור וספינת חלל שתחקור אותו," מציע רודנברי, "יתקיים 'מסע בין כוכבים'."
"הדור הבא" שרד את צירי הלידה בעיקר משום ש פרמונט חסכה מאתנו את השגעונות של רשת שמתערבת בעשייה, והתחייבה להקרנה במשך שנה. "האמונה בכך שהברק יוכל להכות בשנית היתה קלושה. אבל פרמוטנט היו מוכנים להניח לרודנברי ליישר את ההדורים עד שהסדרה, כמו רוב האחרות, הגיעה לקצב הטבעי לה, עונה או שתיים מאוחר יותר", נזכר ג'ון פייק, נשיא האולפנים מטעם הערוצים המסחריים. הם היו מוכנים לכך, משום שעל פני העשורים הוכיחה "מסע בין כוכבים" שהיא ברווז זהב חסון המניב רווחים אדירים. התופעה אותה יצר רודנברי במקור בתור "רכבת לכוכבים" חדרה לכל מקום: רכבת של רווחים קלים עבור "פרמונט", סדרה המוקרנת ללא הרף במסגרת שידורים חוזרים ופעילה במסחור, עד שנדמה שאין לעצור אותה. ואכן, האולפנים מתייחסים אליה כאל "הזכיון". הסדרה המקורית הופצה, והוקרנה מדי יום ברוב השווקים האמריקאיים הראשיים, מאז ראשית שנות ה-70 וצפו בה יותר ויותר אנשים, שמעולם לא צפו בהקרנה הראשונה. בעונתה הרביעית, "הדור הבא" עברה את תפוקת הסדרה המקורית של 79 פרקים. גם סדרה זו מופצת במסגרת שידורים חוזרים, במקביל להפקת פרקים חדשים. בהתאם לכתוב ב"סינפנטסטיק" הסיבה לכך היא שהסדרה, שעלות הפקתה עומדת, לפי השמועות, על כמיליון דולר לפרק, רצה בהפסד ניכר. בכל אופן, ברמן מכחיש שזהו המצב ואומר ש"הדור הבא" מחזירה את ההשקעה ואף נושאת רווחים. ב פרמונט , רק הנועזים או אלה שמיוצגים היטב עוסקים בוויכוח בנוגע להגדרת הרווחיות. מכל מקום, חמשת סרטי  מסע בין כוכבים גרפו בעצמם יותר מ-400 מיליון דולר בקופות. הסרט "'מסע בין כוכבים' 4: השיבה הביתה", למשל, שיצא ב-1986, הרוויח 110 מיליון דולר ברוטו והביא לרווחים דומים בשוק השכרת הווידיאו. העובדה שהסרט בוים ע"י נימוי ותסריטו נכתב ע"י הרוו בנט (תסריטאי/מפיק) וניקולס מייר (תסריטאי/במאי), כמו גם העובדה שהוא עוסק בנושא התמיכה בליוויתנים, נימתו ההומוריסטית ומיקומו בהווה, משכו אליו צופים שבתנאים אחרים לא היו רואים סרט מסדרת  מסע בין כוכבים . "אפילו ההשקעה המוגזמת להחריד (45 מיליון דולר) בסרט הראשון בסדרה, "'מסע בין כוכבים' - הסרט", שיצא לאקרנים ב-1979 וזכה לקבלת פנים קרירה ולביקורת גרועה בקופות הקולנוע, הצליח לשאת רווחים וב פרמונט אין מזלזלים בהישגים כגון אלה."
קיימים גם מוצרים משניים רבים, בהם יש להתחשב. ספרוני  מסע בין כוכבים פורסמו מדי חודש בהוצאת סיימון&שוסטר (בבעלות  פרמונט ). העלילות נעות בין הסדרה הקלאסית לחדשה, והספרים מגיעים לעתים קרובות לראש רשימת רבי המכר של ה'ניו יורק טיימס'. רק הם עצמם מביאים להכנסה שנתית הקרובה ל-1 מיליון דולר. אפילו "פרנקלין מינט", שעד כה הוציאו רק מוצרים לאספנים הנוגעים ל"הקוסם מארץ עוץ" ו"חלף עם הרוח", סוחרים כעת נמרצות בעלילות  מסע בין כוכבים היוקרתיות, כולל מטבעות זיכרון מהמאה ה-25, דגמי פיוטר של ספינות "אנטרפרייז" השונות ואפילו מערכות שח מעוטרות העולות קרוב ל-1,000 דולר. טיימקס מציעה סדרה מושלמת של שעוני "טרק", ואיגוד הבנקים הלאומי, הממוקם בדאלס, אפילו מציע כרטיסי אשראי "טרקיים". התשלומים על זיכיונות למוצרים אלה ואחרים נכנסים לכיסי  פרמונט , שהתחילה לראות ב מסע בין כוכבים את "המוט הראשי באוהל" שמסוגל להחזיק את הסטודיו בזמנים קשים במיוחד. אם כי  פרמונט לא מוכנה למסור מספרים ממשיים, הרי שהכלי, בצורותיו השונות, כבר הביא להכנסות המוערכות בכמיליארד דולר. לאור המצב השורר כיום בסטודיו - ירידה ברווחים ומאבקים פנימיים מרים, זוכים ביצועים כגון אלה להערכה רבה ולפי כתבה ב"ורייטי", גם לאמון רב.
 מסע בין כוכבים ו"הדור הבא" מוקרנים כיום בכ-40 מדינות שונות, כולל דרום לבנון, מקום בו צריכה עדיין משנתו של רודנברי בנוגע לחוסר אלימות להתבסס. אבל, אם כי הפורמט של רודנברי חודרני כמדונה ואולי קבוע כמיקי מאוס, נראה שהוא מתקבל באופן הטוב ביותר בארצות הברית. נראה שאמריקה, השסועה עקב החדשנות, כמהה למשמעות, לתקשורת ולהבטחה לעתיד טוב יותר, אותם מנסה הסדרה לספק. "שלא כמו ברוב אופרות הסבון," אומר ג'ון דה לנסי, שמופיע בתור חוצן כל-יכול, מזיק אך חביב, בשם "קיו", "קיים ב'מסע בין כוכבים' תוכן מסוים. כנראה שהיא בעלת כוח משיכה גדול הגורם לתחושה שהיא אולי מנבאת עתיד טוב יותר." השקפתו התמימה והאידיאליסטית של רודנברי אודות העתיד, נקייה באופן ראוי לציון ממלחמות וממחלות, מגזענות ומאפליה מינית. ללא כל ספק היתה אותה השקפה אוטופית מקור המשיכה העיקרי בסדרה הישנה, בה קפטן קירק רע המזג, המגולם בהתלהבות מוגזמת על ידי שטנר (יליד מונטריאול), סורק את הגלקסיה בדיפלומטיות בלתי קנדית בעליל. והדבר נותר כך אף כיום, אם כי קפטן קרח (האוהדים עדיין מתבדחים בנוגע לפיאה של שטנר, שנעשית מסורבלת יותר ויותר) מפקד על אנטרפרייז חביבה ועדינה יותר הרי שקפטן פיקארד אינו "נורמן שוורצקופף שוצף" בין כוכבי. הדבר התברר סופית כאשר בכנס, שהתקיים לא מכבר בניו יורק, ושבו השתתפו 2000 טרקיז, חלקו שטנר וסטיוארט בפעם הראשונה במה. מישהו שאל כיצד הקפטנים קירק ופיקארד היו מטפלים בסדאם חוסיין. האחד היה יוצא למלחמה, האחר היה בוחר בתערובת של מו"מ נמרץ ודיפלומטיה, יחד עם הטלת סנקציות, במקרה הצורך. "הייתי אומר לו להתפגר," אומר שטנר הסוער בן ה-60, שהיה תמיד נכון לקרב בסדרה הישנה ושראה בכיבושיו המיניים התכופים את חובתו של הגיבור הרב-צדדי. "וקפטן פיקארד," אומר בעוקצנות סטיוארט, שלא תמיד חש בנוח עם איכויות ההנהגה של האני האחר שלו, אשר משתהה לעתים מעל למידה ובלתי פעיל עד לגרימת נמנום, "עדיין היה מדבר."
האנטרפרייז החדשה חולקת כביכול את אותה המשימה עם ספינת החלל שבאה לפניה, אם כי כיום, ההקדמה המפורסמת היא חסרת שיוך מיני, ומבטיחה "לצאת בעוז למקומות אליהם טרם הגיע האדם". בכל אופן, לפי דברי מייקל סטרז'ינסקי (היוצר לעתיד של בבילון 5 - המתרגמת) מראיין בתחנת הרדיו KPFK ומארח בתכנית המלל על מד"ב בערבי שישי, "השעה ה-25", הסדרה החדשה מאופקת יותר, "דבר שיוצר אולי מד"ב מעניין יותר אבל לא סיפורים משכנעים במיוחד." למעשה, לגבי אחדים התחרזה  מסע בין כוכבים תמיד עם "ייק". בחילופי דברים שנערכו לאחרונה באינטרנט סיפר סופר המד"ב מייק רזניק למישהו, שהביע רצון לכתוב ל מסע בין כוכבים , על החסרונות הטמונים בחרישת שדה ספרותי של מישהו אחר. הערותיו נתנו ביטוי לבוז שרבים רוחשים עדיין לסדרה בצורותיה השונות. "לכתוב על דמויותיו של מישהו אחר," הצהיר רזניק, "זוהי כתיבה מיד שנייה הדורשת חשיבה מיד שנייה. איני יכול לחשוב על דרך מהירה יותר כדי לעכב את כתיבתו המקצועית של סופר בתחילת דרכו ואת צמיחתו האמנותית מאשר להעניק לו יקום מיד שנייה ואוסף דמויות מעוצבות לחלוטין, ולומר לו להתחיל לעבוד על כתיבת הרפתקה נוספת מיד שלישית עבור קוראים שמוצאים נחמה בחזרות נשנות על דבר שהוא בסיכומו של דבר אותו הסיפור." "המעלה של 'מסע בין כוכבים' בעולם זה היא הבורות," מודה התסריטאי/במאי מייר, שמביים כעת את הסרט הנוכחי " מסע בין כוכבים VI: הארץ הבלתי נודעת", אשר צפוי לצאת לאקרנים בחג המולד. "אמריקה היא כיום חברה בורה, בלי תורה שבע"פ מסוג כלשהו," הוא מעיר, "יש להגיש לה את המיתוסים בדרך חדשה." "הדיבור נותר הדבר המרכזי ב'מסע בין כוכבים'," אומר מייר, שפעם אמר לכיתת קולנוע שהסדרה הקלסית הנה ביסודה תסכית רדיו ולא סדרת טלוויזיה. מייר הדגים את הדבר באמצעות הקרנת פרק מתוך  מסע בין כוכבים , בלי לראות את התמונה. הכיתה הצליחה לעקוב אחר העלילה ע"י האזנה בלבד. "הדבר אותו מציעה 'מסע בין כוכבים' לאלה שיכולים להתעלם מהמינוחים הטרקיים," אומר סטיוארט, "הוא סוג של סיפור רב עוצמה מהסוג שאותו הכירו אבותינו הקדומים ביותר מסביב למדורותיהם שבמערה. זה הדבר ששומר אנשים יחד. זה הדבר שנתן משמעות לחייהם. זה היה הדבר שנתן להם תוקף או מיקם אותם בזמן ובחלל. וזה נכון עד לעצם היום הזה." הסדרה הישנה עסקה בחופשיות במספר גדול של נושאים נאצלים שהיו המוקד החברתי בשנות ה-60, ותקפה גזענות, את חוסר ההגיון כביכול שבפולחן דתי ואפילו (באחד הפרקים העמוקים ביותר מהעונה ה-III) את תופעת ההיפים. גם "הדור הבא" תקפה נושאים אנושיים מורכבים כולל טרור ושימוש בסמים, אם כי בצורה מאופקת ונכונה פוליטית יותר מהסדרה שקדמה לה. הסדרה חקרה אפילו את הסכנות הטמונות ב"טרקיות" מוגזמת, בפרק מעוות ומשונה שעסק בהתמכרותו של מישהו לדמויות הדמיוניות שנבראו בסיפון ההולו של הספינה (הסיפון, תוצר המאה ה-24, בונה הדמיות של מציאות מדומה). הגיבור, שלומיאל בן המאה ה-24, בנה כפילים דמיוניים, אבל מוחשיים בכל דרך אחרת, של גיבוריה הראשיים של הסדרה - הוא לא היה מיומן די הצורך כדי להתמודד איתם ישירות, במשך שעות העבודה. בפנטסיות שבנה בסיפון ההולו, הם כרכרו מסביבו. נדמה כי מרינה סירטיס היא טרוי, היועצת של הספינה ומושא חושני לאותן פנטזיות, היא היחידה שמבחינה במשמעות המינית למעשה הגלומה בפלירטוט הבלתי חוקי, ומזדעזעת כיאות מהחדירה לפרטיות שהוא מסמל. יתכן שהטרקיז היותר מודעים לעצמם, אלה שבהם נזף פעם שטנר "תשיגו לעצמכם חיים אמיתיים," הבחינו שהפכו באחד הפרקים של "מוצ"ש שבת בשידור חי" למטרת לעג של אותה פרודיה עדינה. יתכן ש"פרמונט" אינם אסירי תודה לכותבים. אלה שיצרו על פני השנים עלילות כגון אלו לטלוויזיה ולקולנוע למדו, שעדיף לא להתגרות באוהדי  מסע בין כוכבים . למעשה, בזכות אוהדים אלה נמנע ביטול  מסע בין כוכבים לאחר העונה ה-I וה-II. הרשת לא הבינה את התכנית, לא התרשמה מהמספרים והעבירה את השידור למשבצת איומה בליל שישי. הטרקיז פתחו במסע כתיבת מכתבים שטרם היה כדוגמתו (חלקם הצהירו שפעלו לפי הוראת רודנברי) נגד רשת NBC, שנכנעו והבטיחו עונה נוספת. אם כי כדאי היה להשליך רבים מבין הפרקים של העונה האחרונה לים, אומר סטרז'ינסקי, הרי ששנת ההפקה הנוספת אפשרה לסדרה הראשונה פרקים די הצורך כדי להתיר את חותמה במסגרת השידורים החוזרים.
אבל גודל העוצמה והעמידות של תופעת הטרקיות לא התחוורה עד לתחילת שנות ה-70, תקופה שבה כנסי  מסע בין כוכבים סיפקו לרודנברי ולחברי צוותו פרנסה מסוג חדש. האוהדים רצו להחזיר את הסדרה, ורודנברי ניסה באומץ לרצות אותם, בתחילה באמצעות סדרת אנימציה ובה אחדים מהקולות של חלק מהשחקנים, ולאחר מכן באמצעות סדרת טלוויזיה מחודשת עם הצוות המקורי, שהיתה אמורה להיקרא " מסע בין כוכבים II . בסופו של דבר פינו התכניות עבור " מסע בין כוכבים II את מקומן לסרט קולנוע, יקר מעל למידה ובלתי מרגש באופן כללי, בגלל הצלחתו המהממת של "מלחמת הכוכבים" של ג'ורג' לוקאס, וב-1979 יצא לאקרנים " מסע בין כוכבים : הסרט". סרט זה, שבויים ע"י רוברט וייז, ילד טרילוגיית סרטים צנועה יותר ובעלת הצלחה דרמטית שהסתיימה בסרט הפופולרי " מסע בין כוכבים IV: המסע הביתה". " מסע בין כוכבים V: הגבול האחרון", עליו פיקד שטנר (נימוי ביים את השניים הקודמים), נחשב כחלש מתוך סדרת הסרטים. האוהדים שצפו בו היו באופן כללי המומים מכדי לעשות משהו חוץ מאשר לפכור את ידיהם. מכל מקום הם צפו בסרט, למרות השמועות הרעות שעברו מפה לאוזן. בכל זאת, כש פרמונט התחילה לתכנן את "הדור הבא" ב-1986, לא היה בטוח כלל וכלל שממרומים יתמכו בנסיון אחרון זה לעורר את  מסע בין כוכבים לחיים. מנהלי האולפנים חששו שהסדרה תכשל בנסיונה למשוך את הקהל הוותיק מחד, ואוהדים חדשים מאידך. "היתה להיטות גדולה לעשות את 'מסע בין כוכבים' לטלוויזיה," נזכר פייק מ פרמונט . "אבל היו אלה גם זמנים של חששות. אתה לא רוצה להיות האחראי לדפיקת הזכיון." ראשית, חשבו שהחזרת  מסע בין כוכבים לטלוויזיה עלולה לגרום לרוויה בשוק, ולהחליש את הדרישה לסרטים נוספים. "לפני 'הדור הבא'," אומר בנט, "אנשים שאהבו את 'מסע בין כוכבים' יכלו לצפות בשידורים חוזרים, ופעם בשנתיים הם יכלו ללכת לקולנוע ולקבל מנה גדולה יותר של 'מסע בין כוכבים'. באופן כללי שררה התלהבות גדולה." עודף  מסע בין כוכבים עלול להיות גרוע באותה מידה כמו מחסור  מסע בין כוכבים , כך חששו המנהלים. אבל מה שדיבר לזכות החזרת הסדרה לטלוויזיה היתה העלות הגבוהה שהיתה כרוכה בעשיית הסרטים: בעת צילומי " מסע בין כוכבים VI שילמו אולפני  פרמונט לשטנר ולנימוי 4 מיליון דולר לסרט (אם כי לא מראש, לפי דוח שפורסם לאחרונה בטיימס הניו-יורקי). המנהלים, שחיפשו מימון גבוה יותר ויותר, הבינו ש מסע בין כוכבים תהפוך לרווחית יותר אם תתגלגל מחדש לסדרת טלוויזיה בעלת צוות שחקנים בלתי ידוע יחסית. בגלל ש פרמונט יכלו לייצר ולהפיץ את הסדרה, לא התקיים הצורך לשתף בתהליכים רשת שידור כלשהי - יתרון להנהלה ולצוות היצירה גם יחד. "הדור הבא" יכלה לצאת בעוז למקומות אליהם  מסע בין כוכבים לא יצאה אי פעם: היישר לשידורים הארציים.
סדרת "הדור הבא" הצליחה להתבדל מהסדרה הישנה ומסרטי הקולנוע. כמעט שלא קיימים וולקנים בסדרה החדשה. הקלינגונים, לוחמים בין כוכביים, שבעבר נחשבו למתועבים ולאויביה הנחרצים של האנושות, נמצאים עכשיו בברית רופפת עם הפדרציה ואחד מהם, קצין המבצעים של האנטרפרייז, לויטננט וורף (המגולם ע"י מייקל דורן), משרת למעשה בצי הכוכבים. ילדים ומשפחות מאיישים את סיפוני החללית החדשה ומנהלים, אם לשפוט מהפעמים הבודדות בהם הופיעו, חיי משפחה שגרתיים ומקצועות קבועים. על סיפון האנטרפרייז התפתחה חברה של הערצה ותמיכה הדדית שלעיתים היא מוגזמת כל כך עד שאוהדים מסוימים התחילו להסכים עם תסריטאי הסדרה העריקים ולטעון שלמרות המאמצים, הסדרה החדשה פשוט אינה מעניינית כמו זו שקדמה לה. הם טוענים שחסרה מערכת היחסים המוצלחת בין הדמויות. סטרז'ינסקי מכל מקום, טוען שהבחין בכמות נכבדת של מה שהוא מכנה "רביזיוניזם" בקרב אוהדים שהתלהבו בעבר מהסדרה הישנה: "חלקם אומרים כעת שהסדרה הישנה לא היתה מוצלחת כל כך... היא היתה בומבסטית במקצת, הפעלולים המיוחדים לא היו טובים, הדמויות היו שטוחות." אבל סטרז'ינסקי ציין גם שעל "הדור הבא" - שלא כמו לגבי הסדרה הישנה - מוטלת עדיין החובה לטפח תרבות קאלט חודרת כל כך. "אנשים לא צופים בה באותה תשומת לב ולא חוזרים וצופים בה כמו שעשו עם הסדרה הישנה. תכניות 'מסע בין כוכבים' הישנות עדיין מחזיקות מעמד אחרי 1,000 פעמים. הסדרה החדשה, כך אני שומע מאוהדים, היא מעניינית למדי. אבל אין שם מספיק בשר."
מרינה סירטיס משבחת את יקומו של רודנברי בגלל השוויוניות השוררת בו, דבר שהוא תופעה נדירה בטלוויזיה. לעתים קרובות מציינים לשבח את הסדרה המקורית, שהקלה על הנשיקה הבין-גזעית בטלוויזיה, בין שטנר ולוטננט או'הורה, אותה מגלמת מישל ניקולס. שלושה מבין שחקניה הראשיים של הסדרה החדשה הנם כהי עור: ביניהם זוכת האוסקר וופי גולדברג, שחתמה על הופעה קבועה בתור גינן, המוזגת של הספינה, משום ש מסע בין כוכבים עודדה אותה בתחילת הקריירה. משנתו המקורית של רודנברי גם גלתה התלהבות בנוגע לסקס במאה ה-24, דבר שלא נחקר במלואו במסגרת הסדרה - אולי למרבה המזל. עמוד שלם כמעט בחוברת היה מוקדש לכפיתיות המינית של גזע הפרנגי, גזע של חוצנים רעים בעלי מראה מטופש ואוזני מיקי מאוס, שמספקים לעתים אתנחתא קומית. פרק מוקדם בסדרה - אחד מבין הבודדים שהותרו לצלום כדי לשקף את התעניינותם התאוותנית - הציג את חברי צוות שנשבו ביסורי התאהבות שהשתלטה עליהם כליל. לגבי אחדים מבין השחקנים, שמרגישים כי הסדרה נטלה בשנתה הראשונה סיכונים, בהם לא מקלים ראש כיום, זהו פרק מועדף. ואכן, היקום האנושי של "הדור הבא" נשלט עדיין על ידי יחסים מונוגמים או המנעות מיחסים על פני הסיפון. "אחד הדברים איתם אנחנו נאבקים תמיד," אומר ברמן, "הוא שבגלל שסדרה זו התקיימה במסגרת מגבלות תקופת האיידס, אין לקדם את המתירנות. מתקבל הרושם שקירק שכב עם מישהי בכל פרק, אבל זה מתאים יותר לשנות ה-60 מאשר לשנות ה-90." את היחסים בין השחקנים ניתן לתאר כמשפחתיים, הגנתיים ואפילו אינטימיים. גם דבר זה עומד בסתירה מוחלטת למצב בסדרת הטלוויזיה המקורית. אם כי הפכו להיות לבביים יותר זה כלפי זה, כשנדמה היה שהקריירה שלהם מתמזגת - יש להם חוזים שמציינים שמה שהאחד מקבל, גם האחר מקבל - שטנר ונימוי לא היו מעולם חברים טובים. שטנר ניסה פעם אחת בלבד, בעת הבמוי של 'מסע בין כוכבים V", להסתיר את הבוז שרכש לשחקנים שלצידו ושמועות אומרות שכינה אותם בפני מכרים "שבעת הגמדים". בחלקו, יתכן שהיחסים בקרב צוות השחקנים החדש טובים יותר משום שרודנברי, ועכשיו ברמן, ניסו בכוונה - ואולי בלא תועלת, בהתחשב בפופולריות של כלי הרכב - למנוע מהדמויות להתפתח לעבר הכוכבים.
"מסע בין כוכבים: הדור הבא" סיימה את עונת ההפקה הרביעית בערך במקביל לתחילת צילומי הסרט "מסע בין כוכבים VI . נראה שהצוות המקורי הסכין לעובדה שהסרט יסים ככל הנראה את המשימה בת ה-25 השנים. ואכן, נדמה שתסריטו של מייר (סיפור לפי מודל הפרסטרויקה, שמפרט את שלבי הקריסה של האימפריה הקלינגונית תחת מנהיג דמוי גורבצ'וב) רומז על כך. בינתיים נותרו לבני דמותם הטלוויזיוניים שנתיים נוספות של חוזה, ואחדים מביניהם שוקלים מה יבוא לאחר מכן. אף על פי שאחוזי הצפייה בסדרה מטפסים עדיין וטרם נרמז על כך מפורשות, הרי שהתפקידים ב"ספינת החלל הקטנה" יכולים להיגמר בסופו של דבר, כמו גם הקיטור, והשחקנים עצמם עלולים להתעייף אם יבחינו בסכנת היותם משובצים לנצח בתור הדמויות שגילמו בסדרה, כפי שקרה לקודמיהם. הם מבינים שיתכן כי 150 הפרקים לערך שיעשו ירדפו אותם במשך שארית חייהם. לאחר שראו את מה שעשה הדבר לקריירות של הצוות הקודם - רובם לא הצליחו לקבל עבודה ראויה לשמה בסרטים שבאו לאחר הסדרה - לא כולם שמחים לקראת הסיכוי הזה. ב פרמונט מסתובבות שמועות לפיהן קיים סיכוי להקים לתחיה את הזכיון של הסרט ולאמץ את הליהוק והמתכונת של "הדור הבא", והסרטים הקלאסיים האחרונים קושרים, כפי שנמסר, את הצוות הישן עם הפרקים החדשים. נראה בברור שהחיפוש אחר מוט חדש לאוהל של פרמונט יצא לדרך. נותר רק לראות אם "הדור הבא" יצליח ליצור את ההתלהבות כדי ש מסע בין כוכבים - ו פרמונט - יטרטרו קדימה. "אחת הדרכים בהן ההיסטוריה תשפוט תרבויות," אומר סטיוארט, "תהיה איכות הבידור שלה. בעסק זה לעולם אי אפשר לנסות ולצפות את העתיד - אם כי זהו הדבר שאותו אנו מנסים לעשות על בסיס יומי. איני יודע מה יאמרו האנשים על תוכנית זו בעוד 100 שנה מהיום. אבל 'מסע בין כוכבים' שמרה על מקומה במשך 25 שנה. השאלה 'לאן פנינו?' תוצג גם אז."
יקרה אשר יקרה, דורן, שלא ניתן לזהוי בלי האיפור הקלינגוני שלו, נראה נלהב לכל עבודה הקשורה ב מסע בין כוכבים המוצעת לו (הוא מגלם את הסבא רבא של דמותו בסרט הקולנוע הקרוב). "אם מה שקרה לצוות הראשון זה ליהוק לפי דמות," אומר דורן, "אז אני רוצה להיות מלוהק לפי דמותי. כמובן, הם לא קיבלו תפקידים לאחר 'מסע בין כוכבים'. אבל הם עושים את הסרט השישי שלהם. תראה לי עוד מישהו בטלוויזיה שעשה שישה סרטים."




לידיעה זו התפרסמו  1  תגובות
תגובות
1   כתבה מצויינת
00:00:00  16/08/2003 ניב   
כתבה מצויינת ורואים שכתבו אותה לפני עשק שנים.
מהקריאה היה לי פלאש בק לאנטרפרייז ולשתי הסדרות האחרות. ראינו מי היה רודנברי ומיהו ברמן לעומתו. מעניין שברגע שברמן נכנס התילו מלחמות. אך אני רוצה לסייג שברמן סיפר פעם שהוא בקושי התערב בחלל עמוק ונתן לברגה ולפילר לעשות את כל הכתיבה של הפרקים - מה שיצר סדרה הזויה/מצויינת ושצריך לראותה לאחר מעשה.
בקשר לוויאג'ר - אני לא יודע בדיוק מה לומר על הסדרה הזו חוצמאשר שהיא לא כל כך המריאה- כך היה במשך 4 השנים הראשונות. מצפייה בעונות האחרונות מאד נהניתי אבל לא היו שם פרקי קאלט.

הכתבה הזו היתה מצויינת וראוי שאם אתם יכולים תביאו עוד כתבות ישנות כי ההסטוריה תמיד אקטואלית והנה ההוכחה


לתחילת הכתבה
 
קישורים
האתר הרשמי של מסע בין כוכבים


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב