מאום על הכל ושום דבר על כלום - ביקורת ספר
דוד אבן

גל עומד מאת הווארד וי הנדריקס, עברית: ל. זיו האן, אודיסיאה הוצאה לאור 368ע'.

_________________________________________________________לפני שנים מספר תורגם לעברית בהוצאת אופוס ספרו של ניל סטיבנסון, 'תור היהלום'. הספר השייך לסוגה הפאנק קיברנטית (cyberpunk) הצליח ליצור עולם מרושת ומרובד העובר בקפיצות נחשוניות מהמאקרו אל המיקרו, מפירוק העולם לפרטי פרטים וחזרה לסיפור הגדול והסוחף, המוביל הלאה.
גל עומד, ספרו של הווארד וי. הנדריקס, נמנה אף הוא על אותו ז'אנר ספרותי אך הוא מצליח ליפול בכל בור אפשרי שטומן לו הז'אנר. תיאור העולם הטכני והמנוכר, הדי-קונסטרוקציה של המבנה הסיפורי, המינוח הטכני החד והמוגזם, כולם זורמים בערוצים מקבילים עד לרגע בו מבין הקורא כי ערוצים אלו לא ייפגשו לעולם.
הסיפור פשוט למדי, ביום אחד נחשפים יושבי כדור הארץ, בני האנוש שבהם אבל לא רק, להבהק של אור, הארה אם תרצו, המוביל חלק מהם לתגליות מדהימות בתחומים שונים. סיפור זה, המזכיר במקצת את 'גל מוח' הקלאסי של פול אנדרסון (הוצאת ספריית מעריב 1980, עברית: אלכס המל), מוגש מנקודת מבטן של דמויות לרוב אשר רובן ככולן הושפעו מהגל הזה. אך הגל הוא לא העיקר בסיפור, גם הסיפור אינו העיקר בסיפור. העיקר ב'גל עומד' הוא תמונת העולם שמנסה לשרטט לנו הנדריקס, עולם שהוא מורכב ומרובד, עמוק ומעניין אך בלתי משכנע ובלתי מציאותי - בגבולות אותם מציב הספר כמובן.

הנדריקס עושה את מלאכתו הפוסט מודרניסטית היטב. הוא מפרק את העולם לאין סוף מרכיביו, יוצר הקשרים בתוך הקשרים, מותח חוטים וטווה רמזים. למעשה הוא עושה את עבודתו כה טוב עד שלבסוף אנו נותרים עם עולם מפורק לרסיסים - כמו פאזל בן 10000 חלקים בדקות הראשונות לאחר שיצא מאריזתו.
העולם בו מתרחש הסיפור אינו ברור כל צרכו. הוא מלא רעיונות כבירים, שברי הברקות ביטויים מורכבים כגון 'קובית פרשנות ארבע מימדית', הנותרים תלויים בחלל האוויר, בלתי פתורים, כאניגמה שיותר מאשר היא מסקרנת את הקורא הרי שהיא מבלבלת אותו באופן הגורם לספר כולו להישאר בלתי פתור גם בסיומו.
אני חייב להודות כי במהלך חלקו הראשון של הספר חשתי תחושה אי נוחה של ייסורי מצפון. הספר כתוב בביטחון כה רב ובעומס פרטים כה 'עשיר' עד שהתחושה היא כי הכותב יודע בדיוק היכן מתרחש מה, ומה הקשר בין כל הדברים. רק אני לתומי אינני מוצא קשר זה בגלל חוסר יכולתי לפענח את הטקסט. תסכול זה הוביל אותי לקרוא עמודים מסויימים פעמיים ואף שלש תוך ניסיון להבין מה לכל הרוחות הקשר בין עמוד למשנהו. ובכן, אם אתם חווים חוויה דומה בקוראכם את הספר הזה, הרשו לי לפתור אתכם בכך שגם הסופר אינו יודע מה הקשר...
זהו ספר עתיר בפרטים מיותרים, עסוק בעולמו הפנימי ונותר בלתי פתור עד סופו. הוא אינו מתוחכם אלא מתחכם, ובתור שכזה הוא עסוק בשכנוע תמידי של עצמו ושל הקורא בכך שמשהוא אכן מתרחש בה בעת שלמעשה לא מתרחש בו דבר בעל משמעות.
בספרו של פול אנדרסון 'גל-מוח', העוסק באירוע בעל השפעה דומה לזה של הגל המתואר בספר גל עומד, מתואר אירוע קוסמי המשפיע השפעה של ממש על האינטליגנציה של בני האדם. אך בעוד 'גל-מוח' הוא ספר פשוט ויפה הנוטל את תחכומו מהרעיון העומד בבסיסו ומהתפתחות העולם, הדמויות והעלילה, הרי ש'גל עומד' מנסה לצעוד צעד אחד מעבר וכושל.

זהו ספר רע, הכתוב באופן מעצבן אשר חושף את הסוגה הפאנק קיברנטית במערומיה. אם כל זה אינו מספיק הרי שגם התרגום לא משהו, אפילו אם נסלח על כל טעויות ההגהה הרי ש-sentient being זה עדיין יצור תבוני - לא יצור בעל חישה...
דת ומין, מיסטיקה ומדע, תיאולוגיה ומיתולוגיה, כולם משמשים בערבוביה ביצירה הפסיאודו אינטלקטואלית הזו אשר מפיחה משמעות חדשה בביטוי תפשת מרובה לא תפשת. רוצח סדרתי, רומאן היסטורי, מדע בדיוני, מתח, בלש פרטי, פנטסיה, אימה, קומדיה, ומה לא - הכל יש בספר הזה המצליח להגיד מאום על הכל ושום דבר על כלום.
זהו ספר סהרורי המתרחש בעולם הזוי והמאוכלס בדמויות מופרכות לחלוטין שכל קשר בינן לבין המציאות המתוארת בו יכול אולי להיות מעיל המשוגעים שעליהן ללבוש. הדמויות בספר הן תימהוניות וזחוחות דעת, כמעט כמו הסופר שהגה אותן בדמיונו הקודח. כל אחת מהן אינה מפסיקה למלמל בליל של משפטים סתומים שלכל אחד מהן היא מתייחסת כאילו היו דברי אלוהים חיים אך ורק משום שיצאו מפיה.
מכמות הרעיונות המאכלסים את הספר הזה ניתן היה לכתוב חמישה ספרי מדע בדיוני משובחים אך תחת ידיו של הנדריקס לא מצליחים כל אלו להתחבר לכדי סיפור קוהרנטי אחד. הנדריקס מנסה לומר הרבה על הכל אך מצליח לומר מעט על לא כלום.
מהתפוצצות האוכלוסין ועד הנדסה גנטית, מאמונה והעדרה, ועד מותר האדם על הבהמה, מדע מול דת, רפובליקת בננות למול דיקטטורה טוטליטארית, חדשנות אל מול שמרנות, הפיזי והרוחני זה מול זה, סמים, סוכנים חשאיים, פיסיקה ומטאפיסיקה, מסע בחלל, מוצא המינים, תחיית המתים, מסע בזמן ועוד ועוד ועוד. אני סבור שמעולם לא נתקלתי בספר שהוא סופרמרקט כה רחב של רעיונות ומושגים. אולי התנ"ך, אבל שם הרי המדובר בדברי אלוהים חיים.



מצד אחד כאשר מדובר בתנ"ך - לך תתווכח עם אלוהים, מצד שני אם יש דבר אחד שעולה בברור מהספר הזה לגבי האוורד הנדריקס: אלוהים הוא לא!
לסיכום, ספר מסובך ומתוסבך - שומר נפשו או שפיותו, ירחק!




לידיעה זו התפרסמו  10  תגובות
תגובות
1   טעויות הגהה ושגיאות כתיב בכתבה:
00:00:00  31/05/2003 איציק   
"הארה אם תרצו" (ולא עם תרצו)

התרגום לוקה בחסר (ולא התרגום לא משהו)

או שאתה משתמש בביטויים לועזיים או שבעבריים אבל למה לערבב:

הסוגה הפאנק קיברנטית (סייברפאנק) דיקונסטרוקציה - פירוק לגורמים. העריכה פה לא עקבית, מוזר בהתחשב בכך שהביקורת מרשה לעצמה לבקר שגיאות הגהה בתרגום בזמן שהיא לוקה בכך בעצמה.

2   ראשית סליחה על הטעות שתוקנה
00:00:00  31/05/2003 דוד אבן   
שנית אני מבין שיש לך השגות על סגנון הכתיבה שלי ועל זה אני לא יכול להתווכח. האם לכתוב התרגום לוקה בחסר, או אולי התרגום לא משהו או אולי למשל התרגום אינו משובח במיוחד או סתם התרגום מחורבן - זה כבר עניין של סגנון כתיבה ואני יכול רק לקבל את הערותיך בהכנעה.

3   הספר הזה פשוט בלתי קריא לחלוטין
00:00:00  31/05/2003 איציק (אחר)   
אני לא הצלחתי להגיע לאמצע. פשוט ספר נורא!

4   לסגנון אין שום קשר לזה. זה ענין של משלב.
00:00:00  31/05/2003 איציק   
בכל הכתבה אתה משתמש במשלב גבוה יחסית אבל דווקא פה החלטת להשתמש במשלב מאד מאד נמוך מבלי שתהיה לזה הצדקה.
העורך שלך היה צריך לתקן את זה, משום מה הוא לא עשה את זה. והדבר לא היה כל כך בולט אילולא החלטת לבקר הגהה ועריכה של טקסט אחר. מה שנקרא: לבוא בידיים נקיות.

5   בנוגע לסגנון
00:00:00  01/06/2003 דוד אבן   
תן לי להבין מה אתה אומר - אם יש לי שגיאות בהגהה הדבר מונע ממני להעביר ביקורת על שגיאות כאלו? בו ננסה לקחת את הרעיון הזה עוד צעד אחד קדימה, כלומר כדי להעביר ביקורת מסעדות - אדם חייב להיות שף מדופלם? צר לי אבל זה לא עובד כך. אני כותב ביקורת באתר שאינו משלם לי מאום. אין לי יומרות להיות סופר ואני לא דורש תשלום על מה שכתבתי. אתה יכול להעביר ביקורת על דבריי, אתה יכול להעביר ביקורת על העריכה ועל ההגהה ועל מה שתרצה - אבל אתה מנסה להעביר ביקורת על הלגיטימיות של הביקורת - ולמה? מכיוון שלי יש שגיאות הגהה? זו היא כנראה משמעות חדשה למשפט "ידיים נקיות" - משמעות שאני טרם שמעתי עליה.

6   זה בדיוק מה שאני אומר. אדם אינו חייב
00:00:00  01/06/2003 איציק   
להיות שף מדופלם כדי להעביר ביקורת מסעדות אבל רצוי שיבין משהו באוכל אחרת האמינות שלו לא תהיה גבוהה במיוחד. ואם מבקר נטפל לסוג מסוים של שגיאות ובא עליהן בטענות כדאי מאד שהוא יהיה נקי מהשגיאות האלה בעצמו בגלל שאז האמינות שלו נפגעת. ואם אתה בא בטענות על שגיאות עריכה והגהה בטקסט שאתה מבקר כדאי ששגיאות כאלה לא יופיעו בטקסט שלך כי זה נראה קצת מגוחך. וממש לא מעניין אותי כקורא אם משלמים לך , לא משלמים לך או מה שלא יהיה. מה שמשנה היא התוצאה הסופית. אתה חתום על התוצאה הזו גם אם משלמים לך וגם אם לא. ואם אתה בוחר להיות חתום על טקסט נגוע בשגיאות הגהה ועריכה שמבקר טקסט אחר על שגיאות כאלה בדיוק אז זה נראה מגוחך ולא אמין, ואני בטוח שאפילו אתה תראה שיש משהו במה שאני אומר. (אם, למשל, נחזור לדוגמת ביקורת המסעדות שלך: הרי שזה יהיה קצת משונה ש"שף" שבכל פעם פעם חורך את הסטייקים שהוא מגיש לקהלו יבוא בטענות - ועוד בפומבי- על ששף אחר עושה אותו הדבר ממש. יש כזה דבר שנקרא הגינות בסיסית).
זו הביקורת הראשונה שלך שאני קורא, וזו הפעם הראשונה שאני באתר הזה לאחר ששמעתי עליו במקרה, והמפגש הראשון הזה לא מראה את האתר באור המוצלח ביותר, אבל אני אתן לו הזדמנויות נוספות לפני שאחליט סופית אם להכניס אותו לרשימת הפייבוריטס הקבועה שלי או לא.

7   לאיציק
00:00:00  01/06/2003 דוד אבן   
ובכן, כפי שכבר כתבתי בתגובתי הראשונה, הרי שאני מתנצל על הטעות. יחד עם זאת אני יודע שאם יגישו לי סטיק חרוך במסעדת יוקרה ויגבו עליו מחיר מופקע - אמהר להתקומם על כך. לא כל שכן כאשר אבוא לארוחה אליה הוזמנתי ובעל הבית יחרוך את הסטיק. בכל מקרה, דיינו בענייני קולינאריה ואני מאחל לך המשך קריאה מהנה באתר.

8   התנצלות ובקשה
00:00:00  01/06/2003 המערכת   
לאיציק ולכל קוראי האתר. לצערינו הרב, כל החומרים הנכנסים לאתר עוברים עריכה על ידי עורך האתר ועורכי המדורים - אף אחד מהם אינו עורך לשוני מקצועי. למרות שהיינו מעדיפים כי החומרים יעברו גם עריכה לשונית וגם הגהה בטרם פרסומם- הרי שאין ביכולתינו לעשות זאת. על כך אנו מתנצלים ומצרים. ולעניין הבקשה. נודה לכל קורא באתר שיאיר את עיננו, כפי שעשה איציק, בנוגע לטעויות כתיב והגהה. בדרך זו נוכל לשפר את האתר ואת איכות החומרים המופיעים בו.

9   איציק אתה נודניק
00:00:00  01/06/2003 רוברטו   

10   אחלה ספר
2:25:00  11/07/2008 gongman  gongman@walla.co.il 


לתחילת הכתבה
 
קישורים
פרק מתוך גל עומד


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב