המסע האחרון? - ביקורת די וי די
עידן ד. ענתבי

בשבוע שעבר יצא למדפי הדי וי די, החלק האחרון בסדרת הסרטים של 'מסע בין כוכבים' - 'נמסיס'. הסרט שלא הוקרן בארץ על מסכי הקולנוע זכה לקיטונות רותחין מצד הביקורת והצופים כאחד. עידן ענתבי חולק על המקטרגים.
_________________________________________________________ מסע בין כוכבים - נמסיס (Star Trek: Nemesis), בימוי: סטיוארט בירד, תסריט: ג'ון לוגאן על פי סיפור מאת ג'ון לוגאן, ריק ברמן וברנט ספינר, מבוסס על סדרת הטלוויזיה 'מסע בין כוכבים' מאת ג'ין רודנברי. משחק: פטריק סטיוארט, ג'ונתן פרייקס, ברנט ספינר. ארה"ב 2002, צבע 116ד'. _________________________________________________________ לאור קבלת הפנים הצוננת והביקורות הקוטלות שקיבל החלק העשירי של 'מסע בין כוכבים' , נמסיס, הרי שנוצר צורך אמיתי לכתוב עליו גם כמה מילים טובות.
קוטלי הסרט התעלמו מהעובדה שבימים אלה, בהם כל אחד יכול להוריד סרטים חדשים ישר לקולנוע הפרטי שלו בבית, בימים בהם כולנו רוצים חדש יותר, מהיר יותר ויעיל יותר, הצפייה בסרטים הופכת ליותר ויותר ביקורתית על סמך תוכן עלילתי ואפקטים חדשניים. במקרה זה יש לקחת בחשבון את העובדה שהמדובר בסרט המשך לסדרת הסרטים של 'מסע בין כוכבים' ושככזה יש לצפות בו ולקטלגו כסרט העומד במבחן הזמן, וכחוויה מתמשכת לסרטים הקודמים לו.
מסע בין כוכבים היא ללא ספק תופעה שלא נראתה כמוה על מסכי הטלוויזיה והקולנוע בעבר. לאורך 3 דורות ושלש מאות שנים של היסטוריה בדיונית, רצה הסדרה על המסך הקטן ומדרג הצפייה שעולה ויורד עם השנים ממשיך להצדיק את הפקת העונה הבאה. כוח המשיכה המגנטי של סדרה זו וסרטיה נובע בעיקר מהמשכיותה לאורך ציר הזמן וכן מאנושיותה. הצופה ב'מסע בין כוכבים' יוכל לחשוב שכל העוני והמלחמות נסתיימו מזמן וכדה"א ותושביו חיים באהבה והרמוניה. הדגש על האנושיות, המוסר האנושי והפוטנציאל הטמון בנו כבני אדם מושך קהל יעד רחב מאוד מכל רחבי העולם, שיכול להזדהות באופן טבעי עם עקרונות אלה.

הסרט העשירי בסדרת סרטי 'מסע בין כוכבים' אינו 'המטריקס' או 'שר הטבעות' של החלל, כפי שמעריצים רבים חשבו ורצו שיהיה. לקראת צאתו של 'נמסיס', הוצפו הפורומים וקבוצות הדיון אינטרנטיות העוסקים בסדרה, בהשערות ומשאלות לגבי החלק העשירי. רבים חשבו שכעת זו הזדמנות פז 'ללמד את שאר העולם לקח', שהרי מבחינת המעריצים העולם הטלוויזיוני מחולק לשניים: המעריצים וכל השאר - אלו שעקב תקציבה של ההפקה לא מסוגלים לדמיין שחתיכת לטקס (שלפעמים אכן נראית מגוחך) על פניו של אדם, הופכת אותו לחייזר.
המעריצים לא היו מעוניינים בפרק נוסף של 'הדור הבא' האורך שעה וחצי עם רומולאנים וקלינגונים, רוב קהל היעד ציפה למשהו חדש, מורכב ומעניין יותר. מבחינתם עוד סכסוך בין האימפריה הרומולאנית והפדרציה היווה זילות איומה של הפוטנציאל הטמון ה'מסע בין כוכבים'.
כבר בעונה השביעית של 'הדור הבא' חתם השחקן פטריק סטיוארט (קפטן פיקארד) על שני סרטי המשך לסדרה. את הסרט הראשון (התשיעי בסדרה) זוכרים כמעט כולם לטובה. ההתמודדות עם ה'בורג' המסתוריים והמסע בזמן, הפכו סרט זה לשובר קופות. אך בחלק העשירי המסתורין והחידוש נעלמו. עוד סכסוך עם האימפריה הרומולאנית, שיבוט אנושי ואנדרואיד מיושן שמוצא את מותו, לא הלהיבו את הקהל ולא דיברו אל חובבי המדע הבדיוני שכבר שכחו את הקלאסיקות של הז'אנר שעוסקות בפציפיזם, אידיאלים ותופעות חברתיות ופוליטיות גלובליות.
הצורך של האנושות בכלל והמעריצים בפרט, בחידושים בלתי פוסקים והמצאות העולות על כל דמיון, היו ללא ספק בעוכריו של סרט זה.יוצר הסרט ובניהם ריק ברמן (שתרומתו לסדרה שנויה במחלוקת) יכלו בקלות ליצור ולהמציא גזע אגרסיבי רודני חדש או לחילופין מישור חדש ומוזר של קיום וכולי כולי... אך במקום כל אלו העדיפו יוצרי הסרט להתמקד בסוגיות ומוקדי מחלוקת הנוגעים לחיינו מודרניים.

את תפקיד האיש הרע תופס 'שינזון' (תום הארדי) שהוא שיבוט רומולאני של קפטן פיקארד. בזמן בו שיבוט בני אדם לצורך התרבות או למימוש חיי נצח קורם עור וגידים, והופך מיום ליום למציאות, נבחנת השאלה המוסרית והעקרונית של השיבוט מכל צדדיה. האם הסביבה והתנאים הופכים אותנו למה שאנחנו או האם קיים בכל אדם זיק של אנושיות ומוסר בסיסיים המנתבים אותנו בתהליך קבלת ההחלטות שלנו ואילו הסביבה היא רק התפאורה? האם אדם מגובש ובעל דעות מוצקות יכול להשתנות למען טובת הכלל?
השימוש בשיבוט לא נעשה במקרה, הכוונה הייתה ליצור דמות מראה, מעוותת והפוכה לכל מה שהפדרציה רואה בו כקדוש וחיוני לקיומה. השיבוט אפילו לא נעשה ע"י בני אדם, הרומולאנים הם שיצרו אותו כדי לנגח את הפדרציה ולכן מועלית השאלה, האם יצור זה הוא אנושי? האם מראית העין מקבילה למציאות , או שרב הנסתר על הגלוי? זוהי רק אחת מהדילמות הגלובליות והאקטואליות המועלות בסרט.

תחילתו של הסרט הוא בהשמדת חלקו הארי של הסנאט הרומולאני ע"י נשק המיועד להשמדה המונית. והנה לכם עוד נקודה אקטואלית, מוסרית ובעלת משמעות היסטורית. היטלר, סטאלין, מילושוביץ' וסדאם חוסיין, כולם רודנים/רוצחים אשר הונעו ע"י תאוות הכוח, שיגעון גדלות ופחד רדיפה. וכולם בזמן זה או אחר היו בצד ה"טוב" של המפה הפוליטית.
האימפריה הרומיולאנית ומנהיגיה רחוקים מלהיות אוהבי הפדרציה, אך כולם זוכרים את סיועם החשוב במלחמה נגד ה'דומיניון', הרומולאנים למרות ראייתם את הפדרציה כאויב פוטנציאלי, מכירים גם כן בחשיבותו של השלום לשגשוג והתפתחות.
מטרת היוצרים, באספקט זה של הסרט, היא להציג לצופים וליקום כולו שגם האויב העקשן והמושבע ביותר שלנו רוצה בסך הכל להתפתח ולהמשיך בחייו. במלחמות בין בני האדם, הדמוניזציה ועקירת דמות האנוש מהאויב (ראה פרק 21 של 'אנטרפרייז') היא אחת השיטות הבסיסיות והנפוצות ביותר להצדקת השימוש בכוח כנגד האויב וכן כנגד אזרחים וחפים מפשע.
אמנת ז'נווה אומנם נחתמה במאה שעברה, אך לא תמיד היא מקוימת ולא בכל סכסוך אלים היא מיושמת. עם עליית קרנה של הפנאטיות הדתית בעולמנו המודרני, נשאלת השאלה איך בעיצומו של עידן המידע יכולה קבוצה של אנשים לסחוף אחריה קהל מאמינים המתעלם מעקרונות מוסר בסיסיים ולפגע בצורה גורפת כל כך באנשים חפים מפשע.
עוד נקודה חברתית אקטואלית המועלית בסרט היא, מסורת הנישואין והזוגיות המודרנית. כל מי שמכיר את ההיסטוריה האישית של היועצת 'טרוי' ומספר אחד 'קומנדור רייקר' יודע שמערכת יחסים זו הייתה רצופה בעליות ומורדות. גם לרייקר וגם לטרוי היו מערכות יחסים אחרות עם אנשים שונים וגזעים אחרים. 'הדור הבא' הסתיימה באיחודם של טרוי (הבטאזואידית) ווורף (הקליגוני) ולכן לא לחינם נפתח הסרט נמסיס בחתונתם המיוחלת של טרוי ורייקר.




איחוד זה הוא מין 'הנה לכם' סבוני ודרמאטי, אך ללא ספק בעל ערך חברתי ותרבותי בקנה מידה עולמי. העולם שלנו גם אם מתקדם ומודרני, עדיין שטוף בשוביניזם חברתי וכלכלי מהסוג העתיק ביותר. בעינינו המודרניות, הגבר הוא עדיין המפרנס והאישה היא עקרת הבית ומגדלת הצאצאים הטבעית. ב'מסע בין כוכבים' עם קפטן 'ג'יינויי' (וויאג'ר), המייסדת משנת הצורה (חלל עמוק 9) ואדמירליות נשים, הפנימו כבר לפני ימי דור את חשיבות שיבוצה של האישה במקום מרכזי במרקם החיים. לא עוד כמינקת או "העזר כנגדו" אלא כשווה בין שווים ולא כעקרון בלבד אלה כמציאות.
לסיכום: הסרט 'נמסיס', העשירי בסדרת 'מסע בין כוכבים' הוא סרט חשוב, בעל מסרים עקרוניים ואקטואליים. האפקטים הדיגיטאליים מדהימים כמו גם העיצוב האפל של הסביבה, מותירים את הצופה בסרט עם טעם של עוד.
נכון , חידושים רבים או שבירת מוסכמות אין בסרט הזה, ולעיתים הוא נראה יותר כפרק מהדור הבא מאשר סרט באורך מלא, אך עקרונות הפדרציה והמוסר האנושי האקטואלי, תופסים מקום של כבוד בסרט, כשהם באים על חשבונם של עולמות וגזעים חדשים, תופעות חלל שונות ומשונות, או מטמורפוזה ולידה מחדש של צי הכוכבים והפדרציה.
אין ספק כי מעריץ הז'אנר הצופה בסרט בצורה ביקורתית וללא ציפיות גדולות, ימצא עצמו נהנה הנאה מרובה.




לידיעה זו התפרסמו  8  תגובות
תגובות
1   תיקון קטן
00:00:00  25/05/2003 דובי   
הסרט הראשון של הדור הבא, הוא הסרט השביעי, "דורות", שבו לא מוזכר ולו בורג אחד לרפואה.


חוץ מזה שאין לי הרבה מה להתווכח עם הביקורת הזו, הסרט הוא סרט סביר לחלוטין, לא חדשני, לא מהפכני.. הוא תורם לעלילת הטרק ומשלב קטעי אקשן נחמדים, מי שיגיע בלי ציפיות יהנה..

2   הקדמת אותי בביקורת החיובית
00:00:00  26/05/2003 חיליק  hilik@walla.co.il 
התחלתי לכתוב משהוא ברוח הדברים של הביקורת שלך, ומסכים עם כל מילה! אני ממש נהניתי לראות את Nemesis ושיבושם לכל המקטרגים!

3   על הסרט...
00:00:00  26/05/2003 Ofer   
ראיתי את הסרט בפסטיבל הסרטים למד"ב בבריסל,
שלשום ראיתי אותו שוב.
אז ככה: בפעם הראשונה מודה שהתאכזבתי, אבל בפעם השניה, די נהנתי.
הסרט עולה עשרות מונים על קודמו (הגרוע מאוד...)
כמה קטעים די נחמדים, ואם לא מצפים לכלום, נהנים.


4   שמחתי לראות שאני לא לבד ...
00:00:00  27/05/2003 עידן ד. ענתבי  sanctus@bezeqint.net 
כיף לראות שלא כולם מחפשים את הרע בסרט אלה גם את הטוב שבו ויש הרבה.

5   
00:00:00  29/05/2003 ניב   
והביקורת המצויינת שלך מוכיחה את זה.
כל הכבוד

6   זה פשוט סרט גרוע
00:00:00  08/07/2003 נו באמת...   
למרות כל התירוצים של הכתבה המלומדת הזו, הסרט פשוט גרוע. זה סרט רע, המבויים רע, עשוי רע, וכתוב רע. כל זה מושלם בתצוגת משחק שמביישת את הסדרה ממנה נוצר. פשוט חבל על הזמן - במובן המקורי של המשפט.

7   תיקון לדובי
00:00:00  19/07/2003 משה   
בג'נרטיונס הבורג דווקא כן מוזכרים, שהרי הם הרסו את עולם הבית של גיינן ודר' סוראן.

8   ומשהו משעשע על ריק ברמן:
00:00:00  27/07/2003 משועשע   
זה האיש שכתב את התסריט לסרט המופת (שלא הופק) "ג'ייסון נגד פרדי" (כלומר, מין יום שישי ה-13 ברחוב אלם. מצחיק).


לתחילת הכתבה
 
קישורים
ביקורת נוספת (ושונה במקצת) על נמסיס

נמסיס ב-IMDB

לרכישת הסרט באמזון


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב