השתלטות המכונות
אברהם לוטם

לאחר היעדרות ממושכת, חוזר אברהם לוטם עם דיון לגבי עתיד סרטי המדע הבדיוני והאנושות בכלל. לצורך הדיון הוא סוקר שניים: 'כשהרוח נושבת', סרטו המצוייר של ג'ימי מוריקאמי ו'מטריקס 2' סרטם השנוי במחלוקת של האחים וואושובסקי.
_________________________________________________________ "כשהרוח נושבת", סרט אנימציה מבוסס על קומיקס מאת ריימונד בריגס. במאי: ג'ימי ט. מוראקאמי. קולותיהם של השחקנים: דיים פגי אשקרופט. ג'ון מיילס. בריטניה 1986, צבע 80ד'. _________________________________________________________ "מטריקס 2", 2003, במאים: האחים ואושובסקי. שחקנים: קיאנו ריבס, לורנס פישבורן, קרי אן מוס. ארה"ב 2003, צבע 138ד'.
הם באים אחד אחרי השני, גדולים, נפוחים ומפלצתיים. גדולים בתקציב ובממון, גדולים בפרסום, גדולים באקשן וגדולים בפעלולי מחשב, שיאה של הטכנולוגיה החדישה ביותר. אבל, קטנים במהותם. קטנים באיכותם ומצומצמים מאוד באותה פינה רגשית ואינטלקטואלית שאנו מקציבים להם במוחנו.
הם (כדוגמא) "מלחמת הכוכבים 3", "דו"ח מיוחד 1", "מטריקס 2", "שליחות קטלנית 3". מדוע כל אותם סרטי מדע בדיוני חדשים הנוחתים עלינו בשנתיים או בשלוש האחרונות של ראשית המאה ה-21, סרטים להם ציפינו בנכונות והתרגשות, הם אכזבה כה גדולה ? מדוע יש בהם הרבה רעש וצלצולים וכה מעט קולנוע טוב ואיכותי?
לפני זמן מה בכתבתו במדור הטלוויזיה של ISF: "אמריקה לא מאמינה במדע בדיוני", מספר אלון רוזנבלום כי בעקבות אירועי ה-11 בספטמבר 2001 צללו כל סדרות המדע הבדיוני הטלוויזיוניות ברייטינג הצפייה בארה"ב וכי ז'אנר זה מצוי "על הקרשים". בתגובה למאמרו טוענת הקוראת יערה כי הסיבה לכך היא לא אירועי ה-11 בספטמבר דווקא, אלא סיבה הרבה יותר טריוויאלית: הסדרות הללו מיצו את עצמן או שפשוט הן סדרות מחורבנות ומקומן הנמוך ברייטינג מוצדק בהחלט.
ואילו בקולנוע, נראה שהמצב שונה: ככל שסרטי המדע הבדיוני "מחורבנים" יותר, מספר הצופים בהם גדל והולך. כולם רצים לראות את "מטריקס 2 ", ובארה"ב הוא אחד הסרטים הרווחיים בתולדות הקולנוע, ועכשיו כולם מצפים בקוצר רוח ל"שליחות קטלנית 3". כולנו נרוץ לבית הקולנוע (גם אני, כמובן) לראות איך שוורצנגר מכסח לרעים את הצורה. אז מה קורה ? מה ההיגיון במשוואה הבלתי אפשרית הזו: סרט רע = הצלחה...?
סוף שנות השבעים כמו גם שנות ה-80 וה-90 של המאה הקודמת היו שנות הפריחה של קולנוע המדע הבדיוני. שפע של רעיונות ונושאים, המלחמה הקרה ויום הדין, אפקט החממה וזיהום כדור הארץ, מסע בזמן, מסעות בחלל, חייזרים באים לביקור על פני כדור הארץ. הפריצה הטכנולוגית המדהימה בתחום העשייה הקולנועית באותה התקופה, אפשרה את יציקת הנושאים הללו לסרטים מרהיבים המושכים את העין והלב. ההתפתחות המטאורית של כל התחומים הקשורים לקולנוע: צילום, אלקטרוניקה ומחשבים הביאו להפקתם של הסרטים הנפלאים של אותה תקופה, סרטים המהווים את חוט השדרה של ז'אנר המדע הבדיוני כיום: "אי.ט.חבר מכוכב אחר" ו"מפגשים מהסוג השלישי" של סטיבן שפילברג, "מקס הזועם" של ג'ורג' מילר, "שליחות קטלנית" של ג'יימס קאמרון, "הטורף", "בחזרה לעתיד", "12 הקופים", ועוד. הסרטים הללו גרמו לנו להתרגש עד דמעות, הדהימו את חושינו וגרמו לנו לאהוב. ואילו היום יש "מטריקס"!
הסרט "כשהרוח נושבת" המייצג בכתבה זו את סרטי המדע הבדיוני של פעם איננו הטוב שבהם אך הנו בעל ייחוד. הוא האנטיתזה המוחלטת ל"מטריקס 2".
ראשית זהו סרט מצויר. בלי התחכום של היום ובלי החידושים של "מוצאים את נמו". סתם סרט מצויר המספר על זוג פנסיונרים קשישים שלעת זקנה עברו לגור בבית בכפר, מחוץ ללונדון. והנה עומדת לנחות עליהם מלחמת יום הדין עם טילים ופצצות גרעיניות. הם מתכוננים למלחמה בעזרתה של "חוברת הישרדות" שהופצה על ידי השלטונות ובה מוסבר כיצד להכין "מרחב מוגן" בפני הפצצה באמצעות ניירות ודלתות עץ. נשמע מוכר? בדיוק כמו החוברות שהופצו בישראל כהכנה לקראת מלחמות המפרץ באמצעות ניילונים וסרטי הדבקה. רק שהסרט הזה הוא משנת 1987 ובכלל, השליטים שלנו לא רואים סרטים שכאלה.
והפצצה באה, כמובן, והסרט מתאר את הזקנים לפני הפצצה ולאחריה. 'כשהרוח נושבת הוא סרט קצר (80ד') נטול פעלולים או אקשן. רק זוג זקנים במלחמה העתידית ולא קורה שם כלום אך קורה המון. ואתה מרותק למסך, ולעתים מתרגש התרגשות של ממש.
היום כבר לא עושים סרטים שכאלה. אין צ'אנס לכך. הקהל אוהב אקשן אז עושים את "מטריקס". הרבה מהומה על לא מאומה. הרבה פילוסופיה בגרוש ודיבורים של כלום המעניקים לסרט פסאודו מכובדות והרבה יותר אקשן. זה שם המשחק: פעלולים, אקשן, מחשב. וכל הסרט נראה כמו משחק מחשב על המסך הגדול, כך הדמויות וכך הפעלולים. זהו המדע הבדיוני של המחר: משחק מחשב גדול על מסך הקולנוע עם הרבה פעלולים וקומבינות של המחשב. זה מה יש.
האסוציאציה המיידית שצצה תוך כדי צפייה בקטעי האקשן של "מטריקס 2" היא האקשן של המערבונים. לאורך כל הסרט קימת התמודדות בין גיבור הסרט "הטוב" לבין "הרע", ובסופו הם מתאמתים ביניהם והשולף המהיר מנצח. זה היה הקסם שבסרטים האלה: הטוב נגד הרע וההתמודדות האישית. וכמה היה קשה להביס את הרע, הרי גם הוא שולף מהיר מאין כמוהו. ומהו סרט מדע בדיוני אם לא מערבון בחלל? ב"שליחות קטלנית" הראשון כדוגמא, קייל הלוחם הטוב נאבק כל הסרט בשוורצנגר הרע ובסוף הסרט הם מתעמתים ביניהם לקרב המכריע ?

רק שאז הגיעו לקולנוע המערבונים האיטלקיים, "מערבוני הספגטי". שם לא היו לבטים, הגיבור היה יורה ומחסל צ'יק צ'אק חמישה או שישה או כמה שרק צריך, וכל הרעים היו מושמדים בקלות רבה. וזה היה סופו של ז'אנר סרטי המערבונים.
ב"מטריקס 2", כאשר ניו (הלא הוא קיאנו ריבס המקסים) נלחם בכל הסמית'יים, הסוכנים הרעים, ויכול להם, וככל שהם מתרבים כך הוא מתעצם, לא ניתן שלא להיזכר באותם מערבוני הספגטי. כי האקשן של "מטריקס 2" הוא יופי של אקשן. זהו אקשן במיטבו, כל כך טוב עד שהוא מעייף. האקשן בסרט הזה מגיע לרמה של תפסת מרובה-לא תפסת! כמה זמן אפשר לראות את ניו נלחם בכל כך הרבה סמית'יים ולא קורה כלום! וכשזה חוזר על עצמו שוב ושוב, הרי שהאקשן ממצה את עצמו מהר מאוד והופך ללא מעניין. הקסם של אקשן ייחודי ומרתק נעלם ובמקומו נותר רק אקשן סתמי וחלול ותו לאו.
אך האם יהיה גורלו של ז'אנר סרטי המדע הבדיוני של היום כגורל ז'אנר המערבונים של פעם? מה פתאום ? לא ולא!
האחים ואושובסקי חידשו את פני האקשן בקולנוע. הם המציאו את האקשן המהיר והמיוחד של "מטריקס" הראשון. קיאנו ריבס המתחמק מכדורי האקדח במהירות ובחלקלקות והכל בהילוך איטי מושלם, פשוט יופי. והחידוש נתפס. שני סרטי המטריקס בנויים על אקשן מטורף, מהיר וייחודי תוך הפסקות קצרות פסיאודו אווירה ייחודית ופילוסופיה בגרוש. הקהל אהב את זה. עוד מעט יקום מישהו וימציא חידוש נוסף בעולם המחשבים והאקשן, חידוש שיהיה מוטרף יותר ומהיר יותר והעולם כולו ירוץ אל בתי הקולנוע וחוזר חלילה.
כי המיוחד בסרטי "מטריקס" הוא שהם סרטים המגשימים את עצמם, וזאת הבשורה האמיתית של "מטריקס"! ב"שליחות קטלנית 2" שרה קונור מנסה לחסל את המדען שהמציא את השבבים, אותם שבבים שלעתיד לבוא יגרמו להתפתחות המכונות והשתלטותן על העולם. בסיום הסרט קופץ שוורצנגר ברוב גדולתו ליורה הרותחת כדי להשמיד את השבב שלו עצמו ולמנוע את התפתחות המכונות. גם ב"מטריקס" 1 ו-2? האנשים החופשיים נלחמים במכונות שהשתלטו על העולם ומנסות להכחיד את הגזע האנושי.
אז חבל על שוורצנגר, כמה שהוא היה תמים. כדאי שניו, טריניטי ומורפיאוס יפסיקו את מאבקם הבלתי נלאה. חבל על המאמץ, חבל על הזמן, האחים ואושובסקי פשוט "עובדים" עליהם בעיניים. הכל "כאילו" אצל צמד האחים. הם ממלאים את מוחנו בקשקושים פסאודו פילוסופיים ולכאורה שולחים את ניו, טריניטי ומורפיאוס להילחם במכונות, אך רק לכאורה. כיוון שבה בשעה הם אלה שיוצרים ומפתחים את המכונות שישתלטו עלינו. ב"מטריקס" המכונות הן הגיבורים האמיתיים והמחשב הוא ה"אורקל". חידושי המחשב הם האקשן והם השפה והסיפור האמיתיים.

ככל שיהיו יותר אחים ואושובסקי, יהיו יותר חידושי מחשב ויותר אקשן ממוחשב, והמכונות והמחשב ישתלטו עלינו מהר מתמיד. לכן המטריקס הוא סרט המגשים את עצמו, כיוון שהוא יוצר למעשה את המכונות המשתלטות על חיינו ועל המין האנושי כולו. אחר כך נאלץ אנחנו לצאת למלחמה במכונות, באמצעים פשוטים, ובטכנולוגיה נחותה ביותר, כי הידע יהיה בידי המכונות.
אז חבל על הזמן, סרטים כמו "כשהרוח נושבת" לא ייוצרו יותר. נא לשמור את הקלטת בכספת. מעתה ואילך רק "מטריקס" ודומיו ובעקבותיהם תבואנה המכונות שישלטו בעולם.




לידיעה זו התפרסמו  11  תגובות
תגובות
1   הדבר הזה קורה לסרטים בגלל
00:00:00  05/08/2003 The Big Bad Wolf   
שגו' הממוצע לא אוהב סרטים 'חכמים' או סרטים שגורמים לקהל לחשוב.
הוא אוהב סרטי אקשן סתמיים מלאים באפקטים ופיצוצים וחסרי עלילה...
כמו מטריקס 2 או T3
המטריקס 2 תירץ עלילה בשביל לעשות סרט של אפקטיים סתמיים, והוא תירץ פילוסופיה ב'מילים גדולות' כביכול, רק בשביל להראות חכם ומתפלסף, האחים וואשבסקי סתם מחפשים דרך להרוויח עוד כסף מהאנשים שפשוט לא שמים לב לעלילה מגוכחת מפני שהיא מוסווה על ידי אפקטים.

אותו דבר בקשר ל T3

2   בעצם כתבתי בדיוק מה שכתוב בכתבה
00:00:00  05/08/2003 The Big Bad Wolf   
סתם רציתי לתמוך באברהם לוטם

3   הלאה המכונות, קדימה הפועל
00:00:00  05/08/2003 איציק   

4   אתה מניח הנחות שגויות בכתבה:
00:00:00  06/08/2003 נירית   
אתה מניח שאין סרטים טובים יותר ומציין את "דוח מיוחד" שהיה סרט מעולה.

אתה אומר שהיום לא עושים סרטים סרטי מד"ב או פנטסיה כמו פעם, אבל מתעלם מ"המסע המופלא" שמוצג עכשיו וגם זוכה להצלחה עצומה.

סגנון הכתיבה שלך הוא מאד ידעני, מלא בביטחון עצמי. זה לגטימי - אבל כשאתה לא מדייק בעובדות זה קצת מגוחך.

היה רצוי גם שיד עורך תעבור על הטקסט לפני שהוא מתפרסם, אבל בזה לא אתה אשם.

5   תשובה ל-WOLF , איציק ונירית
00:00:00  06/08/2003 אברהם לוטם   
1. תודה לBAD WOLF שתומך בי, אבל העניין הוא לא רק כסף.
2. איציק, מה רצית לומר בעצם?
3. נירית, טעות בידך, כי א)לדעתי סרטי מדע בדיוני נכנסו עכשיו למסלול כפי שתארתי בכתבה.לדעתי "דו"ח מיוחד" לא היה סרט מעולה ואת יכולה לקרוא על כך בכתבה קודמת שלי. ב) לא כתבתי על סרטי "פנטסיה", בכל אופן זה ז'אנר שונה במקצת.כיום,מדע בדיוני עושים רק בארה"ב וזו התוצאה."פנטסיה" יוצרים גם בתרבויות אחרות, למשל "גיבור" והתוצאות שונות.
ג) העורך דווקא כן ערך,ואם לא היה עורך היית כנראה אוהבת יותר את הכתוב, אולי.

6   כתבה מעניינת ואני גם נוטה להסכים
00:00:00  07/08/2003 דורון   
עמה באופן כללי. אך חייבים בהקשר זה לציין יוצאי דופן כ "עיר אפילה" או "גאטקה", שניהם סרטי מד"ב מעולים ואינטליגנטים.כך גם "סולאריס" המחודש, שאני ממליץ עליו בכל פה וכל מה שנטען בכתבה מסביר בדיוק את כשלונו בקופות.

7   לדורון
00:00:00  08/08/2003 The Big Bad Wolf   
נכון, 'עיר אפלה', 'מה קרה בגאטאקה' ו'סולאריס' הם סרטי מד"ב אכותיים, אבל חוץ מסולאריס הם די ישנים... וגם ההצלחה הקופתית שלהם לא מגיעה להצלחה של סרטי 'מד"ב כביכול' ובגלל הכישלון הכמעט תמידי של סרטי מד"ב כאלה, ממש קשה להשיג מימון לאחד כזה בהולייווד, או בכלל אנשים לא רוצים להתחיל לכתוב אחד כזה כי הם מפחדים שאף אחד לא יראה אותו...

נ.ב.

דוני דארקו, סרט מעולה, הוא סבל מחוסר פירסום, לא היה לו בכלל, ובגלל זה הוא שודר בקולנוע במשך איזה שבועיים וזהו, ואף אחד לא ידע שהוא משודר...

למרות חוסר המזל הסרט הצליח לאסוף לעצמו כמות לא מבישה של מעריצים, אם תראו את הסרט תבינו למה...

אחד מסרטי המד"ב הכי טובים שנוצרו בינתיים...

8   לדורון, בהמשך ל-BAD WOLF
00:00:00  08/08/2003 אברהם לוטם   
תמיד יש יוצאים מן הכלל. אבל, נדמה לי שבז'אנר סרטי המדע הבדיוני היוצא מן הכלל כמעט ונעלם לחלוטין. כי המדע הבדיוני כיום מזוהה רק עם אקשן והרבה אקשן, וזה עולה הרבה כסף וכסף רב יש רק בהוליווד והוליווד לא מאמינה ביוצאים מן הכלל. סוף!! בתחומים אחרים של הקולנוע תמיד יקום איזה יוצר עצמאי ובמעט כסף יצליח להפיק פנינה קולנועית, למשל, "סיפור פשוט" של דיויד לינץ'.אפילו אינני יודע אם דיויד לינץ' פועל בהוליווד או לא, אבל "סיפור פשוט" הוא סרט קטן ונפלא והופק בכסף קטן. בתחום המדע הבדיוני כיום? איפה!! דבר כזה לא יכול להתרחש, וחבל.

9   לא יכול להתרחש? אבל כבר התרחש.
00:00:00  09/08/2003 רני   
רק השנה יצאו סרטים כ"אקווליבריום" ו"28 ימים אחרי" שמוכיחים שמה שאתה טוען שלא יכול להתרחש בכלל, דווקא מתרחש ועוד איך. רוצה עוד כמה כאלה שלא יכולים להתרחש? הנה עוד כמה:
כוכב המטמון
סימון
באטל רויאל
פאי
Masked and Anonymous
ענק הברזל
מתחזה

ובמהלך 2004 נראה גם גרסה קולנועית ל"בשורות טובות" בבימויו של טרי גיליאם עפ"י הספר בעל אותו השם מאת ניל גיימן וטרי פראצ'ט.

נראה שדווקא מתרחשים הרבה סרטים שלא יכולים להתרחש.

אני אולי לא מסכים עם הדעה שלך (אני למשל חושב ש"דו"ח מיוחד" הוא יצירת מופת) אבל את העובדות שווה לבדוק. כי כל הסרטים שהזכרתי למעלה הם פרוייקטים אישיים בתחום המד"ב בדיוק מהסוג שקבעת נחרצות שלא יכולים להתרחש.

אני נוהג לבדוק עובדות לפני שאני מסיק מסקנות. אני מציע לכולם לעשות אותו דבר.

10   אני לא יכול אלא להסכים עם רני
00:00:00  09/08/2003 איציק   
לכתוב הצהרות זה קל, לבסס אותן על עובדות זה כבר יותר קשה וכדאי אולי שהכותב יבדוק קצת לפני שהוא מצהיר הצהרות כוללניות. אז נכון שהסרטים המוזכרים בכתבה כגון מטריקס 2 ושליחות קטלנית שלוש כדוגמאות הן עטיפות ריקות מתוכן, ונכון שיש הרבה סרטים כאלו אבל ההכללה שנוקט בה הכותב היא פשוט מסוכנת ויהירה כאחד. אולי הכותב סבור שבכך הוא מעורר פרובוקציה כלשהי אך הדבר היחיד שהוא מעורר זה חוסר רצון לקרוא את הכתבות הבאות. דיעות מהסוג המנומק הן דיעות מאתגרות ומעניינות. דיעות מסוגן של אלו המופיעות בכתבה הן סתמיות, ומעוגנות אך ורק בדמיונו הפורה של הכותב, ולכן גם חסרות משמעות. אם הכותב אינו יכול להתמקד ולהתמודד עם המציאות יתכן ואינו צריך לכתוב מאמרים שיסודם ביקורת, אל א לכתוב סיפורים, למרות שגם כאן, סגנון הכתיבה דורש שיפוץ.

11   תשובה לרני ואיציק.
00:00:00  09/08/2003 אברהם לוטם   
1) רני,
אני מודה לך שהגבת לכתבתי והסבת את תשומת ליבי לדברים שהגבתי לעיל, ואני לא אומר זאת בציניות, אני מתכוון לכך. אבל יש להפריד בין הכתבה ובין דברי שכתבתי בתגובה מספר 8. אני עומד מאחורי מה שכתבתי בכתבה כי מה ששולט בז'אנר המדע הבדיוני הם הסרטים שדברתי עליהם, ומה שכתבתי תקף גם עתה.לעומת זאת דברי בתגובה שהגבתי הם מסקנה אישית שלי לאור מה שקורה בתחום. אמת, אינני מכיר את הסרטים שציינת וכלל לא ידעתי שהם קיימים, ואשמח לראותם בעתיד ולהבין אם טעיתי או לאו, ואינני חושב שזה צריך לשנות את ההתיחסות למה שנכתב בכתבה. בקשר ל"דו"ח מיוחד", מה לעשות שאינני חושב כמוך, לדעתי זו לא יצירת מופת ואפילו לא סרט טוב, אתה יכול לקרוא בארכיון האתר את כתבתי על הסרט הזה שהגדרתיו כ"הסרט המעייף של השנה".
2) איציק, באמת, אתה לא חייב לקרוא את הכתבות שלי, מה עוד שעושה רושם שאתה לא כל כך מבין את הכתוב. ראשית אתה עדיין חייב הסבר לתגובה הראשונה שלך, תגובה מספר 3 כי מה אתה רוצה לומר בה? ובאשר לתגובתך השניה נא לקרוא את תשובתי לרני. כי לפי דבריך כלל לא הבנת על מה כתבתי בכתבה ונאחזת בדבריו הנבונים של רני ושרבטת מין קשקוש תוקפני וטפשי.


לתחילת הכתבה
 
קישורים
על הסרט כשהרוח נושבת ב-IMDB

האתר הרשמי של שליחות קטלנית 3

האתר הרשמי של סרטי המטריקס

ביקורת על המטריקס 2


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב