הענק כמשל - ביקורת סרט
אלי הרשטיין

טביעות אצבעותיו של הבמאי אנג לי ניכרות היטב בסרט הקומיקס החדש מבית מארוול קומיקס - 'הענק', שעלה בשבוע שעבר על מסכינו.

_________________________________________________________'הענק', סרטו של אנג לי עם אריק באנה, ג'ניפר קונלי, סאם אליוט, ג'וש לוקאס, ניק נולט. ארה"ב 2003 צבע, 138ד'.
ברוס באנר הוא הענק. אדם אשר בדרך לא דרך (המפורטת באריכות מסויימת בחלקו הראשון של הסרט) הופך ליצור כלאיים. רוב הזמן הוא אדם מן הישוב, אך כאשר הוא מתרגז, מתפרץ בתוכו כוח דמוני ההופך אותו למפלצת ירוקה בגובה של ששה מטרים. מפלצת שהיא אימתנית והרסנית, בה במידה שהיא בלתי ניתנת להשמדה.
לכאורה, דמות אימתנית הטומנת בחובה רוע גדול. אך רק לכאורה. שכן הסרט מתנהל למעשה על פי הכללים של טרגדיה יוונית. ד'ר ברוס באנר, הוא חוקר העושה שימוש בטכנולוגיות של הנדסה גנטית ומניפולציה של הגנום, על-מנת ליצור אורגניזם בעל תכונות על. גם אביו דיויד באנר (בגילומו של ניק נולט הנפלא) היה מדען שכזה, ועל פי כל כללי הפתגם, אבות אכלו בוסר - שיני בנים תכהנה, זרע האב בסרט הזה, את זרעי ההרס של בנו - תרתי משמע. ברוס באנר נולד כשהוא נושא בגופו את ניצני הרוע, רוע עמו הוא נועד לחיות את שארית חייו, רוע שיגדיר מחדש את זהותו ויצור אותו למעשה מחדש, בצלמה של המפלצת.
למעשה עמוק מתחת להר השרירים המפלצתי המתקרא לעיתים גם ברוס באנר, טמון הטוהר, הטוב והתמימות שהם מנת חלקם של כל גיבורי העל של מארוול. מעבר לחזות הקשוחה מצוי בן אנוש בשר ודם, שאפילו בסופו של הסרט, לאחר שהוכה, והושפל, נקשר והופצץ, נורה ונפצע (ואפילו נהרג) ממשיך לנסות ולעזור לאחיו האנושיים בדרכו המיוחדת. (עם קריצה לסדרת הטלוויזיה של שנות השישים - "אתה מרגיז אותי - אתה לא רוצה לראות אותי כשאני כועס..." הוא משפט סיום מוצלח למדיי)
סיפורו של הענק הוא למעשה טרגדיה יוונית במיטבה. לא רק דמות טראגית המודעת לחטאה הקדמון אך מודעת גם לעובדה כי אין דרך חזרה, אלא גם סיפור אקשן מודרני וסוחף המביא אל מסך הקולנוע את אחת הדמויות המרתקות ביותר בעולם האלים והמפלצות של מארוול.

אנג לי עושה שימוש בטכניקות של סרט קאמרי ומיישם אותן, בכשרון רב, בסרט מז'ורי. מבחינה זו הוא מנסה לצעוד בנעליו הגדולות של סם ראימי אשר השכיל לשלב משחק מוצלח, ופיתוח דמויות עם אפקטים יוצאים מגדר הרגיל, בלהיט הגדול של השנה שעברה - 'ספיידרמן', גם הוא (למותר לציין) מבית מארוול. אך כאן טמונה גם הבטן הרכה של הסרט. חלקו הראשון, המנסה לבנות את התשתית והיסוד לסיפורו של הענק לעתיד לבוא, לוקה בחסר ובחצי השעה הראשונה של הסרט, נשמעו כמה פיהוקים בחלל בית הקולנוע. עם זאת, חלקו השני של הסרט מפצה על החלק הראשון באופן מלא.
הוויזואליה המרשימה של אנג לי נחשפה כבר בסרטו הקודם, זוכה האוסקר, נמר דרקון. גם הפעם מצליח לי לשזור כוריאוגרפיה של מראות וקולות, לכדי ריקוד מושחת של אלימות מתפרצת. בתוך הטקסט הפנימי של סרט, שדן למעשה במשמעויות האלימות האנושית, הרי שהאסקלציה של הדימויים, ומחול האלימות שהם מביאים עמם, משרתים את המטרה ומביאים את הסרט לשיא אחר שיא של מחזות ויזואליים מרשימים. צילום מסוגנן ועריכה אולטרא מודרנית, תומכים בסיפור עלילה קצבי ודינאמי (למעט 30 הדקות הראשונות של הסרט) אשר נשען על הקומיקס המקורי ומוצא בו כר נרחב לרעיונות חזותיים המתגבשים לכדי עיבוד קולנועי מרתק.
החל בכותרות הפתיחה המרשימות של הסרט שאינן יכולות להתהדר בכותרת של מקוריות (ראו את הכותרות לגרסה הקולנועית האחרונה של האי של ד'ר מורו) אך משרתות נאמנה את סיפור העלילה והתמה המרכזית שלו, דרך מעופו של הענק במדבר, שהוא אחד המחזות המרהיבים שראו על מסך הקולנוע, וכלה בקרבות המדהימים של הענק, קרבות הקורצים יותר מפעם אחת ל"מיני קמעות" קולנועיים כגון גודזילה וקינג קונג.
תפיסת העולם של הסרט ממקמת את הענק כגיבור, כקורבן וכאנטי גיבור כאחד. ראשית, כקורבן של ניסוי בהנדסה גנטית שיצא מדי שליטה. שנית כאנטי גיבור, כמפלצת איומה ואימתנית המותירה הרס ופחד מאחוריה, ולבסוף כגיבור הגובר על יצרו ומצליח להשליט את מרותו על המפלצת המצויה עמוק בפנים, ולמי מאיתנו אין שד קטן המנסה להתפרץ מדי פעם החוצה ולהפוך לענק ירוק ואימתני?
הענק על פי אנג לי הוא למעשה משל על כוח. סיפור על טיבו של כוח, על ניצול לרעה של כוח ושל סמכות, ובעיקר משל על מגבלותיו של הכוח. הנוסחא של מול כל כוח שתחולל, יופעל כוח נגדי וחזק באותה המידה, היא הנוסחא הבסיסית של הסרט הזה, והיא מצליחה בהעברת הרעיון המרכזי של הסרט והוא הדיון בחוסר המשמעות של האלימות. לאלימות, כרעיון העומד בפני עצמו, אין כל קיום ממשי וכל שהיא מחוללת הוא מעגל היזון חוזר של אלימות הגוררת אלימות וחוזר חלילה.
הסרט הענק הוא סרט שאלמלא חצי השעה הראשונה שלו היה הופך לסרט הקומיקס הטוב ביותר מאז באטמן, שהוא אולי הדוגמא הטובה ביותר לעיבוד הקומיקס האולטימטיבי לקולנוע. כעת נותר רק להמתין לסרט הבא בסדרה, ולקוות שיצליח להמשיך ולהגשים את ההבטחה הטמונה באחת מסדרות הקומיקס המעניינות ביותר שזכו בעת האחרונה לעיבוד קולנועי.




לידיעה זו התפרסמו  3  תגובות
תגובות
1   תודה על ביקורת מעניינת ומסקרנת
00:00:00  29/07/2003 דורון    
שרק הגבירה עוד יותר את רצוני לראות את הסרט, על אף המקטרגים הרבים. ניג'וס קטן: הסדרה הטלויזיונית המצויינת הייתה משנות ה-70, ותרגום מדוייק של הציטטה הקלסית היא:"אל תרגיז אותי...לא תאהב אותי כשאתי מרוגז!"

2   באת לברך ויצאת מקלל
00:00:00  01/08/2003 גונן   
באטמן הוא סרט קומיקס טוב??? ואוסיף עוד כמה "???????"


3   בתשובה לגונן.
00:00:00  01/08/2003 אל הרשטיין   
צר לי על שלא אהבת את באטמן, יחד עם זאת אני מבטיח לך שלדעתי, כמו לדעת רבים, באטמן נחשב כרט הקומיקס האולטימטיבי הן מבחינת איכות העיבוד הקולנועי בייחס לחוברת הקומיקס והן כסרט העומד בפני עצמו - והמדובר כמובן בסרט הראשון בסדרה ולא בהמשכיו השנויים במחלוקת (בלשון המעטה).


לתחילת הכתבה
 
קישורים
ענק

האתר הרשמי של הסרט הענק

עוד על הסרט ב-IMDB

ראיון עם אבי ארד, המפיק של הסרט הענק


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב