|
|
|
|
|
|
מלחמת המצויירים
אלון רוזנבלום
|
|
אלון רוזנבלום מביא לכם את את ההיסטוריה של מלחמות המצויירים בהוליווד, מלחמות שבשורה התחתונה הביאו למסכינו השנה סרטים כגון 'מוצאים את נימו', 'סינבאד' ואפילו 'המסע המופלא'.
|
_________________________________________________________"עזוב, סרטים מצויירים זה לילדים". זו בערך התגובה בה הייתם נתקלים עד לפני כשנה, אם הייתם מעיזים להציע לאחד מחבריכם ללכת לראות את הסרט החדש של אולפני דיסני בקולנוע. היום, ספק אם תשמעו את המשפט הזה. סרטי האנימציה צצים כמו פטריות אחרי הגשם ורובם הופכים ללהיטים ענקיים. הסרטים האחרונים "שרק", "מפלצות בע"מ", ו-"עידן הקרח" הכניסו כל אחד למעלה מ- 200 מיליון דולרים בקופות הקולנוע בארצות הברית, ובימים אלו סופרים המפיקים את מיליוני הדולרים שנכנסים כל חודש לחשבון הבנק שלהם ממכירת קלטות וידיאו ודי.וי.די. נראה כאילו סרטי האנימציה יצאו בהכרזה חד משמעית "אנו כאן, ואנחנו לא הולכים לשום מקום". למי שיש זיכרון ארוך, יודע כי הדבר לא תמיד היה כך, וכי השינוי הגדול החל רק בעשר השנים האחרונות, פחות או יותר. לפנים הייתה חברה אחת שהתמחתה בסרטי אנימציה, חברת וולט דיסני. אלו אכן היו סרטים שכוונו לקהל הצעיר, ולהוריהם שביקשו מפלט לשעתיים מהילדים הצווחניים והמשועממים. דיסני הקפידו להוציא סרט מצוייר כמעט בכל שנה. סרטים אלו סיפקו לנו הצופים, את גיבורי הילדות שלנו, ולמפיקי דיסני את הוילות המפוארות והיאכטות הענקיות. כשמת וולט דיסני, הרוח החיה מאחורי הסרטים, החלה הידרדרותה של החברה. שנות השבעים הביאו עימם סרטים לא מוצלחים כמו "השועל והכלבלב", "רובין הוד" ו "הקדרה השחורה", שלא הצליחו להחזיר את ההשקעה והובילו את החברה לסף פשיטת רגל. המהפך חל בשנת 1984 כאשר לאולפני דיסני הצטרף בחור צעיר בגיל 35, ג'פרי קצנברג שמו. לאחר שבגיל 28 הוכיח לעולם כי הוא ילד הפלא החדש של הוליווד, הפך קצנברג לאחד המפיקים הבולטים בהוליווד של שנות ה- 80. הוא זה שנתן את האישור ופיקח על להיטים כגון "השוטר מבברלי הילס", "פלאשדנס", "תנאים של חיבה" ועוד. כשעבר לדיסני, החליט קצנברג לשנות לחלוטין את תדמית החברה ולהפוך אותה מחברה שמתעסקת בילדים בני 5 לחברה שפונה לקהל המבוגר יותר. בהשגחתו הוקמה חברת טאצ'סטון, חברת בת של דיסני, שמפיקה סרטים למבוגרים. כפרוייקטים הראשונים של טאצ'סטון, בחר קצנברג להפיק את "ספלאש" ומאוחר יותר את "צבע הכסף" של מרטין סקורסזה עם פול ניומן וטום קרוז, ואת "ללכת שבי אחריו" עם רובין ויליאמס.
הפרויקט הבא של קצנברג היה להחיות את ז'אנר סרטי האנימציה, שכל האולפנים כבר אמרו עליו קדיש פעמים רבות. הוא בחר את סיפורה של בת הים הקטנה, הודיע לראשי האולפנים כי הוא משקיע בסרט סכום לא מבוטל, שכר את הבמאים רון קלמנס וג'ון מסקר, שביימו אל "הקדרה השחורה" ו "עכבר בלש", את התסריטאי רוג'ר אלרס שכתב את "אוליבר וחבורתו", ולא פחות חשוב, את המוסיקאים האוורד השמן ואלן מנקין שכתבו את "חנות קטנה ומטריפה". בשנת 1989 יצא הסרט לבתי הקולנוע, היה להצלחה פנומנלית, והשיר המצוין "מתחת לים" זכה בפרס האוסקר כשיר הנושא הטוב ביותר לאותה שנה. דיסני החזירו לעצמם את הכתר שנלקח מהם למשך תקופה ארוכה. קצנברג החל מוציא מתחת ידיו להיט אחר להיט. "היפה והחיה" שהפך לסרט האנימציה היחיד בהיסטוריה של הקולנוע שהתמודד בתחרות האוסקר על פרס הסרט הטוב ביותר ו- "אלאדין" שהיה הסרט הריווחי ביותר של 1992. במקביל להצלחתם העצומה של דיסני, החליטו האולפנים הגדולים האחרים להקים אולפני אנימציה ולנסות להתחרות בדיסני. רוב הניסיונות הללו כשלו, להוציא שני סרטי "פייבל", שסיפרו על עכבר יהודי קטן שבורח מהפרוגרומים ברוסיה ועובר עם משפחתו לארצות הברית, והסרט "המסע לארץ החלומות" שמתאר את מסעם של דינוזאורים קטנים אל חלקות האחו הירוקים. את שני הסרטים הללו הפיק סטיבן שפילברג (דקה בטרם קרא לג'פרי קצנברג ודיויד גפן, המפיק המיתולוגי שהקים את תקליטי גפן, כדי לייסד את חברת ס.ק.ג'. דרימוורקס.) וביים האנימטור המוכשר דון בלות'. ברגע שקצנברג הודיע כי הוא עוזב את דיסני לטובת החברה החדשה, החלה מלחמה שקטה בין שתי חברות הענק. קצנברג הסתבך בערכאות משפטיות, דרש פיצויים (וגם קיבל לבסוף), כתבות רבות והתבטאויות מאוד לא נחמדות נכתבו על שני הצדדים. קצנברג התייצב בראש מחלקת האנימציה של דרימוורקס ונראה שהחליט להילחם בדיסני באותם אמצעים שבהם השתמש קודם לכן כדי להציל את החברה. עזיבתו של קצנברג הורגשה מאוד בסרטי האנימציה הקלאסיים האחרונים של דיסני. איכותם ירדה מאוד ולמרות שחלקם היו שוברי קופות (כמו טרזן למשל) אף אחד מהם לא הצליח להשאיר את חותמו על ההיסטוריה של הקולנוע, במידה שעשו זאת קודמיהם. הרבה מאוד חברות קמו ונפלו במהלך הניסיונות לקדם את זאנר האנימציה. אולפני האחים וורנר, שזוכים להצלחה בתחום האנימציה לטלוויזיה, הקימו אולפן לסרטי קולנוע, אולם אחרי שני כישלונות צורבים הם סגרו אותו. אולפני פוקס שכרו את שירותיו של דון בלות', האיש שביים את "פייבל" ו "המסע לעמק החלומות", והפקידו בידיו שני סרטים עם תקציביים דימיוניים. למרות שבסרטים, "אנסטסיה" ו "טיטאן A.E" השתתפו שחקנים ידועי שם כמו מג ריאן, ג'ון קיוזאק, מאט דיימון ודרו ברימור, ולמרות שהביקורות היו אוהדות, הקהל לא מילא אולמות והסרטים הפסידו עשרות מיליוני דולרים. וגם פוקס, שאחראית בין השאר על סדרת הטלוויזיה "משפחת סימפסון", סגרה את אולפני האנימציה הקולנועית שלה. בשנה שעברה אגב, היא פתחה אולפנים לאנימציה ממוחשבת והימרה על סיפור קטן בתקופת הקרח. ההימור הצליח, "עידן הקרח" היה אחד הסרטים המצליחים של 2002. מלחמת דיסני ודרימוורקס התעצמה כאשר סרטי קולנוע באנימציה ממוחשבת החלו לקחת נתח גדול יותר ויותר מעוגת ההכנסות השנתית של הוליווד. דיסני עשו בחוכמה וחתמו על חוזה הפקה עם חברת פיקסאר, חברה לאנימציה ממוחשבת שנמצאת בבעלות סטיב ג'ובס (כן, כן ההוא שהמציא את APPLE). החברה, שהייתה במקור שייכת לג'ורג' לוקאס, נמכרה לג'ובס במחיר של 10 מיליון דולרים בלבד והיום היא שווה מיליארדים. החברה החלה להפיק סרטים קצרים ומוצלחים שחלקם זכה בפרסי אוסקר. הפרוייקט הגדול הראשון שלהם, "צעצוע של סיפור", היה גם שיתוף הפעולה הראשון עם דיסני והציג את קולותיהם של טום הנקס כוודי, בובת בוקר שנאלצת להתמודד עם הגעתו של צעצוע חדש ומשוכלל, באז לייטיר (טים אלן), לחדר הילדים. הסרט הפך להצלחה מטורפת, הכניס 103 מיליוני דולרים בתחומי ארצות הברית בלבד ונרשם בהיסטוריה של הקולנוע כסרט הראשון באורך מלא שנוצר לחלוטין, מתחילתו ועד סופו, על גבי המחשב. כל העולם ידע כי הטכנולוגיה החדשה הזו מסמנת עידן חדש. אבל לא רק הטכנולוגיה חידשה אלא גם הסיפור, ובעיקר בזכות הדיאלוגים לא היו מיועדים לילדים והצליחו לדבר אל המבוגרים. חברת פיקסאר הצליחה לעשות מה שדיסני ניסתה לעשות שנים רבות: לגשר על פער הגילאים הגדול. הסרטים של פיקסאר היו חמים וצבעוניים אך גם ציניים, אינטיליגנטיים ובעלי מוסר. קצנברג לא שתק. הוא חתם על חוזה עם חברת PDI, שכר את שירותיהם של וודי אלן, שרון סטון וסילבסטר סטאלון, ויצא לעשות את "עבודת נמלים", שיצא בדיוק בשנה בה הוציאה דיסני את "באגס לייף" עוד סרט נמלים שפנה דווקא לקהל משפחתי יותר. בתחום האנימציה הקלאסית קצנברג החליט ללכת על הסיפור הגדול מכולם, סיפור יציאת מצריים. "נסיך מצריים" עם קולותיהם של מישל פייפר, ואל קילמר, ג'ף גולדבלום וקולה הערב של עופרה חזה שלנו בפס הקול, היה להצלחה והכניס 101 מיליון דולרים בתחומי ארצות הברית. המלחמה בין שתי החברות החריפה. סרט האנימציה הממוחשבת הבא של דרימוורקס כבר היה מכוון לקהל בוגר בלבד, "שרק". הסרט בו מככבים מייק מאיירס, אדי מרפי וקמרון דיאז, היה ציני אך גם מרגש, מלא בחוש הומור בוגר ובלי הרבה קטעי אקשן. האנימציה בו הייתה חדשנית ומיוחדת והסרט הפך להצלחה גדולה. 267 מיליוני דולרים בתחומי ארצות הברית הציבו את הסרט במקום השלישי ברשימת הסרטים הריווחים של 2001, מייד אחרי "הארי פוטר" ו "שר הטבעות", בימים אלו עובדים על סרט המשך ובקרוב תוקם אטרקציה תיירותית באולפני יוניברסל. החודש, המאבק הגדול בין שתי החברות יהיה על כיסם של ההורים והילדים שיצאו לחופשה. חברת דיסני מוציאה בשיתוף פיקסאר את הסרט "מוצאים את נמו", אנימציה ממוחשבת ומקסימה, מאוד צבעונית ומשעשעת, על מסעו של אב, דג ליצן אותו מגלם אלברט ברוקס, בחיפושיו אחר בנו הצעיר נמו ש"נחטף" על ידי צוללן ומוצא את עצמו באקווריום שבמרפאתו של רופא שיניים. הסרט רשם את הפתיחה הטובה ביותר בקופות, עבור סרט אנימציה בכל הזמנים, ונכון לכתיבת שורות אלו הוא הכניס 228 מיליון דולרים בתחומי ארצות הברית. מול הדגים הקטנים עומד יורד הים המיתולוגי "סינבאד", שיעלה על האקרנים בארץ ב- 24 ליולי. דרימוורקס בנו על כוכבים מהשורה הראשונה כמו בראד פיט, מישל פייפר וקתרין זיטה ג'ונס ועל ייצר ההרפתקנות של בני הנוער. שילובים חדשניים של אנימציה קלאסית עם אנימציה ממוחשבת מבטיחים רכבת הרים של הרפתקאות והומור. ז'אנר האנימציה הפך לפופולארי כל כך עד שהאקדמיה בהוליווד לא יכלה להתעלם ממנו. בשנת 2002 נוספה קטגוריה חדשה לטקס האוסקר, "סרט האנימציה הטוב של השנה". הסרט הראשון שזכה בפרס הוא סרטם של דרימוורקס "שרק". השנה זכה הסרט "המסע המופלא", גם אותו אנו יכולים לראות במהלך חודשי הקיץ. ישנן מלחמות בעולם שמועילות לבני האדם, מלחמת האנימציה בין האולפנים הגדולים רק גורמת לכך שאנו מקבלים סרטים טובים יותר, מצחיקים יותר וחכמים יותר. האולפנים לא מפסיקים לנסות להפתיע אותנו וכל מה שנותר לנו לעשות זה לקנות פופקורן, לשבת בכורסא הנוחה וליהנות.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 3 תגובות
|
תגובות
|
1 לא שכחתם משהו? "מלך האריות" היה
|
|
00:00:00 09/07/2003
|
דיויד
|
|
הסרט המצליח ביותר שקצנברג הפיק לדסני, אחד מסרטי האנימציה המצליחים ביותר בכל הזמנים, ואחריו עזב קצנברג את דסני בטריקת דלת. קשה לי להבין איך מישהו שמבין באנימציה שכח סרט כה חשוב בהיסטוריה העדכנית של הזאנר. זה הסרט שבמידה רבה גרם לסרטי האנימציה להגיע למקום בו הם נמצאים היום. קשה להבין איך הפרט החשוב הזה חמק ממכם.
|
|
2 דיסני! היא החברה
|
|
00:00:00 09/07/2003
|
bullseye
|
amit_ash@walla.co.il
|
דיסני פי אלף מוכרת ואהובה על כל בילדים ועל הבוגרים שגדלו על גיבוריה המופלאים!
|
|
3 שכחתם משהו!
|
|
00:00:00 13/02/2004
|
סיון
|
siv99@walla.co.il
|
שכחתם עוד מלאה סרטים תחשיבו איזה עוד סרטים יש המורדים קמי
|
|
|
|
|
קישורים
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|