מלחמת המצויירים
אלון רוזנבלום

אלון רוזנבלום מביא לכם את את ההיסטוריה של מלחמות המצויירים בהוליווד, מלחמות שבשורה התחתונה הביאו למסכינו השנה סרטים כגון 'מוצאים את נימו', 'סינבאד' ואפילו 'המסע המופלא'.


_________________________________________________________"עזוב, סרטים מצויירים זה לילדים". זו בערך התגובה בה הייתם נתקלים עד לפני כשנה, אם הייתם מעיזים להציע לאחד מחבריכם ללכת לראות את הסרט החדש של אולפני דיסני בקולנוע. היום, ספק אם תשמעו את המשפט הזה. סרטי האנימציה צצים כמו פטריות אחרי הגשם ורובם הופכים ללהיטים ענקיים. הסרטים האחרונים "שרק", "מפלצות בע"מ", ו-"עידן הקרח" הכניסו כל אחד למעלה מ- 200 מיליון דולרים בקופות הקולנוע בארצות הברית, ובימים אלו סופרים המפיקים את מיליוני הדולרים שנכנסים כל חודש לחשבון הבנק שלהם ממכירת קלטות וידיאו ודי.וי.די.
נראה כאילו סרטי האנימציה יצאו בהכרזה חד משמעית "אנו כאן, ואנחנו לא הולכים לשום מקום".
למי שיש זיכרון ארוך, יודע כי הדבר לא תמיד היה כך, וכי השינוי הגדול החל רק בעשר השנים האחרונות, פחות או יותר. לפנים הייתה חברה אחת שהתמחתה בסרטי אנימציה, חברת וולט דיסני. אלו אכן היו סרטים שכוונו לקהל הצעיר, ולהוריהם שביקשו מפלט לשעתיים מהילדים הצווחניים והמשועממים. דיסני הקפידו להוציא סרט מצוייר כמעט בכל שנה. סרטים אלו סיפקו לנו הצופים, את גיבורי הילדות שלנו, ולמפיקי דיסני את הוילות המפוארות והיאכטות הענקיות. כשמת וולט דיסני, הרוח החיה מאחורי הסרטים, החלה הידרדרותה של החברה. שנות השבעים הביאו עימם סרטים לא מוצלחים כמו "השועל והכלבלב", "רובין הוד" ו "הקדרה השחורה", שלא הצליחו להחזיר את ההשקעה והובילו את החברה לסף פשיטת רגל.
המהפך חל בשנת 1984 כאשר לאולפני דיסני הצטרף בחור צעיר בגיל 35, ג'פרי קצנברג שמו. לאחר שבגיל 28 הוכיח לעולם כי הוא ילד הפלא החדש של הוליווד, הפך קצנברג לאחד המפיקים הבולטים בהוליווד של שנות ה- 80. הוא זה שנתן את האישור ופיקח על להיטים כגון "השוטר מבברלי הילס", "פלאשדנס", "תנאים של חיבה" ועוד. כשעבר לדיסני, החליט קצנברג לשנות לחלוטין את תדמית החברה ולהפוך אותה מחברה שמתעסקת בילדים בני 5 לחברה שפונה לקהל המבוגר יותר. בהשגחתו הוקמה חברת טאצ'סטון, חברת בת של דיסני, שמפיקה סרטים למבוגרים. כפרוייקטים הראשונים של טאצ'סטון, בחר קצנברג להפיק את "ספלאש" ומאוחר יותר את "צבע הכסף" של מרטין סקורסזה עם פול ניומן וטום קרוז, ואת "ללכת שבי אחריו" עם רובין ויליאמס.

הפרויקט הבא של קצנברג היה להחיות את ז'אנר סרטי האנימציה, שכל האולפנים כבר אמרו עליו קדיש פעמים רבות. הוא בחר את סיפורה של בת הים הקטנה, הודיע לראשי האולפנים כי הוא משקיע בסרט סכום לא מבוטל, שכר את הבמאים רון קלמנס וג'ון מסקר, שביימו אל "הקדרה השחורה" ו "עכבר בלש", את התסריטאי רוג'ר אלרס שכתב את "אוליבר וחבורתו", ולא פחות חשוב, את המוסיקאים האוורד השמן ואלן מנקין שכתבו את "חנות קטנה ומטריפה".
בשנת 1989 יצא הסרט לבתי הקולנוע, היה להצלחה פנומנלית, והשיר המצוין "מתחת לים" זכה בפרס האוסקר כשיר הנושא הטוב ביותר לאותה שנה. דיסני החזירו לעצמם את הכתר שנלקח מהם למשך תקופה ארוכה. קצנברג החל מוציא מתחת ידיו להיט אחר להיט. "היפה והחיה" שהפך לסרט האנימציה היחיד בהיסטוריה של הקולנוע שהתמודד בתחרות האוסקר על פרס הסרט הטוב ביותר ו- "אלאדין" שהיה הסרט הריווחי ביותר של 1992.
במקביל להצלחתם העצומה של דיסני, החליטו האולפנים הגדולים האחרים להקים אולפני אנימציה ולנסות להתחרות בדיסני. רוב הניסיונות הללו כשלו, להוציא שני סרטי "פייבל", שסיפרו על עכבר יהודי קטן שבורח מהפרוגרומים ברוסיה ועובר עם משפחתו לארצות הברית, והסרט "המסע לארץ החלומות" שמתאר את מסעם של דינוזאורים קטנים אל חלקות האחו הירוקים. את שני הסרטים הללו הפיק סטיבן שפילברג (דקה בטרם קרא לג'פרי קצנברג ודיויד גפן, המפיק המיתולוגי שהקים את תקליטי גפן, כדי לייסד את חברת ס.ק.ג'. דרימוורקס.) וביים האנימטור המוכשר דון בלות'.
ברגע שקצנברג הודיע כי הוא עוזב את דיסני לטובת החברה החדשה, החלה מלחמה שקטה בין שתי חברות הענק. קצנברג הסתבך בערכאות משפטיות, דרש פיצויים (וגם קיבל לבסוף), כתבות רבות והתבטאויות מאוד לא נחמדות נכתבו על שני הצדדים.
קצנברג התייצב בראש מחלקת האנימציה של דרימוורקס ונראה שהחליט להילחם בדיסני באותם אמצעים שבהם השתמש קודם לכן כדי להציל את החברה. עזיבתו של קצנברג הורגשה מאוד בסרטי האנימציה הקלאסיים האחרונים של דיסני. איכותם ירדה מאוד ולמרות שחלקם היו שוברי קופות (כמו טרזן למשל) אף אחד מהם לא הצליח להשאיר את חותמו על ההיסטוריה של הקולנוע, במידה שעשו זאת קודמיהם.
הרבה מאוד חברות קמו ונפלו במהלך הניסיונות לקדם את זאנר האנימציה. אולפני האחים וורנר, שזוכים להצלחה בתחום האנימציה לטלוויזיה, הקימו אולפן לסרטי קולנוע, אולם אחרי שני כישלונות צורבים הם סגרו אותו. אולפני פוקס שכרו את שירותיו של דון בלות', האיש שביים את "פייבל" ו "המסע לעמק החלומות", והפקידו בידיו שני סרטים עם תקציביים דימיוניים. למרות שבסרטים, "אנסטסיה" ו "טיטאן A.E" השתתפו שחקנים ידועי שם כמו מג ריאן, ג'ון קיוזאק, מאט דיימון ודרו ברימור, ולמרות שהביקורות היו אוהדות, הקהל לא מילא אולמות והסרטים הפסידו עשרות מיליוני דולרים. וגם פוקס, שאחראית בין השאר על סדרת הטלוויזיה "משפחת סימפסון", סגרה את אולפני האנימציה הקולנועית שלה. בשנה שעברה אגב, היא פתחה אולפנים לאנימציה ממוחשבת והימרה על סיפור קטן בתקופת הקרח. ההימור הצליח, "עידן הקרח" היה אחד הסרטים המצליחים של 2002.
מלחמת דיסני ודרימוורקס התעצמה כאשר סרטי קולנוע באנימציה ממוחשבת החלו לקחת נתח גדול יותר ויותר מעוגת ההכנסות השנתית של הוליווד. דיסני עשו בחוכמה וחתמו על חוזה הפקה עם חברת פיקסאר, חברה לאנימציה ממוחשבת שנמצאת בבעלות סטיב ג'ובס (כן, כן ההוא שהמציא את APPLE). החברה, שהייתה במקור שייכת לג'ורג' לוקאס, נמכרה לג'ובס במחיר של 10 מיליון דולרים בלבד והיום היא שווה מיליארדים. החברה החלה להפיק סרטים קצרים ומוצלחים שחלקם זכה בפרסי אוסקר. הפרוייקט הגדול הראשון שלהם, "צעצוע של סיפור", היה גם שיתוף הפעולה הראשון עם דיסני והציג את קולותיהם של טום הנקס כוודי, בובת בוקר שנאלצת להתמודד עם הגעתו של צעצוע חדש ומשוכלל, באז לייטיר (טים אלן), לחדר הילדים. הסרט הפך להצלחה מטורפת, הכניס 103 מיליוני דולרים בתחומי ארצות הברית בלבד ונרשם בהיסטוריה של הקולנוע כסרט הראשון באורך מלא שנוצר לחלוטין, מתחילתו ועד סופו, על גבי המחשב.
כל העולם ידע כי הטכנולוגיה החדשה הזו מסמנת עידן חדש. אבל לא רק הטכנולוגיה חידשה אלא גם הסיפור, ובעיקר בזכות הדיאלוגים לא היו מיועדים לילדים והצליחו לדבר אל המבוגרים. חברת פיקסאר הצליחה לעשות מה שדיסני ניסתה לעשות שנים רבות: לגשר על פער הגילאים הגדול. הסרטים של פיקסאר היו חמים וצבעוניים אך גם ציניים, אינטיליגנטיים ובעלי מוסר.
קצנברג לא שתק. הוא חתם על חוזה עם חברת PDI, שכר את שירותיהם של וודי אלן, שרון סטון וסילבסטר סטאלון, ויצא לעשות את "עבודת נמלים", שיצא בדיוק בשנה בה הוציאה דיסני את "באגס לייף" עוד סרט נמלים שפנה דווקא לקהל משפחתי יותר. בתחום האנימציה הקלאסית קצנברג החליט ללכת על הסיפור הגדול מכולם, סיפור יציאת מצריים. "נסיך מצריים" עם קולותיהם של מישל פייפר, ואל קילמר, ג'ף גולדבלום וקולה הערב של עופרה חזה שלנו בפס הקול, היה להצלחה והכניס 101 מיליון דולרים בתחומי ארצות הברית. המלחמה בין שתי החברות החריפה.
סרט האנימציה הממוחשבת הבא של דרימוורקס כבר היה מכוון לקהל בוגר בלבד, "שרק". הסרט בו מככבים מייק מאיירס, אדי מרפי וקמרון דיאז, היה ציני אך גם מרגש, מלא בחוש הומור בוגר ובלי הרבה קטעי אקשן. האנימציה בו הייתה חדשנית ומיוחדת והסרט הפך להצלחה גדולה. 267 מיליוני דולרים בתחומי ארצות הברית הציבו את הסרט במקום השלישי ברשימת הסרטים הריווחים של 2001, מייד אחרי "הארי פוטר" ו "שר הטבעות", בימים אלו עובדים על סרט המשך ובקרוב תוקם אטרקציה תיירותית באולפני יוניברסל.
החודש, המאבק הגדול בין שתי החברות יהיה על כיסם של ההורים והילדים שיצאו לחופשה. חברת דיסני מוציאה בשיתוף פיקסאר את הסרט "מוצאים את נמו", אנימציה ממוחשבת ומקסימה, מאוד צבעונית ומשעשעת, על מסעו של אב, דג ליצן אותו מגלם אלברט ברוקס, בחיפושיו אחר בנו הצעיר נמו ש"נחטף" על ידי צוללן ומוצא את עצמו באקווריום שבמרפאתו של רופא שיניים. הסרט רשם את הפתיחה הטובה ביותר בקופות, עבור סרט אנימציה בכל הזמנים, ונכון לכתיבת שורות אלו הוא הכניס 228 מיליון דולרים בתחומי ארצות הברית. מול הדגים הקטנים עומד יורד הים המיתולוגי "סינבאד", שיעלה על האקרנים בארץ ב- 24 ליולי. דרימוורקס בנו על כוכבים מהשורה הראשונה כמו בראד פיט, מישל פייפר וקתרין זיטה ג'ונס ועל ייצר ההרפתקנות של בני הנוער. שילובים חדשניים של אנימציה קלאסית עם אנימציה ממוחשבת מבטיחים רכבת הרים של הרפתקאות והומור.
ז'אנר האנימציה הפך לפופולארי כל כך עד שהאקדמיה בהוליווד לא יכלה להתעלם ממנו. בשנת 2002 נוספה קטגוריה חדשה לטקס האוסקר, "סרט האנימציה הטוב של השנה". הסרט הראשון שזכה בפרס הוא סרטם של דרימוורקס "שרק". השנה זכה הסרט "המסע המופלא", גם אותו אנו יכולים לראות במהלך חודשי הקיץ.
ישנן מלחמות בעולם שמועילות לבני האדם, מלחמת האנימציה בין האולפנים הגדולים רק גורמת לכך שאנו מקבלים סרטים טובים יותר, מצחיקים יותר וחכמים יותר. האולפנים לא מפסיקים לנסות להפתיע אותנו וכל מה שנותר לנו לעשות זה לקנות פופקורן, לשבת בכורסא הנוחה וליהנות.




