_________________________________________________________
חלק מהקוראים הצעירים יותר באתר, אולי מגרדים כעת את ראשם בתימהון, ושואלים עצמם 'פרדי מי?' 'ג'ייסון מה?'- לאלו נסביר כי דמויות אלו עמדו במרכזן של שתי סדרות סרטי האימה המצליחות ביותר בשנות השמונים והתשעים- פרדי קרוגר הינו גיבור סרטי "הסיוט ברחוב אלם", וג'ייסון וורהיס מככב בסידרת סרטי "יום שישי ה- 13". במאמר מוסגר נציין, כי אין זו הפעם הראשונה בה נפגשים שני גיבורינו בסרט אחד. בקומדיית אימה נשכחת משנות השמונים, העונה לשם "Transylvania Twist" (שזכתה בעברית לשם הנוראי "טיסה ישירה לעיר המוות"), מככבים ג'ייסון ופרדי (ביחד עם דמות אימה מפורסמת נוספת- 'פני- עור' מסידרת "המנסרים מטקסס") בסצנת הפתיחה, כשהם רודפים אחר נערה צעירה ומפוחדת ביער אפלולי, עד לסוף המפתיע של הסצנה (שלא יפורט כאן מטעמי ספויילר). בהחלט ייתכן כי השניים הופיעו יחדיו בפארודיות נוספות במשך השנים, אך "פרדי נגד ג'ייסון" הוא הסרט העלילתי הארוך הראשון בו מופיעים השניים כגיבורי הסיפור. אם כן, מיהם ג'ייסון ופרדי, ומה הפך אותם לכה מצליחים בשעתם? ג'ייסון וורהיס _________________________________________________________ על ג'ייסון וסרטי "יום שישי ה- 13" אין טעם להרחיב את הדיבור, ולכן נסקור באופן כללי את פועלו עד עתה. ג'ייסון וורהיס הוא נער מעוות, שב- 1957 טבע במימי אגם קריסטל, בעת שהותו במחנה קיץ במקום. שנה לאחר מכן, נרצחים באכזריות שני מדריכים מהמחנה, מה שמוביל לסגירתו של המחנה. כ- 30 שנה לאחר מכן, המחנה נפתח מחדש, ודור חדש של מדריכים מתחיל להירצח. השמועות אומרות כי רוחו של הנער הטבוע היא זו שטובחת במדריכים. אמנם, בסוף הסרט מתברר (וכאן מגיע ספויילר קטלני. אתם מוזמנים לדלג פיסקה) כי האחראית למעשי הרצח היא אימו המעורערת בנפשה של ג'ייסון וורהיס- פאמלה, אך אין מה לדאוג- בסרטים הבאים מתברר כי ג'ייסון כלל לא מת, אלא חי כל השנים בקרבת מחנה הקיץ, וכעת שם לו למטרה למנוע את הקמתו של המחנה מחדש, ע"י רציחת כל מי שקשור לעניין.
רוב סרטי ג'ייסון חוזרים על עצמם די בדייקנות. ממש כמו המדענים בסרטי "פארק היורה", החוזרים שוב ושוב אל אותם שני איים ארורים, כך גם תמיד יימצאו האנשים שיחזרו אל אותו מחנה קיץ מקולל, שם יחכה להם ג'ייסון כבד הגוף, על שלל מכשירי ההרג שלו (לג'ייסון יש חיבה מיוחדת לחפצים דוקרים מכל סוג אפשרי). ג'ייסון לא מוציא מילה בכל הסרטים, ועל כן גילמו אותו כמה וכמה שחקנים במהלך עשרת סרטי הסדרה. פעם ג'ייסון חי, פעם ג'ייסון מת (זומבי), פעם הוא עוטה על עצמו מסיכת הוקי, פעם זו מסיכה מסוג אחר, אך באופן כללי- אין הרבה הבדל בין סרט לסרט. הסרט האחרון בסדרה, שיצא רק לפני שנה, הינו יוצא דופן במקצת, משום שעלילתו מתרחשת בעתיד הרחוק. כאשר צוות מחקר אוסף את גופתו של ג'ייסון מאזור האגם, ומעלה אותו על חלליתם, מתעורר ג'ייסון משנת הקיפאון שלו, ומתחיל, כצפוי, לטבוח בנוסעי החללית. פרדי קרוגר _________________________________________________________ קרוגר הוא סיפור שונה לחלוטין. ממלכתו של פרדי היא ממלכת החלומות (הסרט הראשון נעשה עוד לפני שניל גיימן ביסס את סידרת הקומיקס המופלאה שלו- "סנדמן", באותה ממלכה), ועל כן, אפשרויות ההרג העומדות לרשותו הן בלתי מוגבלות. להלן פירוט של שבעת סרטי הסדרה, דרכם נכיר את מסגרת הסיפור, ואת דמותו של פרדי קרוגר הידועה לשמצה: 1) "סיוט ברחוב אלם" ( Nightmare On Elm Street) - 1984 _________________________________________________________ בסרט הראשון אנו מתוודעים לננסי תומפסון (התר לנגנקמפ), דיירת רחוב אלם בעיירה הכל אמריקנית ספרינגווד. בכל לילה, ננסי סובלת מסיוטים אודות יצור מסתורי בעל פנים שרופות, הלבוש בסוודר פסים אדום-שחור, לראשו כובע בוקרים מרוט, ועל ידו הימנית כפפת עור עטויה בלהבים חדים. במהרה מתברר לה כי היא אינה היחידה החולמת אודות דמות מפלצתית זו, וכי גם חבריה לכיתה, דיירי רחוב אלם, סובלים מאותם חלומות. (אחד מהם הוא ג'וני דפ, בתפקידו הקולנועי הראשון). כשחבריה לכיתה מתחילים למצוא את מותם בזה אחר זו, ננסי מתחילה לחשוד כי ישנו קשר הדוק בין הנעשה באותו חלום משותף, לבין המציאות. חקירתה מובילה אותה לגילוי מרעיש. מתברר כי אותו יצור מסתורי היה בעבר אדם חי וקיים, שענה לשם פרד (פרדי) קרוגר. קרוגר זה (בגילומו של רוברט אנגלונד המצויין), היה רוצח ילדים מטורף, שהטיל טרור על העיירה לפני שנים מספר. הוא נתפס לבסוף, אך בשל תקלה טכנית בעת מעצרו, שוחרר לחופשי. (אנקדוטה מעניינת- בסדרת טלוויזיה בשם Freddy's Nightmares, שנעשתה בעקבות הצלחת הסרט, עוסק פרק הפתיחה באירועים שקדמו לפתיחת הסרט. אך הסיבה הטכנית לשחרורו של פרדי המוזכרת בסדרה, אינה זהה לסיבה המוזכרת בסרט). הורי הקורבנות הנזעמים, מצליחים ללכוד את פרדי, ושורפים אותו בחיים, לא לפני שהוא מבטיח כי הוא עוד ישוב. לננסי מתברר כי אביה השוטר (ג'ון סקסון), היה זה שעמד מאחורי הלינץ', לאחר שנכשל נסיונו להעמיד את פרדי לדין. כעת, כמובטח, חוזר פרדי לנקום את נקמתו, אך לא באנשים האחראים למותו, כי אם בילדיהם, והוא מוצא דרך מקורית לעשות זאת- דרך חלומותיהם. כעת על ננסי לפעול בכדי לחסל את האיום, לפני שיחסל את כל תושבי העיירה. הסרט מסתיים במעין סוף פתוח (עפ"י השמועות, זהו סוף שנכפה על הבמאי ווס קרייבן, ע"י האולפנים), המאפשר סרט המשך. ואלו לא איחרו להגיע. 2) סיוט ברחוב אלם 2: נקמתו של פרדי (Freddy's Revenge)- 1985 _________________________________________________________ הסרט השני מתרחש חמש שנים לאחר אירועי הסרט הראשון. הפעם הגיבור הוא ג'סי וולש (מארק פאטון), העובר לגור עם משפחתו בביתה הישן של ננסי, גיבורת הסרט הקודם. בכל לילה, ג'סי מוטרד מדמות שטנית המופיעה בחלומות, ומנסה להשתלט על גופו. מתברר כי רוחו של פרדי עדיין שורה על הבית, וכעת הוא מנסה להשתמש בגופו של ג'סי כדי לעשות את הדבר האהוב עליו ביותר- לרצוח. כעת, חברתו של ג'סי, ליסה וובר (קים מאיירס), צריכה למצוא דרך לנטרל את פרדי, ולהפריד את יישותו מגופו של ג'סי. גם בסרט זה נעשה שימוש באלמנט הסוף הפתוח (ומכאן והלאה, חזר אלמנט זה בכל סרטי הסדרה). הסרט סתמי למדי, ונחשב לאחד הגרועים בסדרה.
3) סיוט ברחוב אלם 3: לוחמי החלום (Dream Warriors)- 1987 _________________________________________________________ סרט זה נחשב בעיני רבים למוצלח ביותר מבין סרטי הסדרה, ודי בצדק, משום שבניגוד לשני הסרטים הקודמים- אשר התרכזו בעיקר בניסיונות הפחדה והגעלה- בסרט זה הושם דגש גם על עלילה מורכבת, ואווירה מאיימת המוסיפה נופך פסיכולוגי לסיפור. הפעם מתרחשת העלילה בבית חולים פסיכיאטרי, שם מאושפזים שבעה צעירים, דיירי רחוב אלם, הסובלים כולם מהפרעות שינה, ופוחדים ללכת לישון, בטענה כי מפלצת אורבת להם בשנתם. כאשר מגיעה למקום מטפלת חדשה, מתברר כי זוהי ננסי תומפסון, גיבורת הסרט הראשון. מיד היא מגלה כי המפלצת האורבת לכל הצעירים היא לא אחר מאשר אויבה הישן- פרדי קרוגר, וכעת עליה לצאת יחד עם הנערים למסע חלום משותף, כדי להתמודד נגד פרדי ואיומיו, כאשר בחלום, ניתנת לכל נער או נערה יכולת מיוחדת, המאפשרת להם להילחם בפרדי. אך לא תפלץ כפרדי קרוגר יוותר בקלות. חובבי "מבוכים ודרקונים" ייהנו במיוחד מהאזכורים הרבים בסרט למשחק התפקידים, אשר היה בשיא הפופולאריות שלו אותה שנה. זכור במיוחד המשפט האלמותי שאומר פרדי לאחד הנערים, שנטל את זהותו של מכשף אימתני בעולם החלום: "מצטער, ילד, אני לא מאמין בסיפורי מעשיות" (כאן המקום לציין, כי פרדי- בניגוד לדמותו השתקנית של ג'ייסון- הוא פטפטן לא קטן, ולאורך כל הסרטים פולט אמרות שפר שונות ומשונות, המהוות את אחת הסיבות העיקריות לצפייה בסרטים). בסרט אנו גם לומדים על עברו של פרדי, על הסיבות שהביאו אותו להיות רוצח פסיכופט, ועל נסיבות היוולדו- תוצאה של אונס קבוצתי אכזרי שביצעו חבורת חולי נפש באימו, נזירה שעבדה במוסד סגור. (אירוע שהדביק לפרדי את הכינוי "בנם של מאה מטורפים").
4) סיוט ברחוב אלם 4: שליטת החלום (The Dream Master) - 1988 _________________________________________________________ סרט זה הינו המצליח ביותר מבין סרטי הסדרה, בעיקר הודות לפעלולים המיוחדים שבו. למרבה הצער, פעלולים אלו (שהם אכן מרשימים למדי, יחסית לשנת ההפקה), אינם מרמזים על עלילה מתוחכמת מדי, תסריט שנון או הישג קולנועי מרשים אחר. למרות זאת, הוא בהחלט אפשרי לצפייה. סרט זה הוא המשך ישיר לסרט הקודם, ונפתח בהירצחם של גיבורי הסרט הקודם שנותרו בחיים אחרי ההיתקלות בפרדי. אך לפני מותה, מצליחה קירסטן, אחת הנערות, להעביר לחברתה אליס את כוחות שליטת החלום שלה, מה שמאפשר לפרדי להשתלט על חלומותיהם של קבוצת נערים חדשה מרחוב אלם. כרגיל, צריכה כעת אליס להתמודד כנגד האיום החוזר ונשנה, כשהיא מצוידת הפעם בכוחות כבירים, כמעט שווי ערך לאלו של פרדי.
5) סיוט ברחוב אלם 5: ילד החלום (The Dream Child) - 1989 _________________________________________________________ סרט זה הינו פצצת שעמום לא קטנה, ומומלץ בעיקר לחובבים פנאטיים. למרבה האירוניה, דווקא הרעיון הכללי עליו נשענת העלילה, מקורי למדי, אך הביצוע כושל ביותר. בסרט זה, מגלה פרדי דרך חדשה לחדור לחלומותיהם של נערי רחוב אלם. מתברר כי אליס, גיבורת הסרט הקודם, בהיריון, וכעת מאכלס גופה עוד חולם פוטנציאלי. דרך חלומות העובר, מצליח פרדי לחדור אל עולם המציאות, ורציחותיו מקבלות משנה תוקף. כרגיל, על אליס מוטלת המשימה לעצור את פרדי, תוך כדי שמירה על תינוקה שטרם נולד.
6) סיוט ברחוב אלם 6: פרדי מת- הסיוט הסופי (Freddy's Dead: The Final Nightmare) - 1991 _________________________________________________________ סרט זה נחשב לגרוע ביותר בין פרקי הסדרה. עם זאת, הוא מהווה סוג של פרודיה על הסדרה כולה, ואינו לוקח עצמו ברצינות יתרה. לאחר שהרג את אחרון הילדים בספרינגווד, מתברר שלפרדי יש בת (כן, זה נשמע מטופש כמו שזה נראה מטופש), שגדלה מחוץ לספרינגווד. כעת פרדי מנסה להחזירה לעיירה, דבר שאמור לאפשר לו לפרוץ את גבולות עיירתו הקטנה, ולפרוץ במסעות הרג חדשים לחלוטין. בתו, כמצופה, יוצאת כנגדו. בסרט זה נעשה שימוש בגימיק מוכר- חלקו האחרון צולם בשיטת התלת מימד, ולצופים חולקו משקפיים מיוחדים בכניסה לקולנוע. לרוע המזל, דבר זה לא הוסיף לסרט יתרון מיוחד- הוא עדיין סרט רע במיוחד.
7) סיוט ברחוב אלם 7: הסיוט החדש של ווס קרייבן ( Wes Craven's New Nightmare) - 1994 _________________________________________________________ סרט זה שונה במהותו מסרטי הסדרה האחרים, ונעשה למרות ההכרזה על מותו הסופי והמוחלט של פרדי בסרט הקודם. הבמאי ווס קרייבן, שביים את הסרט הראשון (ואף כתב אותו), חוזר הפעם לכס הבימוי, עם טוויסט מקורי- סרט בתוך סרט. השחקנית התר לנגנקמפ, ננסי תומפסון מהסרט הראשון והשלישי, חוזרת לסדרה, והפעם בתפקיד... התר לנגנקמפ. כלומר, בתור השחקנית ששיחקה בסרטי "הסיוט ברחוב אלם". גם רוברט אנגלונד, הלא הוא פרדי האימתני, מופיע בסרט בתפקיד עצמו- שחקן חביב ותו לא. אולם עד מהרה מתברר, כי הישות המכונה פרדי קרוגר, הצליחה לחצות את מסך הכסף ולהיכנס אל המציאות עצמה (רעיון שנוצל גם בסרטו של ארנולד שוורצנגר- "אחרון גיבורי הפעולה"). כעת מוטל על התר לשחזר את תפקידה הקולנועי, אך הפעם במציאות! סרט זה, תחת שרביט בימויו של הבמאי המקורי, בהחלט ראוי לצפייה. הוא גם סוגר את כל המעגלים שנותרו פתוחים בסרטים הקודמים, ומהווה סיום נאות לסדרת הסרטים. אך זהו סיום זמני, כזכור, שכן פרדי עומד לחזור, ובגדול, ב"פרדי נגד ג'ייסון". ומה מצפה לנו בסרט זה? ובכן, לפי המידע המתפרסם ברשת האינטרנט (המוצפת באתרי מעריצים לשתי סדרות האימה הפופולאריות), מתברר כי בסרט החדש, פרדי כלוא בגהינום בשל מעשיו. אך הוא מוצא דרך להשתחרר- עליו לגרום לתושבי ספרינגווד לפחד שנית מחזרתו. כדי לעשות זאת, הוא משתמש בכוחותיו ומצליח לשכנע רוצח מטורף אחר לחדור לספרינגווד ולבצע שם את זממו. רוצח זה הוא לא אחר מג'ייסון מיודענו. אך עד מהרה, מגלה ג'ייסון כי תומרן על ידי גורם מכוון, ומפנה את זעמו לאובייקט חדש- פרדי קרוגר. השניים פוצחים במאבק איתנים, אשר יתחיל בספרינגווד ויסתיים במימי אגם קריסטל, ובקרב הזה- ישרוד רק אחד! כפי שראינו, שתי סדרות אימה אלו אינן אות ומופת לאיכות קולנועית פורצת דרך, אך הן בהחלט מהנות ומעניינות, וכבר זכו למעמד המחייב של סרטי פולחן. לא נסיים לפני שנביא בפניכם את שירו של פרדי, שיר המלווה את סרטיו באופן תדיר:
"One, two Freddy's coming for you, Three, four better lock your door, Five, six grab your crucifix, Seven, eight got to stay up late, Nine, ten never sleep& again."
|