|
|
|
|
|
|
הענק כמשל - ביקורת סרט
אלי הרשטיין
|
|
טביעות אצבעותיו של הבמאי אנג לי ניכרות היטב בסרט הקומיקס החדש מבית מארוול קומיקס - 'הענק', שעלה בשבוע שעבר על מסכינו.
|
_________________________________________________________'הענק', סרטו של אנג לי עם אריק באנה, ג'ניפר קונלי, סאם אליוט, ג'וש לוקאס, ניק נולט. ארה"ב 2003 צבע, 138ד'. ברוס באנר הוא הענק. אדם אשר בדרך לא דרך (המפורטת באריכות מסויימת בחלקו הראשון של הסרט) הופך ליצור כלאיים. רוב הזמן הוא אדם מן הישוב, אך כאשר הוא מתרגז, מתפרץ בתוכו כוח דמוני ההופך אותו למפלצת ירוקה בגובה של ששה מטרים. מפלצת שהיא אימתנית והרסנית, בה במידה שהיא בלתי ניתנת להשמדה. לכאורה, דמות אימתנית הטומנת בחובה רוע גדול. אך רק לכאורה. שכן הסרט מתנהל למעשה על פי הכללים של טרגדיה יוונית. ד'ר ברוס באנר, הוא חוקר העושה שימוש בטכנולוגיות של הנדסה גנטית ומניפולציה של הגנום, על-מנת ליצור אורגניזם בעל תכונות על. גם אביו דיויד באנר (בגילומו של ניק נולט הנפלא) היה מדען שכזה, ועל פי כל כללי הפתגם, אבות אכלו בוסר - שיני בנים תכהנה, זרע האב בסרט הזה, את זרעי ההרס של בנו - תרתי משמע. ברוס באנר נולד כשהוא נושא בגופו את ניצני הרוע, רוע עמו הוא נועד לחיות את שארית חייו, רוע שיגדיר מחדש את זהותו ויצור אותו למעשה מחדש, בצלמה של המפלצת. למעשה עמוק מתחת להר השרירים המפלצתי המתקרא לעיתים גם ברוס באנר, טמון הטוהר, הטוב והתמימות שהם מנת חלקם של כל גיבורי העל של מארוול. מעבר לחזות הקשוחה מצוי בן אנוש בשר ודם, שאפילו בסופו של הסרט, לאחר שהוכה, והושפל, נקשר והופצץ, נורה ונפצע (ואפילו נהרג) ממשיך לנסות ולעזור לאחיו האנושיים בדרכו המיוחדת. (עם קריצה לסדרת הטלוויזיה של שנות השישים - "אתה מרגיז אותי - אתה לא רוצה לראות אותי כשאני כועס..." הוא משפט סיום מוצלח למדיי) סיפורו של הענק הוא למעשה טרגדיה יוונית במיטבה. לא רק דמות טראגית המודעת לחטאה הקדמון אך מודעת גם לעובדה כי אין דרך חזרה, אלא גם סיפור אקשן מודרני וסוחף המביא אל מסך הקולנוע את אחת הדמויות המרתקות ביותר בעולם האלים והמפלצות של מארוול.
אנג לי עושה שימוש בטכניקות של סרט קאמרי ומיישם אותן, בכשרון רב, בסרט מז'ורי. מבחינה זו הוא מנסה לצעוד בנעליו הגדולות של סם ראימי אשר השכיל לשלב משחק מוצלח, ופיתוח דמויות עם אפקטים יוצאים מגדר הרגיל, בלהיט הגדול של השנה שעברה - 'ספיידרמן', גם הוא (למותר לציין) מבית מארוול. אך כאן טמונה גם הבטן הרכה של הסרט. חלקו הראשון, המנסה לבנות את התשתית והיסוד לסיפורו של הענק לעתיד לבוא, לוקה בחסר ובחצי השעה הראשונה של הסרט, נשמעו כמה פיהוקים בחלל בית הקולנוע. עם זאת, חלקו השני של הסרט מפצה על החלק הראשון באופן מלא. הוויזואליה המרשימה של אנג לי נחשפה כבר בסרטו הקודם, זוכה האוסקר, נמר דרקון. גם הפעם מצליח לי לשזור כוריאוגרפיה של מראות וקולות, לכדי ריקוד מושחת של אלימות מתפרצת. בתוך הטקסט הפנימי של סרט, שדן למעשה במשמעויות האלימות האנושית, הרי שהאסקלציה של הדימויים, ומחול האלימות שהם מביאים עמם, משרתים את המטרה ומביאים את הסרט לשיא אחר שיא של מחזות ויזואליים מרשימים. צילום מסוגנן ועריכה אולטרא מודרנית, תומכים בסיפור עלילה קצבי ודינאמי (למעט 30 הדקות הראשונות של הסרט) אשר נשען על הקומיקס המקורי ומוצא בו כר נרחב לרעיונות חזותיים המתגבשים לכדי עיבוד קולנועי מרתק. החל בכותרות הפתיחה המרשימות של הסרט שאינן יכולות להתהדר בכותרת של מקוריות (ראו את הכותרות לגרסה הקולנועית האחרונה של האי של ד'ר מורו) אך משרתות נאמנה את סיפור העלילה והתמה המרכזית שלו, דרך מעופו של הענק במדבר, שהוא אחד המחזות המרהיבים שראו על מסך הקולנוע, וכלה בקרבות המדהימים של הענק, קרבות הקורצים יותר מפעם אחת ל"מיני קמעות" קולנועיים כגון גודזילה וקינג קונג. תפיסת העולם של הסרט ממקמת את הענק כגיבור, כקורבן וכאנטי גיבור כאחד. ראשית, כקורבן של ניסוי בהנדסה גנטית שיצא מדי שליטה. שנית כאנטי גיבור, כמפלצת איומה ואימתנית המותירה הרס ופחד מאחוריה, ולבסוף כגיבור הגובר על יצרו ומצליח להשליט את מרותו על המפלצת המצויה עמוק בפנים, ולמי מאיתנו אין שד קטן המנסה להתפרץ מדי פעם החוצה ולהפוך לענק ירוק ואימתני? הענק על פי אנג לי הוא למעשה משל על כוח. סיפור על טיבו של כוח, על ניצול לרעה של כוח ושל סמכות, ובעיקר משל על מגבלותיו של הכוח. הנוסחא של מול כל כוח שתחולל, יופעל כוח נגדי וחזק באותה המידה, היא הנוסחא הבסיסית של הסרט הזה, והיא מצליחה בהעברת הרעיון המרכזי של הסרט והוא הדיון בחוסר המשמעות של האלימות. לאלימות, כרעיון העומד בפני עצמו, אין כל קיום ממשי וכל שהיא מחוללת הוא מעגל היזון חוזר של אלימות הגוררת אלימות וחוזר חלילה. הסרט הענק הוא סרט שאלמלא חצי השעה הראשונה שלו היה הופך לסרט הקומיקס הטוב ביותר מאז באטמן, שהוא אולי הדוגמא הטובה ביותר לעיבוד הקומיקס האולטימטיבי לקולנוע. כעת נותר רק להמתין לסרט הבא בסדרה, ולקוות שיצליח להמשיך ולהגשים את ההבטחה הטמונה באחת מסדרות הקומיקס המעניינות ביותר שזכו בעת האחרונה לעיבוד קולנועי.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 3 תגובות
|
תגובות
|
1 תודה על ביקורת מעניינת ומסקרנת
|
|
00:00:00 29/07/2003
|
דורון
|
|
שרק הגבירה עוד יותר את רצוני לראות את הסרט, על אף המקטרגים הרבים. ניג'וס קטן: הסדרה הטלויזיונית המצויינת הייתה משנות ה-70, ותרגום מדוייק של הציטטה הקלסית היא:"אל תרגיז אותי...לא תאהב אותי כשאתי מרוגז!"
|
|
2 באת לברך ויצאת מקלל
|
|
00:00:00 01/08/2003
|
גונן
|
|
באטמן הוא סרט קומיקס טוב??? ואוסיף עוד כמה "???????"
|
|
3 בתשובה לגונן.
|
|
00:00:00 01/08/2003
|
אל הרשטיין
|
|
צר לי על שלא אהבת את באטמן, יחד עם זאת אני מבטיח לך שלדעתי, כמו לדעת רבים, באטמן נחשב כרט הקומיקס האולטימטיבי הן מבחינת איכות העיבוד הקולנועי בייחס לחוברת הקומיקס והן כסרט העומד בפני עצמו - והמדובר כמובן בסרט הראשון בסדרה ולא בהמשכיו השנויים במחלוקת (בלשון המעטה).
|
|
|
|
|
קישורים
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|