לידיעה זו התפרסמו  3  תגובות
תגובות
1   לא שכחתם משהו? "מלך האריות" היה
00:00:00  09/07/2003 דיויד   
הסרט המצליח ביותר שקצנברג הפיק לדסני, אחד מסרטי האנימציה המצליחים ביותר בכל הזמנים, ואחריו עזב קצנברג את דסני בטריקת דלת. קשה לי להבין איך מישהו שמבין באנימציה שכח סרט כה חשוב בהיסטוריה העדכנית של הזאנר. זה הסרט שבמידה רבה גרם לסרטי האנימציה להגיע למקום בו הם נמצאים היום. קשה להבין איך הפרט החשוב הזה חמק ממכם.

2   דיסני! היא החברה
00:00:00  09/07/2003 bullseye  amit_ash@walla.co.il 
דיסני פי אלף מוכרת ואהובה על כל בילדים ועל הבוגרים שגדלו על גיבוריה המופלאים!

3   שכחתם משהו!
00:00:00  13/02/2004 סיון  siv99@walla.co.il 
שכחתם עוד מלאה סרטים תחשיבו
איזה עוד סרטים
יש המורדים קמי


לתחילת הכתבה
 
קישורים
אולפני דרימוורקס

ביקורת על מוצאים את נימו

ביקורת על המסע המופלא

עוד ביקורת על המסע המופלא


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב